GOGL -Petter Haugen tror på 100 000 dollar i Cape 2021


Spår mangedobling i capesizeratene
Shippinganalytiker Petter Haugen mener at det er gode muligheter for at capesizeratene vil stige til over 100.000 dollar dagen i 2021. I dag ligger ratene på 12.000 dollar dagen

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/03/04/7637135/spar-mangedobling-i-capesizeratene

Det tror ikke jeg vi ser, 50k holder langt å lenge til å få Gøggen opp i 100 kr
Redigert 04.03.2021 kl 19:44 Du må logge inn for å svare

Vi har allerede vært over 70, nå ser det mest ut som investorene vil sikre gevinst, bare så synd det ble lommerusk på investorene i Gogl kontra investorene i Amerikanske bulk aksjer, og får vi nå noen røde dager i Usa bulk, kan en banne på at Støggen faller mest av bulk aksjene.
Redigert 22.04.2021 kl 19:33 Du må logge inn for å svare

Gøggen stuper pga at Biden vil øke skatt til Amerikanere som tjener mer en $1 million, rene komedien dette her:-))
Sector
22.04.2021 kl 19:42 3837

Mollen - takk for den👍👍
Rater og kurs vil svinge, men the trend is your friend, og nå er den opp😉🚀
....,
We think the reality lies somewhere in the middle. We believe there is a serious restocking cycle underway, mainly coming from ex-China consumers and producers. The logistical chain is a mess, not only in dry bulk but across shipping (see containers) and that is pushing the price of freight higher. New routes, longer waiting times and trip durations and a more diverse cargo base due to significant price differences (a great example is lumber prices across the world) are generating a very positive sentiment in the shipping cycles that is driving prices higher.
SHIP18.jpg
At the same time, a longer, slower trend is emerging that exacerbates the situation, albeit not to the extent that prices are pointing to. The fleet growth is slowing and will slow further in the next few years. This is a trend that will have a meaningful impact on the market balance, but understandably is not the reason for any movement in rates in the short term. Yet, with a gradually tightening market come higher lows and higher highs, and that should support the market for the years to come.
......
Capesizes managed to climb above 30,000 without any significant effort. A positional tightness can propel rates much higher, and even if this is temporary, owner’s confidence will further increase, maintaining the never ending cycle of the current uptrend.
Redigert 22.04.2021 kl 19:44 Du må logge inn for å svare

Det er jo katastrofe for Gøggen, skal sikkert bruke de ekstra skattepengene til fyll og fanteri. Ingenting til infrastruktur...

Hvordan tror du Oslo børs reagerer i morgen? De er vel ikke akkurat kjent får å løpe etter Gogl? Og på en fredag vet en gjerne hva som skjer med FFA etter en sprek uke

Ettersom FFA fikk en liten oppgang i sluttimene i dag, tenker jeg at FFA vil vandre horisontalt fra starten i morgen. Om så blir tilfelle, så er det nok til å skremme vannet av Ola & Kari som vil se seg nødt til å selge seg ut. Blir kjøpsanledning for folk som kjenner de fundamentale tilstandene i markedet og vet at Gøggen tjener så det griner.

Se her ja! Da fikk Geita korrigert Hegnarblekka: Baltic Dry hever seg – høyeste på 10 år

"Onsdag nådde Baltic Dry-indeksen sitt høyeste på 10 år, da den passerte 2.700 poeng. Torsdag hever tørrbulkindeksen seg ytterligere. Indeksen er på sitt høyeste nivå siden oktober 2010."

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/04/22/7660520/baltic-dry-hever-seg-hoyeste-pa-10-ar
nman
22.04.2021 kl 21:17 3433

Veldig bra👍😄
Mollen
22.04.2021 kl 22:04 3268

I dag falt GOGL mest av alle... sørgelige greier.. Dette kunne jeg virkelig tenke meg å få forklart av en ekspert. Hvorfor i alle dager gjør GOGL det så mye dårligere enn andre bulkaksjer enten det er den ene eller den andre veien ???
Redigert 22.04.2021 kl 22:42 Du må logge inn for å svare
Sector
22.04.2021 kl 22:54 3082

Mollen - mange som trader, og så snart rater vender kraftig opp/ned får vi slike utslag. Så store utslag har det forøvrig også alltid vært i GOGL, hvorfor har jeg ikke noe godt svar på, traderfavoritt? Mange nervøse tradere/aksjonærer?
Men, ref the trend is your friend og den er stigende, så nå må vi bare vende blikket fremover og huske på hva #1 meldte for noen dager siden: (og denne syklusen har jo såvidt startet, men det vil svinge oppover)
......
Størst oppside ser Hannisdahl i John Fredriksens tørrlastrederi Golden Ocean Group, der han mener aksjen kan stige drøye 100 prosent til 16 dollar, tilsvarende 132,80 kroner.
....
😀 Og god natt!
Redigert 22.04.2021 kl 22:56 Du må logge inn for å svare

Er ikke enig i argumentasjonen og kilden..Hannisdal; helt sikkert OSE han sikter til.

Det jeg ikke skjønner er at hvis en bilforhandler selger la oss si Mercedes her i Norge. Alle forhandlere er i Norge, alle får like mange kunder uavhengig av lokasjon, så skal den ene detaljhandelen innenfor bilsegmentet være verdt opptil 40% av verdien til de andre?

Tradere? Det må isåfall være tradere som oppstår i farvannet ledelse? Moral Hazard?

Det finnes ingen logikk i aksjen, hence moral hazard. Det er tradere som skal blø når ratene gjør et byks?

Tradere sol da vil bli utelatt å stå igjen på perrongen. Nei, det er ikke logikk lenger i aksjen, det ligger noe bak. Jeg vil tro at hovedaksjonæren er tyngende for aksjen sin del.

Kanskje «nr 1» kan utdype nærmere, jeg har stilt meg spørsmålet en rekke ganger. Og blir aldri klok på mine egne svar.

Det finnes ikke en eneste logisk forklaring på at den skal henge etter resten av konkurrentene. Den skal snarere tvert i mot gå høyere dager med rateoppgang, og lavere på dager med ratenedgang.

Ja, det er «gratis» penger ref; supersyklus, men den skal jo prisen til det samme, så fremt moral Hazard er den samme. Der er vel svaret. Moral Hazard!

Moralsk risiko (eng. moral hazard) er innen økonomi, politikk og rettsvitenskap et problem som kan oppstå idet to eller flere parter inngår en avtale. Det er et fenomen i form av opportunisme etter avtaleinngåelse. Problemet oppstår fordi en av avtalepartene i egen vinnings hensikt og for å imøtekomme egne mål kan opptre i strid med den inngåtte avtalen, mot den andres interesse og til den andres kostnad.

Jeg tenker: De 18 skipene.... storaksjonæren
Mollen
23.04.2021 kl 00:01 2960

Denne snutten var veldig interessant. Tar for seg shipping generelt, men toucher også spesifikt de forskjellige segmentene.

https://youtu.be/In71DRC7HxU
Redigert 23.04.2021 kl 08:47 Du må logge inn for å svare

Trodde supersyklusen var over jeg......
Sector
23.04.2021 kl 08:25 2523

Mollen: 00.01: takk for den!😀👍
KJEPET
23.04.2021 kl 08:39 2429

24% bak Star Bulk hittil bare i år, og nå hele 14% bak Genco. Øker kraftig for hver dag som går. Blir spennende å høre om Ulrik kan forklare litt under Q1 hvorfor hans selskap overhode ikke har tillitt i markedet.

Takk for linken Mollen. Skal høre på den i løpet av helgen.

https://twitter.com/BIMCO_PS/status/1385486897972133888
Redigert 23.04.2021 kl 09:09 Du må logge inn for å svare
nman
23.04.2021 kl 08:41 2427

Drøyt 2.4 mill GOGL aksjer shortet på NASDAQ ved utgangen av mars.
https://www.nasdaq.com/market-activity/stocks/gogl/short-interest
Shorten økte med 2 mill aksjer i første halvdel av mars da GOGL kursen gikk fra omtrent 55 til 61.
Så spørs det hva som har skjedd i april. Kommer vel snart en midt-måned oppdatering.

Ingen store shortposisjoner i Oslo:
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/BMG396372051
Redigert 23.04.2021 kl 08:42 Du må logge inn for å svare

Noen som har regnet på verdi av skipene til GOGL etter sist tids økning? Kan en forvente en oppskriving av verdiene neste kvartal ?

Ser ut som Cape ikke er oppdatert i dag. Men P-max er opp.
https://www.braemarscreen.com/home

Jeg vet ikke helt om jeg skjønte kommentaren din. Mente du at GOGL er priset til en 60% rabatt sammenlignet med de andre bulkaksjene? Når jeg ser på de ulike parameterene som Cleaves presenterere mener jeg rabatten ikke er så enorm, men at forskjellen i kursutvikling den siste måneden er uforklarlig, og at særlig SBLK har priset inn mye mer enn GOGL. Men ikke misforstå meg, jeg er stålbull på GOGL og økte til ny "personlig rekord" på nedgangen i USA i går.
hogan
23.04.2021 kl 09:34 2214

Dette sa Frode Mørkedal 12 mars
Dry bulk not look ak Nav, vessel values are significantly lagging time charter rates which are at 10 years high.
Based on vessel values seen in prior periods when freight rates were at the same level, dry bulk Nav could roughly double.
Dette ble sagt for over en mnd siden og som vi vet ratene har steget mer siden det. Kun all in som gjelder i Gogl med den rabatten og de framtidsutsiktene her
vulkan
23.04.2021 kl 09:35 2253

Innspill til sutringen over kursutviklingen. Er det ikke noe som heter at kursen skal ned og tette gapet til forrige topp (på lavt volum) for å få en sunn kursutvikling på vei oppover...
KJEPET
23.04.2021 kl 09:43 2275

Kursutviklingen isolert sett er det nok ingen som klager på. Den er jo formidabel hittil i år. Det som derimot er urovekkende er at GOGL prises stadig lavere i forhold til sine konkurrenter.

https://www.hellenicshippingnews.com/capesize-strength-propels-baltic-index-to-10-1-2-yr-high/
Redigert 23.04.2021 kl 09:53 Du må logge inn for å svare
vulkan
23.04.2021 kl 09:54 2249

Det ble vel ikke sånn umiddelbart kjempegodt mottatt at Storeulv solgte skip fra et eget selskap til et annet selskap hvor de måtte ta opp gjeld, ksnakje noe av forklaringen ligger der. Nå må det bevises enda tydeligere at dette var en deal hans nye deleiere kommer godt ut av også....
Og det kanskje mange tenker på er hva er det neste han kan finne på som kan berike seg selv på bekostning av andre.

Slik jeg ser det, er det kvartalstall som er korrigerende faktor for å minimere gapet mellom peers. Og det har ikke vært noen kvartaler på lang tid som har kunnet vise "god inntjening" (det er først da det er lett å skille klinten fra hveten, ikke når vi slurer rundt 0,8-1,2xBE), dermed prises tørrbulk segmentet spekulativt frem til tydelig fasit kommer i form av Q1, Q2 og Q3. At aksjemarkedet er effisient, er en myte som bør legges død heller før enn siden.
KJEPET
23.04.2021 kl 10:05 2352

Ser at mange er skeptiske til det, og at giringen/risikoen øker med den kjempetransaksjonen. Men allerede nå har jo baljene hatt en formidabel prisstigning. Det var jo innertier i forhold til skipsverdier. Når vi ser TC ratene både ett og to år frem i tid så bør investorene kunne regne hjem at denne transaksjonen var positiv for selskapet og ikke negativt. Noen regnet på at rater over $20000 ville være innvannende. Slik det ligger an nå vil vi få rater i snitt over det i minst to år fremover. Jeg fatter ikke at det skal være årsaken til at GOGL sakker akterut. Har mer tro på at man avventer hva som skjer med emisjonsaksjene som kommer til uka(?). Å spå kursen i det korte bildet er ikke min hobby. Jeg får heller konsentrere meg om det fundamentale :-)
Sector
23.04.2021 kl 10:11 2350

Karlsen i Danske Bank tror på et godt shipping år, og da spesielt tørrlast og da er GOGL en av favorittene😀
....
De beste segmentene
Ifølge Karlsen innebærer kombinasjonen av økt handel og lav flåtevekst at markedsbalansen i flere shippingsegmenter ligger an til å bli bedre.
Han advarer imidlertid at dagens pandemi skaper volatilitet på kort sikt.
– Vi er mest positive til tørrlast, LPG og produkttank/kjemikalie, fortsetter analytikeren.
– I tørrlast og LPG er inntjeningen allerede god, mens produkttank og kjemikaliesegmentet ventes å nyte godt av en bedring frem mot slutten av året.
Karlsen mener Golden Ocean, Hafnia, BW LPG, Avance Gas og Stolt-Nielsen utgjør særlig attraktive aksjeinvesteringer.
Sector
23.04.2021 kl 10:17 2440

Da er cape også oppdatert, stabilt med en liten + på mai,
Gogl også snart i pluss i dag, håper dere fikk lastet litt her nede😀
....
Cape
Apr
28625 -0
May
34125 +125

Sett i lys av det grønne skiftet, så er jo bulk definert som en "solnedgangs næring". Og det er jo ikke mange dager siden at Kina i sine langsiktige planer varslet kraftig reduksjon i bruk av kullkraft. Dermed ikke sagt at man kan tjene gode penger i en "solnedgangsnæring"... (satser på det jeg også - og er inne i 2 selskap). Men hvis vi drar paralleller til oljenæringen - som også er en solnedgangs industri. Så ser man at det legger en viss demper på prisingen av selskapene. Og tror kanskje at man vil se det samme i bulk, hvor man ikke kan forvente samme prisingen som man ville hatt i en "blå himmel" scenario.
KJEPET
23.04.2021 kl 10:31 2404

Ja kull er nok ikke fremtiden. China har nettopp uttalt at man vil se toppen i kull i 2025. Fra 2026 vil man forsøke å redusere forbruket.
https://www.marketwatch.com/story/chinas-xi-says-worlds-largest-polluter-will-phase-down-coal-consumption-11619105880

En ting at hva China sier, en helt annen ting er hva de gjør. Og når de uttaler økt forbruk av kull de neste 4 årene, så er det fortsatt en liten stund til "solen går ned". Men at dette legger en demper på bestilling av nye skip er det ingen tvil om :-)

Ja - det kan vel slå begge veier :)
Sector
23.04.2021 kl 10:35 2598

Og da er vi snart på 35 for mai :-)
......
Cape
Apr
28625 - 0
May
34875 +875
KJEPET
23.04.2021 kl 10:36 2698

Da var alt det tapte fra may i går tatt igjen, og summen er nå opp :-)
May $34950 +1150

Panamax også pent opp nå
May $22750 +600
Redigert 23.04.2021 kl 10:38 Du må logge inn for å svare