GOGL -Petter Haugen tror på 100 000 dollar i Cape 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:08
Slettet bruker
GOGL 04.03.2021 kl 19:37 1045357

Spår mangedobling i capesizeratene
Shippinganalytiker Petter Haugen mener at det er gode muligheter for at capesizeratene vil stige til over 100.000 dollar dagen i 2021. I dag ligger ratene på 12.000 dollar dagen

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/03/04/7637135/spar-mangedobling-i-capesizeratene

Det tror ikke jeg vi ser, 50k holder langt å lenge til å få Gøggen opp i 100 kr
Redigert 04.03.2021 kl 19:44 Du må logge inn for å svare
bankersen
05.05.2021 kl 13:00 7727

Aldri opplevd et analytikere reagere så tregt. De henger ikke med lenger, først klarte de ikke å komme seg inn etter krakket i mars 2020. Så gikk Tech og ESG, og de hadde kun fokus på de. De har fremdeles kursmål på 2 og 3 dobling mens de krakker rundt ørene på de. Så fikk de ikke med seg sektorrotasjon, og nå håper de komme inn billig der, men ender nok opp med å måtte kaste seg på til høyere kurser...
Redigert 05.05.2021 kl 13:02 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
05.05.2021 kl 13:08 7690

Ev bare å se på DNBs analyse av MPCC i går hvor DNB regner med snittrater på 11.600 for selskapet for 2022 selv om det sluttes skip midt på 20.000 tallet for 2-3 år og hovedårsaken til at det ikke er flere slutninger er at det ikke er flere ledige skip

Eller, det ble litt feil, MPCC skal slutte en 15-20 skip til i løpet av året, men generelt i markedet er det ikke mange ledige.
Det går ikke an at det blir så lave rater som 11.600, da må mange skip i bøyene, og det er neppe veldig aktuelt de neste 2-4 år siden en rekke aktører spår minst 2-4 år med gode tider
Redigert 05.05.2021 kl 13:22 Du må logge inn for å svare
hobbytrade
05.05.2021 kl 13:20 7625

Ref. medieomtalen rundt diverse aksjeanalytikere sine handler i aksjer før publisering av analyser, er jeg ikke overrasket at analysene på Goggen uteblir. De venter med analysen til de har kjøpt ferdig selv. Mer overrasket over at det ikke er blitt mer ramaskrik rundt det faktum at det er blitt bekreftet at flere meglerhus og deres analytikere faktisk er så råtne som man i alle år har snakket om.
vulkan
05.05.2021 kl 13:22 7616

Tikker videre oppover...ser vi 51k på fredag?
Cape
May
46875
+2000
bankersen
05.05.2021 kl 13:27 7595

Rart ikke finanstilsynet/økokrim reagere hardere. En kommer jo ikke nærmere svindel.
Redigert 05.05.2021 kl 13:27 Du må logge inn for å svare
hogan
05.05.2021 kl 13:46 7530

Mintzmyer strong believe in bulk says surging demand for commodities as the world turns to infrastructure development, says also safe bulkers could be a multibagger if this continuo, og det gjør det. Gogl blir multibagger med den flåta de har, alt til rette her og en dobling kan gå veldig fort
Redigert 05.05.2021 kl 13:46 Du må logge inn for å svare
bankersen
05.05.2021 kl 13:52 7491

Å leve med lave marginer i lang lang tid som GOGL har gjort gjør at en må ha mega fokus på kutte kostnader og drifte så rimelig som mulig. GOGL har klart få ned Breake Even (BE) til markedets laveste gjennom bla. stordriftsfordel, digitalisering og en kapitalsterk eier. I tillegg har de utstyrt skipene slik at de får høyere rater enn resten av markedet (scrubber og drivstoffgjerrig). Dermed går en inn i en supersyklusen "fittere" enn noen gang.
KJEPET
05.05.2021 kl 14:02 7444

La oss nå få denne ned på 60-tallet! :-)
Freight futures am update
Capesize up ~4%
Panamax up ~4%
vulkan
05.05.2021 kl 14:12 7437

Er det tordenvær i horisonten eller er alle kalkulatorer tomme for batteri....
KJEPET
05.05.2021 kl 14:16 7416

Virker som det alltid er tordenvær i Golden. Dette må vel snu en eller annen gang? Henholdsvis 25% og 35% bak Genco og Star hittil i år. Etter hva jeg leste i en rapport i går (husker ikke hvor), så gjorde Golden det godt i forhold til Baltic Dry i forhold til de nevnte. Det er noe som er helt på jordet kursmessig. Men som sagt mange ganger før (som jeg også prøver å minne meg selv på innimellom), tålmodighet er en dyd :-)
Slettet bruker
05.05.2021 kl 14:17 7495

Freight futures am update
Capesize up ~4%
Panamax up ~4%
Kalle Kurtasje
05.05.2021 kl 14:21 7501

Utrolig at kursen på GOGL ikke kommer seg over 80.
Cape-rate 5.5.2020 var USD 6.257 - idag nærmere USD 45.000
Lavest rate i fjor våres var 14. mai - helt nede på USD 1.992.-.

Slettet bruker
05.05.2021 kl 14:29 7539

Star Bulk er jo bare opp 5% i pretrade, helt naturlig at Gogl så vidt holder seg i positivt terreng da.
Bassefix
05.05.2021 kl 14:45 7467

BULK: BALTIC DRY-INDEKSEN +3,5% TIL 3.266 POENG

14:02
Oslo (TDN Direkt): Baltic Dry-indeksen er opp 3,5 prosent til 3.266 poeng, ifølge The Baltic Exchange.

Baltic Dry 3,5%

Capesize 4,3%

Panamax 4,8%

Handysize 1,0%

Supramax 0,2%
Urealisert
05.05.2021 kl 15:03 7404

Spørs om du kanskje må revurdere din opprinnelige antakelse om gogl i hundre med rater på 50k.
ruslebiffen1234
05.05.2021 kl 15:13 7371

Er det realistisk å forvente utbytte fra gogl når det nettopp har vært emisjon?
Slettet bruker
05.05.2021 kl 15:16 7400

Ja, det løpet er kjørt etter at JF vannet oss ut
Golden Goat
05.05.2021 kl 15:21 7389

Er ikke nødvendigvis noe motsetning der. GOGL kan passere 500kr pr aksje med rater på 50k. Spørsmålet er bare hvor lenge ratene holder seg på eller over 50k.
bankersen
05.05.2021 kl 15:21 7427

Har noen en god forklaring hvorfor GOGL ligger under kurs fra toppen i 2018?
Slettet bruker
05.05.2021 kl 15:39 7415

Den Gøggen den Gøggen, når alle er positive og roper på kråka stopper det helt opp.
Kan bare forestille meg hvorledes denne vil fremstå første dag Ratene viser svakhetstegn, eller FFA er rød, da blir det svalestup.

Takk for oppgraderingen DNB, men desverre så alt for sent, er det dere som selger emi aksjer med begge hender DNB?
Redigert 05.05.2021 kl 15:43 Du må logge inn for å svare
Kalle Kurtasje
05.05.2021 kl 15:41 7411

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/05/05/7668483/ratene-til-hoyeste-niva-pa-nesten-11-ar?internal_source=sistenytt
Endelig litt mere info fra FA vedr. tørrbulk enn vanlig - eventyrlige rateøkninger på ett år, og siden nyttår.

Leste også markedsrapporten fra DnBMarkets idag vedr. investeringer April.
Det er nærmest fritt for shipping blant kundene i alle aldersgrupper, og allverdens kjønn.
Eneste som luktet saltvann (men ikke fisk) var MPC Container - ikk´no bulk.
Det går i Kahoot, Tesla, GameStop, Telenor, fisk, Nordic Semiconductor.... osv.
Håper flere får opp øynene for bulk, og shipping generelt.



KJEPET
05.05.2021 kl 15:44 7433

DNB gikk vel "ut av shipping" i november i fjor, da alt var helt på bunnen. Har jo gått glipp av tidenes opptur. Blir latterligjort for den timingen der :-)

Hva skjer i US? golden bare bak 0.8% Star og Genco. SENSASJON!!!!!!!
Redigert 05.05.2021 kl 15:48 Du må logge inn for å svare
vulkan
05.05.2021 kl 15:46 7420

brent barn skyr ilden
-det har vel blitt mange av dem i shipping siste årene
Redigert 05.05.2021 kl 15:47 Du må logge inn for å svare
bankersen
05.05.2021 kl 15:48 7398

Det stemmer og se den pressmeldingen som gikk ut når de oppgraderte. Sjekk setning nr. 2. Er positiv, men er positiv:-))

I en analyse fra DNB Markets mandag kommer det frem at meglerhuset hever kursmålet til Golden Ocean Group med over 25 prosent – fra 69 kroner til 88 kroner pr. aksje. Samtidig gjentar DNB kjøpsanbefalingen.

Ifølge TDN Direkt er DNB overrasket over den unormale styrken i fraktratene, men meglerhuset velger likevel å forholde seg positive til sektoren og oppjusterer EBITDA-estimatene for i år med 19 prosent.

Med kombinasjonen av Golden Oceans seneste båtkjøp sammen med selskapets likviditet og historiske ytelse, mener meglerhuset at aksjen kan komme tilbake til 2018-verdsettelse.
Redigert 05.05.2021 kl 15:50 Du må logge inn for å svare
vulkan
05.05.2021 kl 16:24 7252

Om noen vil ta en opplæring i gogl kurshistorie,
For ca 10 år siden var kursen i 800kr og mere i lange perioder, hva har skjedd siden da som gjør at vi ligger og gresser på dagens nivå?
(eller er aksjegrafen jeg så på ikke justert for eventuelle aksjesplitter)
KJEPET
05.05.2021 kl 16:37 7199

Jeg ringte megleren min og spurte hva i he..... som holdt på å skje når GOGL bare var litt bak de andre. Han svarte kaldt og rolig at det vil bli "som vanlig" utover kvelden, og at Golden vil fortsatt bli plassert sist i feltet når US stenger. Vi får se om han får rett.....
vulkan
05.05.2021 kl 16:38 7239

et mulig svar selv, vi trenger cap rater på 50 000 til 100 000 over flere år sammenhengende (BDI 4000 - 8000)?
eller er det selskapsspesifikke hendelser som gjør det umulig, f.eks dårlig timing av slag/kjøp av skip, dårlig finansiering av skip etc.
Luke1
05.05.2021 kl 16:53 7182

Ingen ting å stresse med😃 gogl vil rusle videre og når utbyttene kommer vil den styrke seg. Jeg er godt fornøyd med å endelig være i pluss, så får tiden vise om den dobler seg fra nå👍
Slettet bruker
05.05.2021 kl 17:00 7152

Cape rederiene stiger
Star 5%, Gnk 3% Gogl 0,98%

:-))
Slettet bruker
05.05.2021 kl 17:02 7143

Utvanning
Klarer du å finne andre årsaker?
Pluss at bulk investorer bruker Gogl som short hedge på sine andre bulk investeringer, for de vet at Gogl går dårligst over tid, slik investorer i Bwlpg bruker Agas som hedge.
Den eneste JF aksjen de ikke klarer holde nede er Frontline, som Pr nå handles høyere over Nav en Gogl, selv etter 3/4 år med forferdelige rater.

Takk JF for uhorvelig mengder short aksjer tilgjengelig
Redigert 05.05.2021 kl 17:14 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
05.05.2021 kl 17:03 7133

Det er reprise av slik det var i fjor med høye rater i tank. Selv han som trodde han hadde verdens største tankflåte (trodde) fikk milevis bedre avkastning på vegne av investorene (nat)
Endre Mening
05.05.2021 kl 17:04 7136

En kikk i bakspeilet FA 27. juni ifjor. Kurs ca kr 37:
Optimistisk rederisjef

Analytiker Frode Mørkedal forteller oss at med dagens aksjekurs i Golden Ocean, prises markedet inn capesize-rater på rundt 16.000 dollar dagen i 2021.

16.000 dollar vil si at Golden Ocean skal tjene rundt 4 kroner pr. aksje i 2021, som priser rederiet til ti ganger 2021-inntjeningen.
bankersen
05.05.2021 kl 17:05 7145

Må være Komiske Ali som styrer kursene😁
Slettet bruker
05.05.2021 kl 17:17 7103

Da kan du regne på hva den ´gamle´ bulk flåten til Gogl hadde generert på dagens rater, ca 20 kr i året, hva tror du aksjen hadde kostet i dag uten aksjetrykkingen?
Å folket mener vi hadde behov av de skipene til JF, mer gjeld og et lass ekstra aksjer,
regnestykker går ikke opp før vi ser 2 år med tilsvarende cape som dagens, disse ekstra aksjene og gjelden skal vi merke godt på aksjekursen de periodene ratene svekker seg.

Navios opp 20% nå
Redigert 05.05.2021 kl 17:25 Du må logge inn for å svare
vulkan
05.05.2021 kl 17:22 7101

2 år tilmed snitt over 40k så har gogl aksjonærene slått JF i dealen? Det kan gå. Hver dag over 40k kutter dagen på å slå ham:-)
fattigstakkar
05.05.2021 kl 17:30 7046

jeg har sluttet å bry meg om muligheten til å hente ut gevinsten i GOGL gjennom salg over børs. kursen er så lav sammenlignet med forventet utbytte at jeg regner med å sitte til dagens børskurs er utbetalt i utbytter. virker som markedet kun er villig til å prise inn det som allerede er tjent inn og ikke tør prise inn inntjening i andre halvdel av 2021, for ikke å snakke om 2022 og 2023. For meg kan kursen gjerne gå ned så øker jeg mer. Klarer ikke å se for meg et scenario hvor utbyttene vi kommer til å få de neste tre årene ikke skal forsvare et kjøp på dagens kurs.
bankersen
05.05.2021 kl 17:55 6947

Om de nye baljene går inn i spot i disse dager drar de inn over hhv. 60 000 og 30 000 USD om dagen. Da har jeg ikke tatt høyde for ICE class og scrubber premium. Får en noe tilsvarende supersyklusen som i 2003-2008 så har de tjent inn investeringen i løpet av syklusen og de vil fremdeles ha en solid verdi. Disse vil bidra bra til utbytter. Tror vi kan forvente 10 til 12 kroner utbytte i år, og det til en aksjekurs pr. nå 77. Brukbar rente det. Jeg kjøpte til 34 så blir ca. 30% rente på pengene i år, verdistigning på over 100% er jo og hyggelig. Gidder ikke klage på at den lagger i forhold til de andre, desto bedre grunn for å ikke selge tenker jeg.