GOGL -Petter Haugen tror på 100 000 dollar i Cape 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:08
Slettet bruker
GOGL 04.03.2021 kl 19:37 1046106

Spår mangedobling i capesizeratene
Shippinganalytiker Petter Haugen mener at det er gode muligheter for at capesizeratene vil stige til over 100.000 dollar dagen i 2021. I dag ligger ratene på 12.000 dollar dagen

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/03/04/7637135/spar-mangedobling-i-capesizeratene

Det tror ikke jeg vi ser, 50k holder langt å lenge til å få Gøggen opp i 100 kr
Redigert 04.03.2021 kl 19:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.05.2021 kl 10:25 6291

Dette er det mest utrolige jeg har hørt, hva er det du sier for noe? At resten av drybulk sammensetning ikke er relevant for drybulk og gogl? Herregud.. Hva tror du skjer med allokeringen av resten av verdens flåte dersom etterspørselen eller tilbudet faller for resten av sammensetningen i dry?....
Golden Goat
07.05.2021 kl 10:30 6231

Det er indirekte påvirkning. Se samvarians på pmax og cape. Så er det enda mindre samvarians mellom de øvrige, mindre segmentene. Men, jo, hvis poenget er den indirekte effekten, så har du et poeng, for all del.
phantom1
07.05.2021 kl 10:30 6194

se paa cape kurven da mann - den svinger som en sinus kurve - det er kina som svinger av og paa - har jo skedd siden feb 2004 - hadde de gitt full gass hele tiden ville de ikke sett slik ut - som vi sier er cape et markedt som er i befrakters favor 320 dager i aaret. vi kom fra 7k i nauar til 34k saa ned til 8k og opp til 30k saa ned til 15k og opp til 30k mned til 20 og opp til 47k -
fattigstakkar
07.05.2021 kl 10:31 6181

Liker at det er FFA for juni og q3 som stiger mest i dag. Tyder på at markedet ikke tror gårsdagens korreksjon var starten på en lengre nedgang. Er det noen som husker hva toppnoteringene for juni og q3 var?
phantom1
07.05.2021 kl 10:33 6130

deler av handy er styrt av korn sesonmessig - smx/um tildels mer og panamax er jo veldig agri dervet - naa er sesonegn for sbm og corn forsinket i smarika og vent til over sommeren saa faar vi nok ennu mer fres. er ikke lenge siden cape var paa 20k og pmx 34k -
phantom1
07.05.2021 kl 10:35 6115

onsdag kveld.

Cape Curve- Index $44817 MTD- $43888
May-21 45250 46000
Jun-21 43500 44000
Jul-21 38500 39000
Q3 21 34750 35250
Q4 21 28250 28750
Q34 21 31500 32000
May-Sept 38600 39000
May-Dec 34750 35150
Q1'22 16500 16750
Q2'22 21000 21750
Q3'22 24500 25000
Q4'22 23500 24250
Cal 22 21400 21800
Cal 23 18500 19000
Cal 24 15700 16100
Cal 25 14500 15000
Cal 26 14000 15000

akkurat naa

Cape Curve- Index $42852 MTD- $43543  
May-21 41000 42000
Jun-21 40500 41000
Jul-21 36500 36750
Aug-21 31750 32500
Sep-21 29500 30500
Q3 21 32650 33000
Q4 21 26500 27150
Q34 21 29600 30000
May-Sept 35900 36250
May-Dec 32400 32750
Q1'22 15500 16000
Q2'22 19250 20000
Q3'22 24500 25500
Q4'22 23500 24500
Cal 22 20700 21000
Cal 23 18000 18500
Cal 24 15250 15750
Cal 25 14250 14750
Cal 26 14000 14750
Redigert 07.05.2021 kl 10:36 Du må logge inn for å svare
KJEPET
07.05.2021 kl 10:37 6071

Toppnotering for juni var siste dagen i måneden på $30857.

Toppnoteringen i Q3 var 6. juli på $33760 (som også var høyeste notering i 2020)

Og som phantom er inne på så svinger dette i sinus-liknende kurver. I fjor bunnet ratene ut 19. mai og steg ca. 1700% frem til toppen 6. juli (på kun 7 uker). Kanskje vi får en gjentagelse av stigningen i år? :-) :-)

Redigert 07.05.2021 kl 10:43 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
07.05.2021 kl 10:37 6063

mange takk. da er det ikke en veldig sterk korreksjon med tanke på den kraftige oppgangen som var i forkant.
Slettet bruker
07.05.2021 kl 10:42 6005

Det du sier er regelrett feil, det funker ikke sånn. Dette er shipping og kapitalmarkedet, ikke to produkter som subsidierer hverandre

Du får ringe CEO Ulrik Andersen og fortelle dem om at selskapspresentasjonene må endres for hva som påvirker markedet deres

Key market drivers:
 Expected high commodity prices (an important barometer of demand for bulk materials)
 Increasing iron ore supply from Brazil (to benefit tonne-mile demand, particularly for Capesize)
 Rebound of Coal trade (up to 100m tons) should normalize as industrial activity recovers
 Strong US / China grain prospects
 Fleet supply growth to decrease to levels not seen in 30 years
Slettet bruker
07.05.2021 kl 10:42 6001

Super syklus med rater på 20k i 2022?
forventningene er høye
bankersen
07.05.2021 kl 11:00 5830

Huff, noen ganger gjør du deg dummer en nødvendig Longs, det er sikkert med vilje:-))) Best case fra verdens ledende forskningsteam på shipping Cleaves er 70K for Cap 2022
Slettet bruker
07.05.2021 kl 11:02 5819

Kina ratene vender ned- faller 2000dollar
KJEPET
07.05.2021 kl 11:03 5793

Capen ned 4.2% i China i dag.
bankersen
07.05.2021 kl 11:10 5432

Disse ligger alltid etter gårsdagen rater så dette er gårsdagens nyheter
phantom1
07.05.2021 kl 11:20 5327

forskningsteam :-) - rakett giff'er bruker guttene. cal22 20k er hva du kan kjope naa - det er summen av alle folks forventninger - kundene til cleaves kunne kjopt det opp til 50k og enda hatt enorm avkastning. men markedet priser det ikke slik. med eller uten cleaves, fra min egen vurdering ville jeg kjopt.
phantom1
07.05.2021 kl 11:22 5309

jeg snakker fronthaul - ja jeg har paa trykk fra ifjor jeg staar for 100k i aar - og naa har du fra meg paa trykk vi ser 200k fronthaul de neste 12-14 mnd.
bankersen
07.05.2021 kl 11:26 5269

Er det noen som legger litt arbeid i dette så er det Cleaves, de andre er amatører. Ja det er forskning de driver med. Men for all del vi har ulike investeringsstrategier. Min langsiktige har gitt en avkastingen på over 150% siden mars i fjor. Long har sikkert langt over det med sin enorme trader egenskaper.
bankersen
07.05.2021 kl 11:27 5274

Blir det 200K så rabler det for meg, det klarere jeg ikke:)
Golden Goat
07.05.2021 kl 11:38 5192

Se her, ja. Fersk video på YT med Martin Stopford, forfatter av 'Maritime Economics' (anbefaler alle her inne å lese Kap. 1-4 og 11):

Tittel: Dr. Martin Stopford, Non-Executive President of Clarkson Research on Riding the Waves of A Lifetime

https://www.youtube.com/watch?v=XoSGIQvWijk
phantom1
07.05.2021 kl 11:50 5110

min far sa alltid - shipping har ingen begrensinger. i 2008 gikk cape fra 275 fronthaul til 500 i begynnelsen av 2009 - datiden var det hva du betalte for en 2 roms i oslo per dag til en kasse med vin...
phantom1
07.05.2021 kl 11:51 5082

idag hyler man over seg med c3 paa usd 30 - jeg sluttet usd 114 en gang...
Golden Goat
07.05.2021 kl 11:54 5062

Psst: Medlemmer av #2-klanen plukker gøgg i dag.
phantom1
07.05.2021 kl 12:06 4984

C2 Tubarao to Rotterdam (long tons) 160,000lt 16.811 $/ton -0.217
C3 Tubarao to Qingdao 160,000mt or 170,000mt 30.355 $/ton -0.37
C5 West Australia to Qingdao 160,000mt or 170,000mt 14.427 $/ton -0.137
C7 Bolivar to Rotterdam 150,000mt or 160,000mt 16.585 $/ton -0.265
C8_14 Gibraltar/Hamburg transatlantic round voyage 180,000mt 41325 $/day -2325
C9_14 Continent/Mediterranean trip China-Japan 180,000mt 63300 $/day -2450
C10_14 China-Japan transpacific round voyage 180,000mt 45221 $/day -881
C14 China-Brazil round voyage 180,000mt 36273 $/day -607
C16 Revised backhaul 180,000mt 23175 $/day -625
C17 Saldanha Bay to Qingdao 170,000mt 23.092 $/ton -0.131
BCI 5TC 41514 -1338
Slettet bruker
07.05.2021 kl 12:11 4940

Baltic #Capesize index -3% to $42k/d
KJEPET
07.05.2021 kl 12:13 4927

I gruppa som følger #2 sitter det ekstremt mye shippingkompetanse. De ler nok godt nå og svømmer som en gjedde i småfiskstimen :-)
Gasman
07.05.2021 kl 12:20 4886

Ha ha. Det er jo ingen ting. Og med PMax sannsynligvis noe opp er jo dette en fullstendig ikke-hendelse.
Fallet i går blir jo bare latterlig.
Og om dagens oppgang i FFA`er står seg er det vel ny HOY for BDI`en allerede på mandag:-)
Golden Goat
07.05.2021 kl 12:21 4887

Det stemmer. Også greit at ikke all avkastning tilfaller de institusjonelle, selv om disse også spiser en god del av stimen.
Slettet bruker
07.05.2021 kl 12:36 4768

Gasman 12.20 - helt riktig! I tillegg har ratene en tendens til å falle litt på fredager (med unntak av den siste tiden da de bare har gått oppover), så 3% ned en fredag fra rekordhøye rater er ingenting.

Neste uke fortsetter vi videre oppover, god helg alle sammen😀
Slettet bruker
07.05.2021 kl 12:44 4713

#1 på Twitter nå:
........
Despite some jitters over Aus/Ch trade relations yday, miners are active and FFAs are rising

Baltic #Capesize index -3% to $42k/d
Brazil/China -2% to $36k/d

Jun FFA +4% to $41k/d
Jul FFA +7 to $37k/d🚀
Shippingballs
07.05.2021 kl 12:52 4744

Jeg synes fattigstakkars kommentaren er bra når det gjelder handler. Den hedgingen han holder på med har jeg forbedringspotensiale på, og for meg blir det da informativt.
phantom1
07.05.2021 kl 12:58 4716

da vet du jo hva som skjer - men ikke mer en at dette ikke er rekord høye rater - er bare småtterier av hva cape har potensiale for, og har gjort tidligere - men du snakker som du vet men vet ikke det.er bare nysgjerrig, om du vet eller bare leser deg til ting. for naar cape går fra 7k til 34k tilbake til 8k i Januar-Februar saa ma jo noen bomme voldsomt og ikke se-forstaa hva som skjer. minner litt om det.
Redigert 07.05.2021 kl 13:00 Du må logge inn for å svare
Golden Goat
07.05.2021 kl 13:05 4804

Cape FFA:
May 42000 +2000
Jun 41625 +3625
KJEPET
07.05.2021 kl 13:17 4789

Ser ut som Star Bulk som steg pent i går starter OPP også i dag. Gogl som ble pisset på i går, handles NED i pre-trade i dag :-(
Golden Goat
07.05.2021 kl 13:27 4732

Litt av forklaringen er at gøggen estimeres til en 0.05-0.14 (Avg. 0.14) EPS for Q1, ganske lavt i v peers. Mitt (konservative) estimat er på 0.227.

https://www.marketwatch.com/investing/stock/gogl/analystestimates
Bassefix
07.05.2021 kl 13:55 4688

Freight futures am update
Capesize up ~8%
Panamax up ~6%
#shipping #drybulk $BDRY
Slettet bruker
07.05.2021 kl 14:38 4636

🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀