GOGL -Petter Haugen tror på 100 000 dollar i Cape 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:08
Slettet bruker
GOGL 04.03.2021 kl 19:37 1045264

Spår mangedobling i capesizeratene
Shippinganalytiker Petter Haugen mener at det er gode muligheter for at capesizeratene vil stige til over 100.000 dollar dagen i 2021. I dag ligger ratene på 12.000 dollar dagen

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/03/04/7637135/spar-mangedobling-i-capesizeratene

Det tror ikke jeg vi ser, 50k holder langt å lenge til å få Gøggen opp i 100 kr
Redigert 04.03.2021 kl 19:44 Du må logge inn for å svare
Golden Goat
11.05.2021 kl 10:55 6482

Hva tenker du phantom1? Etter mitt syn er dette et valg Kina tar mellom GDP eller utslipp. Jeg tenker at GDP for kina er så viktig at utslipp blir kuttet til det nivået at de ikke lengre tar livet at lokalbefolkning med svevestøv etc. Ett virkemiddel er jo å benytte seg av høyere kvalitets 65% Ore istedet for det hjemmelaga skvipet de sitter inne med selv. Økt import av bedre malm, og økt import av stål fra nærliggende land.
Slettet bruker
11.05.2021 kl 10:59 6456

Hvorfor skal jeg handle på 75 når jeg handlet på 37? Hva er logikken med det?

Noen andre kan ta seg av å handle denne sinka opp, gidder ikke jeg etter utvanningen.

Mange andre shipping aksjer som er langt mer interessant nå, kommer det et lite fall i ratene nå går Gogl rett i dass, det kan nesten garanteres
Redigert 11.05.2021 kl 11:01 Du må logge inn for å svare
bankersen
11.05.2021 kl 10:59 6436

Det er stor sett bare en måte å få avkjølt dette rallyet og det er å produsere mer jernmalm og ferdigstål. Alle produksjon av jernmalm i 2021 vil finne en kjøper. Det samme vil skje de kommende årene med alle de infrastrukturprosjekter som skal gjennomføres. Skjønner at Kinas myndigheter febrilsk prøver å gjøre noe, men de vil nok vegre seg for stramme til for hardt og få folket på nakken. Dette er nok mer et ønske/forsøk om å få ned prisene kortsiktig. Vi får se om de lykkes, det er et voldsomt tog de prøver å bremse/stoppe. Heller ingen tvil om at en må bygge opp kapasitet i andre land. En kan ikke være så avhengig av Kina i fremtiden.
Redigert 11.05.2021 kl 11:03 Du må logge inn for å svare
KJEPET
11.05.2021 kl 11:06 6411

China har bestemt at det skal være god vekst i GDP. Det er det man må forholde seg til. Hva de sier under marsjen legger jeg mindre vekt på. Resultatet er Chinas handlinger ser du på råvareprisene. At de kommer med uttalelser hvor de forsøker å dra ned pris/forventninger er vanlig og naturlig. De er jo motoren i verden om dagen og ønsker selvsagt å betale så lite som mulig for varene de importerer. Her må man holde hode kaldt og holde seg til strategien. Det er lett å bli vippet av pinnen om man skal ta innover seg alt som blir skrevet og sagt underveis.
Redigert 11.05.2021 kl 12:11 Du må logge inn for å svare
Golden Goat
11.05.2021 kl 11:09 6405

Tenker de to hendelsene er uavhengig, det at jeg kjøpte på 35-37 er irrelevant... each to their own, I guess.

Er nok sant det, har ikke holdt meg oppdatert på de andre segmentene ettersom tørt har overskygget det meste, kanskje med unntak av stykkegods da.
phantom1
11.05.2021 kl 12:03 6169

C2 Tubarao to Rotterdam (long tons) 160,000lt 16.872 $/ton -0.089
C3 Tubarao to Qingdao 160,000mt or 170,000mt 31.215 $/ton 0.2
C5 West Australia to Qingdao 160,000mt or 170,000mt 14.795 $/ton -0.191
C7 Bolivar to Rotterdam 150,000mt or 160,000mt 16.450 $/ton -0.06
C8_14 Gibraltar/Hamburg transatlantic round voyage 180,000mt 40925 $/day -500
C9_14 Continent/Mediterranean trip China-Japan 180,000mt 61940 $/day -810
C10_14 China-Japan transpacific round voyage 180,000mt 46854 $/day -567
C14 China-Brazil round voyage 180,000mt 37776 $/day 203
C16 Revised backhaul 180,000mt 23200 $/day -175
C17 Saldanha Bay to Qingdao 170,000mt 23.484 $/ton 0.047
BCI 5TC 42031 -339
vulkan
11.05.2021 kl 12:15 6059

Kina kan leie inn Aker, Bergen og dets like til å rense carbon og annet (svevestøv er nå det enkleste å rense bort) Med gode stålpriser kan de ta seg råd til det og.
Bassefix
11.05.2021 kl 12:30 5949

BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS -0,8% TIL USD 42.031/DAG
KJEPET
11.05.2021 kl 12:31 5974

Proffene robber FFA-junkiene i dag også. Men det er frivillig å selge, så enhver for skylde på seg selv for at man selger i panikk på megakrakket på hele 0,8% i BCI.
phantom1
11.05.2021 kl 12:42 5937

FFA har sprunget 3-5k forran markedet fysisk i 6 uker - naa paa 10 aar topp har den prøvd å bryte igjennom 50k to ganger eller ned gjennom 40 to ganger?

Sammenlikne med aksjer hva tror du?
Golden Goat
11.05.2021 kl 12:50 6015

Fint sjikte å oppholde seg i. Pengene akkumuleres for hver dag som går. Ligger vi på dette nivået lenge nok kan vi gjerne treffe et årsnitt på 30k. Hvilket resulterer i en cash flow på 601 mUSD. Ergo utbyttekapasitet 3 USD per aksje. Ikke helt outlandish, nå som vi ser Q3 trades for 35,5k.
Mollen
11.05.2021 kl 12:55 6021

Hva er snitt cape for året og Q2 så langt GG ?
KJEPET
11.05.2021 kl 12:56 6025

Fra min side er det tre ting som er viktig for at det skal vi skal bryte opp over 50k.
1. At de nye estimatene for GDP growth i China ender på 8,5% (full year og oppjustert fra 8,2% i april)
2. At Vale kommer inne som guidet, og at man holder skjema til 400 mt i slutten av 2022.
3. At pandemien ikke tar en uventet retning og sender og hindrer verden i og åpne opp slik det ser ut nå.

Men jeg har fått så mange tilbakeslag (og sorte svaner) de siste årene, så det er alltid en risiko for at ting ikke slår til som planlagt.
bankersen
11.05.2021 kl 13:01 6061

33,7K/21K
Redigert 11.05.2021 kl 13:03 Du må logge inn for å svare
Bassefix
11.05.2021 kl 13:04 6032

Cape
May
42750
-1750
Jun
42750
-1875
Q3
35800
-700
Cal22
21750
-200
Golden Goat
11.05.2021 kl 13:19 5940

AVG YTD = 21 525 USD, denne øker for hver dag nå ettersom BCI ligger på 42k.
phantom1
11.05.2021 kl 13:36 5882

Spennede - men naar Bejing 10 May sier vi skal innføre så strenge regler og straffefølge de som bryter-har brutt begrensningen slik at vi ikke produserer mer i 2021 enn i 2020 - naar stålmøllene til nå har gått på full kapasitet, produksjonen av 66 prosent dometic malm skyter i taket, da er jo volumet satt? Hva skal drive ratene opp selv om prisene faller? Stockpiling? men ikke før prisene er under 100 dollar?
Mollen
11.05.2021 kl 13:48 5833

Men hva skjer med stålprisene dersom Kina setter bremsene på produksjonen samtidig som etterspørselen holder seg oppe nedstrøms ? Da går vel de helt aldeles av skaftet vel ? Ingen er da tjent med det ?

phantom1
11.05.2021 kl 13:51 5833

China’s prices of imported iron ore for both port inventories and seaborne cargoes softened on May 11, with trading activity cooling as well.
Consequently, by 18:00 Beijing time on Tuesday most deals had been concluded at prices lower than those on Monday.
On the same day, the seaborne market also saw ore prices ease, with few deals heard concluded on public trading platform.
phantom1
11.05.2021 kl 13:52 5843

derfor de har kuttet toll paa impotert staal og lagt 15 prosent straffetoll påa eksport av staal med effekt fra 10 Mai
KJEPET
11.05.2021 kl 13:58 5915

De kan ikke få både i pose og sekk. Skal de opprettholde ønske om vekst så må de produsere (importere) mer stål enn i fjor. Stållagrene er mye lavere enn på samme tid i fjor. Dessuten så er de interessert i renere luft i China. Da er domestic malm en dårlig idé når det finnes mye renere malm overseas.
Slettet bruker
11.05.2021 kl 14:07 5868

Phantom 1 - mener du vi skal kjøpe eller selge GOGL nå? Aksjen har doblet seg på kort tid, men mye tyder på at vi kun er i starten av en suoersyklus som vil vare 1-2 år, minst.
Ratene svinger som alltid, men trenden er kraftig opp.

Jeg tror vi skal videre opp, og så fremt man ikke er trader, anbefaler jeg å sitte videre i GOGL, mitt kursmål er kr 100.

Igjen, hva er din anbefaling her, kjøpe/selge?

Redigert 11.05.2021 kl 14:13 Du må logge inn for å svare
phantom1
11.05.2021 kl 14:10 5855

Men som myndighetene sier de skal curb the emission problem first - det de fleste ikke ser er at de gjør det naa mens de kan kjøle ned prisene så slipper de senere. Australia har ikke mer aa selge, Vale har ennu masse kapasitet som kommer når PDM åpner etter brannen. Der ligger 28x 400dwt å venter og de har prioritet. hvorfor skal de stockpile nå på 230 dollar når de med enkle grep kan kjøre vedlikehold og oppgradering og få prisene ned samtidig - i tillegg gi Australia en på tygga? Det er et kina vi vil se mer av. Fordi er store nok
phantom1
11.05.2021 kl 14:16 5823

det maa du bestemme selv, jeg bare gir et nyansert bilde av hva som virkelig skjer der ute dag til dag - hadde jeg vært deg.....på sikt måå du bare sitte. Vi er på vei inn i en period som skjer en gang i hver 20 år period. Vil bli humpete dag til dag men legg alt sammen så er emisjoner det som per år kan sette aksjekusrsjen din ned, men verdien vil gå opp om du blir med hele veien. jeg tror vi ser 200k fronthold inne 12-14 mnd - men Kina må få noen ting på plass først.
fattigstakkar
11.05.2021 kl 14:17 5836

SBLK ned 6% pretrade.
Slettet bruker
11.05.2021 kl 14:21 5830

Phantom1: takk for svar samt «din anbefaling»😀👍
Redigert 11.05.2021 kl 14:22 Du må logge inn for å svare
Utlandsinvestor
11.05.2021 kl 14:31 5827

Takk for dine bidrag Phantom1, veldig lærerikt for oss som ikke sitter så nært på faget!
bankersen
11.05.2021 kl 14:34 5834

Holder med Utenlandsinvestor i det, phantom1 har vist at han kan faget meget godt.
KJEPET
11.05.2021 kl 14:42 5799

Takk for betraktningene Phantom1. Veldig fint å få litt innblikk i din verden som er så nær "produksjonen". Jeg er nok ikke i nærheten av å kunne si noe om det som skjer i det korte bildet. Jeg er nok mye mer makro orientert. Men etter det du skriver ellers så ser vi nok på markedet fremover med de samme øynene. Shipping har jo mange andre parametere som gjør shipping komplisert.

BDI forresten opp i dag også :-)

phantom1
11.05.2021 kl 15:24 5637

Givende å dele fakta da. Har snart 30 år, så er heldig å ha vært med siden Kina startet. Jeg lutket lunta da en venn i Canada sa prisen på spiker har gått opp 100 prosent. Det var i 2003. Og den høsten sluttet jeg inn en flåte på 10 skip til rundt 10k med opsjoner. Da gikk vi til himmels. Cape gjorde for første gang i historien mer en 30k fronthaul. Februar 2004 gjorde vi 100k pluss og boooom så slo Kinamann av lyset og rett tilbake til start. Sånn har Kina hold på med hele tiden. I starten påå syklusen ble jrernmalmsprisen avtalt for 1 år av gangen og frakt var det som flukterte. Men tror det var 2004 eller 05 det ble slutt. Kineserene switcht da mellom domestic ore og importert malm og var av og på i markedet. Det de ikke kan gjøre nå er å by pass malm fra markedet med billigere malm. Mao når prisene falt lot de det på stockpile ligge og kjøpte fra markedet. Da unngår de å krystallisere tapet på at malmprisen har falt. Det vi ser nå er tradere som eier halv stocken på 130 mill tonn presse prisen i været, smtidig tenker stålverket om jeg kjøper fra vale eller australia blir det levert frem i tid, prisene kan falle så den risikoen tar jeg ikke. Men det kommer mer billig malm om prisene faller - levert av skip om noen mnd. Har traderene stockpile til usd 160 i snitt kan de sitte lenge. Så pris oppgangen har vært på lokal malm, og nesten ingen kjøp har vørt gjort overseas. Det gir ferre laster i markedet, det er gjort 40 prosent mindre importkjøp om man sammenlikner de siste 10 dagene. Så ta FFA har sprunget til himmels igjen gir meg en smak av at det er spekulasjon, lite kunnskap og at hedgefond har pumpet penger inn i råvarer som redning for inflasjon. Og når de ser prisene går ned så vet man jo hva som skjer. Så mye rart på de store båtene :-)
Redigert 11.05.2021 kl 15:26 Du må logge inn for å svare
KJEPET
11.05.2021 kl 16:03 5523

Det må jo være deilig å få kjøpt mye dyrere aksjer nå enn de første 6,5 timene i dag. Er det rart at Golden lagger resten av verden? Nei er det enkle svaret på det :-)
Endre Mening
11.05.2021 kl 16:26 5453

I mine øyne er ikke en rådgiver en som forteller deg hva du skal gjøre, men om mulig forteller hvilke valg du har, og om mulig hvilke konsekvenser valgene har. Eller gir deg fakta og beslutningsgrunnlag. Takker så mye for fakta og beslutningsgrunnlag og interessant innsyn i kriker og kroker i bulk.
phantom1
11.05.2021 kl 17:04 5323

Vale sluttet post index c3 usd 28.50 - c3 index usd 31.25

Dalian Exchange vil forandre reglene paa futures trading.

cape june trader 39500 p.t
PetterX
11.05.2021 kl 17:56 5186

Og der var vi i pluss i USA!
Pilteri
11.05.2021 kl 18:03 5212

Er det et klokt hode her som kan forklare meg hvordan gogl kan stige på rød børs og knallrød FFA? Skjønner absolutt ingen ting av det dramaet som utspiller seg rett foran oss nå..
KJEPET
11.05.2021 kl 18:19 5143

Det meldes om fortsatt sterkt fysisk marked. Sitter man utelukkende og stirrer seg blind på FFA så går det som det går på OSE. Da pumpes aksjene ut til 75,20.-. Så fort resten av verden åpner kommer investorer som ikke investerer etter dagens berg-og-dalbane i FFA. Du fikk med deg at BDI steg i dag også?
phantom1
11.05.2021 kl 18:19 5146

Noen tror dette er forbigaaende og tar ikke signalene fra kina alvorlig og at den er billig naa paa sikt - men en annen ting er valemaxene som ble tatt ut etter brannen i PDM - 36 er naa spot i brazil og venter for de kan ikke trade noe annet - ca 20 er i havn i kina eller paa vei til - saa kom juli saa er 40/50 klare til aa ta spot laster naar de aapner opp igjen. Det er 80-100 vanlig capes i kapasitet. Det vil sette et stort press paa ratene ut av Brazil og andre mindre capes som overtok vil maate gaa til andre trades som C5 ex australia etc. Australia venter aa ikke ha mer volum i arr en ifjor, saa det vil sette press paa ratene der ogsaa. Bare en observasjon fra meg ingen nevner i mange analyser.