GOGL -Petter Haugen tror på 100 000 dollar i Cape 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:08

Spår mangedobling i capesizeratene
Shippinganalytiker Petter Haugen mener at det er gode muligheter for at capesizeratene vil stige til over 100.000 dollar dagen i 2021. I dag ligger ratene på 12.000 dollar dagen

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/03/04/7637135/spar-mangedobling-i-capesizeratene

Det tror ikke jeg vi ser, 50k holder langt å lenge til å få Gøggen opp i 100 kr
Redigert 04.03.2021 kl 19:44 Du må logge inn for å svare

Noen som tør spå hvor kursen kan ende? Er $16 virkelig oppnåelig i 2021?

Utsnitt fra linken:

VJEK nær 100 kroner

– Skal man bestille nye skip av denne typen koster det over 60 millioner dollar og levering skjer først om to og et halvt år år. Vi tror verdiene kan gå til 70 millioner dollar og at verdijustert egenkapital da nærmer seg 100 kroner pr. aksje, sier Mørkedal.
hogan
20.05.2021 kl 14:18 8128

16-17 kr i året, det kommer de til å tjene, men det er nok minimum.
Vent å se når ratene går over 50k og oppover.
Fra q3 ser vi 5 kroningen og oppover noen år i utbytte

Kunne ikke heller selskapet valgt å kjøre en litt mindre emisjon i stedet for å betale ut et stort utbytte rett etterpå?
PetterX
20.05.2021 kl 14:27 8135

Drøy halvtime til webcast
laser
20.05.2021 kl 14:31 8101

Siste dag incl rett til utbytte er vel 2. juni og utbetales 10. juni

The Company announces today a cash dividend for the first quarter of 2021 of $0.25 per share. The record
date for the dividend will be June 3, 2021. The ex-dividend date is expected to be June 2, 2021 and the
dividend is payable on or about June 10, 2021.
KJEPET
20.05.2021 kl 15:23 7855

Føler det går litt under radaren nå. Chinamann kjøper enorme mengder fra US nå. Det blir rett og slett grisetravelt for panamaxflåten fremover.
https://twitter.com/kannbwx/status/1395365262833033223
Realis
20.05.2021 kl 16:18 7640

Man betaler ikke utbytte fra midlertidige økninger i aktivaverdier. Like lite som man henter tilbake pengene når skipsverdiene går ned.

Laser: Over ert gitt tidsrom tid vil endring i kontantbeholdning være lik akkumulerte over/underskudd - alt annet likt.

Kanskje har fattigstakkar rett når han antyder at emisjonen kunne vært nedskalert noe.
laser
20.05.2021 kl 16:39 7608

Klart fattigstakkar har rett, men det er fordi han nå sitter med fasiten og vet hvordan ratene har utviklet seg. Hvis de ikke utviklet seg like elegant......ville en eventuell kriseemisjon blitt massakre. De gjorde det eneste forsvarlige, alt annet er dagdrømming med fasiten i hånden.

– Tørrlastmarkedet er brennhett nå og Golden Ocean trykker til med et saftig utbytte, godt over inntjeningen, sier shippinganalytiker Frode Mørkedal.

Fortjenesten pr. aksje var 10 cent, mens selskapet har besluttet å utbetale 25 cent i utbytte.

– Det sier noe om fremtidsutsiktene, som de tydeligvis er svært optimistiske til. Det reflekterer nok også at de ikke har så mye annet å bruke pengene på, sier Mørkedal.

Chinese iron imports increased by 8.0% compared to the same period in the prior year. Notably, iron ore
export volumes from Brazil to China remained robust in the first quarter of 2021, representing 24.9% of
total imports. This was despite the impact of weather on major ports in the north of the country. Increased
Brazilian export volumes are a strong contributor to tonne-mile demand, particularly for Capesize vessels.
Brazilian producer Vale has forecasted that production will increase significantly in 2021 and 2022, which
will continue to benefit tonne-mile growth in future years as most of the incremental production will be
exported to Asia. At the same time, Australia is constrained in its ability to produce incremental iron ore,
and iron ore produced in India is being consumed domestically.

Var det noen her på forumet som nevnte at kvartalstall kunne vær utjevnende?

https://twitter.com/realGoldenGoat/status/1395400161095032842?s=20
Redigert 20.05.2021 kl 17:37 Du må logge inn for å svare

https://twitter.com/mintzmyer/status/1395399005673246723

At SBLK faller kan jo tilskrives resultatet. Mer overraskende at EGLE og DSX er ned nesten like mye. Ble nettopp EGLE-aksjonær for første gang.
Mollen
20.05.2021 kl 17:49 7336

Kjære vene... hvor kommer du fra ? Det gjøres jo hele tiden. Sist i GOGL høsten 2016. Kalles emisjon.
KJEPET
20.05.2021 kl 18:02 7348

He, he. Du herjer godt på Twitter nå Geita👍🏻
Føler jeg har vært inne på den enorme forskjellen mellom Star og Gogl «noen ganger» :-) Når det nå kommer frem hvem som er den virkelige stjernen på bulkhimmelen så blir det trangt i døren begge veier. Ser jo at «halve» Japan er inne i SBLK. Når de nå får opp øynene så får vi som fortjent.
Dette er jo også et saftig spark til den inkompetente shippingbørsen OSE.

På tide med en reprising av GOGL, men klarer ikke å se at SBLK skal være så verst heller. Ifølge Cleaves har SBLK en forventet utbytteprosent på 32% og 40% for 2022 og 2023. Tilsvarende for GOGL er 25% og 32%. Og dette var basert på kurs 9,3 for GOGL og 22.5 for SBLK, så med kursendringen vi har sett i etterkant er forskjellen enda større i SBLKs favør.
https://fda195ed-9571-42ec-b092-d42af79f832c.usrfiles.com/ugd/fda195_1be3bc9649194ed79f13490798177097.pdf

En fryd å lese kvartalsrapporten. Et klipp til:
After growing by 4.0% in 2020 and 6.7% per year on average over the last decade, the global dry bulk fleet
is forecast to grow by 3.8% in 2021, 2.8% in 2022 and 1.0% in 2023. The orderbook as a percentage of
the operating fleet is currently at a 30-year low. In 2021, gross fleet growth for Capesize and Panamax
vessels is expected to be 4.4% and 2.6%, respectively. In 2022, gross fleet growth in each segment is
expected to decline significantly to 2.9% and 2.8%, respectively. This assumes all vessels are delivered on
schedule, no additional orders are placed and no vessels are demolished. Despite a steadily improving dry
bulk freight market, 11 Capesize vessels and six Panamax vessels, all 20 years of age or greater have
been scrapped thus far in 2021. Also, newbuilding orders remain low, and slowing fleet supply growth has
the potential to lead to a sustained period of market strength not seen in over a decade.
Mollen
20.05.2021 kl 20:05 7071

Veldig bra intervju. Halvorsen har forsåvidt gode refleksjoner men det meste er sagt før. Han er imidlertid inne på noe som er interessant. Har man eid bulkaksjer langsiktig de siste 20 år har man tjent lite. Det gjelder å time inngang og exit for aksjonærer, men det gjelder også å time kjøp og salg av skip for rederne. Jeg tror vi hadde fått best betalt hvis GOGL solgte alle skipene på toppen av syklusen og betalte ut alt i dividende i stedet for at vi selger aksjene våre på topp. Når Halvorsen og Trøim selger baljene i 2020 eller aksjene sine, da tar jeg exit i GOGL. De karene kommer til å følge med som hauker for å time beste tidspunktet for å ta pengene av bordet. Jeg er redd JF ikke tenker helt på samme måte...

#1 med oppdatert regneark, viser at Gøggen fremdeles er den med høyest oppside á 57% (ved aksjepris 10,2 USD)

https://twitter.com/JHannisdahl/status/1395438606186131466?s=20
Redigert 20.05.2021 kl 20:09 Du må logge inn for å svare
KJEPET
20.05.2021 kl 20:11 7217

Nydelig. Henger ikke #2 helt med på notene i dag? GOGL ligger fortsatt 13% bak SBLK hittil i år, så dette er ingen overraskelse for oss.

Blir ikke helt klok på han i dag. Han kan være litt kryptisk på twitter til tider. Han har jo tidligere annerkjent at Gogl er en laggard, så burde ikke være en bombe at den får hentet seg noe inn..

#1 letter videre på sløret:

That is the key question...I currently recommend the following capital allocation within #DryBulk #shipping to clients

https://twitter.com/JHannisdahl/status/1395444703395557386?s=20
kakemann
20.05.2021 kl 20:37 7162

Han holder kortene litt tett. Han har jo et lite community hvor det koster en del å være medlem, så jeg skjønner at han ikke vil dele ut tipsene sine gratis på twitter.

Gøggen oppe i 85,85 NOK på nassa

Her ser jeg han har oppdatert utbytteprosenten med dagens kurser også. Har dere noen forklaring til hvorfor SBLK ligger så langt foran GOGL og de andre bulkaksjene her? Gir jo en god forklaring på at det er manges favoritt.

Vel, det var vel kanskje i dag at man fant ut at det var fler enn bare én aktør i tørrbulk-segmentet.. Mark my words: Gøggen skal tilbake til toppen av tørrbulksegmentet. Det finnes bare én Storeulv.

Cape
May 36750 +250
Jun 36575 +950
Q3 37000 +375
Cal22 21850 +225
kakemann
21.05.2021 kl 09:15 6614

Kursmålet på Golden Ocean-aksjen løftes av en rekke meglerhus
3 minutter siden · E24/Infront TDN Direkt
ABG Sundal Collier, DNB Markets og Kepler Cheuvreux oppjusterer deres kursmål på Golden Ocean til henholdsvis 90, 95 og 94 kroner per aksje, fra tidligere 50, 88 og 82 kroner per aksje, hvor ABG opprettholder en hold-anbefaling, mens DNB og Kepler opprettholder en kjøpsanbefaling.
Samtidig oppjusterer SEB og Pareto Securities deres kursmål på aksjen til 98 kroner og 11,5 dollar, fra tidligere 90 kroner og 10 dollar per aksje. Begge meglerhus opprettholder en kjøpsanbefaling.
Det fremgår av analyser fra meglerhusene fredag.
DNB Markets skriver i deres oppdatering at de har gjort mindre estimatendringer etter kvartalsresultatet og fortsetter å være positive til de kortsiktige utsiktene for tørrbulk.
«Ettersom selskapet gjeninnførte utbyttet på 0,25 dollar pr aksje tror vi investorene vil tjene på dette, gitt den optimistiske forward-kurven over de kommende kvartalene», skriver DNB, og legger til at med de nylig kjøpte fartøyene ser eksponeringen mot capesize-segmentet attraktivt ut.
ABG Sundal Collier skriver at de opprettholder hold-anbefalingen ettersom de venter at noen av de eksterne faktorene som har bidratt til gjeldende momentumet markedet vil lette seg fremover.
«Vår kortsiktige bekymring er reversering av flaskehalser ved havnene, i tillegg til tregere økonomisk aktivitet i Kina som kan svekke stålmarkedet, og potensielt gi en bedre inngang», skriver ABG.
Golden Ocean-aksjen løftet seg markant etter gårsdagens resultatfremleggelse og fortsetter oppover fredag. Kursen ligger nå på 85 kroner.
vulkan
21.05.2021 kl 09:21 6580

Kort oppsummert, sitte i ca 2 år og ta imot utbytter og så selge i 2023 før markedet før levering av nye skip i 2024 og utover?
vulkan
21.05.2021 kl 10:20 6348

Siden det tar av litt så legger jeg ut en oppdatering for ratene:-)
May 36625 +125
Jun 37700 +2075
Q3 38250 +1625
Cal22 22250 +625
Kan nevnes at Q3 er på høyeste på flere år. (forbi korreksjonen for en drøy uke siden f.eks)
Redigert 21.05.2021 kl 10:29 Du må logge inn for å svare
KJEPET
21.05.2021 kl 10:37 6275

Har ikke sett at Vale har begynt å plukke ennå. Når det skjer på disse ratene så skal vi se tall som mange aldri har opplevd før :-)

Føler at det ligger litt i kortene at plukkingen ikke er nært forestående ettersom at det er de neste månedene, og ikke nåværende måned, FFA-stiger stiger for.
Bassefix
21.05.2021 kl 11:13 6140

Er der nogle der ved hvor grænsen går for at man tjener penge på Panamax og Supramax.

Ettersom du spør om supramax så anntar jeg at du ikke tenker på GOGL. Dette varierer mellom selskapene og blir oftest rapportert i kvartalstrapportene.

DNB Markets skriver i deres oppdatering at de har gjort mindre estimatendringer etter Golden Ocean sitt kvartalsresultatet og at de fortsetter å være positive til de kortsiktige utsiktene for tørrbulk. Meglerhuset oppjusterer kursmålet til 95 kroner aksjen, fra 88, og fastholder kjøp.

Edit: Golden Ocean Price Target Raised to NOK 98 from NOK 90 at SEB
Recommendation remains buy

Golden Ocean Price Target Raised to NOK 94 from NOK 90 at Kepler Chevreux
Recommendation remains buy
Redigert 21.05.2021 kl 11:54 Du må logge inn for å svare