GOGL -Petter Haugen tror på 100 000 dollar i Cape 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:08

Spår mangedobling i capesizeratene
Shippinganalytiker Petter Haugen mener at det er gode muligheter for at capesizeratene vil stige til over 100.000 dollar dagen i 2021. I dag ligger ratene på 12.000 dollar dagen

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/03/04/7637135/spar-mangedobling-i-capesizeratene

Det tror ikke jeg vi ser, 50k holder langt å lenge til å få Gøggen opp i 100 kr
Redigert 04.03.2021 kl 19:44 Du må logge inn for å svare

Da er Gøggen under toppen fra 2018. Ratene er nesten doblet side den gang. Fornekter seg ikke denne aksjen:-)

Har vel kommet et par ekstra aksjer på banen siden den gang.
Redigert 26.05.2021 kl 10:16 Du må logge inn for å svare
vulkan
26.05.2021 kl 10:31 6625

Ekstra båter og inntekter også.
KJEPET
26.05.2021 kl 10:42 6608

Ja, dette er helt etter boka. Jeg regner med at ratene begynner å tikke oppover igjen om et par uker. Frem til da kan det godt hende vi får en saftig dipp til, men tipper ikke vi kommer noe særlig under 25k før det snur. Men husk at 14 dagers "investeringshorisont" er veldig lenge for traderne på OSE, så er ikke lenge til vi er på 60-tallet om vi trekker fra utbytte for Q1 og det som snart er tjent inn for Q2.
Redigert 26.05.2021 kl 10:43 Du må logge inn for å svare

Ja, rater på 30K/24K er ikke særlig innbringende. Blir ikke mye penger igjen med de skyhøye driftskostnader på 12,5K/8,4K.....
Kenevil
26.05.2021 kl 11:11 6523

Er ingen tvil om at det er noen som kjøper disse aksjene som selges iallefall! Jeg har økt min beholdning selv, og jeg er nok ikke den eneste her i tråden som har gjort det...

Jeg er out of cash, men skyter inn utbyttet når det kommer. Men det du sier underbygges klart med å se til handelsvolumet: I dag er Gøggen "bare" på 9. plass (!!!) på hele børsen. Hvert trappetrinn har blitt følgt opp av solide handelsvolum, så dette er stødig oppgang. Investorer med lange briller som ser divident yield som banker det meste annet som kryper på børsen. Pengene renner inn en masse i kassa hver eneste dag.
Vampyren
26.05.2021 kl 12:09 6385

Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeks er ned 4,6 prosent til 29.620 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.

Avtagende nedgang. Fortsetter dette når vi snart et bunnpunkt

I USA er pretrade ok, fallet er stoppet.
https://www.nasdaq.com/market-activity/stocks/gogl
Redigert 26.05.2021 kl 12:51 Du må logge inn for å svare

pretrade i USA følger slavisk kursen i Oslo, så den er ikke mye å bry seg om. men GNK og SBLK er ned kun 1% så de faller mindre enn GOGL.
Frontman
26.05.2021 kl 14:38 5988

Bak betalingsmur. Noen som kan hjelpe med kort oppsummering?
KJEPET
26.05.2021 kl 14:41 6017

Synes adressen til artikkelen oppsummerer det meste jeg :-)

"Utbyttemaskin med urimelig rabatt"

Begynner å dette ut av tellinga, men er det 5. gangen vi lar oss lure av de store i dette rallyet?
KJEPET
26.05.2021 kl 15:04 5969

Ikke bli overrasket Geita. I Norwegian brukte aksjonærene flere uker på å legge sammen 6+8 kroner. De fleste mente at svaret lå mellom 22 og 28. Når fasiten (kan opplyse om at svaret er 14) på det avanserte regnestykket kom frem sank kursen 37% på åpning. En skal ikke forvente for mye av folket på OSE. Det samme skjer innen shipping nå. Men folk her på berget reagerer ikke før fasiten ligger på bordet.

Ja når du vet nivået Kjepet så slutter du å forundre deg også. Det putrer på med aksjer etter hvert som den går sørover. Kommer jo noen 100K med utbytter på konto snart. Greit å bruke noen av de på forhånd når mange har mistet troen på syklusen.

Får håpe regneferdighetene til Cowboyene er noe bedre....
Redigert 26.05.2021 kl 15:29 Du må logge inn for å svare
bulb
26.05.2021 kl 16:13 5670


Utbyttemaskin med urimelig «rabatt»?
Det er litt rusk i maskineriet til shippingkometen Golden Ocean denne uken. Det bør vekke nye vordende aksjonærers øyne.

Golden Ocean har gått sterkt på børsen i år. Men denne uken har aksjen falt markant tilbake. Nedturen tirsdag og onsdag samlet er nå oppe i ni prosent. På én betingelse er det godt nytt: For vordende nye aksjonærer som ønsker en noe billigere inngangsbillett.

Betingelsen er riktignok ikke helt å kimse av. For nær sagt som vanlig er det utviklingen i Kina som nå leder an i utviklingen av både tørrbulkratene og aksjekursene til rederiene bak. Midtens rike står for rundt 40 prosent av tørrlastimporten i verden.

Og nå har nye signaler fra Beijing bidratt til å bremse tørrbulkfesten. Den siste uken har Kina igjen gjort det klart at den sterke oppgangen i stålprisene bør stagges – og dempe det regimet ser på som overdreven spekulasjon. Jernmalmen tørrbulkrederiene frakter er samtidig stålets viktigste innsatsfaktor.

Og disse signalene er utvilsomt viktige – samtidig som de føyer seg inn i langsiktige mål Kina har. Ettpartistaten er blitt farlig avhengig av blant annet boligbygging for å levere folket økonomisk vekst. Stålbruken som går med er samtidig vanskelig forenlig med Kinas utslippsmål for 2030.

Det utgjør kanskje en utfordring for tørrbulkrederiene på lang sikt – men investorene ser samtidig ut til å overdrive betydningen på kort sikt. Dette handler mye om lange linjer, og ønsket om myke overganger. Mye tyder i så måte på at aksjefallet i tørrbulkaksjene denne uken er overdrevent.


Beste start på året noensinne for Fredriksen-rederi
Og kanskje i særlig grad i Golden Ocean – rederiet som ellers nå ser godt posisjonert ut. Nylig kom overbevisende tall for første kvartal, langt over analytikernes forventninger. Selskapet har nylig også kjøpt 18 store og moderne bulkcarriere fra hovedeier John Fredriksens privateide Hemen Holding. Alle skal snart være innlemmet i flåten. Samtidig blir flåteveksten ellers i bransjen beskjeden fremover.


Dessuten er inntjeningen på de viktige capesize-skipene nå lukrativ. Det viste første kvartal, og det viste foreløpige tall for andre kvartal forrige uke. Og så sent som tirsdag var snittraten per dag over 25.000 dollar. Det er milevidt over de om lag 14.000 dollarene nødvendig for å dekke løpende drifts – og gjeldskostnader.

Det gir da også utsikter til en fet kontantstrøm. Sammen med inntjeningen på Panamax-flåten venter Golden nå en fri kontantstrøm på 600 millioner dollar for 2021 samlet. Utsiktene ble desto sterkere uttrykt indirekte, ved at utbyttet er kommet tilbake. På sterkt nivå, hele 25 dollarcent for kvartalet.

LES OGSÅ
«The Big Short»-stjernen Michael Burry laster opp i Golden Ocean
Hvor bra kan utbyttet bli for året? Et Infront-estimat venter alt en direkteavkastning i år på 9,5 prosent. Og ser vi på utsiktene fremover, med et ganske så stramt marked inn i en sterk gjeninnhenting, virker det sannsynlig at utbyttene bare blir forsterket. Et tosifret nivå ser oppnåelig ut.

Dette er også synlig på en annen måte. Vi har sett før at Golden Ocean-aksjen gjerne handles til klart bedre substansverdier (nav) enn konkurrentene, når utsiktene for økonomisk gjeninnhenting er gode. Altså at eiendelene prises høyere.

Dette henger sammen med at Golden har en så stor del av flåten eksponert mot det svingende spotmarkedet. Og relativt få skip på faste og lange kontrakter. Dermed gir bransjeopptur også usedvanlig høye utbytter.

Med andre ord blir gjerne dette aksjen du bør sitte med i denne bransjen når tidene er oppadstigende. Og den effekten er neppe tatt ut ennå. Ser vi for eksempel på Infront-estimatene for pris/inntjening i 2021, skiller ikke denne aksjen seg særlig fra konkurrentene. Så langt.

Før en investor gjør seg opp en endelig mening om tørrlastinvesteringer, er det imidlertid fremdeles verdt å gjøre seg opp en egen mening om Kina. Og det utover stålsignalene. Blant annet er det en viss mulighet for at landet bredt trapper ned stimulansepakkene utover høsten. Nye potensielle handelskonflikter kan også surne hele bransjen.


Men gitt er det slett ikke. Og samtidig ser mye riktig ut, i en tid der den økonomiske aktiviteten i store deler av verden er på vei opp. Investorene i Golden Ocean ser ut til å kunne høste av den festen mer enn de fleste. Iallfall slik aksjen ligger akkurat nå
Redigert 26.05.2021 kl 16:14 Du må logge inn for å svare
Dado83
26.05.2021 kl 16:14 5727

Har Long fått ferie fra adminsa eller? Han har vært borte i over 1 uke.
hogan
26.05.2021 kl 16:41 5621

Når fasiten med supersyklus kommer, da står vi nok i 130, da blir det mindre aksjer og mindre utbytter på de som skal inn
Redigert 26.05.2021 kl 21:26 Du må logge inn for å svare
Mollen
26.05.2021 kl 17:32 5432

Stemmer det at det forventes 600 mill USD i fri kontantstrøm for 2021 ? Det gir en utbyttekapasitet på nesten 25 kr pr aksje i så fall !! Noen som har kilden ?
Redigert 26.05.2021 kl 17:34 Du må logge inn for å svare

Dette tallet (600mUsd) kommer fra q1-presentasjonen. Tallet baserer seg på et ratenivå på 28k-ish, må nesten se over transkript for å finne ut hva han mente disse ratene var.

Kan tenke meg at det er forventninger for resten av Q2 gitt de ratene som er låst + implisert ratenivå fra FFA.

q3 har snudd fra kraftig minus tidligere i dag, til pluss nå.

Cape
May
36000
-250
Jun
31875
-1375
Q3
35250
+175
Cal22
21150
-50

Herjer litt på twitter i kveld i håp om å nå neste milepæl. Setter pris på om noen her inne gidder å gi en like/follow.

https://twitter.com/realGoldenGoat/status/1397600983837036546?s=20

Rip, syntes det var fint å Longs innom her på tråden. Er jo alltids bra å ha folk som tenker ulikt..
Redigert 26.05.2021 kl 19:46 Du må logge inn for å svare
Fevang
26.05.2021 kl 21:07 5145

Han var bare så vanvittig farget av hvilken posisjon han hadde selv. Og byttet mening oftere enn sunt er.
KJEPET
26.05.2021 kl 21:07 5183

Litt synd å miste Longs her inne. Han kunne nok erte på seg noen og enhver men han har også god kunnskap rundt bulk. Kan ikke skjønne at det var innlegg på GOGL-trådene som førte til utestengelsen. Men ser at han var i "dialog" med noe andre på andre tråder. Han dukker vel opp med et annet navn utover sommeren får vi håpe :-)
Mollen
26.05.2021 kl 22:29 5040

Ja, litt enig. Snart dukker nok Longsitingbulk2 opp :D
StoreTor
26.05.2021 kl 23:11 4889

Litt festlig at det har vært så mye kritikk og kjefting rettet mot Longs. Men så fort det blir stille noen dager så kommer den ene etter den andre med meldinger om at Longs er savnet. Godt å se at det finnes et snev av samhold i dette forumet likevel. Så må jeg stille meg bak at et slikt forum har godt av brukere med litt ulike oppfatninger, så lenge det holdes saklig i størst mulig grad.
Bullco
27.05.2021 kl 07:49 4497

Kjedlig om folk ikke tåler meninger/innlegg som Longsitinbulk skrev her på forumet. ALLE her inne skriver etter sin egn posisjon og må tåle andres meninger. Uansett så har Long kunnskap langt utover hva de fleste andre besitter og det er lov å tenke selv å ikke bli fornærmet og forbannet på hva han skriver. Er han blitt utestengt pga at enkelte her inne er såret og rapportert til admin, så er terskel for lav for hva men kan ytre. Håper Long snart er tilbake og krydrer vår hverdag igjen snart.
Bullco
27.05.2021 kl 07:49 4520

Kjedlig om folk ikke tåler meninger/innlegg som Longsitinbulk skrev her på forumet. ALLE her inne skriver etter sin egn posisjon og må tåle andres meninger. Uansett så har Long kunnskap langt utover hva de fleste andre besitter og det er lov å tenke selv å ikke bli fornærmet og forbannet på hva han skriver. Er han blitt utestengt pga at enkelte her inne er såret og rapportert til admin, så er terskel for lav for hva men kan ytre. Håper Long snart er tilbake og krydrer vår hverdag igjen snart.

Godt skrevet bullco. Helt enig.

Han har utvilsomt kunnskap om shipping - både tank og tørrbulk som jeg har fulgt på og av. Når det er sagt hviler et ekstra ansvar på den typen "skribenter" om man liker det eller ikke. Han skifter mening etter egne posisjoner....samme dag....og det er ikke bra for de som ikke kjenner han og SPØR etter råd her inne. Jeg så det mye "utøvd" ved tank boomen i fjor, men skal innrømme at jeg leser innleggene hans mer som underholdning i dag etter å ha skjønt at det ofte er mer agenda spedd med kunnskap enn gode råd.

Bør han utestenges? Vel - kanskje heller en advarsel på pakningsvedlegget ;-)
Redigert 27.05.2021 kl 08:22 Du må logge inn for å svare

Ser vi en liten oppgang i de lengre kontraktene allerede?

https://twitter.com/realGoldenGoat/status/1397814782422564864?s=20

Tydelig higher high's og higher low's.

Bra stigning i verdi på de nye baljene

Newcastlemax NB values have been propelled at very high US$50’s million levels and Japanese built Kamsarmax is rising from high US$20’s mill to topping US$32.5 mill.

Furthermore, container overordering and high margins enjoyed by yard in container, tanker and LNG segments make dry bulk available berths prior 2024 a forlorn hope for most Owners. Same trend seems to be exacerbated by recent news that liner company MSC is considering to convert some of its big containerships ordered into LNG dual-fuel, keeping more berths busy for longer time.

https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-commodities-and-asset-values-steely-resolve/
Redigert 27.05.2021 kl 09:52 Du må logge inn for å svare