GOGL -Petter Haugen tror på 100 000 dollar i Cape 2021


Spår mangedobling i capesizeratene
Shippinganalytiker Petter Haugen mener at det er gode muligheter for at capesizeratene vil stige til over 100.000 dollar dagen i 2021. I dag ligger ratene på 12.000 dollar dagen

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/03/04/7637135/spar-mangedobling-i-capesizeratene

Det tror ikke jeg vi ser, 50k holder langt å lenge til å få Gøggen opp i 100 kr
Redigert 04.03.2021 kl 19:44 Du må logge inn for å svare

Petter Haugen mener der er ganske sannsynlig vi ser 100k siste halvår, samtidig som Gogl ikke er åpenbar billig lenger da den handles 20% over NAV.

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/06/11/7687447/capesizeratene-halvert-pa-en-maned?internal_source=sistenytt

Den er grisebillig fortsatt dersom vi regner med et solid marked de neste 3 årene. Folk handler nå aksjer på fremtidige forventninger.
vulkan
11.06.2021 kl 07:49 5943

Den ingressen ble utdatert på 2 dager, får se om det blir enda mere utdatert idag-:)
Og NAV stiger pent uke for uke også.....
Redigert 11.06.2021 kl 07:53 Du må logge inn for å svare
Frontman
11.06.2021 kl 08:04 5944

Utbytte tar tid med Nordnet kom nå på morgen

Og plutselig var overskriften endret fra Caprater halvert på en mnd - Venter nytt bonanzamarked

Over hele forsiden nå:-)

https://finansavisen.no/
KJEPET
11.06.2021 kl 08:35 5836

He, he. Ble kanskje litt for åpenlyst at journalisten ønsker seg billig inngang for utbyttepengene? Den første overskriften var langt fra tilfeldig. Mye makt hos massemediene.

Cape
Jun 28250 +125
Jul 38500 +875
Q3 38666 +208
Cal22 24125 0

Såpass stramt som markedet er nå - er det vel logisk at det strammer seg ytterligere i sommermånedene når det vanligvis er høyere rater. Kan ikke tenke meg annet...men så er det ingenting som er logisk nå om dagen
KJEPET
11.06.2021 kl 09:16 5826

10.- billigere for en uke siden. Men pytt, da er utbyttet reinvestert.

#Capesize $24039: June 29000 +850 July 39000 +1450 Aug 38800 +300 Q3 38750 +500 Q4 34250 +650

#Panamax $27500: June 29000 +600 July 33000 +1350 Aug 32000 +1300 Q3 30750 Q4 27750 +1200 Q1
KJEPET
11.06.2021 kl 11:01 5537

Cape opp 13% i China i dag.
qmanager
11.06.2021 kl 11:37 5474

heisan, hvor finner man denne info?
takk igjen mange fine innspill
KJEPET
11.06.2021 kl 11:45 5550

Takk for det qmanager. Alltid hyggelig at noe setter pris på infoen jeg legger ut :-)

Ratene i China finner du her, og blir oppdatert hver dag klokka 11.00.
https://en.sse.net.cn/indices/fdinew2.jsp

Takker igjen Kjepet. Veldig mye bra info. du legger ut.

Baltic #Capesize index +15% to $28k/d
Brazil/China +13% to $26k/d

Jul FFA +3% to $39k/d
Aug FFA +2% to $39k/d

BCI 5TC 27752 (+3713) (+15,45%)

De slepes føtter:-)


SHIPPING: CLARKSONS PLATOU SECURITIES OPPJUSTERER RATEESTIMATER FOR TØRRBULK OG CONTAINER
Oslo (TDN Direkt): Clarksons Platou Securities oppjusterer deres rateestimater for både tørrbulk- og containersegmentet, ifølge en oppdatering fredag.
Meglerhuset oppjusterer deres estimat for 6-12 måneders kontrakter for fartøy av størrelsen 4.400 TEU til 56.500 dollar pr dag, mot et estimat på 25.000 dollar pr dag ved starten av 2021. Clarksons Platou skriver at de oppjusterer ratene for containerskip over hele linjen ettersom meglerhuset ser høyere inntjeningskvalitet for sektoren på bakgrunn av økt TC-varighet.

"Liner-etterspørselen fortsetter å være sterk både for moderne skip med bred dekksbredde samt eldre skip med smalere dekksbredde", skriver Clarksons Platou.

Meglerhuset oppjusterer også deres estimater innen tørrbulk, hvor man nå ser capesize-rater på 32.000 dollar pr dag i andre halvdel av 2021, mot tidligere estimat på 28.500 dollar pr dag. Estimatene for panamax-skip heves til 25.000 dollar pr dag, fra 20.500 dollar pr dag, og ratene for supramax-skip oppjusteres til 24.000 dollar pr dag fra 18.500 dollar pr dag.

"Selv om disse ratene står ut, spesielt for de mindre skipene, kan de vise seg å være konservative ettersom FFA-markedet har styrket seg de siste dagene, og kontrakter for andre halvdel av 2021 handles for øyeblikket høyere enn våre nye estimater", skriver Clarksons Platou.

Martin Brennmoen martin.brennmoen@tdndire

Baltic Dry-indeksen er opp 7,0 prosent til 2.857 poeng, ifølge The Baltic Exchange

Capesize 15,5%
Panamax 3,2%
Handysize 0,5%
Supramax 1,6%
Redigert 11.06.2021 kl 14:38 Du må logge inn for å svare
KJEPET
11.06.2021 kl 14:49 5156

Og med syltynn ordrebok fremover, kan man ikke ødelegge markedet før tidligst i 2024. Nå snakkes det om 2007 på nytt. Hadde jeg aldri trodd noen ville nevne igjen.

https://twitter.com/drybulketf/status/1403325310997762052

40k trades q3

Her snakker vi 4.92 USD dividend potential pr annum pr aksje
Kenevil
11.06.2021 kl 14:56 5124

At aksjen venter på USA for å starte rally i dag er smått utrolig :P

Helt utrolig å se hvordan de fleste meglerhusene i år dilter etter med «oppdaterte» analyser, etter at markedet har beveget seg. «If you are on time you are too late..»
I år har det vært mye lurer å følge gjengen her på forumet enn de profosjonelle.

Cleaves tok et tydelig standpunkt for bulksektoren tidlig i februar og jeg har så mye mer respekt for slike standpunkt enn denne gjengen av analytikere i dnb og platou som justerer etter markedet har beveget seg. Helt verdiløst i mine øyne.

Kan GO gå til 130kr? Hvis det viser seg at vi faktisk får superrater i høst så vil det gi en indikasjon på hvordan Supply/demand balansen faktisk er i tørrbulk. Mange tror nok at de vi har sett i vår er drevet av inefficiencies grunnet covid-sjokk. Og gitt at gode rater materialiserer seg så vil det gi tiltro til at det også blir slik de neste årene. Da blir det vesentlig tryggere å investere ettersom det skal mye til at vi får en «lav konjuktur» i tørrbulk. Får vi spotrater på 60-120k vil timcharters doble seg fra dagens nivå og da kan nav verdiene virkelig ta av.

2021, gitt fravær av sorte svaner blir et dødsbra år!

Dersom alt holder seg, og vi får mer jern fra Vale fremover vil 2022 også bli knallsterkt!! Personlig tror jeg 23 og 24 blir helt kanon med nye reguleringer fra IMO. Det er på ingen måte sikkert at markedet krasjer i 24.
Vi må og huske at mot slutten av dette tiåret vil alle båtene bestilt fra forrige supersykel begynne å bli gamle og deres utilization vil falle.
Som Kjepet og en rekke andre har delt her, så har kina også bestilt enorme volumer av soya fra US og South America (for flere år). Det skal mye til at vi får dårlige rater i pana-segmentet og det er utrolig betryggende, da dette begrenser nedsiden. Vi er langt unna kvartaler med tap.

Er veldig vanskelig å være langsiktig bull på et shippingsegment, men jeg syns dette ser utrolig bra ut!

Gitt bdi snitt på 2500 i 21, 22, 23 og 24 kan vi faktisk måke inn nesten 80kr bare i utbytte!! Hvor ellers får man slik avkastning... Og det er fullt mulig at vi får perioder med bdi på 4-8k. Vi kommer til å bade i penger.

Portefølje: 30% cash, 40% gogl, 30% Okeanis

Utrolig at denne ikke får korrigert seg opp til over 100-lappen...
Andy85
11.06.2021 kl 15:56 5079

Hvorfor mener du egentlig at det er lurt å gevinstsikre i Gogl og investere i belco? Dersom Petter Haugen sier at det er mer sannsynlig enn usannsynlig at ratene når 100 000k i q3 - hvordan er det mulig å anbefale salg når kursen ligger på lavt 90. Tyder heller ikke alt på Gogl og skal videre opp? Snittanbefalingen blant analytikerne lå vel på 98 for en måned siden.
qmanager
11.06.2021 kl 16:08 5273

Var ikke så mye trykk i US i dag.
Dumt spørsmål, men gir GOGL US også utbytte, eller er det kun GOGL OSE?

Ha en strålende helg alle.
Pilteri
11.06.2021 kl 16:28 5217

Utbytte begge steder ja. Kan ikke forkjellsbehandle eierne..
Gasman
11.06.2021 kl 17:05 5166

Kursmål er i min verden helt uten verdi. Det finnes knapt en aksje på OSE som ikke har 50-100% oppside etter analytikernes kursmål. Så om man skal legge et snitt på 98 til grunn, er vel GOGL en klar sell😄.
Mange klager på de norske aksjonærene og at de er for opptatt av dag-til-dag svingninger i FFA. Men det er da i allefall noe fundamentalt å styre etter. Har inntrykk av at shipping over dammen er mer styrt etter TA. Stort sett alt som er av analyser å finne på utenlandske sider er jo bare generisk trash, uten minste innblikk i selskapet, markedet og triggere. Kan heller ikke finne noe forum i «utlandet», slik som dette.
Redigert 11.06.2021 kl 17:06 Du må logge inn for å svare

I dag selger jeg meg ut av GNK, DSX og SBLK og flytter mer over i GOGL. Stoler på at Cleaves har rett når det gjelder oppsiden til de ulike bulkaksjene.
Andy85
11.06.2021 kl 18:28 5011

Jeg legger så definitivt ikke 98 i kursmål til grunn - det jeg prøvde å si var at kursmålene begynner å bli gamle og det har gått en måned. Ratene har snudd, det ser veldig lyst ut i min bok, og eventuelle nye kursmål bør reflektere dette.

Kursmål tilhører den subjektive delen av analysen, men dersom man er middels eller lite kjent med selskapet kan analysene til profesjonelle analytikere bidra. For mitt vedkommende var det et absolutt positivt signal at den fremste shippinganalytikeren la seg på 130 pluss for Gogl.

Selv tror jeg shipping skal videre opp, høyt opp. Men jeg uroer meg litt for inflasjon og sorte svaner - selv om det er bortkastet tid:)

Jeg liker å finne forumer hvor folk vet mer enn meg; dette var det beste jeg fant. Resultatet er en bunnsolid.

Sandum skrev Innlegget er slettet
Jeg har sittet i Genco i lang tid, og er mitt andrevalg etter GOGL. Siden den har steget mer enn GOGL de siste dagene selger jeg likevel i dag og flytter mer over i GOGL. Har fortsatt en liten post igjen som skal ut i løpet av kvelden. Ligger på HOY nå.
KJEPET
12.06.2021 kl 00:01 4589

Stort sett 4% + over hele linja i US i kveld i shippingsegmentet. Traderpanikken på OSE med gevinstsikring av ukens gevinst sørger for at Gogl lagger. Nærmest akkurat som vanlig. På mandag blir det på med syvmilsstøvlene igjen. Når drybulk først får opp dampen så varer det gjerne 2-3 år om gangen.

God helg!

Det går helt fint å vente til over helgen med nye steg. God helg😁

Vil benytte anledningen til å gratulere alle hodlere. Kappløpet er godt i gang.

"As part of the G7 plan, the United States will work with the U.S. Congress to supplement existing development financing and to "collectively catalyze hundreds of billions of dollars of infrastructure investment", the White House said."

https://www.swissinfo.ch/eng/reuters/anything-you-can-do--g7-rivals-china-with-grand-infrastructure-plan/46699952
https://www.reuters.com/world/g7-counter-chinas-belt-road-with-infrastructure-project-senior-us-official-2021-06-12/
Redigert 12.06.2021 kl 16:38 Du må logge inn for å svare