GOGL -Petter Haugen tror på 100 000 dollar i Cape 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:08
Slettet bruker
GOGL 04.03.2021 kl 19:37 1090001

Spår mangedobling i capesizeratene
Shippinganalytiker Petter Haugen mener at det er gode muligheter for at capesizeratene vil stige til over 100.000 dollar dagen i 2021. I dag ligger ratene på 12.000 dollar dagen

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/03/04/7637135/spar-mangedobling-i-capesizeratene

Det tror ikke jeg vi ser, 50k holder langt å lenge til å få Gøggen opp i 100 kr
Redigert 04.03.2021 kl 19:44 Du må logge inn for å svare
utaskjærs
15.06.2021 kl 16:07 5255

Tradewinds har gode nyheter i dag: "Capesize rates expected to stay around $40,000 for third quarter
The firm rates bode well for dry bulk equities, Jefferies analyst Randy Giveans says".
Golden Goat
15.06.2021 kl 16:16 5223

Styrker seg videre:

Cape
Jun 29875 +1375
Jul 40750 +2000
Q3 40292 +1542
Cal22 24575 +400
Gasman
15.06.2021 kl 17:07 5100

Veldig verdt å høre på denne podcasten med Mintzmyer som interviewer president og CFO fra SBLK. Særlig synes jeg delen om (mulige) kommende reguleringer, som co2-avgifter og begrensninger på motorkraft er svært bullish! Har forsøkt å nevne det her før, men det har ikke vært så mye respons. Sitat (på spørsmål fra Mintzmyer om risiko knyttet til nye reguleringer) : «Regulatory risks seem to be all good»... Også interessant om at scrubbers nå har begynt å lønne seg betydelig.

https://seekingalpha.com/article/4434731-star-bulk-carriers-updates-on-surging-bulk-markets-podcast-transcript


Redigert 15.06.2021 kl 19:16 Du må logge inn for å svare
qmanager
15.06.2021 kl 18:19 4910

inventories in China are super low. They are having trouble replacing Australian coal supply, and having to ship it from far away places like the US, Canada, South Africa, Ukraine, Colombia. Still more ton miles to come

https://twitter.com/allventured/status/1404829310439936000?s=21
Bassefix
15.06.2021 kl 18:56 4836

Cape
Jun
30000
+1500
Jul
41500
+2750
Q3
41167
+2417
Cal22
24650
+475
Pmax
Jun
29050
+600
Jul
33950
+1950
Q3
32783
+1300
Cal22
18750
+500
Golden Goat
15.06.2021 kl 21:07 4597

Takk for link, Gasman. Bra podcast.

Jepp, EEXI er noe som gjør at shipping er bull også etter 2023. CO2-avgift er enda ikke éntydig om det er positivt og negativt. Det gjenstår å se om det er skipeiere, importør eller kunde som tar regninga.

Ny post fra meg ang. BCI-utviklingen:
https://twitter.com/realGoldenGoat/status/1404877585553793029?s=20
Redigert 15.06.2021 kl 21:08 Du må logge inn for å svare
Gasman
15.06.2021 kl 21:43 4522

Dette er hva Dry Bulk ETF skrev om saken 2. juni:

That would basically push the price of VLSFO to north of $1,000/t. On the Brazil/China trip for iron ore that means roughly +$8/t, or ~35% increase in shipping costs. Likely most of the increase will pass on to the miners/consumers. Slow steaming anyone?

Det viktigste i alt dette mener jeg er at alt som får skipene til å gå saktere begrenser tilbudet og booster ratene🐂
KJEPET
15.06.2021 kl 23:19 4291

Og da steg skipsverdiene våre enda brattere :-)
https://www.hellenicshippingnews.com/weekly-vessel-valuations-report-june-15-2021-2/

Men lå nå sterkt stigende både rater og skipsverdier ikke påvirke forsøkene på å kvitte dere med aksjene fra i morgen tidlig.
Bennyfyfasan
16.06.2021 kl 00:46 4154

Nei - tør ikke selge...tør ikke være utenfor i 2 timer. Nå er det ikke lenge til en ny varegruppe skal fraktes i stor stil - og det bør merkes på ratene.

Det er 14 dager igjen av kvartalet. Blir spennende å se når folk begynner å summere ratene for kvartalet.
KJEPET
16.06.2021 kl 08:41 3913

Som nevnt noe ganger begynner det å bli lite kull på lager i China. Nå begynner det å bli VELDIG lite kull. Buen spennes!
https://twitter.com/DryBulkETF/status/1404979398751707136
Bennyfyfasan
16.06.2021 kl 08:46 3922

Høres flott ut!

MEN, trenger de kull nå på denne tiden av året? Når er høysesongen for den typen frakt?

Jeg sitter her med en følelse av at jernmalm frakt er undervurdert i forhold til hvor mange som skal blåse liv i div byggebransje prosjekter.
qmanager
16.06.2021 kl 09:00 3837

kan vel være grunnen at de bruker kull får å kjøle seg ned

expectations for a warm northern hemisphere summer that will bring surging power demand for air-conditioning.

https://www.reuters.com/business/energy/asia-coal-prices-surge-china-australia-dispute-means-rally-is-uneven-russell-2021-06-08/
KJEPET
16.06.2021 kl 09:00 3863

Absolutt. Blir det en varm sommer så trengs det mye energi til aircondition. Som du ser av grafen sammenlikner den med dagens dato de siste fem årene. Se bare mot fjoråret kontra dagens nivå på inventory.
The Godfather
16.06.2021 kl 09:36 3803

Dry bulk terminals at ports in China are congested as facilities struggle to handle the massive volumes of grain imported by the country over the past few months.

https://www.tradewindsnews.com/bulkers/chinas-massive-grain-imports-lock-bulkers-in-port-congestion/2-1-1023899
vulkan
16.06.2021 kl 10:13 3687

Betyr det at skip blir kjørende rundt med last i vente og dermed økning av "tonnage miles" og rater eller vil befraktere avvente å laste skip slik at ratene faller???
Golden Goat
16.06.2021 kl 10:20 3760

Skipene sitter ved havn og venter på å få losse. Gjør en stor nok andel av flåten det, så vil dette påvirke tilbudssiden.
vulkan
16.06.2021 kl 10:21 3788

Klarer FFA juli å passere 50 000 før uka er over....?
(Enkel ekstrapolering sier ja, men verden er ikke så linjær nødvendigvis)
Redigert 16.06.2021 kl 10:23 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
16.06.2021 kl 10:24 3799

Helt klart positivt - og iallefall om forbruket fortsetter som nå. Det er verdt å merke seg skaleringen på grafene (kan fort gå seg blind der).
Sonatrach
16.06.2021 kl 10:27 3835

Kull har fått sin nye renaissance pga av kostbare alternative energikilder (LNG, oil etc).
KJEPET
16.06.2021 kl 10:52 5905

Nok en gang er GOGL desidert lengst unna kursmålet til #1. 53% oppside i GOGL mot 33% i de sammenliknbare selskapene. Skipsprisene går forøvrig bananas!
https://twitter.com/JHannisdahl/status/1405080482719703042

C3 ryktes på $32 mot index $27.5
C5 done på $12.25 mot index $11.736

Bare å få solgt unna folkens :-)
(My 2. cents er at BDI setter 11-years high before weekend)
Redigert 16.06.2021 kl 10:57 Du må logge inn for å svare
vulkan
16.06.2021 kl 10:55 5891

Bergen Carbon Capture kan vel sende noen containere med utstyret sitt til de kinesiske kullkraftverkene så får vi fin blå energi ut av det...
KJEPET
16.06.2021 kl 11:16 5834

Cape opp 4,5% i China i dag.
KJEPET
16.06.2021 kl 12:05 5649

Det GoodBulk på OTC listen.

Se der ja, BCI opp nye 8,5% i dag. Ser ut som det går mot 50k i juli nå :-)
Redigert 16.06.2021 kl 12:06 Du må logge inn for å svare
Bassefix
16.06.2021 kl 12:14 5576

Baltic #Capesize index +9% to $33k/d🚀
Brazil/China +9% to $33k/d🚀

Jul FFA +5% to $43k/d
Aug FFA +3% to $43k/d

#DryBulk #Shipping

$DSX $EGLE $GBLK $GNK $GOGL $SBLK https://t.co/3QWJZi9PLP
Fjellbris
16.06.2021 kl 12:45 5438

Hold på aksjene folkens!🚀
KJEPET
16.06.2021 kl 12:59 5411

Da er du nok på feil børs Fjellbris. Her skal det selges. GOGL er nå under US close i går, mens SBLK er opp i pre-hours. Sånn er det å sitte i GOGL :-)
Golden Goat
16.06.2021 kl 13:22 5317

For oss blir det å akkumulere bransjens høyeste dividende ettersom vi har den laveste CBE som er der ute. Peer arbitrage reduseres ved hvert kvartaltalls-slipp. Er rimelig sikker på at vi gøgglere skal komme på topp etterhvert som sektoren får litt fartstid i denne syklusen, den har tross alt så vidt startet.
Bassefix
16.06.2021 kl 14:33 5136

BULK: BALTIC DRY-INDEKSEN +5,0% TIL 3.176 POENG
Oslo (TDN Direkt): Baltic Dry-indeksen er opp 5,0 prosent til 3.176 poeng, ifølge The Baltic Exchange.
Baltic Dry 5,0%

Capesize 8,5%

Panamax 3,4%

Handysize 0,6%

Supramax 1,7%
KJEPET
16.06.2021 kl 14:34 5139

Da blir det 11-years high (over 3266) i morgen :-)
vulkan
16.06.2021 kl 15:06 5047

med tilsvarende nyhetsoppslag og økt kjøpeinteresse....
Gasman
16.06.2021 kl 15:36 4936

SBLK fosser videre. GOGL not so much. Men i alle fall godt å se at sentimentet er bull:-) Får håpe det smitter over.
KJEPET
16.06.2021 kl 15:56 4972

He, he. OSE har sørget for at SBLK har gått over 60%(!) bedre enn Gogl bare siste året. OSE prøver å pressen den ned igjen, men må gi tapt for resten av verden. Golden Ocean burde vært delistet fra OSE, akkurat slik SBLK gjorde i sin tid. SBLK fant fort ut at OSE ikke var en børs å være på.
Mollen
16.06.2021 kl 16:19 4910

Hva er ratesnittet i de forskjellige fartøyklassene for Q2 ? Hvor mange Nwcastle har vi hatt seilende i perioden ?
KJEPET
16.06.2021 kl 17:02 4799

Med en snitt på $35k ut juni ender vi på et snitt på $31.500 for Q2.

Hvorfor omsettes Gogl til 94,50.- i US nå, når man for et par timer siden solgte unna på OSE for 91,50? Har skjedd noe stort i sektoren jeg ikke har fått med meg?
Redigert 16.06.2021 kl 17:04 Du må logge inn for å svare
Golden Goat
16.06.2021 kl 17:15 4751

Gnisningene bunner vel i det faktum at fjellapene på dette berget er P/BOK-orientert mens over pytten er man fokusert på profitt.
steinulv
16.06.2021 kl 17:41 4733

Beklager, men et innlegg litt utenfor, men til info for dere T.Bulk nerder: Følger tråden hver dag og det er en stor grunn til at jeg fortsatt sitter i Gogl. Gikk inn i 2018 på 67 og sov i aksjen til i våres, gikk ut +/- null, og begynte igjen og sette meg inn i casen, gikk inn og har økt etterhvert. Vil vare si at jeg tror det er mange uten dybdekunnskap og heller ikke tid, som følger tråden. Tusen takk for all info som dere bidrar med! Stay Strong :)
Fjellbris
16.06.2021 kl 17:48 4797

Freight futures am update
Capesize up ~3%
Panamax up ~4%
Gasman
16.06.2021 kl 18:00 4750

Tror ikke problemet er at folk i Oslo er dumme, mens de som handler i USA er smarte (eller omvendt). Derimot skulle jeg gjerne sett dokumentasjon på at dobbeltnoteringer lønner seg. Min helt klare erfaring er at de to markedene handler på arbitrasje, og det er en svært effektiv brems for store svingninger. Om for eksempel GOGL skulle gå opp 8% +, slik SBLK gjør i øyeblikket, ville det være helt usannsynlig at den skulle starte på OSE på samme nivå i morgen. Altså vil man selge ned før slutten, noe som tilnærmet alltid er tilfelle. Sjekket i går, og fant at GOGL bare har landet på HOD 2!!! ganger på Nasdaq i hele år. Det er ekstremt for en aksje som tross alt har vært i ett eneste langt bull run i år. Likeledes er det alltid en korreksjon retning gårsdagens sluttkurs i aksjen når USA åpner. I vinter tradet jeg noen ganger på denne regelen og traff hver gang. Ser i flere andre aksjer at man snakker om notering i USA, og alle ser på det som en stor trigger, men som sagt tror jeg ikke det egentlig er en fordel over hodet.
Golden Goat
16.06.2021 kl 18:01 4759

Er ikke dette en side som oppdateres etterhvert som det kommer nye analyser? Likte denne:

"Strong Buy - Based on 0 analysts offering recommendations for gogl in the last 3 months."
Gasman
16.06.2021 kl 18:09 4703

Har også sett at GOGL, alt annet likt, tenderer til å reagere motsatt av dollarkursen i USA. Det understreker poenget mitt, da selskapet har alle utgifter og inntekter i USD, så denne burde være irrelevant. Egentlig burde en sterk dollar være positivt, alt annet likt, da det bedrer selskapets kjøpekraft.
Redigert 16.06.2021 kl 18:15 Du må logge inn for å svare
Golden Goat
16.06.2021 kl 18:27 4638

Digg å høre steinulv! Kvaliteten har tatt seg opp betraktelig i det siste. Selv savner Longs og krumspringene derfra. Narrativet som ble presentert i 2018 er mye det samme. Lav flåtevekst, boom i kinas import, redusert BE, kostnadsbesparelser, IMO2020 skulle føre til økt skraping, Brazil skal øke eksport etc etc. I mellomtiden har det bært 2 "black swans". Forskjellen er at disse nevnte faktorene er mer substansielle og gjeldende nå enn hva de var da. Det er først nå at alle disse spådommene spiller seg ut, og det er tilsynelatende vanskelig for børsene å ta innover seg. Men det er kanskje ikke så rart? Mange shippinganalytikere har mistet jobben og de som overlevde var de som klarte å holde hodet lavt. De ser vi nå kommer med post-hoc analyser og anbefaler nivåer 'after the fact' som vi allerede har sett materalisere seg.

Jeg er bull. Stållbull på denne sektoren, mer enn jeg noen gang har vært. Og min mening er at dette er den beste aksjen i denne sektoren. "I like this stock"
qmanager
16.06.2021 kl 18:43 4585

Takk for alle som bidrar med kursdrivende info, er overbevist og er selv all inn i GOGL.

Litt på siden, følger utviklingen for GOGL/STBL/EGLE/GNK/DSX/ESEA/NM/SHIP m.m på marketwatch mens vi venter på morgendagen.

Voldsomt volum på SHIP i dag https://www.marketwatch.com/investing/stock/ship?mod=watchlist_ticker og veldig høy aktivitet i kommentarfeltet på Stocktwits https://stocktwits.com/symbol/SHIP
Er det noen her som kjenner den aksjen? (rene MEME tilstander).


Redigert 16.06.2021 kl 19:05 Du må logge inn for å svare
Bassefix
16.06.2021 kl 18:54 4545

Cape
Jun
31075
+1075
Jul
44125
+2500
Q3
42708
+1500
Cal22
25300
+650
Pmax
Jun
29500
+450
Jul
35500
+1550
Q3
34500
+1717
Cal22
19875
+1125
Alejandreuta
16.06.2021 kl 19:04 4534

Ingen tvil om at Gogl lagger i ny og ne, og godt mulig at dobbelnotering gjør at økningen henger etter. For min egen del gjør det ingenting at den henger litt etter. Når neste utbytte kommer og man får regnet litt på ting så kommer GOGL sigende etter, litt som det tyske landslaget, vel ikke i går da!. Alle Bulkaksjene henger jo etter BDI uansett så det er litt catching up to do. For de som gidder kan man jo henge i SBLK og når den har rast fra seg kjører man inn i GOGL. Problemet er vel at det store kurshoppet kommer når man minst venter det. Nye båter på vei inn på fantastiske Spotrater, De har jo også noe på TC som sikkert er lurt for å sikre nedsiden hvis ting skulle endre seg. Gleder meg vilt til neste kvartalsrapport og tror mange kan bli overrasket der. Forhåpentligvis har man handlet mer aksjer også! Har Belships, 2020 og denne og dette er siste posisjonen jeg kvitter meg med! Bra trår og mye flinke folk som deler... Stau Pau