GOGL -Petter Haugen tror på 100 000 dollar i Cape 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:08
Slettet bruker
GOGL 04.03.2021 kl 19:37 1045893

Spår mangedobling i capesizeratene
Shippinganalytiker Petter Haugen mener at det er gode muligheter for at capesizeratene vil stige til over 100.000 dollar dagen i 2021. I dag ligger ratene på 12.000 dollar dagen

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/03/04/7637135/spar-mangedobling-i-capesizeratene

Det tror ikke jeg vi ser, 50k holder langt å lenge til å få Gøggen opp i 100 kr
Redigert 04.03.2021 kl 19:44 Du må logge inn for å svare
Golden Goat
28.06.2021 kl 10:24 6284

Noen her med tilgang til analysen? Vil komme til bunns i hvordan disse bankene konsekvent kommer med Kursmål = DagensKurs * [1.1, 1.2]
Golden Goat
28.06.2021 kl 10:27 6288

Gledelig å registrere at Gøggen omtales som en tungvekter.

"Ellers blant tungvekterne er REC Silicon opp 2,74 prosent og Nel opp 1,61 prosent, mens Golden Ocean Group er ned 1,93 prosent fra forrige ukes opptur."
https://finansavisen.no/nyheter/borsoppdatering/2021/06/28/7696322/oslo-bors-apner-ned
KJEPET
28.06.2021 kl 11:08 6155

Cape opp 8% i China i dag :-)
The Godfather
28.06.2021 kl 11:34 6127

Pareto skriver at de ser tre hoveddrivere fremover, og trekker frem Kina-Australia, stål og ineffektivitet.

"Kort sagt ser vi tre hoveddrivere. Først har disputten mellom Kina og Australia skapt lengre eksportdistanser for australsk kull og jernmalm, men mer viktig, mer etterspørsel etter råvarer fra Atlanterhavet til Kina. Nummer to, en blomstrende stålindustri etter covid-19 har sendt både priser og etterspørsel etter jernmalm til skyhøye nivåer. Til slutt og kanskje viktigst etter vårt syn, har flåteproduktiviteten falt dramatisk, hvor flåten nå er så mye som 9 prosent mindre produktiv enn ved starten av 2019, i hovedsak på grunn av betydelige opphopninger ved havnene globalt", skriver Pareto.

Det pekes imidlertid på at dette betyr at flåtehastigheten er kunstig lav, og antall dager brukt utenfor havnene er kunstig høyt, og begge faktorer vil avta når verden normaliserer seg.

Videre pekes det på at alt dette kan være midlertidig, men at flåteveksten gjennom hvert fall 2022 vil være beskjeden, og Pareto føler seg derfor komfortable med kortsiktig styrke og 2022 FFAer, og tror de fleste selskaper vil kunne sikre sterk kontantstrøm de neste 18 månedene.
The Godfather
28.06.2021 kl 12:11 6009

Baltic Capesize-indeks er opp 0,8 prosent til 33.348 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.
KJEPET
28.06.2021 kl 12:12 6009

Greit nok at de ser bare 18 måneder frem i tid. Men verftskapasiteten i China og Sør-Korea er sprengt ut 2023, spesielt for store skip. Litt kapasitet igjen i Japan, men ikke i nærheten av å dekke behovet for å ødelegge markedet. Vet at det er ukristelig langt frem til 2024, men for den langsiktige investor ser det meget lyst ut minst 30 måneder frem i tid.

Ser ordrene for de store skipene nå begynner å få levering først i 2024.
https://splash247.com/evergreen-in-for-24000-teu-hudong-zhonghua-pair/
Redigert 28.06.2021 kl 12:23 Du må logge inn for å svare
Golden Goat
28.06.2021 kl 12:41 5952

Noen her som er (eller kjenner noen som er) kunde i Pareto Securities? Har lyst til å komme til bunns i kursmålet deres og hvilke tall de legger til grunn her.

https://twitter.com/paretosec/status/1409418061942341632?s=20
1347
28.06.2021 kl 12:52 5916

Gå inn på Pareto og sjekk analyseoversikten. Be om å få analysen gratis, du må legge igjen tlf og e-post. Pleier å funke bare du ikke gjør det for ofte
Golden Goat
28.06.2021 kl 13:57 5834

"Q2 will be excellent, but just wait for Q3 - After several acquisitions and a 2016-restructuring, Golden Ocean is now finally in position to benefit from stellar cape/kamsarmax spot rates. The Hemen acquisition in Q1 proved to be a fantastic one, and we expect Q2 EPS of USD 0.53 to raise towards USD 1/share in Q3 – and most of this to be paid out in dividends. With now a firm NAV-premium (NOK 67) incorporated we could see further accretive growth, but the fleet of more than 80x modern vessels is also very capable on its own. Maintain BUY, with near 30% FCF-yield on 2022e. Raising our TP to NOK 110 (95), 1.2x YE’21 NAV."
Redigert 28.06.2021 kl 14:11 Du må logge inn for å svare
KJEPET
28.06.2021 kl 14:04 5881

BDI med 11-years high :-)
Den nye rekorden er på 3324 poeng!

(Panamax på ganske syke $33.111 nå)
Redigert 28.06.2021 kl 14:11 Du må logge inn for å svare
Golden Goat
28.06.2021 kl 14:41 5901

Pareto spår 2021e EPS 1.99. GOGL Q1a var på 0.14. Dvs. Q2e + Q3e + Q4e - Q1a = 1.99 - 0.14 = 1.85.

Utbyttet vi fikk for 20Q4+21Q1 var 0.25. Dette ble gitt ved en EPS på (0.18 + 0.14 = 0.32). Dette tilsvarer en utbytteandel (utbytte/utbyttekapasitet) på 0.25/0.32) = 0.78125

Antar vi samme uttbytteandel for 21Q2-Q4 som for 20Q4-21Q1 på Paretos estimater for utbyttekapasitet så blir utbyttet (Q2e + Q3e + Q4e) 0.78125 * 1.85 = 1.45 USD.
Redigert 28.06.2021 kl 14:42 Du må logge inn for å svare
Hardingen
28.06.2021 kl 15:09 5952

God Info.

Ser lovande ut. Og me er bare i startgropa. :-)
KJEPET
28.06.2021 kl 15:18 6153

Ser at Gogl "tok igjen" 4-5% på GNK og SBLK forrige uke. Bra!
Da er det bare 24% og 25% å ta igjen dette året på de to nevnte aksjene i US :-)
The Godfather
28.06.2021 kl 15:26 6150

Star Bulk +2,25% pre
Hardingen
28.06.2021 kl 16:21 5957


China is now pumping out ten times’ more steel than its nearest competitor

https://splash247.com/global-steel-production-trends-shift-a-gear/
Golden Goat
28.06.2021 kl 16:36 5923

Så 8% økning i stålproduksjon mens stållagrene, går opp 3%. Jernmalm-lagrene går mer eller mindre flatt; de konsumerer det de importerer.

https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2021/06/MMi-Daily-Iron-Ore-Report-for-June-28th-2021_compressed.pdf
Golden Goat
28.06.2021 kl 16:41 5917

Greit å ha i bakhodet om det går litt sør for fysisk denne uka: "For the celebration of the 100th anniversary of the founding of the great Chinese Communist Party, Tianjin Port, Huanghua Port, Caofeidian Port and Jingtang Port have stopped loading and unloading operations, and it is expected to resume normal operation on the evening of 1st"
Hardingen
28.06.2021 kl 16:53 5875

Eller kanskje det blir motsatt ?
Enda fleire skip i losse/ laste kø. mindre tilgjengelig tonnasje. press på ratene ?
Golden Goat
28.06.2021 kl 16:59 5909

Kanskje. Tror at den første effekten (fravær av slutninger med 40% av tørrlastmarkedet) er raskere og gir større utslag på kort sikt enn økt port congestion-> fleet inefficiency gjør på kort sikt.
Golden Goat
28.06.2021 kl 17:57 5777

Paretorapporten og dems kursmål synes å være særdeles konservativ grunnet 3 ting:
1) Undervurderer rater:
Capesize 21Q3e = 33 000, 21Q4e = 25 000, 21FYe = 27 000 og 22FYe = 22 500.
#1 annslår følgende Capesize 21Q3e = ~34 000, 21Q4e = ~39 000, 21FYe = 30 261 og 22FYe = 40 748
2) Undervurderer viktigheten av (fraværet av) flåtevekst. Avfeier skipshastigheten som kunstig lav.
3) Undervurderer utviklingen av NAV
Hardingen
28.06.2021 kl 18:13 5749

Det store bilde ser iallefall fantastisk ut. Aldri sett noko lignande i mine mange mange år i GOGL.

velger å dele et snapshot av mitt private chart.

Som ein ser ligger me no i øvre sjiktet av den tredje stigande trend kanalen, enda litt brattare en dei foregående. Har vært god støtte i bånn dei siste vekene.

RSI har også vært konsekvent med fallende toppar og stigande bånn. Går mot eit kryss i RSI i begynnelsen på Oct. Spennande å sjå når det nærmar seg krysset

Det går opp og det går ned, men trenden so langt er veldig tydeleg. Kjekt å sjå skikkelege utbytte etter gamalt. Stor verdistigning ser eg på som rein bonus.

https://s3.tradingview.com/snapshots/1/1zu4E2C4.png
Redigert 28.06.2021 kl 18:18 Du må logge inn for å svare
Shippingballs
29.06.2021 kl 10:31 4853

På min mobil kommer jeg ikke til det siste innlegget ved å klikke på innleggsantallet på Shippingforum-siden. Skikkelig irriterende å måtte klikke seg gjennom alle sidene med innlegg før man kommer hit og oppdager at det ikke er noen nye innlegg i dag.
Golden Goat
29.06.2021 kl 10:32 4875

Feriemodus her inne, altså? Krumkakejern & co tatt seg en tur til Granca eller?
Hippoglossus
29.06.2021 kl 10:36 4873

Har samme problem, men går litt raskere å trykke på "Omvendt rekkefølge". Da får du siste innlegg øverst.
Golden Goat
29.06.2021 kl 10:38 4871

Bokmerke lenken: https://finansavisen.no/forum/thread/129773/view/0/0?page=103 Er jo tross alt den eneste og viktigste tråden inne på FA :-)

For the record:
Cape
Jul 38625 +1250
Aug 42500 +1000
Q3 40583 +708
Cal22 25200 0

Pmax
Jul 36900 +1025
Aug 37300 +550
Q3 36425 +592
Cal22 20175 +75
bankersen
29.06.2021 kl 10:45 4875

Er da litt tørrbulk i media om dagen da:) Men virker som alle opptatt med å handle grønt og Tech noen dager Men verdi blir nok vinneren fremover også skal du se.

Siden nyttår har Golden Ocean Group og Belships steget med henholdsvis 127 og 114 prosent på børsen. Det etterlater to shippingmagnater med en pen gevinst.

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/06/29/7696579/torrbulkkule-for-fredriksen-og-teigen
KJEPET
29.06.2021 kl 10:51 4866

Pareto forventer "ratekollaps". De forventer snittrater på ca. $32.00 for resten av året, og svake $22.500 neste år mot TC 1y på rundt $31.000. Med de meget svake utsiktene hever de likevel kursmålet til 110 NOK.
Kalle Kurtasje
29.06.2021 kl 11:14 4853

Det virker jo veldig pessimistisk fra Pareto.
I september kommer de nok subbende med nye kursmål som nærmer seg #1.
Traderèn
29.06.2021 kl 11:23 4868

Cape Q3 ligger stabilt rundt 40k

https://www.braemarscreen.com/

en liten korr:-)
Redigert 29.06.2021 kl 11:38 Du må logge inn for å svare
nman
29.06.2021 kl 11:34 4820

Kina cape opp 7.8% :)
nman
29.06.2021 kl 11:34 4828

Kina cape opp 7.8% :)
Andy85
29.06.2021 kl 11:46 4793

Jeg ser pareto vise mindre tro på belco enn golden? Men hva mener dere som har fulgt bransjen en stund om 2020 bulkers? Jeg liker de månedlige utbyttene herfra, en fin sidepost i porteføljen.
The Godfather
29.06.2021 kl 11:47 4793

Iron ore futures in Asia rose on Monday, supported by a steady decline in portside stockpiles of the steelmaking ingredient in China.
The Godfather
29.06.2021 kl 11:51 4798

China’s National Development and Reform Commission (NDRC) has announced that it plans to build up around 100m tons of deployable coal reserves this year.

“It is extremely rare for the Chinese government to make statements on building up coal reserves, and this adds to our bullishness for the dry bulk shipping market and seaborne coal market,” commented Jefferey Landsberg, managing director of Commodore Research & Consultancy.

https://splash247.com/china-to-build-100m-ton-coal-stockpile-this-year/
Fjellbris
29.06.2021 kl 12:09 4730

BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS +2,9% TIL USD 34.299/DAG

Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeks er opp 2,9 prosent til 34.299 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.
bankersen
29.06.2021 kl 12:27 4649

Norden om tørlast efter endnu en opjustering: "Det er ret voldsomt"
Tørlastraterne fortsætter med at stige til vejrs i et 2021, hvor danske Norden allerede har hævet sine forventninger fire gange. Historisk lav ordrebog peger på, at trenden vil fortsætte, siger CFO til ShippingWatch. Tørlastaktier er over en bred kam steget markant i år.

https://shippingwatch.dk/Rederier/Toerlast/article13094347.ece?utm_campaign=ShippingWatch%20Middag&utm_content=2021-06-29&utm_medium=email&utm_source=shippingwatch_dk
Golden Goat
29.06.2021 kl 12:34 4617

Ja, de er enige med oss (og #1) på kort sikt. Altså de er villige til å godta at Gøggen har tjent opp penger for Q2 og ser for seg at Q3 skal gå "okei". Resten av evalueringen er likt som resten av bankfolkene; svært pessimistiske og ikke villige til å ta i betrakning de lange linjene.