GOGL -Petter Haugen tror på 100 000 dollar i Cape 2021
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:08
Spår mangedobling i capesizeratene
Shippinganalytiker Petter Haugen mener at det er gode muligheter for at capesizeratene vil stige til over 100.000 dollar dagen i 2021. I dag ligger ratene på 12.000 dollar dagen
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/03/04/7637135/spar-mangedobling-i-capesizeratene
Det tror ikke jeg vi ser, 50k holder langt å lenge til å få Gøggen opp i 100 kr
Shippinganalytiker Petter Haugen mener at det er gode muligheter for at capesizeratene vil stige til over 100.000 dollar dagen i 2021. I dag ligger ratene på 12.000 dollar dagen
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/03/04/7637135/spar-mangedobling-i-capesizeratene
Det tror ikke jeg vi ser, 50k holder langt å lenge til å få Gøggen opp i 100 kr
Redigert 04.03.2021 kl 19:44
Du må logge inn for å svare
Og ca 50% til DNB
Men det hjelper vel lite når flåten er lekk:-))
Ingen kan uansett ta fra oss 10 kroner dividende q2 og q3
Så da blir jo fort dagens inngang 72 kroner om 4 måneder
Det skal være støtte nivå her, hvorfor det eventuelt.skal ryke aner jeg egentlig ikke.
Men det hjelper vel lite når flåten er lekk:-))
Ingen kan uansett ta fra oss 10 kroner dividende q2 og q3
Så da blir jo fort dagens inngang 72 kroner om 4 måneder
Det skal være støtte nivå her, hvorfor det eventuelt.skal ryke aner jeg egentlig ikke.
Redigert 10.08.2021 kl 14:17
Du må logge inn for å svare
Golden Goat
10.08.2021 kl 14:57
5166
Klaveness: "Thus, dry bulk demand growth is expected to remain healthy in the foreseeable future. What then about supply? Will newbuildings spawn… and result in another false dawn?” Lindström argues that if we walk down the memory lane we see that any uptick in freight rates in the past 20 years have triggered big waves of new build orders. Is there any reason not to expect a big wave of newbuilding orders this time around? The average lead time between orders and delivery in recent years has been more than 24 months and the order-book of the yards are being filled up with container orders - time is running out for orders with delivery in 2023. Based on the current level of the order-book we can, with a high level of certainty, predict that fleet growth will be at historically low levels in the next couple of years. We certainly believe that higher freight markets will trigger more newbuild orders in the coming years. However, we also believe that fleet growth in the next 3-4 years is likely to be at relatively low levels due to uncertainties around the choice of fuel and propulsion systems."
My 2 cents:
Selv om NB-leveringer blir 3-4% av totalflåte de 2-4 årende vet vi at EEXI ved IMO2023 vil desimere omtrent 70% av shippingflåten og nulle ut all leveranse vi har hatt de siste årene. Vi har sett "kunstig lave" hastigheter (ref. udugelige DNB) den siste tiden som en konsekvens av å redusere VLSFO forbruk. I 2023 kommer skipseiere av eldre skip til å bli nødt til å redusere hastighet for å tilfredstille CO2-krav. Kombiner dette med følgende 2 faktorer: 1) høyere tonnasje-demand på grunn av Kinas ønske om å diversifisere og ekspandere jernmalmprodusenter (hvilket er mitt hovedargument mot "Kina slukker lyser"-teorien som til stadighet nevnes) 2) generell vekst, så har vi veldig stabile men gode utsikter.
Selv om det skulle finnes bad-actor skipsredere med ønske om å bestille markedet i hjel med overkontrahering, slik som de nevnte tidene, så er det 2 faktorer som stopper dem: 1) det finnes ikke banker som har lyst til å låne ut penger til for innkjøp av nye båter. Som vi har lest fra deres uttallige rapporter det siste året, så har bankene 0 innsikt eller forståelise i hvordan shipping fungerer. Dermed finnes det ikke funding. De som ønsker å utvide flåten bruker litt av overskuddet og går primært til annenhåndsmarkedet for å anskaffe seg båter (det er btw derfor vi ser så lite effisient prising i nybåtprising samtidig som det er boom i brukte båter). 2) Verftskapasiteten er veldig redusert (både i absolutte og relative tall) fra forrige boom og det tar årevis før man klarer øke byggekapasiteten til en kapasitet som er i stand til å overkontrahere markedet. Dette faktum er det som gjør at når man nå bestiller, må vente hele 24 måneder for å få levert et nybygg, uansett hvilken størrelse eller type båt man vil ha. Bare tenk over det: i 2008 var tørrbulk-flåten knappe 411 mdwt, for å øke flåten med 20% måtte man bestille ~456 capesize. I dette tidsrommet hadde markedet høyere byggekapasitet enn det vi har i dag. I år er tørrbulkflåten på 822 mdwt og man er nødt til bestille ~913 capesize (!!!) for å gjøre den samme "skaden" som ble gjort tidligere. For hver måned vi ser nå uten NB-bestillinger, så vil toppen både bli høyere og mer langvarig fremover.
My 2 cents:
Selv om NB-leveringer blir 3-4% av totalflåte de 2-4 årende vet vi at EEXI ved IMO2023 vil desimere omtrent 70% av shippingflåten og nulle ut all leveranse vi har hatt de siste årene. Vi har sett "kunstig lave" hastigheter (ref. udugelige DNB) den siste tiden som en konsekvens av å redusere VLSFO forbruk. I 2023 kommer skipseiere av eldre skip til å bli nødt til å redusere hastighet for å tilfredstille CO2-krav. Kombiner dette med følgende 2 faktorer: 1) høyere tonnasje-demand på grunn av Kinas ønske om å diversifisere og ekspandere jernmalmprodusenter (hvilket er mitt hovedargument mot "Kina slukker lyser"-teorien som til stadighet nevnes) 2) generell vekst, så har vi veldig stabile men gode utsikter.
Selv om det skulle finnes bad-actor skipsredere med ønske om å bestille markedet i hjel med overkontrahering, slik som de nevnte tidene, så er det 2 faktorer som stopper dem: 1) det finnes ikke banker som har lyst til å låne ut penger til for innkjøp av nye båter. Som vi har lest fra deres uttallige rapporter det siste året, så har bankene 0 innsikt eller forståelise i hvordan shipping fungerer. Dermed finnes det ikke funding. De som ønsker å utvide flåten bruker litt av overskuddet og går primært til annenhåndsmarkedet for å anskaffe seg båter (det er btw derfor vi ser så lite effisient prising i nybåtprising samtidig som det er boom i brukte båter). 2) Verftskapasiteten er veldig redusert (både i absolutte og relative tall) fra forrige boom og det tar årevis før man klarer øke byggekapasiteten til en kapasitet som er i stand til å overkontrahere markedet. Dette faktum er det som gjør at når man nå bestiller, må vente hele 24 måneder for å få levert et nybygg, uansett hvilken størrelse eller type båt man vil ha. Bare tenk over det: i 2008 var tørrbulk-flåten knappe 411 mdwt, for å øke flåten med 20% måtte man bestille ~456 capesize. I dette tidsrommet hadde markedet høyere byggekapasitet enn det vi har i dag. I år er tørrbulkflåten på 822 mdwt og man er nødt til bestille ~913 capesize (!!!) for å gjøre den samme "skaden" som ble gjort tidligere. For hver måned vi ser nå uten NB-bestillinger, så vil toppen både bli høyere og mer langvarig fremover.
bankersen
10.08.2021 kl 15:02
5165
Må vel være noe sånt at det kommer et totalforbud mot kull fra i morgen eller om en fant 100 Caper bortgjemt en plass:-))
Alejandreuta
10.08.2021 kl 15:07
5147
Høres ut som superfornuftige tanker og resonnementer. Er vel bare å smøre seg med tåmodighet. Men det må jo sies at det er vilt merkelig at markedet ikke forstår dette. Ser FFAene legger på seg en tusing på allerede høye rater for Panamax i September og for GOGL så trekker jo dette snittet opp samtidig som Capen er på 40K. Tar det vel også for gitt at GOGL som nå går ut av "poolen" forventer en høyere verdiskapning også gjennom dette. Tenker å bare akkumulere og skyte inn utbyttene rett tilbake så skal det vel ikke være mulig å tape penger på denne.
KJEPET
10.08.2021 kl 15:13
5118
Tålmodighet er ikke noe Fortnight-spillende investorer på OSE bedriver (antall førstegangskjøpere har eksplodert under pandemien) :-). Å tro at China slukker lyset forteller hva man vet om verden i så fall. Mange tror kanskje at China er "en liten krok i Østen". Det er en smule feil. China er verdens shippingmuskel. De har muligheten til å påvirke hele verdens markeder med sitt ett parti system. Men den underliggende makten i folkets hunger etter velstand kan de ikke gjøre noe med. Den kommer enten de vil eller ei.
Så igjen er tålmodighet stikkordet. Har vil den langsiktige shippinginvestor få igjen i bøtter og spann.
Så igjen er tålmodighet stikkordet. Har vil den langsiktige shippinginvestor få igjen i bøtter og spann.
Bennyfyfasan
10.08.2021 kl 15:34
5059
En periode gikk ratene som en jojo med 3000-4000 pr dag (FFA). Den siste tiden har de stabilisert seg på MEGET sunne nivå. Om noe så skal det være positivt for en investor.
Dette er en prøvelse, men jeg skal både holde på pengepungen og aksjene jeg har i GOGL. Nå kommer snart resultatet for Q2. I tillegg er vi snart 1/2 inn i Q3 med gode rater. Hva kommer frem i resultatfremleggingen rundt exiten fra CCL?
Jeg liker selskap hvor ledelsen viser handlekraft. De har skaffet seg mange nye skip, samt exit fra CCL. Jeg er spent på hva som kommer fremover.
Edit: så er aksjen i pluss - joda….
Dette er en prøvelse, men jeg skal både holde på pengepungen og aksjene jeg har i GOGL. Nå kommer snart resultatet for Q2. I tillegg er vi snart 1/2 inn i Q3 med gode rater. Hva kommer frem i resultatfremleggingen rundt exiten fra CCL?
Jeg liker selskap hvor ledelsen viser handlekraft. De har skaffet seg mange nye skip, samt exit fra CCL. Jeg er spent på hva som kommer fremover.
Edit: så er aksjen i pluss - joda….
Redigert 10.08.2021 kl 16:06
Du må logge inn for å svare
bankersen
10.08.2021 kl 16:27
4919
Ja, det ble nye 6k aksjer i Gøggen i dag. Ble litt mer investorkø når Cowboyene våknet.
Bennyfyfasan
10.08.2021 kl 17:45
4740
Så akkurat på tv2 nyhetskanalen at Kina ikke blir å endre planene for å redusere klimautslipp pga rapporten som kom ut i går.
Ehm…den enes død, den andres brød 😛
Ehm…den enes død, den andres brød 😛
Mollen
10.08.2021 kl 18:03
4706
Da var denne mer eller mindre i boks. Kan fort bli bruk for litt bulkvarer her...
https://www.aftenposten.no/norge/i/mBKed4/nyhetsstudio?pinnedEntry=35850
https://www.aftenposten.no/norge/i/mBKed4/nyhetsstudio?pinnedEntry=35850
nman
10.08.2021 kl 18:32
4633
ronny40
10.08.2021 kl 18:43
4623
litt short skvis USA , infrastrukturpakke(r), finans institusjoner tilbake fra ferie, q2-resultat, 50% q3 i boks til høyere rater, reversering av nedskrevet flåte, - med alle disse triggerne er jeg ikke redd for Kinamannen.....all in
Golden Goat
10.08.2021 kl 18:48
4749
qmanager skrev link?
Bennyfyfasan
10.08.2021 kl 19:24
4645
qmanager skrev link?
Jeg så det på nyhetskanalen (tv2). Jeg kan ikke lage en link av en nyhetssending…
Ser andre har funnet en link som gjengir innholdet
Ser andre har funnet en link som gjengir innholdet
bankersen
11.08.2021 kl 08:33
4125
Tro om ikke dette kan hjelpe GOGL i dag. Nesten 40K for NMAX for Q2 og nå vet vi at Gogl har 13 x NMAX på enda høyere rater Q3.
Kraftig resultatoppgang for Trøims 2020 Bulkers
Tørrlastrederiet 2020 Bulkers, som ble startet av forretningsmann og investor Tor Olav Trøim, tjente 17,1 millioner dollar før skatt i andre kvartal.
Det er en kraftig oppgang fra et resultat før skatt på 2,4 millioner dollar i samme periode året før.
Inntektene steg fra 10,8 millioner dollar til 27 millioner dollar i samme periode.
Rederiet oppnådde i snitt såkalte time charter-ekvivalent inntjening på 39.500 dollar brutto per dag.
Kraftig resultatoppgang for Trøims 2020 Bulkers
Tørrlastrederiet 2020 Bulkers, som ble startet av forretningsmann og investor Tor Olav Trøim, tjente 17,1 millioner dollar før skatt i andre kvartal.
Det er en kraftig oppgang fra et resultat før skatt på 2,4 millioner dollar i samme periode året før.
Inntektene steg fra 10,8 millioner dollar til 27 millioner dollar i samme periode.
Rederiet oppnådde i snitt såkalte time charter-ekvivalent inntjening på 39.500 dollar brutto per dag.
Gasman
11.08.2021 kl 08:40
4105
-Høy aktivitet på skraping
-Ingen nye ordre på nybygg for bulk
-Sterkt økende nybyggpriser
-Økte skipsverdier i alle klasser
https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2021/08/Intermodal-Report-Week-31-2021.pdf
-Ingen nye ordre på nybygg for bulk
-Sterkt økende nybyggpriser
-Økte skipsverdier i alle klasser
https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2021/08/Intermodal-Report-Week-31-2021.pdf
Redigert 11.08.2021 kl 08:43
Du må logge inn for å svare
Mollen
11.08.2021 kl 08:57
4008
Ja, solid resultat for 2020. Nå betaler de ut det samme i utbytte for juli som de gjorde for hele Q1. Q3 blir bra for GOGL også. Jeg gleder meg !
bankersen
11.08.2021 kl 09:12
3946
Meldes om voksende investorkø i Gøggen, greit å få reinvestert utbyttet for Q2 alt i går....
Bennyfyfasan
11.08.2021 kl 09:15
3969
du gjorde ett sjakktrekk der. Jeg har en gearing jeg går inn og ut med for å plukke noen kroner (alltid kortsiktig med den). Jeg turte ikke i går, men skulle gjort det i etterpåklokskapens navn.
Ellers flott å se ratene på pmax. Vi har tross alt en del av dem også.
Ellers flott å se ratene på pmax. Vi har tross alt en del av dem også.
fattigstakkar
11.08.2021 kl 09:19
4021
Jeg ryddet plass til å kjøpe mer GOGL i går og har nå halve porteføljen her.
KJEPET
11.08.2021 kl 10:03
3827
Hvorfor denne voldsomme oppgangen i dag? Resultatet til 2020 B traff innertier på forventingene (på 2020 tråden i hvert fall). Ikke noe nytt i dag slik jeg ser det. Men det kan være at folk ikke helt skjønner shipping på OSE. Mer omsetning første timen i dag enn pr. dag i sommer. Trodde man handlet aksjer på forventning jeg, men så feil kan man ta. Da skal det bli moro fremover.
Ser at 2020 B ligger an til ca. 25% utbytte neste året (Twitter). Da blir jo GOGL rene slakteofferet med sine estimerte 10.62% og ganske likt som de estimerte utbyttene i FRO. Helt klart at jeg ikke henger med i børsverden lenger :-)
Ser at 2020 B ligger an til ca. 25% utbytte neste året (Twitter). Da blir jo GOGL rene slakteofferet med sine estimerte 10.62% og ganske likt som de estimerte utbyttene i FRO. Helt klart at jeg ikke henger med i børsverden lenger :-)
bankersen
11.08.2021 kl 10:12
3874
He, he #1 ligger inne med 44% for 2020 og 25% for GOGL 2022 så du henger nok bra med. Dee har litt forskjellig strategier. I 2020 betales alt ut, mens i Gogl holdes det litt tilbake da "tror det eller ei" er et vekstselskap som og gir stor utbytter.
Redigert 11.08.2021 kl 10:13
Du må logge inn for å svare
fattigstakkar skrev Jeg ryddet plass til å kjøpe mer GOGL i går og har nå halve porteføljen her.
Har du?
Personlig solgte jeg trader aksjene på 87,4
4,5 kroner / aksjen i Gogl natta over er ikke hverdagskost.
Ja, det var et godt kjøp i går, og et like godt salg i dag.
Takk for pengene
Personlig solgte jeg trader aksjene på 87,4
4,5 kroner / aksjen i Gogl natta over er ikke hverdagskost.
Ja, det var et godt kjøp i går, og et like godt salg i dag.
Takk for pengene
Redigert 11.08.2021 kl 10:16
Du må logge inn for å svare
bankersen
11.08.2021 kl 10:17
3896
Blir nok mer og mer vanlig at den både faller og stiger med NOK 5 ettersom kursen stiger til nye høyder skal du se:) 3-5% er da ikke uvanlig bevegelse i Gøggen
bankersen
11.08.2021 kl 10:27
3920
Cape Sep beveger seg mot 41K og PMAX 34K. Vale fått fart på leveransen etter problemer og vedlikehold i juli?
Cape
Aug 38075 +200
Sep 40825 +450
Pmax
Aug 31625 +675
Sep 33875 +775
Cape
Aug 38075 +200
Sep 40825 +450
Pmax
Aug 31625 +675
Sep 33875 +775
KJEPET
11.08.2021 kl 10:38
3882
Ja, nå skjer det som vi har spådd en stund (cape 40k/ pmx 30k), mens Ole (Phantom1?) jobber knallhard med å overbevise resten av verden om at China skal slutte å produsere stål. Faktisk er ratene enda litt bedre enn håpet på i august :-)
Vale må vel snart klare å levere på guidingen sin? Ikke akkurat noe de er kjent for, men vi lever jo alltids i håpet. Dessuten kan vi få en massiv opphopning/kø av skip utover høsten. COVID og dårlig vær kan presse ratene i været for en lengre periode nå fremover.
Vale må vel snart klare å levere på guidingen sin? Ikke akkurat noe de er kjent for, men vi lever jo alltids i håpet. Dessuten kan vi få en massiv opphopning/kø av skip utover høsten. COVID og dårlig vær kan presse ratene i været for en lengre periode nå fremover.
kakemann
11.08.2021 kl 10:38
3930
Skjønner heller ikke helt disse bevegelsene basert på tallen fra 2020. 2020 var oppe i 118 NOK litt etter kl. 9 i dag. For de store som er litt seriøse så kan umulig tallene i dag være overraskende, da selskapet publiserer alle sine inntekter hver mnd. og utgiftene er mer eller mindre dønn stabile.
Eneste jokeren i dag var Bulk Shenzhen som tok en Helge Ingstad, men det ser ikke ut som den får noe særlig nedetid. Estimert er 15 dager, og de har i tillegg forsikringer for alt utover 14 dager.
#1 kaller kvartalsrapportene til 2020 for et ikke-event fordi alt egentlig er kjent på forhånd.
https://twitter.com/JHannisdahl/status/1387326133503467521
2020 Bulkers (BUY/N161) reported 1Q numbers as expected due to their monthly commercial updates. Basically a non-event, which is a good thing
Eneste jokeren i dag var Bulk Shenzhen som tok en Helge Ingstad, men det ser ikke ut som den får noe særlig nedetid. Estimert er 15 dager, og de har i tillegg forsikringer for alt utover 14 dager.
#1 kaller kvartalsrapportene til 2020 for et ikke-event fordi alt egentlig er kjent på forhånd.
https://twitter.com/JHannisdahl/status/1387326133503467521
2020 Bulkers (BUY/N161) reported 1Q numbers as expected due to their monthly commercial updates. Basically a non-event, which is a good thing
KJEPET
11.08.2021 kl 10:43
4010
Ja, ser nå at #1 er enig med meg at dette er en non-event. Det jeg vil frem til er at investorene generelt på OSE har svært lite kunnskap om shipping. De fleste bare dilter etter ser det ut til. Derfor kan det bli svært lønnsomt å være i shipping fremover de neste par årene. Mye skal gå galt om shipping ikke blir en gullgruve fremover.
Golden Goat
11.08.2021 kl 10:50
4057
Comeback i handelsvolum er nok den beste forklaringen. En liten og illikvid aksje som 2020 vil jo respondere ganske kraftig på slik endring sammenlignet med GOGL men vi ser at 2020 har kommet seg litt tilbake fra det høyese nivået i morres. Vi trenger ikke noe 'event' for at tørrbulk skal kraftig opp, eneste som trengs er normalisering i handelsvolum, både i enkeltaksjene innenfor sektoren (slik vi ser i dag; Gøggen 3. mest omsatte aksjen på OSE) men også normalisering i handelsvolum på børsen generelt.
Bennyfyfasan
11.08.2021 kl 11:00
4010
90% på forumet er vel enig med #1, men det kan virke som om det både er lavt handelsvolum som har gjort at kursen blir dratt ned av roboter - samt at det er tross alt så mange som har brent seg på shipping at man vil ha en bekreftelse på antagelser. Innen bulk den siste tiden - der bør det være NULL tvil da...
Jeg stiller meg mer tvilende til den gryende optimismen innen tank. Den er prematur i mine øyne.
Jeg stiller meg mer tvilende til den gryende optimismen innen tank. Den er prematur i mine øyne.
kakemann
11.08.2021 kl 11:06
4008
Du har nok rett i det. Bare tilfeldig at ratene går litt ekstra samme dag som resultatene kommer og aksjene får en liten dytt oppover.
Golden Goat
11.08.2021 kl 11:14
3980
Ja, eller, 'tilfeldig' er nok ikke rett ord, vilkårlig er nok et bedre her.
Max Payne
11.08.2021 kl 12:19
3696
Ratene fyker i været nå. Mulig vi skal opp til 100 kroner nå i løpet av uken.
Max Payne
11.08.2021 kl 12:19
3697
Ratene fyker i været nå. Mulig vi skal opp til 100 kroner nå i løpet av uken.
fattigstakkar
11.08.2021 kl 12:19
3710
Oppgangen i dag skyldes nok mer oppgangen i bulk i USA i går. SBLK og GNK steg 6% og 7%. GOGL hang etter selv om den steg litt i USA den også. Med oppgangen på OSE i dag har fortsatt ikke GOGL tatt igjen oppgangen hos de andre. Så kan man jo spørre seg hvorfor oppgangen skulle skje akkurat nå, men sånn er det på børs, og særlig i shipping. Ser det samme i tank i dag. greit å ta litt gevinst for å ha mulighet til å fylle opp neste gang vi får uforståelige fall.
Max Payne
11.08.2021 kl 12:37
3634
Får vi brudd gjennom 88 kroner nå, så blir det trist for de som solgte i dag. Mulig vi skal opp til 100 kroner og godt over det framover.