GOGL -Petter Haugen tror på 100 000 dollar i Cape 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:08
Slettet bruker
GOGL 04.03.2021 kl 19:37 1046078

Spår mangedobling i capesizeratene
Shippinganalytiker Petter Haugen mener at det er gode muligheter for at capesizeratene vil stige til over 100.000 dollar dagen i 2021. I dag ligger ratene på 12.000 dollar dagen

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/03/04/7637135/spar-mangedobling-i-capesizeratene

Det tror ikke jeg vi ser, 50k holder langt å lenge til å få Gøggen opp i 100 kr
Redigert 04.03.2021 kl 19:44 Du må logge inn for å svare
Gasman
20.08.2021 kl 15:31 7139

SBLK er ned over 3% fra start! GOGL holder vel igjen pga. OSE. Jeg håper virkelig ikke Kjepet har rett i at de er så mye smartere i USA enn her!!
Sonatrach
20.08.2021 kl 15:38 7121

Er det noen av dere som husker at den ca dyreste Cape Sizer'n som ble omsatt i 2007/8 gikk for $147,000,000 Usd (resale)?
fattigstakkar
20.08.2021 kl 16:16 7020

SBLK er ex dividend i dag. Virker som noen glemte det fra start. I realiteten er kursen ned 0,6 %.
gandhi-21
20.08.2021 kl 16:30 7055

2020bulkers stiger 2% ex utbytte og gogl ned 0,5% på de samme rater, ikke lett å skjønne dette
bjooern
20.08.2021 kl 16:43 6986

Umulig å skjønne shipping.Det ligger vel i korta nå at det blir en kraftig opptur over dammen.
bankersen
20.08.2021 kl 16:58 6940

Det er psykologi. En må bare prøve legge fra seg følelsene. Gogl stiger like mye på fallene som stigende rater. En må stole på seg selv om ikke tar de store penga dine. God helg😊
Andy85
20.08.2021 kl 17:51 6841

Var ikke star bulk ex dividend igår? Jeg eier ikke aksjen så jeg vet ikke. Uansett er det begrenset samsvar mellom rater og kurs i dag synes jeg. Satser på at Gogl får ser en opptur neste uke;) god helg til dere alle
fattigstakkar
20.08.2021 kl 19:00 6708

Nei, det er i dag.
Ling
21.08.2021 kl 12:56 6206

Siden gogl ikke fremskynder datoen for q2, så antar jeg at resultatet ikke er så bra. De pleier å framskynde datoen når de har noe positiv å fortelle. Tipper at utbyttet blir maks 45 cent.
kakarlss
21.08.2021 kl 13:23 6195

Noen som vet når q2 kommer, det står ikke oppgitt på siden deres.
Ling
21.08.2021 kl 14:05 6123

Gogl skulle legge fram q2 den 31. August. Jeg ser at dette er tatt bort, kanskje det kommer en dato snart.
Pilteri
21.08.2021 kl 14:09 6140

Tror de legger frem resultatet rett over helga....
nman
21.08.2021 kl 14:46 6110

Tipper at vi venter lenge fordi vi venter på noe godt! :)
Dersom vi glemmer eps og tenker kun cashflow, hva snakker vi om i dps da mon tro? Vi har hatt alle nye skip i drift siden starten av Q3, og vi ligger daglig godt over det pnmx/cape-snittet på 40k som genererer 1mrd$ (~5$ pr aksje) pr år. Jeg har tidligere tippet/håpet på 0,4$ pr aksje for Q2, men er det mulig at vi ser 0,75$ allerede nå?
Gasman
21.08.2021 kl 17:30 5913

Da må GOGL i så fall betale mer enn overskuddet i utbytte. Q1 ble presentert 20. mai, altså var det bare litt over en måned igjen av Q2. Da Q1 ble sluppet, var vi på en topp i ratene, og det falt ganske mye etter det. I rapporten het det:

Estimated TCE rates for the second quarter of 2021, inclusive of charter coverage and calculated on a
load-to-discharge basis, are:
• approximately $29,000 per day contracted for 64% of the available days for Capesize vessels;
• approximately $18,800 per day contracted for 84% of the available days for Panamax vessels
We expect the spot TCEs for the full second quarter of 2021 to be lower than the TCEs currently contracted, due to the impact of ballast days at the end of the second quarter of 2021 as well as fluctuations in freight rates.

De kan selvsagt velge å betale et ekstra høyt utbytte basert på at Q3 ble bedre, men da blir det jo bare mindre neste gang. Nei, jeg håper på 0,4 USD og melding om tilbakekjøpsprogram, evt. kjøp av nye skip fra JF hvis prisen er rett. Tror du på at bulk skal være sterkt i flere år, bør dette være det beste, tror du på en «tøm og røm» kan sikkert utbytte over evne se fint ut, men da ville jeg heller ha solgt aksjen og fått 90, fremfor å få noen kroner i utbytte i en aksje som kollapser.
Redigert 21.08.2021 kl 20:15 Du må logge inn for å svare
bankersen
22.08.2021 kl 09:18 5564

Vi skal IKKE ha flere skip. Det får JF ordne på privaten. Få ut mest mulig utbytte så får de aksjonærene som vil stå for tilbakekjøpene gjennom reinvestering av utbytte. Foreløpig kan det være fornuftig å reinvestere, men kommer en dag det ikke er interessant lenger da vil jeg investere pengene mine andre steder.
qmanager
22.08.2021 kl 12:52 5479

Det er som kjepet sier, Se hva Kina gjør og ikke hva de sier.
Kina importerer så mye høykvalitets jernmalm de får kloa i.

Dry Bulk Market: Global Iron Ore Production Dictates China’s Iron Ore Import Volume

https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-market-global-iron-ore-production-dictates-chinas-iron-ore-import-volume/

As we have been stressing in our work since we started our consultancy in 2010, it is global iron ore production that dictates China’s iron ore import volume. China has long remained content to purchase as much iron ore that
exporters want to sell China (as imports are much higher quality than iron ore mined in China). Year after year has continued to show that China’s actual iron ore import demand remains resilient even when crude steel output growth comes under pressure.
Gasman
22.08.2021 kl 16:34 5282

Jeg forstår virkelig ikke hvorfor folk er så negative til nye skip. Vi står i et marked hvor det er ekstrem etterspørsel og høye priser i annenhåndsmarkedet og null tilgjengelig kapasitet for nybygging. Så har vi tilfeldigvis en eier som kan tilby det ingen andre får tak i: nye skip!
Noen som i dag fortsatt mener investeringen i våres var feil? Hvis ikke, hadde det ikke vært bedre om investeringen ble gjort for egne penger fremfor en utvannende emisjon?
Redigert 22.08.2021 kl 16:45 Du må logge inn for å svare
Gasman
22.08.2021 kl 16:43 5272

For meg å se, er utbyttet til Q2 nærmest uinteressant. Pengene er jo våre, enten de brukes sånn eller sånn. Forskjellen på om utbyttet blir 0,3 (dårlig) eller 0,6 USD (veldig bra) er og blir kr. 2,70. Det er ikke mer enn aksjen uansett svinger på en kjedelig dag. For meg handler alt om hvordan markedet vil være de kommende årene, samt at GOGL fortsetter å levere bedre enn markedet. Selv dagens rater på tett opp i mot 50.000 for en cape er helt irrelevant i det store bildet. Med mindre vi ser en veritabel eksplosjon i ratene, mener jeg alt handler om hvorvidt lav flåtevekst skal garantere for et sterkt marked i lang tid, eller om vi skal tilbake til smalhans når effektiviteten i flåten tar seg opp. Der er meningene delte. Om førstnevnte er riktig, og verdiene skal reprises oppover, er det dårlig bruk av inntekter å kaste bort alt på utbytter som tross alt er småpenger.

PS: Starbulk kom med utbytte godt over forventning, aksjen falt 6%, så det er ingen garanti for at markedet skal premiere høyt utbytte. Det er verdiene som er viktige!
Redigert 22.08.2021 kl 16:50 Du må logge inn for å svare
Mollen
22.08.2021 kl 20:19 5160

Star Bulk økte EPS med 3,5 og dividende med 2,3 fra Q1 til Q2. Bruker vi i alle fall Star sin økning i EPS skal GOGL ende ut på en EPS på 50 Cent. Jeg vet at GOGL sin flåtesammensetning er annerledes osv. men at vi havner på 50 Cent + er jeg sikker på. Så spørs det hva dividende blir. Antagelig i samme gata som EPS med tanke på den gode rateutviklingen vi har sett og selskapets solide kontantbeholdning. Jeg er enig i at holder selskapet tilbake utbytte så ligger pengene der for oss aksjonærer, men det er ikke tvil om at solide (og bærekraftige) utbytter er kursdrivende og det gjelder særlig i USA. Jeg blir skuffet om vi ender under 50 Cent i utbytte.
Redigert 22.08.2021 kl 21:20 Du må logge inn for å svare
bankersen
23.08.2021 kl 07:00 4803

Å sitt med en haug med nye skip når
- Kullindustrien forsvinner
- Kina er ferdig med dette Australia greiene
- Covid er over og trengsel i havnen forsvinner
- Kina tar i bruk mer skrapjern
- Den enorm hype utbyggingen av fornybart forsvinner og kjernekraft tar over
- Alle har bestilt og får levert en mengde skip i 2025

Nei, ser ingen grunn til at de skal øke flåten. Flåten er perfekt nå og fremover de neste årene. Nå gjelder maksimere profitten og selge skipene på verditopp. Kan alltids bygge opp nytt selskap når verdiene faller i dass og en får skip kastet etter seg på billigsalg.
Redigert 23.08.2021 kl 07:01 Du må logge inn for å svare
bankersen
23.08.2021 kl 07:08 4772

2 nye NMAX som kommer i 2023. Det vil nok se mer av nå som ratene når nye høyder for Cape. Håper definitivt ikke Gogl bestiller flere skip nå og lar andre ødelegge markedet denne gang, så får de heller plukke opp skipene til skrapjernpriser om 5-6 år.

https://splash247.com/beihai-bags-two-more-newcastlemax-orders/
Gasman
23.08.2021 kl 08:25 4600

Grei argumentasjon det. Men da skjønner jeg ikke hvorfor du vil være i bulk i det hele tatt. Noen kroner i utbytte er jo fattig trøst om aksjen stuper…
Gasman
23.08.2021 kl 08:30 4601

Nå er nok uansett ikke diskusjoner på HO med å påvirke beslutninger om selskapet vil vokse eller ikke. Jeg er bull på de neste årene og mener tilbakekjøpsprogram og nye skip til riktig pris er bra, du ser for deg en kollaps og mener det ikke er bra. Tror nok ikke nye skip er i kjømda uansett, -tilbakekjøpsprogram derimot ser jeg som realistisk.
Redigert 23.08.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
bankersen
23.08.2021 kl 08:39 4544

Får igjen større verdier en aksjen prises til i dag. Derfor! Shipping blir aldri en langsiktig investering for meg. Tørrbulk 2år maks.
bankersen
23.08.2021 kl 08:50 4561

Kan ikke huske et JF selskap som noen gang har kjøpt tilbake aksjer. JF anser sine aksjonærer som proffe og at de klarer investere pengene sin selv, mens Buffet har en anne tilnærming som aldri betaler utbytter men mener best tjent hat han investere pengene for aksjonærene. Hadde jeg fått kjøpt Hemen holding så hadde 0 utbytte vært ok, da jeg anser JF som en bedre investor en meg. Gøggen bør holde seg til å betale utbytter, time kjøp salg av skip og drive effektivt. Tilbakekjøp nei takk!
blundstone
23.08.2021 kl 09:12 4455

Gogl hadde et tilbakekjøpsprogram i 2018/2019 for å kjøpe tilbake 6 millioner aksjer.

https://www.goldenocean.bm/gogl-share-buy-back-program/
kakemann
23.08.2021 kl 09:21 4429

Flex LNG har kjøpt tilbake aksjer siden november i fjor.
https://www.flexlng.com/flex-lng-share-buy-back-program/
bankersen
23.08.2021 kl 09:38 4339

Tilbakekjøp programmet i GOGL er vel kun for ansatte opsjoner.
andh
23.08.2021 kl 09:41 4320

Spot on bankersen!

Når verden forstår at moderne kjernekraft (f.eks. basert på salt-smelte teknologi) er effektiv, trygg og løser et radioaktivt avfall problem (isteden for å skape et), blir det en overgang til standardiserte, rimelige atomkraftverk. Kan f.eks. plasseres på Gogl sine skip. Kull er ut på mellomlang sikt, i dette tiåret. Da bør vi ikke ha mange nye skip. Det er 2 partier på stortinget som idag er for atomkraft: MDG og FRP. De andre kommer nok etter, men først skal vi ha et stortingsvalg. Internasjonalt er det en gryende erkjennelse at eneste veien til karbonnøytralitet er atomkraft, men dette er politisk vanskelig å selge (husk Chernobyl etc.)..
bankersen
23.08.2021 kl 09:43 4423

Om det blir helt for j... feilprising så kan det vel skje og være fornuftig. Prising til 45% av av bokført verdi er et godt argument. Gogl prises imidlertid omtrent til bokført verdi. Den var ca. P/B 0,4 når jeg kjøpt de fleste av mine aksjer på NOK 34. Men da var det ikke særlig økonomi i Gøggen til å kjøpe igjen aksjer.
kakemann
23.08.2021 kl 09:48 4407

Sier ikke at de skal gjøre det. Bare at det er et verktøy i verktøykassa som ikke er helt ukjent i Fredriksen-sfæren. Det er nok ikke mye brukt, men det er der.
KJEPET
23.08.2021 kl 11:00 4101

Cape opp nye 4,5% i China i dag :-)

C3 bare opp 11% i dag. Ikke rart av 2020 Bulkers er opp over 5% i dag :-)
https://twitter.com/mefreight/status/1429745145000435717

BCI opp 2% til $50708. (Nå henter vi inn over $70k pr. dag på flere av skipa våre. Hadde vi gjort som 2020 Bulker, og betalt ut månedlige utbytter, hadde vi vært nærme 70-tallet nå... Ufattelig....)
Redigert 23.08.2021 kl 12:14 Du må logge inn for å svare
bankersen
23.08.2021 kl 12:14 3849

Rart ikke 2020 er opp mer spør du meg, når det gjelder GOGL så er vel de helt ute av shipping nå....
Redigert 23.08.2021 kl 12:22 Du må logge inn for å svare
KJEPET
23.08.2021 kl 12:17 3819

Tror det kan ha noe med at 2020 seiler utenlands og GOGL seiler mest i Mjøsregion, med noen turer til Danmark og halvøya Mols der molboene bor :-)

Ser GOGL handles i pre-trade på 92.- som er laaaaangt bak Star Bulk. Men det er kanskje fordi GOGL var laaaangt bak Star Bulk også om fredagen?
Redigert 23.08.2021 kl 12:45 Du må logge inn for å svare
Actum
23.08.2021 kl 12:44 3723

Jeg har god utsikt over all fart på Mjøsa, men ingen skip der tilhørende golden ocean. Skibladner har også gitt seg for denne sesongen.. 😊
bankersen
23.08.2021 kl 12:48 3792

Bare utgifter frem til neste sommer, ikke rart den lagger slik da. Er visst snakk om handelskrig mellom Hamar, Gjøvik og Lillehammer også....
KJEPET
23.08.2021 kl 12:51 3780

Det forklarer jo saken. Jeg var usikker på om de hadde gitt seg for sesongen eller ei. Da må vi nok forvente et kursfall utover. Den info tror jeg tok markedet litt på senga :-)
gandhi-21
23.08.2021 kl 12:58 3782

Ser at det er diskusjon ang. utbytte kontra tilbakekjøp ol.
Hvis vi sammenligner 2020 bulkers med Gogl de siste 3 måneder så har Bulkers steget 26 % mens Gogl har steget 6 %. siden 25.05.
2020 Bulkers er ekstremt transparent.
Hvis vi sammenligner siste år er forskjellene marginale og min teori er at det er usikkerheten mht. utbytte som holder Gogl nede nå.

Redigert 23.08.2021 kl 13:01 Du må logge inn for å svare
Actum
23.08.2021 kl 13:01 3814

Hamar har blitt den store havnebyen under handelskrigen på Mjøsa. Alt "havner" i Hamar sies det