GOGL -Petter Haugen tror på 100 000 dollar i Cape 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:08
Slettet bruker
GOGL 04.03.2021 kl 19:37 1072829

Spår mangedobling i capesizeratene
Shippinganalytiker Petter Haugen mener at det er gode muligheter for at capesizeratene vil stige til over 100.000 dollar dagen i 2021. I dag ligger ratene på 12.000 dollar dagen

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/03/04/7637135/spar-mangedobling-i-capesizeratene

Det tror ikke jeg vi ser, 50k holder langt å lenge til å få Gøggen opp i 100 kr
Redigert 04.03.2021 kl 19:44 Du må logge inn for å svare
Mollen
23.08.2021 kl 17:18 5961

Det ser jeg virkelig frem til. Lurer på hvor mye av Q3 som er dekket opp og til hvilke rater
Redigert 23.08.2021 kl 17:19 Du må logge inn for å svare
Pilteri
23.08.2021 kl 17:00 6024

Og de som fikk snappet aksjer nede på 91 tallet for så å meske seg med oppgangen som er akkurat nå😉
Redigert 23.08.2021 kl 17:00 Du må logge inn for å svare
KJEPET
23.08.2021 kl 16:50 5947

2 børsdager til Q2 (torsdag). Blir spennende. Hvor er Gasman i dag?
bjooern
23.08.2021 kl 16:48 5958

Pilteri skrev Donald Duck.
Tror heller det er fetter Anton.
Pilteri
23.08.2021 kl 16:31 6020

Donald Duck.
Pilteri
23.08.2021 kl 16:03 6079

Og kursen kjøres ned til kl 16:20 i usa og sikrer at den ikke tar av, ennå...
msmekk
23.08.2021 kl 15:23 6206

Blir en ketchup effekt snart i Gogl, tenker den kan komme allered imorgen. Når kjøpene starter vil det gå fort 5-10%
gandhi-21
23.08.2021 kl 15:11 6259

ok, derfor GOGL ikke påvirkes av økte rater, de har begynt i trykkeribransjen :)
Thegoldenone
23.08.2021 kl 13:52 6508

Siste fra #1

"Although we have some way to go to reach the all-time-high level of 11,793 points from May of 2008, we believe that this cyclical expansionary phase could be one of the best during peacetime on our records back to 1741, spurred on by the lowest orderbook vs fleet since 1996 at least."

Beste siden 1741. Høres bullish ut!

KJEPET
23.08.2021 kl 13:38 6492

Nå har vel 2020 Bulkers allerede betalt ut utbytte for hele Q2 og første måned i Q3, men Ulrik trives best i sitt lune hi og fortsatt pusser på Q2 rapporten.
bankersen
23.08.2021 kl 13:20 6547

Det går i rykk og napp ikke noe å stress med. En må styre følelsene og da er det godt med litt galgenhumor. Vi vet jo Googl ikke er noen dårligere enn de andre og de største skipene har fått best lønnsomhet sist. Når utbytte og etter hvert Q3 kommer lagger den nok ikke, da er det nok motsatt. Ser #1 har 19/36 SBLK, men forholdet nå er 10,04/20,31 en er ikke så langt unna der en skal ligge i forhold til SBLK. Kursmålene til GOGL og 2020 er ca 165 og 215. Er vel heller ikke så langt unna slik det er i dag. Så Gogl lagger ikke så mye som en kanskje får inntrykk av :-))
Actum
23.08.2021 kl 13:01 4008

Hamar har blitt den store havnebyen under handelskrigen på Mjøsa. Alt "havner" i Hamar sies det
gandhi-21
23.08.2021 kl 12:58 3976

Ser at det er diskusjon ang. utbytte kontra tilbakekjøp ol.
Hvis vi sammenligner 2020 bulkers med Gogl de siste 3 måneder så har Bulkers steget 26 % mens Gogl har steget 6 %. siden 25.05.
2020 Bulkers er ekstremt transparent.
Hvis vi sammenligner siste år er forskjellene marginale og min teori er at det er usikkerheten mht. utbytte som holder Gogl nede nå.

Redigert 23.08.2021 kl 13:01 Du må logge inn for å svare
KJEPET
23.08.2021 kl 12:51 3974

Det forklarer jo saken. Jeg var usikker på om de hadde gitt seg for sesongen eller ei. Da må vi nok forvente et kursfall utover. Den info tror jeg tok markedet litt på senga :-)
bankersen
23.08.2021 kl 12:48 3986

Bare utgifter frem til neste sommer, ikke rart den lagger slik da. Er visst snakk om handelskrig mellom Hamar, Gjøvik og Lillehammer også....
Actum
23.08.2021 kl 12:44 3917

Jeg har god utsikt over all fart på Mjøsa, men ingen skip der tilhørende golden ocean. Skibladner har også gitt seg for denne sesongen.. 😊
KJEPET
23.08.2021 kl 12:17 4013

Tror det kan ha noe med at 2020 seiler utenlands og GOGL seiler mest i Mjøsregion, med noen turer til Danmark og halvøya Mols der molboene bor :-)

Ser GOGL handles i pre-trade på 92.- som er laaaaangt bak Star Bulk. Men det er kanskje fordi GOGL var laaaangt bak Star Bulk også om fredagen?
Redigert 23.08.2021 kl 12:45 Du må logge inn for å svare
bankersen
23.08.2021 kl 12:14 4043

Rart ikke 2020 er opp mer spør du meg, når det gjelder GOGL så er vel de helt ute av shipping nå....
Redigert 23.08.2021 kl 12:22 Du må logge inn for å svare
KJEPET
23.08.2021 kl 11:00 4295

Cape opp nye 4,5% i China i dag :-)

C3 bare opp 11% i dag. Ikke rart av 2020 Bulkers er opp over 5% i dag :-)
https://twitter.com/mefreight/status/1429745145000435717

BCI opp 2% til $50708. (Nå henter vi inn over $70k pr. dag på flere av skipa våre. Hadde vi gjort som 2020 Bulker, og betalt ut månedlige utbytter, hadde vi vært nærme 70-tallet nå... Ufattelig....)
Redigert 23.08.2021 kl 12:14 Du må logge inn for å svare
kakemann
23.08.2021 kl 09:48 4601

Sier ikke at de skal gjøre det. Bare at det er et verktøy i verktøykassa som ikke er helt ukjent i Fredriksen-sfæren. Det er nok ikke mye brukt, men det er der.
bankersen
23.08.2021 kl 09:43 4617

Om det blir helt for j... feilprising så kan det vel skje og være fornuftig. Prising til 45% av av bokført verdi er et godt argument. Gogl prises imidlertid omtrent til bokført verdi. Den var ca. P/B 0,4 når jeg kjøpt de fleste av mine aksjer på NOK 34. Men da var det ikke særlig økonomi i Gøggen til å kjøpe igjen aksjer.
andh
23.08.2021 kl 09:41 4514

Spot on bankersen!

Når verden forstår at moderne kjernekraft (f.eks. basert på salt-smelte teknologi) er effektiv, trygg og løser et radioaktivt avfall problem (isteden for å skape et), blir det en overgang til standardiserte, rimelige atomkraftverk. Kan f.eks. plasseres på Gogl sine skip. Kull er ut på mellomlang sikt, i dette tiåret. Da bør vi ikke ha mange nye skip. Det er 2 partier på stortinget som idag er for atomkraft: MDG og FRP. De andre kommer nok etter, men først skal vi ha et stortingsvalg. Internasjonalt er det en gryende erkjennelse at eneste veien til karbonnøytralitet er atomkraft, men dette er politisk vanskelig å selge (husk Chernobyl etc.)..
bankersen
23.08.2021 kl 09:38 4533

Tilbakekjøp programmet i GOGL er vel kun for ansatte opsjoner.
kakemann
23.08.2021 kl 09:21 4623

Flex LNG har kjøpt tilbake aksjer siden november i fjor.
https://www.flexlng.com/flex-lng-share-buy-back-program/
bankersen
23.08.2021 kl 08:50 4755

Kan ikke huske et JF selskap som noen gang har kjøpt tilbake aksjer. JF anser sine aksjonærer som proffe og at de klarer investere pengene sin selv, mens Buffet har en anne tilnærming som aldri betaler utbytter men mener best tjent hat han investere pengene for aksjonærene. Hadde jeg fått kjøpt Hemen holding så hadde 0 utbytte vært ok, da jeg anser JF som en bedre investor en meg. Gøggen bør holde seg til å betale utbytter, time kjøp salg av skip og drive effektivt. Tilbakekjøp nei takk!
bankersen
23.08.2021 kl 08:39 4738

Får igjen større verdier en aksjen prises til i dag. Derfor! Shipping blir aldri en langsiktig investering for meg. Tørrbulk 2år maks.
Gasman
23.08.2021 kl 08:30 4795

Nå er nok uansett ikke diskusjoner på HO med å påvirke beslutninger om selskapet vil vokse eller ikke. Jeg er bull på de neste årene og mener tilbakekjøpsprogram og nye skip til riktig pris er bra, du ser for deg en kollaps og mener det ikke er bra. Tror nok ikke nye skip er i kjømda uansett, -tilbakekjøpsprogram derimot ser jeg som realistisk.
Redigert 23.08.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
Gasman
23.08.2021 kl 08:25 4794

Grei argumentasjon det. Men da skjønner jeg ikke hvorfor du vil være i bulk i det hele tatt. Noen kroner i utbytte er jo fattig trøst om aksjen stuper…
bankersen
23.08.2021 kl 07:08 4966

2 nye NMAX som kommer i 2023. Det vil nok se mer av nå som ratene når nye høyder for Cape. Håper definitivt ikke Gogl bestiller flere skip nå og lar andre ødelegge markedet denne gang, så får de heller plukke opp skipene til skrapjernpriser om 5-6 år.

https://splash247.com/beihai-bags-two-more-newcastlemax-orders/
bankersen
23.08.2021 kl 07:00 4997

Å sitt med en haug med nye skip når
- Kullindustrien forsvinner
- Kina er ferdig med dette Australia greiene
- Covid er over og trengsel i havnen forsvinner
- Kina tar i bruk mer skrapjern
- Den enorm hype utbyggingen av fornybart forsvinner og kjernekraft tar over
- Alle har bestilt og får levert en mengde skip i 2025

Nei, ser ingen grunn til at de skal øke flåten. Flåten er perfekt nå og fremover de neste årene. Nå gjelder maksimere profitten og selge skipene på verditopp. Kan alltids bygge opp nytt selskap når verdiene faller i dass og en får skip kastet etter seg på billigsalg.
Redigert 23.08.2021 kl 07:01 Du må logge inn for å svare
Mollen
22.08.2021 kl 20:19 5354

Star Bulk økte EPS med 3,5 og dividende med 2,3 fra Q1 til Q2. Bruker vi i alle fall Star sin økning i EPS skal GOGL ende ut på en EPS på 50 Cent. Jeg vet at GOGL sin flåtesammensetning er annerledes osv. men at vi havner på 50 Cent + er jeg sikker på. Så spørs det hva dividende blir. Antagelig i samme gata som EPS med tanke på den gode rateutviklingen vi har sett og selskapets solide kontantbeholdning. Jeg er enig i at holder selskapet tilbake utbytte så ligger pengene der for oss aksjonærer, men det er ikke tvil om at solide (og bærekraftige) utbytter er kursdrivende og det gjelder særlig i USA. Jeg blir skuffet om vi ender under 50 Cent i utbytte.
Redigert 22.08.2021 kl 21:20 Du må logge inn for å svare
Gasman
22.08.2021 kl 16:43 5466

For meg å se, er utbyttet til Q2 nærmest uinteressant. Pengene er jo våre, enten de brukes sånn eller sånn. Forskjellen på om utbyttet blir 0,3 (dårlig) eller 0,6 USD (veldig bra) er og blir kr. 2,70. Det er ikke mer enn aksjen uansett svinger på en kjedelig dag. For meg handler alt om hvordan markedet vil være de kommende årene, samt at GOGL fortsetter å levere bedre enn markedet. Selv dagens rater på tett opp i mot 50.000 for en cape er helt irrelevant i det store bildet. Med mindre vi ser en veritabel eksplosjon i ratene, mener jeg alt handler om hvorvidt lav flåtevekst skal garantere for et sterkt marked i lang tid, eller om vi skal tilbake til smalhans når effektiviteten i flåten tar seg opp. Der er meningene delte. Om førstnevnte er riktig, og verdiene skal reprises oppover, er det dårlig bruk av inntekter å kaste bort alt på utbytter som tross alt er småpenger.

PS: Starbulk kom med utbytte godt over forventning, aksjen falt 6%, så det er ingen garanti for at markedet skal premiere høyt utbytte. Det er verdiene som er viktige!
Redigert 22.08.2021 kl 16:50 Du må logge inn for å svare
Gasman
22.08.2021 kl 16:34 5476

Jeg forstår virkelig ikke hvorfor folk er så negative til nye skip. Vi står i et marked hvor det er ekstrem etterspørsel og høye priser i annenhåndsmarkedet og null tilgjengelig kapasitet for nybygging. Så har vi tilfeldigvis en eier som kan tilby det ingen andre får tak i: nye skip!
Noen som i dag fortsatt mener investeringen i våres var feil? Hvis ikke, hadde det ikke vært bedre om investeringen ble gjort for egne penger fremfor en utvannende emisjon?
Redigert 22.08.2021 kl 16:45 Du må logge inn for å svare
qmanager
22.08.2021 kl 12:52 5673

Det er som kjepet sier, Se hva Kina gjør og ikke hva de sier.
Kina importerer så mye høykvalitets jernmalm de får kloa i.

Dry Bulk Market: Global Iron Ore Production Dictates China’s Iron Ore Import Volume

https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-market-global-iron-ore-production-dictates-chinas-iron-ore-import-volume/

As we have been stressing in our work since we started our consultancy in 2010, it is global iron ore production that dictates China’s iron ore import volume. China has long remained content to purchase as much iron ore that
exporters want to sell China (as imports are much higher quality than iron ore mined in China). Year after year has continued to show that China’s actual iron ore import demand remains resilient even when crude steel output growth comes under pressure.
bankersen
22.08.2021 kl 09:18 5758

Vi skal IKKE ha flere skip. Det får JF ordne på privaten. Få ut mest mulig utbytte så får de aksjonærene som vil stå for tilbakekjøpene gjennom reinvestering av utbytte. Foreløpig kan det være fornuftig å reinvestere, men kommer en dag det ikke er interessant lenger da vil jeg investere pengene mine andre steder.
Gasman
21.08.2021 kl 17:30 6107

Da må GOGL i så fall betale mer enn overskuddet i utbytte. Q1 ble presentert 20. mai, altså var det bare litt over en måned igjen av Q2. Da Q1 ble sluppet, var vi på en topp i ratene, og det falt ganske mye etter det. I rapporten het det:

Estimated TCE rates for the second quarter of 2021, inclusive of charter coverage and calculated on a
load-to-discharge basis, are:
• approximately $29,000 per day contracted for 64% of the available days for Capesize vessels;
• approximately $18,800 per day contracted for 84% of the available days for Panamax vessels
We expect the spot TCEs for the full second quarter of 2021 to be lower than the TCEs currently contracted, due to the impact of ballast days at the end of the second quarter of 2021 as well as fluctuations in freight rates.

De kan selvsagt velge å betale et ekstra høyt utbytte basert på at Q3 ble bedre, men da blir det jo bare mindre neste gang. Nei, jeg håper på 0,4 USD og melding om tilbakekjøpsprogram, evt. kjøp av nye skip fra JF hvis prisen er rett. Tror du på at bulk skal være sterkt i flere år, bør dette være det beste, tror du på en «tøm og røm» kan sikkert utbytte over evne se fint ut, men da ville jeg heller ha solgt aksjen og fått 90, fremfor å få noen kroner i utbytte i en aksje som kollapser.
Redigert 21.08.2021 kl 20:15 Du må logge inn for å svare