GOGL -Petter Haugen tror på 100 000 dollar i Cape 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:08
Slettet bruker
GOGL 04.03.2021 kl 19:37 1043395

Spår mangedobling i capesizeratene
Shippinganalytiker Petter Haugen mener at det er gode muligheter for at capesizeratene vil stige til over 100.000 dollar dagen i 2021. I dag ligger ratene på 12.000 dollar dagen

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/03/04/7637135/spar-mangedobling-i-capesizeratene

Det tror ikke jeg vi ser, 50k holder langt å lenge til å få Gøggen opp i 100 kr
Redigert 04.03.2021 kl 19:44 Du må logge inn for å svare
KJEPET
01.09.2021 kl 00:20 5857

Se der ja. Nytt kjempehopp i skipsverdiene våre :-) (egentlig ganske ventet etter rapportene som har kommet i S&P markedet siste 14 dagene)
https://www.hellenicshippingnews.com/weekly-vessel-valuations-report-august-31-2021/
Mollen
01.09.2021 kl 08:24 5901

Noen som har estimat på EPS for Q3 ? Ser ut som mer eller mindre alt blir utbetalt i utbytte..
qmanager
01.09.2021 kl 08:26 5946

Mer info container frakt på dry bulk

Insurer gives warning as desperate shippers seek bulk carriers to move containers

https://twitter.com/samchambers/status/1432632741229703169?s=21
Redigert 01.09.2021 kl 08:29 Du må logge inn for å svare
KJEPET
01.09.2021 kl 09:09 5900

Snart "tomt" for kull for i India. Kull er dyrt om dagen, men Australia har nok :-)
https://twitter.com/coalmint/status/1432672601147514880
KJEPET
01.09.2021 kl 09:16 5852

Da er rotteracet i gang. Her blir det kamp om skipene utover :-)
https://splash247.com/starbulks-historic-first-shipment-of-1400-containers-on-a-capesize/
Bennyfyfasan
01.09.2021 kl 09:22 5831

Håper virkelig det skjer noe der. Vil tro det kan fjerne litt tonnasje i Q1-Q2 2022 når ratene i drybulk historisk sett skal være litt svakere.

Tro når den første meldingen kommer med en bulk båt med containere....da får vi en boost i aksjekurs for (Edit: der er den kommet. i en post over)

Noen som vet hvor mange containere som skal til på dagens rater før at ting blir lønnsømt?
Redigert 01.09.2021 kl 09:26 Du må logge inn for å svare
kodenavn
01.09.2021 kl 09:24 5829

DNB
We continue to view the dry bulk stocks attractively priced considering potential for solid shareholder returns, while we find asset values for secondhand tonnage, and hence the companies’ NAVs, to be lagging the current market strength. Coupled with limited fleet growth in our forecast period, this should provide ample support to valuation going forward. We have BUY recommendations on all the dry bulk names we cover.
Bullen
01.09.2021 kl 09:39 5747

Hvis bulk rederne skal frakte containere, må ratene være høyere enn bulk ratene?
cheezy
01.09.2021 kl 09:46 5691

Det er snakk om å plassere et lite antall kontainere på dekk.
KJEPET
01.09.2021 kl 09:50 5650

Tipper det er snakk om tomme (retur) containere.
Bullen
01.09.2021 kl 09:50 5650

Ok, men det må jo da forsinke leveransen av bulkvarene?
Saddam68
01.09.2021 kl 09:52 5645

Øka beholdningen litt idag jeg 😊
KJEPET
01.09.2021 kl 10:00 5687

Selvsagt vil det forsinke bulk. Tar tid å laste og losse 1400 containere på en cape pluss ekstra ton mile.
fattigstakkar
01.09.2021 kl 10:02 5633

RSI var opp i nesten 80 før denne korreksjonen. Det skulle sterke fundamentale drivere til for at den ville fortsette opp på direkten. En liten pust i bakken før videre løft er bare sunt. Jeg tror ikke at dette vil gi et brudd i den langsiktige stigningen, og blir veldig overrasket om ikke RSI snur opp igjen før vi når 50. Om kursen vil ligge på dagens nivå en god stund, om den snur rett opp igjen, eller om den skal ned på lavt 90-tall før vendingen kommer, er jeg mer usikker på. Jeg posisjonerer meg for å ta høyde for alle muligheter. Tror ikke vi har sett kurstoppen for 2021 ennå.
KJEPET
01.09.2021 kl 10:08 5813

Ikke ofte man opplever "hvite svaner" i denne bransjen :-)
Golden Goat
01.09.2021 kl 10:32 5717

Blir interressant å se hvor mye merinntekter det går ann å hente på dette. Blir det lønnsomt, så vil nok flere følge etter. Det er viktig å merke seg her at det er snakk om bokser som blir lagt på dekk og ikke ned i lasterommet. Med denne løsningen blir tilbudet bare indirekte redusert ettersom båtene fremdeles frakter vanlig tørrbulk i tillegg til boksene. Tilbudet blir redusert ved at båtene må lesse og losse to steder og står i kø ved port tilsvarende lengre.

Den hvite svanen, slik jeg ser det, kommer først når vi får høre om tørrbulkbåter som frakter containere i lasterommet og dermed direkte reduserer frakttilbud for våre vante råvarer.
Shippingballs
01.09.2021 kl 10:51 5614

Kan det være aktuelt å bruke andre skipstyper, som f.eks. PSV/AHTS til å frakte containere også?
Bennyfyfasan
01.09.2021 kl 11:05 5754

IGJEN klarte jeg å kjøpe for tidlig med tradingdelen min. Jeg trodde ca 99kr skulle bli bunnen. Nå ser jeg at overgangen mellom US og Norge er da jeg skulle ha satt inn støtet. Jeg er ikke tålmodig nok...

Torsdag neste uke er ex utbytte. Tipper vi får noen fine dager neste uke
Redigert 01.09.2021 kl 11:06 Du må logge inn for å svare
Bullen
01.09.2021 kl 11:22 5795

Litt det samme her også. Kjøpte på 98.8 og 97,8 og trodde at jeg var kjempe smart. Greia er jo alltid at det stiger og faller mer enn det vi tror. Caset er jo like bra da kursen var på 105 og nå. Ikke så grådig og tålmodig vil nok hjelpe.
thypoon
01.09.2021 kl 11:40 5733

Solgte også 105+. Første tiøbakekjøp i dag, venter litt med resten da tekniske indikatorene på traile någet før det bunner.
boupa
01.09.2021 kl 11:46 5717

Godt tradet det. Men må si jeg skjønner lite av de som selger nå på 97. Hva tenker egentlig de?
Bennyfyfasan
01.09.2021 kl 12:01 5706

enig i det! Jeg skjønte hvor det bar tidlig på dagen i går - men jeg var for grisk på salgspris. Dermed gikk bare 1\3 av ordren gjennom. Jeg skulle egentlig selge 1/2.

Men - å selge på 97kr gjør jeg ikke. Jeg kan ikke forstå annet enn at det blir fine dager fremover mot utbytte.

Det bruker å være urolig etter helligdager når FFA ikke oppdateres
The Godfather
01.09.2021 kl 12:09 5648

Baltic Capesize-indeksen er ned 4,3 prosent til 46.987 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.
fattigstakkar
01.09.2021 kl 12:17 5618

jeg begynte også å kjøpe igjen for tidlig etter å ha solgt over 105. Begynte på 100 og kjøper hele veien ned, og har fortsatt ikke kjøpt tilbake alt jeg solgte. shippingaksjer er uforutsigbare, så man vet aldri når man kan gjøre et enda bedre kupp.
KJEPET
01.09.2021 kl 12:19 5675

NAV øker kraftig om dagen, og om bare 4 uker igjen av Q3 så har vi et forventet utbytte på ca $1.3 (Q2+ Q3). Da nærmer kursen seg styggfort 70-tallet :-)
vulkan
01.09.2021 kl 12:41 5540

Korriger meg om jeg tar feil.
Når FFA skifter måned er det ofte et fall i kommende måneds rate. Eks i månedskifte aug/sept når aug går ut så faller sept. Dette skjer ved de fleste månedsoverganger?
Vargtas
01.09.2021 kl 13:51 5317

20/9 så er det 0,5 dollar i utbytte :)
Redigert 01.09.2021 kl 16:34 Du må logge inn for å svare
bankersen
01.09.2021 kl 14:00 5371

0,5USD pr aksje
1347
01.09.2021 kl 14:01 5427


Dry Bulk ETF
@DryBulkETF
·
1m
GOLDEN OCEAN LOOKS TO CLASSIFY SOME SHIPS AS CONTAINER VESSELS-BBG
kodenavn
01.09.2021 kl 14:20 5388

Cape-indeksen har falt til 47-000 dollar dagen.
Med CBE på 14.000 dollar dagen blir det fremdeles 34.000 dollar dagen i fri cash flow pr. skip.
Skjønner ikke helt hvorfor kursen faller på det.
Det er fremdeles fantastisk.
bankersen
01.09.2021 kl 14:36 5313

Du glemmer både Scrubber og premium. NMAXene har eksempelvis 11 700 BE og går 47K x 1,3 + 5000
Bennyfyfasan
01.09.2021 kl 15:02 5235

Det er nesten vanskelig å ta innover seg summene det er snakk om nå.

Finnes det regneark alla det som er på MPCC tråden?
JonasKr
01.09.2021 kl 15:39 5119

Når kursen stiger på økende rater er det jo naturlig at det faller på synkende 😀.

Etter min mening er det et volatilt marked, så investorer er nok litt skvetne. Kina står for 70% av sjøfrakt av jernmalm, så Capesize ratene er ekstremt sårbare for kinesisk industri og konstruksjon. Nå gikk jo ratene til himmels fordi Vale booket alle ledige skip. Det skumle her er jo at kinesiske myndigheter har lagt begrensninger på stålproduksjon, og det er lite fart i konstruksjonsbransjen. Det betyr lagerbygging av jernmalm (mye malm inn, lite stål ut). På et tidspunkt må Kina importere mindre malm og evt tømme lagre, da går det hardt utover ratene.
kodenavn
01.09.2021 kl 16:15 5052

Men GOGL har lagget de andre bulk-aktørene når ratene steg.
De har fremdeles noe å ta igjen.
Redigert 01.09.2021 kl 16:16 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
01.09.2021 kl 17:21 4886

Ser ut som det var lurt å vekte seg opp på 96,65 i sluttauksjonen. Allerede oppe i 98,8 i USA.
Realistoptimist
01.09.2021 kl 17:41 4817

I etterpåklokskapens navn, så skulle man ha solgt på 105, og kjøpt igjen idag ja... Men sover helt greit med alle aksjer i behold, og kommende utbytte og stigning igjen, som helt sikkert kommer.
IceTea
01.09.2021 kl 22:28 4959

Må jo være abonnent for å lese artikkelen. Hva står der ?