GOGL -Petter Haugen tror på 100 000 dollar i Cape 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:08
Slettet bruker
GOGL 04.03.2021 kl 19:37 1062232

Spår mangedobling i capesizeratene
Shippinganalytiker Petter Haugen mener at det er gode muligheter for at capesizeratene vil stige til over 100.000 dollar dagen i 2021. I dag ligger ratene på 12.000 dollar dagen

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/03/04/7637135/spar-mangedobling-i-capesizeratene

Det tror ikke jeg vi ser, 50k holder langt å lenge til å få Gøggen opp i 100 kr
Redigert 04.03.2021 kl 19:44 Du må logge inn for å svare
qmanager
02.09.2021 kl 08:42 9373

Fake News eller ikke, her er mer….

Golden Ocean vil seile med containere i presset marked

https://shippingwatch.dk/Rederier/Toerlast/article13245851.ece

Der er mangel på skibe, der kan fragte containere, så nu overvejer det norske tørlastrederi Golden Ocean at klassificere nogle af sine skibe som containerskibe for at maksimere indtjeningen.

Det skriver Bloomberg News.

Om det kommer til at blive en stor ting for "the capes" (tørlastskibe, red.), er jeg ikke så sikker på. Men det fortæller en historie om, hvilken usædvanlig situation, vi befinder os i," siger Ulrik Andersen, der er direktør i Golden Ocean, ifølge Bloomberg News.

Topchefen siger, at beslutningen vil blive taget fra gang til gang, og rederiet vil overveje at transportere containere, når det er lukrativt.

Nogle skibe kan komme til at kombinere fragten - med tørlast under dækket og containere på dækket.

Udmeldingen fra Golden Ocean kommer efter, at det græske tørlastrederi Star Bulk Carriers ifølge Alphaliner har sikret klassificering af et capesize-skib til at kunne sejle med omkring 1.400 containere.
Redigert 02.09.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
Golden Goat
02.09.2021 kl 09:15 9308

Så, nok en gang: Ikke mer enn det vi allerede fikk vite under kvartalspresentasjonen. Anbefaler alle å se opptak for å få med seg det som ble sagt.
bjooern
02.09.2021 kl 11:26 9091

Priser meg lykkelig at jeg holdt meg unna salgsknappen igår.
Bassefix
02.09.2021 kl 11:33 9159

KAP
Sep
44000
+1875
Oct
41625
+2000
Q4
36417
+1251
Cal22
23800
+125
KJEPET
02.09.2021 kl 11:36 9259

I går var det dommedag, og da himmelrike. Må si GOGL investorene/FFA junkiene ser langt frem i tid :-) Maks 24 timers investeringshorisont.......

Det forteller bare alle de som ikke har priset inn den lave ordreboken de neste 2,5 årene.
Redigert 02.09.2021 kl 11:54 Du må logge inn for å svare
Pilteri
02.09.2021 kl 11:46 9209

24 er for lang horisont i dette gamet...
fattigstakkar
02.09.2021 kl 12:04 9140

Markedet er ikke rasjonelt. Det gir mange muligheter til å trade litt på veien opp. Du risikerer at aksjen løper fra deg, men i de aller fleste tilfeller viser det seg at det er mulig å kjøpe seg inn igjen på en korreksjon.
Alejandreuta
02.09.2021 kl 12:09 9390

Jeg også. Har vel strengt tatt bestemt for at jeg sitter med de posisjonene jeg har uansett hva som skjer. Med mindre det blir endringer i det fundamentale da. Men det skjer jo ikke over natten. Men shipping er volatilt. Sitter med 60% av porteføljen i shipping, 20% i Crypto og 10 prosent i spillselskap og Helse.(ContextVision og Betsson) Med en slik portefølje må man jo bare lære seg å takle volatilitet. Skulle ønske jeg bare klarte å sjekke kurser og forum en gang i uka, men det blir dessverre flere ganger om dagen!
The Godfather
02.09.2021 kl 12:10 9545

Baltic Capesize-indeksen er opp 0,9 prosent til 47.407 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.
KJEPET
02.09.2021 kl 12:13 9573

Joda, jeg beundrer virkelig de som klarer å utnytte svingningen til å øke fortjenesten, kontra det å sitte rolig. Jeg forsøkte trading (day/sving) selv i mine yngre år, men det ble ikke høyere fortjeneste. Det endte bare med stress og frynsete nerver. Men hver sin strategi :-)
Bennyfyfasan
02.09.2021 kl 12:22 9533

Helt enig i den! Jeg har ikke tålmodighet til å se en aksje falle nok etter jeg har solgt...så trading gjør jeg lite av, selv om jeg har 25% av "shippingandelen" som er øremerket trading.

Edit: Jeg er feks overrasket om vi ikke skal ned rett før USA åpner (så opp etterpå). Dermed er det sikkert lurt å selge litt nå for å legge inn kjøpsordre under 100kr.
Redigert 02.09.2021 kl 12:24 Du må logge inn for å svare
KJEPET
02.09.2021 kl 13:19 9408

Denne går kanskje under radaren, men svært lave lagre av kull både i India og China vil føre til massiv import det neste året. Tendensen er at flere caper brukes til dette på lengre distanser (US og Colombia). Her trengs det MYE kull fremover :-)
https://twitter.com/HBGrimes/status/1433377032402989064
Ling
02.09.2021 kl 13:45 9326

Jeg trader heller ikke og i allefall ikke mot slutten av året. Da må jeg skatte av gevinsten (32%), da vil jeg ikke ha så mye penger til å invester for når skatten er betalt neste år (ca. 4000' mindre). Derfor sitter jeg stille i båten. Noe annet blir det hvis gevinst blir hardere beskattet neste år, da er det bare å selge alt og flytte.
Bennyfyfasan
02.09.2021 kl 14:57 9130

Så store "problemer" har ikke jeg :-)
Thegoldenone
02.09.2021 kl 17:42 8819

Jeg er så hjertens enig. Ta på de lange brillene. Den viktigste faktoren, viktigere enn etterspørselen er den meget lave ordreboken. Samt at verftene er fullbooket med container skip
Urealisert
02.09.2021 kl 18:38 8701

Hvis det blir slik at (noen av) bulkskipene sper på med containere så vil vel korrelasjonen mellom BCI og TCE bli noe løsere da. Kanskje kursnedgangen inn mot CNY blir mindre denne gangen?
Høyeviker
02.09.2021 kl 18:40 8786

Noen som vil gjøre et EPS-estimat nå som vi er inne i siste måned av q3?
KIK
02.09.2021 kl 23:31 8344

Joda! Det skal fortsatt fraktes kull og det i lang tid. Til tross for at Kina har lovet å passere toppen av kullforbruket i 2030, så økte de bruken av kullkraft med 38,4 gigawatt i fjor. Tre ganger mer enn ellers i verden. https://www.msn.com/nb-no/nyheter/norge/kerry-kinas-kullorgie-kan-hemme-kampen-mot-klimaendringene/ar-AAO1YNs?ocid=BingNews
Pilteri
03.09.2021 kl 07:41 8063

Når en ser hva som skjer i NY nå så er det vanskelig å glede seg over økt kullforbruk i verden selv om en eier aksjer i selskap som tjener på det.
Bennyfyfasan
03.09.2021 kl 08:41 7928

Enig i det! Samtidig må hvert enkelt land ta grep - og det er ikke tvil om at mange i USA stikker hodet i sanda, men det tror jeg er i endring.
cheezy
03.09.2021 kl 08:53 7871

Det er heller ikke så enkelt at man bare kan trykke på en knapp for å få ned kullforbruket. Strømutkoblingene i Texas sist vinter viser hvor vanskelig det er å ta store mengder vindkraft inn i kraftmixen. Vi trenger ny teknologi for å lagre energi, nye prismodeller slik at forsyningssikkerhet blir hensyntatt, og stor utbygging av fornybar energi.
bankersen
03.09.2021 kl 09:34 7697

Nå har det vært flommer og oversvømmelser til all tider her på jorden, og mye verre enn vi har sett de siste 30 årene, men menneskeheten har sluttet å ta hensyn til at de finnes når en bygger. Det får store konsekvenser når en får 30, 50 og 100års flommer. Det virker nå som verden tror at enhver brann eller overvømmelse skyldes Co2 utslipp fra mennesker, men slik er det altså ikke. Hvor og hvordan vi bygger er menneskapt og det kan og bør gjøres noe med.

Jeg tror nok kull forsvinner etterhvert ettersom FN, statsansatte forskere og politikere har klart å overbevise den vestlige verden. Rederen har tatt konsekvensen tør ikle bestille nye skip, både pga. utfasing av kull og hva de får lov til å bruke som drivstoff. Det gjør at en sannsynligvis vil oppnå superprofitt i flere år fremover.
bankersen
03.09.2021 kl 09:36 7791

10 nye enorme kontainerskip, kan vel ikke være nye kapasitet til å bygge nye cape før langt ut i 2024🤔

https://m.shippingwatch.dk/article13250913.ece?utm_campaign=ShippingWatch%20Morgen&utm_content=2021-09-03&utm_medium=email&utm_source=shippingwatch_dk
Bennyfyfasan
03.09.2021 kl 10:10 7733

Uansett - jeg er overrasket over at det ikke er bestilt flere nybygg innen bulk. All skipsfart får jo "smake" de nye utslippskravene, så at bulk med de fremtidsutsiktene som er, klarer å holde fingrene unna bestillingsknappen er jo tilnærmet ett sjokk.

vulkan
03.09.2021 kl 11:36 7729

Som nevnt over skal kullfrakten ned over de 10-20 neste årene og 20 år er perspektivet på en båt. Tror det spiller inn på bulk nybygg. Med andre ord kan det bli gode fraktrater de 10 neste årene før reduksjonen i kullfrakt begynner å merkes. Antar jeg, men hvem vet om fremtiden sikkert.
Thegoldenone
03.09.2021 kl 11:41 7799

Hva kan være grunnen? At de ikke vet hvilken type drivstoff system som skal bestilles? Ser ikke ut til å bekymre kontainerne. Kan noen opplyse meg?
qmanager
03.09.2021 kl 12:02 7748

Fednav bestilt 10x "oceangoing lakers" for levering midt 2023,

https://www.marinelink.com/news/fednav-orders-bulk-carriers-oshima-490338?utm_source=MaritimeToday-ENews-2021-09-02&utm_medium=email&utm_campaign=MaritimeToday-ENews

Lake Vessels ("Lakers")
Lakers have been designed and constructed specifically to transport dry bulk cargo in the Great Lakes- St
Lawrence River Waterway. They have been designed to endure weather, wave action and ice conditions unique to
the Great Lakes and are not structurally capable or legally authorized to operate on the open ocean.


Bassefix
03.09.2021 kl 13:21 7522

CAPE
Sep
41750
-2000
Oct
39875
-1875
Q4
35000
-917
Cal22
23975
-275
Bassefix
03.09.2021 kl 14:06 7404

CAPE
Sep
41250
-2500
Oct
39375
-2375
Q4
34834
-1083
Cal22
23975
-275
Alejandreuta
03.09.2021 kl 14:43 7306

Ffaene er morsomme å følge med på de, men skjønner ikke hvorfor de har så mye innvirkning på kursene. Poenget er jo at GOGL tjener penger i bøtter og spann.
Bennyfyfasan
03.09.2021 kl 14:47 7431

I tillegg er børsen rød - det er sjelden en god combo.

KJEPET
03.09.2021 kl 15:42 7288

Da kom den som ventet https://twitter.com/a_mccauley/status/1433778790480576513
Nå blir det full fyr i teltet fremover :-)

Harde fakta betyr selvsagt ikke noe når FFA går ned på en fredag. Da skal må «by default» få panikk.

God helg!
Pilteri
03.09.2021 kl 16:15 7224

Reddet av svartkull eller kåll som vi si i nord.
Mollen
03.09.2021 kl 18:00 7081

Dette må da være kritisk lave nivåer ? Det blir vel vinter og kaldere i India også eller hur ?
Saddam68
03.09.2021 kl 18:15 7028

Neste uke blir d vel en fin opptur før X day 9 sept 👍👍👍
thypoon
03.09.2021 kl 18:16 7030

Bare lene seg tilbake. Daglige svingninger er støy
KJEPET
05.09.2021 kl 14:02 5683

I følge denne tweeten skal vi få nok en kjempehopp i skipsverdiene siste uka.
https://twitter.com/krasberg2/status/1433876881451913219

Nesten 5% opp i forhold til denne rapporten https://www.hyqfocus.com/resource/report/1630371716629/report.pdf

Fint at flere sprer det glade budskap :-)
https://twitter.com/eivindend/status/1434503666204020739

Og det vi har ventet på angående økende ton-miles for iron ore viser seg nå i statistikken. Brazil opp 14% og Australia ned 1.1% første 7 måneder. Helt i tråd med det vi har håpet fra Vale. https://www.hellenicshippingnews.com/strong-iron-ore-seaborne-trade-propelling-dry-bulk-market-rates-forward/
Redigert 05.09.2021 kl 18:45 Du må logge inn for å svare