GOGL -Petter Haugen tror på 100 000 dollar i Cape 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:08
Slettet bruker
GOGL 04.03.2021 kl 19:37 1085965

Spår mangedobling i capesizeratene
Shippinganalytiker Petter Haugen mener at det er gode muligheter for at capesizeratene vil stige til over 100.000 dollar dagen i 2021. I dag ligger ratene på 12.000 dollar dagen

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/03/04/7637135/spar-mangedobling-i-capesizeratene

Det tror ikke jeg vi ser, 50k holder langt å lenge til å få Gøggen opp i 100 kr
Redigert 04.03.2021 kl 19:44 Du må logge inn for å svare
KJEPET
02.09.2021 kl 12:13 9721

Joda, jeg beundrer virkelig de som klarer å utnytte svingningen til å øke fortjenesten, kontra det å sitte rolig. Jeg forsøkte trading (day/sving) selv i mine yngre år, men det ble ikke høyere fortjeneste. Det endte bare med stress og frynsete nerver. Men hver sin strategi :-)
Bennyfyfasan
02.09.2021 kl 12:22 9681

Helt enig i den! Jeg har ikke tålmodighet til å se en aksje falle nok etter jeg har solgt...så trading gjør jeg lite av, selv om jeg har 25% av "shippingandelen" som er øremerket trading.

Edit: Jeg er feks overrasket om vi ikke skal ned rett før USA åpner (så opp etterpå). Dermed er det sikkert lurt å selge litt nå for å legge inn kjøpsordre under 100kr.
Redigert 02.09.2021 kl 12:24 Du må logge inn for å svare
KJEPET
02.09.2021 kl 13:19 9556

Denne går kanskje under radaren, men svært lave lagre av kull både i India og China vil føre til massiv import det neste året. Tendensen er at flere caper brukes til dette på lengre distanser (US og Colombia). Her trengs det MYE kull fremover :-)
https://twitter.com/HBGrimes/status/1433377032402989064
Ling
02.09.2021 kl 13:45 9482

Jeg trader heller ikke og i allefall ikke mot slutten av året. Da må jeg skatte av gevinsten (32%), da vil jeg ikke ha så mye penger til å invester for når skatten er betalt neste år (ca. 4000' mindre). Derfor sitter jeg stille i båten. Noe annet blir det hvis gevinst blir hardere beskattet neste år, da er det bare å selge alt og flytte.
Bennyfyfasan
02.09.2021 kl 14:57 9286

Så store "problemer" har ikke jeg :-)
Thegoldenone
02.09.2021 kl 17:42 8975

Jeg er så hjertens enig. Ta på de lange brillene. Den viktigste faktoren, viktigere enn etterspørselen er den meget lave ordreboken. Samt at verftene er fullbooket med container skip
Urealisert
02.09.2021 kl 18:38 8857

Hvis det blir slik at (noen av) bulkskipene sper på med containere så vil vel korrelasjonen mellom BCI og TCE bli noe løsere da. Kanskje kursnedgangen inn mot CNY blir mindre denne gangen?
Høyeviker
02.09.2021 kl 18:40 8942

Noen som vil gjøre et EPS-estimat nå som vi er inne i siste måned av q3?
KIK
02.09.2021 kl 23:31 8500

Joda! Det skal fortsatt fraktes kull og det i lang tid. Til tross for at Kina har lovet å passere toppen av kullforbruket i 2030, så økte de bruken av kullkraft med 38,4 gigawatt i fjor. Tre ganger mer enn ellers i verden. https://www.msn.com/nb-no/nyheter/norge/kerry-kinas-kullorgie-kan-hemme-kampen-mot-klimaendringene/ar-AAO1YNs?ocid=BingNews
Pilteri
03.09.2021 kl 07:41 8219

Når en ser hva som skjer i NY nå så er det vanskelig å glede seg over økt kullforbruk i verden selv om en eier aksjer i selskap som tjener på det.
Bennyfyfasan
03.09.2021 kl 08:41 8084

Enig i det! Samtidig må hvert enkelt land ta grep - og det er ikke tvil om at mange i USA stikker hodet i sanda, men det tror jeg er i endring.
cheezy
03.09.2021 kl 08:53 8027

Det er heller ikke så enkelt at man bare kan trykke på en knapp for å få ned kullforbruket. Strømutkoblingene i Texas sist vinter viser hvor vanskelig det er å ta store mengder vindkraft inn i kraftmixen. Vi trenger ny teknologi for å lagre energi, nye prismodeller slik at forsyningssikkerhet blir hensyntatt, og stor utbygging av fornybar energi.
bankersen
03.09.2021 kl 09:34 7853

Nå har det vært flommer og oversvømmelser til all tider her på jorden, og mye verre enn vi har sett de siste 30 årene, men menneskeheten har sluttet å ta hensyn til at de finnes når en bygger. Det får store konsekvenser når en får 30, 50 og 100års flommer. Det virker nå som verden tror at enhver brann eller overvømmelse skyldes Co2 utslipp fra mennesker, men slik er det altså ikke. Hvor og hvordan vi bygger er menneskapt og det kan og bør gjøres noe med.

Jeg tror nok kull forsvinner etterhvert ettersom FN, statsansatte forskere og politikere har klart å overbevise den vestlige verden. Rederen har tatt konsekvensen tør ikle bestille nye skip, både pga. utfasing av kull og hva de får lov til å bruke som drivstoff. Det gjør at en sannsynligvis vil oppnå superprofitt i flere år fremover.
bankersen
03.09.2021 kl 09:36 7947

10 nye enorme kontainerskip, kan vel ikke være nye kapasitet til å bygge nye cape før langt ut i 2024🤔

https://m.shippingwatch.dk/article13250913.ece?utm_campaign=ShippingWatch%20Morgen&utm_content=2021-09-03&utm_medium=email&utm_source=shippingwatch_dk
Bennyfyfasan
03.09.2021 kl 10:10 7889

Uansett - jeg er overrasket over at det ikke er bestilt flere nybygg innen bulk. All skipsfart får jo "smake" de nye utslippskravene, så at bulk med de fremtidsutsiktene som er, klarer å holde fingrene unna bestillingsknappen er jo tilnærmet ett sjokk.

vulkan
03.09.2021 kl 11:36 7885

Som nevnt over skal kullfrakten ned over de 10-20 neste årene og 20 år er perspektivet på en båt. Tror det spiller inn på bulk nybygg. Med andre ord kan det bli gode fraktrater de 10 neste årene før reduksjonen i kullfrakt begynner å merkes. Antar jeg, men hvem vet om fremtiden sikkert.
Thegoldenone
03.09.2021 kl 11:41 7955

Hva kan være grunnen? At de ikke vet hvilken type drivstoff system som skal bestilles? Ser ikke ut til å bekymre kontainerne. Kan noen opplyse meg?
qmanager
03.09.2021 kl 12:02 7904

Fednav bestilt 10x "oceangoing lakers" for levering midt 2023,

https://www.marinelink.com/news/fednav-orders-bulk-carriers-oshima-490338?utm_source=MaritimeToday-ENews-2021-09-02&utm_medium=email&utm_campaign=MaritimeToday-ENews

Lake Vessels ("Lakers")
Lakers have been designed and constructed specifically to transport dry bulk cargo in the Great Lakes- St
Lawrence River Waterway. They have been designed to endure weather, wave action and ice conditions unique to
the Great Lakes and are not structurally capable or legally authorized to operate on the open ocean.


Bassefix
03.09.2021 kl 13:21 7678

CAPE
Sep
41750
-2000
Oct
39875
-1875
Q4
35000
-917
Cal22
23975
-275
Bassefix
03.09.2021 kl 14:06 7560

CAPE
Sep
41250
-2500
Oct
39375
-2375
Q4
34834
-1083
Cal22
23975
-275
Alejandreuta
03.09.2021 kl 14:43 7462

Ffaene er morsomme å følge med på de, men skjønner ikke hvorfor de har så mye innvirkning på kursene. Poenget er jo at GOGL tjener penger i bøtter og spann.
Bennyfyfasan
03.09.2021 kl 14:47 7587

I tillegg er børsen rød - det er sjelden en god combo.

KJEPET
03.09.2021 kl 15:42 7444

Da kom den som ventet https://twitter.com/a_mccauley/status/1433778790480576513
Nå blir det full fyr i teltet fremover :-)

Harde fakta betyr selvsagt ikke noe når FFA går ned på en fredag. Da skal må «by default» få panikk.

God helg!
Pilteri
03.09.2021 kl 16:15 7380

Reddet av svartkull eller kåll som vi si i nord.
Mollen
03.09.2021 kl 18:00 7237

Dette må da være kritisk lave nivåer ? Det blir vel vinter og kaldere i India også eller hur ?
Saddam68
03.09.2021 kl 18:15 7184

Neste uke blir d vel en fin opptur før X day 9 sept 👍👍👍
thypoon
03.09.2021 kl 18:16 7186

Bare lene seg tilbake. Daglige svingninger er støy
KJEPET
05.09.2021 kl 14:02 5839

I følge denne tweeten skal vi få nok en kjempehopp i skipsverdiene siste uka.
https://twitter.com/krasberg2/status/1433876881451913219

Nesten 5% opp i forhold til denne rapporten https://www.hyqfocus.com/resource/report/1630371716629/report.pdf

Fint at flere sprer det glade budskap :-)
https://twitter.com/eivindend/status/1434503666204020739

Og det vi har ventet på angående økende ton-miles for iron ore viser seg nå i statistikken. Brazil opp 14% og Australia ned 1.1% første 7 måneder. Helt i tråd med det vi har håpet fra Vale. https://www.hellenicshippingnews.com/strong-iron-ore-seaborne-trade-propelling-dry-bulk-market-rates-forward/
Redigert 05.09.2021 kl 18:45 Du må logge inn for å svare
nman
05.09.2021 kl 21:26 10191

Tre handledager igjen for de som ønsker 0,5$ i utbytte:
https://newsweb.oslobors.no/message/540816
Bassefix
06.09.2021 kl 10:06 9660

KAP
Sep
39375
-1700
Okt
37750
-1500
Q4
33750
-1042
Cal22
23750
-225
Sonatrach
06.09.2021 kl 11:29 9432

Kullfrakt er opp 7% (i tonn) iflg 2020 CEO'en. Positivt for Cape markedet. Dette skyldes grisedyre alternative energikilder (LNG). Miljøaspektet trumfer altså fortsatt ikke tilgang på billig energi.
Redigert 06.09.2021 kl 11:30 Du må logge inn for å svare
vulkan
06.09.2021 kl 13:15 9123

per idag ja, men det var en mulig hypotese på hvorfor nybygg aktiviteten er så lav. Det jobbes politisk hardt med incentiver som vil/kan gjøre billig energi dyrere.
Om Kina gjør som de sier skal kullfrakten opp frem til 2030, deretter flatt og ned.
Redigert 06.09.2021 kl 13:22 Du må logge inn for å svare
Sonatrach
06.09.2021 kl 14:28 8938

i 2030 er jeg så rik at jeg ikke lenger behøver å bekymre meg for hva som skjer etterpå.

Nybyggingsaktiviteten (i bulk/tank) er lav av 3 hovedgrunner:

1) Manglende verftskapasitet.
2) Rederne greier ikke å bestemme seg for hva som er "next" innen propulsion.
3) Stål og skipsprisene begynner å bli ubehagelig høye.

cheezy
06.09.2021 kl 16:22 8744

Dessuten er det risiko for at fraktvolum skal gå ned innen bulk og tank pga grønt skifte. Jeg tror at dette vil gjøre at rederene kalkulerer inn høyere risikopåslag når det skal bestemme seg for å bestille nybygg.
Sonatrach
06.09.2021 kl 16:30 8753

Helt klart!
Ling
06.09.2021 kl 16:51 8709

Clarksons Platou har fortsatt trua fremover for tørrbulk.
https://aksjelive.e24.no/
sverre_stang
07.09.2021 kl 00:18 8171

👏👏👏
kodenavn
07.09.2021 kl 09:15 7797

KINA: Jernmalmimport 97,49 M tonn i august, mot 88,51 i juli.
Det er en økning på 10 %
Golden Goat
07.09.2021 kl 09:47 7657

Cape 1yr TC opp 10,1% fra 29 750USD /d til 32 750 /d [1]. Betydelig oppside på NAV, spesielt om man ser dette i sammenheng med S&Ps de 2+ siste ukene. Det er lav omsetning på tørrbåter, dette er mye av grunnen til at NAV henger etter og dette vil nok fortsette på godt og vondt. GOGL-caset forbedrer seg sterkere og sterkere fundamentalt for hver uke. Vi ser NB-ordre av stykkgodsbåter med levering 2025. Når kjøpe-kraft (og -vilje) kommer tilbake til tørrbulk, så kan det godt tenkes at alle premium-yards er fullbooket ut til og med 2027 dersom bestillingstrykket i de øvrige segmenter vedvarer. Geita forblir stålbull.

1: https://www.hyqfocus.com/resource/report/1630977243437/report.pdf
KJEPET
07.09.2021 kl 10:01 7774

Ja, det er som utspiller seg i NB markedet nå er fullstendig bull for de store tørrlast-damene.

Her er en ny bestilling (tank denne gangen) til svært høye priser som igjen vil legge beslag på enda mer verftskapasitet.
https://twitter.com/ed_fin/status/1435118201575247872

(Måtte bare legge ved denne også som viser hvor lavt GOGL er priset i forhold til utbyttekapasiteten. https://twitter.com/nielsen_dag/status/1434973702953869314)
Redigert 07.09.2021 kl 10:03 Du må logge inn for å svare
KJEPET
07.09.2021 kl 11:10 7608

Noen CEO'er er mer frempå enn andre.....
Denne gjelder selvsagt også i høyeste grad drybulk sectoren. Og vi er bare et drøyt år unna :-)
https://twitter.com/OKalleklev/status/1435154223092621317
vulkan
07.09.2021 kl 11:25 7711

ups, kina minus ca. 10% på caperater idag..
Blir spennende hva BDI klarer å levere idag da.
Golden Goat
07.09.2021 kl 12:08 7548

BCI 5TC 42220 -2245

5% nedgang på indeks. Er spent på å se hvor vi når bunnen for denne gang. Vi er fremdeles over 40k og dagens fall er omtrent like stort som gårsdagens.
Redigert 07.09.2021 kl 12:13 Du må logge inn for å svare
Golden Goat
07.09.2021 kl 12:27 7450

Selv om det mest sannsynlig ikke blir noe av for oss, så var det veldig positivt at Ulrik nevnte containere ved kvartalspresentasjonen. Sagaen fortsetter:

Swire Bulk is one of the first proven dry bulk ship owners to actively use its dedicated bulk fleet to transport containers, and many well-known companies in the industry are also seeking to follow suit.

“Loading containers on bulk carriers is obviously inefficient, but it can provide critical supply chain support for shippers with urgent needs,” said Rob Aarvold, general manager of Swire Bulk Carriers.

A source in Hong Kong told the media that another Asian shipowner, Pacific Basin, is now also providing some container freight services.

At the same time, Ulrik Andersen, CEO of Oslo-based Golden Ocean Group, confirmed in an interview with the media yesterday that his company is considering using part of the company's 83 ships to transport containers.

Andersen said that Golden Ocean is studying to use it as a new source of income, that is, containers as return cargo, but it is more interesting to combine iron ore or coal cargo with containers on deck, but this research is still in the early stages.

The Golden Ocean fleet consists of 48 Capesize ships, 33 Panamax ships and two very large ships.

Some dry bulk ship owners are actively adjusting their stacking plans to meet the demand for high-priced containers and enter the container market.

According to Alphaliner, the largest bulk carrier carrying containers so far is the 70,000-dwt "CAST Beaver" operated by Bermuda Shipping Company CAST, which was merged into CP Ships in 1995 and operated between Northern Europe and Montreal until In the early 1990s. CAST ships can carry up to 1463 TEUs.

In recent weeks, many P&I clubs have issued guidance to owners of dry bulk carriers considering shipping containers.
Redigert 07.09.2021 kl 12:29 Du må logge inn for å svare
Golden Goat
07.09.2021 kl 12:28 7457

The Northern P&I Association recommends: “Shipowners should first contact insurers, classification societies and flag states to seek their guidance and suggestions to determine what modifications need to be made to meet their requirements.”

The association also added: “For a bulk carrier, if the fixed installation of the cargo is not modified and strengthened, the bulk carrier will be equipped with appropriate accessories, equipment and straps to fulfill this obligation, which is unusual. . Additional equipment may be required, and additional strength and stability assessments are required, and crew capabilities should also be assessed."

The British P&I Club recently informed customers that if containers are loaded on bulk carriers, they should pay attention to the stowage rules. In addition, the existing strength calculations for decks and hatch covers of modern bulk carriers usually only consider the so-called green sea load, not the weight of the cargo. However, the allowable load density can be increased by strengthening, depending on the approval of the ship class. Likewise, any tank top loading requires special consideration and approval.

Most importantly, bulk carrier owners who wish to accept some high-charge containers will need to consider updated stability analysis. Now that there are so many fires caused by containers, insurance companies have advised shipowners to purchase additional firefighting equipment.

The lack of cellular container tonnage in the chartering market has also forced many companies to use the multi-purpose (MPP) and open bulk carrier market to meet their needs this year, which has brought MPP rates to record levels.
thypoon
07.09.2021 kl 14:16 7149

Oioioi
KJEPET
07.09.2021 kl 14:18 7196

Sjelden sett Ole så lykkelig på twitter som i dag :-)