GOGL -Petter Haugen tror på 100 000 dollar i Cape 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:08
Slettet bruker
GOGL 04.03.2021 kl 19:37 1045117

Spår mangedobling i capesizeratene
Shippinganalytiker Petter Haugen mener at det er gode muligheter for at capesizeratene vil stige til over 100.000 dollar dagen i 2021. I dag ligger ratene på 12.000 dollar dagen

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/03/04/7637135/spar-mangedobling-i-capesizeratene

Det tror ikke jeg vi ser, 50k holder langt å lenge til å få Gøggen opp i 100 kr
Redigert 04.03.2021 kl 19:44 Du må logge inn for å svare
KJEPET
23.09.2021 kl 10:05 4194

Selge, selge, selge.....
"80k for a Pac Rv"

AND
https://twitter.com/JimmyWar77/status/1440952227896741890
Redigert 23.09.2021 kl 10:15 Du må logge inn for å svare
vulkan
23.09.2021 kl 10:21 4181

Hva er virkelig iron ore lagrene i Kina, noen sier de er lave. Det ble postet en link er hvor "iron ore port storage" var på høyeste nivå på et år. Er det andre lagre i Kina som er lave? Hypotesen til de optimistiske er vel at Kina kunstig har satt ned stålproduksjon og samtidig tærer av eget lager for å få ned prisen. Når de må ha mere (som de må til slutt) vil prisen stige igjen. Usikker på hvor mye hold det er i denne teorien.
KJEPET
23.09.2021 kl 10:34 4134

Iron ore lagrene i China er ikke lave. Hvor finner du det? Kull derimot har lave lagre.
Her kan du selv følge utviklingen uke for uke.
https://www.hellenicshippingnews.com/category/commodities/chinese-iron-ore-and-steelmaking-prices/
Golden Goat
23.09.2021 kl 10:41 4101

Korrelasjonsstudier kan vel knapt kalles forskning. IO fremdeles høyt (120USD/t). Svaret på spørsmålet ditt kan besvares ved å se på fraktratene. IO ugjør ~80% av capemarkedet. Hadde nedgangen i IO alene vært resultat av svekket etterspørsel, så hadde ikke fraktratene styrket seg på tross reduksjon i port congestion.
KJEPET
23.09.2021 kl 11:01 4025

China capen opp 14,4% (!) fra i går til i dag. Til $70.353/d (China-Japan/Pacific Round Voyage).

Men ikke noe å bry seg om. Dette er bare lekepenger og manipulasjon. Bare å selge :-)
Redigert 23.09.2021 kl 11:03 Du må logge inn for å svare
Golden Goat
23.09.2021 kl 11:12 3951

Solnedgangsindustri... Solnedgangsanalytikere.
bankersen
23.09.2021 kl 11:21 4335

Viser bare for indoktrinert analytikeren er av politikernes og medias klima tro samfunn. En leker med ilden med dagens energipolitikk, ikke lenge før folket setter seg på bakbeina eller enda verre starter opprør mot energipolitikken
Golden Goat
23.09.2021 kl 11:25 4330

Blir nødt til å ekstrapolere fordi analysen ikke tar høyde for slike rater. Antar vi samme linearitet mellom 60k og 70k som mellom 50k og 60k, så vil en oppnådd gjennomsnittsrate på 70k i følge sensitivitetsanalysen (s.15 i Q2-presentasjonen) tilsvare et årlig utbytte på 10,125 USD per aksje dersom hele utbyttekapasiteten utbetales.
KJEPET
23.09.2021 kl 11:30 4305

Hvis man må vente et helt år med å få tilbake hele investeringen, så kan det like gjerne ligge.......
Redigert 23.09.2021 kl 11:38 Du må logge inn for å svare
JimmiHenriksen
23.09.2021 kl 11:38 4274

Det er enkelt å se signifikant korrelasjon mellom IO og BDI ved å søke opp begge indeksene på f. eks. https://tradingeconomics.com. Print ut grafene og legg de oppå hverandre; da bør det ringe ei bjelle. De følger hverandre de siste fem år, unntatt... Utviklingen på IO (mer enn halvert siden mai) og BDI som har eksplodert. Dette er ingen svart svane, men et interessant, sebart fenomen. Dersom pris/etterspørsel IO sier noe om BDI, kan BDI være kunstig høy. Boble, altså. Eller så skal IO opp. Vi får se.
KJEPET
23.09.2021 kl 11:40 4261

Og supplysiden av skip? Mange som ikke vektlegger den viktigste faktoren av de alle....
bankersen
23.09.2021 kl 11:51 4216

Snålt at BDI falt når IO falt i 2008, mens den steg ikke særlig når den gikk opp i årene etter. Kan det ha noe med hva Kjepet sier om supply siden:-)) Det kom vel en båt eller 2 på vannet mellom 2008 og 2010.
Bennyfyfasan
23.09.2021 kl 11:55 4184

Over 70k? Jesus....jeg hadde håpet på 50k, men dette begynner å bli sykt. Klager ikke, men det har vært morsomt med en liten kursjustering.
Bullen
23.09.2021 kl 11:55 4179

Nei, ikke lett å forstå dette. Men....ratene for oktober, Q4 og 22 er kraftig opp til tross for en halvering av stål prisene. Det tyder jo på at dagens stål pris er av liten interesse for slutninger langt frem i tid
JimmiHenriksen
23.09.2021 kl 12:00 4134

Supplysiden er en god forklaring, på linje med alle andre forklaringer som passer inn i hause-hypoteser. Jeg tror vi kan se 130,- om relativ kort tid, og sitter godt gjennom en eventuelt boble-sprekk og gleder meg over utbytte som kommer. Problemet er at ALLE fokuserer kun på en ting: Supply. Jeg er bekymret - på kort sikt.
bankersen
23.09.2021 kl 12:06 4107

Bekymret for at prisingen i Gøggen er for høy? PE4 mot snitt PE10 de siste årene?

Og når det kommer til Supply - så må 84% av flåten gjør tiltak samtidig som det ikke bygges skip. Med den yngste og beste flåte trenger ikke Gogl gjøre mye.
EEXI is a one-time certification, while CII is annual
- An estimated 84% of the bulk fleet is non-compliant
- Compliance through “engine power limitation” or upgrades of
vessels’ performance (or both)Sypply siden
Redigert 23.09.2021 kl 12:09 Du må logge inn for å svare
kodenavn
23.09.2021 kl 12:09 4125

Cape opp 3,3% til 61.683
boupa
23.09.2021 kl 12:14 4060

Du tror på 130 om kort tid, samtidig er du bekymret på kort sikt?
vulkan
23.09.2021 kl 12:20 4024

Jeg er bekymret når ratene er all-time high, vi hauser her inne og skjønner ingenting av kursen, mens resten av verden der ute ikke tror det ser så lyst ut fremover. Hva er det vi overser? resten av verden kan jo være idioter, men..
boupa
23.09.2021 kl 12:26 4003

Satt i BW-lpg i tilsvarende situasjon. Høye rater, men kursen reagerte aldri. Frykter litt det samme her nå ja.
3-4 gode utbytter på rad gjør ikke opp for elendig kursutvikling, da kan man like godt trade den, vært mange meget gode muligheter for det ei god stund nå.
Redigert 23.09.2021 kl 12:29 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
23.09.2021 kl 12:27 4008

Markedet får ikke bestemt seg om aksjen er billig siden den er 12% lavere enn den var før Evergrande, eller om den er dyr fordi den har steget 11% siden bunnen i USA mandag kveld. Med tanke på at ratene har steget på samme tid velger jeg å tro at den er billig.
Bullen
23.09.2021 kl 12:28 4008

Du skriver: Og når det kommer til Supply - så må 84% av flåten gjør tiltak samtidig som det ikke bygges skip. Med den yngste og beste flåte trenger ikke Gogl gjøre mye.
Vet du hvor lenge båtene er ute av markedet når disse tiltakene må gjennomføres?
Sonatrach
23.09.2021 kl 12:28 4045

Det er strukturelt underskudd av tonnasje. Ikke noe å bekymre seg for. Med mindre man er trader eller befrakter. Og dette underskuddet blir ikke mindre de neste 2 årene.
Kalle Kurtasje
23.09.2021 kl 12:47 3940

Jeg overlevde krakket på mandag, uten reelle tap eller panikksalg.
Tross usikkerheten rundt Evergrande, tenkte jeg:
Kommer det mere bulk-kapasitet på vannet før 2025? Nei
Skal Kina stoppe all import av jernmalm, koks, osv? Neppe
Hvis Ja, hva med resten av verden?
Halvparten av latent tap på mandag er nå hentet inn igjen.
bankersen
23.09.2021 kl 13:05 3850

Dette er sammensatt.

De er 3 muligheter for rederne:

1. Skrapes (ikke mulig/lønnsomt å gjør endringer eller gå saktere). Da blir det lage spiker av de er borte)
2. Gjøre endringer (installer scrubber annen energi effektivisering)
3. Gå saktere
Redigert 23.09.2021 kl 13:06 Du må logge inn for å svare
KJEPET
23.09.2021 kl 13:13 3801

Å hevde at ALLE fokuserer kun på supply faller på sin egen urimelighet. Bare å lese igjennom denne tråden, så ser man at det er feil.



Fin denne: https://twitter.com/mefreight/status/1440979353194700803
Redigert 23.09.2021 kl 13:19 Du må logge inn for å svare
bankersen
23.09.2021 kl 13:27 3722

#1
Baltic #Capesize index +3% to $62k/d
Oct FFA +5% to $50k/d
Brazil/China +4% to $51k/d
WAus/China +2% to $70k/d

Pacific at a massive premium to Atlantic in the wake of Cyclone #Chanthu. Tight tonnage availability on prompt laycans
Smisen
23.09.2021 kl 13:47 3639

Kan jo være folketrygdfondet, kjenner sin besøkelsestid og kjøper seg opp igjen til der de var før.
bankersen
23.09.2021 kl 13:54 3657

Rundt 8 milliarder i fri cash flow både for 2022 og 2023 om Cleaves får rett på TCE ratene. Ca 40 kroner utbytte hvert av årene om en peiser ut alt til aksjonærene noe de har tenkt å gjort om jeg forstår rett. 80 kroner det. Skal ta mye feil Cleaves for at kursen skal holde seg på dagens nivå.

https://fda195ed-9571-42ec-b092-d42af79f832c.usrfiles.com/ugd/fda195_a9d0f193ef474df7ba8b3a61fd4af738.pdf
KJEPET
23.09.2021 kl 14:04 3669

BDI opp til råsterke 4651 poeng i dag (opp 2%).

I tillegg kommer denne:
Freight futures am update
Capesize up ~4%
Panamax up ~1%

(Blir godt når vi får utbytte for Q3 så vi endelig ser 70-tallet igjen)
Redigert 23.09.2021 kl 14:06 Du må logge inn for å svare
aple
23.09.2021 kl 14:07 3670

Må vel helt tilbake til 2008 får å se sånne rater, vil jeg tro
bankersen
23.09.2021 kl 14:35 3600

2018 BDI 1763 KURS NOK 84
2021 BDI 4651 KURS NOK 88

Her er det noe vi overser, eller er det noe de andre har oversett.
Bullen
23.09.2021 kl 14:45 3573

Markedet har ¨alltid ¨rett. Mulig at tregheten i aksjen skyldes en redsel for en generell korreksjon
Redigert 23.09.2021 kl 14:46 Du må logge inn for å svare
aple
23.09.2021 kl 14:46 3756

Kursen reflekterer definitivt ikke ratene. Frykten er nok større enn forstanden pt.
fattigstakkar
23.09.2021 kl 14:46 3579

Det må korrigeres for utbyttet som er betalt i den perioden, men det utgjør jo ikke veldig mye, så ganske uforståelig at den ikke ligger høyere. Nå var kanskje forventningene ganske høye i 2018 til tross for lave rater. Alt har blitt forskjøvet to år pga korona. Uansett virker det lite logisk at kursen er omtrent lik forventede utbytter neste to år.
Bullen
23.09.2021 kl 15:04 3733

Hvis vi får en korreksjon på 10-15%, rammer tyngdekraften alle aksjer. Men det ligger vel ikke i kortene at derfor skal ratene ned?
bankersen
23.09.2021 kl 15:07 3799

Når jeg kjøpte på NOK34 så følte jeg at jeg hadde mer rett enn markedet, i ettertid viste det seg at jeg hadde rett og markedet tok feil.
aple
23.09.2021 kl 15:13 3757

Markedet er jo fasit. Markedet hadde rett når du kjøpte på 34 kr og har rett nå i skrivende stund på 88,45,-
Bennyfyfasan
23.09.2021 kl 15:20 3716

Det virker som om innvirkningen av stigende rater ikke er tilstede, men at bare nedside genererer effekt. Det er sikkert mange som blir varsom med å gå inn i en aksje som faller over 17% på en dag når børsene faller 2-3%.