GOGL -Petter Haugen tror på 100 000 dollar i Cape 2021
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:08
Spår mangedobling i capesizeratene
Shippinganalytiker Petter Haugen mener at det er gode muligheter for at capesizeratene vil stige til over 100.000 dollar dagen i 2021. I dag ligger ratene på 12.000 dollar dagen
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/03/04/7637135/spar-mangedobling-i-capesizeratene
Det tror ikke jeg vi ser, 50k holder langt å lenge til å få Gøggen opp i 100 kr
Shippinganalytiker Petter Haugen mener at det er gode muligheter for at capesizeratene vil stige til over 100.000 dollar dagen i 2021. I dag ligger ratene på 12.000 dollar dagen
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/03/04/7637135/spar-mangedobling-i-capesizeratene
Det tror ikke jeg vi ser, 50k holder langt å lenge til å få Gøggen opp i 100 kr
Redigert 04.03.2021 kl 19:44
Du må logge inn for å svare
bankersen
23.09.2021 kl 15:22
6232
En investors jobb er å gjennomskue at denne fasiten er feil og at denne "fasiten" jeg sitter med skal reflekteres en gang i fremtiden:-))
Ling
23.09.2021 kl 16:01
6094
Ratene var helt oppe på 200000 i 2008. Jeg var på kvarttalsmøte med Billung og han lovet 30 eller var det 40 cent de neste 6 kvartalene i utbytte (gogl hadde ikke så mange båter den gang).. Han fortalte at gogl hadde solide motparter blant annet hadde de lang tids kontrakt med en sement fabrikk i Portugal. Så kom nedturen, sement fabrikken gikk konk, da hjelper det lite med gode kontrakter. La oss håpe at det ikke skjer nå og at vi kan få fra utbytter i 2-3 år fremover.
aple
23.09.2021 kl 16:12
6041
Jepp, var med jeg og, både oppturen og nedturen tok jeg del i😉 Ratene stupt jo kraftig på slutten av 2008, kan liksom ikke huske at vi har vært over 60 tusen etter det, kanskje en gang i 2011?
bankersen
24.09.2021 kl 08:48
5533
En må vel regne med Kina ønsker å hente kullet og mest mulig jernmalm fra helt andre steder enn Australia en stund fremover. Australsk jernmalm til USA og Brasil til Kina, Kull fra Colombia, Brasil og USA til Kina. Slik (u)logistikk tjener GOGL gode penger på. Så lenge rederen ikke ser dette som varig endringer bestiller en heller ikke skip. Vil ta enda 4 år før jernmalmgruvene i Afrika er klar til eksport som betyr lenger selingsdistanse enn or jernmalmen til Kina om de velger kutte ned på jernmalm fra Australia. Dette ser veldig bull ut i lang tid fremover spør du meg. At gassprisene går i taket betyr en må bruke mer kull, ikke videre negativt for Gøggen det heller. Kullprisene fortsetter sin rekordferd. Jernmalmprisene ser ut til å snu opp og FFA fortsetter opp for Cape:-)
Nå må vi vel snart se 70 i Gøggen;-)
https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-trading-patterns-shifting/
https://tradingeconomics.com/commodity/coal
https://tradingeconomics.com/commodity/iron-ore
https://www.braemarscreen.com/
Nå må vi vel snart se 70 i Gøggen;-)
https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-trading-patterns-shifting/
https://tradingeconomics.com/commodity/coal
https://tradingeconomics.com/commodity/iron-ore
https://www.braemarscreen.com/
Redigert 24.09.2021 kl 08:55
Du må logge inn for å svare
KJEPET
24.09.2021 kl 09:01
5455
Slettet brukerskrev Igjen så drar USA den ned.
Ja, US dro denne opp igjen (som vanlig) og endte på 89,20.- i går. Godt bak Star Bulk. Da åpner den sikkert ned fra dette på OSE :-)
bankersen
24.09.2021 kl 09:07
5433
Om noen lurer å hva Gøggen holder på med. Ser ikke ut som mange vet:-))
- The world’s largest owner of Capesize vessels
- Low average fleet age with superior fuel economy and low operational costs
- Leading player in the premium ice-classed business
- The world’s largest owner of Capesize vessels
- Low average fleet age with superior fuel economy and low operational costs
- Leading player in the premium ice-classed business
Thegoldenone
24.09.2021 kl 09:14
5468
Hva kan kurspotensialet til Gøggen være hvis vi får en supersykel slik som i 2003-2008?
Bennyfyfasan
24.09.2021 kl 09:31
5608
For de som styrer kursen tror jeg det er bedre å ligge der vi er nå kontra over 100kr. Kommer vi over 100kr kan noen småsparere finne på å realisere gevinst. Der vi ligger nå holder de fleste på aksjene. Dermed kan de med volum kjøre den opp og ned noen kr som de vil.
Er det ikke allerede i neste uke ett nytt forfall for Evergrande?
Er det ikke allerede i neste uke ett nytt forfall for Evergrande?
hogan
24.09.2021 kl 09:39
5719
Ja, på denne kursen ka fondene som styrer kursen fortsette å selge til hverandre, så sånn sett så har ikke markedet rett. Markedet har rett i aksjer som Dnb, Telenor osv som ikke blir manipulert
bankersen
24.09.2021 kl 09:42
5731
Thegoldenone skrev Optimismen er til å ta og føle på :)
He, he, nesten så jeg blir forbanna på alle idiotene som ikke skjønner noen ting. Men hjelper ikke, en må være tålmodig som jeg har vært siden i fjor sommer:-)) Tar med meg bikkja og hagla på jakt så driter jeg i aksje roboter og inkompetente investorer for en stund. Jeg fikk mange nye aksjer til 85 og er fornøyd med en rask reinvestering denne gang. Sist måtte jeg vente ganske lenge før sjanse bød seg så en kan ikke være sure på de heller;-)
Bennyfyfasan
24.09.2021 kl 09:56
5702
Jeg tror de fleste her på forumet brukte utbyttet og vel så det på å reinvestere pga det latterlige fallet på opp mot 20%. Fallet er latterlig, men det som er like latterlig er at gogl ikke henter seg inn i etterkant når ratene fortsetter å stige - og resten av børsen henter seg inn. Det må da være lov å bli...irritert :-)
Tålmodighet gjelder for alle investeringer - uansett selskap. Det er sjelden man har sånn flaks at aksjen starter oppgangen med en gang man har kjøpt. Det er vel ingen av oss som går under betegnelsen "bjellesau" her inne :-)
Tålmodighet gjelder for alle investeringer - uansett selskap. Det er sjelden man har sånn flaks at aksjen starter oppgangen med en gang man har kjøpt. Det er vel ingen av oss som går under betegnelsen "bjellesau" her inne :-)
vulkan
24.09.2021 kl 10:21
5580
Er det positive takter på Kina rater idag eller er tyfonen over og bratt fall?
bankersen
24.09.2021 kl 10:22
5648
Aksjemarkedet er et verktøy for å overføre penger til de tålmodige fra de utålmodige som WB sier:-))
Golden Goat
24.09.2021 kl 10:31
5608
Ser ut til å ha gått oss hus forbi, men Ulle stakk frem hodet for 2 dager siden i et panel med Arctic sammen med andre bulkere:
https://channel.royalcast.com/hegnarmedia/#!/hegnarmedia/20210922_1
https://channel.royalcast.com/hegnarmedia/#!/hegnarmedia/20210922_1
kodenavn
24.09.2021 kl 10:52
5566
China:
Availability of vessels has tightened significantly, seeing fewer ore carriers able to take cargo from West Australia over the next 10-14 days. This has put significant pressure on the Australia-China (C5) route currently at USD19.85/MT (c. USD69k/day), making it the highest seen since November 2009. The Atlantic basin is seeing much the same, rates now at the highest since December 2009 levels.
Availability of vessels has tightened significantly, seeing fewer ore carriers able to take cargo from West Australia over the next 10-14 days. This has put significant pressure on the Australia-China (C5) route currently at USD19.85/MT (c. USD69k/day), making it the highest seen since November 2009. The Atlantic basin is seeing much the same, rates now at the highest since December 2009 levels.
KJEPET
24.09.2021 kl 10:56
5556
Snart på tide å gratulere de som satset på denne aksjen tidlig. (Foruten at kursen fortsatt er ganske rævva da).
https://twitter.com/Splash_247/status/1441325051689652229
https://twitter.com/Splash_247/status/1441325051689652229
Mollen
24.09.2021 kl 11:19
5465
Veldig bra video ! Legg merke til hva Ulrik sier etter ca 40 min. Han snakker om å selge eldre tonnasje hvis man ser attraktive nivåer og dele pengene ut til aksjonærene. Nå snakker vi !!
KJEPET
24.09.2021 kl 11:36
5380
bankersen
24.09.2021 kl 11:48
5394
Veldig bra diskusjon.
- Det vil fremdeles gå 3år før en kan forvente særlig med nye bestillinger
- Kull overrasker pga. høye gasspriser, selv i Europa har en måtte bytte over til kull nå. Lagrene i India er kritisk lave, kun 6 dager.
- Verden utenfor Kina forventer en vokser med 10%, har ikke bidratt noe på veksten de siste årene
- Boligbygging kina er ca 1% av markedet, ref Evergrande (som sannsynligvis blir overtatt av staten)
- Jernmalm - Vale øker med 10% i år, endelig ser de ut til å levere
- Analytikeren overdriver Congestion innvirkning på ratene, alle tror det skal rette ned men fakta er at opphopning nå er redusert mens ratene stiger
- Etterspørselssiden følger verdens GDP, ingen forventer vel nedgang i GDP de neste årene. De siste 30 årene har de økt med i snitt 4%
- Supply siden vil være tight, og en 2023 vil mange måte skrap, invester eller går med lavere hastighet. Det vil redusere Supply siden.
- Det vil komme dividender store som fjell
- Det vil fremdeles gå 3år før en kan forvente særlig med nye bestillinger
- Kull overrasker pga. høye gasspriser, selv i Europa har en måtte bytte over til kull nå. Lagrene i India er kritisk lave, kun 6 dager.
- Verden utenfor Kina forventer en vokser med 10%, har ikke bidratt noe på veksten de siste årene
- Boligbygging kina er ca 1% av markedet, ref Evergrande (som sannsynligvis blir overtatt av staten)
- Jernmalm - Vale øker med 10% i år, endelig ser de ut til å levere
- Analytikeren overdriver Congestion innvirkning på ratene, alle tror det skal rette ned men fakta er at opphopning nå er redusert mens ratene stiger
- Etterspørselssiden følger verdens GDP, ingen forventer vel nedgang i GDP de neste årene. De siste 30 årene har de økt med i snitt 4%
- Supply siden vil være tight, og en 2023 vil mange måte skrap, invester eller går med lavere hastighet. Det vil redusere Supply siden.
- Det vil komme dividender store som fjell
jess23
24.09.2021 kl 11:55
5373
Jepp, det høres bra ut. Gogl har investert bra i nyere skip nå. Og med tanke på påleggene som kommer fra 2023 og utover virker det smart å selge unna de aller eldste for en god pris.
KJEPET
24.09.2021 kl 12:10
5326
Stygg smell for BCI. Ned 6 promille i dag. Her bør det selges.
God helg!
God helg!
hogan
24.09.2021 kl 12:33
5203
Verdens GDP ned de neste årene, umulig mener jeg, Biden med 1,2 billion us som skal investeres i infrastructure og også Europa med store summer, de er nødt til å investere for ikke å bli hengende etter, roboter skal ta over en del arbeid så hvem vil ligge bakpå der,5g, grønn industriell revolusjon.
Usa skal bygge broer, veier og masse oppgradering.
Dette med minste ordrebok på 31 år, det er mer enn en perfect storm. Det kommer til å renne inn utbytter neste 5 år, iallefall,
Analytikerne har selvfølgelig sin agenda når de de jobber for har fått sitt så drar denne ovvover fort.
Husk at George Soros har kjøpt, en av de 100 mest mektigste i verden, han og sine venner vil ha mer på 80-tallet antageligvis, de har jo ikke råd til å kjøpe på 110.
Eller så sa en eier i bulk forum at it doesnt make sence to sell ships now, its much better to use them to make money.
Håper ikke Bci går ned noen promille til da er vi vel på 70 tallet
Så sa han at det kan være greit å selge gamle ship om 1-2 år hvis prisen er rett. Jeg mener man ikke bør selge cape under 100 millioner med de ratene vi ser neste 5 år
Usa skal bygge broer, veier og masse oppgradering.
Dette med minste ordrebok på 31 år, det er mer enn en perfect storm. Det kommer til å renne inn utbytter neste 5 år, iallefall,
Analytikerne har selvfølgelig sin agenda når de de jobber for har fått sitt så drar denne ovvover fort.
Husk at George Soros har kjøpt, en av de 100 mest mektigste i verden, han og sine venner vil ha mer på 80-tallet antageligvis, de har jo ikke råd til å kjøpe på 110.
Eller så sa en eier i bulk forum at it doesnt make sence to sell ships now, its much better to use them to make money.
Håper ikke Bci går ned noen promille til da er vi vel på 70 tallet
Så sa han at det kan være greit å selge gamle ship om 1-2 år hvis prisen er rett. Jeg mener man ikke bør selge cape under 100 millioner med de ratene vi ser neste 5 år
Redigert 24.09.2021 kl 13:12
Du må logge inn for å svare
Realistoptimist
24.09.2021 kl 12:34
5209
Hva skjer med omsetninga i dag? Har alle tatt helga allerede?!
JimmiHenriksen
24.09.2021 kl 13:29
4952
Vi betalte NOK 53,- pr aksje for ca. 20 moderne skip. Hva tror du vi får igjen pr. aksje for salg av ett og ett umoderne skip?
vulkan
24.09.2021 kl 14:26
4756
Flat utvikling av rater over hele fjøla, det må da ansees som sterk etter den voldsomme oppgangen.
Vi som har aksjer får glede oss over kontantene som løpende genereres og etterhvert finner veien til vår kontoer.
Vi som har aksjer får glede oss over kontantene som løpende genereres og etterhvert finner veien til vår kontoer.
Bennyfyfasan
24.09.2021 kl 14:53
4678
Ja - den er jeg helt enig i, og har også lært at man må sitte rolig inntil plussen er stor nok. Nå er jeg jo i voldsom pluss som mange andre, men det irriterer meg at den er under 100kr :-)
Jeg kan også sitere spetalen :"du hører aldri milliardæren si at han solgte for tidlig når han sikret gevinst".
Jeg tror sannheten er i begge de påstandene
Jeg kan også sitere spetalen :"du hører aldri milliardæren si at han solgte for tidlig når han sikret gevinst".
Jeg tror sannheten er i begge de påstandene
Thegoldenone
24.09.2021 kl 15:06
4653
Norsk shipping panel https://channel.royalcast.com/hegnarmedia/#!/hegnarmedia/20210922_1
Jørgen
24.09.2021 kl 20:53
4086
Se hva Investtech nå skriver basert på teknisk analyse;
Middels lang sikt
Golden Ocean Group har brutt ned gjennom gulvet i en stigende trendkanal på mellomlang sikt. Dette indikerer i første omgang svakere stigningstakt, eller innledning av en mer horisontal utvikling. Aksjen har brutt ned gjennom støtten ved cirka 92.00 kroner og videre nedgang er dermed signalisert. RSI-kurven viser en fallende trend, noe som kan være et tidlig signal om innledning av en fallende trend også for kursen. Aksjen anses samlet sett teknisk negativ på mellomlang sikt.
Anbefaling en til seks måneders sikt: Selg (Score: -54)
Middels lang sikt
Golden Ocean Group har brutt ned gjennom gulvet i en stigende trendkanal på mellomlang sikt. Dette indikerer i første omgang svakere stigningstakt, eller innledning av en mer horisontal utvikling. Aksjen har brutt ned gjennom støtten ved cirka 92.00 kroner og videre nedgang er dermed signalisert. RSI-kurven viser en fallende trend, noe som kan være et tidlig signal om innledning av en fallende trend også for kursen. Aksjen anses samlet sett teknisk negativ på mellomlang sikt.
Anbefaling en til seks måneders sikt: Selg (Score: -54)
qmanager
24.09.2021 kl 22:32
3935
Genco Shipping $GNK is seeking approval to transport containers on its vessels (capes, supras, ultras), eg "on backhaul cargos from China". According to CEO J. Wobensmith, each capesize could carry 1,300 teu. "We're probably a few weeks away from getting approval".
via TW.
https://twitter.com/ed_fin/status/1441486701478748163?s=20
via TW.
https://twitter.com/ed_fin/status/1441486701478748163?s=20
qmanager
24.09.2021 kl 22:32
3974
Genco Shipping $GNK is seeking approval to transport containers on its vessels (capes, supras, ultras), eg "on backhaul cargos from China". According to CEO J. Wobensmith, each capesize could carry 1,300 teu. "We're probably a few weeks away from getting approval".
via TW.
https://twitter.com/ed_fin/status/1441486701478748163?s=20
via TW.
https://twitter.com/ed_fin/status/1441486701478748163?s=20
Realistoptimist
24.09.2021 kl 22:43
3941
Tar denne tekniske analysen hensyn til at det er utbetalt ca 6,5 kr pr aksje de siste 3 mnd? Med utbytte ligger aksjen over bunnen på 92 kr da i såfall. Eller er jeg helt på bærtur?