GOGL -Petter Haugen tror på 100 000 dollar i Cape 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:08
Slettet bruker
GOGL 04.03.2021 kl 19:37 1065178

Spår mangedobling i capesizeratene
Shippinganalytiker Petter Haugen mener at det er gode muligheter for at capesizeratene vil stige til over 100.000 dollar dagen i 2021. I dag ligger ratene på 12.000 dollar dagen

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/03/04/7637135/spar-mangedobling-i-capesizeratene

Det tror ikke jeg vi ser, 50k holder langt å lenge til å få Gøggen opp i 100 kr
Redigert 04.03.2021 kl 19:44 Du må logge inn for å svare
hogan
26.09.2021 kl 21:03 4666

Bulkmarkedet er ikke avhengig av Evergrande, en annen ting er at det blir noen som tar over de byggeprosjektene så frakten blir det samme, men blir det konkurs så benytter de selvfølgelig skangsen på å dra ned Gogl på kort sikt. Så man må følge med
Jørgen
26.09.2021 kl 20:41 4718

Ok. Det har klart sine begrensninger /motstandere men også sine tilhengere. Jeg har selv hatt god nytte av det som en " mindmap" til å se historikk. Brukte det i 2017-19 ifm Jinhui som jeg gjorde det bra på i 2003 - 06, så jeg har fulgt med bransjen og selskapet etter det. Hadde et langt opphold og tok opp tråden igjen i 2017. Det tok litt tid men markedet kom pent gjennom 2020 og 2021 for fullt. Jeg bruker det også på fraktratene for å følge de, da så jeg BDI bunnet ved årsskiftet 2019/2020 og tok seg opp Q1 2020. det var da jeg skjønte at dette kunne bli lovende.
Fritt opp til alle hva og hvordan man arbeider, men ting går i bølger. Når aksjene har steget 3-6 x slik vi nå ser i tørrlast aksjene med Jinhui som no 1 er det klart at det kan få tilbakeslag, kortsiktig eller langsiktig. Chart kan da være gode verktøy for å se vendepunkter, topper , bunner og sammenholdt med handelsvolum på oppgang/nedgansdager kan en få et overblikk over styrke/svakhet i aksjene. Det avr dette som var mitt poeng for hva jeg skrev her på fredag. Jeg mener og gjentar at 2020B, Gogl og delvis Belship viser litt svakhet for øyeblikket. Dette fremkommer av av hva Investtech skriver. Eierne bak Investtech har bygget opp fra ingenting en betydelig formue for øvrig med bruk av disse verktøyene. Så dette er absolutt nyttige verktøy, benyttet i noen hundre år i fjerne Østen blant annet for auksjoner på jordbruksvarer /ris osv. Jeg liker det :-)
Urealisert
26.09.2021 kl 20:11 4769

Ingen har greie på teknisk analyse, og det påstår jeg fordi ingen har klart å utnytte denne metoden til å regelmessig forutsi topper og bunner. TA er jo bare et forsøk på å ekstrapolere en kurve basert på gamle tall. Skal det fungere så må enten kursen følge et matematisk mønster eller så man ta hensyn til underliggende mekanismer for kursutviklingen, men da kalles det fundamentalanalyse.

Ett av tegnene på at TA er bullshit kan du ofte se på dette forumet, og det er folk som refererer til TA og avslutter med et kursmål MED SPØRSMÅLSTEGN BAK. De som gjør dette gjør helt rett i å tvile på det de selv nettopp har skrevet, men hvorfor bruke tid (eller penger) på en såkalt analyse hvis du ikke stoler på resultatet?

Jeg for min del har konkludert med at TA er verdiløst, og anser det som et godt alternativ til spåkule, kaffegrut, tarotkort og horoskop.
Redigert 26.09.2021 kl 20:13 Du må logge inn for å svare
ørnen
26.09.2021 kl 09:24 5158

Major Chinese coal producers are trying to resolve supply shortages and curb price rises as the country’s winter consumption peak approaches, an industry association said.

The China Coal Transportation and Distribution Association said in a notice late on Friday that the state-owned China Energy Investment Corp met with several other top producers to discuss ways to guarantee winter power supplies.
Gulltider
26.09.2021 kl 00:16 5385

Glem teknisk analyse i den spente situasjonen GOGL er i nå…
Skulle det tragiske utfallet med konkurs av Evergrande skje, så vil bunnpluggen av all shipping/bulk tas ut, og kursen gruses i lang tid.
Mollen
25.09.2021 kl 23:37 5393

Investtech spådde GOGL i 110 kr i 2017...Har ikke greie på teknisk analyse, men å spå en fremtidig kurs basert påhistorisk handlingsmønster er ikke noen eksakt vitenskap...
Realistoptimist
25.09.2021 kl 19:26 5622

Når Investtech har en treffprosent som er så dårlig at man like gjerne kan slå mynt og kron, så er de ikke mye å lene seg på. Når de i tillegg gang på gang har analyser som ligner rene bestillingsverk, så gjør ikke det noe bedre..
Og skulle det ligge dårlige uker foran oss, så er det veldig merkelig at det ble dekket inn over 20% av shorten på Nasdaq nede på 80-tallet! Da skulle man heller tro at shorten ble øket...Jeg tror de større investorene som dekket short på Nasdaq har mer teft enn Investtech! Men jeg er bare en amatør, så hva vet jeg ;-)
Jørgen
25.09.2021 kl 17:31 5697

Jeg vet teknisk analyse har sine begrensninger, men kan være nyttig å bruke for og vurdere tilpasninger over tid. Hjelpe så man stiller spørsmål og foretar endring i porteføjen over tid. Misforstå ikke jeg er veldig positiv til tørrbulk nå og tror det kan blir noen gode år frem over nærmeste 2-5 år kanskje. Men allerede i dag kan vi si det er litt uklart på kort sikt. Dette mener markedet også bare se på fraktkvoteringene, så ser man at markedet er fortsatt i Backwardation, dvs at spotratene er ca 40 % høyere en forwardratene for 2022. Det må en forholde seg til.
Derfor er det ingen grunn til å betale mer for aksjene enn nødvendig. Hvilken av de 4 bulkaksjene på Oslo Børs er priset mest attraktivt nå ut fra fundamentale forhold ? Jeg har satt opp nedenfor noen tall basert på Investtechs og Nordnett sin oversikt. Antar dette er basert på regnskapsrapportene og ikke er justert for mer/mindreverdi eller analytikere.
P/B P/E
1. Jinhui Shipping 0,6 2-3
2. GOGL 1,1 9-10
3. Belship ca 2 12-17
4. 2020 Bulkers 2,3 11
Bench:
Eagle Bulk 1,24 18
Star Bulk 1,26 9,6

Jeg har rangert aksjene i rekkefølge fra lav til høy verdsettelse, slik jeg oppfatter basert på inntjening. Stusser litt på prisingen av både 2020B, Gogl og Belship ettersom man allerede nå betaler mye for aksjene basert på P/B. Definitivt mest for 2020 Bulkers og Belship. En slik høy prising impliserer da meget høy og høyere fraktrater over tid fremover, noe man ikke kan se i fraktmarkedet pr idag. Dvs at aksjonærene diskonterer enn bedre forventet utvikling enn fraktmarkedet selv.

I mitt enkle hode er min beste aksje i dette segmentet nå Jinhui Shipping, tallene over viser hvorfor !
Fevang
24.09.2021 kl 23:53 6162

Nordnet har dollarkurs 8,39. Ser den står i 8,59 andre steder. Så da vet jeg ikke hva som er riktig.

Regnet med 8,39 og da blir sluttkurs 88,60. Med dollar på 8.59 får jeg sluttkurs 90,70.

Ellers god helg!!!!
Torine
24.09.2021 kl 23:43 6187

Sluttet på 90,4 i USA og 89,20 på OSE.
Fevang
24.09.2021 kl 23:26 6227

Sluttet litt lavere i USA enn i Norge - 88,60.
Realistoptimist
24.09.2021 kl 22:43 3899

Tar denne tekniske analysen hensyn til at det er utbetalt ca 6,5 kr pr aksje de siste 3 mnd? Med utbytte ligger aksjen over bunnen på 92 kr da i såfall. Eller er jeg helt på bærtur?
qmanager
24.09.2021 kl 22:32 3932

Genco Shipping $GNK is seeking approval to transport containers on its vessels (capes, supras, ultras), eg "on backhaul cargos from China". According to CEO J. Wobensmith, each capesize could carry 1,300 teu. "We're probably a few weeks away from getting approval".
via TW.

https://twitter.com/ed_fin/status/1441486701478748163?s=20
qmanager
24.09.2021 kl 22:32 3893

Genco Shipping $GNK is seeking approval to transport containers on its vessels (capes, supras, ultras), eg "on backhaul cargos from China". According to CEO J. Wobensmith, each capesize could carry 1,300 teu. "We're probably a few weeks away from getting approval".
via TW.

https://twitter.com/ed_fin/status/1441486701478748163?s=20
Jørgen
24.09.2021 kl 20:53 4044

Se hva Investtech nå skriver basert på teknisk analyse;
Middels lang sikt
Golden Ocean Group har brutt ned gjennom gulvet i en stigende trendkanal på mellomlang sikt. Dette indikerer i første omgang svakere stigningstakt, eller innledning av en mer horisontal utvikling. Aksjen har brutt ned gjennom støtten ved cirka 92.00 kroner og videre nedgang er dermed signalisert. RSI-kurven viser en fallende trend, noe som kan være et tidlig signal om innledning av en fallende trend også for kursen. Aksjen anses samlet sett teknisk negativ på mellomlang sikt.
Anbefaling en til seks måneders sikt: Selg (Score: -54)
Bennyfyfasan
24.09.2021 kl 14:53 4636

Ja - den er jeg helt enig i, og har også lært at man må sitte rolig inntil plussen er stor nok. Nå er jeg jo i voldsom pluss som mange andre, men det irriterer meg at den er under 100kr :-)

Jeg kan også sitere spetalen :"du hører aldri milliardæren si at han solgte for tidlig når han sikret gevinst".

Jeg tror sannheten er i begge de påstandene
vulkan
24.09.2021 kl 14:26 4714

Flat utvikling av rater over hele fjøla, det må da ansees som sterk etter den voldsomme oppgangen.
Vi som har aksjer får glede oss over kontantene som løpende genereres og etterhvert finner veien til vår kontoer.
JimmiHenriksen
24.09.2021 kl 13:29 4910

Vi betalte NOK 53,- pr aksje for ca. 20 moderne skip. Hva tror du vi får igjen pr. aksje for salg av ett og ett umoderne skip?
hogan
24.09.2021 kl 13:14 4970

Kanskje få som vil selge på disse nivåer
Realistoptimist
24.09.2021 kl 12:34 5167

Hva skjer med omsetninga i dag? Har alle tatt helga allerede?!
hogan
24.09.2021 kl 12:33 5161

Verdens GDP ned de neste årene, umulig mener jeg, Biden med 1,2 billion us som skal investeres i infrastructure og også Europa med store summer, de er nødt til å investere for ikke å bli hengende etter, roboter skal ta over en del arbeid så hvem vil ligge bakpå der,5g, grønn industriell revolusjon.
Usa skal bygge broer, veier og masse oppgradering.
Dette med minste ordrebok på 31 år, det er mer enn en perfect storm. Det kommer til å renne inn utbytter neste 5 år, iallefall,
Analytikerne har selvfølgelig sin agenda når de de jobber for har fått sitt så drar denne ovvover fort.
Husk at George Soros har kjøpt, en av de 100 mest mektigste i verden, han og sine venner vil ha mer på 80-tallet antageligvis, de har jo ikke råd til å kjøpe på 110.
Eller så sa en eier i bulk forum at it doesnt make sence to sell ships now, its much better to use them to make money.

Håper ikke Bci går ned noen promille til da er vi vel på 70 tallet
Så sa han at det kan være greit å selge gamle ship om 1-2 år hvis prisen er rett. Jeg mener man ikke bør selge cape under 100 millioner med de ratene vi ser neste 5 år
Redigert 24.09.2021 kl 13:12 Du må logge inn for å svare
KJEPET
24.09.2021 kl 12:10 5284

Stygg smell for BCI. Ned 6 promille i dag. Her bør det selges.
God helg!
jess23
24.09.2021 kl 11:55 5331

Jepp, det høres bra ut. Gogl har investert bra i nyere skip nå. Og med tanke på påleggene som kommer fra 2023 og utover virker det smart å selge unna de aller eldste for en god pris.
bankersen
24.09.2021 kl 11:48 5352

Veldig bra diskusjon.

- Det vil fremdeles gå 3år før en kan forvente særlig med nye bestillinger
- Kull overrasker pga. høye gasspriser, selv i Europa har en måtte bytte over til kull nå. Lagrene i India er kritisk lave, kun 6 dager.
- Verden utenfor Kina forventer en vokser med 10%, har ikke bidratt noe på veksten de siste årene
- Boligbygging kina er ca 1% av markedet, ref Evergrande (som sannsynligvis blir overtatt av staten)
- Jernmalm - Vale øker med 10% i år, endelig ser de ut til å levere
- Analytikeren overdriver Congestion innvirkning på ratene, alle tror det skal rette ned men fakta er at opphopning nå er redusert mens ratene stiger
- Etterspørselssiden følger verdens GDP, ingen forventer vel nedgang i GDP de neste årene. De siste 30 årene har de økt med i snitt 4%
- Supply siden vil være tight, og en 2023 vil mange måte skrap, invester eller går med lavere hastighet. Det vil redusere Supply siden.
- Det vil komme dividender store som fjell
KJEPET
24.09.2021 kl 11:36 5338

Det har sin pris å gå ned på produksjonen....
http://www.sunsirs.com/uk/prodetail-927.html
Mollen
24.09.2021 kl 11:19 5423

Veldig bra video ! Legg merke til hva Ulrik sier etter ca 40 min. Han snakker om å selge eldre tonnasje hvis man ser attraktive nivåer og dele pengene ut til aksjonærene. Nå snakker vi !!
KJEPET
24.09.2021 kl 10:56 5514

Snart på tide å gratulere de som satset på denne aksjen tidlig. (Foruten at kursen fortsatt er ganske rævva da).
https://twitter.com/Splash_247/status/1441325051689652229

kodenavn
24.09.2021 kl 10:52 5524

China:
Availability of vessels has tightened significantly, seeing fewer ore carriers able to take cargo from West Australia over the next 10-14 days. This has put significant pressure on the Australia-China (C5) route currently at USD19.85/MT (c. USD69k/day), making it the highest seen since November 2009. The Atlantic basin is seeing much the same, rates now at the highest since December 2009 levels.
Golden Goat
24.09.2021 kl 10:31 5566

Ser ut til å ha gått oss hus forbi, men Ulle stakk frem hodet for 2 dager siden i et panel med Arctic sammen med andre bulkere:

https://channel.royalcast.com/hegnarmedia/#!/hegnarmedia/20210922_1
bankersen
24.09.2021 kl 10:22 5606

Aksjemarkedet er et verktøy for å overføre penger til de tålmodige fra de utålmodige som WB sier:-))
vulkan
24.09.2021 kl 10:21 5538

Er det positive takter på Kina rater idag eller er tyfonen over og bratt fall?
Bennyfyfasan
24.09.2021 kl 09:56 5660

Jeg tror de fleste her på forumet brukte utbyttet og vel så det på å reinvestere pga det latterlige fallet på opp mot 20%. Fallet er latterlig, men det som er like latterlig er at gogl ikke henter seg inn i etterkant når ratene fortsetter å stige - og resten av børsen henter seg inn. Det må da være lov å bli...irritert :-)

Tålmodighet gjelder for alle investeringer - uansett selskap. Det er sjelden man har sånn flaks at aksjen starter oppgangen med en gang man har kjøpt. Det er vel ingen av oss som går under betegnelsen "bjellesau" her inne :-)
bankersen
24.09.2021 kl 09:42 5689

He, he, nesten så jeg blir forbanna på alle idiotene som ikke skjønner noen ting. Men hjelper ikke, en må være tålmodig som jeg har vært siden i fjor sommer:-)) Tar med meg bikkja og hagla på jakt så driter jeg i aksje roboter og inkompetente investorer for en stund. Jeg fikk mange nye aksjer til 85 og er fornøyd med en rask reinvestering denne gang. Sist måtte jeg vente ganske lenge før sjanse bød seg så en kan ikke være sure på de heller;-)
hogan
24.09.2021 kl 09:39 5677

Ja, på denne kursen ka fondene som styrer kursen fortsette å selge til hverandre, så sånn sett så har ikke markedet rett. Markedet har rett i aksjer som Dnb, Telenor osv som ikke blir manipulert