GOGL -Petter Haugen tror på 100 000 dollar i Cape 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:08
Slettet bruker
GOGL 04.03.2021 kl 19:37 1045580

Spår mangedobling i capesizeratene
Shippinganalytiker Petter Haugen mener at det er gode muligheter for at capesizeratene vil stige til over 100.000 dollar dagen i 2021. I dag ligger ratene på 12.000 dollar dagen

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/03/04/7637135/spar-mangedobling-i-capesizeratene

Det tror ikke jeg vi ser, 50k holder langt å lenge til å få Gøggen opp i 100 kr
Redigert 04.03.2021 kl 19:44 Du må logge inn for å svare
Fevang
24.09.2021 kl 23:26 6138

Sluttet litt lavere i USA enn i Norge - 88,60.
Torine
24.09.2021 kl 23:43 6098

Sluttet på 90,4 i USA og 89,20 på OSE.
Fevang
24.09.2021 kl 23:53 6073

Nordnet har dollarkurs 8,39. Ser den står i 8,59 andre steder. Så da vet jeg ikke hva som er riktig.

Regnet med 8,39 og da blir sluttkurs 88,60. Med dollar på 8.59 får jeg sluttkurs 90,70.

Ellers god helg!!!!
Jørgen
25.09.2021 kl 17:31 5608

Jeg vet teknisk analyse har sine begrensninger, men kan være nyttig å bruke for og vurdere tilpasninger over tid. Hjelpe så man stiller spørsmål og foretar endring i porteføjen over tid. Misforstå ikke jeg er veldig positiv til tørrbulk nå og tror det kan blir noen gode år frem over nærmeste 2-5 år kanskje. Men allerede i dag kan vi si det er litt uklart på kort sikt. Dette mener markedet også bare se på fraktkvoteringene, så ser man at markedet er fortsatt i Backwardation, dvs at spotratene er ca 40 % høyere en forwardratene for 2022. Det må en forholde seg til.
Derfor er det ingen grunn til å betale mer for aksjene enn nødvendig. Hvilken av de 4 bulkaksjene på Oslo Børs er priset mest attraktivt nå ut fra fundamentale forhold ? Jeg har satt opp nedenfor noen tall basert på Investtechs og Nordnett sin oversikt. Antar dette er basert på regnskapsrapportene og ikke er justert for mer/mindreverdi eller analytikere.
P/B P/E
1. Jinhui Shipping 0,6 2-3
2. GOGL 1,1 9-10
3. Belship ca 2 12-17
4. 2020 Bulkers 2,3 11
Bench:
Eagle Bulk 1,24 18
Star Bulk 1,26 9,6

Jeg har rangert aksjene i rekkefølge fra lav til høy verdsettelse, slik jeg oppfatter basert på inntjening. Stusser litt på prisingen av både 2020B, Gogl og Belship ettersom man allerede nå betaler mye for aksjene basert på P/B. Definitivt mest for 2020 Bulkers og Belship. En slik høy prising impliserer da meget høy og høyere fraktrater over tid fremover, noe man ikke kan se i fraktmarkedet pr idag. Dvs at aksjonærene diskonterer enn bedre forventet utvikling enn fraktmarkedet selv.

I mitt enkle hode er min beste aksje i dette segmentet nå Jinhui Shipping, tallene over viser hvorfor !
Realistoptimist
25.09.2021 kl 19:26 5533

Når Investtech har en treffprosent som er så dårlig at man like gjerne kan slå mynt og kron, så er de ikke mye å lene seg på. Når de i tillegg gang på gang har analyser som ligner rene bestillingsverk, så gjør ikke det noe bedre..
Og skulle det ligge dårlige uker foran oss, så er det veldig merkelig at det ble dekket inn over 20% av shorten på Nasdaq nede på 80-tallet! Da skulle man heller tro at shorten ble øket...Jeg tror de større investorene som dekket short på Nasdaq har mer teft enn Investtech! Men jeg er bare en amatør, så hva vet jeg ;-)
Mollen
25.09.2021 kl 23:37 5304

Investtech spådde GOGL i 110 kr i 2017...Har ikke greie på teknisk analyse, men å spå en fremtidig kurs basert påhistorisk handlingsmønster er ikke noen eksakt vitenskap...
Gulltider
26.09.2021 kl 00:16 5296

Glem teknisk analyse i den spente situasjonen GOGL er i nå…
Skulle det tragiske utfallet med konkurs av Evergrande skje, så vil bunnpluggen av all shipping/bulk tas ut, og kursen gruses i lang tid.
Emil123
26.09.2021 kl 01:43 5251

Kursen vil ta en 3x. Desert control er en scam
ørnen
26.09.2021 kl 09:24 5069

Major Chinese coal producers are trying to resolve supply shortages and curb price rises as the country’s winter consumption peak approaches, an industry association said.

The China Coal Transportation and Distribution Association said in a notice late on Friday that the state-owned China Energy Investment Corp met with several other top producers to discuss ways to guarantee winter power supplies.
Urealisert
26.09.2021 kl 20:11 4680

Ingen har greie på teknisk analyse, og det påstår jeg fordi ingen har klart å utnytte denne metoden til å regelmessig forutsi topper og bunner. TA er jo bare et forsøk på å ekstrapolere en kurve basert på gamle tall. Skal det fungere så må enten kursen følge et matematisk mønster eller så man ta hensyn til underliggende mekanismer for kursutviklingen, men da kalles det fundamentalanalyse.

Ett av tegnene på at TA er bullshit kan du ofte se på dette forumet, og det er folk som refererer til TA og avslutter med et kursmål MED SPØRSMÅLSTEGN BAK. De som gjør dette gjør helt rett i å tvile på det de selv nettopp har skrevet, men hvorfor bruke tid (eller penger) på en såkalt analyse hvis du ikke stoler på resultatet?

Jeg for min del har konkludert med at TA er verdiløst, og anser det som et godt alternativ til spåkule, kaffegrut, tarotkort og horoskop.
Redigert 26.09.2021 kl 20:13 Du må logge inn for å svare
Jørgen
26.09.2021 kl 20:41 4629

Ok. Det har klart sine begrensninger /motstandere men også sine tilhengere. Jeg har selv hatt god nytte av det som en " mindmap" til å se historikk. Brukte det i 2017-19 ifm Jinhui som jeg gjorde det bra på i 2003 - 06, så jeg har fulgt med bransjen og selskapet etter det. Hadde et langt opphold og tok opp tråden igjen i 2017. Det tok litt tid men markedet kom pent gjennom 2020 og 2021 for fullt. Jeg bruker det også på fraktratene for å følge de, da så jeg BDI bunnet ved årsskiftet 2019/2020 og tok seg opp Q1 2020. det var da jeg skjønte at dette kunne bli lovende.
Fritt opp til alle hva og hvordan man arbeider, men ting går i bølger. Når aksjene har steget 3-6 x slik vi nå ser i tørrlast aksjene med Jinhui som no 1 er det klart at det kan få tilbakeslag, kortsiktig eller langsiktig. Chart kan da være gode verktøy for å se vendepunkter, topper , bunner og sammenholdt med handelsvolum på oppgang/nedgansdager kan en få et overblikk over styrke/svakhet i aksjene. Det avr dette som var mitt poeng for hva jeg skrev her på fredag. Jeg mener og gjentar at 2020B, Gogl og delvis Belship viser litt svakhet for øyeblikket. Dette fremkommer av av hva Investtech skriver. Eierne bak Investtech har bygget opp fra ingenting en betydelig formue for øvrig med bruk av disse verktøyene. Så dette er absolutt nyttige verktøy, benyttet i noen hundre år i fjerne Østen blant annet for auksjoner på jordbruksvarer /ris osv. Jeg liker det :-)
hogan
26.09.2021 kl 21:03 4577

Bulkmarkedet er ikke avhengig av Evergrande, en annen ting er at det blir noen som tar over de byggeprosjektene så frakten blir det samme, men blir det konkurs så benytter de selvfølgelig skangsen på å dra ned Gogl på kort sikt. Så man må følge med
qmanager
27.09.2021 kl 06:29 4190

Det er mangel på kull og gass i Kina ved inngangen til vintermånedene.

https://www.dn.no/utenriks/kinesisk-energikrise-kan-gi-nytt-sjokk-for-verdensokonomien/2-1-1073346

Uken begynner sterkt for jernmalm med SGX oktober futures opp ~ 6% til $ 118/tonn. Dalian økte også ~ 4%…

https://twitter.com/drybulketf/status/1442297880740519943?s=21

https://twitter.com/sino_market/status/1442294667660312578?s=21
Gulltider
27.09.2021 kl 07:26 4125

Evergrande-selskap med nytt aksjefall i Hongkong
Det gjeldstyngede kinesiske konsernet går på en ny smell.

Investorene fortsetter å følge nøye med på hvordan det går med kriserammede Evergrande, som har kommet med nye oppdateringer i løpet av helgen.

Elbilvirksomheten, som er notert i Hongkong, har varslet børsen om alvorlig pengetrøbbel og går ikke videre med planer om å hente inn ny kapital.

Aksjekursen til China Evergrande New Energy Vehicle Group er ned mer enn ti prosent etter å ha falt enda mer tidligere samme dag.

Evergrande driver i tillegg til eiendom blant annet med utvikling av elbiler, fornøyelsesparker og helsetjenester.

Konsernets aksjekurs er uten de store endringene for dagen i kjølvannet av en ekstremt turbulent periode. Selskapet er fortsatt taus om manglende betaling på et obligasjonslån som hadde frist torsdag.

Evergrande har rundt 2.600 milliarder kroner i gjeld. Anders Johansen, ny sjefstrateg i Danske Bank, venter nyheter fra Evergrande denne uken.

– Hva som skjer videre er på ingen måte avklart, sier Johansen til E24.
– Det alle venter på er om myndighetene skal gripe inn. De fleste har slått seg til ro med at det kommer en eller annen form for omstrukturering. For kinesiske myndigheter er det likevel viktig å ikke la det gå ut over markedet i altfor stor grad. Det er balansen myndighetene i Kina nå tenker på, sier Johansen.

Sjefstrategen peker på at mesteparten av gjelden Evergrande skylder er til kinesere. Ifølge ham har 1,5 millioner kinesere forhåndsbetalt leiligheter de kanskje aldri får om Evergrande går over ende, og mange kinesiske entreprenører har bygget leiligheter på vegne av selskapet uten å ennå få betalt.

– Boligsektoren står for rundt 30 prosent av BNP (verdiskapingen, journ.anm.) i Kina, og er altfor stor til at de tør å ta sjansen å la det gå ut over den, men det er viktig for kinesiske myndigheter å statuere et eksempel. Selskaper kan ikke ta så mye risiko de vil, og så reddes av myndighetene når det går galt, sier Johansen.

https://e24.no/boers-og-finans/i/5Gj6P6/evergrande-selskap-med-nytt-aksjefall-i-hongkong
Bennyfyfasan
27.09.2021 kl 08:13 4011

Ukens FFA starter meget pent - så krisen i bulk har ennå ikke ankommet :-)

Oct
52750
+1750



Redigert 27.09.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
KJEPET
27.09.2021 kl 08:23 3989

Denne uka kan vi få en oppgang i ratene som vil ta pusten fra de fleste :-)
Redigert 27.09.2021 kl 08:24 Du må logge inn for å svare
Mollen
27.09.2021 kl 09:00 3839

Det blir spennende å se om kursen følger etter. Han fra Belships sa det egentlig ganske bra i paneldebatten. I forbindelse med tidligere supersykluser har markedet posisjonert seg i forkant og kursene gått lenge før inntjeningen kommer. Denne gangen ser det ut til å være omvendt. Det var vel også han som sa at han forventet 20 % økning i skipsverdiene frem til nyttår. Med stadig økende superprofitt og verdiøkning på skip lurerer jeg på hvor lenge aksjen kan lagge.
Redigert 27.09.2021 kl 09:01 Du må logge inn for å svare
vulkan
27.09.2021 kl 09:05 3839

Passerer vi 100 000??
Men mere seriøst, kull vil jo måtte flate ut og etterhvert falle i bruk. Det betyr at bulk vil få svi. Så når må man ta exit fra bulk aksjer. 2023?, 2025?, 2030?
Basert på kullplaner i verden, europa, kina bør det gå ann å predikere over på volum i kullfrakt.
Eller vil mangel på verftkapasitet og selvdisiplin i ny bestilling holde tonnasjen nede så den vil tåle utflatingen/nedgang i kull?
Akkurat selvdisiplin i bestilling av ny tonnasje har jeg lite tro på om vi forbigående kommer til å gå igjennom rekordrater.

Lagging av aksjekurs kan jo være frykt for totalkollaps i bulk en gang mellom 2026-2030 når Kina har nådd toppen av kullforbruk og USA/Europa allerede har gjort det innen da.
Jeg tenker at ingen tørr å prise inn annet en inntjening før 2025 og noe ræva rest av skipsverdi etter det.
Redigert 27.09.2021 kl 09:24 Du må logge inn for å svare
bankersen
27.09.2021 kl 09:26 3722

Det er nok her investorene bommer radikalt. 96 år gamle Charlie Munger kompanjongen til WB ser ut til å få rett at verden vil slite med å komme bort fra kull og det vil ta mye lenger tid enn noen vil forutse. Spådommen hans har foreløpig slått til hvor en ser økt kullforbruk verden over. Nå er faktisk jernmalm en billigere ingrediens i stålproduksjon enn kull.

https://www.hellenicshippingnews.com/coking-coal-price-hits-record-highs-as-chinese-steel-makers-face-pain/

https://www.hellenicshippingnews.com/china-goes-after-low-hanging-coal-fruit-the-real-challenge-is-at-home/

https://www.hellenicshippingnews.com/us-coal-demand-is-rising-but-supplies-remain-tight/
Redigert 27.09.2021 kl 09:31 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
27.09.2021 kl 09:32 3674

Dersom vi ser når i nærheten av dagens rater de neste tre år kan alle skip hogges til spiker i 2025 og likevel ha gitt en fantastisk avkastning. Men hva markedet finner på er aldri godt å si. Derfor satte jeg en short i SBLK fredag kveld, og kjøper GOGL med begge hender på 87.
bankersen
27.09.2021 kl 09:36 3645

De fleste på OSE tror FFA og ratene som blir offentliggjort daglig er fake news....
Bennyfyfasan
27.09.2021 kl 09:43 3589

Jeg ser for meg at det er en del som flytter midler fra bulk til tank før neste opec møte. Det er helt greit - den effekten vedvarer ikke evig.
hogan
27.09.2021 kl 09:46 3566

Når Evergrande har løst seg, er det rett opp i 120 tror jeg
Saddam68
27.09.2021 kl 10:06 3388

Da var d rett ned på 85 tallet igjen...
Ling
27.09.2021 kl 10:14 3297

Jeg venter på at den faller under 80, da kjøper jeg mer.
Slettet bruker
27.09.2021 kl 10:14 3314

Det tror jeg du har helt rett i.
Det er aldri feil å ta gevinst, aksjen er tross alt opp fra 30-90, det er kraftig kost i shipping på 1 år.
Når det gjelder kjøp av shipping aksjer vil der alltid være større oppside potensiale i aksjer når ratene er i kjelleren, som i tank nå,

Legg også merke til at mpcc/gogl omtrent følger hverandre slavisk , faller Mpcc tungt faller Gogl tungt, helt tullete selvfølgelig men dette er Ose.
Container ville jeg solgt tvert, drybulk er noe helt annet.
Redigert 27.09.2021 kl 10:23 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
27.09.2021 kl 10:20 3238

ja takk, begge deler, sier jeg.
Realistoptimist
27.09.2021 kl 10:26 3188

Etter kursen å dømme, så ser det ut til at Evergrande er konk allerede, og at Kina skal stenge ned :p
Sonatrach
27.09.2021 kl 10:27 3170

Enig, greit å ta gevinst. Men teit å løpe etter for å handle seg inn igjen til høyere kurs igjen slik som de fleste her inne gjør ettersom vi snakker om aksjer her hvor det store potensialet fortsatt ikke er tatt ut.
KJEPET
27.09.2021 kl 10:28 3166

Ser #1 følger opp med en tweet angående det jeg så i markedet i slutten av forrige uke :-)
https://twitter.com/JHannisdahl/status/1442402361431846913
Bennyfyfasan
27.09.2021 kl 10:30 3172

Jeg har sett at mpcc og gogl følger hverandre - jeg har aksjer i begge. Ikke mye i mpcc, men nok til at det svir at jeg ikke solgte på 26kr+

For gogl sin del sluttes det allerede skip for q4 på fantastiske rater. Hvor langt inn i Q4 slutningene går vet jeg ikke, men sikkert 10 dager inn i okt? Jeg ser det er ned 6,25% i US i forhold til sluttkurs - at det holder seg har jeg vanskelig for å tro. Når det er sagt kan det være nyheter som er ute som vi ikke vet om o forhold til Kina - selv om jeg tror hele greia er overdrevet. Det passer i tillegg agendaen til Kina for å både presse råvarepriser og fraktrater.

Hvis det blir krise i kina - blir det også krise for olje. Å da ha lite å gå på i forhold til kriserater over lang tid tror jeg ikke er ett godt utgangspunkt.

hogan
27.09.2021 kl 10:35 3126

Kina stenge ned!, no way, pandemien er så godt som over, ivermectin blir regodkjent legemiddel i Europa fra 20 okt har jeg lest og det løser covid på noen dager. I Kina har de flere ting mot covid så Kina stenger neppe ned
Det blir byggeboom og full fart noen år nu, krise blir det når infrastrukturboomen er over, nærmere 2030
Da kan man gå short med alt man har tjent i Gogl
Redigert 27.09.2021 kl 10:38 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
27.09.2021 kl 10:52 3008

SBLK opp 5% på fredag, ned 1,5% i dag.
GOGL (USA) opp 1% på fredag, ned 6% i dag.
Hvem sier at markedet er rasjonelt?
bankersen
27.09.2021 kl 10:55 2982

Her er det bare å utnytte galskapen fattig, det er rett og slett mye inkompetente penger i aksjemarkedet. Det proffene kaller dumme penger....
Gulltider
27.09.2021 kl 11:53 2716

Kommer konk meldingen fra Kina, så kan GOGL handles nede på 50 lappen eller lavere…
The Godfather
27.09.2021 kl 12:08 2603

Baltic Capesize-indeksen er opp 2,8 prosent til 63.030 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.
olavgg
27.09.2021 kl 12:10 2626

Om GOGL handles for 50kr med dagens rater, så er P/E under 1
Som betyr over 100% avkastning i året med dagens rater.
Om du da har et ratefall på 70% så vil du enda ha P/E under 10.

Så her det bare å kjøpe så mye du kan med begge hender.