GOGL -Petter Haugen tror på 100 000 dollar i Cape 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:08
Slettet bruker
GOGL 04.03.2021 kl 19:37 1045909

Spår mangedobling i capesizeratene
Shippinganalytiker Petter Haugen mener at det er gode muligheter for at capesizeratene vil stige til over 100.000 dollar dagen i 2021. I dag ligger ratene på 12.000 dollar dagen

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/03/04/7637135/spar-mangedobling-i-capesizeratene

Det tror ikke jeg vi ser, 50k holder langt å lenge til å få Gøggen opp i 100 kr
Redigert 04.03.2021 kl 19:44 Du må logge inn for å svare
Golden Goat
28.09.2021 kl 11:10 5118

Ja, det er helt naturlig at en balje som raker inn 100k pr dag skal verdsettes for 60 mill. Skal bli en glede når markedet våkner opp til disse fundamentale virkelighetene som har blitt oversett de siste månedene.
Slettet bruker
28.09.2021 kl 11:11 5227

Jeg er ikke nærvøs, jeg skriver bare det jeg ser i chart til Gogl, 2020 og Jin
men enig, man ser lite tilsvarende utvikling i de Amerikanske.


Og alle vet jo at bulk notert på Ose ikke driver med samme sport som US notert bulk
Og at rater/ inntjening ikke har noe å si for Gogl, det ser en på den uendrede kursen siste 4-5 måneder, mens cape raten grovt sett er dobblet.

Men nå stiger jo Mpcc 1% så da krabber Gogl etter 1%, de driver jo i samme segment de 2 rederier.
Redigert 28.09.2021 kl 11:18 Du må logge inn for å svare
Golden Goat
28.09.2021 kl 11:18 5317

Samme argumentasjon kunne man brukt i ørkenvandingen vi hadde i des20-feb21. Likevel har aksjen steget.
vulkan
28.09.2021 kl 11:41 5245

Digg at dette er en utbytte aksje, drit i aksjekursen (selvfølgelig hyggelig for de som vil inn)
KJEPET
28.09.2021 kl 11:57 5169

Det skal fraktes kull hva remmer og tøy kan holde fremover :-)
https://twitter.com/coalmint/status/1442478328636592137
KJEPET
28.09.2021 kl 12:11 5071

Cape BCI opp 9,5% til $69.013. Da tjener nmax'ene våre tett oppunder $100.000 dagen (som også Geita nevnte). Lommerusk :-)
kodenavn
28.09.2021 kl 12:20 5019

Capeindexen opp 9,5 % til 69.013/dag !
vulkan
28.09.2021 kl 12:23 5005

Er dette det samme som BCI på 8322? Omregningsfaktor på 8.29????
Mollen
28.09.2021 kl 12:23 5011

Jøye meg ! Dette er jo helt villt ! Han i Belships (glemmer hele tiden hva han heter) sa at skipsprisene skal opp med 20 % til nyttår
bankersen
28.09.2021 kl 12:29 4992

Må jo ha føltes godt å kommet seg ut på 84 i går....
kodenavn
28.09.2021 kl 12:31 4994

Og det ble sagt at bulk-aksjeprisene lagget på både utvikling i NAV og i rater.
Og etter det har ratene økt betydelig.
Det forundrer meg at GOGL er under 100.-

Do the math.
nman
28.09.2021 kl 12:41 4917

Dagens caperater og gårsdagens panamaxrater gir en blended BDI på 55.871$. En titt på grafen på side 7 i 16. september presentasjonen viser da en årlig fri cach flow på 1.5 mrd $ (7,5 $ pr aksje)!!
olavgg
28.09.2021 kl 12:41 4928

GOGL kan betale 20øre i utbytte per dag på dette nivået.
Slettet bruker
28.09.2021 kl 13:03 4836

Å du hellige, velkommen etter 1/2 år for sent
https://finansavisen.no/nyheter/bors/2021/09/28/7743858/tror-rotasjonen-fra-vekst-til-verdiaksjer-har-startet
Redigert 28.09.2021 kl 13:03 Du må logge inn for å svare
KJEPET
28.09.2021 kl 13:03 4828

Vi kan jo drømme om en PW snart (noe ala JIN kom med for noen uker siden). Det hadde gjort seg :-)
Platinum365
28.09.2021 kl 13:21 4708

Det kan vi drømme om til vi dør. Han er ikke spesielt snakkesalig han godeste
thypoon
28.09.2021 kl 13:48 4538

Herman hadde vært på forsiden forl lenge siden..
KJEPET
28.09.2021 kl 14:13 4411

I morgen runder cape $70k og BDI 5000 poeng. Q3 er da i boks med ($0.9 i EPS?), så da har vi endelig krabbet og opp fra 70-tallet når vi går ex. dato for utbytte :-)
(Og folk begynner og snakke om 2008 igjen. Sykt hvor lavt priset den er i forhold til den gangen. Men folket tror vel at bulk shipping snart skal dundre ned igjen.....)
Freight futures am update
Capesize up ~8%
Panamax up ~5%
Redigert 28.09.2021 kl 14:29 Du må logge inn for å svare
bankersen
28.09.2021 kl 14:35 4287

Synes Gøggen begynner å blir dyr nå, halve kursen i utbytte for 2022 ser ikke veldig attraktivt ut......
kodenavn
28.09.2021 kl 14:38 4269

Synes ikke du skal se så svart på det Bankersen.
Med dagens rater vil vi få 60-70 % av kursen i utbytte til neste år.
Det er innafor.
Golden Goat
28.09.2021 kl 15:40 3973

A “super squeeze” is underway in the Capesize market, and the reason is not what you think – The Capesize market
has entered a phase of heightened volatility as positional imbalances are reaching extreme levels and owners with
vessels located in the appropriate loading windows will enjoy some of the most profitable days ever. This is not a
fundamental imbalance and should not be taken for granted. The current tightness reflects the significant
dislocation of commodities (see coal below) across the logistical chain which, combined with weather disruptions
and ongoing port congestion, is causing a perfect storm scenario for the ones who hold the most valuable asset,
namely a ship. Where we go from here is anyone’s guess: There are no real metrics to consider, as prices are only
“subject to availability” and not market balance. The expectation of a market correction is by no means a prediction,
rather a natural reaction to the exponential move already underway. However, “how high is high” is a more topical
discussion, and the historical charts point to much higher levels(all-time highsfor Capesize spot rates lie somewhere
in the mid-$200,000/day). Futures remain in steep backwardation, as expected, and the discounts make it extremely
hard to position for a potential correction. Rather, everyday that spot moves higher, futures follow, creating a selffeeding cycle (with short positions covering). With the risk of an outdated prediction as soon as the market opens
tomorrow, we believe the probability of lower spot levels in the next few weeks exceeds the risk of holding long
positions, but again, this is more of a “gut feeling” rather than a calculated forecast as there are significant factors
impossible to model. Thus, humbleness should be the only real strategy in the current state of dry bulk.
• Energy shortage is becoming a global issue and China is the epicenter when it comes to coal – From natural gas to
crude oil to coal, energy-related commodities are hitting new highs daily, reflecting both a tightness in the energy
supply chain but also fears of a deterioration on availability as we enter the cold winter months in the northern
hemisphere. The global focus on renewable energy over the past decade has left the fossil fuel industry
underinvested with production declines and little new capacity. Given the fact that combustion technology is still
the most reliable source of energy, countries are once again turning to fossil fuels to fill the gap. Coal has been a
major beneficiary, with prices at almost all-time highs, while the extra winter demand might add more fuel to the
fire. Naturally, dry bulk has been and should continue to profit from such trend, especially the sub-Cape segments.
• Volatility in dry bulk freight to remain elevated – For the rest of 2021, we expect demand growth for dry bulk
shipping to exceed growth in net new supply given the considerable congestion issues, and although utilization is
still well below the record high levels of the 2000s, directionally, utilization is heading to new multi-year highs that
have the potential to push shipping rates much higher. We anticipate volatility to remain elevated, while we sense
that government policy decisions, especially as it relates to China’s attempt to reduce carbon emissions caused by
steel mills, are the main risk when it comes for the direction of future demand for dry bulk shipping.
vulkan
28.09.2021 kl 15:42 3969

Bare for å ha det usagte sagt, er vi på vei mot 2007-2008.
Stemmer det at Cleaves har 70 000 for 2022 som gjennomsnitt i "high scenario"?

Referert artikkel til Golden Goat sier at det blir høyt, men vil ikke vedvare på ekstreme nivåer over tid. Så en kort visitt til 2007-2008. Blir penger i kassa (og utbytte) av det og.

Klarer ikke å se for meg at Kina vil kjøre stålproduksjonen i kjelleren og ta bunnen helt ut av bulk. Deres økonomi må da være tjent med en robust stålproduksjon.
Redigert 28.09.2021 kl 15:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.09.2021 kl 15:50 3918

Det mest spennede her er, hvor mye tonnasje kan Gogl nå klare å låse inn på lengre ekstrem rater?
Mange var skuffet etter q2, der snitt langt q3 lå relativt langt under spot snitt.
La oss håpe på bedre timing for q4, det vi nå opplever er ingen norm som alle skjønner, det ser en også på aksje kursen
Det vi nå opplever er trolig et blaff som blir stående igjen i drybulk historie bøkene.
La oss krysse fingre for at Gogl får utnyttet denne peaken

Klarer Gogl å holde seg på pluss siden i dag?
Redigert 28.09.2021 kl 15:54 Du må logge inn for å svare
Golden Goat
28.09.2021 kl 15:59 3886

~1,5 slutninger hver dag for GOGL. Slutning er ikke det samme som penger i kassa samme dag. Q2 var kun skuffende for de som ikke forstår spotmarkedet. Enig om at dette vil stå igjen i shippingbøkene. Overskriften i dette avsnittet er ikke corona, men 5 år med underinvestering i cape.
Saddam68
28.09.2021 kl 16:06 3866

Usa drar ned igjen...eller hva skjer....
Slettet bruker
28.09.2021 kl 16:09 3864

Er vel langt mer kortslutnings aktivitet blant aksjonærer kontra slutnings aktivitet fra rederiet kan vi si ja.

Når ser vi 100 kroner? Dagen før dividende?
jeg trodde det holdt med 50 k, så feil kan en ta, ikke engang nær 100k drar denne i 100 lappen.
Redigert 28.09.2021 kl 16:10 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
28.09.2021 kl 16:10 3855

Generell rød dag der borte….selvfølgelig…
hogan
28.09.2021 kl 16:12 3827

Ingen grunn til å baise dry bulk i dag, nu skal vi glede oss over supersyklusrater, jeg er all in Gogl pga at jeg tror dette varer.
Ellers Kina, desperate på å holde råvarepriser nede, kobber lageret til Kina historic lows and it will get worse from now to des.
They are dumping tonnage from its strategic stockpile
They are not trying to depress the price any longer, just trying to stop it from going to 5.
Vi skjønner at Kina skal handle mye råvarer og det skal bla Gogl frakte
Redigert 28.09.2021 kl 16:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.09.2021 kl 16:27 3795

I følge aksje kurs skjønner svært få det hogan
hogan
28.09.2021 kl 16:34 3757

Enig kursen er nitrist men de som solgte i går angrer i dag
Flex gikk fort fra 70-tallet til 120, det kan skje her og, imens for man glede seg over knallsterke rater og gode utbytter.
Folk sammenligner også altfor mye med 2008 osv, det mener jeg er helt feil, da var det stor ordrebok og dårligere makro utsikter
Redigert 28.09.2021 kl 17:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.09.2021 kl 16:45 3689

Enig det, bruddet opp kommer nok
24 mai handlet vi Gogl på 10,75 dollar I dag 10,6 dollar

Rater cape. 32 000 dollar vs 63 000
Rater panna 21 700 dollar vs 34 000

For ikke å snakke om den kraftige verdi økningen på skip siden den gang.
Oslo børs er vel opp en 5% siden mai.
Så en kan jaggu klø seg i hue å lure hva som er gale her
Redigert 28.09.2021 kl 16:53 Du må logge inn for å svare
Golden Goat
28.09.2021 kl 17:00 3631

Nå har vi allerede sett 100kr, så prediksjonen din var korrekt. Men slik vi så i våres, så hadde GOGL irrasjonelle stup, selv om den var like no-brainer da som den er i dag. Nå har vi strengt sett ikke hatt så mange dager over med rater >50k, men om dette fortsetter, skal nok meglerhusene skrive så blekket spruter før Q3 fremlegges og da vil kursen gå videre opp, akk. som i rykket vi hadde i vår.
Bennyfyfasan
28.09.2021 kl 17:10 3591

Det ser ut som om vi havner i minus i US pga politikerne ikke blir enige om budsjettene. Kan bli noen interessante dager på mer enn en måte

Om energikrisa ikina - ikke over med kull med det første

https://edition.cnn.com/2021/09/28/economy/china-power-shortage-gdp-supply-chain-intl-hnk/index.html
Redigert 28.09.2021 kl 17:15 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
28.09.2021 kl 17:54 3409

opp opp opp

Cape
Oct
60800
+5175
Nov
50803
+3553
Q1
25250
+1375
Cal22
27250
+725
hogan
28.09.2021 kl 20:29 3006

Natural gas shortfalls trigger global energy squeeze, the world wants more coal and Colombia are going to ship coal again and also want to restart some mines that is closed
Slettet bruker
28.09.2021 kl 20:59 2935

Star Bulk er sprek for ørtende gang.
I morgen skal nok Gøggen slenges ned fra start i Oslo, så shorterene får dekket enda noen aksjer de satte over 100
Redigert 28.09.2021 kl 21:02 Du må logge inn for å svare