VOW - Top 20 har hamstret over 1 mill aksjer!!!

Hammers
VOW 04.03.2021 kl 20:47 84031

Vi gjør et forsøk på å fortsette den saklige diskusjonen her.
Jeg kommer til å legge inn nyheter etter hvert.

Man kan melde sin interesse ved å be om tilgang.
HUSK; Terskelen er høy for å slippe inn.
Dvs at man bør ha en "viss historikk" å vise til mtp tildligere saklige skriverier om VOW.

Hilsen Hammers
Redigert 26.07.2021 kl 19:13 Du må logge inn for å svare
Hammers
26.04.2021 kl 22:46 11653

Fin link der det indikeres STRONG BUY. Kanskje du bør sende den til "oivindl" - og "vennene hans"?
Candlsticks endte i dag med KJØPSSIGNAL. Kursen startet rundt dagens laveste og avsluttet ved dagens høyeste.

Hadde det vært noe mer volum i dag hadde kursen føket i taket!
Det kommer nok etter hvert!

Hilsen Hammers
Hammers
26.04.2021 kl 23:58 11598

Kommentar til noe som skrives her inne;

Grunnen til at VOW kan ha store marginer på driften er at de skaper VERDIER for sine kunder. De skaper business for dem.
Anleggene tjenes inn ila kanskje 8-10 år (alt avhengig av hva det dreier seg om/kapasitet). Deretter går kundene med overskudd på driften.

Dette i motsetning til aktører som fortsatt betaler høye CO2 avgifter (fullstendig bortkastet) for å fortsette med sitt karbonutslipp uten rensing.
Prisen på slikt utslipp vil bare øke i årene framover - noe som vil gjøre VOW's teknologi enda mer attraktiv.

For VOW's del er ikke konkurranse et tema.
Man har sine patenterte løsninger og det er kundene som kommer til VOW. Ikke motsatt!
VOW betjener ikke ALLE som banker på. KUN de aller største.

De som har økonomiske muskler + evner å komme med seriekontrakter!
Eks; AM har over 70 fabrikker som alle trenger den karbonfangsten som i 2022 starter i Luxemburg.

AM er en gigant innen metallurgisk industri. Det var DE som kom til VOW for å få løst sitt enorme CO2 utslipp - ikke motsatt.
At en "notorisk VOW-hater" sitter i mørket på gutterommet sitt og tviler på deres hensikter etter at avtaler er underskrevet blir bare patetisk.

Hilsen Hammers........som bare kan gjenta noe jeg tidligere har sagt; HOLD på aksjene.
Om en mnd's tid er dere også eiere av VOW Green Metals.
Dette blir juvelen i krona.......og eierskapet koster ikke annet enn aksjer i VOW dagen før spin-off'en blir gjennomført!
Redigert 27.04.2021 kl 00:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.04.2021 kl 09:44 11437

Ny! Verdipapir DNB Norge indeks 214k . 38. Plass
Fondavanse +100k. 8. Plass
BNP Paribas - 235k.
Redigert 27.04.2021 kl 10:17 Du må logge inn for å svare
Hammers
27.04.2021 kl 23:36 11193

Mye forvirring rundt VOW om dagen - eller "leker" man bare forvirret?
Volumet ligger rundt ATL og børsdagene består av mer eller mindre tilfeldige handler med kun minimale poster.

Chartet viser et fall fra ATH på ca 58. Mye tyder på at det kan ha bunnet ut etter 2 stigende topper/bunner den siste tiden.
Dette etter et fall som ble initieret av emi'en som hentet arbeidspenger til den driften VOW Green Metals skal stå for.
Produksjonsselskapet aksjonærene om få uker får i fanget. Håper det kommer flere nyheter rundt dette under Q&A torsdag.

For - torsdag kommer Q1. Personlig tror jeg dette viser et godt resultat.
Med full drift i Cruise Projects og innen Landbased - som begge opererer med driftsmarginer i skiktet 25-30% - kan jeg ikke skjønne annet.
Trolig selskapets beste Q-resultat EVER! Spesielt mtp at også VOLUMET av ordremengden trolig har tatt seg kraftig opp på land.

Vi er varslet om mange landlige virksomheter som ikke fantes i fjor. Nei, hva fantes egentlig av landlig virksomhet i 2020? Lite.
Da var det snakk om oppbygging og nytilsettinger. Slikt som nå er på plass - og man jobber nå med en større organisasjon som tjener mer.

Selv om fabrikkene til f.eks Elkem, ArcelorMittal og Repsol ikke kommer opp før til neste år foregår det trolig et ingeniørarbeid i bakgrunnen.
Et som selvsagt faktureres. (jeg bruker ordet TROLIG i et par setninger - siden dette kun er logiske slutninger av hva vi hittil har hørt).

Min anbefaling er å vente og høre på budskapet torsdag morgen.
Er det som jeg tror vil volumet ta seg kraftig opp - og med økt volum er hovedregelen økte kurser!

Hilsen Hammers
Redigert 27.04.2021 kl 23:50 Du må logge inn for å svare
Hammers
30.04.2021 kl 00:09 11000

For meg har det vært en hektisk dag - fjernt fra børs.
Jeg fikk riktignok sett presentasjonen (med fortstyrrelser), men deretter var jeg fraværende til langt utpå ettermiddagen.
Så den uforstyrret i reprise i kveld - og det som ble ble sagt var da LANGT bedre enn hva førsteinntrykket med tallene gav uttrykk for!

Noen hovedtrekk:
- Innen Cruise Projects fortsatte marginene å øke. Ganske imponerende med marginer over 26% i et år der Covid er forsideoppslag.
- Aftersales vet vi fortsatt ligger nede, men der tar aktiviteten etter alle kjente solemerker seg opp fra sommeren av.
- Landbased lå NOE bak mitt optimistiske skjema. Under Q&A fikk man en større forståelse av den pågående prosessen.
- Initial ideas - Pilot - Upscaling. Vi befinner oss fortsatt på første trinn av raketten og der varierer det litt. Ting tar tid ved store prosesser.

- Jeg hadde forskuttert aktivitetene noe, men de kommer uansett - sånn etter hvert.
- Akkurat som det kvartalet i 2019 (?) da man skuffet noe. Det viste seg et noen innbetalinger kom på feil dato i forhold til Q-slutt.
- Den manglende inntekten ble i stedet bokført det påfølgende - og kursen skjøt i været etter et knall resultat.

For min del var ordene rundt ArcelorMittal de mest spennende.
Har selv tidligere snakket om AM her inne. Nå ble det gitt en framdriftsplan ut fra det nære samarbeide som pågår;

Planen er:
1. AM bekrefter at deres egne planer om avkarbonisering innen 2030 står ved lag. Konkrete kontrakter undertegnes.

2. Deretter går man raskt "all in" for å avkarbonisere 73 produksjonsanlegg for stål i Europa ila de neste 8-10 år!
2a. Tenk på tallene - hvis det blir 72 ila de påfølgnde 8 år etter at Lux er startet og har fått tommelen opp. Ca 10 nye pr år!
2b. Blir det av en eller annen grunn kun 5 pr år er det likevel som en "Stairway to heaven"! https://www.youtube.com/watch?v=IS6n2Hx9Ykk

3. Når vi kommer til pkt 2 tror jeg at jeg vil be min gode venn - Hr. Braastad - om å ta en tur innom! Gjerne med noen "GODE venner" på slep!
3a. Vi pleier å ha HYGGELIGE og DYPE samtaler........Hr Braastad og jeg. Sammen har vi løst utrolig mange "problemer" på børs.
3b. Det er slikt andre ikke tenker på i det hele tatt! Bare vi to - når vi slår våre skarpe hoder sammen.

3c. F.eks da gml NAS lå i 300 og et SAMLET NORGE ventet oppkjøp - med NRK i spissen. VI TO kom til det motsatte m/STOR suksess!
3ca. Det er slikt jeg tidligre har skrevet flere tråder om. BLØFFEN - og senere "Kilroy was here"! Alt var 100% korrekt. Vi er DYNAMITT sammen!
3cb. Bløffen; Etter alle emi'ene/utvanningene tilsvarer 300 i dag kurs ca 20.000!!!!! "Kilroy" kom ved justert kurs ca 3000!

Kortsiktig er det selvsagt utskillelsen av VGM som peker seg ut i det hittil kjente bildet. Nå er det kun et par uker igjen.
Når utskillelsen finner sted bør man absolutt være aksjonær i VOW. I kveld sier jeg ikke mer om det, men spennende tanker har jeg!
Jeg sier trolig heller ikke stort om dette før ETTER at spin-off'en er gjennomført - og alle brikkene er på plass!

Hilsen Hammers.
Redigert 01.05.2021 kl 02:11 Du må logge inn for å svare
Hammers
06.05.2021 kl 21:19 9840

Hei - alle sammen.
Jeg har ikke skrevet på forumet på en ukes tid.
Skrivekløe er erstattet med pollenkløe + nedsatt almentilstand (slikt man ikke ser utenpå - men som tidvis herjer under mitt største organ).
Etter litt nedbør og skarpe kursfall rundt om har alt bedret seg.

Midlertidig mindre pollen - og fall som har ført til utrolig mye interessant å kommentere rundt om.
Nå klør det atter i fingertuppene - for nå finnes det populære aksjer som står på kanten av avgrunnen - i følge div charts.

Åpne tråder er det for min del bare å holde seg unna. Når alle grønne justerer ned er det håpløst å være på slike.
Der ble det i dag servert HJERNEDØDE innlegg ang VOW ila dagen. Trolig KUN for å spre ubegrunnet frykt.

Utdrag fra dagens VERSTE påstand ang VOW - denne fra kalg (trolig en "spin-off" fra et annet kjent nick);
"Når vi ser på utviklingen den siste tiden så indikerer det trøbbel. Her er det kontrakter som det ikke blir noe av.
Jeg mener at ledelsen bør komme ut med en oppdatering. Dette lukter konkurs". At ikke slike blir fjernet fra forumet skjønner ikke jeg stort av,

Når man leser slikt idioti på en dag der en hel sektor blir nedjustert med noen nye prosenter - ja da er det en idiot som har skrevet!
(Når Trygve H på FA TV i dag beskrive senior politikere som idiotiske/idioter kan også JEG skrive om idioti/idiot på hans forum u/å bli slettet.
Presedens - kalles hans glødende uttalelser mellom 17-19 minutter i dagens sending. Morsomt og godt sagt av den gamle krigeren!).
_______________________________

Tilbake til VOW. Ikke noe som helst fundamentalt har endret seg - så vidt jeg kjenner til. Det som pågår er nedjustering av en sterk sektor.
I VOW ikke noe å uroe seg for i et lengre bilde. Selvsagt kan man føle kortsiktig uro når det stormer som verst.
Lett sjøsjuke personer som meg har et godt knep mot slikt; 60-40 justering av egen beholdning.

Selge 60% og beholde 40. Stiger kursen er man fortsatt med på 40%. Faller den er 60% friske NOK som kan komme inn på lavere kurser.
Dessuten bevarer man en ubekymret nattesøvn. Ved sterke kursfall kan man senere redusere noe mer - hvis ønskelig.

Hilsen Hammers.............som tror dette får holde - etter litt fravær.
PS; Kommer bjørkepollenet tilbake forsvinner jeg kanskje i en ny periode.
Redigert 06.05.2021 kl 22:36 Du må logge inn for å svare
nolast
06.05.2021 kl 22:38 9654

God bedring! Jeg tror alt blir bedre i morgen!
nolast
09.05.2021 kl 23:26 9138

Forundrer meg litt over at ikke flere kommenterer fusjonsplanen. Veldig mye info og jeg også forstår at aksjene overdras ved fisjonstidspunktet på GF.
I så fall burde det bli mer rift om aksjene i kommende uke. Kan ikke fatte og begripe at ikke flere vil være med på Norges nye industrieventyr.
Les og gjør dere opp en mening!

https://firebasestorage.googleapis.com/v0/b/vow-asa.appspot.com/o/2021%2FFisjonsplan-Demerger%20plan_AGM140521.pdf?alt=media&token=0365e59b-1c18-43b8-8401-31c617089d54 . her finner det meste om fisjonsplanene. og at det jobbes med en samarbeidsavtale med Elkem
nolast
10.05.2021 kl 23:00 8798

Det er mye jeg ikke forstår om dagen. Hvorfor den er så volatil? Har en sterk mistanke om at alle skal ristes ut. Tror svaret ligger i VGM som blir et grisebillig industriselskap hvis/når de lykkes. Her er det noen som vil inn for en hver pris. Husk det når den går i været. Så akkurat det samme ifjor sommer med Aker Solution.
Uansett blir det blir en spennende sommer!
Hammers
11.05.2021 kl 21:48 8643

Da jeg i kveld tok dagens siste runde ved hundebåndets høyeste punkt følte jeg en viss lettelse.

NEI, ikke lettelse ved tanken på de ekstra kronene jeg KUNNE hatt HVIS jeg hadde solgt på topp, men da det plutselig gikk opp for meg at det var en merkbar endring mtp bjørkepollen i lufta. Regn har det vært og regn skal fortsatt komme i mindre mengder de neste dagene.
Kanskje årets sesong er på hell. Jeg fikk akkurat det inntrykket da jeg ruslet rundt i dag. I så fall gledelig for alle allergikere i mitt område.

VOW er strøket med den samme kammen som alle andre grønne aksjer. Ja, som aksjer generelt har blitt over hele verden.
Det spesielle med VOW er selvsagt at de som er aksjonærer ved børsslutt den 14.mai også får aksjer i VOW Green Metals.
Selskapets nye produksjonsenhet. Selskapet som skal EIE - BYGGE - DRIVE fabrikker basert på VOW's teknologi.

Inntjeningsmessig vil dette være VOW's "spisse ende" mtp inntjening. Selskapet selv vil sitte igjen med fortjenesten på salget.
Relativt liten bemanning - enkel drift - enkle fabrikker - høy fortjeneste. 3 gode stikkord alle bør legge seg på minnet.

Når "hele verden" indirekte pålegges å bytte til det biokullet/gassen som skal produseres som erstatning for fossile alternativer.
Personlig tror jeg BESTEMT at det vil være smart å sikre seg disse gratisaksjene som spinnes ut til aksjonærene. Kun 2 børsdager gjenstår.

Fallet fra toppen ved 57 er selvsagt litt hardt hvis man ser isolert på bildet.
Likevel; Jeg har skrevet om min utgang på ca kr 31 (?) da Korona plutselig ble et tema i feb i fjor og jeg begynte å tenke på cruise.
Jeg har også skrevet om min senere inngang på 12,35. Deretter har jeg sett 4-5 ganger'n ......før fallet fra 57.

Sånn er det med VOW. Når caset snur - så skjer gjerne utviklingen i rakettfart.
Fundamentalt er ikke noe som helst endret - bortsett fra at "alle grønne" har fått nedjustering.
Dvs, NOEN endringer er det - for selskapets underliggende positive utvikling fortsetter som aldri før.

Det gjelder å skille mellom dem som LEVERER - og de som IKKE evner dette! Skille mellom selskaper som har positiv og negativ drift.
For VOW sin del er det nå KUN konkrete POSITIVE meldinger som kommer i tiden framover.
Det starter allerede ved børsslutt den 14. Da får man også VGM! Den SPISSE ENDEN!

Hilsen Hammers
Redigert 11.05.2021 kl 21:51 Du må logge inn for å svare
Karbon
11.05.2021 kl 21:56 8739

Hei Hammers! Tildelingen av VGM-aksjene kommer noe senere. Limer inn innlegget jeg skrev på åpen tråd;

Etter å ha finest fisjonsplanen, og ikke minst lest gjennom vedleggene, så er det ikke tvil om hva som er korrekt. I vedlegget som heter "Styrers rapport vedr. fisjonen av Vow ASA" står følgende i punkt 3.1:

"Vederlagsaksjene utstedes når Fisjonen
registreres og gir fulle aksjeeierrettigheter i VGM
fra Ikrafttredelsestidspunktet. Aksjonærene vil
umiddelbart etter Ikrafttredelsestidspunktet bli
innført i VGMs aksjeeierbok som eier av
vederlagsaksjene.

For å bli registrert som eier av vederlagsaksjene
i VGM må vedkommende være registrert som
aksjeeier i Selskapet på ikrafttredelsestidspunktet."

Ikrafttredelsestidspudspunktet er tidligst 6 uker etter vedtaket av Generalforsamlingen. Så jeg er nå 100 % sikker på at det ikke har noen betydning hvorvidt man eier aksjer eller ikke 14. mai i forhold til å få tildelt aksjer i VGM. Det vil nok bli sendt børsmelding på et senere tidspunkt om eksakt dato for når man må være eier av Vow-aksjer for å bli eier av VGM-aksjer.

Og dette skjer tidligst 6 uker etter genefalforsamlingsvedtaket.
Karbon
11.05.2021 kl 22:04 8790

For ordens skyld, "ikrafttredelsestidspunktet" defineres i punkt 2.1:

"Fisjonen trer selskapsrettslig i kraft når
kreditorenes seks ukers frist for å kreve innfrielse
eller sikkerhetsstillelse er utløpt, de øvrige
betingelsene for gjennomføring av Fisjonen er
oppfylt og melding om Fisjonens ikrafttredelse
deretter er registrert i Foretaksregisteret, jf.
allmennaksjeloven § 14-8 jf. § 13-7
("Ikrafttredelsestidspunktet"). Det tas sikte
på å registrere Fisjonen i juni 2021."
Hammers
11.05.2021 kl 22:06 8783

OK, men for min del høres dette noe merkelig ut.
Ref; Når f.eks utbytte blir bestemt er det aksjonærene ved kursslutt på utbyttedatoene som får dette tildelt.

Hilsen Hammers
Hammers
11.05.2021 kl 22:30 8725

Da har jeg fått bekreftet det du sier.
Når det gjelder denne type spin-off er det andre regler som gjeder enn ved f.eks utbytte.
I det lange løp spiller det uansett ingen rolle om aksjene kommer litt senere ut på sommeren.

Hilsen Hammers
Redigert 11.05.2021 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
Karbon
12.05.2021 kl 09:32 8388

Enova bidrar med hele 80,7 millioner kroner til Vow:

https://www.vowasa.com/blog/vow-asa-enova-grant-for-follum-plant-confirmed

Dette er ca dobbelt så mye som jeg hadde forventet at Vow ville få!

Beløpet på 80,7 millioner tilsvarer faktisk en kontrakt på ca 400 millioner kroner med en margin på 20 %.
Redigert 12.05.2021 kl 09:32 Du må logge inn for å svare
Hammers
12.05.2021 kl 22:12 7980

Atter en sterk dag for VOW-aksjonærene!

Faktisk så sterk at jeg gjerne vil nevne min NEST SISTE setning i GÅRDAGENS innlegg - og med det minne om "hva var det jeg sa".....🤭🤭🤭:
"For VOW sin del er det nå KUN konkrete POSITIVE meldinger som kommer i tiden framover"......sa jeg!

I dag altså ENOVA-støtten og fredag er det beslutningen om spin-off'en som står for tur. Det er den neste gladnyheten vi kan vente på.
Det er 110% sikkert at dette finner sted.

Har sett at enkelte fnyser av de 80 millionene som nå kommer inn til prosjektet.
- Dette er ca 20 mill mer enn hva jeg regnet med. Har skrevet om ca 60 mill - som et utgangspunkt.
- Fabrikkene ligger stort sett i området 200 mill å sette opp. I så fall utgjør støtten på 80 mill ca 40% av kostnadene.
- Ellers har VOW satt av ca 150 mill til formålet. Midler fra den emisjonen som ble gjennomført rundt påsketider.

Det eneste negative rundt saken er det generelle børsklimaet som råder akkurat i disse dager. USA ned rundt 2-3% er mye.
Kommer en reaksjon i Oslo vil uansett alle aksjer lide den samme skjebnen.

Trolig mest de som ikke har noe konkret å fare med når det gjelder framtidig vekst.
Det har VOW så det monner. Konkrete planer om sterk framtidig vekst.

Hilsen Hammers
Hammers
13.05.2021 kl 22:23 7656

På RØDE kalenderdager skjer det normalt ikke stort. Så heller ikke i dag - bortsett fra at USA har snudd SIN RØDE onsdag til dagens HELGRØNNE - og at "The RED Devils" møter de RØDE fra Liverpool på Old Trafford. Også DE i GRØNT for anledningen!

Hva så med HELGRØNNE VOW?
Joda - der ligger man ikke på latsiden en eneste dag i uken. Verken på RØDE - GRØNNE - eller SVARTE.
Her jobbes det 24/7 - og alt til det beste for selskapet og dets aksjonærer.

I dag snappet jeg opp DENNE meldingen fra Henrik Badin - understøttet av bilde av de 3 nevnte nedenfor;

" Our Vow ASA team pushing forward in US driven by increased focus on waste valorisation and industry decarbonisation: Tor Holm, Geoff Lindsay and Eliezer J. Inojosa R. on site today in Indiana doing testing with Biogreen 600 pyrolysis reactor. You guys really rock" !

Er dette et første hint om en ny og positiv utvikling i USA? Her er det tester på gang - og tester fører normalt til noe mer.
I så fall et hint som ligger i VGM's spor. Gullegget!

Spørsmålet er; Hvilket STORT konsern ligger i Indiana og som kan være av interesse for VOW?
Dere vet; VOW jobber ikke med hvem som helst av beilere.

Nei, man prøver å konsentrere seg om SOLIDE KONSERN - slike som på sikt kan gi seriekontrakter.
Spennende tider - selv på en opprinnelig RØD dag!

Hilsen Hammers
Redigert 13.05.2021 kl 22:29 Du må logge inn for å svare
Hammers
13.05.2021 kl 23:26 7573

Jeg ble nysgjerrig på meldingen fra Badin. Hva kunne dette dreie seg om?

Det nærmeste jeg kom ang Indiana (via WIKI) var at dette dreide seg om et område der man kan se for seg at "Morgan Kane" opererte.
Der rødhuder og hvite kjempet om delstatens jordbruksrettigheter;

Ang næringsliv skrives følgenede;
"Jordbruket sysselsetter bare om lag 3% av yrkesbefolkningen, men verdien av jordbruksproduksjonen er svært høy, og jordbruket legger beslag på rundt 75% av det totale arealet".

Da er det rimelig å tenke seg at det jobbes med at diverse søppel kan omgjøres til BIOKULL/(biogass).
Biokull som øker jordbruksveksten dramatisk. Noe a la kunstgjødsel fra Yara.
Forskjellen er at biokullet FJERNER uønsket søppel og samtidig omdanner dritten til et sterkt vekstfremkallende biokull. Alt på en naturlig måte.

Hilsen Hammers........som tipper at det etter hvert kommer konkrete nyheter rundt dette.
Redigert 13.05.2021 kl 23:30 Du må logge inn for å svare
Karbon
13.05.2021 kl 23:43 7536

Muligens et skudd i blinde, men denne kjempen har aktiviteter på gang i blant annet Indiana:
https://www.brightmark.com/
Hammers
14.05.2021 kl 00:00 7534

Spennende - og et ukjent selskap for min del.
Her snakkes det gjerne om avfallsplast til verdifulle produkter. Ligger i sentrumsblinken for VOW's aktiviteter.
Etter hvert hører vi trolig mer rundt dette - uansett hva det dreier seg om.

Hilsen Hammers
Hammers
14.05.2021 kl 00:27 7540

Når man leser Brightmark's målsetting fram til 2025 ser man dette;

- Offset 22 million metric tons of CO2 by 2025 with our Renewable Natural Gas projects Brightmark Icon
- Divert 8.4 million metric tons of plastic from landfills or the environment by 2025 Brightmark Icon
- Use that plastic waste to produce 1.7 million tons of feedstocks necessary to remake plastics and create a truly circular process by 2025.

Klart man trenger utstyr og kanskje også en lett skalerbar fabrikk for å få bukt med slike mengder med avfall for å omdanne det til verdier.
I så fall godt at VGM om KORT TID står parat for å hjelpe dem på vei!

Hilsen Hammers.......som legger til at dette med Brightmark fortsatt er på ryktebasis. Noe konkret kommer uansett fra USA.
Slettet bruker
14.05.2021 kl 21:50 7152

Panikk i gangene til departementet.. dette kan føre til ekstra fart på sakene..

https://www.nrk.no/norge/faktisk.no_-hentet-inn-gale-tall-i-12-ar-_-feil-hos-ssb-kan-velte-klimaregnskapet-1.15496674
Redigert 14.05.2021 kl 21:51 Du må logge inn for å svare
Hammers
14.05.2021 kl 22:43 7089

Spennende artikkel.

Det fine med VOW er at de kan levere varene ganske så umiddelbart - ved behov.
Dette i motsetning til selskaper som surrer rundt i mørket og håper at de skal få til noe ila de neste 5-9 år.
Problemet med dem er at man DA allerede har kommet til 2026-30!

Hilsen Hammers
Redigert 15.05.2021 kl 00:16 Du må logge inn for å svare
Karbon
26.05.2021 kl 17:55 5735

Jeg har ikke helt oversikt over hva som er lagt ut på de forskjellige Vow-trådene den siste tiden, så det er mulig jeg nå kommer med noe som er lagt ut før. Jeg har merket meg at noen lurer på hvordan det går med anlegget Repsol og Vow skal bygge i Bilbao. Dette er hva Repsol la ut for en tid tilbake på sin linkedin-side:

The conceptual engineering of the demo plants for e-fuels and the generation of gas from waste has begun! This goal of this phase is to scale and define the future equipment in these units, as well as the new required infrastructure, which will be installed at the Port of Bilbao. The e-fuels demo plant will be able to obtain 8,000 liters/day of synthetic fuel for road traffic and aviation with net zero CO2 emission throughout its production cycle, renewable hydrogen by electrolysis with 10 MW, and at least 10,000 tons/year of captured CO2. Also, it will process non-hazardous urban waste to produce gas in line with the Company’s #circulareconomy strategy – a key driver in becoming net zero by 2050. In addition to being a “demo” test plant of the process at an industrial scale, the e-fuels hub will feature new digital tools such as a digital twin, predictive maintenance models, and process optimizers, making it a “native” digital plant – a plant model of the future.
Karbon
26.05.2021 kl 18:01 5759

Mulig dette også er nevnt tidligere, men det er VELDIG interessant at Arcelor Mittal uttaler at de anser biokull som en bedre løsning enn hydrogen i forhold til avkarbonisering av industrien:

Arcelor Mittal finds biocoal coupled with CCS the best solution to decarbonize their industry in Europe.

"Bioenergy with carbon capture and storage (BECCS) offers a more cost-effective, readily available solution for decarbonizing the steel industry in Europe than clean hydrogen, steel producer ArcelorMittal's head of strategy David Clarke said May 17."

""We know biomass worked as a replacement for coal," he said. "We've been using it in our operations in Brazil and other places for many, many years. We have a project in Belgium that we'll be starting up next year using waste wood, using that to make bio-coal," with a project to take the emissions from the bio-coal to produce bioethanol." Biocoal is becoming a hot commodity as Arcelor Mittal and other large steelmakers, energy producers and coal consumers are competing to source it. Pyrolist has buyers and suppliers for biocoal in NA and in Europe. Contact us today to find out whether we could work together to reduce your emissions or to find off-takers for your carbon!

https://www.spglobal.com/platts/en/market-insights/latest-news/electric-power/051721-beccs-beats-hydrogen-for-decarbonizing-steel-in-europe-arcelormittal
Redigert 26.05.2021 kl 18:02 Du må logge inn for å svare
Hammers
27.05.2021 kl 00:53 5534

Handelen i VOW kan virke til å være ganske så dau på Oslo Børs - og ingen umiddelbare nyheter.
I kulissene hamstrer likevel "Top 20" som aldri før. De VET hva som kommer - og de posisjonerer seg for nettopp det!

Min forrige personlige utskrift var den 18.mai. Da eide "Top 20" 75,59% av aksjene. Når jeg ser på dagens utskrift er tallet 76,45%.
Fra den 18. mai har 9 av de 20 på dagens toppliste økt med drøyt 1 mill aksjer! INGEN har redusert!

De har nå sin HØYESTE samlede eierandel siden aksjeantallet ble økt i fbm emisjonen i slutten av mars. De hamstrer som aldri tidligere.
Man kan ellers merke seg at det jevnlig er store endringer på lista.

Større fonds er plutselig ute - før de dukker opp igjen en uke eller to senere.
I mellomtiden har nye større aktører dukket opp, men når de opprinnelige er tilbake har de flere aksjer enn tidligere.
Trolig snakk om midlertidig parkering hos andre - mens man selv jevnt hamstrer i det stille!

Hilsen Hammers
Redigert 27.05.2021 kl 01:02 Du må logge inn for å svare
Hammers
31.05.2021 kl 21:09 5115

Når man ved inngangen til juni 21 tar ut ny aksjonærliste med de 20 på topp - kan man registrere at de fortsetter å øke egen beholdning.
Ikke så mye, men samlet med 58.000 aksjer. Fra jeg endret trådens overskrift og skrev om fenomenet har de samlet økt med 1,064 mill aksjer. Samlet eier de nå 76,52% av selskapet.

Siden mitt siste innlegg den 27.mai er det 3 aktører som har økt. Ingen har solgt - bortsett fra NORDNET som nå er ute av listen.
Et KVALITETSSTEMPEL - spør dere meg! NORDNET har blitt erstattet med fondet SIX SIC AG - med landskode CHE.

CHE er landskoden for Sveits. Hva har sveitesere i VOW å gjøre? Er det penger som er plassert i et slags skatteparadis - eller hva?
Det kan man selvsagt ikke vite men MERK at VOW i nov 19 meldte om kontrakt med en "større" sveitsisk aktør innen "matvarer".

Den unevnte aktøren hadde over 40 anlegg rundt om i verden.
Etter mitt syn går tankene da lett til giganten NESTLE - som kommer fra nettopp CHE.
Her KAN det være en connection - for tidsmessig er det nå på tide at det skjer noe konkret rundt kontrakten som kom for ca 1,5 år siden.

Hilsen Hammers

Redigert 31.05.2021 kl 21:11 Du må logge inn for å svare
Hammers
01.06.2021 kl 00:03 4933

Fra i dag iverksettes nye og strengere krav for avløpsvann fra skip til havene våre.
VOW skrev nylig denne meldingen på sosialt medium;

"I dag, 1 juni, markerer en milepæl for International Maritime Organization og en stor seier for helsen til våre hav som den høyeste utslippsstandarden for avløpsvann noensinne til sjøs trer i kraft -MEPC 227_64 inkl. Vi i Vow ASA med Scanship are er så stolte over å ha jobbet sammen i mer enn 10 år med Norwegian Cruise Line Holdings Ltd., Royal Caribbean Group, MSC Cruises, Carnival Cruise Line, Costa Crociere, Hapag-Lloyd AG, Silversea Cruises, Virgin Voyages og andre Cruise Lines International Association (CLIA) -medlemmer for å forberede seg på denne dagen, og skape en industristandard som går langt utover regelverket, og distribuerer avanserte avløpssystemer på nybygg og eksisterende flåter, og behandler alt avløpsvann ombord. Med 30 millioner mennesker på cruise i 2019, har vi sammen gjort en enorm innvirkning for renere hav".

Hilsen Hammers
Karbon
01.06.2021 kl 22:14 4610

Arcelor Mittal ønsker å øke kapasiteten sin ytterligere:

https://www.google.com/amp/s/worldakkam.com/arcelormittal-among-bidders-at-liberty-steels-french-factory/56058/amp/

Det ville vært utmerket om Arcelor Mittal hadde fått tilslaget her. Fransk stålprodusent - Etia er fransk - AM har allerede et samarbeid med Etia/Vow. Da kan det på sikt bli flere bestillinger av Vows teknologiske løsninger for avkarbonisering av stålindustrien fra nettopp Arcelor Mittal.
Karbon
05.06.2021 kl 20:20 4284

Meget gode nyheter tikket inn for noen minutter siden, på linked in::

"Another milestone for us in Vow ASA with the start up of ETIA - Ecotechnologies Biogreen Pyrolysis system at Philip Morris International in Neuchatel, helping them decarbonize their operations with CO2 neutral gas produced from organic waste, replacing fossil gas from the grid"

Herlig at Vow er leverandør av sitt patenterte pyrolyse-system til Philip Morris!
Redigert 05.06.2021 kl 20:22 Du må logge inn for å svare
Hammers
05.06.2021 kl 21:08 4245

Takk for et par superinteressante meldinger fra deg, Karbon. Hyggelig at også verdensaktøren Philip Morrris nå er på kundelista.
En forsiktig start på den nylige etableringen i USA. Forsiktig, men likevel rett på en av de store aktørene i landet.

Generelt sett kan man merke seg følgende;
- Før korona var det ca 30 mill cruiseturister rundt om i verden. VOW betjente restavfallet fra ca halvparten av dem.
- VOW m/SSHIP er mao en HOVEDAKTØR innen cruise. Segmentet begynner nå å starte driften igjen etter pausen.
- Da vil ca 1/3 av VOW totale inntjening og fortjeneste raskt ta seg opp igjen.

- Når man har etablert seg på land har VOW etter kort tid fått en rekke ledende aktører innen sine felt rundt bordet.
- Man jobber med dem for å komme fram til optimale løsninger for kundene.
- Kunder som lett kan gi VOW en tilsvarende råsterk posisjon - OGSÅ på land.
- Selvsagt ikke 50% av verdens totale landlige behov, men et stor bit av en enorm kake er allerede i ferd med å nås.
- Det etter et halvt år inn i det nye året og etter oppstart. Her kommer det massevis av nyheter etter hvert.
- Flere STORE sitter som sagt allerede rundt bordet.

Hilsen Hammers
Redigert 05.06.2021 kl 21:29 Du må logge inn for å svare
Karbon
05.06.2021 kl 22:53 4131

Link til nyheten ovenfor:

https://www.canalalpha.ch/play/le-journal/topic/22989/philip-morris-a-neuchatel-est-plus-vert-que-jamais

Artikkelen er på fransk, så jeg anbefaler google translate for de som ikke kan fransk (meg inkludert). Av artikkelen fremgår det at Philip Morris International har ambisjoner om å bygge tilsvarende anlegg til alle sine fabrikker i verden. Og etter hva jeg kan se så er det snakk om 60 fabrikker.

60 fabrikker med potensielle 60 pyrolyseanlegg fra Vow. Ikke i dag, ikke i morgen, men etterhvert.

Akkurat som vi etterhvert kan oppleve at Arcelor Mittal vil bygge flere biogassanlegg fra Vow rundt om i verden.

Akkurat som Repsol etterhvert vil bygge flere anlegg fra Vow rundt om i verden.

Og etterhvert mange mange flere aktører som vil gjøre det samme.

Som sagt, ikke i dag, ikke i morgen. Men på sikt kan Vow bli en verdensledende aktør innen avkarbonisering av industrien i verden.
Hammers
05.06.2021 kl 23:11 4154

Du får også ta med Elkem's avkarboniseringsfabrikk på Follum - så blir lista mer komplett.
Den er riktignok i regi VOW Green Metals, men VGM kommer til å bestille alt teknisk utstyr fra VOW.
Det blir nok en stor ordre som tilfaller VOW utpå sommeren en gang.

Hilsen Hammers
Karbon
05.06.2021 kl 23:23 4193

Selvsagt må vi ta med Elkem og anlegget på Follum Hammers. Jeg forventer forøvrig mer fra Elkem framover. Kanskje noe i forbindelse med denne satsingen:

https://finansavisen.no/nyheter/industri/2021/05/11/7671219/elkem-jakter-partnere-til-investering-pa-10-milliarder-kroner

Ellers så forventer jeg også at franske Eramet vil komme på banen snart, og bygge biogassanlegg i samarbeid med Vow.

Sjekk også denne, i forhold til Vows tilstedeværelse i USA:

https://www.norristhermal.com/
Hammers
05.06.2021 kl 23:54 4192

Interessante saker du kommer med!

- Elkem og batterisatsing; Husker at Badin en gang snakket om produksjon av grafitt/grafen til bruk i batteriers anoder.
- Elkem var da nevnt som samarbeidspartner.

- Eramet hadde vært fortreffelig og ganske så heftig ang avkarbonisering av metaller; Eramet + Arcelor Mittal + Elkem (silisium).

- Norris Thermal er ukjent for meg. Et søk forteller om virksomhet og salg/agent av VOW's komponenter i USA.
- Indiana nevnt. Staten der vi nylig hadde et bilde av Tor Holm sammen med et par lokale arbeidere ang utprøving/opplæring av utstyr.
- Joda......dette ser spennende ut.

Hilsen Hammers

Hammers
06.06.2021 kl 00:33 4159

https://www.canalalpha.ch/play/le-journal/topic/22989/philip-morris-a-neuchatel-est-plus-vert-que-jamais

- Etter - 0,58 min ser man en plansje;
- PMI hadde i 2010 et utslipp på 4.200 tonn co2.
- Høst 2019 var dette redusert til 2.300 tonn via diverse tiltak. Mao; SAKTE FART i skjærgården.
- VOW sendte børsmelding i nov 19. En ledende verdensaktør - basert i Sveits - ønsket deres utstyr for rask framgang.
- Et drøyt år senere har PMI's utslipp kommet ned til ca 600 tonn - og stadig synkende. VOW jobber med saken! FULL FART!

- Neste skritt er i følge videoen "framtidsmuligheter". Da bringes Biogass på banen - og PMI ender LANGT UNDER null utslipp.
- Altså karbonfangst på øverste hylle. VOW er eksperter på slikt via sin høytemperatur pyrolyse (800-1000 grader).

Dette vil være et utstillingsvindu for resten av industrien. De kan her se at VOW's suverene teknologi virker fullkomment i full skala.
Ved å investere i anleggene fra VOW begynner man raskt å tjene inn de opprinnelige anskaffelseskostnadene.
I stedet for å betale for egne utslipp oppnås det fortjeneste ved negative utslipp og evt salg av karbonnøytral/negativ biogass.

Hilsen Hammers.......som tidligere resonnerte seg fram til Nestle som den sveitsiske aktøren. Det var feil.
Det ER Philip Morris Int. Verdens største innen sitt felt!
Redigert 06.06.2021 kl 01:25 Du må logge inn for å svare