Circa Group - Betydelig Oppside pÄ sikt (NOK 50 TP, +200%)
MÄ pÄpeke at dette er en svÊrt forenklet analyse, men jeg har ikke mulighet til Ä gjÞre en DCF nÄr vi ikke har nok info om marginer osv, men tenkte jeg skulle dele et par tanker om hvorfor jeg mener aksjen burde handles til langt over dagens nivÄ. Personlig har jeg et langsiktig kursmÄl pÄ NOK 50. Obs: Her antar jeg at prognosene til selskapet og antagelsene til selskapets ledelse stemmer.
Tenkte det er hensiktsmessig Ä komme med et par tanker rundt hvorfor jeg mener dette selskapet representerer en god kjÞpsmulighet, samt et kursmÄl. Her er et par punkter om selskapet jeg mener er svÊrt relevante:
- Ofte har grĂžnne selskap rundt 3-4 cornerstone investors, men Circa Group har hele 7. Det er da DNB Asset Management, Paribas Energy Transition Fund, Delphi Fondene, Handelsbanken Fonder, det svenske pensjonsfondet AP4 og Robeco Asset Management, i tillegg til Norske Skog selv.
- MANGE av de ansatte i Norske Skog har gÄtt tungt inn i Circa, sÄ det er Äpenbart de har sterk tro pÄ selskapet.
- Det er bare rundt to og et halvt Är til selskapet begynner tjene penger, og det forventes at inntekten vil Þke ekstremt mye nÄr produksjonen fÞrst er i gang. Litt mer om prognosene for omsetning:
- 2023e: Ca. 120+ MNOK
- 2025e: Ca. 750+ MNOK
- 2027e: Ca. 3,7+ Mrd. NOK
- 2028e: Ca. 6,7+ Mrd. NOK
- 2030e: Ca. 10+ Mrd. NOK
Her er det med andre ord ekstremt stor oppside om man ser pÄ multiplene i samme bransje, som ligger mellom 8.0x-14.0x. Antar vi et snitt pÄ rundt 10x vil det si at Circa allerede i 2025, altsÄ om litt under 4 Är, skal ha en market cap pÄ minst 7,5 milliarder NOK, som tilsvarer en kurs pÄ 62,8 NOK per aksje. Jeg er imidlertid litt mer konservativ sÄ forventer en kurs pÄ rundt 50 NOK, men er naturligvis mulig den gÄr betydelig hÞyere. Minner ogsÄ om at Circa sitt produkt er innen et segment med betydelig hÞyere marginer.
- Her er en ekstremt sterk trigger som kan gjÞre at selskapet kan overgÄ selv egne prognoser: "IfÞlge presentasjonsmaterialet til Circa Group gÄr det frem at det Ärlig brukes over 1 million tonn med petrokjemiske lÞsemidler, og at dette markedet vokser med rundt 3,5 prosent Ärlig. EU har imidlertid sagt at disse fossile, og til dels giftige, produktene er uÞnsket, men problemet i dag er at det knapt finnes alternativer."
=> Circa har utviklet og tatt patent pÄ en ny metode for produksjon av miljÞvennlige biokjemikalier og lÞsemidler i kommersiell skala. Med andre ord vil EU, dersom Circa klarer Ä fÄ til dette i stor skala, trolig enten legge store avgifter pÄ de andre alternativene som ikke er miljÞvennlige, eller gi insentiv til de som bruker miljÞvennlige alternativ slik som Circa tilbyr. Hvis det skjer kommer nok Circa til Ä bli kjÞpt opp lenge fÞr de fÄr til storskala produksjon. I motsetning til andre grÞnne satsinger der markedene ofte er pÄ noen fÄ milliarder kroner Ärlig sÄ er chemicals-markedet i bare EU pÄ hele 565 milliarder EURO Ärlig. Dette er da utelukkende EU, det blir naturligvis stor etterspÞrsel fra andre markeder som er betydelig stÞrre, som f.eks. Asia. USA sitt marked er ogsÄ ca. like stort som i EU. EU planlegger forÞvrig Ä forby FLERE kjemikalier som de mener er skadelig for mennesker, da mÄ man med andre ord trenge produktene til blant annet Circa.
- CO2-utslippene for Cyrene er betydelig lavere enn konkurrerende produkter, nok en egenskap som er fordelaktig for Circa.
- Circa Group har tidligere fÄtt 12 millioner euro i EU-stÞtte gjennom utviklingsprogrammet Horizon 2020. Dette programmet stÞtter nye produksjonsteknikker som kan lÞse dagens miljÞutfordringer innen kjemisk industri.
- Vi vet ikke nÞyaktig hva marginene er, men det er Äpenbart svÊrt gode marginer vi snakker om: "«Dette er en virksomhet med marginer som ligger betydelig hÞyere enn Norske Skogs kjernevirksomhet i dag. Vi gÄr ikke ut med et eksakt tall, men jeg kan si sÄ mye som at det er veldig gode marginer», sa Sperre.
- Selskapets ansatte har helt ekstremt lang erfaring og er ledere innen sitt felt, sÄ humankapital er absolutt en ekstremt sterk asset i dette tilfellet.
- Circa er fÞrste selskapet i verden som planlegger storskala produksjon av kjemikalier fra LGO-plattformen sin. Selskapet har ogsÄ flere patenter.
- Circa har ogsÄ Letter of Intent (LOI) fra flere store selskap som f.eks. Merck og Will & co. Selskapet sier selv at de har LOI som overgÄr planlagt produksjon, som naturligvis vil bety at prisen vil Þke etter de har levert avtalt kvantum da det Äpenbart er mye etterspÞrsel.
- Tenker ogsÄ det er greit Ä minne pÄ at IPO'en ble oversubscribed 15 ganger. Det er imidlertid slik at stÞrre investorer venter til kursutviklingen har normalisert seg fÞr de gÄr inn i etterkant av en IPO dersom de ikke fikk det de tegnet seg for. Med andre ord vil vi fÞrst neste 2 ukene fÄ se hvor stor pÄvirkning det vil ha fremover. Selv tipper jeg flere av disse fondene og investorene som ikke fikk tildeling vil begynne kjÞp opp i lÞpet av denne mÄneden som vil dytte kursen oppover. (Gitt at det negative bÞrsmarkedet i USA ikke vedvarer).
- Avslutningsvis tenker jeg bare pÄpeke alle mulighetene Circa har mtp. industrier de planlegger rette seg mot:
* Pharmaceuticals
* Agrochemicals
* Graphene
* Electronics/Batteries (aka EV)
* Paints/Coatings
* Flavours
* Fragrances
* Polymers/Biopolymers
Tenkte det er hensiktsmessig Ä komme med et par tanker rundt hvorfor jeg mener dette selskapet representerer en god kjÞpsmulighet, samt et kursmÄl. Her er et par punkter om selskapet jeg mener er svÊrt relevante:
- Ofte har grĂžnne selskap rundt 3-4 cornerstone investors, men Circa Group har hele 7. Det er da DNB Asset Management, Paribas Energy Transition Fund, Delphi Fondene, Handelsbanken Fonder, det svenske pensjonsfondet AP4 og Robeco Asset Management, i tillegg til Norske Skog selv.
- MANGE av de ansatte i Norske Skog har gÄtt tungt inn i Circa, sÄ det er Äpenbart de har sterk tro pÄ selskapet.
- Det er bare rundt to og et halvt Är til selskapet begynner tjene penger, og det forventes at inntekten vil Þke ekstremt mye nÄr produksjonen fÞrst er i gang. Litt mer om prognosene for omsetning:
- 2023e: Ca. 120+ MNOK
- 2025e: Ca. 750+ MNOK
- 2027e: Ca. 3,7+ Mrd. NOK
- 2028e: Ca. 6,7+ Mrd. NOK
- 2030e: Ca. 10+ Mrd. NOK
Her er det med andre ord ekstremt stor oppside om man ser pÄ multiplene i samme bransje, som ligger mellom 8.0x-14.0x. Antar vi et snitt pÄ rundt 10x vil det si at Circa allerede i 2025, altsÄ om litt under 4 Är, skal ha en market cap pÄ minst 7,5 milliarder NOK, som tilsvarer en kurs pÄ 62,8 NOK per aksje. Jeg er imidlertid litt mer konservativ sÄ forventer en kurs pÄ rundt 50 NOK, men er naturligvis mulig den gÄr betydelig hÞyere. Minner ogsÄ om at Circa sitt produkt er innen et segment med betydelig hÞyere marginer.
- Her er en ekstremt sterk trigger som kan gjÞre at selskapet kan overgÄ selv egne prognoser: "IfÞlge presentasjonsmaterialet til Circa Group gÄr det frem at det Ärlig brukes over 1 million tonn med petrokjemiske lÞsemidler, og at dette markedet vokser med rundt 3,5 prosent Ärlig. EU har imidlertid sagt at disse fossile, og til dels giftige, produktene er uÞnsket, men problemet i dag er at det knapt finnes alternativer."
=> Circa har utviklet og tatt patent pÄ en ny metode for produksjon av miljÞvennlige biokjemikalier og lÞsemidler i kommersiell skala. Med andre ord vil EU, dersom Circa klarer Ä fÄ til dette i stor skala, trolig enten legge store avgifter pÄ de andre alternativene som ikke er miljÞvennlige, eller gi insentiv til de som bruker miljÞvennlige alternativ slik som Circa tilbyr. Hvis det skjer kommer nok Circa til Ä bli kjÞpt opp lenge fÞr de fÄr til storskala produksjon. I motsetning til andre grÞnne satsinger der markedene ofte er pÄ noen fÄ milliarder kroner Ärlig sÄ er chemicals-markedet i bare EU pÄ hele 565 milliarder EURO Ärlig. Dette er da utelukkende EU, det blir naturligvis stor etterspÞrsel fra andre markeder som er betydelig stÞrre, som f.eks. Asia. USA sitt marked er ogsÄ ca. like stort som i EU. EU planlegger forÞvrig Ä forby FLERE kjemikalier som de mener er skadelig for mennesker, da mÄ man med andre ord trenge produktene til blant annet Circa.
- CO2-utslippene for Cyrene er betydelig lavere enn konkurrerende produkter, nok en egenskap som er fordelaktig for Circa.
- Circa Group har tidligere fÄtt 12 millioner euro i EU-stÞtte gjennom utviklingsprogrammet Horizon 2020. Dette programmet stÞtter nye produksjonsteknikker som kan lÞse dagens miljÞutfordringer innen kjemisk industri.
- Vi vet ikke nÞyaktig hva marginene er, men det er Äpenbart svÊrt gode marginer vi snakker om: "«Dette er en virksomhet med marginer som ligger betydelig hÞyere enn Norske Skogs kjernevirksomhet i dag. Vi gÄr ikke ut med et eksakt tall, men jeg kan si sÄ mye som at det er veldig gode marginer», sa Sperre.
- Selskapets ansatte har helt ekstremt lang erfaring og er ledere innen sitt felt, sÄ humankapital er absolutt en ekstremt sterk asset i dette tilfellet.
- Circa er fÞrste selskapet i verden som planlegger storskala produksjon av kjemikalier fra LGO-plattformen sin. Selskapet har ogsÄ flere patenter.
- Circa har ogsÄ Letter of Intent (LOI) fra flere store selskap som f.eks. Merck og Will & co. Selskapet sier selv at de har LOI som overgÄr planlagt produksjon, som naturligvis vil bety at prisen vil Þke etter de har levert avtalt kvantum da det Äpenbart er mye etterspÞrsel.
- Tenker ogsÄ det er greit Ä minne pÄ at IPO'en ble oversubscribed 15 ganger. Det er imidlertid slik at stÞrre investorer venter til kursutviklingen har normalisert seg fÞr de gÄr inn i etterkant av en IPO dersom de ikke fikk det de tegnet seg for. Med andre ord vil vi fÞrst neste 2 ukene fÄ se hvor stor pÄvirkning det vil ha fremover. Selv tipper jeg flere av disse fondene og investorene som ikke fikk tildeling vil begynne kjÞp opp i lÞpet av denne mÄneden som vil dytte kursen oppover. (Gitt at det negative bÞrsmarkedet i USA ikke vedvarer).
- Avslutningsvis tenker jeg bare pÄpeke alle mulighetene Circa har mtp. industrier de planlegger rette seg mot:
* Pharmaceuticals
* Agrochemicals
* Graphene
* Electronics/Batteries (aka EV)
* Paints/Coatings
* Flavours
* Fragrances
* Polymers/Biopolymers
Redigert 07.03.2021 kl 17:16
Du mÄ logge inn for Ä svare
Kratos
30.03.2021 kl 11:34
13535
Har lagt merke til at samtlige av ESG aksjene fÞr eller senere har blitt handlet under emikurs pÄ Growth. Blir ikke forundret om det samme skjer med denne.
Spesielt ogsÄ nÄ siden ESG og Tek faller / har falt til fordel for verdiaksjer. Tror trenden bare vil fortsette ut 2021 - er altfor mange selskap som ikke tjener penger som har gÄtt altfor mye (sikter ikke spesielt til denne, tror denne har godt potensiale pÄ lang sikt, pÄ kort sikt blir det nok bedre kjÞpsmuligheter i april).
Spesielt ogsÄ nÄ siden ESG og Tek faller / har falt til fordel for verdiaksjer. Tror trenden bare vil fortsette ut 2021 - er altfor mange selskap som ikke tjener penger som har gÄtt altfor mye (sikter ikke spesielt til denne, tror denne har godt potensiale pÄ lang sikt, pÄ kort sikt blir det nok bedre kjÞpsmuligheter i april).
Winter is Here
30.03.2021 kl 11:29
13475
Vil du ikke vente pÄ emisjonen ? Ledelsen hadde en bra mulighet nÄ, og jeg tror det er veldig sannsynlig at den kommer om ikke sÄ lenge.
Redigert 30.03.2021 kl 11:33
Samme her, selv kjÞpt meg opp pÄ 23. Tenker Ä sitte 6-12 mnd.
Joasen
30.03.2021 kl 11:21
13476
Det er nok bare at den har gÄtt mye, urolig marked og en del som sikrer gevinst. Har selv Þkt i dag pÄ 23kr og tenker lengre sikt.
Det hadde egentelig ikke jeg heller. Lurer pÄ hvor bunnen er...
Andpaal71
30.03.2021 kl 10:29
13559
hadde aldri trodd at denne skulle bli dagens taper. To dager pÄ rad!!
kelle
29.03.2021 kl 22:30
13798
Emonks invest skrev Hva tror dere om morgendagen?
Etter en hviledag i dag, kan den legge pÄ seg en krone eller to i morgen.
Emonks invest
29.03.2021 kl 22:15
5271
Joasen skrev Circa som forventet.
Hva tror dere om morgendagen?
Joasen
29.03.2021 kl 16:57
5434
Crash Bandikot skrev I dag falt Circa Group 6,4 % -sÄnn circa
Circa som forventet.
Crash Bandikot
29.03.2021 kl 16:37
5387
I dag falt Circa Group 6,4 % -sÄnn circa
Redigert 29.03.2021 kl 16:37
Winter is Here
28.03.2021 kl 19:33
5904
Spennende selskap med gode utsikter, men enig at et selskap skal ha organisk vekst hvor selskapet kan vise til det de har lovet. Det at aksje kan potensielt koste 200 kroner om 10 Är betyr ikke at den kan koste 200 kroner i dag. Oslo BÞrs har flere sÄnne selskap og det er trist.
Bolster
28.03.2021 kl 19:28
5881
Er ikke 10 gangen som analytikeren snakker om en del Ă„r fram i tid?
china
28.03.2021 kl 19:24
5851
Denne skal kraftig ned. Hele oppgangen er basert pÄ en avis artikkel.
kaedureddfor
28.03.2021 kl 16:37
6053
Dette var jo en aksje som mÄtte stÞttekjÞpes. SÄ kommer det en analytiker Ä roper 10-gangeren. Aksjen stiger 60 % pÄ kort tid. Fantastisk. Men varer det ved kortsiktig. Tror ikke.
Billyjojimbob
28.03.2021 kl 16:14
6029
Alle er long som ikke er shortđdet er swingen en lever av,satser pĂ„ den fortsetter med det fremover.
Maybec21 skrev Hva blir det i morgen?
Den som visste det.... Personlig tror jeg den gÄr litt opp. PÄ sikt har denne et meget sterkt potensialet, men den vil nok svinge litt frem og tilbake nÄ fremover. I denne er jeg long, da jeg har stor tro pÄ denne.
PrivatInvestor
27.03.2021 kl 06:23
6549
Maybec21 skrev Hva var emo kursen?
Emisjon var pÄ 16,75
HĂ„per selskapet tiltrekker seg mer oppmerksomhet fra meglerhusene.
Her besittes unike produkt med ett enormt potensiale.
RĂ„varetilgangen er bra og har lav pris.
Dette er produkter med Þkende priser og volum, den kombinasjonen er det fÄ ESG selskap som har.
HĂ„per selskapet tiltrekker seg mer oppmerksomhet fra meglerhusene.
Her besittes unike produkt med ett enormt potensiale.
RĂ„varetilgangen er bra og har lav pris.
Dette er produkter med Þkende priser og volum, den kombinasjonen er det fÄ ESG selskap som har.
luftskip
26.03.2021 kl 21:32
6797
Fytti grisen sÄ deilig Ä sitte meg nesten 60% pluss etter Ä ha hoppet inn under emisjonskurs i denne aksjen.
Jeg spotta at folk begynte Ä kjÞpe seg opp allerede pÄ onsdag her, men var overrasket over at vi ikke fikk noen investormeldinger om stÞrre fisk inne i denne i dag. Kommer nok helt sikkert mandag eller tirsdag for Ä si det sÄnn!
Jeg hadde selv regnet meg frem til et 6-7-Ärig kursmÄl pÄ 170 kr her, sÄ tilfredsstillende Ä se det gjenspeilet hos flere.
En annen sak som var trigger for meg, var den lave floaten, og enda mer: Investorene som er inne i emisjonen. Ingen kÞddetryner og urinalkaker og "hjÞrnesteiner" her. HjÞrnesteinene i Circa er faktisk ordentlige institusjoner, og de har lang lockup pÄ aksjene.
Kursen skal helt sikkert opp et par hakk til, var vanvittig bullish i dag. Vent pÄ korreksjonen med Ä kjÞpe deg inn, men ikke vent for lenge. Jeg for min del skal benytte anledningen til Ä snitte meg opp :)
Jeg spotta at folk begynte Ä kjÞpe seg opp allerede pÄ onsdag her, men var overrasket over at vi ikke fikk noen investormeldinger om stÞrre fisk inne i denne i dag. Kommer nok helt sikkert mandag eller tirsdag for Ä si det sÄnn!
Jeg hadde selv regnet meg frem til et 6-7-Ärig kursmÄl pÄ 170 kr her, sÄ tilfredsstillende Ä se det gjenspeilet hos flere.
En annen sak som var trigger for meg, var den lave floaten, og enda mer: Investorene som er inne i emisjonen. Ingen kÞddetryner og urinalkaker og "hjÞrnesteiner" her. HjÞrnesteinene i Circa er faktisk ordentlige institusjoner, og de har lang lockup pÄ aksjene.
Kursen skal helt sikkert opp et par hakk til, var vanvittig bullish i dag. Vent pÄ korreksjonen med Ä kjÞpe deg inn, men ikke vent for lenge. Jeg for min del skal benytte anledningen til Ä snitte meg opp :)
Tror den beveger seg opp mot 30 ja, her snakker vi nye kursmÄl raskt tror jeg fra 32. Spenn fast setebeltene!
Andpaal71
26.03.2021 kl 15:26
7090
Noen som har lagt en sperre pÄ 27.- , men brytes den er veien opp til 28,5, i lÞpet av en halvtime, kort.
Da kan den vel vÊre dobblet pÄ mandag fra 17 til 34 ??
Andpaal71
26.03.2021 kl 15:17
7047
Andpaal71 skrev Skal vel ikke se bort i fra at vi passerer 30.- i dag!!!
90 % sikker pÄ at vi passerer 28.5.- som er til nÄ dagens hÞyeste
Andpaal71 skrev Ser ut som vi kan fÄ et lite fredagsrally nÄ!!!
Kan starte over/CIRCA!!! 30kr pÄ mandag?
Allroad18
26.03.2021 kl 13:25
6938
china skrev Lykke til!! Hiv deg inn pÄ 40 kr
Tror jeg venter til den faller skikkelig tilbake...sÄnn er OB
Allroad18
26.03.2021 kl 09:14
7192
Hegnar er sikkert inne ogsÄ i og med at Hermanrud har vÊrt pÄ framsiden hele morgenen. KjÞper nÄr den faller tilbake, kanskje..
âą Circa was founded in 2006 and produces LGO, a sustainable and biobased chemical building block, which can be used in a variety of
applications. Currently, Circa is able to produce ~50,000kg of LGO per
annum, which stands in contrast to no other company being able to
produce more than 20kg.
âą Through the Resolute project, Circa received an EU Horizon grant of
EUR9.2 million (EUR11.2m to project) and is targeting a >1000tpa.
Cyrene (LGO derivative) production plant by end-2022. After the
companyâs successful NOK575m private placement on Euronext
Growth in February 2021 the project is fully funded.
âą The company has Norske Skog (NSKOG) as an industrial partner, which
also is the companyâslargest shareholder.
applications. Currently, Circa is able to produce ~50,000kg of LGO per
annum, which stands in contrast to no other company being able to
produce more than 20kg.
âą Through the Resolute project, Circa received an EU Horizon grant of
EUR9.2 million (EUR11.2m to project) and is targeting a >1000tpa.
Cyrene (LGO derivative) production plant by end-2022. After the
companyâs successful NOK575m private placement on Euronext
Growth in February 2021 the project is fully funded.
âą The company has Norske Skog (NSKOG) as an industrial partner, which
also is the companyâslargest shareholder.
Single Malt
25.03.2021 kl 22:30
7633
22% er mye pÄ en dag, men vi fÄr nÄ se, 200 er flg analysen om flere Är om de lykkes, blir humpete noen dager nÄ, bÞr uansett gi gode tradingmuligheter,
Kommer Ä stige noen dager denne nÄ pÄ skyhÞyt kursmÄl, mulig noen sider omtale i FA avisen imorgen og mange som vil inn. TP 200kr! Bull!
Metadoren
25.03.2021 kl 17:19
7928
En mÄ rett og slett hylle Hermanrud og NÊss i SB1M her med et virkelig godt hÄndverk av en analyse. Selv om 10 gangeren hÞres voldsomt ut pÄ lang sikt sÄ ligger det ganske mye substans bak dette kursmÄlet som reflekteres godt av analysen. Tror denne raskt vil nÄ 32kr. Hvorfor? Fordi fri flyt av aksjer er veldig lav og interessen for dette caset kommer til Ä Þke for hver dag fremover.
Redigert 25.03.2021 kl 17:21
kaedureddfor
25.03.2021 kl 17:13
7944
Slettet brukerskrev Her er det bare Ă„ komme seg inn litt brennkvikt!
Seier du det, Hermannsrudđ intradag greitt med inn og ut i pluss. Analytikere kan sei kvalitet som helst og slippe unna med det.