Avgjørende spørsmål i tiden fremover

Alfons Mons
RECSI 06.03.2021 kl 15:12 6624

Noen spørsmål som vil være avgjørende for veien videre:

1) Så lenge Aker-systemet ser på REC som en strategisk investering, virker det ganske sikkert at de vil øke sitt eierskap til enten negativ kontroll eller full kontroll. Hva taler for at Aker Horizons nøyer seg med 33,4%, og hva taler for at de sikter seg inn på minst 51%?

2) Når eierskapet skal økes er det vel svært lite sannsynlig at det vil skje over børs? Det blir både vanskelig pga antatt omfang av innsideinformasjon, og fordi det vil være så kursdrivende at prisen blir for dyr. Direktekjøp fra andre eiere blir vel for vanskelig/komplisert i mangel av andre (tilstrekkelig) store eiere. Da står man igjen med rettet emisjon, eller en eller annen fiks fusjon.

Er det andre veier til målet for Røkke?

Et scenario er selvsagt at Aker-systemet er fornøyd med 24% og styrekontroll, men det ville være unormalt når man ser Akers-systemets tidligere policy for strategiske eierposisjoner.

For min del er det uansett to ting som gjelder:

Tålmodighet. Og ha cash klar.
Tanjiro
06.03.2021 kl 16:35 6342

Det er ikke i tvil om at AKH vil øke deres eierandel, da de eier 51% i AOW og ACC, og vil nok tro at de også ønsker større eierskap i REC siden de nå har gått fra en finansiell investering til en mer strategisk investering. Spørsmålet er bare hvor mye og hvordan? Her er det flere muligheter. Forstår at mange nye er frustrert over kursutviklingen, men da spør jeg dere, er dette penger dere trenger nå? Eller kan dere vente noen måneder? På kortsikt kan denne bli herjet med, men på langsikt har fremtidsutsiktene aldri sett bedre ut.
Rubin
06.03.2021 kl 16:55 6239

Tenk nå litt fornuftig. Ja, jeg tror det ganske snart blir en rettet emisjon på maks en milliard kr mot AKH, MEN det er ikke penger de trenger til driften. RECSI har solid økonomi med økende inntekter fra Butte. Derimot skal selskapet rigges til langt høyere inntekter fra ML. De trenger kanskje ikke så mye mer penger enn de allerede har til det, men det hadde vært greit å kvittet seg med den resterende gjelden med 10% rente. Derfor hadde en slik emisjon bare bekreftet at her har Røkke store planer fremover.
Mitt råd er å laste opp jevnlig utover året så man kan bli med Røkke på den kommende batteridrevne himmelferden...🚀
Redigert 06.03.2021 kl 16:56 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
06.03.2021 kl 18:16 5974

Det er fullt mulig å kjøpe aksjer fra andre aksjonærer utenom børs. Flere tilfeller på at interessenter har gjort dette i form av blokk-trade som varsles etter børsslutt og med close 08:00 dagen etter. Hvorvidt man kan få tak i nok aksjer avhenger av prisen (premien) vedkommende interessent er villig til å betale.
Redigert 07.03.2021 kl 00:42 Du må logge inn for å svare
Rubin
06.03.2021 kl 18:23 5919

Det er mye mer sannsynlig at det kommer en rettet emisjon mot AKH. Da slår Røkke «to fluer i en smekk»: økt eierandel til Aker, samt mer penger til økt vekst i RECSI. Mer penger gir flere muligheter samt raskere gjennomføring...
AllInInc
06.03.2021 kl 18:41 5792

Dette er en tråd som jeg ser frem til å følge👍 Spekulerte tidligere med at KIR kjøpte Groves post via megler men dette måtte vel annonseres relativt raskt. Hvem er hoff meglerene til Aker og kan de kjøpe opp og selge til Aker når de har nok? Spør fordi jeg kjenner ikke reglene godt nok.
Alfons Mons
06.03.2021 kl 18:42 5782

Ja, du har selvsagt rett i det, men det jeg siktet til er at det trolig blir en for stor og komplisert operasjon å kjøpe seg opp 10% (fra 24% til 33,4%) i én omgang fordi det må involvere for mange små aksjonærer på kort tid. Det gjør at jeg etterhvert kun anser en rettet emisjon som det sannsynlige.
Alfons Mons
06.03.2021 kl 18:44 5753

Du har rett i at det hadde vært flaggepliktig. Kjenner ikke meglerne, men de kan ikke (lovlig, i alle fall) omgå dette via stråmenn.
Slettet bruker
06.03.2021 kl 18:48 5725

Hva er kriteriene etter loven for det?
Alfons Mons
06.03.2021 kl 19:13 5606

Det er ikke noen spesielle regler for off-market kjøp av aksjer såvidt meg bekjent (annet enn de normale innrapporteringsreglene), men eierstrukturen nå er slik at et kjøp på 10% av aksjene vil være en vanskelig/dyr operasjon å få til over natten. Topp 10 har stort sett rundt 0,9-1,8%, så han måtte fort få kjøpt alt av aksjer fra 10-15 forskjellige eiere utenfor børs.
Redigert 06.03.2021 kl 19:14 Du må logge inn for å svare
Marketwatch
06.03.2021 kl 19:47 5405

Jeg vet det sevsagt ikke, men tror REC vil kjøpe seg opp i en coming batteriprodusent. På den måten vil de sikre
leveranser fra ML, samt ta del i sluttproduktet, der de virkelig store pengene ligger. Dersom dette skjer, vil REC trenge
mer penger, og AH får rikelig anledning til å øke sitt eierskap. Som REC aksjonær håper jeg det er dette Røkke
har på beddingen, da det vil være svært positivt for aksjekkursen.
Rubin
06.03.2021 kl 20:37 5209

Ja, når Røkke går inn som styreformann må det bety at han har større planer enn vi kan forestille oss. Kan være at han tenker på å skape «tettere bånd» til en Silisium anode produsent eller til og med en batteriprodusent. Utrolig spennende tider...👍
Ærligtalt
06.03.2021 kl 20:47 5127

1,9 trillion dollars... ble akkurat nå vedtatt i USA... Biden får viljen sin- USA går for grønt
Redigert 06.03.2021 kl 21:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.03.2021 kl 21:50 4900

Skjønner. Tenkte "rettet emisjon" etter som du vel skrev at det er mest sannsynlig.
VL
06.03.2021 kl 21:51 4886

Leste artikkel om group 14 og at de ønsker å hente penger i en serie C funding i 2021 og en av måten å gjøre det å kjøpe et annet firma for å skalere opp for fremtiden.
Kan det være at Group 14 har en tanke om oppkjøp av REC og KIR måtte inn tidlig. VP ble heller ikke nevnt i Q4, er det en mulighet at VP er satt ut på siden da Rec er i forhandling med Group 14? Bare en teori da jeg ikke klarer å komme frem til hva som haster sånn for KIR.

https://news.crunchbase.com/news/group14-technologies-powering-next-generation-of-batteries-with-17m-series-b/

Series C Funding
Businesses that make it to Series C funding sessions are already quite successful. These companies look for additional funding in order to help them develop new products, expand into new markets, or even to acquire other companies. In Series C rounds, investors inject capital into the meat of successful businesses, in an effort to receive more than double that amount back. Series C funding is focused on scaling the company, growing as quickly and as successfully as possible.

One possible way to scale a company could be to acquire another company. Imagine a hypothetical startup focused on creating vegetarian alternatives to meat products. If this company reaches a Series C funding round, it has likely already shown unprecedented success when it comes to selling its products in the United States. The business has probably already reached targets coast to coast. Through confidence in market research and business planning, investors reasonably believe that the business would do well in Europe.

Perhaps this vegetarian startup has a competitor who currently possesses a large share of the market. The competitor also has a competitive advantage from which the startup could benefit. The culture appears to fit well as investors and founders both believe the merger would be a synergistic partnership. In this case, Series C funding could be used to buy another company.

https://www.investopedia.com/articles/personal-finance/102015/series-b-c-funding-what-it-all-means-and-how-it-works.asp
Redigert 06.03.2021 kl 21:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.03.2021 kl 22:29 4668

Interesant tanke.
Kan fort komme bud likt replacement cost på ML da. Uansett så blir vi nok ikke skuffet, Røkke er satt inn for å ivareta REC sine interesser, og ikke enkelt aksjonærer (AH) noe annet vil være straffbart.

§ 6-28. Misbruk av posisjon i selskapet mv
(1) Styret og andre som etter §§ 6-30 til 6-32 representerer selskapet, må ikke foreta noe som er egnet til å gi visse aksjeeiere eller andre en urimelig fordel på andre aksjeeieres eller selskapets bekostning
Ærligtalt
06.03.2021 kl 22:41 4568

Veldig interessant...

Røkke kan rett og slett ha skyndtet seg inn for å forhandle ...eller til og med avverge et oppkjøp/ selv legge inn bud
Redigert 06.03.2021 kl 22:43 Du må logge inn for å svare
maraud
06.03.2021 kl 22:56 4450

Veldig interessant om oppkjøp av en batterifabrikk. Men kan det være noe som ligger i luften mellom to unge gutter som startet fiskeri sammen? Denne meldingen kom 22.12.2020 i DN. Bjørn Rune Gjelsten og partnerne vil bygge en av Europas største batterifabrikker i Arendal

Tirsdag kveld bestemte Bjørn Rune Gjelsten og partnerne at det er Arendal som får en splitter ny batterifabrikk – og trolig mer enn 2000 nye arbeidsplasser.
En batterifabrikk for opp mot 20 milliarder kroner skal bygges i Arendal.

Det ble bestemt tirsdag kveld, og betyr at Arendal har utkonkurrert Kristiansand og Lista i jakten på milliardinvesteringer og et tusentall nye arbeidsplasser. Batterifabrikken kan skaffe Arendal 2000–2500 nye arbeidsplasser på fabrikken, og enda flere arbeidsplasser hos underleverandører og andre tilknyttede selskaper.

- Det blir Arendal. Det kan jeg bekrefte, sier daglig leder i Morrow Batteries, Terje Andersen.

– Dette er det vi kaller en gigafabrikk, som er definert som en av de største batterifabrikkene i Europa. Vår viktigste kunde er transportsegmentet, bil og annen type transport, og da må du opp i gigastørrelsen, sier han.

– Vi skal utkonkurrere kinesere, sørkoreanere og japanere, som har hatt enerett på dette i 15 år, sier Andersen.
Batterifabrikken er et samarbeidsprosjekt mellom den norske storinvestoren Bjørn Rune Gjelsten, Agder Energi, Bellona og Morrow.

Det blir selvfølgelig utfordrende med transport helt opp til Norge, det co2 regnskapet holder ikke.
Slettet bruker
06.03.2021 kl 23:13 4334

Kan han legge inn bud på Rec via Aker H, når han sitter som styreleder i Rec? Da skal han vel ha gode argumenter for at dét er til det beste for Rec slik markedsutsiktene er?
Sa2ri
06.03.2021 kl 23:53 4104

Her var det mye "babbel" og en del "synsing":

"spekulerte tidligere med at KIR kjøpte Groves post via megler men dette måtte vel annonseres relativt raskt." Dette er ikke meldepliktig så fremt man ikke krysser en flaggrense.

"....det jeg siktet til er at det trolig blir en for stor og komplisert operasjon å kjøpe seg opp 10% (fra 24% til 33,4%) i én omgang fordi det må involvere for mange små aksjonærer på kort tid." Dette er ikke komplisert - det handler om premien man tilbyr og hvorvidt aksjonærene er villige til å akseptere et slikt tilbud. Fullt mulig å få til i løpet av en "ettermiddag/natt".
Alfons Mons
07.03.2021 kl 00:04 4042

Setter pris på dine refleksjoner her, men ro litt ned med karakteristikkene:

1) Det er ikke babbel når jeg sier at det ville vært meldepliktig. Om Groves post hadde blitt kjøpt hadde eierandelen gått over 25% og dermed utløst flaggeplikt.

2) Jeg skrev at det enten blir komplisert eller dyrt. Selvsagt kan det gå på en natt om man fyrer opp premien, men på et punkt mister denne fremgangsmåten sin attraktivitet.
Sa2ri
07.03.2021 kl 00:20 3954

Da synes jeg du skal lese det jeg har skrevet til de to postene jeg har kommentert. En var din/ditt utsagn, den andre tilhører en annen bruker.
AllInInc
07.03.2021 kl 00:55 3827

Takk for svar. Som jeg trodde.
Slettet bruker
07.03.2021 kl 01:08 3774

Jeg synes innleggene dine var et friskt pust. Synes forumet har blitt bedre den siste tiden, mer substans. Noen sure oppgulp her og der får vi tåle lol.

Interessant at denvise2 får svar fra Rec på mailene sine. Jeg kan allerede nå "lukte" et comeback for grønne aksjer. Bidens pakke setter fyr på ting og på sensommeren står Rec i 25! Tror jeg: )
AllInInc
07.03.2021 kl 01:31 3704

Vet ikke om du har svaret men når rec trades i snitt på 10 mio aksjer per dag. Hvor lett er det da å «leke» med kurs utviklingen så lenge du har dype lommer og ingen nyheter kommer?
Slettet bruker
07.03.2021 kl 01:49 3663

Konsolodering blir nok ett stikk ord i REC som vi aksjonærne kommer til å bli vant med/dra nytte av. Oppkjøp / da trengs emisjoner - de mekanismer å være børs notert som kan gi ett selskap med ambisjoner i ett gitt marked enorme fordeler. Når der gjelder rec og røkke blir det mye gjetting- men det jeg vet med sikkerhet er at dette blir stort.
MorganKane
07.03.2021 kl 16:45 2762

Apropos dette med meldeplikt. Mener dere at AH ikke er innsider? Jeg mener at AH har meldeplikt både hvis det kjøper og selger. Med 4 personer i styret skulle man tror AH har mer informasjon enn resten av markedet. Innsidere har meldeplikt har de ikke?

Edit: AH er kontrollert av Aker som igjen er kontrollert av Røkke.
Redigert 07.03.2021 kl 16:47 Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
07.03.2021 kl 16:58 2639

Det er meldeplikt. Men igjen... Å få andre til å kjøpe volumer som slippes under shortraid for så å kjøpe disse aksjene i en større handel fra tredjepart er null stress

Tror dette blir bra jeg
Alfons Mons
07.03.2021 kl 20:11 2152

Jo, på sparket: Antar Aker Horizons anses som Røkkes nærstående, jf. verdipapirhandelloven 2-5. Så selv om han ikke handler selv vil det anses som innsidehandel, med de regler og rapporteringer som medfølger. Så det kan neppe skje noen akkumulasjon i skjul her.
Redigert 07.03.2021 kl 20:12 Du må logge inn for å svare