Nordic Nanovector skal til over 100 i løpet av 2021!

Slettet bruker
NANOV 07.03.2021 kl 03:53 51356

2016-reprise = opptur til 100+

En profilert skribent på et annet forum (Highlander) har postet dette, og spår altså 2016-reprise i løpet av 2021. (Jeg kjenner vedkommende privat og har fått tillatelse til å gjengi hans innlegg på Finansavisens forum) :

Fredagens sluttkurs samsvarer cirka med kursmålet til Jefferies, 23,50 kroner. Siste oppdatering fra Jefferies er avgitt etter den rettede emisjonen, og kursmålet ble da oppjustert fra 16,50 kroner.

Ser ikke bort fra at analytikeren derisket caset noe ettersom finansieringen er sikret til read-out på Paradigme. Og i mellomtiden er det duket for flere andre kurstriggere. Personlig synes jeg fortsatt at Jefferies ligger alt, alt for lavt, men forbauser meg ikke om de kommer diltende etter, etter hvert som kursen legger på seg ytterligere.

Alle forhold ligger nå til rette for 2016-reprise i 2021. Og denne gangen vil ikke emisjonsfrykt stoppe oppgangen etter hvert som triggerne kommer.

Når dette går opp for flere, vil forventninger alene kunne øke kursen før triggerne inntreffer.

Fredagens nedgang var over-kill på nedsiden, og det virket som om robotene og algoritmeaktørene pisket den frem.

Videre bør Wall Streets snuoperasjon fredag, fra minus til pluss, kunne trigge ny oppgang for aksjen mandag. For øvrig interessant at LOD denne fredagen (23,40) ble høyere enn LOD forrige fredag (22,50). Begge de to siste ukene har aksjen hatt intradagtopper godt over 30 kroner. Utelukker ikke nytt forsøk på 30+ igjen allerede kommende uke.
Redigert 07.03.2021 kl 04:30 Du må logge inn for å svare
Ronny Pøbel
25.03.2021 kl 13:06 4797

Jeg er absolutt for støttekjøp, men samtidig er det viktig å ha krigskassa klar.
Tror vi får fasiten ganske snart. Blir uansett spennende 3 måneder.
dr. Stockman
25.03.2021 kl 13:37 4728

Tror problemet for aksjekursen den nærmeste tiden er at så snart aksjekursen stiger så ligger det en trygg fortjeneste der hvis man selger samme antall aksjer som man kan tegne seg for i emisjonen. Jo høyere kursen går jo flere vil benytte seg av denne muligheten. Kursen har ligget helt opp mot 30 tidligere, men da var reparasjonsemisjonen ennå ikke vedtatt slik at man ikke hadde noen garanti for å få kjøpt aksjene tilbake til 22,75 kr. Tror nok at det trengs en liten nyhet for at kursen skal gjøre et hopp før vi har lagt hele emisjonen bak oss.
bj111
26.03.2021 kl 19:59 4308

Ser ut som det er det som foregår om dagen.
Kontur
26.03.2021 kl 20:06 4288

Bare å forholde seg i ro. Når nyheter kommer vil kursen gå rett opp.
Areapril
26.03.2021 kl 20:23 4275

Av ren nysgjerrighet, hva baserer du utsagnet på?
Slettet bruker
26.03.2021 kl 20:35 4226

Jeg har kjøpt aksjer i Nanov......igjen. Har tidligere sittet en sommer rundt kr 80 for så å selge meg ut på 80,5. Jeg vet ikke riktig hvorfor men tipper at jeg gikk lei. Dette fordi at jeg da som nå hadde posisjonert meg for enten eller.

Uansett.

Jeg forstår ikke caset utover på overflaten mens jeg i løpet av flere år i aksjemarkedet og her på HO, har lært meg en del mennesker å kjenne. Mange av skribentene i Nanov har uten tvil peiling mens jeg aldri har fått med meg hvor mye de har tapt på Nanov tidligere? Mange satt vitterlig og hausset aksjen da den var over 100?

Gikk det bra med dere?
Slettet bruker
26.03.2021 kl 20:38 4287

dr. Stockman, merlin, focuss og alle dere andre. Fortell?
focuss
26.03.2021 kl 21:08 4238

Jeg kjøpte våren 2016 i området 19-30. Solgte på vei ned fra toppen på 120+ i området 80-60 da ledelsen var nær å gi meg magesår. Ledelsen mistet etter hvert all tillitt i markedet og det endte med ny styreformann og ny CEO. Så ja det gikk bra med meg da jeg gjorde det veldig bra i andre aksjer som Photocure Contextvision og senere en rekke andre. Nå er det Nanov sin tur til å skinne mener jeg. Sjarmøretappen ligger rett forut.
Picosalax
26.03.2021 kl 22:16 4054

Det er selvsagt ingen som har tapt penger på Nanovector, kun solskinnshistorier der man solgte på topp etter inngang på 12, solgte for 100 og gikk nylig inn igjen på 16. Det er bare Korsar som kan matche dette. Hvor ble det av han for forresten?
Redigert 26.03.2021 kl 22:17 Du må logge inn for å svare
hgsd300
26.03.2021 kl 22:20 4034

Kjøpte mine første på 36 når de ble notert på Access. Så ble jeg med ned til 12, hvor jeg handlet mer. Så kjøpte jeg litt med jevne mellomrom opp til 24, da var jeg all in med gearing. Solgte held greia på vei ned på 113.

Har vært litt ut og inn, men gikk all in igjen på 14 før Q1 og satset på at ting var på stell. Så det blir et vanvittig spennende 21.
Slettet bruker
26.03.2021 kl 22:59 3929

Javel
Robspierre
26.03.2021 kl 23:35 3848

Jeg kjøpte på ca 13 og solgte på 125. Gnir meg i hendene enda.
I dag har jeg noen tusen stk på snitt 21 og venter på pensjonen :-)
Slettet bruker
26.03.2021 kl 23:45 4171

Jeg kjøpte i 2019 snitt 21 og solgte i 2022 halvparten 500 kr aksjen, resten ble solgt i 2025 for 2000 kr aksjen
Merlin
26.03.2021 kl 23:50 4237

Jeg har vært med fra 12 kr. på slutten av 2015, etter at kursen hadde vært oppe i 39. Solgte en del ned på høye kurser, høyest på over 124 i desember 2016 og har senere kjøpt tilbake etter hvert som kursen har falt. Grunnen til at jeg lettet meg, skyldtes først og fremst at det var langt frem den gangen, og mye kunne skje under veis. Min mal har vært Algeta, der jeg var med til dels fra 6 kr(!) og har lagt til grunn at vi får noenlunde samme forløp her. Erfaringene fra Algeta var at det fort kunne komme et fall på 100 kr. underveis. Og det slo også til i Nanov.

Har lastet kraftig på 13 nivå i senere tid og kjøper fortsatt nå. Har fulgt aksjen daglig i disse årene. Har nå en kostpris på eksisterende beholdning på temmelig nøyaktig 20 kr.

Tankegangen er at kursen er nyhetsdrevet. Gode nyheter gir oppgang, og momentum i en periode.

Men nå nærmer vi oss et stort tidsskille, der det må tenkes annerledes: Det tidspunkt da LOA - Likelihood of Approval virkelig begynner å synes. Med voksende LOA stiger gjerne kursen kraftig. Dette kan fremstilles grafisk. Hovedoppgangen skal i teorien begynne NÅ! En rekke ting er kommet på plass i senere tid, ikke minst at de parallelle kalibreringsforsøkene er avsluttet og avklart.

Så min plan er å kjøpe mest mulig billig nå og bli sittende frem til partneroppkjøp, som jeg regner med kommer.

Grunnen til at jeg ikke anser det lønnsomt for Nanov å etablere eget salgsopplegg worldwide skyldes at Big Pharma, spesielt Roche og Bayer, allerede har sine salgskanaler og markedsapparat på plass, og det vil koste dem nada å ta inn et produkt som Betalutin. Roche har en kjempemessig mulig tilleggsfordel: Betalutin med et svært langt gjenværende patent, kan i kombo med Rituximab, som er gått av patent, gi Roche muligheten til å skvise ut generika for Rituximab, om de da sitter med eierskapet også til Betalutin. De kan da selv være eneleverandør av kombobehandlingen. Jeg tror derfor ikke at det er noen tilfeldighet at Mr. Peter Braun, med 30 års fartstid i Roche nå er ansatt som CEO i Nanov. Det gir noen svært tydelige signaler!

Samtidig som BP selskapene kan fiske ut et selskap med et vellykket produkt og spare seg masse utviklingskostnader og prøving og feiling. Derfor er det en god match for både selger og kjøper å finne et likevektspunkt for verdiansettelsen.

Og den verdien blir langt høyere enn det Nanov selv på kort tid kan få ut i verdistigning.

Et partneroppkjøp er derfor vinn-vinn for begge parter.

Alternativt kan Nanov lisensiere ut store deler av verden og ta den mest lønnsomme delen selv, USA.

Forutsetningen for økende LOA er selvfølgelig at vi nå fremover kommer i avlesningsperioden for fase 2. Men allerede har Nanov hele Lymritstudiet bak seg, de har Archer-forsøkene og de har gode interimstall fra 74 pasienter i Paradigme. Og det er ingen konkurrenter som tilnærmelsesvis er så lett å administrere, og som har en synergi med markedsleder Rituximab, som da det var i patent uten generika, vel var verdens 5. mest solgte medisin med en omsetning på over 70 mrd. kr. !

Alt ligger etter min forståelse til rette for at Nanov lykkes med Betalutin.

Likevel ligger kursen svært lavt. Hva skyldes det?

Først og fremst at tidligere ledelser har gjort en del feil valg, tatt for lett på enkelte ting som virket enkle (eksempelvis for å unngå avslaget fra etisk komite REK, som kostet selskapet et halvt års utsettelse) og ikke vært flinke nok i prioriteringene. Det har gitt sterkt kursfall, usikker kursutvikling og bunnet også pga covid-19 og forsinket inklusjonstakt under 10 kr. aksjen den 16. mars i fjor. Det er heldigvis rettet på til de grader med dagens ledelse og styre, og med god vaksinasjonstakt regner jeg med at inklusjonstakten nå ikke vil by på problemer fremover.

Svært mye har også vært gjort riktig. I Archer-1 ligger et enestående godt arbeid, som viser fantastisk forståelse på mikrobiologisk og molekylært nivå. De meget verdifulle patentene på Humalutin og alphastråling likeså. Og eksempelvis fast track innen MZL. Nanov har bygget en solid plattform.

Også valgt strategi ser nå meget god ut, der planen er å få godkjent Archer-1 sammen med Betalutin. Godkjennelse av Betalutin også som single agent er viktig. Det medfører at Betalutin nok relativt enkelt også kan brukes sammen med andre medikamenter enn Rituximab om nødvendig, og gir fleksibilitet.

At kursen nå pga rep-emisjonen ser ut til å ville ligge rundt repkursen anser jeg som en gedigen kjøpsanledning. Kommer Nanov med gode resultater fremover vil vi fort få en kursrakett børsen sjelden har sett maken til. Det eventyret ønsker jeg å være med på for fullt! Tenk derfor ikke på mindre daglige svingninger, men planlegg for månedene fremover. Det vil kunne bli det mest lønnsomme jeg ser som mulighet i det norske aksjemarkedet fremover. En verdiøkning på 15 ganger er ikke vanskelig å regne hjem. Jeg viser til overslaget jeg gjorde i går, der det viste minimum 300 kr. aksjen og en årsavkastning nær 1500%?




Redigert 27.03.2021 kl 00:38 Du må logge inn for å svare
Fow
27.03.2021 kl 06:57 3996

Takk for nok et godt innlegg.
Tips til alle. Her, som med alt annet, er det et risikobilde. Viktig å ta med i vurderingene hver enkelt gjør før evt. kjøp.

Lykke til!
Fjellgutten
27.03.2021 kl 09:16 3770

Først og frem takk for gode og funderte innlegg Merlin. Det gjør at en som meg, som ikke kan medisin og ikke kjenner selskapet så godt får et grunnlag til å vurdere caset. Du og et par tre andre virker veldig optimistiske og overbevisende. Men, det er jo helt klart en risiko med dette som alt annet på børsen. Du sier at LOA er stigende. Din subjektive vurdering. Og at kursen etterhvert vil reflektere dette. Mener at DNB har en LOA på 45 % ? Kjenner du eller andre om andre meglerhus har satt LOA på caset ?
Så regner jeg med at du og de andre toneangivende her inne mener at dette er satt alt for konservativt.
Skulle vært interessant å få noen synspunkter på hva du og andre mener er en riktig satt LOA for øyeblikket .
focuss
27.03.2021 kl 09:26 3725

I ettertid så kan vi også sende Costa en liten vennlig tanke. Han sørget for å hente 500 millioner til kurs 114 kr. Uten det så hadde det vært flere aksjer i selskapet i dag og retter opp noe av skaden.
Falketind
27.03.2021 kl 09:38 3739

Stor takk til blant annet Merlin og Focuss for mange høyt faglig kommentarer og betraktninger. Foreløpig slik som kursen nå ligger an setter inntil videre en demper på at vi sitter på noe stort. Eventuelt at en større aktører BP laster opp på bakrommet med påfølgende skambud på de resterende aksjene. For egen del har aldri hatt så mange aksjer i selskapet som jeg har nå i dag og har selvfølgelig benyttet sjansen til laste opp på disse lave nivåene. Skal bli artig å se tilbake på analyser og verdivurderinger den dagen vi i fremtiden sitter med fasiten på prosjektet Betalutin. Håper at vi langsiktige små aksjonærer til slutt får en velfortjent og rettferdig gevinst 📈.
Redigert 27.03.2021 kl 09:48 Du må logge inn for å svare
Pentagon
27.03.2021 kl 09:50 3789

Vi går i alle fall en spennende periode i møte:

Preliminary top-line PARADIGME data expected in H2 2021
Given all our efforts in 2020 and in 2021 to date, we believe the company is well positioned to deliver preliminary three-month top-line data from PARADIGME in H2’2021, paving the way for a planned regulatory filing with Betalutin® in 2022�
These data, if positive, would represent a key value- generating milestone for Nordic Nanovector, our shareholders and patients with NHL�
Positive data from PARADIGME would also allow us cement Nordic Nanovector’s position at the forefront of radiopharmaceutical drug development, a field of exceptional promise and one that is attracting increasing investor and industry attention.

Pentagon
Jadaok
27.03.2021 kl 10:17 3719

Du skriver: "Men nå nærmer vi oss et stort tidsskille, der det må tenkes annerledes: Det tidspunkt da LOA - Likelihood of Approval virkelig begynner å synes."

Det er vel ingenting som har blitt klarere det siste året eller månedene vel? Det er ingen data fra Paradigme som har blitt publisert, eller tar jeg feil? Lars Niebe sa vel selv på Radium at Nano må vente på resultatene av Paradigme og at de kan gå begge veier, altså om dette blir suksess eller fiasko. Vi må vente mot slutten av året før vi vet om det blir det ene eller det andre. Alt fram til da blir vel tro, håp og kjærlighet, eller hva?
Kajtek
27.03.2021 kl 10:29 3741

OK nå ser jeg det.
Mulla3
27.03.2021 kl 10:33 3751

Sannsynlighet for godkjenning
Londonmannen
27.03.2021 kl 10:35 3758

Tusen takk Merlin for nok et solid og godt innlegg. Vi har forsåvidt vært i samme båt. Selv fikk jeg gleden av å være med fra feb 16 med inngang kr 14,3 på mine første aksjer. 2016 ble et eventyr, men selv var jeg helt ute av NANO siden våren 2018 og kom ikke inn igjen før i august 2020. Nå sitter jeg med dobbelt så mange NANO aksjer som jeg hadde i 2016, og flere blir det. Snittprisen er også betydelig lavere enn det den var etter jeg var ferdighandlet i 2016.

Ser frem til et særdeles hyggelig 2021. Men, dersom man leser dette og ønsker å ta del, vennligst ikke baser din investering kun på hva du leser på FA diskusjonsforum og liknende forum. Gå inn i historien til selskapet, les deg opp på kvartals og årsrapporter og ikke glem at dette dreier seg om farmasi og den risikoen det innebærer.

Ha en riktig god helg!
focuss
27.03.2021 kl 10:36 3799

Jadok
Spørsmålet ditt er til Merlin, men tillater meg å svare likevel. Sa virkelig Lars at Paradigme kan slå begge veier? Vel teoretisk så har han kanskje rett, men det virker helt usannsynlig. Når en ser på de konsistente resultatene Betalutin har gitt basert på Lymrit og Paradigme så langt, over 100 pasienter , så virker det statistisk rett og slett nesten umulig at de gjenværende pasientene kan endre bildet i negativ retning. Enda mer så når nå inklusjonskriteriene er endret for å øke rekrutteringen.

Når kursen over lang tid har vært svært lav så har det aldri vært fordi noen har tvilt på effekten av Betalutin, men fordi rekrutteringen gikk så sakte at markedet lurte på om flere emisjoner ble nødvendig for å ferdigstille Paradigme.

Det som er nytt og har løftet kursen ut av bunnivå er to ting. Interim avlesning viste gode resultater slik at nå skal vi bare sette ballen i mål, dvs ferdigstille Paradigme og sende søknad om godkjennelse til FDA. Rekrutteringshastigheten er kraftig forbedret slik at vi skal ferdigstille Paradigme og avlesning uten ytterligere emisjoner.
Redigert 27.03.2021 kl 10:47 Du må logge inn for å svare
focuss
27.03.2021 kl 10:55 3746

LM
For min del hadde jeg nok aldri eid en Nanov aksje om jeg bare skulle lest selskapets rapporter og presentasjoner. De er alt for lite pedagogiske til at de er særlig nyttige for folk som er nye som investorer i denne bransjen. På en eller annen måte må en klore seg litt oppover på lærekurven for å ha nytte av hva selskapet presenterer. For meg har dette forumet vært veldig nyttig for å gi meg en ballast jeg er komfortabel med. Har vært mange dyktige skribenter her de siste fem årene. Merlin, Donkeykong m.fl.
Londonmannen
27.03.2021 kl 11:01 3749

Hva angår resultatene så vil det overraske meg meget om det plutselig skulle dukke opp helt andre og langt dårligere resultater. Såvidt jeg skjønner, rett meg om jeg tar feil, så er det et stort innslag av fysikk i Betalutin. En nuclear enhet med ideell stråling bringes frem til kreftcellene, trenger inn i cellen og stråler dna’et i kreftcellene. I tillegg gir det en crossfire effekt som dreper ca 40 nærliggende celler.

At denne teknologien fungerer vet man. Samt at den gir særdeles god effekt. Man har nå også beslutter å fokusere på 15/40 dosen som gir meget god effekt men også gir minst bieffekt. Det man trenger nå er at medisinen benyttes av tilstrekkelig antall pasienter. Men man har vel allerede fått såpass gode svar gjennom tidligere armer at det neppe er ventet større overraskelser i paradigmepasientene.
Vi må ikke glemme historien om pasienten Bente. Såfremt jeg ikke tar feil lever vedkommende fortsatt. Og hun ble behandlet med Betalutin tilbake i 2013?

Nei, jeg er overbevist om at dette blir medisin. Risikoen ligger trolig andre steder enn i selve Betalutin.
Londonmannen
27.03.2021 kl 11:09 3724

Joda, ikke uenig med deg i det. Og flere av dem er nok også utdannet innen medisin/fysikk. Jeg må selv vedgå at det var Merlin sine solide innlegg som gjorde at jeg kjøpte meg inn. Men likevel bør man sette seg inn i selskapet gjennom andre kilder, som et tillegg. Jeg vet at jeg selv kan bli en smule euforisk og man frarådes å investere på bakgrunn av en bergenser sin euforie. Men skribenter du nevner utviser en solid faglig forståelse.

focuss
27.03.2021 kl 11:12 3743

LM
Viktig poeng dette med at resultatene til Betalutin styres av fysikk som er forutsigbar fremfor biologi som er mer uforutsigbart. Egentlig så er vel Betalutin effektiv basert på en kombinasjon av biologi og fysikk. Biologien er bæreraketten som bringer ammunisjonen frem til målet hvor fysikken skal drepe kreftcellene.
Jadaok
27.03.2021 kl 11:16 4062

Takk. Han brukte ordet "binær", som vel kan forstås som to mulige utfall. Ble litt reservert på å gå tungt inn i Nano da jeg hørte det. Er litt inne.
focuss
27.03.2021 kl 11:20 4045

Jadok
Ja stemmer det, merket meg at han sa det. Ikke egnet til å roe investornerver det. Jeg tror at om han hadde fått ett oppfølgingsspørsmål på det så tror jeg han ville moderert den uttalelsen. Det er hva jeg tror og selvfølgelig ikke vet.
Fjellgutten
27.03.2021 kl 11:33 3991

Ja, det er noen superselgere her som tilsynelatende kan sine saker. Som deg er jeg bergenser, og blir lett revet med. Blir å kjøpe litt til på mandag.
Vel vitende om at DNB har en sannsynlighet på 45 % ( ?) for at medisinen blir godkjent.
Stranger
27.03.2021 kl 11:47 3935

Det kunne være interessant at vide, at hvorfor kun 45% sandsynlighed for godkendelse og 55% sandsynlighed for ikke godkendelse. Der må være nogle facts DNB har kigget på, som indikere for 55% fejl.
Jadaok
27.03.2021 kl 12:39 3801

Mulig dette er forklart og skrevet mange steder, hva er de siste offentlige resultatene av paradigme?
Dette står det i Q3 2020: Q3’2020 highlights
• Positive outcome from PARADIGME Interim Analysis
– IRC* recommendation to focus on single arm investigating the “40/15” dosing regimen

Vet vi noe om disse interim resultatene som gjorde at de besluttet kun 40/15?
Når er de siste resultatene fra 40/15 fra?

Takk for svar, hvis noen gidder.

Ellers Foccus, takk for at du hjalp meg å tro på PHO. Sitter der ennå jeg. Kanskje Nano blir den nye PHO.....? Mye mer risiko på nåværende tidspunkt, men betydelig mer oppside, naturligvis.
Merlin
27.03.2021 kl 13:28 3668

Jeg legger også vekt på flg. uttalelser fra selskapet vedr. interimanalysen som bruker ordet positiv, uten at det informeres om nærmere detaljer

"POSITIVE OUTCOME from PARADIGME Interim Analysis".

Etter at Lars Neiba uttalte binært utfall har man flg. uttalelse i 4Q20 rapporten, som er temmelig overbevisende:
"We remain convinced of the commercial potential of
Betalutin® based on the competitive efficacy data that was seen at the time of the Interim Analysis and in earlier
studies, which could allow it to address an important unmet need in advanced FL. We continue to work hard to
ensure that we complete PARADIGME in a timely fashion such that we can report preliminary three-month top-line
data in H2’2021.”

Det som gjør caset Nanov så spennende er at mange faktisk tror sjansen kun er 45% for godkjennelse. Som i travsport må man kunne forskjell på egne odds og bookmakernes.

Det er DnB som har øket oddsen fra 40, men kun til 45%. Det skyldes at DnB legger normal medisinsk utvikling til grunn. Og i tilfelle Nanov er ikke fase 2 fullført, derfor ikke høyere LOA. Men det er av skjematiske grunner, og et forsøk fra DnB på å være nøytrale.

Anse derfor DnB som bookmakertipset. Men det betyr ikke at en investor ikke skal kunne ha egne odds.

Hvorfor mener jeg oddsen er satt for lavt? Det skyldes BÅDE uttalelsen fra ekspertpanelet i Nanov, som har uttalt seg om at Paradigme har overbevisende resultater, og det baserer seg på 100CR i de prekliniske studiene og kohort 1 i Archer-1. Og det er altså i stor grad fysiske resultater med røntgen, som også Nanov har forklart via in vitro celleforsøk og den synergiske virkningen med Rituximab. Det slår alt av konkurrenter av banen.

Vi får nå svar på kohort 2 i løpet av de nærmeste 3 månedene. Jeg satser på at resultatet også i kohort 2 blir godt. Selv om bare 1 eller 2 av de 3 oppnår CR i kohort 2, og det kan skje pga. pasientenes tilstand, tumorplasseringer osv, vil likevel samlet resultat da bli 67 eller 83% CR, noe som fortsatt er best in class. Og resultatet kan uansett ikke bli dårligere enn 50% CR. Blir det 50% CR må man inn og i større grad se på underliggende data, og hvor gode de faktiske resultatene er i ORR%. Har man ikke CR, men for eksempel 80% svulstreduksjon vil det også vise en meget høy virkningsgrad.

De fleste vurderer da denne usikkerheten som høy. Derfor er aksjekursen ikke steget, man avventer kohort 2.

Ut fra et beslutningsteoretisk resonnement er likevel aksjekursen for lav. La oss si at LOA er som DnB sier, 45%. Og utfallet er 300 kr. ved suksess. Da vil vanlig sannsynlighetsregning gi følgende binærutregning: 300x55%x0+300*45%x1 = 135 kr.

På grunn av risikoaversjon ligger imidlertid ikke kursen på 135, men 23 kr. 23/300% er ikke høyere enn godt 7% i det markedet anser som LOA! Det gapet kan vi som informerte investorer utnytte og tjene stort på!

Vi mennesker har en tendens til å overvurdere risiko. I stedet for å sette en noenlunde riktig risikoprosent, overvurderes risikoen kraftig. Det er gjort undersøkelser på det. Folk er blitt spurt om de vil satse 30 kr. mot å få 40 kr. igjen med 80% sannsynlighet. De fleste ville sagt nei. Enda utfallet blir 20%x40kx0+80%x40kx1=32 kr.
Redigert 27.03.2021 kl 23:02 Du må logge inn for å svare
bj111
27.03.2021 kl 13:34 3644

Ser dere diskuterer sannsynlighet eller LOA. Da BerGenBio startet sine forsøk på covid-19 ble det sagt på en PODcast jeg hørte at LOA ved oppstart normalt ligger på 20%. Selskapet uttalte noe helt annet men det er egentlig ikke så interessant. Etterhvert som prosjektet skrider frem stiger LOA om alt går etter plan. At DNB etter det jeg skjønner opererer med 45% er svært bra vil jeg si da de nok har lært å være mer forsiktige etter å ha bommet tidligere. At Lars sier den er Bineær er helt naturlig for annet vil være usaklig.
45% LOA på et så komplisert område som Kreft behandling er bra og skulle nok tilsi en høyere verdi på selskapet. Tror ikke en finner noe seriøst meglerhus/analytiker som vil sette en høyere LOA enn 50 før fase3 er over.
Det er vel selve grunnen til at farma aksjer er eksplosive ved positive resultater?
focuss
27.03.2021 kl 13:37 3633

Jadok
:-) Ja PHO har vært en fin reise. Det er dit jeg gikk når jeg forlot Nanov. Den gangen lå PHO på lavt 20 tall og ingen ville ha den. Det som var fint med PHO var at jeg vurderte R/R til å være fantastisk og turte derfor å satse virkelig tungt. Det er det som jeg finner vanskelig i markedet. Lett å finne aksjer med skyhøyt potensiale slik at man gjerne kan ta noen lodd, men skal det bli mye penger så må det være slik at prisingen er lav og risikoen er lav fordi den ikke er oppdaget og at man tør satse mye penger. I dag har Nanov kjempestort potensiale, men vurderer risikoen tross alt til å bli for stor til å gå all inn. Kitron er ikke helt der hvor PHO var på 20 tallet , men hr en flott R/R slik jeg ser det. Uansett, risikoen i Nanov ser jeg slik at det i dag er min tyngste investering, men har midler til å gå inn med ti ganger så mye dersom R/R rettferdiggjør det.
Redigert 27.03.2021 kl 13:48 Du må logge inn for å svare
focuss
27.03.2021 kl 13:57 3562

Merlin
Enig i det du skriver. Selv vurderer jeg LOA til å ligge i området 85-90%. Likevel så er det grenser for hvor mye penger jeg tør satse da konsekvensen av de siste 10-15 prosentene er så ekle. Uansett, min tyngste investering er Nanov. Med min LOA så vil jeg bli veldig overrasket om ikke dette går veien, men slike vurderinger kan være flyktige og blir hele tiden påvirket av all mulig indre og ytre informasjon.

Vil liksom ikke hoppe i fallskjerm om det er 85-90% sannsynlighet for at skjermen åpner seg.
Redigert 27.03.2021 kl 14:03 Du må logge inn for å svare
focuss
27.03.2021 kl 14:02 3532

DNB sin LOA på 45% tror jeg er tilpasset behovet for å få et kursmål som virker fornuftig sammenliknet med markedets prising av aksjen. Jeg mener de hadde LOA på 40 allerede i 2016.