Er PGS en 10-doblings-kandidat ???

Cliff
PGS 07.03.2021 kl 12:03 227051

Hva skal til for å utløse mange-dobling av en aksjekurs ??

Jeg tror det er mangt som må klaffe, samtidig for å utløse de store og langvarige kurs-rallyene...

Det dreier seg om gårsdagens livssituasjon, dagens livssituasjon og morgendagens livssituasjon

«Gårsdagens livssituasjon» var ekstremt dårlig for PGS.
Markedssvikt og Gjeld som er tilpasset et mye høyere omsetningsnivå...er dødelig
Pandemien med halve verden i dvale gjorde det ekstra ille med ekstremt fall i oljeforbruk og oljepris.
Oppdragsgivere kansellerte sine seismikkordre

«Dagens livssituasjon» får optimismen til å blomstre.
Investormarkedet og oljeselskapene ser slutten på pandemien. Oljeinvesteringene øker. Ordreboka vokser.
En konkurrent kollapset.

«Morgendagens livssituasjon» synes eventyrlig.
Fyldig ordrebok gir åpning for å flere båter i arbeid. Pr dato en økning fra 5 til 7 båter...
Det gir mye mer inntekter.
Gjelda er som før med forfall forskjøvet med 2 år.
Gjelda er problematisk hvis inntektene svikter...
Men nå svikter ikke inntektene lengre.
Derfor er livssituasjonen endevendt

Og PGS-aksjen er klar for 10-doblet verdi...

PGS-aksjen har gjort det før😊
Sjekk historisk chart og lær av historien

Selskapsverdien har historisk sett ofte ligget opp mot 30 milliarder
Slik sett synes det nesten naturlig at at kursen kan både 10 og 20-dobling
.......................
supplert 09.05.22

Etter emisjonen har det blitt en del ekstra aksjer å fordele selskapsverdien på.
MEN på litt sikt 18-24 mnd, så er 10 dobling fra dagens kurs rundt 6,50, absolutt et realistisk mål.
Redigert 09.05.2022 kl 10:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.03.2021 kl 11:37 7989

rent geofysisk, gir det ingen mening for BGP å kjøpe AGS eller SBX. Polrcus ville være en kandidat. husk at BGP også ble tilbudt Fugro- eller CGG-skip, da de ønsker å komme seg ut av seismisk virksomhet til havs.
Slettet bruker
21.03.2021 kl 11:48 7961

Både AGS og SBX har source vessels og SBX 2D så da må det gi noe mening for BGP å kjøpe dem.

Norne skrev en gang at BGP kunne være interessert i å kjøpe SBX for å bli kvitt sin hoved konkurent.
Tror ikke det skjer da. Har mer tro på at Shearwater sluker SBX.
Slettet bruker
21.03.2021 kl 11:55 7948

det må også oppgis at SW allerede har for mange fartøy til å kunne brukes. hvorfor de ultra gamle SBX-fartøyene?
Slettet bruker
21.03.2021 kl 13:16 7809

Ultra gamle SBX fartøyer???????????

Det eneste fartøyet Seabird har i flåten sin som er gammelt er Nordic Explorer og den eier de ikke men kan bruke den på charter.
Nordic Explorer ble en "ny vessel" etter ombyggingen i 1993 så man kan egentlig si at selv den er nyere enn Shearwater sine source vessels Diamond og Emerald som begge er fra 1992.

Seabird har skrotet sine tre gamle vessels og erstattet dem med Eagle, Fulmar og Petrel.

Redigert 21.03.2021 kl 13:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.03.2021 kl 13:49 7720

SBX vil overleve i ytterligere 200 år til, ingen vil berøre det.
Slettet bruker
21.03.2021 kl 13:53 7706

Såklart. Oljen overlever kanskje ikke i 200 år men leting etter mineraler vil vare til verdens ende.
Slettet bruker
21.03.2021 kl 15:05 7568

Nivået stiger sier jeg.
Ok Cliff men hvem gidder egentlig og lese alt dette?
Redigert 21.03.2021 kl 17:21 Du må logge inn for å svare
Cliff
21.03.2021 kl 16:29 7423

På denne type diskusjonsforum må man forvente mye tullprat. Mange underlige agendaer og mange evneveike teorier.
Men så er det enkelte godbiter innimellom som er verd å få med seg. Det er vel derfor vi leser her.
Men det faktum at PGS-trådene stadig ligger høyt på innleggslista, viser at det er stor interesse for aksjen og selskapet. Det er jo positivt.
Det gjenspeiles også i omsetningslista på børsen. PGS er blant de mest omsatte aksjene.

Dagens Tekniske analyse i FA er forhåpentligvis et signal om at analytikerne er i ferd med å fatte interesse igjen.
Det er 1 mnd til 1.kv.-rapportering
Etterhvert som 22.april nærmer seg så vil analytikernes fokus forsterke seg.
Ingen forventer gode tall
Det er vekst ordrebok, multiklientsalg og framtidsutsiktene som betyr noe
Slettet bruker
21.03.2021 kl 19:57 7110

Nå har endelig de som må få hjelp av blant annet media kommet seg på toget. Nå er det opp..

https://finansavisen.no/nyheter/kommentar/2021/03/21/7645323/sondagens-aksjetips-med-teknisk-analyse-av-pgs
Cliff
21.03.2021 kl 21:19 6893

Enig...
Jeg tror også dette er en analyse som har ligget på vent en stund.
Noen trengte å posisjonere seg først
Slettet bruker
21.03.2021 kl 21:27 6859

Den sterke grunnen til analysen er at Pgs er på 6,4.
Går den over 6,5 er mulighetene for et nytt brudd opp og neste motstand er godt over 10.-(jeg har sagt 13,5 men det pekes helt opp mot x..kr)
Indikasjoner på bedre res og ordreinnganger som har vært siste tiden gir grunn til støtte og muligens oppgang.
Res q1 blir som noen skriver en game changer uansett.
Slettet bruker
21.03.2021 kl 22:00 6729

Spådom oljepriser til sommeren ny supersyklus!
Goldman Sacs tror oljeprisen når 80 dollar.
JP Morgan sier at oljeprisen skal opp i 100 dollar.
Kruttsterk analyse dette fra verdens største finansbanker.
Slettet bruker
21.03.2021 kl 22:04 6705

Ja, EIA sier det ikke blir noen supersyklus men jeg tror mer på de største bankene sine analyser enn EIA.

Mulig det blir en ny liten olje nedtur på 50 tallet men så kommer doblingen.
cheezy
22.03.2021 kl 07:26 6195

PGS er ikke tidoblingskandidat. Den viktigeste grunnen er at de har utstedt veldig mange nye aksjer siden de sist hadde aksjekurser over 60 kroner. Dessuten er det tvilsomt om streamermarkedet tar seg opp til gamle høyder fordi det er mangel på areal med nok potensiale og som det ikke allerede finnes data fra.

PGS har altfor høy gjeld. Det betyr at det kan komme mer utvanning. Men det betyr også at hvis markedet bedrer seg nok til at de greier å håndtere gjelden, så kan aksjekursen gå voldsomt.

I sist boom var det høy kapasitet som var mantraet. Nå tror jeg mer at det blir å ha rette verktøyet til jobben. Altså å være i stand til å tilby akkurat det som løser de geofysiske utfordringene i et område. Og det kan være forskjelllig fra område til område. PGS og Shearwater er de eneste igjen. Og PGS er de eneste som er store på både innsamling, teknologiutvikling, prosessering og multiklient. De kan ha en god framtid om de greier å utnytte dette. Men neppe tidobling.
Cliff
22.03.2021 kl 09:10 5925

Cheezy

Dagens børsverdi på PGS er ca 2,5 milliard
"før i tida" var selskapet priset til 30 milliarder, rett som det var (i perioden 2007-2013)

Når man sammenligner børsverdi så elimineres risiko for ulikt antall aksjer på de ulike sammenligningsdatoene.

Dagens marked er totalt endret fra "før i tida", men som du nevner så er alle konkurrentene fra den gang, forsvunnet.
Shearwater har blitt etablert, basert på oppsamling av flåtene fra de tidligere aktørene. Mye av dette vil sikkert bli skrotet i nær framtid.

Resultatet er uansett at det er vesentlig mindre båter og steamere i markedet.
Redigert 22.03.2021 kl 09:10 Du må logge inn for å svare
cheezy
22.03.2021 kl 10:34 5724

Da PGS hadde børsverdi på rundt 30 milliarder kroner kunne de gjøre store survey i jomfruelige områder med ny teknologi. De store internasjonale oljeselskapene sto i kø for å kjøpe data, og veksten i oljeproduksjon skulle komme offshore. Nå er det få jomfruelige områder igjen, og få områder med potensiale for store oljefunn. Big oil skal inn i fornybar, og veksten ser ut til å skje i skiferolje. Dessuten er noder den største driveren til å skyte oppatt areal som er skutt med gamle konfigurasjoner.

Seismikk er ekstremt syklisk. Men industrien kommer nok aldri til å bli større enn i den forrige toppen. Dermed skal ikke PE være noe særlig over 10. Det vil si at for å forsvare 30 milliarder i børsverdi bør PGS ha utsikt til stabilt overskudd på over 3 milliarder kroner i året. For å få til dette må PGS ha alle båtene i arbeid og oppnå over dobbelt så høye rater som i dag. Da vil ratene dessverre være på et høyt nok nivå til å få konkurrenter til å investere i mer kapasitet.

I sist boomperiode var den viktigste suksessformelen multiklientjobber med store båter, store konfigurasjoner og store survey. Framover blir det nok ikke en suksessformel men mange. Jeg tror det blir mye mer skreddersøm der konfigurasjonene blir tilpasset de geofysiske problemstillingene. Hvis PGS greier å bruke sin egen kompetanse til å gi oljeselskapene best seismikk for pengene, har de en lys framtid.
Cliff
22.03.2021 kl 11:31 5611

Cheezy

Fasit viser at PGS er det eneste selskapet som har overlevd. Av de som konkurrerete for 5 år siden.

Jeg tolker det som en bekreftelse på at PGS har kompetansen som oljeselskapene etterspør, så forventer jeg at konkurransen blir overkommelig, nå når de fleste er døde.
hypotetic
23.03.2021 kl 12:06 5016

Nå har til og med Danske bank regnet seg frem til en oljepris over 70$/fat de neste årene så da er alle enige om det. Vi har nå testing av bunn i den sterkt stigende trendkanalen for olje og offshoreaksjer. Mange småaksjonærer selger seg ut når det faller og når det snart stiger igjen kraftig når de store proffe som kjører svingningene kjøpe seg inn igjen. Da dras kursen igjen opp til toppen av den stigende trendkanalen. .
https://finansavisen.no/nyheter/energi/2021/03/23/7646365/anbefaler-kjop-av-tre-oljeaksjer-hever-kursmalet-pa-oljekjempen-med-over-50-prosent
hypotetic
23.03.2021 kl 12:32 4922

Da har jeg kjøpt 5000aksjer til på 6,006. Mange velger å selge når en aksje blir billigere men jeg tror det kan være lønnsomt å gjøre omvendt hvis man tenker langsiktig. PGS er et av de selskapene som raskest vil få bedre resultater når oljeprisen stiger. PGS er nå den mest shortede aksjen på børsen med hele 4,56% som sikkert er over 5% nå, men shorterne dro også opp aksjekursen raskt fra 2,5kr så vi som sitter kan glede oss. Shorterne har lykkes med å shorte veldig mange aksjer og det blir spennende nå om noen flere av de store fondene selger seg helt ut nå når det korrigerer så mye. Som kjent avviklet DNB sitt olje/offshorefond på bunn rett før alle disse aksjene steg 2-300% så det er småsparerne og pensjonspengene som nå går glipp av oppturen. Pensjons og småsparernes sparepenger er overført til ESG og annen hype som trolig vil falle over 90% slik som dotcom gjorde.
Slettet bruker
23.03.2021 kl 13:11 4863

Helt riktig
bravi
23.03.2021 kl 13:22 4841

Synes ikke denne ser ut som noen 10-doblings kandidat, snarere tvert imot. Ingen tvil om hva som hadde vært riktig i dette papiret, skulle vært solgt når den var over 8 så kunne man heller kjøpt igjen langt lavere. Kursen klarer ikke stå imot selv det minste oljeprisfall, ikke rart den er mye shortet.
Slettet bruker
23.03.2021 kl 13:27 4874

Vi så jo dette på forsommeren, tidlig høst og januar og. - Så fosser den videre.
hypotetic
23.03.2021 kl 13:48 4779

Den siste tidens store oljepriskorreksjon fører til at amerikanske Shale oljeprodusenter ikke får inn penger i emisjoner nå slik at offshore slipper konkurransen fra disse det neste året. Offshore Olje har nok aldri hatt bedre utsikter enn nå og den korreksjonen vi har nå gir en siste fantastisk kjøpsmulighet før absolutt alle innser at resultattallene vil bedres måned for måned de neste årene. .
Slettet bruker
23.03.2021 kl 14:20 4707

Oljen kan nok havne ned på 50 tallet men så fortsetter oppturen til dobling og kanskje tredobling på sikt.

Flere og flere typer vaksiner kommer ut på markedet. I Israel jobber de med oral vaksine, dvs vaksine i pille form. Man kan da vaksinere seg selv hjemme når det måtte passe. Dette blir stort.

I Kina planlegger de å åpne 30 nye flyplasser innen 2025 og de vil gå forbi USA i luftfart.

Alt i alt har det sorte gullet en lys fremtid og det har også seismikk.
Slettet bruker
23.03.2021 kl 14:33 4650

Er slik i mange aksjer innen olje. Dessverre dessverre. Men lærdom gir det jo.
hypotetic
25.03.2021 kl 15:21 3898

Kjøpet mitt på tirsdag på 6,006kr som jeg skrev om rett etter på tirsdag ga godt over 17% kursøkning dagen etter. Det ga mersmak så jeg lastet opp 5000aksjer nå også på 6,09kr (turte ikke å vente lenger med å kjøpe). Traff klokkereint nesten helt på bunn før det løftet seg på tirsdag som dere ser over. Litt naivt å tro at jeg treffer såpass bra nå også men forteller også nå rett etter jeg har kjøpt hva jeg har gjort og håper det er flere småsparere som får gleden av svingningene i denne aksjen. Får egen del vurderer jeg ikke å selger før den er tilbake på minst 40kr slik jeg vurderer utsiktene nå så jeg har strengt talt ikke noe glede av svingningene.
Slettet bruker
26.03.2021 kl 08:07 3557

Med tiltakene som ble iverksatt i løpet av 2020, er PGS
godt posisjonert for å generere positiv kontantstrøm
og dra nytte av en markedsgjenoppretting.

Rune O Pedersen Fra årsrapporten 2020
Utgitt 24 mars 2021
lilleborg33
26.03.2021 kl 08:41 3395

26.3.2021, 06:00 · TDN Finans Delayed
PGS: UTSTEDER 4,207M AKSJER ETTER OBLIGASJONSKONVERTERING
Oslo (TDN Direkt): PGS har mottatt konverteringsmelding fra eiere av konvertible obligasjoner som representerer 12,6 millioner kroner i det konvertible obligasjonslånet med utestående 116,16 millioner kroner. Selskapet har som følge utstedt 4.207.050 aksjer i PGS.
Det fremgår av en melding torsdag.

Etter dette er utestående i det konvertible obligasjonslånet 103.540.947 kroner.

Lars Henrik Bjerke Lars.Henrik.Bjerke@tdndirekt.com Infront TDN Direkt
oivindl
26.03.2021 kl 08:52 3336

Vil det si at konverteringskurs er ca 3 kroner?
kvirrevi
26.03.2021 kl 09:13 3236

Vinklingen fra Dnb i går var helt elendig, og markedet har i dag valgt å legge akkurat ..... 0 vekt på den ..... så da fikk han den

Kanskje han neste gang klarer å være litt mer oppegående.... den i går sto til soleklar stryk
Slettet bruker
26.03.2021 kl 09:22 3188

Jepp... Og de solgte nok i går med dobling.
lilleborg33
26.03.2021 kl 09:25 3159

Hvorfor bruke konvertibelt lån?

Å bruke et konvertibelt lån istedenfor enten vanlig lån eller aksjer kan være gunstig for både selskapet og investoren.

Selskapet får lavere rentekostnader enn ved et vanlig lån fordi långiver også kompenseres gjennom retten til å konvertere lånet til aksjer.
Bare positiv for PGS
Redigert 26.03.2021 kl 09:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.03.2021 kl 09:35 3065

In August an unsolicited, conditional and
non-binding proposal from TGS to acquire
PGS’ MultiClient data library for $600 million
was rejected. The Board and Management of
PGS were of the view that the value of PGS’
MultiClient data library is significantly higher
to PGS than the offer from TGS.
hyper99
26.03.2021 kl 09:39 3037

Det er ikke positivt for aksjonærene. Masse aksjer kommer for salg og presser prisen ned.
Cash
26.03.2021 kl 09:47 2945

De aksjene som nå løses inn er allerede solgt i markedet gjennom shorten de har!
kvirrevi
26.03.2021 kl 09:47 2946

Angående lånet opplever jeg dette som en funksjon av forhandlingene med kreditorene. Det konvertible lånet kom tidlig opp mens aksjekursen var svært lav, og det ble tidlig klart at det ville utgjøre 10 prosent av utestående aksjer på det tidspunktet. Forklaringen på lånet ligger tilbake i tid og er noe markedet har vært klar over siden da.

Med en aksjekurs mellom 6-7 kroner er det lett å forstå at dette ikke oppleves positivt, men markedet var vesentlig mindre positivt for PGS når dette ble avtalt. Det er snakk om ganske mange aksjer, men er det en aksje som absorberer dette raskt så er det superlikvide PGS.
hyper99
26.03.2021 kl 10:00 2878

Hvorfor går ikke Short prosenten ned da? Den har vært 4.56 siden 12.03.
lilleborg33
26.03.2021 kl 10:01 2902

Nej Disse capitalfolka har sett potensialet i PGS ,derfør vil de ha aksjer , kan poste på nytt dette
Et par triggere som kan komme kjapt og gi kurshopp:
- PGS er fullboket 1 kvartal, og har høy booking for 2. og 3. kvartal. Polarcus-båter er tatt ut av markedet og kan medføre at PGS innen kort tid melder om at de tar båt ut av opplag for å dekke dette behovet.
- PGS har nettopp landet refinansering og har en mye lavere risiko nå. Kun 1 kredittratingbyrå har oppgradert PGS etter dette. Flere oppgraderinger kan gi positiv effekt på kursen.
- Konsolidering og økt samarbeid pågår. Økt samarbeid om bibliotek var også varslet av TGS på Q4-webcast denne uken.
- PGS posisjonerer seg mot Deep Sea Minerals gjennom Ocean Floor Geophysics, en av verdens fremste på dette. PGS er eneste eksterne aktør på eiersiden og i styret, og nyhet om ytterligere samarbeid og eierskap er forventet.
- Det er 7 meglerhus som har hevet kursmålet sitt i 2021, og det er minst 9 meglerhus som har utdaterte analyser fra 2020. Barclays oppgradering den 10.2 ga et 23% kurshopp