Oppsummering

Value Investor
NEL 07.03.2021 kl 15:10 14430

Dette er en tråd for de som sliter med å forstå caset ned NEL.

Slik som dette har jeg forstått caset foreløpig:

- NEL er en produksjonsbedrift som produserer eletrolysører og fyllestasjoner for hydrogen.
- Disse produseres i høykostland som Norge, Danmark og USA.
- NEL har ingen patenter eller annet som gjør at deres produkter er bedre enn andres, men det er det heldigvis ingen andre som har heller.
- NEL produserer ikke brenselsceller, som gjør hydrogen til elektrisitet.
- Foreløpig klarer NEL ikke å produsere til markedspris, og selger derfor med et tap på ca 50øre per omsatt krone.
- Det er forventet lavere produksjonskostnad og høyere volumer når nye fabrikker startes opp, om det blir så lavt at NEL tjener penger er usikkert.

Det er vanskelig å se for seg noen fornuftig bruk av elektrolysørprodusert hydrogen i stor skala, men følgende anvendelser er foreslått:

- Biler (batterier er bedre)
- Lastebiler (batterier er bedre)
- Tog (elektrisitet er bedre)
- Skip (diesel er bedre, og gir lavere CO2 utslipp)
- Ammoniakk (hydrogen fra naturgass er bedre, og gir lavere Co2 utslipp)
- Stålproduksjon (hydrogen fra naturgass er bedre, og gir lavere CO2 utslipp)
- Lastfordeling på strømnett (både batteri og pumpekraftverk er bedre)
- Backup strømforsyning (mulig men vil tro kombinasjonen diesel og batterier er bedre)

Årsaken til at hydrogen er håpløst er at strømmen det bruker i realiteten kommer fra et kullkraftverk, og hydrogen har elendig effektivitet.

Selskapet er altså verdt 30 mrd, og ingen aner hvordan selskapet skal bli lønnsomt.

Jeg er veldig for et grønt skifte, og kanskje finnes det en mulighet for hydrogen den dagen om kanskje 30 år når marginalprodusenten i strømnettverk er fornybar, men jeg ville ikke holdt pusten, jeg er sikker på at innen den tid er det kommet alternativer som er mye mer effektiv, feks liquid air, som er 60% effektiv.
omans
14.03.2021 kl 19:46 4098

Vitenskapsfolk konkluderer med at fuel cell bil er like trygg som bensin/diesel bil.
Ved evt lekkasje vil hydrogenet raskt stige oppover, i motsetning til fossil brennstoff.
Man har litt erfaringer fra California, og siden 2002 er ingen ulykker med hydrogen drevne biler der skjedd.
Bilene har sensorer som vil indikere ved evt antydning til lekkasje, og trykk tankene som lagrer hydrogengass i bilene er kollisjontestet mye og funnet ekplosjons trygge.
Det er også gjort andre tester, men hydrogenet stiger så fort opp selv om man skyter med skarp ammunisjon mot bil/tank at eksplosjon unngås.
Redigert 14.03.2021 kl 19:48 Du må logge inn for å svare
omans
14.03.2021 kl 20:01 4081

Jeg er i utgangspunktet ikke ekspert på dette vedr total bildet rundt inntog av hydrogen og fortrinnsvis grønn hydrogen. Men ser at for nå, og noe jeg har skrevet før, at det er for høye kostnader, og at energi forsvinner i prosessen ift f.eks elektrisk. Så er jo en grunn for at elektrisk er så langt fremme ift f.eks hydrogen. Hydrogen energiutnyttelse er ikke nytt, men kost har vært for høye. IEA anslår at kost vil falle endel kommende år, mulig jeg leste 30% frem til 2030.
Løkke sa vel at de kunne produsere til 1,5 dollar pr kg innen 2025 og gjøre grønn hydrogen konkurransedyktig. Så blir å følge med på om utviklinga går slik.
Value Investor
14.03.2021 kl 20:36 4052

Jeg snakker om norge, og tunneller, du snakker om california. Da forstår jeg dine synspunkter, men du må komme opp med en god løsning for tuneller. Jeg har null tro på at det er mulig å sike en slikt system i en kollisjon, når det ikke er mulig å sikre det på en fyllestasjon, hverken i norge eller california, begge har opplevd eksplosjoner. Det fine er at ekslposjonstrykket faktisk ikke er så høyt i friluft, i en tunell er det en annen historie.
Value Investor
14.03.2021 kl 21:15 4019

Når et gjelder produsjonskost kommer jo mye an på elektrisitetskost, og løkke antok 17 øre per kwt i sin analyse, så får du selv tenke om hvor realistisk du tror det er.
Osvaldsen
14.03.2021 kl 21:35 3985

Begynner vel så smått å bli litt latterlig hele denne tråden. En ser så klart fordeler og ulemper med hva en er for og i mot.
Hvordan er en hydrogen eksplosjon sammenlignet med batteri/gass o.l i en tunell? Tar den flere liv og skadeomfanget er mye verre? Nå er det vel ikke på veien det kommer til å bli brukt mest hydrogen tipper jeg, ikke i starten vertfall. Alt blir mye verre i en tunell, uansett hva som går i luften. Det sier seg selv....
Tror du det ville blitt mye bedre med brann i en batteridrevet vogntog som frakter propan?


Osvaldsen
omans
14.03.2021 kl 21:58 3955

Du får bare snakke om Norge og tunneller, du få bare fortsette med Sandvika referansen, der menneskelig svik ifm bolter var årsak.
Begynner å skli ut vedr NEL og prising, hva er rett verdi og hvorfor. Jeg trenger ikke diskutere dette, det kan fagfolk drive med.
Har sagt det lenger opp, selvsagt driver ansvarlige personer/myndigheter å tenker på sikkerheten på norske veier, dersom dette skulle bli aktuelt.
omans
14.03.2021 kl 22:00 3953

Som jeg skriver, man får se hvordan det går. Jeg refererte til Løkke, og det har ikke noe med min virkelighetsoppfatning å gjøre.
Slettet bruker
14.03.2021 kl 23:26 3859

Det blir veldig misvisende å knytte opp en grønn fremtid opp mot nåpriser eller bare være fokusert på hva som skjer i Norge eller USA.
Dere må sette dere inn i hva som skjer worldwide og da helst fremtidige nye investeringsbehov som forventes for relevante selskaper.
Det finnes like mange artikler og rapporter om dette som det er bokstaver i dette innspillet.
Redigert 14.03.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare
Value Investor
15.03.2021 kl 01:14 3790

vogntog med propan ville vært verre, men færre av de enn personbiler ved gjennomslag for hydrogen
Value Investor
15.03.2021 kl 07:34 3701

Så fagfolk for ta seg av sikkerheten, fagfolk får bestemme hva som er rett pris på NEL, mens du bare kan cashe inn profitt fra din investering i NEL. Godt tenkt, Omans.
Value Investor
15.03.2021 kl 07:37 3688

Jeg forsøker bare å finne en mulig anvendelse av grønt hydrogen, så langt aner jeg ikke hva det kan brukes til. En anvendelse som så langt ikke har vært diskutert er jo rakettdrivstoff.
Value Investor
15.03.2021 kl 07:44 3667

Batteridrevet vogntog med propan, som frontkolliderer med hydrogendrevet vogntog fullastet med dynamitt, i en veldig lang og tungt trafikkert tunell. Må bli bra.

Jeg tror også diskusjonen er litt på ville veier.

Målet må være å finne noe som grønt hydrogen kan brukes til, og på veien er nok slaget tapt for lenge siden.
JML
15.03.2021 kl 08:23 3599

Hårreisende å lese innleggene på denne tråden.... Value Investor mf; klarer dere ikke å få med dere hva som skjer her i Norge, i Europa og rundt om i verden. Feks denne; https://www.yara.com/news-and-media/green-ammonia-project-press-conference/
Seriøs
15.03.2021 kl 08:33 3573

Shorten øker i NEL
omans
15.03.2021 kl 08:48 3532

Jeg tror det er bra du ikke sitter i en sentral posisjon innen politiske beslutninger eller er en vitenskapsmann.
Du skjønner jo ikke kursen på noen måter, men du er en god kverulant med skylapper får man inntrykk av.

Tror du virkelig ting ikke er tenkt på, og at du er eneste som ser problemer og utfordringer?
Du prøver egentlig bare ro deg unna argumenteringer på svar til deg, f.eks svaret mitt på hvorfor en fuel cell bil er like sikker som en fossil drevet bil.
Du får prøve å ta inn over seg fakta, og ikke begynne med hersketeknikker vedr om jeg skulle tenke profitt ifm en investering. Usaklig.
Redigert 15.03.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
Value Investor
15.03.2021 kl 09:00 3492

Helt i orden at Yara "satser", men som du ser i artikkelen så er det hele avhengig av at staten også bidrar, og mine beregninger rundt co2 utslipp for dette prosjektet blir jo dessverre at det vil globalt øke co2 utslippene, siden man her erstatter h2 fra naturgass (65% effektiv) med strøm fra kullkraftverk/gasskraftverk (35 og 55% effektiv) pluss at elektrolysøren er maks 80% effektiv, så det hele er bare statsstøttet tull, hvis staten er så dum at den støtter dette da.
Redigert 15.03.2021 kl 09:09 Du må logge inn for å svare
Value Investor
15.03.2021 kl 09:08 3466

Du får prøve med ARGUMENTER, og slutte med personkarakteristikk, omans.
JML
15.03.2021 kl 09:12 3452

Har du noen kommentar til denne da Value Investor?

https://finansavisen.no/nyheter/energi/2020/09/28/7571522/denne-sektoren-ma-du-se-pa-for-den-blir-mainstream

Eller tror du ikke disse heller vet hva de snakker om?
Value Investor
15.03.2021 kl 09:25 3426

Den viktigste setningen der er:

Det amerikanske energidepartementet anslår at et kjernekraftverk med 1 GW effekt vil produsere cirka 200.000 tonn hydrogengass per år som biprodukt via termokjemiske prosesser.

og det gjør at hydrogen fra elektrolysører, som Nel driver med blir utkonkurrert.

Det er min kommentar. Jeg er ikke i mot hydrogen eller grønt skifte, jeg ser bare ikke hvor elektrolysører kommer inn i bilde.
omans
15.03.2021 kl 10:02 3376

Du har fortsatt ikke svart til argumentene mine, så det jeg skriver er på sin plass. Du ror deg unna enhver situasjon med å stille nye spørsmål.
Når en poengterer dette mener du man går på mannen og ikke ballen. Når du ikke klarer komme med argumenter men kun med spørsmål, kan en jo begynne å lure.
Jeg venter i spenning

edit: hører på nyhetene om en propangass lekkasje i Senja, du verden.

Redigert 15.03.2021 kl 10:05 Du må logge inn for å svare
Hemsen
15.03.2021 kl 10:32 3318

Trår i litt tungt lende om dagen. Med alt som er på trappene rundt om trenger vi en melding fra Løkke. Håper han stikker fjeset frem sammen med vårsola :)
Fjellheim
15.03.2021 kl 10:32 3318

Der Aktionær hadde en artikkel om støtten på 22,60 som måtte holde eller så ville aksjen synke langt ned. Tyskerne har vel over 44% av aksjene i dette selskapet, så en slik artikkel har vel litt innflytelse? Det begynner å se ut som vi skal langt ned nå i alle fall eller er det andre som har tekniske analyser som forteller noe annet?
Redigert 15.03.2021 kl 10:33 Du må logge inn for å svare
Volga
15.03.2021 kl 11:49 3226

Under/på støtta på ~22,44 nå. I tillegg ligger vi da helt ned mot gulvet i den stigende trenden. Intradag var vi nede på 21,10 for en uke siden.

Dobbel bunn, eller fall?

Skulle vi ramle gjennom er neste støtte da ~15. Synes brutalt at det skal ned dit så raskt etter emi og uten nyheter. Moderat omsetning så langt, så må i så fall mer salgspress inn. Blir spennende å se i ettermiddag.
Atomvinter
15.03.2021 kl 13:20 3165

Ja, man kan sikkert google i viden sky om alt som har med hydrogen å gjøre. Problemet er bare at det ikke er slik at alt som står skrevet om hydrogen nødvendigvis kommer til å være positivt for NEL. Dette har jo vært en gjenganger blant NEL-menigheten i lang tid å tenke i den retning. Til og med oppslag om helt annen hydrogenteknologi enn det NEL driver med (og som i bunn og grunn betyr mer konkuranse for NEL, og som er negativt), blir gang etter gang trukket frem som "bevis" på at NEL er aksjen å satse på.
omans
15.03.2021 kl 13:42 3131

Noen her diskuterer om hverandre på hva som er saken. Noen diskuterer sikkerhet på veiene, andre om NEL potensialet, markedspotensialet, etc.
Det gjelder å holde seg til "tråden" på hva som konktret disktueres. Om noen ikke har tro på hydrogen, er det riktig å påpeket at andre mener at markedspotensialet kan være 100 tusen milliarder.

Kan fort se at nisjer innen grønn sektor kan bli en form for Bitcoin utvikling satt på spissen, bitcoin fikk først en brå stigning, som falt ned igjen, men så kom den tilbake og satte nye høyder til "stratosfæren"
Redigert 15.03.2021 kl 13:47 Du må logge inn for å svare
skrotnisse
15.03.2021 kl 13:49 3121

Her er det bare å vri om nøkkelen, så kan du kjøre Norge på langs. (Hvis det blir fyllestasjoner.) Så reklame på TV Norge i går. 71 grader Nord!!
https://www.youtube.com/watch?v=BnX408Vuo6Y
Value Investor
15.03.2021 kl 13:50 3115

Omans, jeg må bare presisere at markedspotensialet er 100.000 mrd for termisk hydrogen fra atomkraftverk. Dette har ingenting med NEL å gjøre, annet enn at NELs hydrogen fra elektrolysører til sammenligning er en vits.
omans
15.03.2021 kl 14:00 3105

Artikkelen omtaler et kjernekraftverk under bildet i artikkelen, men videre nedover står det generelt om "hydrogenteknologien"
Har du link til det du skriver? At det gjelder kun hydrogen fra atomkraftverk?

nede i artikkelen:
«Hydrogen kan gi oss alt vi trenger av energi, gi drivstoff til biler, varme opp husene og hjelpe med å bekjempe miljøkrisen. Vi er i nærheten av å kunne utnytte det 90 prosent av universet er bygget opp av», skriver selskapet.

edit: det har vel tidligere kommet fram at BAC som har skrevet dette, kom med kursmål 45 for NEL, som er det høyeste registrerte kursmålet fra et analysehus/bank.
Redigert 15.03.2021 kl 14:15 Du må logge inn for å svare
Atomvinter
15.03.2021 kl 14:05 3092

Toyota Mirai har blitt skrevet om på NEL-trådene i mange, mange år. Da den kom rundt 2015 eksploderte det på HO, og alle NEL-fantaster skulle kjøpe bilen. Det gikk reklame på TV, og det var ikke måte på hvor flott og bra den bilen var (her på HO vel og merke).

Siden 2015 har salgstallene for Mirai vært en katastrofe, nesten ingen vil ha den. I løpet av den tiden har batteribiler forresten utviklet seg enormt men det er det ingen som skriver om på NEL-trådene.
Redigert 15.03.2021 kl 14:05 Du må logge inn for å svare
omans
15.03.2021 kl 14:18 3069

Jo det er skrevet mye om batteri utviklingen, fra bl.a meg. Men fanden leser kun det fanden liker å lese i bibelen.
Atomvinter
15.03.2021 kl 14:21 3059

He-he, jeg tror vi kan være enige om at det generelt har vært skrevet ganske lite positivt om elbiler og batteriutviklingen på NEL-trådene, Omans. Om man er fanden eller ei.
Value Investor
15.03.2021 kl 14:34 3040

Jeg trenger vel ikke en link for å bevise at termisk hydrogen, laget ved atomkraftverk ved 800 eller 900 grader er noe forskjellig fra elektrolysørene til NEL. burde være allmenkunnskap.
omans
15.03.2021 kl 14:38 3032

Det er snakk om beløpet i artikkelen, og de skriver om hydrogenteknologien på generelt basis er hva en får inntrykk av.
Jeg etterspurte en link om det beløpet var relatert til det du skriver, og at det ikke er generelt til hydrogenteknologien
Value Investor
15.03.2021 kl 15:12 3001

Da forstår jeg spørsmålet, men jeg har ikke noen link til det, men for meg var det ganske klart hva de sa i artikkelen, og den teknologien for å lage hydrogen er veldig smart.
Value Investor
15.03.2021 kl 15:15 2990

Nå var det plutselig veldig god stemning og NEL er opp 50 øre på mindre enn en halvtime. Jo ho.
omans
15.03.2021 kl 15:28 2966

Kursen kan være i ferd med å danne bunnformasjon for alt det en vet, og da lønner det seg ikke å prøve å svartmale.
Altså en form for dobbel bunn. Som jeg skrev igår, det lønner seg å følge litt med på fomc møtet og hva Powell signaliserer seinere i uka.

Goldman Sacs sier man får kanskje denne ene sjansen i livet.

https://www.baystreet.ca/stockstowatch/9961/Hydrogen-Could-Be-a-Once-in-a-Lifetime-Opportunity-Says-Goldman-Sachs

De selskapene som nevnes er de kjente notert i USA, men Nel nevnes også ofte blandt internasjonale aktører.
Volga
15.03.2021 kl 16:17 2915

Når det svartmales og mange vil en aksje så vondt, er det vel all grunn til å laste opp igjen? NEL er et godt case. Selskapet er godt drevet. At en fulltegner er millardemi på 1 time med 3% utvanning vitner om godt etablert virksomhet, og henger sånn sett ikke på greip med en del påstander. Aksjen har vært en bjellesau for det grønne skiftet og hvilke underliggende verdier som ligger i dette, og har med det dratt opp mye annet på OSE også - som kan redde innenlands industri inn i fremtiden. Skal vi berge oss selv ordentlig på langen, bør i man i det minste være glade for det bidraget. Videre har majoriteten av meglerhus kjøp og ser aksjen opp 50-100% fra der vi er nå. Har de vurdert teknologien? Har de regna på det? Kombinert med tyngre og tryngre backing til hydrogensamfunnet fra omtrent alt som kan krype og gå av myndighetsmaskinerier - nå også USA på høyoktan - virker det tøft å vedde tungt mot ihvertfall.

Som jeg nevner over kan vi være i bunn av noe nå ut fra hva vi ser rent teknisk også. Rt 22,72 på lav omsetning. Støtten på ~22,5 holder nok i dag ihvertfall. Og takk for post av Goldman-uttalelse ++ @Omans.
Redigert 15.03.2021 kl 16:19 Du må logge inn for å svare
JML
15.03.2021 kl 20:04 2780

Value Investor ser ut til å ikke gjøre så mye annet en å forsøke å dra Nel kursen...