En gyllen kjÞpsmulighet? Matematikk pÄ hva lisensene er verdt

Onkelskrue
AOW 08.03.2021 kl 03:27 3127

AOW – Investerings case

Den siste tiden har samtlige av de grÞnne aksjene fÄtt en knekk som udiskutabelt er pÄ sin plass. Derimot Äpner det seg nÄ muligheter for Ä komme seg inn i de gode grÞnne selskapene, til en bedre pris. En av de selskapene som jeg fÞler meg trygg pÄ vil vÊre en solid hest Ä satse noen lodd pÄ, er Aker Offshore Wind.

FĂžr vi starter med matematikken vil jeg poengtere noen viktige punkt for hvorfor AOW kan vĂŠre en god investering.

· Er en del av Aker systemet
· Beviselig god teknologi via PP (Principle Powers).
· Er i et marked med sterk vekst
· Alle piler peker pÄ Þkte investeringer innen vind til havs
· Er i en ”nisje” som det ennĂ„ ikke florerer med konkurrenter (dypvann)

SÄ over til matten, det viktigste for Ä vurdere hva selskapet bÞr prises til, og hvilket potensiale som ligger i selskapet pÄ sikt. Siden AOW ennÄ ikke har noen GW installert (men mye i pipelinen) vil jeg ta utgangspunkt i Ørsted sin havvindsatsing og Vestaas.

Vestas:
I 2020 fikk Vestas en inntekt pÄ 1379m/EUR pÄ sin offshore vind satsning. I 2020 hadde de installert 5,8GW. Videre finner vi inntekt pr GW. 1379/5,8= 237m/EUR eller rundt 2,4 milliarder NOK pr GW.

Ørsted:
Hadde i 2020 inntekt pÄ 1983m/EUR pÄ sin offshore satsning. De hadde en total kapasitet installert pÄ 7,5 GW. Samme her finner vi inntekten pr GW. 1983/7,5= 264m/EUR eller rundt 2,6 milliard NOK pr GW.

Gjennomsnittlig inntjening

Vi ser at det er en forskjell pÄ oppnÄdd inntekt pr GW for de to selskapene. Det er pga geografiske posisjoner pÄ parkene (vindstyrke etc), strÞmpriser, hegdet strÞmprise etc.
Derfor finner vi ut den gjennomsnittlige inntjeningen for begge selskapene.

1983 (Ørsted) +1379 (Vestas) = 3262m/EUR i inntekter
GW installert: 7,5GW /Ørsted) + 5,8GW (Vestas) = 13,3GW.

3262/13,3= 245m/EUR pr GW.

Betydning for AOW

Hva betyr dette for AOW som per dags dato ikke har noen parker?
AOW har en pipeline pÄ prosjekter der deres andel kan bli rundt 1,7 GW, avhengig av hvor stor kontrakten kan bli i Skottland, (ikke avgjort ennÄ hva AOW sin del kan bli).

Dersom AOW fÄr lisenser pÄ 1,7GW kan man forvente en inntekt pÄ rundt 245m/EUR x 1,7GW = 416,5m/EUR eller rundt 4 milliard NOK.

AOW kan forvente en inntekt pÄ rundt 4 milliarder NOK pÄ de prosjektene som er i pipelinen. Hadde selskapet hatt 1,7GW installert den dag i dag, med siste aksjekurs pÄ 5,7, hadde selskapet vÊrt priset til P/S (Price/Sales) pÄ 1.

Siden Ørsted og Vestas begge har flere industriomrÄder enn bare offshore vind er det ikke mulig Ä regne hvilke multipler de handles pÄ ved P/S. Derimot er det ikke Ä underdrive at en P/S pÄ 1 er konservativt for et vekstselskap og forÞvrig i en ESG verden der du har NEL og Tomra mfl. som prises pÄ multipler pÄ 5-100 ved P/S.

Men igjen kan man argumentere for at de i alle fall har en inntekt, i motsetning til AOW.

Overskudd i horisonten, langt der fremme?

Det store spÞrsmÄlet og det som er det viktigste, er hvor stor del av inntektene AOW kan forvente Ä sitte igjen med pÄ bunnlinjen.

Og her er det vanskelig Ä komme med spÄdommer. Det er sÄ mange faktorer som spiller inn. Vil konkurranse drepe alle marginer? Vil AOW og havvindnÊringen generelt, greie Ä drive ned kostnadene knyttet til Ä bygge vindparker? Per nÄ er det svÊrt kapitalkrevende Ä bygge ut store vindparker, men utvikling skjer, hver eneste dag. MÞllene blir stÞrre, levetiden blir lengre og teknologien blir bedre.

Det er ikke sÄ mye Ä regne pÄ og tilnÊrmet det eneste man kan gjÞr er Ä satse pÄ at AOW med Astrid ved roret vil greie Ä kutte kostnader, oppdrive teknologi som vil gi kostnadsbesparelser, skaffe billig finansiering via tyngden som ligger i Aker systemet og stole pÄ at investeringer fra staten sin side for havvind fortsetter Ä Þke.

Om AOW greier Ä oppnÄ pÄ sikt marginer pÄ 10% vil det si 400 millioner NOK, bare for det som er i Pipelinen nÄ i 2021. NÄr flere av vind selskapene prises pÄ 20-30 pÄ P/E kan det altsÄ forsvare en markedsverdi pÄ 12mrd NOK, forutsatt 10% margin og en P/E pÄ 30. SÄ mÄ man ikke glÞmme at det hele tiden kan dukke opp ytterligere prosjekter som AOW kan ta del i. En markedsverdi pÄ 12 milliard vil si en kurs pÄ 18 NOK, altsÄ en ganske pen oppside fra dagens kurs.
Men avhengig av 10% margin og at de fÄr lisenser pÄ 1,7GW.

Konklusjon

Med siste tids fall mener jeg at AOW nÄ er verdt Ä ta en titt pÄ. Dette kan bli, pÄ tross av risiko som absolutt er til stede, bli et industrieventyr. Det er stadig nyheter om Þkte investeringer fra myndighetene sin side om stÞrre og stÞrre investeringer for mÞller til havs, hos flere land i verden. Ambisjonene for mer og mer grÞnn energi Þkes stadig, og det ser ikke ut til Ä stoppe med det fÞrste.

Disclaimer:
Jeg er ikke en finansiell rÄdgiver og anbefaler ingen Ä kjÞpe pÄ bakgrunn av det som stÄr ovenfor. Tallene over kan vÊre feil og jeg anbefaler alle som vurderer Ä kjÞpe AOW om Ä gjÞre sine egne tanker om selskapet, gjÞre sine egne analyser og vÊre forstÄtt med at jeg har ingen bakgrunn som finansiell rÄdgiver, men en hobbyinvestor som selv er invester i AOW.

Gjerne kom med tilbakemeldinger om det er noe som er feil!
Redigert 08.03.2021 kl 05:08 Du mÄ logge inn for Ä svare
Onkelskrue
08.03.2021 kl 07:34 2849

Bare Ä ta en titt pÄ Ärsrapportene til Vestas og Ørsted, mye spennende der!
CapitaL
08.03.2021 kl 07:52 2725

1,7 GW er vel prosjektene i Norge? Kalkulert til 11 mrd eller 18 kr aksjen i flg SPbank1 markets bare de..


Onkelskrue
08.03.2021 kl 07:57 2686

Totalt sett men AOW gÄr utifra net capasity pÄ 1 GW der. I motsetning til SP1 holder jeg bena litt mer pÄ bakken, men alldeles er jeg veldig bull!
CapitaL
08.03.2021 kl 08:31 2559

Jeg gÄr ut i fra at analytikeren fra SPbank 1 har hensyntatt Aows eierandel i kalkylene sine..
InnevÊrende Är ligger uansett an til Ä bli bÄde begivenhetsrikt og spennende. Den stÞrste risken i mine Þyne er norsk sendrektighet, men satser pÄ litt action i Är. Det er tross alt valgÄr:)
Stranger
08.03.2021 kl 08:46 2477

NÄr der er korrektion i marked, sÄ alle spekulativ aktier har det hÄrdt.
Lige nu gĂŠlder det "Show me the money".
Kursen vil gÄ op, nÄr de begynder at tjene penge.
Tradinator
08.03.2021 kl 09:17 2329

Det er i ferd med Ä stabilisere seg litt og det kan vÊre at bunnen er nÄdd. Meget stor oppside skjÞnner de aller fleste. Positive nyheter pÄ dette nivÄet er bensin. Tror mange av de som sitter igjen her, har lengre perspektiv og skremmes ikke av dagens kurs. Bruker heller muligheten til Ä Þke beholdningen slik prisen er nÄ.
10PS
08.03.2021 kl 09:43 2201

NÅ er tiden inne.....
10PS
08.03.2021 kl 09:59 2118

Laaangt opp tilbake til 12 kr og greit Ä pÄ kjÞpt pÄ bunn..
Bennyfyfasan
08.03.2021 kl 10:01 2087

Jeg tror volatiliteten varer sÄ lenge rentene er i bevegelse. NÄr markedet har vent seg til de "nye rentene" kommer det en vanvittig opptur i bÄde grÞnt og tech. Da har de store i mellomtiden hentet gevinst i andre typen aksjer....sÄ da skal de inn i de som har falt.

Og ja

I dag er spesielt AOW og AKH virkelig gode kjĂžp!
Redigert 08.03.2021 kl 10:02 Du mÄ logge inn for Ä svare
KalleIvars
08.03.2021 kl 12:35 1789

Du har nok et godt poeng Bennyfyfasan. Har selv benytte anledningen til Ă„ hamstre Akers grĂžnne selskaper i dag pĂ„ salg. Å gĂ„ inn i verdiaksjer nĂ„ flere uker etter at alle skulle inn dit er en stor risk. Tok fortjeneste i verdiaksjer i dag og roterte tilbake i vekst relaterte aksjerđŸ“ˆđŸ‘ŒđŸ»
Onkelskrue
08.03.2021 kl 18:40 1514

Helt enig đŸŽŻđŸ‘ŒđŸœ