Hva blir konsekvensen hvis Reithera trekker sin vaksine ?

Grunnpilar
AZT 09.03.2021 kl 09:58 3571

Vi har jo håp om at 2021 blir det store året for AZT, men hva skjer om Reithera trekker sin vaksine ?
Lurer litt på hva Dere mener om dette, da Sputnik vaksinen er på vei inn i Europa,og er vel Reitheras tøffeste konkurrent?

Vil Ebitda målene vi har satt oss, bli helt knust ?

Er det andre kunder som kan overta "tronen" og allikevel dra vekstmålet i havn ?
oppturen
09.03.2021 kl 10:07 3549

Les deg litt opp rundt Italia og ReiThera, så tror jeg du finner sannsynligheten( og svaret) selv.
Slettet bruker
09.03.2021 kl 11:53 3438

Det vil betyde meget. Historien om AZT i 2021 er nok for mange småsparer bundet op på historien om ReiThera sin vaccine - også selvom det nok betyder mindre for regnskabet, end mange tror. Smider ReiThera deres vaccine, så skal AZT se 50-tallet igen.

De store vil blive siddende. ReiThera er blot én kunde blandt 300 og stigende. Og kursen vil komme tilbage på sigt. Væksten er solid uanset.
Redigert 09.03.2021 kl 11:54 Du må logge inn for å svare
Grunnpilar
09.03.2021 kl 13:21 3344

Fullt klar over Italia og Reithera, men det er greit å få en diskusjon rundt dette tenkte jeg, da ikke alle er klar over dette. Og få frem at sannsynligheten for at de trekker denne er lik 0, da de får en haug av penger bare for å fullføre,samt produsere til Italia. Men av og til må jeg være den negative,for å få til en sunn diskusjon rundt forskjellige temaer rundt AZT. Det å starte med en negativ vinkling,når de fleste er positive. Har vist seg å bli relativt informative diskusjoner for mange nye.
Redigert 09.03.2021 kl 13:25 Du må logge inn for å svare
oppturen
09.03.2021 kl 13:48 3296

Det ligger i kortene at ReiThera blir en satsing innen selvforsyning av fremtidige vaksiner for Italia.

Italia er «dritt lei» av bigpharma og vil sikre seg selv for fremtiden.
JosefK
09.03.2021 kl 14:36 3224


Det vil bety ~5 mill mindre i omsetning. Og antakelig 2,5 mill lavere ebitda.

Basert på antakelsen at ReiThera er en av de som omsetter for over 5 millioner, ref Q4 webcast.
Redigert 09.03.2021 kl 14:38 Du må logge inn for å svare
JosefK
09.03.2021 kl 14:42 3209


Nå husker jeg ikke hvor mye den italienske staten spyttet inn i ReiThera, men mener det var rundt 80 mill eur. Etter at EU kommisjonen har spyttet inn 40 mill til, finner jeg problemstillingen søkt.

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_21_811
Redigert 09.03.2021 kl 14:43 Du må logge inn for å svare
Fünke
09.03.2021 kl 14:52 3182

Det er jo absolutt betimelig å tenke tanken om hva ReiThera faktisk kan være verdt. Vi har jo ingen aning. Det vi så smått har fått opplyst er at en typisk kommersiell behandling (ikke nødvendigvis en vaksine) som baserer seg på SAN i produksjonen vil handle SAN for 5-10 MNOK i året. Nå tror jeg dette anslaget fra Holter var litt lavt, da det allerede er flere kunder som i 2020 kjøpte SAN for 5 MNOK uten å være kommersialisert. En typisk medisin produseres vel ikke i de omfang en covid-19-vaksine vil produseres i? ReiThera har jo anslått 100 mill doser i året.

Så til spørsmålet. Jeg tror det vil være utslagsgivende for aksjekursen, men samtidig tror jeg potensialet for Reithera-vaksinen på langt nær er priset inn. Samtidig er det lett å glemme alle de andre 100 kundene som i større og større grad kommer til å ha behov for SAN i sin produksjonsprosess.
oppturen
09.03.2021 kl 14:53 3177

Helt enig i det siste innlegget.
Totalt uenig i det første :-)
Når Holter suer at en typisk vaksine kan kjøpe SAN for 5-10 mill i året er det i kontext til en typisk viral vector vaksine før covid 19, da var dette en vaksinetype som var for de «rike» og med relativt små kvanta, gjerne mot div. Kreft former etc.

Kommer ReiThera sin vaksine i produksjon og med kvanta rundt 100 mill enheter på årsbasis så er jeg overbevist om at vi snakket minst SAN salg på mellom 10-100mill pr Q

Veldig mange forventer at disse første vaksinene trolig gir beskyttelse bare ca 1 år, så må en ha «påfyll»

Covid 19 kan bli sesonginfluensa fremover og ReiThera kan komme til å produsere i åresvis.
bj111
09.03.2021 kl 15:03 3141

Det er den ene kunden av over 300 så det trenger ikke å bety så mye annet enn for psykologien kortsiktig. De resterende kundene vet vi lite eller ingenting om. For alt vi vet kan det være noen som er langt større enn Reithera der noe som og er sannsynlig ettersom det er så mange.
Slettet bruker
09.03.2021 kl 15:08 3121

Det er vel en grunn til at Reithera-avtalen faktisk ble børsmeldt i motsetning til de 299 andre kundene..
Så et visst forventet volum er det nok snakk om.
At den russiske eller noen av de andre vaksinene blir sett på som "konkurrenter" blir vel litt for dumt???

Det er over 7 mrd mennesker på jorda.. og det blir nok behov for vaksiner i mange år fremover..
Redigert 09.03.2021 kl 15:10 Du må logge inn for å svare
bj111
09.03.2021 kl 15:12 3112

De fleste kunder holder sine leverandører hemmelige, det gjorde ikke Reithera og ettersom det nå trolig blir en avtale av betydning for bunnlinjen så ble den børsmeldt.
Jan Raa
09.03.2021 kl 15:16 3095

Hvor kommer denne (helt usannsynlige) ideen fra? Reithera kaste kortene når det gjelder vaksineutvikling? Reithera har et utmerket vaksinekonsept, bedre enn de "store gutta" som styrer feil-informasjonen innefor denne sektoren. Den er ikke liten i omfang!!!. Reithera har hele nasjonen (+ EU) i ryggen økonomisk, og de er vitenskapelig sett på høyeste nivå. Å skrive om feilinformasjonen og løgnen som blir servert av de store som profiterer uhemmet på koronavaksiner, blir straks slått ned på og betegnet som konspirasjoner - og aviser nøler med å vil trykke denslags. Den russiske vaksinen er f.eks. basert på et velprøvd prinsipp, men ikke omtalt i Vesten og i norske medier på en særlig tiltalende måte. Foreløpig har Reithera fått være i fred, og jeg har skrevet det før, når Reithera har vaksinen klar, vil også jeg (81 år) la meg vaksinere - men ikke før. Vent og se hvem som til slutt ler best.
Slettet bruker
09.03.2021 kl 15:22 3066

Det som er fint med Reithera et at de har andre vaksiner også.. Det går nok med SAN der også..
oppturen
09.03.2021 kl 15:40 3036

Har du Raa noen formening du vil dele om forventet års forbruk av SAN til en årsproduksjon på 100 mill doser ?
Som du ser over tipper jeg 40-400mill men det er jo et stort utslagsområde :-)
Jan Raa
09.03.2021 kl 15:44 3015

Det kan jeg ikke svare på. Men bruk av SAN til rensing av virusvektorer som brukes i vaksiner, er det vanskelig å se bort fra. Det er ikke bare koronavaksiner vi snakker om.
Slettet bruker
09.03.2021 kl 15:46 3002

Grunnpilar, jeg er meget enig i, at det er sundt at diskutere “what if”. Man kan hurtigt sætte sig i et ekkokammer og blive confirmation biased som aktionær. De kritiske spørgsmål er dem, der holder os grounded!
oppturen
09.03.2021 kl 15:53 2977

Min forståelse av Italias satsing på ReiThera er at de vil bruke vaksine plattformen i national beredskap, og at de vil dra med seg andre land i samme spor.
Rett og slett ta det tilbake til statelig styre og ikke legge alle eggene i kurven til big pharma.
Hvert land selvforsynt i produksjon og deling/samarbeid om utvikling.
bj111
09.03.2021 kl 15:56 2964

Ikke enig at man for enhver pris skal fine noe negativt å diskutere når det er usannsynlig. De som har stort behov for å være grounded klarer det helt fint selv med sine dystre spådommer om kvartalsrapporter og pussig bruk av PE beregninger. Hadde kanskje satt mer pris på en fremoverlent aksjonærgruppe som gjenspeilet selskapet, som definitivt ser lyst på fremtiden. Det har de ikke alltid gjort.
Slettet bruker
09.03.2021 kl 16:07 2933

Altså - der er jo ikke noget galt i at vende alle perspektiverne og vurderer risiko. Også selvom risiko er lavt. Det er sundt i min verden.

Og hvem har snakket om, at man “for enhver pris” skal finde noget negativt at snakke om? Det synes jeg da generelt ikke, at folk gør herinde. Der er i min bog en fin balance.
Redigert 09.03.2021 kl 16:08 Du må logge inn for å svare
bj111
09.03.2021 kl 16:17 2909

Skille mellom sunn og usunn risiko. Når risikoen er mindre enn at jorden blir flat så er det liten vits å diskutere det og ikke noe sundt med slikt. Ellers er det jevnt over en fin balance, noe negativ til tider men slik er det i alle aksjer der det er kortsiktige og langsiktige eiere.
Grunnpilar
09.03.2021 kl 16:46 2854

Grei antakelse dette, hvis vi sier disse tallene er ca korrekte. Da kan man også si at det å miste Reithera utgjør svært lite for årsresultatet, men skulle Reithera lykkes vil dette påvirke Årsresultatet 2021 i stor grad i positiv retnning.

Konklusjon: liten nedside kan komme,men svært usannsynlig. Oppsiden blir da meget sannsynlig,og man kan da si at selv om Q vil variere,så vil årsresultatet bli bedre enn 2020 faktisk.
Slettet bruker
09.03.2021 kl 16:50 2834

Der er altid en risiko (stor eller lille, men den er der) forbundet med fase 3-studier... uanset, hvor “sikker” den er. Det har jeg bittert erfaret igennem mange år som investor.
bj111
09.03.2021 kl 17:01 2808

Selvsagt en kan dø i natt.Poenteg er at det er en ganske så utprøvd metode de benytter og da er det svært liten sannsynlighet for at det feiler. Feiler et så justerer de det for italienske myndigheter er ganske bestemt på å få en egen vaksine. Det er iallefall hva jeg har trukket ut av informasjonen som har kommet. AZT har i tillegg 299 andre kunder sikkert mer men ok, som er av forskjellig størrelse. Om mye av dagens kurs ligger og faller på Reithera så undres jeg over e 299 andre. Det er garantert ikke bare småørret i den dammen men og noen større. Sikkert større enn Reithera også.
Samsung11
09.03.2021 kl 17:01 2805

Her kommer et alternativt perspektiv. Jeg ser ikke hvorfor ReiThera skulle komme til å trekke vaksinen sin. Tvert imot ser jeg heller at ReiThera og Italia trolig blir et 'vehicle' for EU for å promotere deres eget vaksinediplomati. Det kan være interessant å spørre seg selv, hvem er EU, hva ønsker de å oppnå, hvordan ønsket de å bli sett, i tillegg og utover til Italias mål som noen andre her påpekte. Dernest, uten å komme med noe utømmende argumentasjon i form av et essay, er EU en normativ institutsjon som arbeider for likhet og jevn fordeling innad blokken. Utenfor sin egen lille og avgrensede blokk, skal du ikke se bort ifra at EU ønsker ha viktigere rolle globalt. Dette gjøres ikke med makt og militært, eller med hard power. Dette kan oppnås med soft power. Og det er nemlig her vaksinen gjennom ReiThera kommer inn. Jeg tviler på at denne vaksinen trekkes. Jeg tror heller snarere at EU kommer til å gå enorme lengder for å beholde og spre deres egen "in-house" vaksine. Hensikten med dette er å kapitalisere på unionens image samtidig som de skaper innflytelse og knytter sterkere bånd utover sin egen klubbs geografiske lande grenser. Her får man mye igjen for en "liten pris". Hvem vet, kanskje er det EU fremfor WHO som kommer til å stå for en mer jevn fordeling og spredning av vaksiner globalt. Dette skjer - selvfølgelig og naturligvis - ikke før EU har vaksinert sin egen blokk, først.
Redigert 09.03.2021 kl 20:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.03.2021 kl 17:05 2784

Meget enig i dette perspektiv☝️. Helt korrekt analyse.
Grunnpilar
09.03.2021 kl 17:11 2759

Godt perspektiv det, jeg kan støtte den. Her kan EU faktisk hjelpe et land som de må hjelpe økonomisk allikevel, Italia slet økonomisk,før Covid19 . Så vinn vinn dette for EU,Italia og Reithera+++.
Superoptimist
09.03.2021 kl 17:17 2743

Ser at Sputnikvaksinen skal produseres i Italia!

10 millioner vaksiner i løpet av året!!!
Redigert 09.03.2021 kl 17:18 Du må logge inn for å svare
Grunnpilar
09.03.2021 kl 17:32 2708

Har du mer info ? en link ?

bj111
09.03.2021 kl 17:39 2683

BAre å ta bølgen å applaudere for godt tankegods. Det er en meget interessant og ikke usannsynlig tanke du kommer med der.

Håper sputnik kan komme til Norge da det er den eneste av dagens vaksiner jeg kan tillate meg å putte i kroppen. Det andre skal jeg ikke ha så sant det ikke blir tvang.
Superoptimist
09.03.2021 kl 17:57 2629

NRK.no – nyheter, tv og radio fra Norge og hele verden.
bj111
11.03.2021 kl 13:05 2257

Merker meg hva Jan Raa skreiv 09.03.21 og noterer at Astra sin vaksine er stoppet i dag. Blir interessant å se hva effektene av de andre vaksinene er etterhvert som tiden går. Skal jeg ha noe av dette så tror jeg det blir Sputnik V eller Reithera sin vaksine.

Norske myndigheter burde henvende seg til Italia om vaksine, to fluer i en smekk. Støtter norsk næringsliv og kan sikkert få en sikker forsyning av vaksiner derfra. Kan evt bygge fort på Borgeskogen og produsere selv.