Henvendelse til og svar fra AZT

Åsingen
AZT 09.03.2021 kl 17:49 5155

Etter det famøse Q3 resultatet gjorde jeg en henvendelse til selskapet, hvor jeg blant annet nevnte at jeg hadde hørt at Jehtro hadde sagt at de ikke kom til å melde salg fordi det var så arbeidskrevende. Jeg foreslo derfor at de kanskje kunn melde samlet salg pr. måned i stedet, da jeg gikk utifra at de hadde oversikt over det.

Fikk svar fra Børge Sørvoll hvor han blant annet svarte følgende:

"Kan ikke huske at Jethro har opplyst at løpende salg ikke vil bli meldt pga. at det er arbeidskrevende men vi annonserer ikke hver enkel avtale som vi inngår da veldig mange er små med begrensede forpliktelser."

"Jeg tror ikke at vi kommer til å starte med salgsrapportering på månedsbasis, men vi prøver hele tiden å guide markedet slik at det ikke oppstår veldig skjeve forventninger mellom det markedet tror vi leverer og det vi selv tror vi leverer."

Han svarer: Jeg TROR iIKKE at vi kommer til å starte med salgsrapportering på månedsbasis,.......

Altså, han er ikke sikker på det. Kanskje det kan hjelpe med et lite, snilt påtrykk fra noen flere. En massiv mailstorm fra en hel gjeng tror jeg ikke noe på, men det er flere her på forumet som er gode til å fomulere seg. Kanskje vi kunne velge ut en som kunne representere oss og formulere en henvendelse med gode argumenter?

Redigert 10.03.2021 kl 09:37 Du må logge inn for å svare
rufus01
09.03.2021 kl 19:07 5076

Kan ikke se noen grunn for at man skal starte med rapportering på månedsbasis. Omsettning fluktuerer ganske mye og dette vil bare bidra til unødvendig mye støy. kvartalspresentasjonene holder i forhold til rapportering mener jeg. Kursdrivende nyheter ut over det normale vil bli børsmeldt, og dette mener jeg også er godt nok.
bj111
09.03.2021 kl 19:10 5033

Enig.
Slettet bruker
09.03.2021 kl 19:18 4983

Enig. Om noget, så ville jeg næsten foretrække, at der bare var halvårsregnskaber i selskaber som AZT.
JosefK
09.03.2021 kl 19:50 4923


Jeg er tilhenger av månedsrapporter. I tillegg mener jeg leveranseavtaler med en forventet årsomsetning på over en million bør meldes. Det har ikke alltid vært tilfelle.

Så Børge, når du leser dette så stoler jeg på at det blir sånn 😁
webspinner
09.03.2021 kl 22:22 4721

Enig. Erfaringsmessig vil det skapes unødig støy dersom en måned er unormalt sterk, for deretter å bli etterfulgt av en svak måned. Selv om månedene i sum er over forventing vil markedet mistolke og sende kursen ned. Dette er spesielt sant for et vekstselskap, mindre sant for etablerte selskap som har lengre historikk å vise til.
Grunnpilar
10.03.2021 kl 10:39 4409

Alternativt, kan vi opprette en lukket tråd,der vi legger ut de spørsmål som vi lurer på til selskapet. For så å ha dette klart til neste kvartalsrapport. Så kan de som kommer til med spørsmål ta noen av disse.
Og mistenker at noen av disse spørsmålene vil nok bli besvart i Q1 rapporten/presentasjonen også.

Ps: for å unngå diskusjoner i tråden, kan vi gjøre det slik at når man ber i tilgang til tråden. så legger man inn spørsmålet istedet som begrunnelse for tilgang. Så avslår bare trådansvarlig tilgangen,for så å legge ut spørsmålet i tråden. går det ?
Redigert 10.03.2021 kl 10:42 Du må logge inn for å svare
bj111
10.03.2021 kl 10:44 4388

Det er ikke noe teknisk i veien for å gjøre det.
oppturen
10.03.2021 kl 11:12 4323

Hva ønsker en å oppnå med hyppigere rapportering ?
bj111
10.03.2021 kl 11:21 4298

Det kommer heldigvis ikke til å skje for det vil være bortkastet bruk av resurser å kjøre månedsrapporter til markedet. Det vil kun skape mer uro så en traders drøm. Kvartalsrapporter holder i massevis.

Verdiestimat på avtaler som inngås hadde vært fint men jeg tror det er svært vanskelig å sette verdi på de da det nok er veldig avhengig av utvikling hos kunden.
Men ettersom Reithetra avtalen er kjent og når vaksinen da kommer til markedet burde man kanskje kunne gi et estimat på verdien av den avtalen.
Åsingen
10.03.2021 kl 14:25 4136

TS
Ønsket med månedsrapportering er å få en aksjekurs som ikke svinger så mye som det vi opplevde etter Q3 og til dels Q4. Dette passet vel tradere godt, men vi langsiktige følte det ikke slik. En utvikling med jevn stigende kus uten store svingninger gir mer tilitt for småaksjonører som ønsker å være langsiktige og vil også gi bedre kursutvikling.
Dr_Eval
10.03.2021 kl 15:13 4070

Med månedsrapportering tror jeg du ville fått nettopp det, en kurs som svinger så mye som det vi opplevde etter q3 og q4, bare at svingningene ville skjedd raskere, og hver eneste måned. Skikkelig berg-og-dalbane med magesug og oppkast i svingene.
Slettet bruker
10.03.2021 kl 15:14 4063

Øget rapportering vil sætte volatiliteten op - især i virksomheder, der har så stærkt svingende tal som AZT.
rufus01
10.03.2021 kl 17:11 3937

Enig, jeg tror at vi vil få en mye større volalitet ved månedsrapportering. Ikke ønskelig for langsiktige aksjonærer som tror på det fundamentale i selskapet.
Åsingen
11.03.2021 kl 13:29 3682

Ts
Angående månedsrapportering så ser det ut til at det er klar overvekt for at dette ikke er noe som ønskes. Litt merkelig, egentlig, at bedre informasjon fra selskapet ikke er ønskelig. Men nok om det.

AZT er etter min mening et av de få, eller kanskje det eneste selskapet på børsen, som er like sikkert som banken, og i tilegg vil gi vesenlig høyere avkastning. Jeg kan ikke se andre nedsider enn brann, krig og jordskjelv. I tilegg så har de noen fantastiske produkter som verden trenger og flere vil det bli. AZT har alle elementer som kan gi den status som en ”folkeaksje” En aksje som alle vil ha og som du tør å anbefale til din beste venn. Det eneste som mangler er at aksjonærer får opp øynene for den.

Månedsrapportering er kanskje ikke den beste løsningen, men noe må imidlertid gjøres for å få en kursutvikling som er tillitvekkende for aksjonærer som ønsker å være langsiktige. AZT trenger nemlig flere langsiktige aksjonærer. Det som trengs er vel at det kommer mer eller mindre regelsmessige meldinger fra selskapet som bremser litt på salgsviljen hos de som trader. For nå er det tradere som styrer kursutviklinga. 15 dager med kursoppgang fra 70.2 til 83.4 ble borte på 3 dager.

En annen løsning er at selskapet melder alle salg som er over en viss størrelse. Hva limiten skal være, må jo selskapet bestemme, men poenget er at dette skal hindre langvarig ”meldingstørke”. Dette vil jo uansett bli en kursdrivende melding og alt er vel bedre enn ingenting.

Noe annet jeg har registrert er at enkelte positive hendelser, som i mine øyne er kursdrivende, bare blir nevnt muntlig under presentasjoner eller som orientering i forbindelse med kvartalsoppgjør. Er dette egentlig greit?

At de nå hadde over 300 trofaste kunder ble nevnt på et møte hos Pareto. At de hadde 100 kunder som brukte SAN fikk jeg rede på i forumet.
3 dagers besøk av en de 10 største farmaselskaper med påfølgende første leveranse, ble også fortalt i en eller annen sammenheng
Første salg til børsmeldt kunde i Kina ble nevnt ved et kvartalsoppgjør. Det samme med første salg til India.
Hva med oppskalering av produksjonskapasitet som de fikk midler til? Hva er status?
SAN er vel et av de selskapets viktigste produktene og ReiThera ble børsmeldt som bruker av SAN i vaksineproduksjon. I forumet har vi blitt orientert om status for dette. Hvorfor har ikke AZT meldt noe om utviklinga?
Burde noe av dette vært børsmeldt?
Redigert 11.03.2021 kl 16:41 Du må logge inn for å svare
JosefK
11.03.2021 kl 13:50 3634


Det blir viet en god del tid til både produksjons og salgsutvikling under kvartalsrapportene. Både skriftlig og muntlig. Av erfaring vet jeg ikke alle får det med seg og at det oppfattes som om «det dukket opp på forumet». Hvilket for det meste ikke stemmer.

https://vimeo.com/507487666

https://arcticzymes.com/wp-content/uploads/2021/01/Q4-2020-Report-Final_.pdf

Les, lytt og lær. Jeg bruker å friske opp av og til selv.
Åsingen
13.03.2021 kl 10:39 3282

T.S.
Som et børsnotert selskap er det vel åpenbart at ledelsen er innom forumet av og til og leser, hvis de finner tråder av interesse. Hvor skal de ellers finne ut om hva aksjonærene mener om selskapet og hva de er opptatt av? Dette har også vært et spørsmål tidligere på forumet som har blitt bekreftet. Syntes derfor at det er litt merkelig at når jeg oppretter en tråd hvor tittelen nærmest garanterer at ledelsen kommer til å lese, er det neste ingen skribenter som følger opp.
Etter det første innlegget var det riktignok noen reaksjoner. Så veldig stort engasjement var det ikke, men synspunktene overrasket meg litt. Så fulgte jeg opp med et innlegg hvor det var flere påstander og spørsmål som burde engasjere. Men nei, forumet var tyst og stille. Er det slik at den som tier, samtykker, eller er det bare ingen som bryr seg? Les igjennom innlegget igjen og reager på påstander og spørsmål!! Og ha i bakhodet at det er stor sjanse for at selskapet leser det du skriver.

Er dette selskapet like sikkert som banken?
Ønsker vi at det skal bli en folkeaksje og hva skal til for å bli det?
Trenger AZT flere langsiktige aksjonærer?
Er det riktig at hyppigere meldinger fra selskapet gir bedre kursutvikling?
Er det tradere som styrer kursutviklinga nå?

Og jeg gjentar; Hva med positive hendelser som bare fortelles muntlig i forskjellige fora.
En tallfestet stor økning av kundeportefølje i løpet av en kort periode har, når vesentlig flere og har dermed større kursdrivende effekt som børsmelding enn som å nevne at ”Vi har nå over 300 trofaste kunder.” på et presentasjonsmøte hos Pareto?
Og hva med første, og kanskje også andre leveranse til Kina og India. Er ikke det viktigere enn bare å nevnes i en kvartalspresentasjon?
Og en særdeles viktig kunde som ReiThera, som både børsmeldes og som det skrives om i komentarer til kvartalspresentasjonen, bør vel også følges opp bedre enn hva som er gjort. Her har det jo skjedd mye positivt.
De fleste av disse hendelsene har jo vært mye diskutert i forumet, så de har tydelig blitt vurdert som viktige

Til slutt så vil jeg bare si at AZT har åpenbart en dyktig ledelse som har klare mål og utvilsomt meget dyktige medarbeidere, men de kunne gjerne vert vesentlig bedre til å kommunisere mot markedet, og helst litt bedre enn hva børsen krever. Å bruke litt mer ressurser på det, er noe som alle hadde alle tjent mye på.

Som et tilegg vil jeg neve at aksjekursen nå er det samme som den var 5. oktober, over 5 måneder siden. Alle de positve hendelsene som jeg har nevnt har kommet i ettertid, og ikke kom og si at manglende kursstgning skyldes at de ikke er kursdrivende.
Redigert 13.03.2021 kl 13:03 Du må logge inn for å svare
Dr_Eval
13.03.2021 kl 11:07 3225

Du skriver: "En annen løsning er at selskapet melder alle salg som er over en viss størrelse. Hva limiten skal være, må jo selskapet bestemme, men poenget er at dette skal hindre langvarig ”meldingstørke”. Dette vil jo uansett bli en kursdrivende melding og alt er vel bedre enn ingenting".

Jeg er av den oppfatning av at AZT børsmelder kursdrivende meldinger, og unnlater å børsmelde meldinger som ikke er kursdrivende for å unngå unødvendig støy. Dette er en strategi jeg er enig i. Det du presenterer som en løsning, klarer jeg ikke å forstå; hvilket problem løsningen tiltaler og jeg jeg klarer ikke å finne noen problemer som trenger en slik løsning.

Beklager hvis vi ikke er helt på samme bølgelengde. Før du presenterer løsningene, kan du hjelpe meg med å forklare hvilket problem som skal løses og hvorfor du oppfatter det som et problem?
Grunnpilar
15.03.2021 kl 00:21 2625

Ser ut som om de begynner å få det travelt, siden annonsen sier "Oppstart så snart som mulig". Haster med å få tak i folk, få håpe de klarer å få tak i personel kjapt.
oppturen
15.03.2021 kl 10:04 2367

Italia strenger ned igjen, Italia har puttet nærmere 1 mrd i ReiThera vaksinen.
Tror noen at de vil vente til alt er godkjent før produksjonen starter ???
Jeg tror overhode ikke det, jeg tror det blir enormt press på å få startet produksjonen så snart som mulig.
bj111
15.03.2021 kl 10:20 2332

Kan hende de starter produksjon, men de kjører nok ikke et stort eksperiment ved å starte å bruke vaksinen i befolkninen før den er godkjennt. Så da spørs det jo på hvor lang tid det tar å produsere mye, er det noe som går fort så er det ingen grunn til å bygge lager av noe de ikke vet om kommer i mål.

Så da konkluderer jeg for min del med at starter de produksjon hvilket vi ikke får vite så er det en positiv overraskelse.
Grunnpilar
15.03.2021 kl 11:30 2236

Tror heller ikke at de kommer til å starte vaksinering før 30.mai uansett. Får de gode resultater der, så først da tror jeg de starter opp produksjonen,selv om den ikke er blitt godkjent. Dvs evt SAN økning som følge av dette, kommer tidligst på Q2,mener jeg.