Knalltall i elabs!

AntonBerg2
ELABS 10.03.2021 kl 07:27 26103

Elliptic Labs satt etter fjerde kvartal igjen med et resultat før skatt på drøyt 14 millioner kroner, opp fra et underskudd på 0,7 millioner i samme periode i fjor.
Selskapets inntekter beløp seg til rekordhøye 17,3 millioner kroner.
focuss
10.03.2021 kl 08:21 13391

Og sterk guiding fremover.
Myrabakk
10.03.2021 kl 17:31 13381

Fantastisk resultat fra Elabs!
De har så sterk kundeportefølje i smartphone at det alene kan dekke selskapets kostnader. Det er sterkt! Guidingen mot en EBITDA på 500mill, innen 2-3 år, dvs dagens Mcapx2 er hinsides! Selskapet skal gjennom en re-prising, uten tvil,og når det nå er annonsert hvor sterk tro de har på laptop/pc, så er jeg ikke i tvil om at de kommer til å nå målet heller.
DetErMeg
10.03.2021 kl 17:39 13358

Hvor står det ebitda på 500 mnok?
Myrabakk
10.03.2021 kl 18:11 13372

Her, gå inn på Q4 presentation 2020, mener det er side 7 eller 8.
https://www.ellipticlabs.com/investors/
Også sagt muntlig 2 ganger på presentasjonen i dag tidlig. Det kanskje råeste med det, var at de antyder indirekte at det er lavt. De sier at dette er oppnåelig med bare en liten andel av markedet innen laptop/pc. Med deres Intel-, og Mediateksamarbeid om mulig standardisering av ultralyd så er dette lave estimater.
DetErMeg
10.03.2021 kl 18:48 13571

Mange takk for svar!
Men det står salg på 500 mnok og ebitda margin på >50%

Webcasten kan jeg ikke se på, så får ta ordet ditt der :)
Mailliw
15.03.2021 kl 22:31 13229

Sorry, satt og så på investor presentation og ikke Q4.
Fjellheim
16.03.2021 kl 08:45 13003

Kr. 150 var vel emisjonskursen, så den bør vi vel passere raskt.
Babbai
16.03.2021 kl 09:08 12941

Og der var den passert... Stiger hver dag nå. Går oppover som en trapp. Finfin trend!
Fjellheim
22.04.2021 kl 10:18 12426

Spennende tider. Tror vi passerer 250 med PC avtale eller mer konkret samarbeid med Intel el.l.
Fjellheim
22.04.2021 kl 12:27 12324

Da er kursen på PLT og Elabs omtrent identisk med omtrent samme markedsverdi. Elabs har allerede ekstremt mye mer inntekter. En litt tullete gjettekonkurranse for underholdningens skyld. Jeg tipper at Elabs når kr 500 i god tid før PLT :) Noen meninger ?
Babbai
23.04.2021 kl 06:21 12159

For de som fortsatt skulle tvile på hvor tett samarbeidet er mellom Elabs og Intel, anbefaler jeg å ta en titt på dette patenetet til Intel:

https://patents.google.com/patent/US10725588B2/en?q=Elliptic+Labs+AS&oq=Elliptic+Labs+AS

Intel refererer kun til fire selskaper i patentet, hvorav et av selskapene er Elabs. I tillegg forklarer patentet til Intel rett og slett alt Elabs har kommunisert tidligere. Elabs ligger antakelig som SoC på de nye chipsene til Intel - fra og med Tiger Lake som er generation 11. Det betyr at alle OEMs som bruker Intel-chips kan benytte seg av Elabs sin teknologi fordi den ligger som software på chippen fra Intel. Jeg tror dette skjedde rundt september i fjor da Intel lanserte Cover Falls-konseptet (søk på Google for å lese mer). De nye chipsene til Intel muliggjør ultralyd selv i standby-mode, noe som gjør at Elabs sin teknologi vil kunne bli standardteknologi på PCer for presence detection og wake-up-on-approach. Dell har Dell Optimizer med ExpressSign-in, HP har Presence Aware, Asus har AdaptiveLock, Lenovo har noe tilsvarende og andre OEMs kommer med/har det samme. OEMene bruker foreløpig sensorene til presence detection før man logger inn på PCen ved hjelp av kamera og Windows Hello (face recognition). Men Elabs kan erstatte sensorene - da slipper OEMene å kjøpe hardware, de slipper å ha et fysisk produkt og hele supply-chainen som følger med - samtidig slår Elabs sensorprodusentene på pris. Med begge hendene på ryggen. Elabs priser faktisk softwaren sin basert på prisen sensorprodusentene tar, altså basert på alternativkostnaden for OEMs. Dette betyr at nå som prisen på hardware har steget kraftig i det siste, kan også Elabs ta mer for sine tjenester/sin software.

I tillegg til å kunne erstatte proximity-sensorer og brukes til presence detection, kan Elabs også brukes til gesture control - altså at man kan styre devices med håndbevegelser eller andre bevegelser. Man kan faktisk lære masse om hva som kanskje kommer dersom man leser patentene deres eller presentasjonene de har på nettsiden. Det ligger også flere videoer ute på nettet.

Merk at Elas også driver med sensor fusion. Det vil si at softwaren deres kan bruke data fra andre sensorer og "fusjonere dataen" fra flere sensorer, og ved hjelp av AI og maskinlæring kan de få til veldig mye forskjellig via softwareplattformen sin. Visjonen deres er å bli den ledende softwareplattformen for ALLE sensorer. Så det er IKKE bare snakk om å erstatte proximitysensorer med deres egen ultralydløsning (de kan ved hjelp av eksisterende hardware - høyttaler + mikrofon - bruke ultralyd til å registrere presence eller gjennomføre gesture control etc. - men dette er bare begynnelsen).

Og husk, grunnen til at vi mener kursen på Elabs skal stige signifikant fremover er fordi i PC-markedet kan Elabs ta 10-30 ganger mer per device enn de kan gjøre i mobilmarkedet. Med et av PC-selskapene de jobber med har de også kommunisert at de jobber både med commercial department OG personal... og det er fordi selskapet ønsker å ta i bruk Elabs på ALLE sine enheter (ref. tidligere børsmeldinger).

Etter at Tiger Lake fra Intel har blitt introdusert, har Elabs på PoC med flere store OEMs, inkludert to av de tre største (Lenovo, HP, Dell). Den siste PoCen kom samtidig som selskapet åpnet kontor i Taiwan (muligens med Asus - jeg holder en knapp på Asus fremfor Acer) - og i børsmeldingen bekreftet Elabs at denne PoCen gjøres på en Intel Tiger Lake-platform.

Elabs har i tillegg utvidet samarbeidet med Qualcomm. For de som ikke vet det - Intel er den største chip-produsenten i verden, AMD er nummer to og Qualcomm nummer tre. MediaTek er også relativt store - og Elabs samarbeider tett med disse også. Elabs har et VELDIG godt samarbeid med Xiaomi, som også er deres største kunde per i dag. Elabs har nettopp signert kontrakt med en ny telefon-OEM som planlegger å produsere 100 mill telefoner i 2021. Dette er antakelig Honor (ikke bekreftet). Elabs skal først brukes på en mid-end-telefon hos dette selskapet. Jeg tipper dette også gjøres i samarbeid med Qualcomm Snapdragon eller MediaTek.

Elabs er i startgropen og jeg tror nå er muligheten for de som ønsker å være med på et nytt norsk tech-eventyr. De har hatt inntekt på 40-50 mill de siste årene og gått med underskudd hvert år. I Q4 2020 gikk det veldig bra med Ebitda på rundt 65%. Selskapet guider med overskudd i år og 500 mill i inntekt INNEN 2023 - med OVER 50% EBITDA. Og det fine er at de ikke har mye kostnader å trekke fra etter EBITDA - så overskuddet kommer til å bli høyt. Det KAN være at dette blir en utbyttemaskin på sikt - hvis ikke de blir kjøpt opp før den tid.

Merk at det blir trangt om plassen når avtalene kommer - toppaksjonærene sitter nemlig på en veldig høy andel av aksjene.

Dette er ingen kjøpsanbefaling, men jeg håper at flere kanskje blir interessert i å diskutere aksjen og gjøre egne analyser. Vi som er opptatt av Elabs deler mye info på FA og Shareville. Personlig tror jeg det kan være bra å lete etter den neste raketten FØR alle begynner å skrive om den. Elabs går faktisk under radaren til de fleste. Selv FA glemte å ta med Elabs i finanskalenderen tidligere denne uken da de kom med årsrapporten. Dette er foreløpig en aksje uten noe særlig haussing på forumer. Og den fine er at selskapet i presentasjonene har listet opp ca-priser de kan ta i ulike markedssegmenter, samt at de har kommet med konkret guiding for de neste årene. Man har altså noe å regne på.

Tre meglere dekker aksjen, men ingen har kommet med en knuff om den. Ikke en lyd. Ingen kursmål. Nada. Med andre ord - de som ønsker å "være med fra starten" har fortsatt muligheten. Kursen vaker nå mellom 165-200. Elabs gikk på børs på 150. Kursen var nede på 90, men spratt opp til 200 etter at Vinterstua AS gikk inn i aksjen (de er nå topp 7 hvis jeg husker riktig) og det kom et par gode nyheter. Men oppsiden er fortsatt veldig veldig stor - vi er bare i startgropen.
Fjellheim
23.04.2021 kl 08:41 12020

Veldig godt innlegg Babbai ! Du graver frem info på en fantastisk grundig måte. Alt jeg kan finn om dette selskaper sier meg at vi skal himmelhøyt fremover.
Kingen
23.04.2021 kl 08:56 11967

Meget bra info om et meget ukjent, underanalysert og underpriset selskap, gitt fantastiske fremtidsutsikter.
Babbai
23.04.2021 kl 09:08 11958

Ja, definitivt meget ukjent og underanalysert. Jeg mener også de er underpriset og har fantastiske fremtidsutsikter. For de som ønsker litt mer basic info fra norske aviser, anbefaler jeg å ta en titt på disse artiklene:

https://finansavisen.no/nyheter/teknologi/2020/10/05/7573733/elliptic-labs-prises-til-1-4-milliarder-for-emisjon-pa-125-millioner
https://e24.no/naeringsliv/i/dOobAw/faar-ting-til-aa-foele
Babbai
23.04.2021 kl 09:14 11940

"Disse oppstartsbedriftene bør du følge med på i 2015" - Også en bra artikkel.

Av disse kjenner nok de fleste Kahoot!, Zwipe og BerGenBio nå. Elliptic Labs går fortsatt under radaren til de fleste.

https://e24.no/teknologi/i/pL1Lqj/disse-20-oppstartsbedriftene-boer-du-foelge-med-paa-i-2015
Fjellheim
23.04.2021 kl 09:16 11927

Det er i grunnen merkelig at så få på dette forumet viser interesse for denne perlen av et selskap. Elabs er "verdenshersker" på sin teknologi :)
Fjellheim
23.04.2021 kl 09:21 11937

Passerer raskt 200-250 - om ikke hele markedet krakker. Da skal alt ned.
Fjellheim
23.04.2021 kl 09:43 11905

Jeg tillater meg å repetere. Les Babbia sitt innlegg. Veldig nyttig.
Fjellheim
27.04.2021 kl 10:15 11322

Hold på hatten! Dette er Norges nye teknologieventyr.
Babbai
27.04.2021 kl 10:25 11293

Se artikkel i Nettavisen i dag for mer info (krever ab)
Fjellheim
27.04.2021 kl 10:31 11274

Dette ser så bra ut !!!
Babbai
27.04.2021 kl 10:52 11442

Husk den interne konkurransen: Kommer Elabs til 1000 før REC når 100 og poLight når 1000?

Disse tre ligger "ca. likt" med tanke på veien opp.
Redigert 27.04.2021 kl 10:52 Du må logge inn for å svare
Fjellheim
27.04.2021 kl 11:00 11464

Morsom liten konkurranse. Elabs passerer 1000 først, tror jeg. Den tar en Kahoot fremover.
focuss
27.04.2021 kl 14:44 11330

Blir vanskelig å holde følge med Elabs
Goldy
27.04.2021 kl 18:09 11211

Elabs har vel betalt ut 1000kr i utbytte før de andre når 100 og 1000 😉
Fjellheim
28.04.2021 kl 08:47 10910

He he....du kan få rett Goldy :) ENDA EN NY MOBILAVTALE I DAG !
Goldy
28.04.2021 kl 08:53 10885

Elliptic Labs fortsetter samarbeidet med Xiaomi, går det frem av en børsmelding.

Denne gang tas Elliptics Inner Beauty-sensor inn i Xiaomis nye Redmi Gaming-linje, nærmere bestemt smarttelefonen Redmi K40 Gaming.

Redmi K40 Gaming-telefonen markerer ifølge meldingen Redmis inntreden i et voksende marked for gaming på smarttelefoner.


https://finansavisen.no/nyheter/teknologi/2021/04/28/7663475/norsk-sensor-i-ny-smarttelefon
Babbai
28.04.2021 kl 08:55 10878

Elabs fortsetter å imponere. Jeg vil si at Elabs er på vei til å bli standard i mange av Xiaomi-telefonene (de seriene de er inne i). Elabs har også sagt at teknologien er såpass moden for telefoner at for nye kunder, går de rett inn i nye telefoner uten PoC (Proof of Concept-kontrakt). Dette er virkelig bra. Vi venter fortsatt på første lansering hos den nye kunden som ble børsmeldt tidligere i år. Jeg gjetter vi får en melding der i mai eller juni. Jeg tror kunden er Honor da de planlegger å produsere 100 mill enheter i år. Merk likevel at Elabs først skal inn i en av mid-end-modellene.

Elabs er på vei inn i PC-markedet og har flere PoCs med ledende OEMs. De har signert med minst 2 av de 3 store (Lenovo, HP og Dell). Dersom vi kommer oss inn hos disse og Elabs klarer å bli standardteknologi for presence detection i PCer... vel... dere forstår hvor jeg vil...
Fjellheim
28.04.2021 kl 09:02 11008

Ja, kanskje unødvendig å si men her kan det bli 10, 20, 30 X osv. fremover de neste årene :) Jeg vet ikke hvor dette kan ende : )
Babbai
28.04.2021 kl 09:10 10992

Veldig enkelt sagt guider de med 500 mill i inntekt innen 2023 og over 50% i EBITDA.

50% gir 250 mill. Multippel på 28 gir ca. 750 i aksjekurs. Men ti-dobler de inntekten på 2 år, ser vi nok en mye høyere multippel enn dette. Jeg har tidligere satt opp noen beregninger der jeg sammenlikner potensialet i Elabs (gitt nyeste guiding) med kursen i f.eks. Nordic Semiconductors og Crayon Group. Denne finnes på Shareville.

Elabs har lite gjeld og lite DA. Det er kort vei fra EBTIDA til resultat før skatt. Vi burde derfor bruke høyere multipler enn for Nordic og Crayon Group. Dette ser dere også av oppsettet jeg laget på Shareville.
Fjellheim
28.04.2021 kl 09:41 10918

Interessante oppsett. NOD nærmer seg vel 40 milliarder i markedsverdi så da er det bare ca. 20 gangen dit for Elabs :)
Babbai
28.04.2021 kl 10:12 10873

Her er noen tall til de som er interessert i det. Jeg tar forbehold om feil og mangler.

Nordic Semiconductor (NOD) 2020:
Rev: 3500 mill
Adjusted EBITDA: 919 mill
EBIT: 393 mill
Net income: 330 mill

I (innen) 2023 guider ELABS med følgende:

Rev: 500 mill
EBITDA: Over 250 mill

Jeg tipper EBIT blir nok like under EBITDA.
Så kanskje net income på 180ish mill, altså rundt halvparten av NOD i 2020.

Legg merke til at Elabs fikser dette med en inntekt på 500 mill, mens NOD trengte 3500 mill. Merk også at hvis Elabs klarer 60-65% i EBTIDA så blir tallene MYE bedre. Men la oss ta utgangspunkt i 50%.

Dersom Elabs får 180 mill i net income og vi bruker en net income-multippel på 80, gir det kurs på 1500. Er det rimelig? Jeg vet ikke, men NOD var priset til 90 ganger net income da tallene for 2020 kom. Tenk litt på den.

Hva med EBITDA-multippel? Vel, NOD var priset til 32 ganger adjusted EBITDA da 2020-tallene kom. Hvis vi priser ELABS til 29 ganger EBITDA på 250 mill, gir det kurs rundt 750. Men det gir ikke mening når NOD har masse ITDA-kostnader og Elabs ikke har det.

For kurs på 1500 så har Elabs EBITDA-multippel på ca. 57.5. Da nærmer man seg EBIT-multippelen til NOD i 2020 som var på 75, men vi er fortsatt langt unna.

In the end så er det pengene etter skatt som teller (tenker jeg). De kan betales ut i utbytte. Og i 2020 var både NOD og Crayon Group priset til ca. 90 ganger Net Income.

I så fall må ELABS klare 160 mill i Net Income. Det skal nok gå lett med 500 mill i inntekt. Blir i så fall kursen 1500? Time will tell.
Fjellheim
28.04.2021 kl 10:38 11058

Virker som et relativt nøkternt oppsett. De guider 500 millioner men sier også at avtaler på PC sektoren vil øke inntektene betydelig.
Babbai
28.04.2021 kl 10:51 11026

Ja. Jeg liker at de guider relativt realistisk. Så får man heller bli positivt overrasket.

CEO har sagt at for å nå målet om 500 mill trenger de antakelig bare å gjøre det bra hos 1 stk PC-OEM, evt. gjøre det helt greit hos et par stykker. Så veien opp til 500 mill burde ikke være alt for lang når de først kommer i gang.

Og for de som tror at jeg bare prøver å hausse opp aksjen nå som den har begynt å stige, så er det bare å gå tilbake til tidligere poster i forumet og på Shareville. Jeg var positiv selv da aksjen falt. Husk at årsaken til at den falt etter børsnotering var bare at en av de større investorene ville selge litt etter at selskapet kom på børs. Nå har Vinterstua AS lastet opp over 370,000 aksjer, og andre store aktører har også kjøpt. Se på det fundamentale. Tenkt stort. Tenk større. Vi snakker et selskap som kan erstatte hardware-komponenter som befinner seg i de fleste elektroniske komponenter i hjemmet. Og som kan fusjonere data fra flere typer sensorer på software-platformen sin. Og når softwaren deres kan leveres direkte på chipen til MediaTek, Qualcomm etc., så er det EKSTREMT skalerbart!

Jeg har skrevet masse om patentene til Elabs på Shareville. Visste dere for eksempel at Sonos refererer til Elabs i veldig mange patenter? Eller at NIO har et nytt patent der de siterer Elabs? Volkswagen? Apple? Samsung? Intel? Qualcomm? MediaTek? Xiaomi? Oppo? Huawei? Google? Microsoft? LG? Laila og Elabs leker ikke business.
focuss
28.04.2021 kl 10:57 11003

Babbai
Du skal ha stor takk for innsatsen som er til stor hjelp for meg og sikkert mange flere. Dette ser jo helt strålende ut og gleder meg til nye LapTop avtaler.
Fjellheim
28.04.2021 kl 12:28 10899

Strålende innsats Babbai. Det er nesten ikke til å tro når du ramser opp alle patentene som er referert til Elabs. Helt vanvittig om noe av dette slår til.
Babbai
28.04.2021 kl 12:38 11087

Takk til dere begge. Husk at jeg bare sier hvem som refererer til Elabs (mange av de refererer til Elabs i flere patenter). Jeg har ikke lest alle patentene, og det kan godt hende at selskaper refererer til Elabs uten nødvendigvis å skulle bruke teknologien deres. Jeg tenker bare å si dette slik at nye aksjonærer ikke stuper inn i Elabs kun fordi de tror at dette betyr at vi får kontrakter med alle de selskapene.

Likevel så kan patentsitering være en måte å finne ut om nye kunder/avtaler før de faktisk skjer. At alle de store refererer til Elabs, er også en måte for oss å forsikre oss om at Elabs faktisk driver med noe som er av verdi for andre i industrien. Jeg har brukt mange timer på å se på ulike patenter - og det har bare gjort meg sikrerere på at Elabs er en god investering for meg. Dersom noen skulle finne patenter som tyder på noe annet, er dere selvfølgelig velkomne til å dele! Både positive og negative nyheter tas i mot med takk.

Videre vil jeg minne om følgende som jeg også postet på Shareville:

Minner om Samsung Galaxy Unpacked-event i dag: https://www.samsung.com/us/galaxy-unpacked/

Samsung is expected to launch Galaxy Book Pro laptops on April 28.

De kommer blant annet med PCer. Elabs jobber allerede med Qualcomm for å komme inn på ARM-based Qualcomm Snapdragon-PCer. Da er dette ganske interessant:

Of the three, Galaxy Book Go will be the only one to feature an ARM-based Qualacomm Snapdragon processor. Galaxy Book Pro and Galaxy Book Pro 360 will be powered by Intel’s 11th Gen processors.

Intel 11th Gen er selvfølgelig også interessant i og med at vi jobber med Intel på Tiger Lake-prosessorer.

Kan vi få nok en nyhet denne uken? Vi får uansett følge med på disse nye PCene. Da vi ikke vet om launchen av PCer med Elabs vil komme først, eller om det vil komme børsmelding med kontrakt med OEMen, må vi bare fortsette å følge med på nye PC-launches og holde oss oppdatert :)

https://tech.hindustantimes.com/laptops-pc/news/samsung-galaxy-book-pro-renders-leaked-ahead-of-april-28-launch-71618486791392.html
Fjellheim
28.04.2021 kl 14:23 10980

Dette er utrolig spennende og som sagt om noe av det du skisserer skulle slå til, vil denne gå vanvittig fremover. Dersom alt klaffer "blue sky" kursmål.....? Det er nesten ingen grenser som focuss tidligere har sagt. Vi får se :)
Fjellheim
29.04.2021 kl 14:56 10631

NOD går og det er strålende. (har aksjer der) Men sjekk Babbais oppsett. Det er verdt å bruke noen minutter på sammenligningen med NOD :)