Får REC ny nabo?
Tenkte denne fortjente egen tråd da dette er veldig interessant.
Som vi har pratet om tidligere hadde VP tenkt å lease bygget som ligger på andre siden av veien av REC sin fabrikk i Moses Lake. I desember i fjor bestemte de seg for å finne annen tomt å bygge selv. I samme tiden kommer den tomten/bygget de har tenkt å lease ut på markedet
http://www.remaxcommercial.com/?p=findahome.asp&listing=true&mlsid=102&mlsnumber=1697175
Denne annonsen har tidligere stått på AKTIV, nå står den på PENDING. Hvis man igjen finner ut hva dette betyr:
What does it mean if a property is pending?
In real estate, pending means that a property's seller has accepted a buyer's purchase contract, but the home isn't sold yet, because some conditions that must be met first. Pending is short for 'sold pending conditions' or 'sale pending
The fundamental meaning of Pending is the period where the funds being used to purchase the property are in process of being released to the seller. This timeline will vary depending on the source of the funds: whether it’s a local or major bank moving a buyer’s file across their underwriters’ desks (~45 days), a 1031-Exchange Facilitator conducting the IRS-required oversight to move pre-tax funds from one investment property to a ‘like-kind’ one (180 days or less), a Trust Account releasing funds, or some other source. Once closing docs are signed and the new owner is recorded on the deed at the county office, then escrow closes the transaction file. SOLD! (P>S)
Dette tyder på at det er BUD på eiendommen og den trolig er solgt...
Her er det mest sannsynlig noe på vei , og det store spørsmålet er HVEM som kjøper denne bygningen vegg i vegg til REC silicon sin fabrikk i moses lake. Se kart så ser dere hvor nære de er. Ny batteri produsent?
ENDRET SIDEN I GÅR:
Listingen står nå som Pending Feasibility
Contract from buyer has been accepted. The seller is awaiting satisfaction of the buyer's feasibility study.
Som vi har pratet om tidligere hadde VP tenkt å lease bygget som ligger på andre siden av veien av REC sin fabrikk i Moses Lake. I desember i fjor bestemte de seg for å finne annen tomt å bygge selv. I samme tiden kommer den tomten/bygget de har tenkt å lease ut på markedet
http://www.remaxcommercial.com/?p=findahome.asp&listing=true&mlsid=102&mlsnumber=1697175
Denne annonsen har tidligere stått på AKTIV, nå står den på PENDING. Hvis man igjen finner ut hva dette betyr:
What does it mean if a property is pending?
In real estate, pending means that a property's seller has accepted a buyer's purchase contract, but the home isn't sold yet, because some conditions that must be met first. Pending is short for 'sold pending conditions' or 'sale pending
The fundamental meaning of Pending is the period where the funds being used to purchase the property are in process of being released to the seller. This timeline will vary depending on the source of the funds: whether it’s a local or major bank moving a buyer’s file across their underwriters’ desks (~45 days), a 1031-Exchange Facilitator conducting the IRS-required oversight to move pre-tax funds from one investment property to a ‘like-kind’ one (180 days or less), a Trust Account releasing funds, or some other source. Once closing docs are signed and the new owner is recorded on the deed at the county office, then escrow closes the transaction file. SOLD! (P>S)
Dette tyder på at det er BUD på eiendommen og den trolig er solgt...
Her er det mest sannsynlig noe på vei , og det store spørsmålet er HVEM som kjøper denne bygningen vegg i vegg til REC silicon sin fabrikk i moses lake. Se kart så ser dere hvor nære de er. Ny batteri produsent?
ENDRET SIDEN I GÅR:
Listingen står nå som Pending Feasibility
Contract from buyer has been accepted. The seller is awaiting satisfaction of the buyer's feasibility study.
Redigert 11.03.2021 kl 08:21
Du må logge inn for å svare
Er deg mulig for trådstarter å blokkere troll? Hvis ikke burde den funksjonen foreslås. Det er så trist at alle tråder skal ødelegges. For meg er det helt ubegripelig hvorfor noen bruker tid nærmest døgnet rundt på noe en ikke har tro på og er notorisk negativ til. Det er mange aksjer jeg ikke tror på. So what? Skal jeg bruke tid på det? La oss som har tror på selskapet Rec Silicon få diskutere i fred. Vi forstår faktisk at det kan være skjær i sjøen, men fokuserer på muligheter. Det er derfor vi er aksjonærer. Vi er ikke idioter.
1000 meter i luftlinje mellom fabrikken til ML og den som står som pending.
Det lukter store nyheter!
Det lukter store nyheter!
Ser nå at status er oppdatert til « Pending Feasibility», så da er det gjennomføringen av salget som gjenstår👍
Lurer svært på hvem dette kan være?
Group 14 eller Sila:)?
Lurer svært på hvem dette kan være?
Group 14 eller Sila:)?
Redigert 10.03.2021 kl 18:37
VL skrev Takk
Egentlig er det bare å starte en lukket tråd. De som vil være med å diskutere Rec spør så om å få lov til å være med å debattere på den lukkede tråden. Vi isolerte nesevis ganske så greit på denne måten i fjor høst, med hell.
curvike
10.03.2021 kl 18:56
8368
PENDING FEASIBILITY – Similar to Pending Inspection, but most often used for properties that require extensive feasibility studies for future construction
Future construction? Sila Nano som skal bygge batterifabrikk dette her 😂
Vetle
10.03.2021 kl 19:24
8186
Nemi’s
Registrerer din historikk rundt REC sin diskusjon på forumet. Leser din skepsis, og utallige kommentarer rundt dine betrakninger, om selskapet og andre uvitende personer på forumet.
Mener jeg registrerte saker fra tiden REC var 3 kroner og alt var svart ifølge deg med selskapets potensial og fremtid.
Som en dyktig engelsk jurist ville sagt til forumet vedrørende dine betraktninger
I have no further question. I rest my case!
Ta pause nå!
Vetle
Registrerer din historikk rundt REC sin diskusjon på forumet. Leser din skepsis, og utallige kommentarer rundt dine betrakninger, om selskapet og andre uvitende personer på forumet.
Mener jeg registrerte saker fra tiden REC var 3 kroner og alt var svart ifølge deg med selskapets potensial og fremtid.
Som en dyktig engelsk jurist ville sagt til forumet vedrørende dine betraktninger
I have no further question. I rest my case!
Ta pause nå!
Vetle
Hadde ikke du vært en feig, løgnaktig manipulator så hadde du stått for det du mener.
Mange av oss har dårlige erfaringer her i livet, men vi har ikke behov for å ødelegge for andre av den grunn.
Er egentlig jævli glad når du er svært aktiv, da vet jeg at det er ting i gjære som skal dekkes over for mannen i gata.
Mange av oss har dårlige erfaringer her i livet, men vi har ikke behov for å ødelegge for andre av den grunn.
Er egentlig jævli glad når du er svært aktiv, da vet jeg at det er ting i gjære som skal dekkes over for mannen i gata.
t3sm
10.03.2021 kl 19:39
8335
Absolutt interessant!
Satser på noen, det vil si mange, gode nyheter snart
Meldingene kommer vel snart løpende på bånd ;)
Satser på noen, det vil si mange, gode nyheter snart
Meldingene kommer vel snart løpende på bånd ;)
Pending Feasibility – Contract from buyer has been accepted. The seller is awaiting satisfaction of the buyer's feasibility study. Similar to Pending Inspection, but most frequently used for land purchases that include lengthy and detailed feasibility studies.
Kjøpers bud er akseptert av selger - MEN kjøper har tatt forbehold som skal undersøkes før salget gjennomføres👍🔆
Kjøpers bud er akseptert av selger - MEN kjøper har tatt forbehold som skal undersøkes før salget gjennomføres👍🔆
De skal vel kanskje sjekke om det får lagt rør under veien for kortest mulig avstand til RECsi 🎉
Det står fortsatt bare PENDING?
Sikkert røkke som har kjøpt tomta selv. Skal lage seg stor pengebinge rett utenfor banken vår
Topptur
10.03.2021 kl 20:14
8064
BørsMR
Du skal ikke spøke med det. Skynd deg fort sa Røkke en gang.
Du skal ikke spøke med det. Skynd deg fort sa Røkke en gang.
ja hehe.Jeg får au ny nabo snart men tror ikke verdien av mitt hus stiger
Rubin
10.03.2021 kl 20:59
8685
Slettet brukerskrev Future construction? Sila Nano som skal bygge batterifabrikk dette her 😂
Like enkelt som at 2+2=4
1) Sila N. har hentet in nesten 6milliarder til å bygge Silicon anode fabrikk i USA.
2) Sila N. Må ha Silane/Silicon.
3) RECSI er eneste produsent i USA.
4) Silane gas er ekstremt dyrt å frakte i tanker. Derfor er rørtransport eneste økonomiske mulighet i store kvanta.
Kan også være G14...👍
1) Sila N. har hentet in nesten 6milliarder til å bygge Silicon anode fabrikk i USA.
2) Sila N. Må ha Silane/Silicon.
3) RECSI er eneste produsent i USA.
4) Silane gas er ekstremt dyrt å frakte i tanker. Derfor er rørtransport eneste økonomiske mulighet i store kvanta.
Kan også være G14...👍
Redigert 10.03.2021 kl 21:00
Tanjiro
10.03.2021 kl 21:05
8839
Inne på samme tanken, men dessverre får vi ikke vite dette før på slutten av året når Sila Nano skal komme med info om hvor de tenker å bygge.
Rubin
10.03.2021 kl 21:14
8809
Bør jo være mulig å sjekke relevante eiendomsregister etter kjøpet...
Redigert 10.03.2021 kl 21:14
Tycho
10.03.2021 kl 21:25
8703
Spennende dette.
Mitt tips er at Violet power fikk beskjed av Rec om å finne seg en ny tomt fordi Rec fikk andre mer attraktive alternativer å samlokere med. Batteriprodusentene ble prioritert fremfor VP. Hvis så, kan det også forklare hvorfor VP fikk trøbbel med å holde seg på tidslinjen sin.
Men rene spekulasjoner selvfølgelig. Blir spennende å høre hvem det er.
Mitt tips er at Violet power fikk beskjed av Rec om å finne seg en ny tomt fordi Rec fikk andre mer attraktive alternativer å samlokere med. Batteriprodusentene ble prioritert fremfor VP. Hvis så, kan det også forklare hvorfor VP fikk trøbbel med å holde seg på tidslinjen sin.
Men rene spekulasjoner selvfølgelig. Blir spennende å høre hvem det er.
Kan ikke Sila nanotechnology finne på å bygge fabrikken i Canada? Har ikke oversikten over silane kapasitet der, men de har vel noe? De har vel fått noe funding fra Canada tidligere også?
Redigert 10.03.2021 kl 21:29
Det kan godt være at sila setter opp anode produksjon i ml. Anoden er bare en komponent i batteriet, og den kan lett fraktes til en batterifabrikk som er lokalisert et annet sted. Det var batterifabrikken til sila som skulle besluttes senere i 2021. Tipper det er mest hastverk for batteriprodusentene å inngå avtaler om silangass leveranser til produksjon av anodene.
Redigert 10.03.2021 kl 21:31
Hva skjedde med Xyleco som eide dette egentlig? Gått konkurs eller? Nada info om at de har lagt ned driften. Mye hysj, hysj her eller?
Intravenøsiu
10.03.2021 kl 22:15
8555
Xyleco eneste fabrikk ble stengt i 2018 av myndighetene som følge av usikkerhet/mangel på åpenhet knyttet til prosesseringsutstyret der.
De lagde bland annet bio-etanol av trevirke.
Xyleco har idag kun 16 ansatte.
De lagde bland annet bio-etanol av trevirke.
Xyleco har idag kun 16 ansatte.
Nsxnsx
11.03.2021 kl 06:38
7846
Siden årene har gått og ting ikke kommer til å skje så må du gi et fornuftig svar på hvorfor Norges beste industri bygger bare MÅTTE inn som styreleder nå og ikke KUNNE vente til Mai og ordinær generalforsamling?? Klarer du det, du som er selvutnevnt geni og spåmann 😉😉
Som Arctic sier ingen andre alternativer enn Rec for Sila:)) Ikke sant Nemi sist gang ble du helt satt ut av denne meldingen og ble borte lenge:)))
100 prosents utnyttelse
I en oppdatering fra Arctic Securities pekes det på at dagens Tesla-batterier med kapasitet på 100 kWh signaliserer at Sila har satt seg som mål å nå en batteriproduksjonskapasitet på én million kjøretøyer.
Med 100 prosents utnyttelse av Moses Lake vil et slikt nivå bety at Sila alene vil ha behov for hele RECs kapasitet i Moses Lake.
Arctic opplyser i en oppdatering at de har vært i kontakt med REC, og at selskapet opplyser at de ikke har hatt samtaler med Sila. Men analytikeren mener det kun er et spørsmål om tid før dialogen vil starte ettersom det ikke finnes alternativer for Sila.
https://finansavisen.no/nyheter/industri/2021/01/27/7614795/rec-kan-fa-monsterkunde-i-usa
100 prosents utnyttelse
I en oppdatering fra Arctic Securities pekes det på at dagens Tesla-batterier med kapasitet på 100 kWh signaliserer at Sila har satt seg som mål å nå en batteriproduksjonskapasitet på én million kjøretøyer.
Med 100 prosents utnyttelse av Moses Lake vil et slikt nivå bety at Sila alene vil ha behov for hele RECs kapasitet i Moses Lake.
Arctic opplyser i en oppdatering at de har vært i kontakt med REC, og at selskapet opplyser at de ikke har hatt samtaler med Sila. Men analytikeren mener det kun er et spørsmål om tid før dialogen vil starte ettersom det ikke finnes alternativer for Sila.
https://finansavisen.no/nyheter/industri/2021/01/27/7614795/rec-kan-fa-monsterkunde-i-usa
Redigert 11.03.2021 kl 08:40
Det er nok i denne forbindelse det hastet for Røkke :))
...ettersom det ikke finnes alternativer for Sila.
Hva mer trenger markedet for å ta dette inn over seg?
Hva mer trenger markedet for å ta dette inn over seg?
Sila burde være en selvfølge :-)) men hvis det nå hadde vært de som hadde kjøpt(de har som sagt kapital), så burde det kanskje kommet en avtale med rec først? Eller så er vi veldig nære både en avtale med sila og en melding om de har kjøpt dette bygget...
Logisk er det også at g14 kjøper denne...
Status ble endret allerede siden i går, så vi kan ikke være langt unna få vite hvem som har kjøpt denne tomten/bygget...
Logisk er det også at g14 kjøper denne...
Status ble endret allerede siden i går, så vi kan ikke være langt unna få vite hvem som har kjøpt denne tomten/bygget...
Hehe ikke godt å si hva de trenger de må tydeligvis ha det inn med teskje:))))
Hobbydansken
12.03.2021 kl 01:01
18240
Uten særlig kjennskap til hva det kreves å etablere en "anode fabrik" (og i dette tilfelle en fabrik med direkte forbindelse til en silangass produsent som REC). Hvor usannsynlig (eller sannsynlig) er det at arealet "på den andre siden av veien" kan huse anode fabrikasjon for flere produsenter? Er arealet stort nok til de fabrikker som kreves for at eksempelvis G14 og Sila kan lykkes med deres visjoner?
djubet
12.03.2021 kl 13:34
17267
Først og fremst, interessant innlegg Sirbalo!
Jeg har sjekket litt rundt dette selv og tror at Sila kan være en potensiell kjøper her. Selve bygget er på i overkant av 50.000 kvm, mens tomten er på hele 640.000 KVM(!). Kjøperen av bygget og tomten har altså alle muligheter til å bygge videre.
Bygget sto tomt fra 2010 - 2015 før det ble solgt videre i 2015. Violet Power skulle egentlig leie halvparten av bygget og ville ha muligheter for å øke leieområdet ved utvidelser av produksjon (ref. annonsering og artikler fra i fjor).
Jeg vet ikke om det har vært andre leietakere tidligere eller om store deler av bygget har vært ubrukt også etter 2015. Poenget mitt er at det ikke er eller har vært så stor interesse og at mellom 2010-2021 har det vært lite aktivitet i dette bygget. Jeg tenker derfor at det heller ikke er så mange potensielle kjøpere. Group14 skal sette opp produksjonen sin på anlegget til REC og har heller ikke nok finansiering så de er utelukket.
Jeg har sjekket litt rundt dette selv og tror at Sila kan være en potensiell kjøper her. Selve bygget er på i overkant av 50.000 kvm, mens tomten er på hele 640.000 KVM(!). Kjøperen av bygget og tomten har altså alle muligheter til å bygge videre.
Bygget sto tomt fra 2010 - 2015 før det ble solgt videre i 2015. Violet Power skulle egentlig leie halvparten av bygget og ville ha muligheter for å øke leieområdet ved utvidelser av produksjon (ref. annonsering og artikler fra i fjor).
Jeg vet ikke om det har vært andre leietakere tidligere eller om store deler av bygget har vært ubrukt også etter 2015. Poenget mitt er at det ikke er eller har vært så stor interesse og at mellom 2010-2021 har det vært lite aktivitet i dette bygget. Jeg tenker derfor at det heller ikke er så mange potensielle kjøpere. Group14 skal sette opp produksjonen sin på anlegget til REC og har heller ikke nok finansiering så de er utelukket.
Redigert 12.03.2021 kl 13:35
djubet
12.03.2021 kl 13:57
17098
Legger også ved lenke til annonsen til bygget hos Coldwell Banker. Det ser ut som de er hovedmegler da flere andre annonsesider refererer til de.
https://www.cbbesthomes.com/for-sale/3741-road-n-ne-moses-lake-wa-98837/10270-1100753
Annonsen ble sist oppdatert 25. februar. Da var nok sikkert status endret til Pending Feasibility.
De har som du skriver i hovedinnlegget, nå inngått en kontrakt på salgssum etc. men med visse forbehold om at kjøper får gjennomført det de ønsker å gjøre på eiendommen. Da må typisk lokale myndigheter kontaktes og forhold må avklares. Hvis alt er i orden så er neste fase closing av salget.
Hvis Sila er kjøper så er det naturlig at børsmelding kommer like etter kjøpet av eiendommen.
https://www.cbbesthomes.com/for-sale/3741-road-n-ne-moses-lake-wa-98837/10270-1100753
Annonsen ble sist oppdatert 25. februar. Da var nok sikkert status endret til Pending Feasibility.
De har som du skriver i hovedinnlegget, nå inngått en kontrakt på salgssum etc. men med visse forbehold om at kjøper får gjennomført det de ønsker å gjøre på eiendommen. Da må typisk lokale myndigheter kontaktes og forhold må avklares. Hvis alt er i orden så er neste fase closing av salget.
Hvis Sila er kjøper så er det naturlig at børsmelding kommer like etter kjøpet av eiendommen.
Redigert 12.03.2021 kl 13:58
djubet
13.03.2021 kl 23:12
16705
Bekreftet at Sila ikke skal bygge en fabrikk fra grunnen av!
Jeg fant noe veldig interessant når jeg leste en artikkel med et intervju med co-founder Gleb Yushin i Sila Nano, datert 4. mars.
«For Yushin and his company, this is a watershed moment, as it looks to add 100 new positions to its existing 200 employee base and open a battery materials buildout factory in the U.S. by 2024.»
Med «Buildout factory» menes det at man bygger videre på et allerede eksisterende bygg eller for eksempel gjør endringer de trenger på et tomt bygg. Man starter altså ikke å bygge fra grunnen av.
Dette intervjuet ble gjort etter bygget ovenfor veien til REC i ML ble (ref innleggene over) gikk til status «pending feasibility». Dette styrker troen min på at Sila er kjøperen av bygget!
Kilder:
https://research.gatech.edu/battery-powers-future
https://www.squarefoot.com/leasopedia/buildout-meaning/
Jeg fant noe veldig interessant når jeg leste en artikkel med et intervju med co-founder Gleb Yushin i Sila Nano, datert 4. mars.
«For Yushin and his company, this is a watershed moment, as it looks to add 100 new positions to its existing 200 employee base and open a battery materials buildout factory in the U.S. by 2024.»
Med «Buildout factory» menes det at man bygger videre på et allerede eksisterende bygg eller for eksempel gjør endringer de trenger på et tomt bygg. Man starter altså ikke å bygge fra grunnen av.
Dette intervjuet ble gjort etter bygget ovenfor veien til REC i ML ble (ref innleggene over) gikk til status «pending feasibility». Dette styrker troen min på at Sila er kjøperen av bygget!
Kilder:
https://research.gatech.edu/battery-powers-future
https://www.squarefoot.com/leasopedia/buildout-meaning/
Redigert 13.03.2021 kl 23:26
https://www.crexi.com/properties/526740/washington-3741-road-n-ne
står litt forksjellig på ulike sidene. Her stå det under contract.
HVEM har kjøpt denne lurer jeg på???? SILA? G14? andre?? Noen som tar på seg jobben ringe de for å grave litt ;)?
står litt forksjellig på ulike sidene. Her stå det under contract.
HVEM har kjøpt denne lurer jeg på???? SILA? G14? andre?? Noen som tar på seg jobben ringe de for å grave litt ;)?
Er veldig mulig det er Sila, dette hadde vært enormt :-) Vi burde kunne grave det frem på noen måte...
Ref. andre innlegg postet, så har jo Group 14 ute stillingsannonser i området: https://www.indeed.com/viewjob?jk=a89f23c63510c3df
Med mindre Group 14 kun har noe mindre ren forskningskapasitet i Moses Lake, så tyder det vel på Group 14?
Med mindre Group 14 kun har noe mindre ren forskningskapasitet i Moses Lake, så tyder det vel på Group 14?
Mye kan tyde på G14 og dette vil være naturlig...
The full-scale facility is expected to break ground in 2021, with the capacity to bring 12,000 tons/year of advanced silicon battery materials to the global Li-ion market by 2023.
Denne fabrikken skal samlokaliseres ved REC sitt anlegg.
Iflg G14 sine siste uttalser så skjer dette veldig snart...
MEN igjen SILA trenger også REC, og de trenger å samlokalisere... Husk REC leverer allerede mindre mengder til dem allerede, og de har nylig hentet masse kapital. Jeg ville tro vi hadde fått en avtale med Sila FØR de evt hadde kjøpt dette bygget... Siden bygget virker som er solgt nå, så heller jeg mer mot G14...
Uansett hvem det blir så er det igjen en enorm bekreftelse på hvilken vei dette går ;) og dette vil nok vises veldig mye mer tydelig i kursen så fort dette blir kjent..
The full-scale facility is expected to break ground in 2021, with the capacity to bring 12,000 tons/year of advanced silicon battery materials to the global Li-ion market by 2023.
Denne fabrikken skal samlokaliseres ved REC sitt anlegg.
Iflg G14 sine siste uttalser så skjer dette veldig snart...
MEN igjen SILA trenger også REC, og de trenger å samlokalisere... Husk REC leverer allerede mindre mengder til dem allerede, og de har nylig hentet masse kapital. Jeg ville tro vi hadde fått en avtale med Sila FØR de evt hadde kjøpt dette bygget... Siden bygget virker som er solgt nå, så heller jeg mer mot G14...
Uansett hvem det blir så er det igjen en enorm bekreftelse på hvilken vei dette går ;) og dette vil nok vises veldig mye mer tydelig i kursen så fort dette blir kjent..
Redigert 16.03.2021 kl 11:33
djubet
16.03.2021 kl 12:12
15827
Jeg tror det er enten Sila eller et ikke-relevant selskap. Hvis det er Sila så er det naturlig at børsmelding om samarbeid kommer etter closing av kjøpet av bygget. I fasen som de er i nå,"Pending Feasibility", kan mye skje selv om de er enige om kjøpesum. Plutselig viser det seg at de ikke kan bruke bygget likevel og avtalen om kjøpet av bygget faller igjennom. Ved "Pending Feasibility" kan kjøper når som helst trekke seg. Hvis det børsmeldes om samarbeid med Sila er det også naturlig å skrive noen ord om planene de har for samarbeidet og det er ikke positivt om Sila er midt i en kjøpeprosess hvor det fortsatt er ukjent utfall. Da venter de nok heller til at de faktisk har kjøpt bygget og alle papirene er signert.
Fasen "Pending Feasibility" kan ta alt fra et par uker til flere måneder, alt ettersom hva som skal sjekkes og hvor lang tid det tar. Kjøper og selger har som regel en avtale om hvor lang tid denne fasen skal være. Dette kan helt sikkert megler informere om til andre interessenter.
Uansett hvem det er som er kjøperen av dette bygget er det uansett høy sannsynlighet for at det blir en avtale mellom REC og Sila. TT sa at han er veldig optimistisk med tanke på å få en lønnsom portefølje til å starte opp ML. REC sa også at de har gjort fremskritt i forhandlingene med batteriselskaper. Group14 og VP er ikke nok til å ha en lønnsom portefølje pt. Det sier meg at vi kan vente oss en melding om et nytt samarbeid snart.
Av batteriselskaper er jeg rimelig sikker på at de snakker med Enovix og Sila. Enovix har en fabrikk fra før og skal bygge en til med oppstart 2023. Volumene på disse når det kommer til silangass er nokså lite siden de i første omgang skal levere silikon-anoder til batterimarkedet for mobiler, laptops osv. De trenger derfor heller ikke å samlokalisere siden de ikke trenger så mye silangass. De har en strategisk plan for en fabrikk nr 3 som retter seg mot elbilmarkedet, men det er litt lengre frem.
Siden TT går ut og kommuniserer at han er så trygg på å skape en lønnsom portefølje til oppstart av ML, så er jeg rimelig trygg på at disse fremskrittene i diskusjonene gjelder Sila.
Fasen "Pending Feasibility" kan ta alt fra et par uker til flere måneder, alt ettersom hva som skal sjekkes og hvor lang tid det tar. Kjøper og selger har som regel en avtale om hvor lang tid denne fasen skal være. Dette kan helt sikkert megler informere om til andre interessenter.
Uansett hvem det er som er kjøperen av dette bygget er det uansett høy sannsynlighet for at det blir en avtale mellom REC og Sila. TT sa at han er veldig optimistisk med tanke på å få en lønnsom portefølje til å starte opp ML. REC sa også at de har gjort fremskritt i forhandlingene med batteriselskaper. Group14 og VP er ikke nok til å ha en lønnsom portefølje pt. Det sier meg at vi kan vente oss en melding om et nytt samarbeid snart.
Av batteriselskaper er jeg rimelig sikker på at de snakker med Enovix og Sila. Enovix har en fabrikk fra før og skal bygge en til med oppstart 2023. Volumene på disse når det kommer til silangass er nokså lite siden de i første omgang skal levere silikon-anoder til batterimarkedet for mobiler, laptops osv. De trenger derfor heller ikke å samlokalisere siden de ikke trenger så mye silangass. De har en strategisk plan for en fabrikk nr 3 som retter seg mot elbilmarkedet, men det er litt lengre frem.
Siden TT går ut og kommuniserer at han er så trygg på å skape en lønnsom portefølje til oppstart av ML, så er jeg rimelig trygg på at disse fremskrittene i diskusjonene gjelder Sila.
Redigert 16.03.2021 kl 12:19
tidligere G14 uttalelse
Luebbe is the CEO and co-founder of Woodinville, Washington-based Group14 Technologies, which announced a deal last week to locate its new production facility on or near REC Silicon’s production plant to eventually make upwards of 750,000 silicon anodes a year for rechargeable batteries.
Han sier de vurderte på eller nært ML fabrikken... Det er plass/areal rett på tomten til REC, ELLER så har du bygningen som ligger over veien som er solgt nå som de KANSKJE har kjøpt...
Beste scenario hadde vært de hadde startet byggingen på tomten til rec og rett på annlegget OG at SILA hadde kjøpt den nabo tomten... da blir det julaften ;)
G14 er sikkert hvertfall uansett om de velger bygge på eller i nærheten...
Luebbe is the CEO and co-founder of Woodinville, Washington-based Group14 Technologies, which announced a deal last week to locate its new production facility on or near REC Silicon’s production plant to eventually make upwards of 750,000 silicon anodes a year for rechargeable batteries.
Han sier de vurderte på eller nært ML fabrikken... Det er plass/areal rett på tomten til REC, ELLER så har du bygningen som ligger over veien som er solgt nå som de KANSKJE har kjøpt...
Beste scenario hadde vært de hadde startet byggingen på tomten til rec og rett på annlegget OG at SILA hadde kjøpt den nabo tomten... da blir det julaften ;)
G14 er sikkert hvertfall uansett om de velger bygge på eller i nærheten...
Fremtidens batterimarked blir enormt. VI kan vel ha problemer med å forestille oss dimensjonene. Det kommer til å poppe opp bedrifter overalt. Et såkalt komparativt fortrinn vil være rikelig tilgang på ren kraft. I Europa er dette tilfellet både i Norge og Sverige. Problemet i Norge og Sverige er at de kan komme til å støvsuge arbeidsmarkedet. Moses Lake har også denne fordelen med ren kraft - og jeg tror at tilgangen til arbeidskraft kan være bedre i Moses Lake i et veldig mobilt amerikansk arbeidsmarked. Teknologisk er vel både USA og Sverige/Norge langt framme.
I tillegg har Moses Lake Rec Silicon! Og, slik jeg ser det er det ingenting i veien for at man kan få en clusterdannelse i Moses Lake der både Sila og G14 kan komme til å bygge fabrikker. Selv om de er konkurenter blir markedet så enormt at dette spiller mindre rolle. Viktigere er det da med synergier et slikt battericluster kan gi. Det spørs i grunnen om REC har stor nok fabrikk i et 4-5 års perspektiv.
I tillegg har Moses Lake Rec Silicon! Og, slik jeg ser det er det ingenting i veien for at man kan få en clusterdannelse i Moses Lake der både Sila og G14 kan komme til å bygge fabrikker. Selv om de er konkurenter blir markedet så enormt at dette spiller mindre rolle. Viktigere er det da med synergier et slikt battericluster kan gi. Det spørs i grunnen om REC har stor nok fabrikk i et 4-5 års perspektiv.
Spennende, djubet. Virker som du vet hva du snakker om her, så da krysser jeg bare fingrene.
Ja, Norge kan tilby ren kraft. Er det noen som har tenkt tanken at Rec Silicon kan bygge fabrikk og produsere Silan i Norge på sikt? Hvis kompis Gjelsten bygger batterifabrikk(er), så kan det bli Røkke&Gjelsten igjen, også kalt Røkke & I.
Hobbydansken
16.03.2021 kl 14:09
15528
Tror nok status 'Contract' er meglerens egen status. Ser du her: https://bit.ly/3cyXa0o så er status pending på samme eiendom (og samme her: http://www.remaxcommercial.com/?p=findahome.asp&listing=true&mlsid=102&mlsnumber=1697175).
ja, noen står pending, andre pending Feasibility og noen under contract i tillegg.
Bud er hvertfall akseptert. Så får vi se når kjøpet blir fullført og hvem som har kjøpt :-))
Vi får krysse fingrene for Sila, og når kjøpet er helt gjennomført at det kommer en børsmelding.
Lite sannsynelig det er noen helt andre aktører som ikke har noe med rec å gjøre med tanke på beligenheten..
Vi får se :-) Vente er vi gode på hvertfall ;)
Bud er hvertfall akseptert. Så får vi se når kjøpet blir fullført og hvem som har kjøpt :-))
Vi får krysse fingrene for Sila, og når kjøpet er helt gjennomført at det kommer en børsmelding.
Lite sannsynelig det er noen helt andre aktører som ikke har noe med rec å gjøre med tanke på beligenheten..
Vi får se :-) Vente er vi gode på hvertfall ;)
Redigert 16.03.2021 kl 14:17
Hobbydansken
16.03.2021 kl 14:34
15311
Enig.
Venting har jeg trent på siden jeg første gang så KLM som dekket "VM i venting" (https://www.youtube.com/watch?v=qXa9yT3EcMU). Kan godt vente litt til ...
Venting har jeg trent på siden jeg første gang så KLM som dekket "VM i venting" (https://www.youtube.com/watch?v=qXa9yT3EcMU). Kan godt vente litt til ...
Ny mystisk snap på snapkartet. Bilde av en hvit bil utenfor ett industribygg, med teksten "pending", som kan ligne på Xyleco sitt som er til salgs.
Bildet sier ikke mye, men har geotag omtrent i nabolaget.
Edit: Geotag er faktisk omtrent på REC Silicon sitt område. "Pending" for oppstart?
Bildet sier ikke mye, men har geotag omtrent i nabolaget.
Edit: Geotag er faktisk omtrent på REC Silicon sitt område. "Pending" for oppstart?
Redigert 19.03.2021 kl 17:17