Får REC ny nabo?

Slettet bruker
RECSI 10.03.2021 kl 13:54 56109

Tenkte denne fortjente egen tråd da dette er veldig interessant.

Som vi har pratet om tidligere hadde VP tenkt å lease bygget som ligger på andre siden av veien av REC sin fabrikk i Moses Lake. I desember i fjor bestemte de seg for å finne annen tomt å bygge selv. I samme tiden kommer den tomten/bygget de har tenkt å lease ut på markedet

http://www.remaxcommercial.com/?p=findahome.asp&listing=true&mlsid=102&mlsnumber=1697175

Denne annonsen har tidligere stått på AKTIV, nå står den på PENDING. Hvis man igjen finner ut hva dette betyr:

What does it mean if a property is pending?
In real estate, pending means that a property's seller has accepted a buyer's purchase contract, but the home isn't sold yet, because some conditions that must be met first. Pending is short for 'sold pending conditions' or 'sale pending

The fundamental meaning of Pending is the period where the funds being used to purchase the property are in process of being released to the seller. This timeline will vary depending on the source of the funds: whether it’s a local or major bank moving a buyer’s file across their underwriters’ desks (~45 days), a 1031-Exchange Facilitator conducting the IRS-required oversight to move pre-tax funds from one investment property to a ‘like-kind’ one (180 days or less), a Trust Account releasing funds, or some other source. Once closing docs are signed and the new owner is recorded on the deed at the county office, then escrow closes the transaction file. SOLD! (P>S)

Dette tyder på at det er BUD på eiendommen og den trolig er solgt...

Her er det mest sannsynlig noe på vei , og det store spørsmålet er HVEM som kjøper denne bygningen vegg i vegg til REC silicon sin fabrikk i moses lake. Se kart så ser dere hvor nære de er. Ny batteri produsent?

ENDRET SIDEN I GÅR:
Listingen står nå som Pending Feasibility

Contract from buyer has been accepted. The seller is awaiting satisfaction of the buyer's feasibility study.
Redigert 11.03.2021 kl 08:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.03.2021 kl 09:09 18315

Sila burde være en selvfølge :-)) men hvis det nå hadde vært de som hadde kjøpt(de har som sagt kapital), så burde det kanskje kommet en avtale med rec først? Eller så er vi veldig nære både en avtale med sila og en melding om de har kjøpt dette bygget...

Logisk er det også at g14 kjøper denne...

Status ble endret allerede siden i går, så vi kan ikke være langt unna få vite hvem som har kjøpt denne tomten/bygget...
Slettet bruker
11.03.2021 kl 09:11 18169

Hehe ikke godt å si hva de trenger de må tydeligvis ha det inn med teskje:))))
Hobbydansken
12.03.2021 kl 01:01 17534

Uten særlig kjennskap til hva det kreves å etablere en "anode fabrik" (og i dette tilfelle en fabrik med direkte forbindelse til en silangass produsent som REC). Hvor usannsynlig (eller sannsynlig) er det at arealet "på den andre siden av veien" kan huse anode fabrikasjon for flere produsenter? Er arealet stort nok til de fabrikker som kreves for at eksempelvis G14 og Sila kan lykkes med deres visjoner?
Rubin
12.03.2021 kl 08:48 16878

De har nesten 700mål å boltre seg på 👍
djubet
12.03.2021 kl 13:34 16561

Først og fremst, interessant innlegg Sirbalo!

Jeg har sjekket litt rundt dette selv og tror at Sila kan være en potensiell kjøper her. Selve bygget er på i overkant av 50.000 kvm, mens tomten er på hele 640.000 KVM(!). Kjøperen av bygget og tomten har altså alle muligheter til å bygge videre.

Bygget sto tomt fra 2010 - 2015 før det ble solgt videre i 2015. Violet Power skulle egentlig leie halvparten av bygget og ville ha muligheter for å øke leieområdet ved utvidelser av produksjon (ref. annonsering og artikler fra i fjor).

Jeg vet ikke om det har vært andre leietakere tidligere eller om store deler av bygget har vært ubrukt også etter 2015. Poenget mitt er at det ikke er eller har vært så stor interesse og at mellom 2010-2021 har det vært lite aktivitet i dette bygget. Jeg tenker derfor at det heller ikke er så mange potensielle kjøpere. Group14 skal sette opp produksjonen sin på anlegget til REC og har heller ikke nok finansiering så de er utelukket.
Redigert 12.03.2021 kl 13:35 Du må logge inn for å svare
djubet
12.03.2021 kl 13:57 16393

Legger også ved lenke til annonsen til bygget hos Coldwell Banker. Det ser ut som de er hovedmegler da flere andre annonsesider refererer til de.
https://www.cbbesthomes.com/for-sale/3741-road-n-ne-moses-lake-wa-98837/10270-1100753

Annonsen ble sist oppdatert 25. februar. Da var nok sikkert status endret til Pending Feasibility.

De har som du skriver i hovedinnlegget, nå inngått en kontrakt på salgssum etc. men med visse forbehold om at kjøper får gjennomført det de ønsker å gjøre på eiendommen. Da må typisk lokale myndigheter kontaktes og forhold må avklares. Hvis alt er i orden så er neste fase closing av salget.

Hvis Sila er kjøper så er det naturlig at børsmelding kommer like etter kjøpet av eiendommen.
Redigert 12.03.2021 kl 13:58 Du må logge inn for å svare
djubet
13.03.2021 kl 23:12 16003

Bekreftet at Sila ikke skal bygge en fabrikk fra grunnen av!

Jeg fant noe veldig interessant når jeg leste en artikkel med et intervju med co-founder Gleb Yushin i Sila Nano, datert 4. mars.

«For Yushin and his company, this is a watershed moment, as it looks to add 100 new positions to its existing 200 employee base and open a battery materials buildout factory in the U.S. by 2024.»

Med «Buildout factory» menes det at man bygger videre på et allerede eksisterende bygg eller for eksempel gjør endringer de trenger på et tomt bygg. Man starter altså ikke å bygge fra grunnen av.

Dette intervjuet ble gjort etter bygget ovenfor veien til REC i ML ble (ref innleggene over) gikk til status «pending feasibility». Dette styrker troen min på at Sila er kjøperen av bygget!

Kilder:
https://research.gatech.edu/battery-powers-future

https://www.squarefoot.com/leasopedia/buildout-meaning/

Redigert 13.03.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.03.2021 kl 11:09 15230

https://www.crexi.com/properties/526740/washington-3741-road-n-ne

står litt forksjellig på ulike sidene. Her stå det under contract.

HVEM har kjøpt denne lurer jeg på???? SILA? G14? andre?? Noen som tar på seg jobben ringe de for å grave litt ;)?
Slettet bruker
16.03.2021 kl 11:12 15300

Er veldig mulig det er Sila, dette hadde vært enormt :-) Vi burde kunne grave det frem på noen måte...
Slettet bruker
16.03.2021 kl 11:21 15191

Ref. andre innlegg postet, så har jo Group 14 ute stillingsannonser i området: https://www.indeed.com/viewjob?jk=a89f23c63510c3df

Med mindre Group 14 kun har noe mindre ren forskningskapasitet i Moses Lake, så tyder det vel på Group 14?
Slettet bruker
16.03.2021 kl 11:32 15340

Mye kan tyde på G14 og dette vil være naturlig...
The full-scale facility is expected to break ground in 2021, with the capacity to bring 12,000 tons/year of advanced silicon battery materials to the global Li-ion market by 2023.
Denne fabrikken skal samlokaliseres ved REC sitt anlegg.
Iflg G14 sine siste uttalser så skjer dette veldig snart...

MEN igjen SILA trenger også REC, og de trenger å samlokalisere... Husk REC leverer allerede mindre mengder til dem allerede, og de har nylig hentet masse kapital. Jeg ville tro vi hadde fått en avtale med Sila FØR de evt hadde kjøpt dette bygget... Siden bygget virker som er solgt nå, så heller jeg mer mot G14...

Uansett hvem det blir så er det igjen en enorm bekreftelse på hvilken vei dette går ;) og dette vil nok vises veldig mye mer tydelig i kursen så fort dette blir kjent..



Redigert 16.03.2021 kl 11:33 Du må logge inn for å svare
djubet
16.03.2021 kl 12:12 15153

Jeg tror det er enten Sila eller et ikke-relevant selskap. Hvis det er Sila så er det naturlig at børsmelding om samarbeid kommer etter closing av kjøpet av bygget. I fasen som de er i nå,"Pending Feasibility", kan mye skje selv om de er enige om kjøpesum. Plutselig viser det seg at de ikke kan bruke bygget likevel og avtalen om kjøpet av bygget faller igjennom. Ved "Pending Feasibility" kan kjøper når som helst trekke seg. Hvis det børsmeldes om samarbeid med Sila er det også naturlig å skrive noen ord om planene de har for samarbeidet og det er ikke positivt om Sila er midt i en kjøpeprosess hvor det fortsatt er ukjent utfall. Da venter de nok heller til at de faktisk har kjøpt bygget og alle papirene er signert.

Fasen "Pending Feasibility" kan ta alt fra et par uker til flere måneder, alt ettersom hva som skal sjekkes og hvor lang tid det tar. Kjøper og selger har som regel en avtale om hvor lang tid denne fasen skal være. Dette kan helt sikkert megler informere om til andre interessenter.

Uansett hvem det er som er kjøperen av dette bygget er det uansett høy sannsynlighet for at det blir en avtale mellom REC og Sila. TT sa at han er veldig optimistisk med tanke på å få en lønnsom portefølje til å starte opp ML. REC sa også at de har gjort fremskritt i forhandlingene med batteriselskaper. Group14 og VP er ikke nok til å ha en lønnsom portefølje pt. Det sier meg at vi kan vente oss en melding om et nytt samarbeid snart.

Av batteriselskaper er jeg rimelig sikker på at de snakker med Enovix og Sila. Enovix har en fabrikk fra før og skal bygge en til med oppstart 2023. Volumene på disse når det kommer til silangass er nokså lite siden de i første omgang skal levere silikon-anoder til batterimarkedet for mobiler, laptops osv. De trenger derfor heller ikke å samlokalisere siden de ikke trenger så mye silangass. De har en strategisk plan for en fabrikk nr 3 som retter seg mot elbilmarkedet, men det er litt lengre frem.

Siden TT går ut og kommuniserer at han er så trygg på å skape en lønnsom portefølje til oppstart av ML, så er jeg rimelig trygg på at disse fremskrittene i diskusjonene gjelder Sila.
Redigert 16.03.2021 kl 12:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.03.2021 kl 12:14 15282

tidligere G14 uttalelse

Luebbe is the CEO and co-founder of Woodinville, Washington-based Group14 Technologies, which announced a deal last week to locate its new production facility on or near REC Silicon’s production plant to eventually make upwards of 750,000 silicon anodes a year for rechargeable batteries.

Han sier de vurderte på eller nært ML fabrikken... Det er plass/areal rett på tomten til REC, ELLER så har du bygningen som ligger over veien som er solgt nå som de KANSKJE har kjøpt...

Beste scenario hadde vært de hadde startet byggingen på tomten til rec og rett på annlegget OG at SILA hadde kjøpt den nabo tomten... da blir det julaften ;)
G14 er sikkert hvertfall uansett om de velger bygge på eller i nærheten...
Slettet bruker
16.03.2021 kl 12:16 15345

Fremtidens batterimarked blir enormt. VI kan vel ha problemer med å forestille oss dimensjonene. Det kommer til å poppe opp bedrifter overalt. Et såkalt komparativt fortrinn vil være rikelig tilgang på ren kraft. I Europa er dette tilfellet både i Norge og Sverige. Problemet i Norge og Sverige er at de kan komme til å støvsuge arbeidsmarkedet. Moses Lake har også denne fordelen med ren kraft - og jeg tror at tilgangen til arbeidskraft kan være bedre i Moses Lake i et veldig mobilt amerikansk arbeidsmarked. Teknologisk er vel både USA og Sverige/Norge langt framme.

I tillegg har Moses Lake Rec Silicon! Og, slik jeg ser det er det ingenting i veien for at man kan få en clusterdannelse i Moses Lake der både Sila og G14 kan komme til å bygge fabrikker. Selv om de er konkurenter blir markedet så enormt at dette spiller mindre rolle. Viktigere er det da med synergier et slikt battericluster kan gi. Det spørs i grunnen om REC har stor nok fabrikk i et 4-5 års perspektiv.
Slettet bruker
16.03.2021 kl 12:20 15405

Spennende, djubet. Virker som du vet hva du snakker om her, så da krysser jeg bare fingrene.
Slettet bruker
16.03.2021 kl 13:20 15042

Ja, Norge kan tilby ren kraft. Er det noen som har tenkt tanken at Rec Silicon kan bygge fabrikk og produsere Silan i Norge på sikt? Hvis kompis Gjelsten bygger batterifabrikk(er), så kan det bli Røkke&Gjelsten igjen, også kalt Røkke & I.
Slettet bruker
16.03.2021 kl 14:14 14819

ja, noen står pending, andre pending Feasibility og noen under contract i tillegg.

Bud er hvertfall akseptert. Så får vi se når kjøpet blir fullført og hvem som har kjøpt :-))

Vi får krysse fingrene for Sila, og når kjøpet er helt gjennomført at det kommer en børsmelding.

Lite sannsynelig det er noen helt andre aktører som ikke har noe med rec å gjøre med tanke på beligenheten..

Vi får se :-) Vente er vi gode på hvertfall ;)
Redigert 16.03.2021 kl 14:17 Du må logge inn for å svare
Hobbydansken
16.03.2021 kl 14:34 14646

Enig.
Venting har jeg trent på siden jeg første gang så KLM som dekket "VM i venting" (https://www.youtube.com/watch?v=qXa9yT3EcMU). Kan godt vente litt til ...
Slettet bruker
19.03.2021 kl 17:01 13963

Ny mystisk snap på snapkartet. Bilde av en hvit bil utenfor ett industribygg, med teksten "pending", som kan ligne på Xyleco sitt som er til salgs.
Bildet sier ikke mye, men har geotag omtrent i nabolaget.

Edit: Geotag er faktisk omtrent på REC Silicon sitt område. "Pending" for oppstart?
Redigert 19.03.2021 kl 17:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.03.2021 kl 13:19 13075

Sendte en mail til megler og spurte om lokalet fortsatt lå ute til salg og framdeles var mulig å by på, ettersom det stod "pending feasibility". Da fikk jeg svaret "It is “Technically” sold pending the feasibility study, so the current buyer is in the drivers seat. However you can still place a backup offer and if that deal falls through you would be right in line."

Slettet bruker
29.03.2021 kl 13:24 13168

sendte flere mail fikk aldri svar :) Bra du fikk svar! Det blir svært spennende se hvem som kjøper denne. Mener jeg leste normalt tar 60-90 dager en slik studie fra kjøper i snitt. Status ble endret 25 februar. så vi er 30 dager ++ på vei.
Slettet bruker
29.03.2021 kl 13:37 13123

Fikk svar ganske raskt faktisk. Sendte ny mail hvor jeg spurte om han visste hvor langt kjøperen hadde kommet på sin "feasibility study" eller når jeg eventuelt kan få noe informasjon angående prosessen. Da fikk jeg svaret "Let me check on the details and get back to you with everything. Might take me a day or so, but I’ll get you the exact timelines." Dette var lørdag kveld.

Slettet bruker
29.03.2021 kl 13:43 13211

Må stille de rette spørsmålene da vet du:))))
Slettet bruker
29.03.2021 kl 13:50 13375

Sier i fra når jeg får nytt svar :)
Slettet bruker
29.03.2021 kl 14:01 13522

Skitt fiske!!👍
Slettet bruker
29.03.2021 kl 18:15 12360

Tenker VP har bestemt seg for å heller kjøpe bygget de skulle leie i, for å komme fortere i gang. Spaden i jorda til eget bygg er 2 mnd på overtid.
Slettet bruker
08.04.2021 kl 16:59 11376

Hei Sørlie! Fikk du aldri svar?
Slettet bruker
08.04.2021 kl 17:43 11325

Fortsatt ikke fått noe svar. Sendte ny mail for 2 dager siden og spurte om han hadde mer info nå. Fortsatt ikke noe nytt. Kan bety at de nærmer seg en deal, eller hva tenker dere? Han svarte veldig raskt tidligere, og så plutselig har det vært stille.
Slettet bruker
08.04.2021 kl 17:46 11351

Taushet kan være ett ønske fra kjøperen.
Rubin
09.04.2021 kl 14:27 10934

Ganske utrolig at jeg kunne få lastet opp med enda flere RECSI aksjer på 16 tallet i dag (råbillig) 🤑
Første triggeren på den lange trigger lista er vel «nabovarselet» 🤝
Håper likevel på at kursen ikke stikker for høyt før jeg når xxxk aksjer 👍
Slettet bruker
14.04.2021 kl 12:49 10303

Bygget er nå "active" igjen. Altså det vil si ingen kjøpere ennå.
Slettet bruker
14.04.2021 kl 12:55 10357

iflg coldwell banker som har denne listingen står det slik

https://www.cbcworldwide.com/properties/profile/F5ZP2C

ser at på noen andre sider står den nå aktiv... umulig vite hva som skjer, uten at megler svarer...


Redigert 14.04.2021 kl 12:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.04.2021 kl 13:06 10241

Her finner du den hos Coldwell banker:

https://www.cbmoseslake.com/p/3741-Road-N-NE-Moses-Lake-WA-98837/dmgid_143588319
Slettet bruker
14.04.2021 kl 13:12 10128

Kan ikke skjønne annet enn at det må være negativt? Eller er jeg helt på bærtur.
Fholm
14.04.2021 kl 13:16 10090

kan ha vært VP, som måtte trekke seg.
Kan være REC med spill for galleriet for å få ned kurs for så å kjøpe seg opp
Kan være G14 eller Sila.
For alt vi vet kan det være det ene eller det andre, men det vi vet: er at G14 har gått ut å sagt de skal bygge fabrikk hos REC. Så trenden vil nok være opp opp opp ( med noen svalestup her og der)
Slettet bruker
14.04.2021 kl 13:24 9947

har sendt melding til megleren igjen for å etterspørre info.

Har vanskeligheter med å skjønne det kan være VP. Såvidt vi vet har dem ikke finansiering til noe slikt eller de har gjort noe av det de har uttalt enda.

Uten å vite hvem det var, så er det vanskelig si om det er positivt eller negativt når vi vet så lite som vi gjør og hva årsaken bak er. Kan være så utrolig mye...
Skjer så vanvittig mye rundt batteri og solar fronten nå, og Biden skal kaste penger til alt fremover, så blir nok kniving om kapitalen, der de store vil presse seg frem.

Vi fikk bekreftelse fra G14 i går, utrolig bra.
Nå er det vente på neste steg med nye avtaler, om det blir innen solar eller batteri. Kun 3 uker ca til generalforsamling, der de trolig må ta stillingen til flere saker og q1 rapport med guiding fremover. Politiske bildet med støtte til å ta mye hjem til usa og sikre verdikjeder er stort, og vil gavne rec ene eller andre veien. REC er inkludert i både sol og batteri segmentet og til halvleder industrien via butte.
Intravenøsiu
14.04.2021 kl 14:22 9617

Takk

"Date Added
Dec 22, 2020
Days on Market
113 days
Time Since Last Update
1 hour"