Danmark stanser all vaksinering med AstraZeneca

Gull i pungen
ASTRA 11.03.2021 kl 11:49 15073

All vaksinering med AstraZeneca-vaksinen er satt på vent i Danmark og fem andre land etter flere rapporter om blodpropp hos dem som har fått den. FHI og Legemiddelverket i møte om situasjonen nå.

https://www.nrk.no/urix/danmark-stanser-all-vaksinering-med-astrazeneca-1.15412462

Slettet bruker
14.03.2021 kl 20:28 2937

Uvanlige symptomer hos dansk kvinne som fikk blodpropp og døde etter AstraZeneca-vaksinen

– Sykdomsbildet er høyst uvanlig og blir undersøkt av Det europeiske legemiddelverket (EMA), skriver Lægemiddelstyrelsen i Danmark i en pressemelding.

Kvinnen hadde et lavt antall blodplater, blodpropper i små og store kar og blødninger.

https://www.msn.com/nb-no/nyheter/norge/uvanlige-symptomer-hos-dansk-kvinne-som-fikk-blodpropp-og-d%C3%B8de-etter-koronavaksine/ar-BB1ezTqT?ocid=msedgntp
Redigert 14.03.2021 kl 20:29 Du må logge inn for å svare
heilo888
14.03.2021 kl 23:54 2848

Hører du ikke hva toppene i Legemiddelverket og Helsedirektoratet har uttalt? De overgår hverandre i å fortelle oss hvor trygt AZ-vaksinen er, og at de bare setter vaksinen midlertidig på vent i ca. 1 uke.
Men dette tror jeg de må bite i seg til slutt, for jeg kan ikke tenke meg at de får dyttet AZ-vaksinen på flere etter dette!
Fluefiskeren
15.03.2021 kl 10:45 2745

De har nå ikke sagt at de skal sette den på midlertidig vent i en uke. Den er satt på vent, men det er ikke gitt noe tidsperiode. De undersøker sammen med andre land om det er forbindelse mellom vaksinen. Finner de det blir den ikke tatt i bruk igjen. Hadde de ment at den var 100 % sikker hadde de ko ikke satt den på ubestemt vent.
Fluefiskeren
15.03.2021 kl 10:47 2746

Ny syk vaksinert person.
Fra TV2

« Person innlagt på St. Olavs hospital etter å ha tatt AstraZeneca-vaksinen
Det bekrefter vaksinesjef i Trondheim kommune, Helge Garåsen, til avisen Nidaros. Galåsen sier videre at han ikke kjenner til flere detaljer rundt innleggelsen, det er dermed uvisst hvorfor personen er innlagt.
Avisen skriver at det er rundt 2.600 personer som har fått AstraZeneca-vaksinen i Trondheim. Samtlige er helsepersonell.»

heilo888
15.03.2021 kl 12:26 2702

Fluefisker; Ettersom du ikke følger helt med, så kan jeg informere om at Smitteverndirektør i FHI Geir Bukholm sto på Dagsnytt 18 og svarte at AZ-vaksinen var satt på midlertidig vent i ca. 1 uke, men at det ikke var noe som tydet på at vaksinen skapte uventede eller farlige bivirkninger.
Dette viser bare hvor presset og desperate myndighetene er for å øke vaksinasjonsfarten i Norge- alvorlige bivirkninger eller ikke!
heilo888
15.03.2021 kl 12:31 2697

I tillegg til det du siterer så kan jeg nevne at legevakten i Trondheim har fått svært mange henvendelser om bivirkninger etter AZ-vaksinen nå i helga.

Men nå kan det endelig virke som at Madsen i Legemiddeltilsynet begynner å ty til fornuften:

"Vaksineprodusenten uttalte lørdag at analyser av koronavaksinen deres ikke har vist tegn til økt risiko for blodpropp eller reduksjon av blodplater.

Medisinsk fagdirektør Steinar Madsen i Legemiddelverket har kritisert uttalelsene fra AstraZeneca.

– AstraZeneca har ikke grunnlag for å hevde at disse tilfellene ikke har noe med vaksinen å gjøre, sa Madsen til NTB søndag."
Redigert 15.03.2021 kl 12:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.03.2021 kl 12:47 2676

Hevnen er søt overfor AZ-er den ikke ? LOL
Redigert 15.03.2021 kl 12:47 Du må logge inn for å svare
heilo888
15.03.2021 kl 13:01 2650

Jo nydelig😉!
Nei det er egentlig veldig tragisk og alvorlig for alle de som er AZ-vaksinert og for den bremsen dette medfører i Norges vaksinasjonsprogram.
Og de fleste av de vaksinerte er helsepersonell så dersom enda mer omfattende bivirkninger dukker opp etter hvert kan det få uante følger!
Fluefiskeren
15.03.2021 kl 13:06 2641

Jeg er helt sikker på at de ikke gambler med dette. I likhet med andre land. Utstrakt samarbeide. Hvorfor skulle man gamble med liv? Og det med en uke vil jeg gjerne se. Alt jeg har lest er at de skal finneut om det kan være en sammenheng og at det må ta den tiden som trengs.

Personlig tror jeg dette er knyttet til en batch det må ha vært noe galt med.
Redigert 15.03.2021 kl 13:08 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
15.03.2021 kl 13:11 2641

Legemiddelverket skal ha pressekonferanse rundt dette kl. 14.

Fra Dagbladet:

«Kaller inn til pressekonferanse : Legemiddelverket innkaller til pressetreff i sine lokaler klokken 14.00. Det opplyser medisinsk fagsjef Steinar Madsen i Legemiddelverket til Dagbladet.
Tema for pressekonferansen er status for behandlede meldinger om mistenkte bivirkninger, og veien videre.»
Slettet bruker
15.03.2021 kl 13:25 2620

En helsearbeider som har fått AstraZeneca-vaksinen er innlagt på Sørlandet sykehus med blodpropp, melder Fædrelandsvennen.

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/faedrelandsvennen-vaksinert-helsearbeider-innlagt-med-blodpropp.1AQOt5LeW?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row1_pos1
heilo888
15.03.2021 kl 13:33 2609

Ja se Dagsnytt 18 på torsdag eller fredag.

Man skal vite at det ligger enormt med politisk prestisje på spill når man i Norge og EU ligger så i de grader etter USA, UK, og Israel i vaksinasjonstempo.

Norge burde selvsagt gjort egne avtaler med vaksinasjonsselskapene i stede for å rote seg inn i EUs tungrodde og byråkratiske vaksinasjonsopplegg!
Redigert 15.03.2021 kl 13:40 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
15.03.2021 kl 13:50 2611

Skeptisk til AstraZenica vaksinen mens du hyller Israel som stort sett har brukt nettopp den i vaksineringen...?
Piggvar 2
15.03.2021 kl 14:07 2614

Pengene rår
Gull i pungen
15.03.2021 kl 14:08 2613

En helsearbeider som ble innlagt på sykehus etter å ha blitt vaksinert med AstraZeneca, døde.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/56RxMK/helsearbeider-som-ble-innlagt-etter-vaksinering-er-doed-undersoeker-om-det-er-sammenheng
Fluefiskeren
15.03.2021 kl 14:18 2599

Det var en av de tre tilfellene som ble meldt på lørdag. Vi viste jo at situasjonen dessverre var livstruende.
Slettet bruker
15.03.2021 kl 14:50 2573

Nesten 400.000 doser av AstraZeneca-vaksinen i Piemonte i Italia er beslaglagt, melder avisen La Rebubblica.

Årsaken er at at aktor i byen Biella har åpnet straffesak etter at musikeren Sandro Tognatti døde lørdag kveld etter at han hadde fått vaksinen, skriver avisen.
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/italia-beslaglagt-400000-astrazeneca-doser-etter-doedsfall.m_6qkFl6S?utm_source=vgfront&utm_content=direktewidget&utm_medium=direktewidget_nyhetsdognet
Slettet bruker
15.03.2021 kl 15:17 2550

Var det slik at disse som ble syke hadde lave blodplateverdier men likevel fikk blodpropp?
I så fall merkelig
At de fikk blødninger er vel derimot helt vanlig
Redigert 15.03.2021 kl 15:18 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
15.03.2021 kl 15:23 2534

Hørte bare med et halvt ære på pressekonferansen, men jeg fikk ikke med meg et eneste spørsmål og disse tilfellene med blodpropp hadde sin bakgrunn i en eller flere batcher. Altså det som lages om gangen i produksjonen. Det er jo helt sentralt.

Italia tenker tydeligvis som meg:

« Tidligere har Italia stanset bruken av ett bestemt parti med vaksinedoser. Regionen Piemonte varslet søndag at de innstilte bruken av vaksinen, men noen timer senere ble det kunngjort at også dette bare gjaldt ett bestemt parti.»
Slettet bruker
15.03.2021 kl 15:28 2529

På pressekonfereransen kl. 14 sa Steinar Madsen at de hadde gått bort fra teorien om at det var feil med en batch, fordi det i så fall ville vært flere tilfeller.
Slettet bruker
15.03.2021 kl 15:57 2494

Tyskland vil stanse bruk av AstraZenecas coronavaksine, sier en talsperson for det tyske helsedepartementet mandag, ifølge Reuters.

Landet er dermed det siste av flere europeiske land som setter vaksinering med denne vaksinen på pause, som følge av rapporter hvor vaksinerte har blitt syke.
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/tyskland-stanser-astrazeneca-vaksinering-inntil-videre.gFjTdiCqi?utm_source=vgfront&utm_content=direktewidget&utm_medium=direktewidget_nyhetsdognet
Slettet bruker
15.03.2021 kl 16:08 2474

Jeg tviler på om de vil finne ut noe. Det hele vil vel koke ned til Risk/Reward
Ikke ulikt det vi driver med i aksjemarkedet. Og der er det ikke mangel på å ta sjanser -mye på grunn av uvitenhet og manglende erfaring
Nå ble vel mange provosert tenker jeg ;)
Redigert 15.03.2021 kl 16:11 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
15.03.2021 kl 16:11 2470

OK. Fikk ikke med meg det, men kjøper ikke helt den argumentasjonen. Er det funnet noen som er rammet av de har benyttet en annen batch ?
Redigert 15.03.2021 kl 16:14 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
15.03.2021 kl 16:18 2459

Verre og verre. Fra Dagbladets nyhetssenter:

«AstraZeneca-doser beslaglegges i Italia: Påtalemyndigheten i Italia har beslaglagt over 390.000 vaksinedoser og startet etterforskning etter flere dødsfall blant dem som har fått AstraZeneca-vaksinen.
Beslutningen om beslagleggingen er tatt av påtalemyndigheten i regionen Piemonte, skriver nyhetsbyrået Reuters og avisa La Repubblica.
Bakgrunnen er et dødsfall i helgen. En mann døde noen timer etter å ha fått vaksinen til AstraZeneca.
Over 390.000 doser fra ett bestemt vaksineparti beslaglegges. I tillegg er det startet etterforskning, formelt sett med mistanke om uaktsomt drap»
Slettet bruker
15.03.2021 kl 16:25 2448

Og Aztra Zeneca -aksjen stiger...så lenge fordelen med vaksinen er større enn ulempene skal vaksinen brukes sier myndighetene
Redigert 15.03.2021 kl 18:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.03.2021 kl 16:37 2463

I denne artikkelen står dette: "Madsen seier at dei så langt ikkje kan sjå at tilfella er knytte til ein spesiell batch. "
https://www.nrk.no/norge/legemiddelverket_-_-vi-har-fatt-inn-over-1000-meldingar-1.15417292
Slettet bruker
15.03.2021 kl 16:56 2441

Og da stoppet også Frankrike vaksinen. Nå er det snart bare produsentlandene Sverige og UK som ikke har foretatt seg noe. https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=59420
Redigert 15.03.2021 kl 16:57 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
15.03.2021 kl 18:49 2362

Det kan da ikke være noen politisk prestisje i dette. Den er ikke laget på forespørsel fra Regjeringen og den brukes i de aller fleste land vil jeg tro. Det gjelder AstraZenica sin prestisje i tilfelle.
heilo888
15.03.2021 kl 19:00 2344

Fluefiskeren; Igjen så forstår du ikke!
Det er en enorm prestisje for norske og EUs myndigheter i få opp tempoet i vaksinasjonen. Kritikken og trykket fra den politiske opposisjonen, media, og folk flest er sterkt økende som følge av det svært labre vaksinasjonstempoet. Man sammenligner med Israel, USA, UK og andre land og lurer på hva våre myndigheter gjør galt ved at de ikke evner å vaksinere befolkningen på en effektiv måte.

Og av den grunn er det svært viktig at myndighetene ikke mister tilskuddet av AZ-vaksinen!
Så for å nå siner mål ofrer man gladelig noen blodproppdøde på veien.
Redigert 15.03.2021 kl 19:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.03.2021 kl 19:12 2326

Jeg mener at Norge burde ha skaffet vaksiner til sin egen befolkning (Pfizer) istedenfor å sitte i AZ leveranse forsinkelser (dog kanskje en god ting at ikke flere av oss fikk den v/ dette tidspunktet) og den kollektiv EU pool'en. Så liten befolkning og vi ligger etter vaksinerings timeline.
AZ er fremdeles ikke godkjent i USA.

Flere av mine kollegaer fikk Pfizer fra en begrenset forsyning, så begynte de å kjøre på med AZ.
Slettet bruker
15.03.2021 kl 19:48 2298

Haukeland Sykehus melder nettopp at de har fått innlagt en AZ -vaksinert med blodpropp i lungene.
Fluefiskeren
15.03.2021 kl 20:14 2257

Vi ligger ikke etter de fleste andre land. Heller ikke i Europa hvor mange land har et mye større smittetrykk enn Norge. Store deler av verden har ikke engang begynt eller så vidt begynt. F.eks. et land som Tunisia begynte i forrige uke. Det er også en etisk ting her. Skal virkelig fattige land måtte vente på at den rike verden blir vaksinert før det blir noen fortgang der?

Her er forresten et oppdatert kart som viser situasjonen i hele verden. Der ser man at vi ligger på samme nivå som resten av Europa med tre unntak.

https://www.vg.no/spesial/corona/vaksinering/verden/

Redigert 15.03.2021 kl 20:15 Du må logge inn for å svare
bj111
15.03.2021 kl 20:20 2250

Rart noen vil ha vaksine nå. At dette var humbug og at det må komme bivirkninger var da gitt på forhånd. Får håpe det ikke er større bivirkninger med disse vaksinene enn det som nå har dukket opp. Det sier seg selv at det er en sammenheng med vaksinen til Astra for dette er unge mennesker som hadde mye av livet igjen. De sier det ikke er en større forekomst av blodpropp blant de vaksinerte men de sier ikke noe om alder. De sier og at det eren ekstremt uvanlig kombinasjon disse har og når den er så uvanlig så er det selvsagt at det er en sammenheng. 1 død i dag, det er to til som vil dø av dette for de har ikke behandling.

At der er en kø av folk som vil ha Astra nå er for meg helt ubegripelig.
Slettet bruker
16.03.2021 kl 18:09 2102

-– Antallet tilfeller blant de som har tatt AstraZeneca-vaksinen er statistisk signifikant høyere enn antallet blodpropper i hjernen som normalt ville vært sett i befolkningen, skriver Paul-Ehrlich-Institut i et faktaark om undersøkelsene som lå til grunn for at Tyskland stoppet vaksineringen mandag.
(TV2)
Slettet bruker
16.03.2021 kl 18:39 2104

Mediet gjentar blodpropp nesten som en mantra og er den narrative adoptert av de fleste med en side-note om at folk skal oppsøke legen ved hudblødninger men den er ikke nevnt i flere kilder. Men situasjonen til ihvertfall de 3 som ble innlagt (2 fremdeles i livet) på samme tid er litt mer kompleks. Med lave 'platelets' og dermed blødningstendenser og blodpropp i atypiske plasser , det er ikke mye tvil i mitt hode at vaksinen har trigget en autoimmune response og beviset ligger i at de nå behandles med en immune suppressant.
Rene blodpropper (thrombosis) er lettere behandlet og langt fra livstruende ved rask behandling. Alle 3 tilsynelatende oppsøkte hjelp nokså fort og som helsearbeidere hadde de nok kunnskaper og vett til å skjønne at noe var galt.

Ja, Fluefiskeren..Jeg mener at Norge ligger etter i vaksineringsplanen, helt fra begynnelsen. Med så få folk så burde vi ha ligget rundt 50% nå. Ja, jeg mener at Norge burde ha vaksinert sin egen befolkning først og så kunne ha bistått andre etterpå.
Redigert 16.03.2021 kl 18:42 Du må logge inn for å svare
Gull i pungen
17.03.2021 kl 07:42 2004

Studie: AstraZeneca-vaksinen beskytter ikke mot sørafrikansk virusvariant

AstraZenecas vaksine beskytter ikke mot den sørafrikanske virusmutasjonen, viser en ny studie. Alle deltakere i studien fikk imidlertid milde symptomer.

Sør-Afrika sluttet å bruke AstraZeneca-vaksinen 7. februar og opplyste da at den viste seg å ha liten effekt mot den aktuelle virusvarianten.

En studie fra landet viser nå at vaksinen ikke beskytter mot denne virusmutasjonen, skriver Dagens Nyheter.

Studien, som er publisert i tidsskriftet New England Journal of Medicine, viser at personer som er vaksinert med AstraZeneca-vaksinen, smittes i like stor utstrekning som dem som har fått virkningsløs placebo-vaksine.

Fluefiskeren
17.03.2021 kl 10:27 1952

Hvorfor skal et stort land nødvendigvis bruke lengre tid enn et lite land. Det er ikke vaksineringen som er flaskehalsen, men sntall vaksiner vi mottar. Kapasiteten er der, men når produsentene sliter med tekniske broblemer kan ikke vi gjøre noe med det. Du åpnet visst ikke kartet mitt. På verdensbasis er 1,09 % av befolkningen fullvaksinert. I Norge er det 4,77 %
Fluefiskeren
17.03.2021 kl 10:37 1938

En ting er sikkert. Denne vaksinen vil jeg ikke ha hvis jeg i det hele tatt kan velge. Hjelper ikke i det hele tatt mot den Sør-Afrikanske varianten:

«AstraZeneca-vaksinen sliter mot smittevarianten i Bodø
Den omstridte vaksinen skal ikke være effektiv på mutasjonen som har herjet i Bodø den siste tiden, viser ny studie.»

Sør-Afrika sluttet å bruke AstraZeneca-vaksinen 7. februar. De opplyste da at den viste seg å ha liten effekt mot den aktuelle mutasjonen.

En studie fra landet viser nå at vaksinen ikke beskytter mot denne mutasjonen, skriver Dagens Nyheter.

Studien er publisert i tidsskriftet New England Journal of Medicine.

Den viser at personer som er vaksinert med AstraZeneca-vaksinen, smittes i like stor grad som dem som har fått virkningsløs placebo-vaksine.

https://www.nrk.no/nordland/studie_-astrazeneca-vaksine-beskytter-ikke-mot-sorafrikansk-mutasjon-1.15420696


Redigert 17.03.2021 kl 10:38 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
17.03.2021 kl 15:46 1862

Er det ikke bare å la være å bruke denne vaksinen. Gode nyheter fra Høie i dag:

« Under pressekonferansen kunne Høie dele en gledelig vaksinenyhet. Norge får 120.000 flere vaksiner fra Pfizer i andre kvartal enn det som var forespeilet.

– Vi satser på mange ulike vaksiner for å kunne vaksinere befolkningen, selv om det skulle oppstå problemer med en eller flere vaksiner. Det gjør at vaksineringen i Norge ikke kommer til å stoppe opp, sa Høie.

Dersom vaksinene fra Pfizer, Johnson & Johnson og Moderna kommer som planlagt, vil Norge i løpet av sommermånedene ha nok vaksiner til å tilby hele den voksne befolkningen vaksine.»

Tatt fra TV2