Danmark stanser all vaksinering med AstraZeneca

Gull i pungen
ASTRA 11.03.2021 kl 11:49 15078

All vaksinering med AstraZeneca-vaksinen er satt på vent i Danmark og fem andre land etter flere rapporter om blodpropp hos dem som har fått den. FHI og Legemiddelverket i møte om situasjonen nå.

https://www.nrk.no/urix/danmark-stanser-all-vaksinering-med-astrazeneca-1.15412462

Slettet bruker
18.03.2021 kl 14:17 2869

Javel Det er mange over 75 som ennå ikke har fått det første sprøytestikket
Og hva er den voksne befolkning. Over 18 eller 21? Er det alderen eller oppførselen de går ut fra?
Redigert 18.03.2021 kl 14:18 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
18.03.2021 kl 14:29 2849

Tipper det er over 20 år. Er det så viktig?
Slettet bruker
18.03.2021 kl 15:03 2840

Det er viktig hvis en er interessert i hvor stor del av befolkningen de regner med blir vaksinert. I juridisk forstand er det 18 år
Redigert 18.03.2021 kl 15:04 Du må logge inn for å svare
Piggvar 2
18.03.2021 kl 15:20 2823

Hvis AstraZeneca blir godkjent igjen!
Så har vi det på papir at pengene rår .
Da spiller det ingen rolle om enkelte dør av den
Det kommer til å bli rabalder hvis denne blir godkjent.
For og si det enkelt - jeg tar den IKKE.
Litt som russisk rulet
Slettet bruker
18.03.2021 kl 15:50 2807

Totalt 13 personer mellom 12 og 63 år fikk blodpropp etter å ha tatt AstraZeneca-vaksinen i Tyskland. Av disse har tre dødd.

https://www.nettavisen.no/nyhetsstudio/?p=lc-2234660-6650
oddone
18.03.2021 kl 16:33 2784

Å stoppe vaksinering med AstraZeneca - eller ikke - blir litt som "the Trolley Problem"

https://en.wikipedia.org/wiki/Trolley_problem
Joppe84
18.03.2021 kl 16:46 2765

For å være ærlig tror jeg EMA og WHO vil si at man skal fortsette med AZ-vaksinering da antallet syke/døde er få sammenlignet med antallet vaksiner som er satt. De tenker konsekvensetikk.

Tipper uansett at Norge vil kutte ut bruk. Og gjør vi ikke det vil folk slutte å ta vaksinen uansett. Mulig dere har lyst å ta den, men personlig kommer jeg aldri til å ta AZ når jeg kan vente på Pfizer. Eventuetl ri det ut og stole på flokkimmunitet.
Fluefiskeren
18.03.2021 kl 17:01 2762

Enig, men vi kan vel ikke velge. Får vi tilbud om AstraZenica og man nekter så kan man vel ikke få Pfizer isteden? I hvert fall ikke til samme tidspunkt. Det blir interessant å se hva de lander på.
Fluefiskeren
18.03.2021 kl 17:18 2750

Da har vi konklusjonen fra EMA:

«EMA gir grønt lys til AstraZeneca
Dette er en trygg vaksine, og nytten er større enn risikoen, konkluderer Det europeiske legemiddelbyrået om AstraZeneca-vaksinen.

https://www.nrk.no/urix/skjebnedag-for-astrazeneca-vaksinen-1.15422468


Hmmmm... Hadde forstått konklusjonen deres hvis AstraZeneca hadde vært den eneste vaksinen, men det er den jo langfra.
Slettet bruker
18.03.2021 kl 17:27 2728

Kan kanskje forsvares i de landene som er hardest rammet ved Risk/ Reward
Men blir den godkjent i Norge synger nok den feite damen på siste verset
Det kommer til å bli mange ansvarsfraskrivelser
Akkurat nå er jeg glad jeg ikke sitter i Regjeringen
Erna har sagt at hun vil ta den selv uten å blunke

Dansk teori: Vaksinen satt på feil måte ( seTV2)
Som ikke Grødeland har noen tro på
Redigert 18.03.2021 kl 17:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.03.2021 kl 17:44 2702

Når man får melding så står det i meldingen hva du får. Du kan takke nei. Du vil fortsatt få meldinger inntil du takker ja og neste kan være Pfizer eller J&J. De kjører ut batches fortløpende og det varierer fra gang til gang.
Jeg har gitt beskjed til mine voksne barn at de skal takke nei til AZ.
Jeg er sykepleier og har fått første AZ stikk men skal takke nei til den andre. OM SÅ, så betaler jeg privat for J&J til sommeren etter at alle dere er vaksinerte.
Dette for å få mer beskyttelse mot mutasjoner, noe som AZ ikke gir.

Jeg skal være meget tydelig og gjentar at norske myndigheter er uenig at vaksinen ikke er årsaken til tilstandene til våre unge helsearbeidere. De uttaler at det er en direkt korrelasjon. Det her dreier seg ikke bare om blodpropp men en immunrespons som ble trigget.
AZ har ingen interesse i at vaksinen blir stoppet. Selvsagt.

FHI har uttalt at hvis de benker AZ for godt og masse bestille J&J, Pfizer og Moderna så vil vaksineringen kun bli forsinket i sin helhet med et par uker. Dette pga at J&J er kun 1 stikk.
Jeg håper inderlig at de beslutter å gjøre dette.

AZ var også beregnet til vi sykepleiere/helsearbeidere på en billig 36 kroner per stikk. Samtidig skriker de etter sykepleiere til sykehus på Østlandet som nå er i gult beredskap, hvorav de nå fikk låne Intensive sykepleiere herfra (Vestlandet).
De skulle hatt sykepleiere og leger i førstelinje tjenesten vaksinerte nå i påvente av en ny bølge fordi de visste at mutasjoner til lands var uunngåelig.
Da gir man ikke AZ som har minst beskyttelse, noe som for meg, helt uforståelig!
Redigert 18.03.2021 kl 17:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.03.2021 kl 18:07 2695

Pentad, merket du noen unormale bivirkninger? Det er kanskje ved 2.gangs vaksinering man merker dem. Samme som ved Pfizer?
p.s
Jeg står for tur til å få Pfizer 1. gang
Redigert 18.03.2021 kl 18:10 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
18.03.2021 kl 18:29 2696

Jeg tror det er ved 1. gangs vaksinasjon at dette er skjedd. I hvert fall i Norge. Da snakker jeg om disse meget alvorlige bivirkningene.
Slettet bruker
18.03.2021 kl 18:40 2672

Du vil nok ikke merke Pfizer bivirkninger før det andre stikket.
Men bivirkninger som regnes som normale med alle vaksinene er feber, frostrier, hodepine, kvalme, diaré, trøtthet, ømhet ved stikkstedet. Men ikke lar det uroer...De skal forsvinne ganske raskt.
Gir deg selv tid til å hvile. Handle inn på forhånd 😊 Tar heller Paracet enn Ibux v/ akkurat Covid vaksinene, drikk godt, unngå alkohol både kvelden før og etter (kroppen trenger å være styrket). Tiltak som man hadde fulgt ved en influensa.

AZ er motsatt. Der er bivirkningene verst etter den første. AZ gir også mest beskyttelse etter den første mot vanlig Covid. Cirka 76% i noenlunde 6 måneder. Stikk nr 2 gir ytterligere 6% i et par måneder til. (ca prosenter siden vi alle er forskjellige med varierende respons til vaksiner)

Har snakket med flere sykepleiere og leger (venner) i USA. De alle rapporterer bivirkninger av Pfizer etter den andre og har såvidt kjent noenting etter den første. Du får en god vaksine i Pfizer. Så bra at du får den!

Moderna er det flere jeg kjenner som ble kjempe dårlige etter begge to, men er en grei vaksine, tror jeg.

Av dem jeg har snakket med som har fått Johnson & Johnson, så kjente de ingenting. Kjempe form etterpå.

På min arbeidsplass, så var det kun 1 person ut av ca 20 som IKKE ble syk etterpå. 1-3 dager med symptomer. Jeg tåler mye men ble ganske dårlig og jeg var nok en av gruppen som ble minst syk. Kan hende at det er fordi jeg er 50+. De under 40 ble hardest rammet.

Så får vi se hva Sputnik bringer med seg 😅🤦‍♀️ siden myndighetene vurderer å bestille den inn.
Slettet bruker
18.03.2021 kl 19:39 2622

Ok. At jeg er meget gammel ,men i god form, vil nok gjøre sitt til at bivirkningene med Pfizer ikke blir så store vil jeg tro. Største utfordringen blir vel å holde seg i ro hvis det er det beste. Det virker som alderen er en fordel her. I hvert fall til en viss grense. Så hvis jeg forsvinner fra HO så er det fordi jeg er utestengt, og ikke på grunn av vaksineringen :)
Redigert 18.03.2021 kl 19:45 Du må logge inn for å svare
hogan
18.03.2021 kl 19:57 2587

I India døde en mann på 65 år etter 7 min etter å ha fått Astra vaksinen.
Med mørketall så tror jeg det har dødd like mange av vaksinene som har dødd av covid alene, Var en i Usa som ble skutt som ble telt som covid for å få opp talla. Scamdemic
Redigert 18.03.2021 kl 20:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.03.2021 kl 20:14 2566

-HØIE OM SMITTEVERNBRUDD: – DETTE SKULLE IKKE HA SKJEDD
Torsdag ble det kjent at statsminister Erna Solberg inviterte flere enn hun skulle da hun feiret bursdagen sin på Geilo.

– Dette skulle ikke skjedd, og det er klart at vi som lager reglene og snakker om viktigheten av dem, følger reglene og rådene. Så derfor forstår jeg veldig godt at folk reagerer på dette, sier helse- og omsorgsminister Bent Høie (H).
(VG)

Høie hadde en unnskyldning klar da han brøt reglene . Skal bli interessant om også Erna legger seg flat. Det sitter sikkert langt inne ;)
Slettet bruker
18.03.2021 kl 21:01 2525

😅 Fantastisk. Lykke til!
Det er jo en god følelse å være vaksinert. Lys i tunnelen og håp.
Slettet bruker
18.03.2021 kl 21:11 2510

Det stemmer, helt riktig.Jeg har ikke sagt noe annet.
Alle 3 ble innlagt ikke så lenge etter første AZ stikk.
Når det er sagt, så er vi advart at disse meget alvorlige bivirkningene kan oppstå inntil 10 dager etter vaksinering. Den 4. kvinnen som døde av hjerneblødning (Vi har 2 dødsfall i Norge) kom på sykehuset noen dager etter (tror det var 10.)
MEN! Jeg er ganske sikker på at meget få har rukket å få den andre AZ, så vi vet ikke hva som skjer med den).
De aller fleste eldre på sykehjem i Norge er ferdig vaksinerte. Noen fikk Pfizer. Noen fikk AZ. Jeg vet dette fordi jeg har tidligere kollegaer i Oslo som var heldige og fikk Pfizer doser som var til overs fra sykehjemmene og måtte brukes opp.
Uansett, de alvorlige bivirkningene har slått til hos disse 4, som er alle yngre enn 40 år gamle.

USA har ikke lignende erfaringer med AZ, fordi den er ikke godkjent i USA. Tyskland, derimot, har nå på en uke, flere dødsfall relatert til AZ med samme sykdomsbildet som våre jenter her.
Redigert 18.03.2021 kl 21:15 Du må logge inn for å svare
JonasKr
18.03.2021 kl 23:54 2457

Det er det mest fornuftige jeg har lest i hele dag.

Jeg blir kvalm når jeg leser dagens aviser. 2 leger med leserinnlegg i VG "risikoen blir aldri null" der de taler for AZ. 10 personer under 50år har dødd totalt i Norge av Covid19, nå har 2 friske personer under 50år dødd av AZ på kort tid, 3 andre er alvorlig syke. Det er ikke snakk om og ikke vaksineres, men hvorfor skal helsepersonell få vaksinen med mest og farligst bivirkninger, som i tillegg beskytter dårligst? Kanskje bedre å vente noen uker på andre vaksiner?
Slettet bruker
19.03.2021 kl 00:12 2431

Jeg liker meget godt at våre myndigheter motarbeider resten på det bivirknings punktet (utifra det jeg leser i kveld). De er ikke så giret på å sette i gang med det første. Det vil de vinne stort på i tillits gevinster videre i vaksineringen. Med tonen som kommer frem i dag, blir jeg overrasket hvis de ikke bytter til plan B og benker AZ for godt. De kan heller bruke tid og energi på å hamstre Pfizer og J&J. *krysser fingrene for null fremtidige dødsfall* (Vi trenger alle sykepleiere på jobb fremfor innlagt som vaksine pasienter 😉)
Slettet bruker
19.03.2021 kl 01:22 2397

Kan den feite dame synge? Hun kan i alle fall ikke regne, middagsgjester f. eks. Men, du snakket kanskje ikke om den runde norske stats minister?
Slettet bruker
19.03.2021 kl 01:32 2386

Er det egentlig noen som i de hele tatt snakker om folk som dør av vanlig influensa lenger? Har så vidt jeg husker slått Corona dødstallene ned i støvlene uten problem i alle år. Men, da var det ja "bare" den vanlige, kjedelige influensa død å snakke om. Nå har vi den fancy Corona dritten, med ALLE sine bivirkninger, som en nedstengt verden. Javel, hurra. Verden går framover den......
Slettet bruker
19.03.2021 kl 12:41 2263

Danskene satster tungt på noe tryggere "Da coronapandemien ramte i foråret, slog det Thomas Bjarnsholt, at hans gamle idé måske kunne bruges mod Covid-19. Derfor fik hans forskningsgruppe en bevilling til at udvikle opløsningen til en inhalationsbehandling. Det er det arbejde, de nu er lykkedes med, og som SoftOx Solutions vil tage videre i kliniske forsøg
– Vores forhåbning er, at denne sikkerhedstest i grise betyder, at man kan gå i gang med at teste i mennesker i løbet af foråret. Hvis alt går, som det skal, kan det potentielt være i marts måned, man går i gang med fase 1"


https://www.rigshospitalet.dk/presse-og-nyt/nyheder/nyheder/Sider/2020/december/dansk-inhalationsbehandling-.aspx
Redigert 19.03.2021 kl 12:44 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
19.03.2021 kl 12:54 2250

Du følger utrolig dårlig med må jeg dessverre si. Det er ikke influensaepidemi i år pga. smitteverntiltakene mot korona. Tror det er registrert to tilfeller av influensa som ble tatt med hit fra utlandet.

Det viser bare hvor utrolig mer smittsomt korona er i forhold til influensa. Hva tror du koronadødstalkene hadde vært uten smittetiltakene. På verdensbasis er det må 2,7 millioner. De fleste mener det vill vært over 10 millioner.

I USA dør ca 40-80 tusen av influensa pr. år før koronaen kom. Nå er det nesten 550 tusen døde av korona der. Eksperter sier at uten tiltak ville der ha vært flere millioner.

Og det er vel heller ikke vanlig med langtidsskader etter en influensa. Foreløpig tall fra de som har vært innlagt på sykehus pga. korona er at ca. 60% sliter med dette i etterkant. Mange av disse vil nok måtte slite med det resten av livet.

Derfor irriterer sånne som deg meg noe voldsomt. Som regel er de tilhengere av Trump og Bolsonaro også.
Redigert 19.03.2021 kl 12:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.03.2021 kl 14:32 2219

Ja, og det er ganske interessant, egentlig.
I et yrke som har ikke hatt hjemmekontor men har vært på turnus jobb hele året, så har vi lagt merke til at korttids sykefravær pga av andre ting; omgangssyke, forkjølelse, influensa har vært ikke-eksisterende. Stort sett ingenting. Vi har aldri vært så mye på jobb som nå med mindre det er ryggskade eller lignende.
Unger hjemme, begrenset sosial kontakt, smittevern....
Fluefiskeren
19.03.2021 kl 14:46 2204

Og veldig deilig å slippe å bli klemt av menn. 😊
Slettet bruker
19.03.2021 kl 15:50 2180

Dette ligner ikke på noe
Kanskje Røkke burde gripe inn og tilby 'Røkkeløkka' som vaksinasjonssted

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/eKOWn4/tett-i-tett-i-vaksinekoe-i-molde-kan-ikke-skylde-paa-de-som-kom
Fluefiskeren
19.03.2021 kl 15:52 2177

Ja. Det er interessant. Det er faktisk underdødelighet i Norge i 2020. En mulig forklaring på det er sannsynligvis at vi lever på en måte som gjør oss mindre eksponert for andre infeksjoner og sykdommer. Det med å vaske seg på hendene før man spiser f.eks. er nok noe vi tar med oss også etter den verste pandemien er slått ned. Skriver med vilje slått ned for utryddet sykdommen får vi nok aldri i verden gjort. Den eneste virussykdommen som meg bekjent er erklært utryddet er kopper.
hogan
19.03.2021 kl 16:19 2158

Vanlig influensa tester man nu positivt som covid da pcr testen er langt fra nøyaktig, det som er viktig er at mange tester positivt så de kan fortsette med vaksinene som vil drepe mange
JonasKr
19.03.2021 kl 17:17 2126

Det er ikke noe poeng i å bruke varme klær om vinteren, ingen dør jo av hypotermi i Norge😀.
Redigert 19.03.2021 kl 17:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.03.2021 kl 17:20 2116

😅
Slettet bruker
19.03.2021 kl 17:23 2111

Vi spriter oss og overflatene så mye og ofte at vi har fleipet med at vi kjører sikkert hjem fra vaktene med promille. Via hud absorpsjon. Heh 😆😅
Gull i pungen
20.03.2021 kl 14:35 2013

Kl. 10.42
av NTB-Ritzau

To med alvorlige symptomer etter vaksinering i Danmark – én død

En ansatt i Region Hovedstaden i Danmark er død etter å ha blitt innlagt med alvorlige symptomer etter å ha tatt AstraZeneca-vaksinen, melder Ekstra Bladet.

To andre ansatte ble innlagt med alvorlige symptomer innen 14 dager etter å ha tatt vaksinen, ifølge avisen.

– Region Hovedstaden kan bekrefte at to av våre medarbeidere er blitt innlagt med henholdsvis symptomer på blodpropp i hjernen og hjerneblødning. Den ene er dessverre gått bort, skriver helseregionen til avisen.

Begge tilfellene er meldt inn til det danske legemiddelverket for videre undersøkelser.

Det er ikke bekreftet at det er sammenheng mellom blodpropptilfellene og vaksinen.

AstraZeneca-vaksinen er satt på vent i Danmark etter tilfeller med blodpropp blant de vaksinerte i flere land.

Torsdag konkluderte EUs legemiddeltilsyn EMA med at AstraZeneca-vaksinen er trygg.

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/indberetter-nyt-doedsfald-mistanke-om-vaccinebivirkninger/8509405?account=ebreaking


Slettet bruker
20.03.2021 kl 18:17 1952

Aksjonærer reiser søksmål mot Astra Zeneca. Det er også nevnt i artikkelen hvorfor den ikke er godkjent i USA. Punktene er alvorlige, synes nå jeg.

https://www.nettavisen.no/okonomi/varsler-massesoksmal-mot-astrazeneca-vi-er-blitt-lurt/s/12-95-3424104229
Slettet bruker
20.03.2021 kl 18:27 1938

SATTE OVER 700.000 VAKSINEDOSER PÅ ÉN DAG I STORBRITANNIA
711,156 vaksinedoser mot covid-19 ble satt i Storbritannia på fredag, bekrefter vaksineminister Nadhim Zahawi. Det er ny rekord, melder Sky News.

589,675 var første dose, mens 121,481 var den andre dosen personene fikk.

Statsminister Boris Johnson var en av de som fikk sin første dose med coronavaksinen til AstraZeneca.

– Jeg kjente virkelig ingenting. Det var bra, gikk raskt. Og jeg vil anbefale det på det sterkeste til alle. Når du får melding, vær så snill å gå og ta vaksinen, sa han da han var ferdig.
Slettet bruker
20.03.2021 kl 18:45 1916

Legetopp tror ikke AstraZeneca-vaksinering kommer i gang igjen
Leder Marte Kvittum Tangen i Norsk forening for allmennmedisin tror det vil bli vanskelig å sette videre doser med AstraZeneca-vaksinen i Norge.

– Jeg tror det vil være veldig vanskelig hvis vi vil ha størst mulig vaksinasjonsdekning i befolkningen på sikt, sier Tangen til NRK.

Hun forteller at fastleger over hele landet nå forteller om pasienter som blir mer og mer opptatt av hvilken vaksine de skal få mot koronaviruset, etter rapportene om svært sjeldne, men alvorlige tilfeller av blodpropp etter vaksinering.

– Det meldes ikke om en generell vaksinemotstand, men folk sier helt klart at de ikke vil ha AstraZeneca-vaksinen. Det er mye usikkerhet og skepsis, sier Tangen.

https://www.nettavisen.no/nyhetsstudio/?p=lc-2243796-6650
Slettet bruker
20.03.2021 kl 21:03 1873

Var denne fra i kveld?