PHO--Opp 10 % yeees

ITinvest
PHO 12.10.2018 kl 15:32 9224

ser ut som trua er tilbake. og så fikk kjøpt noen billige aksjer under 50,-. Bra dag på børsen
Redigert 20.01.2021 kl 20:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.10.2018 kl 16:48 6322

Snart blir det aksjer å få under 30.- MARSHALL WACE LLP har nå satt shorten. De har tydeligvis stor tro på nedgang fremover... Har i dag flyttet kjøpsordren ned fra 28,- til 26.-
Slettet bruker
12.10.2018 kl 17:09 6258

Og hvem er så Marshall Wace LLP??
Slettet bruker
12.10.2018 kl 17:18 6214

De sier at det første menneske som skal passere 200 år er født, og jeg trodde jeg hadde hørt det dummeste utsagnet tidligere i livet og glemt det.

Men det Daywalker trykker ut av seg her tror jeg ikke går an, selv om jeg ser det svart på hvitt.

Jeg anser det rett og slett som en ape-strek-
TommyLee
12.10.2018 kl 17:24 6182

De plasserte tydeligvis en short i går:
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010000045

Men det passet vel ikke så bra med dagens melding fra selskapet.
Skulle jeg har shortet noen aksjer nå så er vel PHO noe av det siste jeg hadde vurdert i disse dager.
Slettet bruker
12.10.2018 kl 17:24 6178

Marshall har antagelig tapt over 1/2 mill allerede, og kommer til å tape 1/2 til 1,5 mill til før de forstår at de må komme seg ut av dette.

for min skyld skal de gjerne sitte til pres av Q3, men for deres egen skyld håper jeg de tar til vettet og kommer seg ut av shorten så raskt det lar seg gjøre.

Dette er i hvertfall gambling på høyere plan enn noe annet jeg har sett av lignende.
Allislost
12.10.2018 kl 17:32 6140

Modig gjort å shorte Pho slik jeg ser det
Redigert 12.10.2018 kl 17:33 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
12.10.2018 kl 18:38 6049

Daywalker
Synes den endringen var beskjeden. Hvorfor ikke flytte kjøpsprdren ned til kr 10,-? Spiller uansett ikke noen rolle, men dine våte drømmer kan bli enda våtere.
dreamliner
12.10.2018 kl 19:50 5941

Det er vel en datamaskin som har initiert denne shorten for Marshall Wace. Ikke noe å bry deg om for de som har mer informasjon.
hvasa
12.10.2018 kl 21:44 5746

Garantert en short satt på algorytmer av en datamaskin ja.
Slettet bruker
12.10.2018 kl 22:42 5622

Dette virker veldig puslete, og jeg vet om mange sikrere veddemål enn denne shorten i Photocure.
Virker nærmest som en gimmick på meg som muligens bare dreier om prestisje.

Ikke fordi det er nødvendig, men jeg håper at en riktig god melding fra Photocure kommer som kjepper i hjulene for dette stuntet.

Blir de sittende med denne shorten over Q3 så risikerer de å tape mer enn de har shortet for.

For å selge disse aksjen i går måtte de sannsynligvis ned på et snitt på under 47 kr.
112k aksjer på salg i går presset kursen betydelig, og uten den shorten hadde PHO sannsynligvis bare gått ned til 48 på det laveste, men nå ble laveste 45, og sluttkurs 48,40.
Ellers hadde vi nok sluttet over 50 i går.

De har også vært utspekulerte ved å shorte 0,52% så de synes i short-registeret.
Dette er helt sikkert i håp om å skremme nervøse små-investorer som flyr fram og tilbake som skremte sildeboller.

Siden salgsinngang på la oss si 47 i går, så har Marshall allerede over 500.000 kr i tap, og etter morgendagens handel vil tapet sannsynligvis være enda større.

Disse hedgefondene, for øvrig et skjellsord blant investorer, satser på generell nedgang i markedene fremover, men jeg tror de har forregnet seg i PHO.

Hvis det ikke kommer et generelt større fall eller større korreksjon i markedene de neste 3 ukene, så kommer Marshall til å gå skoene av seg, og må dekke seg inn barbent, og med et stort og flaut tap i f t sin beskjedne innsats.
Slettet bruker
12.10.2018 kl 22:47 5602

Hvorfor er dere så redde for at det skal settes shorter i PHO?
Springer
12.10.2018 kl 22:49 5644

Det fine med en short er at den selvsagt skal dekkes inn igjen. Det vil dra kursen noen prosent oppover.
hvasa
12.10.2018 kl 22:56 5617

Er ikke sannsynlig at hele shorten ble satt i går. Har nok vært over flere dager og det er sikkert flere Shorter av andre under 0,5%. Marshall og andre har vel knapt registrert shorten engang, da den er gjort av datatrading på algorytmer. Er jo en kjensgjerning at dette kan bringe kurser både lengre ned eller opp, kontra hvis det var tradere som hadde handlet. Uansett er nok det at mye av dagens trader blir gjort av datamaskiner kommet for å bli, uansett om det er en liten sped motstand mot det. Uansett er ikke shorten noe å bry seg med, da den ikke er satt grunnet det fundamentale, men på grunn av kursbevegelse. Den følger trender enkelt og greit.
Redigert 12.10.2018 kl 22:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.10.2018 kl 22:58 5608

Det har til alle tider vært snakk om short-inndekninger som drar kursen opp, og da blir det jo tap for shorterne.
Da kan en i samme slengen spørre seg hvorfor man shorter, og at mange hedgefond-meglere har gått konkurs opp gjennom årene, mens vanlige meglerhus bare har noen få konkurser i forhold.

Det er som regel vanlige meglerhus som ordner shortingen for hedgefonnene, så disse risikerer heller ingenting på at andre shorter.
Slettet bruker
12.10.2018 kl 23:37 5510

I interpret this as good news. 112,000 shares short. It will not take much of further move up before these will need to be covered, which in turn will be a nice little push for the price.

Most algorithms will look for a trend and let's not forget that PHO was down 25% from the top at one point on Thursday, so the machine kicked in and SHORTED on the back of the trend.

I hope they lose a fortune. If this is a pure naked short then they are taking a huge risk with a potential price rally around q3.
hvasa
13.10.2018 kl 00:43 5393

De vil ikke tape en formue da det er småpenger for dem. De bommer på noen og treffer på noen, men alt i alt går de selvfølgelig i pluss. Trading via data er en egen vitenskap, og det lages hele tiden nye programmer for å maksimere fortjeneste. Gikk et tv program om ham som egentlig startet dette, men glemt hva det het.
Computum
13.10.2018 kl 00:53 5373

"De fleste børser forbyr shortsalg uten at du har inngått låneavtale med en eier. På de fleste handelsplattformer er det imidlertid teknisk mulig å gjennomføre salg uten å eie, men posisjonen må avsluttes innen børsen stenger. Dette kalles «naked short». "
Slettet bruker
13.10.2018 kl 01:35 5318

Det var da voldsomt til brannslukking... Oppgang kommer, bør en stund fremover endre nick til "Nedgang kommer"
Scoopfinder
13.10.2018 kl 05:11 5243

Det er positivt for fremtidig aksjekurs at noen allerede ligger short. Det betyr at penger har blitt flyttet ut. Det har medført et press nedover på aksjekursen, men det har allerede skjedd siden de ligger short.
Før eller senere må de kjøpe aksjene tilbake. Det vil medføre et press oppover på aksjekursen.
dr. Stockman
13.10.2018 kl 09:06 5078

Riktig Scoopfinder - shorter som allerede er gjennomført kan kun ha positiv effekt for fortsettelsen.
Londonmannen
13.10.2018 kl 09:17 5057

De må bare shorte på. I ukene fremover tenker jeg det vil være nok av kjøpere som tar unna. Utfordringen blir den dagen de rette nyhetene ligger på bordet og selgerne trekke seg, da kan det bli virkelig svett å sitte short i en såpass potent aksje som PHO. Gleder meg!
NilsAB
13.10.2018 kl 09:33 5124

Det er mye snakk om Q3 og akselererende vekst og salg av scoop... Men har vi egentlig håndfaste bevis på dette enda? Marginale økninger i sykehuslistene med scoop siste kvartalet, men mye snakk om voldsomme økninger i salg og markedsandeler... Og ja, jeg har skjønt at mange sykehus ikke vil stå på den listen, og ja, jeg har lest alle disse foruminnleggene med linker til amerikanere som har flotte tilbakemeldinger på behandling og spørsmål om hvem som har dette tilbudet... Men er tallene egentlig så gode? Jeg er ikke overbevist rett og slett! Proffe investorer er ikke dumme, ett sikkerstikk blir alltid handlet, og hadde pho vært ett sikkerstikk så hadde prisen, som jo halve HO forumet har regnet på, vært en del høyere...
At pho kommer, jada, men kommer den nå? Det er jeg altså ikke sikker på på noe vis!
Men hva vet vel jeg....
bravi
13.10.2018 kl 09:41 5100

Ikke sikkert at alle som shorter er idioter, kanskje de vet noe som vi andre ikke vet. Kanskje at det kommer et skuffende Q3.
Vi så på torsdag at kursen var helt nede på 45, dét bekreftet at det finnes usikkerhet i caset. Har en følelse av at børsen skal korrigere mye mere i løpet av høsten enn det vi har sett hittil, da kan også Pho aksjen få juling.
Slettet bruker
13.10.2018 kl 10:00 5044

Hvis vi ikke først kolliderer med månen..
Redigert 13.10.2018 kl 10:01 Du må logge inn for å svare
focuss
13.10.2018 kl 10:12 4997

Ett gjeldfritt selskap uten emisjonsrisk med akselererende vekst i ett USA kreft marked på 15-35 milliarder kroner som er priset til 1 milliard er ingen logisk shortkandidat for mennesker. Den begrensede shorten i PHO bekymrer meg ikke det dugg. Det den imidlertid kan føre til er at en vakker dag hvor PHO naturilg ville gått 10% opp så kan shorten forsterke den oppgangen til 20%. Kanskje til og med mer når man tar hensyn til at det ikke er så mange aksjer i PHO. En melding som fjerner den siste rest av tvil rundt PHO sitt potensialet blir ikke tilbudet av aksjer noe shorten ser som heldig.
Redigert 13.10.2018 kl 10:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.10.2018 kl 10:30 4957

Shorten er gjort på et særdeles ugunstig tidspunkt for shorteren.
Vi må regne med at shorten ble satt på rundt 47 på torsdag.
Det er også ganske sannsynlig at shorten førte til at kursen havnet helt nede på 45 intradag torsdag.

Shorteren har antagelig tapt mer enn 500.000 kr allerede, og mer er i vente på mandag.
Mental Mania
13.10.2018 kl 11:31 4857

Ser at det er noen som bekymrer seg over at få nye klinikker er registrert på Cysview.com den senere tid.
Sannsynligvis er det ikke kommet til så mange i den senere tid og bra er vel det.
Hadde heller blitt bekymret over selgerkorpsets prioriteringer hvis det på dette tidspunkt gikk løs på nye potensielle kunder.
Hvis Belette er så oppegående som han har gitt inntrykk av, vil han nok prioritere å få flexiskopene utplassert til di klinikkene som allerede har rigide skop.
Sannsynligheten for at bruksfrekvensen på flexi fremfor di rigide er mye høyere, og dett burde da settes full fokus på å få disse utplassert hos eksisterende kunder først. Hos eksisterende kunder er relasjoner allerede bygget, så disse burde være di enkleste å få gjennomslag hos.
Når denne strategien er fullført kan selgerkorpset konsentrere seg om nye klinikker.
NilsAB
13.10.2018 kl 11:36 4844

Det er bred enighet om at guidingen er og var særdeles pinglete, når de guidet så var det lovt enn oppdatert guiding når de hadde bedre tall og forholde seg til! Den guidingen har ikke kommet! Det er vel ett faktum!!??
Slettet bruker
13.10.2018 kl 11:43 4828

Kanskje ikke unaturlig at den kommer om 3 uker på q3 presentasjonen?
Det blir Schneider sin første opptreden som ny CEO for PHO.
liang
13.10.2018 kl 11:44 4819

Var vel hestdal som guidet sist.
Nye koster nå med en ny stil?

Ny guiding kommer nok når nye CEO inntar kontoret.
Vet ikke om det ville vært helt passende å guide rett i forkant av innsettelsen av ny sjef?

Mental Mania
13.10.2018 kl 11:47 4803

Flexiskopene ble nylig godkjent for bruk. Skal en sette en guiding for ett forventet resultat ett par år frem i tid må en ha trender å forholde seg til.
Ellers blir det en tenk på ett tall lek. Naturlig at dette vil ta litt tid og flexiskopenes inntreden er fremdeles i sin spede begynnelse.
NilsAB
13.10.2018 kl 11:54 4783

Det vart guidet i Q2 og beskjeden var at de skulle komme med oppdatert guiding i løpet av Q3 når de hadde bedre (oppdaterte) tall å forholde seg til! Å komme med Q3 guiding nå når Q3 er ferdig er vel ikke hva man forventer?
NilsAB
13.10.2018 kl 12:07 4762

Kanskje jeg husker feil, og at guiding skulle være for andre halvår, men det begynner da vitterlig å komme langt inn i siste kvartal også...
Mental Mania
13.10.2018 kl 12:11 4743

Langt inn i siste kvartal!!!!
Hva slags kalender bruker du?
Slettet bruker
13.10.2018 kl 12:15 4729

Det er sagt at det skal komme ny guidingen i h2.

Og det er på den gammle 20-25 mill dollar som blir da erstattet.

Slik at Dan rekker fint og legge den inn sjøl når han kommer.
Slettet bruker
13.10.2018 kl 12:17 4716

NilsAB,
Tror du blander litt nå.
PHO har tidligere guidet om forventninger av salg i USA på 20-25 mill dollar i 2020.
Etter mine vurderinger er det blant annet dette de skal komme med en oppdater guiding på en gang senere i 2018, de var ikke spesifikke om når, men når det hadde tegnet seg et tydeligere bilde av utviklingen.
Det har aldri vært snakk om guiding for q3, men flere her inne inkludert undertegnede hadde en våt drøm om å få presentert en OPW nå før q3.
Selv om den ikke har kommet kan likevel godt q3 ende med pluss tall på bunnlinjen. Dahl har sagt at 2018 som sådan ikke vil gå i pluss. H1 viser minus 20 mill.
NilsAB
13.10.2018 kl 12:19 4711

Tja, jeg er iallefall 13 dager inn i siste kvartal... Ca 15% inn det... Det er nok et definisjonsspørsmål... skal man sammenligne det med Adam’s påståtte levealder så er det kanskje ikke så mange dagene...
ValueInvest
13.10.2018 kl 12:22 4701

NilsAB, kanskje på tide at du setter det litt in i caset før du kommer med viss vass rundt guiding:

1) Photocure har historisk alltid kommet med og kommentert guiding ifm kvartalspresentasjonene. Ingen som har vært med en stund hadde forventet noe annet denne gangen heller...
2) Ny CEO har ikke begynt på jobben enda "Mr Schneider will commence the position upon further agreement, expected prior
to 1 November 2018". Ny guiding kommer til å være hoved target som ny CEO måles imot de neste årene og sånn sett er det vel naturlig at den forhandles / avstemmes mellom han og styret.

Når det er sagt er ikke det ensbetydende med at oppdatert guiding oppfyller alles forventninger her på forumet. Jeg håper også at de guider lenger enn 2020 siden det begynner å bli ganske kort tidshorisont, for eksempel 2022.
NilsAB
13.10.2018 kl 12:24 4696

Ok.. tar den til etterretning... Det er bar sånne luftige tall her inne, og vi har ingen håndfaste bevis, ingen meldinger, kun spekulering... Legesenter og sykehus over dammen har nok samarbeid, kjeder og innkjøpsavtaler... Og så lenge ingen kontrakter eller salg er meldt blir man skeptisk...
NilsAB
13.10.2018 kl 12:42 4660

Jeg leser... Og er greit oppdatert... Men det er mye spekulativ støy på forumene... Regner med det blir en oppdatering når innsettelse av Mr.S skjer...