Ser det veldig rødt ut for dere "ALL INN"? Desperate hoder!

Adapt
NEL 12.10.2018 kl 15:44 18674

Dere burde søke om å skrive bibel for hånd, når dere har så mye tid til å opprette nye tråd om så si samme greie og plant unødvendige informasjoner. NYTT er det heller ikke. Skjerp dere. Tåler dere ikke å se rødt i porteføljen deres så selg dere ut og ikke lek med aksjer igjen. Har dere ikke hørt at barn som leker med flammer brenner seg?
Redigert 21.01.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
europa
13.10.2018 kl 12:21 8055

Du er ikke riktig klok mann. Kun ute etter å provosere for å skape oppmerksomhet om egen person. Stakkars skapning.
Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.10.2018 kl 12:33 8001

Har ikke intresse av det, kun sakfrågan. Hvis nå nel ikke har rör som fungerar med sol /vind, då er det ett högt spel de kör med Nikola. Kan vara läge att Nikola tar in hydrogen pro som leverantör nr 2 åtminstone.v
Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
Keirax
13.10.2018 kl 12:46 7965

Da er det mye du ikke har fått med deg i kontrakten mellom NEL og Nikola Larsson/XYz. Blant annet det vesentlige ordet «exclusive». Bare surr og fantasier fra ende til annen.
Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.10.2018 kl 12:52 7931

investorxyz.
Folk som deg kan reddes. søk hjelp på Helsenorge.no
eller få litt frisk luft. Det kan hjelpe også
Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
jodajada
13.10.2018 kl 13:01 7865

Franskmenna er særs kravstore, helt riktig som du sier!
Har en stor fransk kunde hos oss, de skal bare ha og ha, og til så lite som mulig. Fraviker fra avtaler og forventer at vi skal levere et lavere volum til samme pris. De er håpløse...
Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
oppvigår
13.10.2018 kl 13:07 7819

Det finnes en grense på alt. Denne er nå nådd for InvestorXYZ, og Administrator må ha sovnet av. Det er ikke måte på hva han lirer av seg av negativitet ovenfor firmaet Nel på et forum der han kan skjule seg, og være anonym. Ser ikke bort fra at det er de, som tror på det han kommer med, og når det i tillegg er løgn, så kan det gjøre skade. Det er da Administrator bør reagere.
Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.10.2018 kl 13:23 7752

XYZ - har du lest artikkelen?? Hva var grunnen til at avtalen mellom NEL og H2V ble satt på is? HV2 bekrefter selv at de ikke betalte beløpet som fulgte av avtalen - samt at de pr nå ikke har finansieringen i orden for hele prosjektet (kun for utviklingsdelen). HV2 sier ingenting om at teknikken til NEL ikke fungerer. Hvilket grunnlag har du for å komme med en slik påstand? Skjerp deg!
Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.10.2018 kl 13:37 7692

Mitt grunnlag är presentationen q4 där leder sier att de har problem med teknik. Sen strax efter stoppas projektet nå er hydrogen pro de som får ordna upp. Dessutom skulle h2v betala nels fabrik sa nel bara nån månad innan så jag tror ikke nel var beredd på ett så brått slut.

Det her at nels produkter inte klarar sol och vind är nytt för mig så det kan jag inte kommentera mycket men klart att det är allvarligt om det stämmer
Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.10.2018 kl 13:58 7590

Investor eller Larsson,
Han minner meg mest om en tillitsvalgt som jeg måtte forhandle med et par år.
Han glimter til med et par gode poenger innimellom, utfordringen er bare at de gode poengene forsvinner i all svada, oppdiktninger, selv tolkninger og løgner.
Slike ødelegger ofte for seg selv over tid, spesielt hva troverdighet angår.
Samme Investor har også hele tiden påstått at Nel ikke kan levere til Asia grunnet "teknik" eller manglende/feil sådan.
Hvilket europeisk hydrogen selskap har mottatt bestilling på en stasjon fra Korea: akkurat, NEL ASA.
Tror du må tenke deg om før du skriver og da eventuelt konsentrere deg om en problemstilling, blir lettere for andre å skjønne hva du mener da.
Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
Sann
13.10.2018 kl 14:29 7488

Det tror heller ikke oppfinneren iht en samtale jeg hadde med han pr tlf for ca 6 mnd siden. Hans selskap jobber nå med produkter som har mye mer markedsmessig betydning for utviklingen videre.
Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
Sann
13.10.2018 kl 14:30 7028

Det tror heller ikke oppfinneren iht en samtale jeg hadde med han pr tlf for ca 6 mnd siden. Hans selskap jobber nå med produkter som har mye mer markedsmessig betydning for utviklingen videre.
Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
oppvigår
13.10.2018 kl 14:43 6979

Har noen meninger om hvorfor Nikola har fjernet en del av sin tweeter tidligere i uken????
Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
Crom
13.10.2018 kl 14:57 7271

Oppdaget også det i går at facebook kommentaren for en uke siden med at det skulle komme nyheter innen 30 dager var slettet.

Hva som er årsaken kan en bare spekulere i. Kanskje noen røpet mer enn de skulle, kanskje noe er blitt forsinket eller endret? Eller kanskje de ønsker en mer profesjonell formidling av slikt?
Redigert 21.01.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
tjena
13.10.2018 kl 15:14 7222

Nel har konkurranse. Så enkelt er det,og denne gangen gikk kontrakten til noen andre. Er ikke urolig for dette. Hydrogenmarkedet er større enn som så.
Sitter pent i ro. Bare vent, så er det Nei sin tur neste gang. Det kommer nok mye kontrakter og nyheter etterhvert. Trygve må bare belage seg på flere store artikler om hydrogen.
Redigert 21.01.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.10.2018 kl 15:15 7217

 
Problemet med FA artikkelen er at den selger skinnet før bjørnen er skutt, dvs at HydrogenPro til slutt faktisk får en LØNNSOM avtale med H2V.


Følgende gjenstår å se:

• Hvor lenge HydrogenPro er villig til å jobbe gratis for KANSKJE å få en kontrakt med H2V. Å bruke 11 penger på til slutt å kanskje tjene 10 er dårlig business. Løkke har skjønt det, og at det ikke er i NEL aksjonærenes interesse. H2V topp Jean-Marc Leonhardt innrømmer i FA artikkelen at KUN utviklingsbiten av industriprosjektet i Frankrike er finansiert, IKKE mer, heller ikke byggingen.av produksjonsanleggene i Dunkirk og Normandy.

• At H2V får både nødvendige tillatelser og finansiering. Forsikringene til Jean-Marc Leonhardt om at alt er i orden og at prosjektet går på skinner, tar jeg med mange tonn salt.

• At HydrogenPro faktisk får en fullskala kontrakt med H2V. Velger H2V, etter at HydrogenPro har gjort utviklingsjobben gratis for dem, til slutt en annen utstyrsleverandør enn HydrogenPro, vil ikke det være noen overraskelse.

• Blir HydrogenPro utstyrsleverandøren til H2V, at HydrogenPro etter at alle kostnader er medregnet, faktisk tjener noe særlig på prosjektet, eller om det bare blir et skryte- og utstillings-prosjekt (showcase).


Redigert 21.01.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Framtia
13.10.2018 kl 15:25 7174

Jeg legger med svaret jeg fikk på mail fra Direktør Jørn Arvid Endresen i ASKO Trondheim,etter at jeg spurte direkte om hvorfor de valgte NEL som leverandør...

"Hyggelig at det legges merke til vårt engasjement i å få et fornybart samfunn.

Vi vil i utgangspunktet bruke egenprodusert hydrogen kun for internt bruk, samt tilby fylling til våre samarbeidspartnere.

NEL ble valgt på grunnlag av en totalvurdering på kapasitet, kvalitet, kompetanse, tilpasset vår spesifikasjon og pris.
Lykke til med investering i miljøbedrifter.

Jae"

Legg Legg merke til at ASKO ønsker å produsere egen H2 fra sitt anlegg på Tiller i Trondheim! De produserer fra solkraft, da de har installert solpaneler på hele taket av sitt hovedlager. Dette burde fjerne enhver tvil om Nel er kapabel til å tilrettelegge produksjon basert på fornybar vind/solkraft! ASKO hadde også gått ut bredt i markedet og vurdert flere leverandører, men landet etter en totalvurdering på Nel....
Svaret fikk jeg 12.02.2017...


Redigert 21.01.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
really
13.10.2018 kl 16:26 7041

Selv om jeg opplever at gutten som holder på å lære seg alfabetet bare er ute etter å provosere må han ha truffet noen ømme punkter på denne tråden.

Jeg må le litt når guttungen påstår NELs teknologi inne er egnet for fornybar energi. Den skal det bli vanskelig å dokumentere.
Redigert 21.01.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.10.2018 kl 18:10 6866

Så mener du att opofinner ikke tror på Roto? Då er det nog kört. Han var väldigt positiv i artikeln från 2015 när de sålde den ändå. Vi får se om de får ordning på den.
Redigert 21.01.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.10.2018 kl 18:31 6817

Investor. Ta deg en bolle.
Kom tilbake når du har fakta og ikke bare opdikta sprøyt å komme med
Redigert 21.01.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Ralle
13.10.2018 kl 18:32 6797

Skal ikke HydrogenPro hente inn minst 100mill. Trenger vel noe å vise til. Trenger ikke si mer!
Redigert 21.01.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.10.2018 kl 18:55 6727

Takk, Jag fokuserar nu på h2v då det mest er aktuell nå. Korea-saken kommer av att de på presentation vid fråga om Australien, sa att de trodde mycket på det, og att de föredrog Australien fordi de ikke har vansklige asiatiske standard. I eftertid har de fått kontrakt i asia ja. De har också köpt upp sin asiatiska samarbetspartner.
Redigert 21.01.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Framtia
13.10.2018 kl 19:00 6705

Har jeg forstått dette riktig! Hydrogenpro skal videreselge kinesisk elektrolyse utstyr, eller tar jeg feil?? Det blir altså to ledd som skal tjene penger på produktene...
Redigert 21.01.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.10.2018 kl 19:08 6664

Basert på egen og andres erfaringer med franske firmaer og franskmenn, samt det som står i FA artikkelen, er jeg overbevist om at NEL og H2V hadde en avtale som sier, at når NEL hadde levert SÅNN-og-SÅNN, skulle H2V betale dem SLIK-og-SLIK. Videre er jeg overbevist om at NEL ikke bare har levert SÅNN-og-SÅNN, men en god del mer. Allikevel har H2V vegret seg for å betale, men sagt at NEL har misforstått avtalen, og at NEL også må levere DET-og-DET-og-DET-og-DET før H2V betaler.

Det kan du ikke skrive i en børsmelding, derfor måtte NEL skrive noe annet.

Løkke gjorde det absolutt eneste riktige, og sa klart at NEL ikke leverer/gjør mer før H2V har betalt SLIK-og-SLIK som avtalt. Alternativene til NEL hadde vært å enten fortsette å jobbe gratis for H2V og håpe (forgjeves) på en (lite) lukrativ kontrakt senere - eller å gå til en kostbar og sannsynligvis mangeårig rettssak i Frankrike. Det gjør man ikke for et sannsynligvis mindre ensifret millionbeløp. Ikke bare blir kostnadene fort større, men NEL kunne risikert å få ryktet VANSKELIG LEVERANDØR.

H2V oppdaget at nordmenn dessverre gjerne er litt mer naive, godtroende og lettlurte enn andre, og valgte derfor å gå videre med HydrogenPro, et annet norsk selskap. Blir interessant å se hvor lengde det varer, og HydrogenPro er villige til å jobbe gratis for H2V.
Redigert 21.01.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Framtia
13.10.2018 kl 19:46 6583

Fantastisk vending i H2V prosjektet, men da er de vel fornøyd med å ikke gå videre med Nel, som leverer det beste og mest pålitelige utstyret i markedet!? Noe må ha skjedd her, som gjør at NEL går fra prosjektet!?
Utdrag fra uttalelse fra H2V etter at de inngikk avtale med Nel...;
"Our projects are developed by H2V Product in collaboration with the general services of Samfi-Invest and local engineering partners, as well as with the technology support from the Norwegian manufacturer Nel. Their large-scale electrolysers are proven to be the world´s most efficient and reliable, making them a perfect fit for our important industrial development. We are looking forward to working with Nel to furnish, install and ensure the maintenance of 40 electrolysers in our first H2V Product hydrogen plant, with a planned expansion to six other plants in France towards 2025, said Lucien Mallet, Founder and CEO of H2V Product."

Her er det forresten ikke nevnt noe om at det dreide seg om en prekvalifisering blant 4 potensielle leverandører, der Nel ikke nådde opp!...Noe jeg fikk inntrykk av, nå som HydrogenPro kom på banen...
Da blir det vel en pissekonkurranse, når uttrykk som "perfekt fit" og "proven to be the world´s most efficient and reliable" blir brukt...
Redigert 21.01.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.10.2018 kl 22:09 6393

Finansavisen har tidigare skrivit väldigt positiva artiklar om nel, fria från kritik. Därför är det anmärkningsvärt att det är de som gör jobbet här. Känns som att de har fått upp ett spår.
Redigert 21.01.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.10.2018 kl 23:15 6284

H2Vs hydrogen anlegg hverken beregner eller konstruerer seg selv. Min teori er at H2V enten vil ha for mye gratis ingeniørarbeid, eller at HydrogenPro og deres elektrolysør leverandør og samarbeidspartner, kinesiske Tianjin Hydrogen Equipment, kjører dumpingpriser for å få et større skryte- og utstillings-prosjekt i Europa.

I følge en artikkel i DN 06.10.2018 har HydrogenPro engasjert Fearnley Securities for å hente over 100 millioner kroner til ekspansjon og i neste omgang børsnotering. Da trenger de et større skryte-prosjekt. Mine penger får de ikke.

Screenshot av DN 06.10.2018 artikkelen følger + av 2 andre artikler i DN 08.10 og 09.10. DN 08.10 artikkelen er om HydrogenPros CEO Richard Espeseths tvilsomme forretningspraksis. Også screenshot av artikkelen i FA 25.02.2017 følger, den det er faksimile av i dagens FA artikkel. Disse 5 artiklene er i følge arkivsøkene i digitale DN og FA alle artiklene om HydrogenPro som har stått på trykk i begge avisene. Eventuelle ytterligere rene online artikler har jeg ikke søkt etter.


Redigert 21.01.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Hirsh
13.10.2018 kl 23:38 6225

Hele saken mellom H2V og HydrogenPro er litt rart eller kanskje et spill fra H2V.
Først står det at det er intensjonsavtale – ikke bindende kontrakt
I April 2018 har NEL lagt på is rammeavtale som ble inngått i Juni 2017. Da er H2V i square 1. Det betyr forsinkelse for H2V prosjekt på over ett år? Mulig at H2V har utviklet spesifikasjon i samarbeid med NEL og ble det «vist» til HydrogenPro. Da sparer de en del tid og penger. Likevel HydrogenPro er små oppstart selskap som formidler elektrolyserør fra Kina til Europa + gjør kansje integrering, engineering. Jeg vet ikke hva er struktur av dette selskapet men det ser ut som veldig små firma. Kanskje leier de konsulenter, vet ikke. Inntekter fra proff.no er nesten ingenting. Ser jeg på feil sted?
https://www.proff.no/selskap/hydrogenpro-as/porsgrunn/konsulenter/IF35V7200NR/
https://www.purehelp.no/m/company/details/hydrogenproas/912305198

Det må bli gjort grundig risiko analyse av management av slike kontrakter. Likevel er de ofte undervurdert og ofte forsinket. For å inngå kontrakt måtte HydrogenPro mest sannsynlig godkjenne vilkår som NEL ikke ville akseptere. De tok risiko på seg som er på Russisk rulett nivå. Enten overlever de eller går konkurs. Noen her som navnet prosjekter med Franske kunder og jeg er helt enig. De suger alt mulig på alle fronter fra underleverandører. For å unngå dette så må man ha 100% klart spesifikasjon hva skal leveres. Det er nesten aldri tilfelle.
Jeg er ingeniør i EPC firma og prosess anlegg som dette, krever masse manhours av engineering, interfacing, logistikk, endring håndtering og et team med forskjelige fag kompetaser.
H2V som jeg forstår har tomt og vi er i 10.2018. De vil ha fabrikk i drift i 2020 (31.12.2020). De skriver på hjemmeside at de vil utvikle prosjekt i 2019 og få tillatelser i 2019. Lykke til. En miljøorganisasjon kan kanskje stanse prosjekt i flere måneder om de argumenterer det riktig – fugler, blomster, osv. Det hele greie til slutt er en prototype = problemer. Det blir garantert forsinkelser. Jeg skjønner ikke hvorfor H2V valgte og vurderte i det heletatt slik firma. Har de avsluttet noen lønnsomt prosjekt? Vet noen her?
I min mening det var riktig fra NEL å prioritere Nikola. Muligens klarer ikke NEL å tjene penger i første omgang men de kan etter hvert utvikle standarde produkter med full dokumentasjon som krever lite justering til andre formål. Etterpå begynner pengestrøm.
Til slut ble det også nevnt at NEL elektrolyserør tåler ikke skiftende krafttilførsel. For en tull. Krafttilførsel kan stabiliseres på mange måter. Muligens HydrogenPro leverer (formidler) elektrolyserør med noe ekstra på innsiden men det er ikke noe revolusjon det.
Beklager litt dårlig Norsk. Er ikke (helt) Norsk.
Redigert 21.01.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.10.2018 kl 00:23 6126

Kan det vara att h2v har allt av specifikationer klart fra nel? Så att hydrogen pro bara behövt se på pnid og datablad og enkelt valgt utstyr.

Pressemeldingen fra nel er ju lite oklar når de två bröt.

Nel skrev då att de betonat rätten till sin ip. Ikke att de sikret den. Eller ligger det lagom i tid att h2vs ingenjör kunnat få fram egna specifikationer på det de minns Fra nel sedan brottet.

Sen att hydrogen pro er en liten firma behöver inte betyda så mycket, man kan vara 2-3 personer og ta in ingenjörsfirmor när man får projekt det fungerar bra idag.
Redigert 21.01.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.10.2018 kl 01:11 6047

Sjekk denne gutta. Her snakker vi nyheter.

https://e24.no/boers-og-finans/nel-asa/nel-faar-storavtale-skal-bygge-hydrogenfabrikker-i-frankrike/24071583
Redigert 21.01.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Titanen100
14.10.2018 kl 09:51 5816

Dette må jeg bare kommentere på.

Både Espeseth og Fell fra HydrogenPro har begge jobbet i NEL og i forløperen til NEL (Norsk Hydro Elektrolysører), og har lenger fartstid i selskapet enn Jon Andre Løkke (bare å Google litt så finner du det ut). De kjenner helt sikkert teknologien til NEL veldig godt, og kommer neppe med et slikt utsagn om at teknologien til NEL ikke kan brukes mot fornybar energi på storskala, uten å ha dekning for det. Å spre usannheter på den måten kan være straffbart. Merk at Jon Andre Løkke ikke direkte benekter det Espeseth sier, men i DN 5 oktober sier han at "det faller på egen urimelighet" og i FA 13 oktober henviser han til at NEL har en fot innenfor alle tenkelige teknologier innen elektrolyse og mener at Espeseths uttalelser er skivebom. De fleste her inne på dette forumet oppfatter dette som en ren benektelse på det Espeseth sier, men det er ikke en direkte benektelse.

Spørsmålet er om NEL sin teknologi, som er kommersielt tilgjengelig i dag, er egnet mot fornybar energi på storskala eller ikke. Hvis du ser på NEL sine hjemmesider, så har de kun alkaliske elektrolysører og PEM elektrolysører kommersielt tilgjengelig, det siste fra et amerikansk selskap de kjøpte opp for litt siden og dreier seg stort sett om småskala. Alt det andre NEL sier de driver med, er ikke kommersielt tilgjengelig før det står oppført som et salgbart produkt. Den alkaliske elektrolysøren til NEL har maks kapasitet på 485 Nm3/h og operer ved atmosfærisk trykk. Ser du på HydrogenPro sine hjemmesider så er deres største enhet på 800 Nm3/h og denne operer ved 30 bars trykk. At den ene kan operere mot fornybar energi og den andre ikke, tror jeg har med trykk å gjøre da gassboblene blir mindre ved høyere trykk. Jean-Marc Leonhardt fra H2V legger også til at HydrogenPro har "fleksible" elektrolysører som en av årsakene til at de valgte HydrogenPro noe som må bety at elektrolysøren kan følge svingningene i fornybar energi.

Spørsmålet er jo da om Nikola har behov for en fleksibel elektrolysør eller ikke, men hvis fyllestasjonene fra NEL ikke skal være koblet direkte mot fornybar energi, spiller det jo ingen rolle. En må jo anta at Nikola har sjekket ut noe så viktig.

Redigert 21.01.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.10.2018 kl 11:10 5713

Titanen100 skrev: "Spørsmålet er om NEL sin teknologi, som er kommersielt tilgjengelig i dag, er egnet mot fornybar energi på storskala eller ikke".

ER det noen med _seriøs faglig kunnskap_ til NEL, som kan svare på dette. Fra mitt ståsted er usikkerheten rundt dette hovedinntrykket i artikkelen i DN.
Når Direktør Richard Espeseth i Hydrogenpro gir utrykk for dette, burde han vite at dette kan være straffbart dersom det ikke er hold i påstanden.

Redigert 21.01.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.10.2018 kl 11:25 5669

Stötter titanen og safe 100 %. Vi må få mer faglig kompetens på plats här. Tycker titanen gjort ett mycket gott arbete med siffror og referens. Kanske titan kan hjelpe mer.

Det er intressant om nel ikke har rett teknik. Eller om de ikke kan få fram det i rätt tid, som i h2v-prosjektet.

Risken er att nel med sin spretiga struktur tror att de kan göra allt inom hydrogen. När de fick frågan från h2v om detta stora projekt sa de kanske " javisst,. Det er hydrogen, det ordnar vi".

Därför har jag förordat en renodling av nel. De burde koncentrera sig på ett fåtal produkter, tex tankstasjoner.
Redigert 21.01.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.10.2018 kl 11:54 5603

Jeg har ikke god nok teknisk dybdeforståelse til å svare ut spørsmålene titanen/Safe tar opp. Det jeg derimot har forstått er at NEL alltid tidligere har levert iht avtale (omfang/teknologi mv) - og det både NEL og HV2 gir uttrykk for i artikkelen er at det IKKE var NEL sin teknologi som var hovedårsaken til at avtalen deres ble satt på is. Samtidig, ettersom NEL allerede hadde en avtale med HV2 (som NEL opprinnelig vant) - som de selv valgte å legge på is siden HV2 ikke betalte avtalte beløp (hvilket HV2 selv bekreftet i artikkelen) - har jeg vanskeligheter for å tro at NEL har lagt inn anbud i runden som HydrogenPro nå vant. Det blir derfor etter mitt syn feil å si at HydrogenPro vant foran NEL - det er som nevnt NEL som selv har valgt å legge samarbeidsavtalen på is (hvilket allerede er meldt og kjent i markedet). Det er vel grunnen til at HV2 var nødt til å finne en annen partner? NEL har vunnet mange kontrakter, herunder med Nikola, og det er ingenting som har kommet frem at NEL ikke har teknologien til å levere - snarere tvert i mot.

Jeg har ikke sansen for all haissingen på HO - hvilket jeg tidligere har gitt uttrykk for - hvor det gis uttrykk for at alt skal gå til himmels uten nærmere begrunnelse. Det som etter mitt syn er mye mer alvorlig er påstander som legges frem uten nærmere dokumentasjon. Det er skadelig og kan få alvorlige juridiske konsekvenser for dem som gjør det. For øvrig er det ikke noe nytt, slik jeg ser det, som kommer frem i denne artikkelen. Alt har vært kjent i markedet tidligere.
Redigert 21.01.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
null-co
14.10.2018 kl 12:17 5519

Utrolig at det stilles spørsmål om NEL teknolgi kan utnytte fornybar energi. Hydrogen-produksjonen trenger strøm og vann og det spille ikke noen rolle om strømmen kommer fra sol, vind, vann, kull, atom osv.. Fyllestasjonen i Oslo/Sandvika og ASKO sin fylllestasjon får strøm fra sol, i DK vil jeg tro at flere fornybare energikilder benyttes for strøm til NEL-fyllestasjoner, f.eks vind. NEL fikk akkurat en avtale i Australia av samme type som de la på hold i Frankrike. Case closed!
Redigert 21.01.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Tjokkabolla
14.10.2018 kl 12:57 5454

Makan til uttalelser og konkludering det er fra enkelte her. Man bør sette seg mer inn i NEL’s produktlinje og presentasjoner før man uttaler seg så bestemt som enkelte her inne gjør. Journalistene i DN og Hegnar vil jeg påstå også ikke er spesielt oppdaterte på Hydrogen sektoren. Jeg har aldri orket å begi meg ut i noen diskusjoner her på HO, men har betraktet diskusjonene fra utsiden siste 3 år. Holder meg til Facebook gruppen og Shareville hvor det føres en saklig diskusjon.
Poenget mitt er at det selvfølgelig er nonsens at NEL ikke kan levere elekrolysører til bruk i kombinasjon med fornybar energi. Jeg har vært NEL aksjonær i 3 år og mitt inntrykk er at det nettopp er mot fornybar energi NEL har satset hele tiden. Nikola motor Company krever også at Hydrogenet de skal ta i bruk skal komme fra fornybar energi, og hvem har de valgt til sin eksklusive leverandør av elektrolyse og fyllingsmoduler? NEL!!!!! Dermed faller disse uttalelsene om at NEL ikke kan levere elektrolysører til fornybar igjennom, akkurat som Løkke uttaler. Det er sludder og vås.
Dere må sette dere inn i sakene før dere uttaler dere og gjør andre investorer usikre. Og dere som er usikre på hva dere egentlig har investert i, les dere opp!! Det vil gjøre dere trygg på investeringen og gjøre at dere fort kan skille ut disse ekstreme baiserne. Et kritisk blikk er sunt, men da må det ha rot i virkeligheten.

Eller vil jeg takke dere som orker å skrive konstruktive innlegg her på HO, Bruun du er solid, går hardt og lenge med deg i NEL. Really, reserven, m73102 og mange andre. JB skal også ha takk, mye bra fra den kanten også. Om man klarer å sile ut det overflødige.
Redigert 21.01.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Rolfbruun
14.10.2018 kl 13:26 5405

Takk for hyggelig kred tjukken
Redigert 21.01.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
oppvigår
14.10.2018 kl 13:29 5395

Da har vel de fleste lest FA, og dannet seg en mening om det er positivt eller negativt. Skal ikke gå inn på den, men føler meg trygg på at Løkke også, har lest den. Vi får nok en melding eller så hører vi fra Løkke i en eller annen avis, om han føler at det er nødvendig å utbrodere dette mer for øyeblikket.
Noe fall i morgen pga oppslaget i FA har jeg ikke noen tro på. Om det skulle være noen skuffelse ved at Nel , "kanskje" ikke får avtalen med H2V til slutt, så var det den, og reaksjonen fra over there på melding om høyere renter, som var årsaken til fallet på fredag.
Nel ville aldri i verden fått den eksklusive avtalen med Nikola, om ikke Nel`s produkter var up to date. Nikola har visjoner langt frem i tid. Det ville være en gedigen tabbe å inngå avtale med et selskap, som har produkter som ikke holder mål for fremtiden. Tror nok Trevor Milton har gjort sin hjemmelekse her.
Vi snakker tross alt om at Nel deltar i utviklingen av et gedigent Hydrogen nettverk på nærmere 1000 stasjoner, sammen med Nikola. Sannsynligheten for at Nel skal levere alle sammen frem mot 2028 er også ganske klar. Da snakker vi 10/100-talls milliarder.
Redigert 21.01.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare