Tung avslutning my ass


Supramax steg 1,3 prosent til 22.844 dollar pr. dag.

noprofit
12.03.2021 kl 14:43 9593

Eneste tunge er kursen på JIN aksjen som ser ut som den har verdens største lodd som hindrer eksplosjon.

At denne ikke er i 14 nå, er over all forstand.

Bare å laste opp på disse priser vil jeg tro. Ja det er egentlig hinsides at kursen er så lav med dagens rate.
Kunne noen drømme om en rate på nesten 23000$! Dollar nå? Tror ikke mange forventet det.

Hva er det jeg ikke forstår som markedet forstår? Jin prises som om et ratekollaps er nærliggende! Og kanskje det skjer skal man tro aksjekursen
castro1
13.03.2021 kl 21:13 9357

Problemet er at ledelsen ikke er til å stole på. Plutselig er overskuddet brukt opp på ren gambling i opsjoner o.l.
Husker for noen år tilbake da alle ventet et kjemperesultat Pga sterke rater. Så kom bomba. Det er nok det som tynger denne fortsatt.
noprofit
13.03.2021 kl 21:20 9354

Hva m Equinor og skifer eventyret

Tror de fleste selskap ( og særlig shipping) har skjelett i skapet

Tror d r noe mer sammensatt men r ikke uenig i at de har gjort dårlige disposisjoner. Tror også størrelsen på selskapet og den dårlige kommunikasjon m investorer har veldig mye å si.

Men med mindre supra stuper så vil denne komme - ketchup effekt

La det være helt klart, jeg sitter med Jin-aksjer og har planer om å sitte med dem så lenge jeg ser det interessant. Hvorfor? Fordi jeg anser Jin for å være et av de mest kompetente bulkrederier på Oslo Børs. Og hvilke forutsetninger har jeg for å uttale meg om det? Jeg er teknisk/maritimt utdannet, har drevet med skip hele mitt yrkesaktive liv og vært ansvarlig for teknisk drift i rederi i 25 år. Jin har jeg vært inn og ut av siden det ble notert på OB og tjent, etter min målestokk, svært gode penger på det. Og det har jeg tenkt å fortsette med.
I den senere tid har det reist seg en stigende kritikk mot rederiet, fra de norske aksjonærene sin side, fordi de oppgir at de tar av overskuddet til tvilsomme formål, som f.eks. tapsbringende eiendomshandel og aksjetransaksjoner. Til dette har jeg følgende kommentarer:
Rederiet drives av kinesere, bosatt i Hongkong. Da får man deres styrker og svakheter på kjøpet. Styrken er, utvilsomt, deres nøysomhet og arbeidsevne. Og svakheten er at de er litt for glade i lotteri, spill og i å forsyne seg av kassen. Resultatet av alt dette er at man får en glimrende skipsdrift, selv av gamle skip, men det lekker en del ut til både ledelse og ansatte.
Så har vi vestlig drift. Vår nøysomhet og arbeidsevne er ikke den samme, ledelsen forsyner seg minst like mye av kassen, men skjuler det bedre, og lekkasjen til ansatte er minimal.
Summen av dette er at utgiftene, i begge tilfeller, ligger på et nivå som er høyere enn de bør og skal være, men siden nivået, i utgangspunktet, er mye lavere for kineserne, kommer de også bedre ut på bunnlinjen. Og Jin opererer med fantastiske tall der, ingen vestlige rederier kan konkurrere med dem. Og derfor, når resultatet, til tross for bakdelene, er svært godt, er det lettere å lukke øynene. Og glem ikke at de største fradragene er åpent oppgitt i regnskapene, mens de er skjult i vesten, derfor kommer også kritikken.
castro1
14.03.2021 kl 10:38 9172

Det var da en merkelig utredning. Du snakker rundt grøten og tar ikke realiteten inn over deg. Du kan kalkulere inn en ridiko her som er hinsides stor. Det kan gå bra også, men risikoen for en skikkelig blåmandag er overhengende desverre. Jeg har opplevd det. Alt var klart for rekordresultat og utbytte , men det ble gigantunderskudd og fullstendig kollaps i aksjekurs. Bare advarer jeg.
noprofit
14.03.2021 kl 11:12 9135

Ja har vært borti det jeg og, men det er noe som ALDRI har skjedd før i denne aksjen, som skjer nå.

Rater på over 22000 og en aksjekurs på under 7, DETTE ER REKORD, det er bare helt urtrolig. Ratene har aldri vært i nærheten av det vi ser nå, og fra hva jeg ser (ingen shipping expert) så er markedet av en eller annen grunn rekord sterkt for de små skipene. Har sikker noe med den perioden vi har vært igjennom med mye skraping og lite nybygging.


Er vel Kina som stockpiler mye materialer? Ja dessverre med Jin så har ledelsen en evne til å nesten alltid skuffe aksjonærene. Så bør ikke være for optimistisk. Lim ser ut til å være av den optimistiske gamle modellen. Han har nok tjent mye på Jin tidligere og derfor positiv. At Jin ble solgt for 85 kr i 2007 overrasker meg. Det var vel ingen som mente aksjen var verdt det?

Jeg er ikke svært opptatt av utbytte, men satser på det som en eventuell bonus, hvis jeg er inne. Og det kommer an på hva vi blir lovet i kvartalsoppgjørene.

Det stemmer. Aldri før har kursen vært så lav i forhold til ratene! Men markedet bryr seg ikke. Jin er og forblir et selskap man ikke skal røre selv med en lang påle støpt i jern.

Skulle ikke denne aksjen, med fordel for oss alle, vært fjernet fra Oslo børs?

Det er etablert et nytt handelssamarbeid i Østen, ny president i USA, mye scrapping, lite nybygg, det lysner for vaksinering. Jeg er svært forhåpningsfull for dette året.
noprofit
14.03.2021 kl 15:33 8937

Når går denne til 14-15, som j mener er den høyeste noteringen noen år tilbake. Og d var med rater på 13-14 tusen...
eriksu2
14.03.2021 kl 15:53 8909

Hvilke rater mener dere jin klarer å slutte skip til nå? De siste årene har de underprestert sterkt i henhold til indeks..

Vanligvis endel lavere enn index, men nå går det rykter om at Asia ratene har vært sterkere enn atlanterratene. Så kanskje Jin presteres likt med index denne gangen? Må trekke fra noe for gamle rustne skip

Tipper de slutter rater på 19000-20000 om dagen
Redigert 14.03.2021 kl 16:54 Du må logge inn for å svare

Tror du ikke skal trekke fra noe jeg. Ved time charter kan du få en premium hvis du har nye skip og skip som kunden setter pris på. Spot er Spot det er en tur som blir handlet akkurat som når du skal ta en drosje.

Det er ikke noe å lese. Det er Asia ratene som har vært dårligere enn snitt BDI

Ser ut som ratene fortsetter å stige

Du har nok rett i det, castro, jeg kan ikke finne noen annen forklaring på det. Men jeg kan ikke se at det er noe å frykte, brødrene er avhengige av å få kursen opp, hvis ikke blir det nok vanskelig å skaffe penger både til flåtefornyelse og til lommene deres. Det fikser de, enten ved aksjekjøp eller løfte om utbytte. Men vi kan jo ikke helt se bort fra at kursen allerede har gått ca. 100% iår, mer enn noen annen skipsaksje på O.B, og forsatt putrer den ivei en 2-3 % hver dag.
Redigert 15.03.2021 kl 16:22 Du må logge inn for å svare
skvisen
16.03.2021 kl 09:21 8121

Frisk start i dag. Er det nå toget går🤔
noprofit
16.03.2021 kl 09:38 8069

Men når den kommer fra tilnærmet ingenting, og ratene de har fått den siste måneden ikke har vært sett på ti-år, så skulle det fa.. meg bare mangle.

Denne skal opp, høyt opp, og jeg sitter :)
Realis
16.03.2021 kl 09:58 8032

Problemet er at hos Jinhui ligger skjelettene stablet, små og store, ja hele familiers skjeletter finnes her!

Ja ledelsen tar vel ca 0.5 kr per aksje i bonus per år. Så ja opp gjennom årene har mange penger gått i lommene på brødrene. Men ingen har så lav breakeven som Jin og lav gjeld og minimalt med utvanning. Så det går opp i opp. Så får man aksjen til lavere pris vs NAV enn de andre bulkerne da

Nei feil. Når Røkke kan tjene 3 millarder over natta på papirsøl og luftslott så er ikke en litt saftig bonus noe å grine over her. Her tjenes det først og så prises aksjen etterpå. Med pris bokført på 0.3 så har det ikke noe å si at det tas litt bonus. Er mye verre med Røkke spetalen og Fredriksen som kan tjene milliarder over natta på vill prising og papirsøl. Fredriksen tar fete utbytter av et selskap han bare eier som leier ut skip og utstyr til folkeaksjene han har. Dette er nesten driftselskaper folk har aksjer i. Og folk lar seg lure med å følge disse store personene. De er avhengig av at folk tar risiko sammen med de. Jinhui derimot driver dette så konservativt og så lav risiko at det er til å le seg ihjel av i forhold til andre bingo selskaper

Er det bitcoin du refererer til her? Jeg har stor tro på bitcoin for fremtiden og Jin burde snarest kjøpe litt bitcoin av overskuddet. Kan også gi aksjen den oppmerksomheten den fortjener
Bulken2
16.03.2021 kl 16:41 7706

Tok ikke helt av i dag heller, litt skuffet, men tror den tar av i morgen, pleier å gå 20 til 30 prosent når den först tar av.

Det største problemet i Jin er nok slike stadige talentløse utalelser som det du kommer med her,.
Mens du sitter å gnukker har andre snart 150% avkastning her.
Redigert 16.03.2021 kl 16:42 Du må logge inn for å svare

Longs du skjønner ikke. Du bør hellee takke hun/han. Det er nettopp slike holdninger som har gjort at du kunne kjøpe aksjene til 3.30 og ikke 6.60.

Hvem er det som vil investere i elendige selskaper som er populære? Jo de som er opptatt av bærekraft og som setter pengene i ESG aksjer.

Takk og pris for at Jin har et ræva rykte. Bedre å eie et dårlig selskap med dårlig rykte og lav pris enn en ESG aksje!

Selskapet er solid ikke dårlig. Og Hong Kong er langt unna og det er kulturkrasj delux med bonuser som blir oppgitt og kjøp av kontorlokaler i Hong Kong som blir kjøpt og eventuelt også kansellert. I Norge liker vi å bli lurt av Kjos og Fredriksen selv om vi taper alle pengene våres så liker vi en god visjon og et gearet selskap. Vi liker ikke forsiktige utlandske selskaper som bygger sten for sten uten å skryte om hvor store de skal bli.
Natt1369
16.03.2021 kl 22:47 7400

Neste stopp 11 kr?
Ser ihvertfall slik ut teknisk sett.

FFA for q2 ligger nå over 20k
Betyr vel i klartekst at Jin kan tjene opp mot 1,7kr bare i q2 iogmed at Asia ratene nå ikke lagger indeks.
Så de 3 kronene aksjen har steget hentes nesten inn på et par kvartal , og det ser ut som det kan bli mer
Se her,
Singapore via Indonesia 25 500 dollar
Folk skjønner ikke hva de selger, på disse latterlige kursene
Redigert 17.03.2021 kl 16:35 Du må logge inn for å svare

Og hvis cape ratene begynner å gå opp kraftig så får hele sektoren mer interesse fra investorer. Det forbedrer hele sentimentet. Og det drar miniputter som Jin nytte av. I form av høyere aksjekurs. Hoho

Det er nesten for godt til å være sant det som skjer i papiret, denne aksjen kunne like gjerne kostet 25 kr, hadde den vært notert i Usa hadde den også vært priset slik

Longs hva tror du pris/NAV er for Jin nå?

Vet ikke, det er eller ikke så interessant, men når markedet får se senere hva dette selskapt tjener vil reprisingen automatisk komme.
Supramaxer har vel steget 20% -25% siste 3 måneder, så kommer stigningen i andre asset, et skudd fra hofta og jeg tipper rabatten i papiret er større i dag kontra for 3-6 måneder tilbake.
Redigert 17.03.2021 kl 11:27 Du må logge inn for å svare

Mulig det med økt inntjening og økte assets priser over hele linja. Og rabatten bør på en tid innsnevres. Og det betyr bare en ting. Økt aksjekurs

Kursen skal opp, ja, men det blir fort en veldig gradvis prosess. Det tok litt tid å kvitte seg med dem som ville ut på 6-tallet og det samme kan skje her på 7-tallet. Er nok en del som har angret seg på kjøp av aksjer i et selskap som blant annet her inne på HO i lengre tid har blitt kritisert for å ha grådige hovedeiere og at skipene er rusthauger, og som er glade for å kunne komme ut i ca balanse uten å se så mye fremover. Tenker selv at utbyttebeslutning vil være den ene triggeren som medfører reprising i løpet av en dag eller tre; slik var det sist i 2018.

Det er jeg helt enig.med gjestemannen. Utbytte blir triggeren. Ingen utbytte stor skuffelse. Tror det er stor motstand opp fra 7-10kr. Mange som sikkert er sjeleglade for å kunne kvitte seg meg aksjene de tenker de aldri skulle kjøpt. (Til breakeven fortjeneste) de som kjenner Caset og sterke hender vil nok skjønne at aksjen er billig på 7 kr og fortsette å holde. Folk er nok slitne av bulksektoren som har stort sett skuffet i 10 år.