Tung avslutning my ass

noprofit
JIN 12.03.2021 kl 14:39 30987

Supramax steg 1,3 prosent til 22.844 dollar pr. dag.

bulkinvest
19.03.2021 kl 13:14 3795

Hvis en ser på aksjen tror jeg den vil stige til ca 13 kr og ligge rundt der til vi får en eventuell boost etter kvartal 1 rapport.
tankardjr
19.03.2021 kl 15:01 3750

Ja teknisk så er det duket for en slik oppgang nå uten at jeg legger så stor vekt på sånt. Jeg tror dette mest handler om det mentale og rater. Er mange som liker å handle på stigende aksjer og holder seg langt unna aksjer som faller over tid. Sånn sett er det meste duket for oppgang. Historisk så har man hatt god tid på å selge denne også når den har ligget på høye kurser. Den lå rundt 30 kr i 3 måneder før den begynte å falle jevnt og trutt
Thegoldenone
19.03.2021 kl 15:22 3708

Ja enda ikke eufori her på forumet. Fortsatt bare de gamle traverne. Kommer det en hel haug med noobs in her så bør man kanskje vurdere å komme seg ut.

Får vi forum tilstander som i 2005 så er det kanskje et tegn. Har lest de gamle trådene på akjesnakk eller noe slikt. Var høy aktivitet for å si de mildt.
bulkinvest
19.03.2021 kl 16:21 3715

Ja var ikke på forumet da men i aksjen, kvaliteten på aksjonærene har ikke noe å si for aksjekursen, det går vel mer på de fundamentale forhold i aksjen i forhold til inntjening og da skal vi opp.
fattigstakkar
19.03.2021 kl 16:59 3733

Jeg kjøpte så mye GOGL på duppen i USA i går at jeg lå tyngre lastet i bulk enn noen gang, så følte for å redusere noe.
Slettet bruker
19.03.2021 kl 17:04 3759

Jin en aksje som nå har gått fra 3 til 9 kr, når en kan kjøpe CCK på Oslo børs, Klaveness , den har ikke rikket seg en millimeter under bulk rallyet.
Neste dobblings kandidat dette her, fin, ny og grønn er flåten også- løp å kjøp før den stikker
Tenk et kombi selskap tank og bulk, når tank kommer utover sommeren vil denne gå som et spyd.

https://finansavisen.no/lordag/ukens-selskap/2021/03/19/7644328/med-hoyere-inntjening-enn-konkurrentene-klimaforsprang-og-okte-utbytter-rett-rundt-hjornet-er-klaveness-combination-carriers-sa-naer-et-kinderegg-som-en-shippingaksje-kan-komme.
Redigert 19.03.2021 kl 17:07 Du må logge inn for å svare
Thegoldenone
19.03.2021 kl 19:22 3680

Produkttankt vil fly igjen når flya flyr! Dette kan være en skjult perle. Fordi jeg aldri har hørt om selskapet.
noprofit
19.03.2021 kl 19:33 3665

Men husk at Jin burde stått i over 20 og hadde d vært JF selskap så hadde d stått i 30+
Thegoldenone
19.03.2021 kl 19:37 3654

Så sant så sant. NAV er sikkker nå endel høyere enn 20kr per aksje også. Får vi vedvarende høye rater så er det lite begrensning på aksjekursen. Se bare på kursen i 2007. 85 kr. Solge på 4x NAV tror jeg. Men da trenger vi samme oppmerksomhet som alle fantastiske Grønne aksjene!
Slettet bruker
19.03.2021 kl 19:39 3657

tank når den tid kommer, men når går det nok i tørre varer for CCK
Skipene er kombi skip som kan trade både produkt og bulk
Selskapet motar faktisk de 2 siste skip i nybygg prosessen dette kvartalet.

CABUS er fra 72 500 DWT opp til 80 500 DWT og har kapasitet til å transportere kaustisk brusoppløsning (CSS), flytende gjødsel (UAN) og melasse, samt alle typer tørr bulkvarer

82 500 DWT og er begge fullverdige LR1 produkttankere og kamsarmax bulkskip som transporterer rene petroleumsprodukter (CPP), tunge flytende laster som CSS samt alle typer tørr bulkprodukter.

På toppen av det har de 6 container skip, container som har gått til himmels, uten at aksjen har rørt på seg

Dette er en aksjen en kan doble pengene i neste 1/2 år, kommer produkt tank på toppen av container og bulk har skutt skutt full fuglen.
Redigert 19.03.2021 kl 19:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.03.2021 kl 19:44 3648

Jin er billig ja, men de har gått fra 3 til 9, det er poenget.
Det finnes nå selskaper som er mer interessante kortsiktig en Jin der ute
Redigert 19.03.2021 kl 19:46 Du må logge inn for å svare
jess23
19.03.2021 kl 20:04 3632

Har dem ikke bundet opp halvparten i bulk i faste kontrakter resten av 2021? Bare myste raskt igjennom. Dette ble vel isåfall gjort for en tid tilbake. Noen som evt har info om kontraktene?
Natt1369
19.03.2021 kl 20:29 3601

Det stemmer overhodet ikke, de har nok bedre oversikt over markedet enn som så, all den tid de holder til i Honkong, og de fleste i ledelsen har vært med i snart 40 år. ;)
jess23
19.03.2021 kl 20:58 3564

Hvis du kikker så ser du at jeg svarte på Longs sitt innlegg om KCC.
Natt1369
19.03.2021 kl 21:34 3529

Ser det nå, han får opprette egen tråd om KCC da, oppgangen i Jinhui vil blåse fletta av røkla uansett. :D
Thegoldenone
20.03.2021 kl 10:16 3367

Jeg tror JIN er en HAT/ELSK aksje. Når kursen er lav så er det ikke måte på hvor elendig selskapet er og når kursen går høyt så virker den til å være en traders favoritt med stor volatilitet og raske prisstigninger. Er vel få aksjer på oslo børs som stiger like raskt som JIN når den først går. Som vi ser var siste gode kursperiode i 2014 med kurs på 30kr. Det er lenge siden. Det gir grobunn for en stor oppgang nå. Ser ut som aksjen har mye motstand på 30 kr. Bryter den gjennom 30 kr, så er tøylene løse og alt kan skje.
Ramleren
20.03.2021 kl 11:35 3301

Vi tar en amerikansk vurdering på Jin
Skipsfart er uten landegrenser, hav er hav, inntjening er inntjening, båt er båt. Iflg Simply Wall st 6.3.21 sier 4 analytikere at EGLE skal tjene usd 2,49 pr aksje i 2021 og gir pris target usd 35,34 (P/E 14)
Fearnleys uke rapport 20.3. 21, sier spot rater panamax far east usd/d 29.838 og spot rater supramax far east usd/d 24.457. Ett års rater 19.500/15.500 (pm/sm). De sier det sterke pris momentet vil vare.Ved oppnådd snitt rater på feks 20.000 tjener jin over 8 kr pr år/aksje. Med P/E 14 gir det ett års pris target på 112. Hvis jin skal prises til pris/bok lik en 31.12.21 med kr 8 i fortjeneste pr aksje, uten utbytte og ingen oppskriving av skipsverdier må aksjekursen være ca kr 26 i desember dette år.

EGLE sin aksjepris i går var usd 37,77. Dett gir med samme vurdering jin kurs på ca kr 120. Jin kurs i går var kr 8,36.
Alle forstår at hvert selskap har sin prising, selv i samme bransje, men at forskjellen skal være så ekstrem er det vanskelig å forstå.
Redigert 20.03.2021 kl 12:49 Du må logge inn for å svare
Thegoldenone
20.03.2021 kl 12:29 3257

En prising på P/e 14 er ganske optimistisk for en uber syklisk bransje som shipping?!

Skal aldri si aldri, men en Jin pris på over 100kr kan jeg overhodet ikke se for meg.
Ramleren
20.03.2021 kl 12:39 3259

Hei,
meningen med innlegget var ikke å argumentere for at jeg tror på Jin kurs over kr 100 i år, men å vise den store forskjellen hvordan EGLE er priset ift Jin!
Redigert 20.03.2021 kl 12:41 Du må logge inn for å svare
tankardjr
20.03.2021 kl 12:53 3250

I Jins storhetstid så var det faktisk meglerhus som hadde target på over 100 kr i jinhui. Nå er det vel bare nordnet som har dekning i jinhui. Resten har ingen anbefaling. Dette er jo svakt av meglerhus å holde på slikt bare fordi de slakter jinhui på de høye styrebonuser. De burde gjort jobben sin og avdekket hvordan de andre shipping selskapene tappes for penger av kreativ fakturering av børsregistrerte selskaper via heleide ikke registrerte børselskaper som fakturerer for at rederne skal få sine penger uten at folk på gata skjønner dette.
Thegoldenone
20.03.2021 kl 13:23 3230

Det er vel rett og slett en stor Kina skeptisme ute å går. Har nevnt Jin som investering til andre, men med en gang de hørte hvor selskapet kom fra så ble det avfeid umiddelbart. Det uten å ta en titt eller t.o.m høre på det fundamentale. Kina/Hong kong= Aldri i verden!

Det kan gi potensielle muligheter for investorer som er villig til å grave litt dypere og ikke bli offer for sin egen bias. Sier ikke at Jin er flott. Men selv et dårlig selskap kan være en god investering hvis prisen er lav nok
tankardjr
20.03.2021 kl 13:46 3213

Men jeg mener at jinhui er flott faktisk. De driver gammeldags og er ikke opptatt av kortsiktig kurstigning og å prate masse tull for at kursen skal stige slik mange andre folkeaksjer gjør. Og så ender folkeaskjene med total utvanning og tapt egenkapital i tillegg så lover ledelsen alt mulig tull om at de skal tjene penger i fremtiden. Dette gjentar seg hele tiden. Jinhui ledelsen oppfører seg som om at de ikke er på børs de er kun opptatt av å bygge sten for sten på gammeldags vis. Dette fører til ekstrem lav risiko for oss som kjøper aksjen.....
Lim Gordon
20.03.2021 kl 13:53 3205

Som jeg har skrevet flere steder, og mange ganger, Jin har blitt hengende igjen på børsen pga ufortjent dårlig omtale. Når det er sagt, har nok familien litt vondt for å dele fortjenesten med verden utenfor. Jinhui Holding er, nemlig, familiestyrt, som kinesiske selskaper ofte er. Nok om det, at det ligger an til en tredobling, bare i år, er jeg lite i tvil om, men mye er avhengig av hvordan de ordlegger seg i kvartalsrapportene.
Eagle Bulk blir nevnt av «Thegoldenone» og det er en god sammenligning, men en bør huske at det er et mye større rederi, med nyere skip, som seiler «worldwide». Det har jeg inntrykk av at Jinhui nødig gjør, sannsynligvis fordi de seiler med ikke ITF godkjente hyrer. Østen, medregnet Afrika, har nemlig utviklet seg til bli et skipsfartsområde hvor mange land ser litt mer lemfeldig på forskjellige ting.
Tilslutt, Klaveness. Torvald Klaveness er et svært velansett navn i norsk tørrbulkfart og kombinasjonsskip har de utviklet over mange år. Men de driver ikke alternativt tørrbulk eller olje, de driver helst kontraktsfart med tørrbulk og så kombinerer de det med passende væsker på returleggen. Vanlig crude-olje tror jeg ikke står på agendaen. Men det skal ligge en ekstrainntjening, rundt 30%, i konseptet. Jeg har vært innom selskapet, men har droppet ut igjen, foreløpig, de har svært nye og kostbare skip, så de bør få litt tid på seg til «å gå seg inn».
Redigert 20.03.2021 kl 22:09 Du må logge inn for å svare
tankardjr
20.03.2021 kl 14:12 3177

Ja men hvorfor gå inn i rederier med høyere break Even på rater enn jinhui og med mer gjeld. Vi vet jo faktisk ikke om tørrbulk sektoren er friskmeldt? Selv om alt tyder på nettopp på det....
Thegoldenone
20.03.2021 kl 14:48 3128

Det er nok riktig. Utenom høye lederlønninger som kommer relativt klart frem i rapportene, så driver de selskapet bra. Lav gjeld, konservative, og med den laveste break even jeg har sett i bransjen!

Jin er egentlig motsatt. De er alltid nøkterne i sin ordbruk i rapportene. Ingen hausing der i gården. De driver selskapet som om de var eiere selv. Ja det er de. Og da faller interessene mer i samsvar med aksjonærenes interesser. Langsiktighet og nøkternhet. Sett bort fra bonusene. Jeg mener de fortjener et litt bedre rykte enn det de har.
Thegoldenone
20.03.2021 kl 14:52 3130

Ikke jeg som har nevnt egle, men pasific basin er nok bedre å bruke som sammenlikning. De seiler vel mer i østen? Men de har sikkert mer faste kontrakter?

Uansett i Bull markets er det 100% spot som gjelder
Redigert 20.03.2021 kl 14:55 Du må logge inn for å svare
tankardjr
20.03.2021 kl 16:47 3036

Ja det er merkelig at vi har så lite gravende finanspresse i Norge. Spesielt det som skjer innen shipping og den berikelse sjefene gjør der med at pengene forsvinner på mystisk vis. En annen synd er at det er også mange sjefer som for eksempel Herman billung som hele tiden var utrolig positiv til bulksektoren men fasiten var jo at golden ocean gikk helt forferdelig dårlig. Det virker ikke som pressen gjør nok en god jobb til å la direktørene stå til ansvar for det de faktisk sier. Det er jo vanlige folk som taper alle pengene sine så pressen burde vært mer aggressiv inkludert meglerhus
kursk
20.03.2021 kl 17:45 2968

Satt utenfor og så på oppgangen til 85.- på 2000 tallet. Og tenkte : neste gang skal jeg være med!
Så nå har jeg kjøpt, men JIN ble vel hjulpet av generelle markeder den gang, OSEBX steg vel kraftig da? Nå er det ATH. Vi får se.
tankardjr
20.03.2021 kl 19:25 2895

Tror Ose lå på ca 500 så det har ikke noe å si. Bulkmarkedet går også nå i en sterk tid på året. Så nå tror jeg man lett kan holde denne aksjen til sommer høst selv for de mest nervøse.
Thegoldenone
21.03.2021 kl 11:56 2684

2003-2007 så var KINA det store og det var ikke måte på hvor mye kina skulle vokse. Tror det var en av hovedgrunnene til at at kinesisk bulkselskap dro meget nytte av dette narrativet. Jeg tror ikke narrativet er like sterkt nå. Det er vel gjenåpning etter Covid og litt ekstra bruk på infrastruktur. Kina trenger litt ekstra byggematerialer.
Thegoldenone
21.03.2021 kl 12:07 2678

Folka i Pasific Basin har en noe mer omfattende IR-avdeling enn JIN: https://www.pacificbasin.com/en/about/glance.php

https://www.pacificbasin.com/en/fleet/fleet.php
137 på spot?
Lim Gordon
21.03.2021 kl 12:55 2649

Nei, dette er jo et meget stort rederi, som har spesialisert seg på langtidskontrakter med store avskipere av tørrbulkmateriale. De har kontraktet mengde over tid, og ser derfor muligheten til å tjene penger på andre rederes skip, ved å befrakte dem inn på kortere eller lengre kontrakter. Som du ser har de tatt inn 20 på lang tid og 137 på kort tid, en meget stor operasjon. Jin kontrakter også inn tonnasje, til tider, men i en helt annen målestokk.
Ramleren
21.03.2021 kl 15:04 2546

Verdi NAV
Prøver meg på noe jeg ikke har greie på, skipspriser.
Verdijustert egenkapital er på norsk,dagens markedsverdi av alle eiendeler, fratrukket gjeld. Eller hva sitter selskapet igjen med på konto, når alle eiendeler er solgt og all gjeld er betalt. NAV blir brukt mye i shipping fordi rater er veldig sykliske og P/E beregninger da blir mindre passende i verdiberegning, enn feks firma med mer stabil inntjening lik Orkla. NAV blir da en realitetsvurdering av selskapet sett i forhold til egenkapital,skipspriser mot dagens selskapverdi på børs.

Hadde du solgt alle eiendelene i Jin 31.12.20 til de verdier som fremkommer i regnskapet og nedbetalt gjeld, ville selskapet hatt NOK 2.040.000.000 ($kurs 8,53)på konto. Aksjeverdi i dag er NOK 913.000.000 (aksjekurs NOK 8,36 og 109 mill aksjer). Det gir P/B på 0,44. Normalt betyr det at investorer tror selskapet vil tape penger fremover og/eller at verdier er overvurdert. Jin er meget solid med en egenkapital på 65 %.
Jin tjener gode penger i dagens spot marked, likeledes fremover hvis selskapet ønsker å inngå i lange fremtidige kontrakter. Største eiendel er selvfølgelig skip med en bokført verdi 31.12.20 på 182 mill dollar (sum i regnskapet 192 mill dollar herav 11 mill dollar i eiendom og 1 mill dollar annet). Disse 18 båter er kjøpt for 711 mill dollar og nedskrevet/avskrevet med 529 mill dollar. Bokført snittverdi 31.12.20 på 18 skip gir 10,1 mill dollar. Hvis en ser på alder/kostpris/ kan de prøves å deles i tre grupper, 2 stk Panamax (snittalder 2010) bokført verdi 15 mill dollar pr skip, 13 stk supramax (sniittalder 2009) bokført verdi pr skip 10,8 mill dollar, 3 stk supramax skip (snittalder 2004) bokført verdi pr skip 4 mill dollar. Fordeling i disse gruppene er for å nyansere bokført verdi, står for Ramlerens vurdering og er ingen fasit på hva hvert skip står til i regnskapet 31.12.20.

Hva er salgsverdi på disse skipene i dagens marked ? Når må et børsselskap skrive opp/skrive ned verdi på skipene? Jin kjøpt sitt 19. skip iflg melding i mars då med pris 7.275 mill dollar, Supramax bygd i 2004.
Hvis skipene til bokført verdi på 182 mill dollar feks er verdt 250 mill dollar i dagens marked og jin skal prisvurderes til lik NAV gir det en aksjekurs på ca 24 kr.

Redigert 21.03.2021 kl 17:40 Du må logge inn for å svare
Thegoldenone
21.03.2021 kl 17:08 2475

Interessant Ramleren.
Det heter forresten NAV.

NAV kan være forskjellig fra P/B fordi skipsverdier endres. Mens bokførte er mer statiske i regnskapet tror jeg. Kina selskaper er kjent for å overstate sine bokførte verdier. Jin fikk tynn av Finanstilsynet for å ha for høye bokførte verdier i 2018 tror jeg. Jin solgte til P/B på 0.18 tror jeg. Noe som virket meget attraktivt. Men senere gjorde Jin også da en mega avskrivning av skipsverdier i 2018 og prisingen var ikke like attraktiv lenger. Gulp.

Men hva har skjedd siden da. Avskrivningene er gjort og i mellomtiden har skipsverdier økt, men det har ikke blitt gjort noen oppskrivninger.

Så Jin reelle P/NAV er nok lavere enn det som fremgår av regnskap!

Så med en pris som til NAV som er enda lavere og positiv inntjening, lav gjeld og rekordhøye rater. What not to like?
Ramleren
21.03.2021 kl 18:00 2441

Takk Thegoldenone,
rettet leif.
Brukte litt tid på notene i regnskapene mht avskrivninger, nedskrivninger, kostpris, type skip mm. Ut i fra kjøpet av Supramax 2004 modellen nå i mars til 7.275 mill dollar, jfr mine bokførte verdier på 4 mill dollar i regnskapet på tilsvarende skip, kan tyde på at P/NAV er enda lavere enn Pris/Bokførte verdier.
Thegoldenone
21.03.2021 kl 18:39 2442

Ja riktig. Du er nok dyktigere enn meg på å regne dette. Uansett jeg vet skipspriser har gått opp den siste tiden. Så Jins skip er mer verdt. Enkelt og greit.

Jeg tror vesselvalue.com gir en oversikt over akkurat hva hvert enkelt skip er verdt for alle børsnoterte selskaper. Men jeg er ikke medlem.
tankardjr
21.03.2021 kl 18:51 2437

12. december 2013 kl. 00.00
Røverkøb i tørlastbranchen
Jinhui Shipping har i årevis klaret sig bedre end konkurrenterne. Aktien har potentiale til en ti-dobling på få år.

Som vi vet kom ikke dette røverkjøpet i jinhui men det kommer nå. Thorleif var også veldig flink til å regne på indre verdier. Ergo han kom til en 10 dobling på kurser høyere enn i dag.