Peter Hermanrud i Sparebank 1 Markets dummer seg loddrett ut


Dette skal huskes at Peter Hermanrud mener aksjen skal ned til 100 kr. Han klovnen kommer til å se meget talentløs og lite kunnskapsrik ut etter denne analysen. Lurer jo på hvor mange aksjer firmaet hans har shortet. Mannen fremstår jo bare mer og mer desperat. Sørgelig fyr og firma.
23.12.2017 kl 11:35 10589

Flere og flere i Finans eliten i Norge vil prøve å påvirke så mye at de får markedet , Børsen til å falle. Dette gjøres fordi de enten vil shorte markedet , eller ha markedet så mye ned at de igjen kan høste store gevinster. Petter Hermanrud er først ute. Og om ikke lenge står det flere på forsiden av Hegnar eller Dn etc om hvor dårlig børsen skal gå i 2018

Det som er skremmende er at denne påvirkningen som oftes får en kosekvens av fall.
Redigert 23.12.2017 kl 11:36 Du må logge inn for å svare
fleks
23.12.2017 kl 13:12 10429

Kan kun give dig fuldstændig ret.. det er ikke første gang han kommer med sådan udtagelser, han 0komme som regel med nedgradering, =shorter interesse Noget skal de jo betale ham for..
nr1hagen
23.12.2017 kl 13:22 10884

sant skal sies at det var ikke peter hermanrud som hadde gjort denne analysen men en kollega

En kollega som ikke står frem med eget navn?
ODD
23.12.2017 kl 15:37 10747

En kollega som kan ofres hvis/når dette profetiet tryner.... Hermanrud skal bare gi saken troverdighet ( ha - ha ).
23.12.2017 kl 18:15 10615

Det er ikke lenge siden Kjos kjøpte for millioner KURS 240. 2018 blir NAS solgt, basta.
24.12.2017 kl 01:58 10445

Enig med du det er ingen tegn på noe krakk noensteds men disse gutta har sine motiver ..nå skal folk skremmes til de panikkselger alt de har og hermanrud og resten av finansmafian kan plukke på billigsalg same old story...dessverre går folk på limpinnen som vanlig og på et eller annet tidspunkt vil nok disse klare å utløse panikk blant småkjøperne ..
De siste krakknissene som har vært i finansmedia angir ingen grunn til at det skal bli noe krakk men advarer på det sterkeste at de ser såkalte "tegn" til det uten at de kan sette fingern på hva de tegnene har vært eller er (som vanlig) triste er nok at en av de vil nok lykkes før eller senere ..og folk vil bli fattigere som vanlig..
24.12.2017 kl 03:26 10416

Dette er jo en merkelig analyse
Har ikke selv veldig tro på aksjen, men hele analysen stinker
Han negraderer aksjen til 100
Samtidig sier han at dersom Kjos selger hele selskapet så er det verdier på flyflåten eller pr aksje 450 eller 470
Dersom verdien er 450 som et salg , hvordan i alle dager kan han da si aksjen er verdt bare 100
Denne artikkelen og analysen bør dere aksjonærer ta vare på , og er noen av dere aksjonærer kunder hos disse (Katastrofebank1), så bør de konfronteres med fasiten om et års tid
Kan vel pokker ikke operere med et kursmål på 100 når salgsprisen vil innbringe 450 til 470
Hva tåpskap er dette
Redigert 24.12.2017 kl 06:19 Du må logge inn for å svare
Leedsutd
24.12.2017 kl 15:01 10115

Nei. Hermanrud dummer seg ikke ut. Skal man lese en analyse fornuftig er det elementene i analysene som er viktig. Hvorfor skal NAS ned i kurs. Hvilke forutsetninger bygget dette på etc.

Odi.1
24.12.2017 kl 15:06 10095

Tåler ikke mye Motgang og forståelse denne H-RUD.
Når Rec slet som verst i verdensmarkedet så var det gull og grønne skoger, nå når Eventyret er begynt for alvor , viser han ikke snurten av seg.

Redigert 24.12.2017 kl 15:33 Du må logge inn for å svare
24.12.2017 kl 16:39 10012

En kan absolutt stille spørsmål med kursmålet, men jeg synes analysen er akseptabel. Om de ser for seg at NAS taper 70,- per aksje og ikke blir kjøpt opp i løpet av 2018 så kan fort kursen gå i 100,- Analysen understreker at utfallsrommet i NAS er enormt, og så det er egentlig helt fair. Aksjen kan hypotetisk være innom både 100,- og 450,- i løpet av ett år, men leser man mellom linjene så blir NAS solgt før 2020.

Atle. K Er det virkelig ikke lov å ta feil av en analyse? Kvaliteten på analysen forandrer seg ikke selv om de får rett eller galt.....

24.12.2017 kl 23:56 9881

Vel , hva om kursen går opp i stedet
Han sier de taper 70 kr pr aksje i 2018, hvordan i huleste kommer de frem til dette?
Selskapet leverte over 1 milliard i overskudd 3. kvartal og det er ventet overskudd også i 4. kvartal
Han mener de skal tape +2,5 milliarder neste år 70 ganger ca 38 mill aksjer
Håper virkelig folk skriver dette opp og konfornterer disse folkene ved neste korsvei
Søndre
25.12.2017 kl 11:20 9709

Jeg synes Kjos skuffer hele tide, og at han stadig vekk kommer med unskyldninger.
Søndre
25.12.2017 kl 13:43 9573

Jeg tror dette ikke går bra. Man kan jo lure på NAS har en plan B.
d12m
25.12.2017 kl 15:10 9488

Hva vil du si hvis kursen nærmer seg 100? Gir du han rett og kommer med et unnskyld da?
25.12.2017 kl 15:44 9480

En analyse kan være god selv om man tar feil på kursmål, og den kan være elendig selv om man får rett i kursmål. Det kommer litt an på, og Sparebank1 Markets "tipper" at de vil tape mye penger i 2018, det kan jo stemme? De sliter jo åpenbart med driften, noe problemene i sommer illustrerte mer enn godt nok.

Det du kommer med her Atle K. der du hele tiden skal "finne feil" på folk er i mangel av bedre ord er bare patetisk. Det virker som du synes folk som ikke deler ditt synspunkt er "inkompetente".

Hva er poenget med å "konfrontere" alle? Det er mange som mener mye i aksjemarkedet, du får ta det for hva det er verdt i steden for å opptre som en og annen dust.

Redigert 25.12.2017 kl 23:32 Du må logge inn for å svare
25.12.2017 kl 16:50 9397

Et lavmål av et innlegg mot Hermanrud.

Det noen på HF ikke forstår, er at deres hatske personhets mot kunnskapsrike mennesker bare viser deres egen aggressiitet og manglende evner.

TS her er ekstrem i sin aggressivitet og manglende folkeskikk. Jeg ha ennå tilgode å se slike personer komme tilbake og si unnskyld for atferden sin.

Det alvorlige er ikke at de snakker negativt om andre som er dem langt overlegne. De mindre begavede kan bli kraftig provosert av kunnskap, det er ikke nytt. Det viser bare usedvanlig barnslig atferd. Mer alvorlig er at de gjør sitt for å ødelegge HF som forum for serløse meningsytringer.

Det er liten trøst i at analysen var riktig hvis kursmålet viser seg å være feil. Vi er vel her for å tjene penger, ikke vise til fine analyser. Analysene er et verktøy for å sette riktig fremtidig kurs, ikke noe annet.
Det er et veldig stort sprik mellom analysen og Kjos sine uttalelser. Analysen forutsetter at NAS ikke klarer å fortsette å levere slik de gjorde i 3.kv. og hva som er forventet i 4. kv. Argumentene for hvorfor siste månders inntjening skal snu er tynne om ikke fraværende.
Med tanke på at Kjos gikk inn stort på 240 for noen uker siden gir det en god bekreftelse på at mannen har trua. Så jeg setter en knapp på at Kjos kjenner selskapet bedre enn Hermannsrud.
Redigert 25.12.2017 kl 19:42 Du må logge inn for å svare
Søndre
25.12.2017 kl 21:36 9209

i 2012 bestilte NAS 220 fly. Idag skal NAS ikke ha alle. Nas tjener for lite. Er det långiverne som ender opp som eiere ?
Stat oil
25.12.2017 kl 22:30 9199

Dersom du mener at en person som bruker media for å manipulere kurser er kunnskapsrik, så er du helt på jordet. Det som mange er lei er denne juks og bedrag metodene til meglerhusene. Tåler de ikke å bli sagt imot så finn en annen jobb sier jeg. Du er nok for hårsår dersom du ikke kan si ifra når noen prøver å svindle til seg penger og dette gjentar seg hver uke.
25.12.2017 kl 23:49 9108

Jeg er enig i at det ikke er noen trøst om de ikke treffer på kursmålet selv om analysen er god, i 99% av tilfellene så gjenspeiler kurs inntjeningen i selskapene 6-12 måneder frem i tid. Det ser man også stort sett på OSE også i form av at analytikernes gjennomsnitts inntjeningsestimater bekrefter at de aller fleste selskaper er "fair" priset, hvertfall de som er dekket og analysert av flere.

Jeg har også kommentert dette med kursmålet, og at utfallsrommet er stort. Jeg er også helt enig i at Kjos sine handlinger er noe man bør vektlegge tyngre enn enkelte analytikere sin mening om ett selskap. Det man bør gjøre som endel av verdipapir analyse er å lese analysene fra de som er utenfor normalen både når det gjelder oppside og nedside slik at man kan prøve å forstå hvordan de tenker. Da vil man kanskje komme borti det som er relevant for ett selskap, og lære noe.

Det som er problemet mitt er at deltagere på forumet her anklager kompetente folk for å være "idioter" fordi noen har en annen mening. Jeg har lite kunnskap om Atle K (Grimstad?) sin bakgrunn, men utdannelse og dannelse er to helt åpenbare mangler.. Fyren har jo knapt lært å skrive, samtidig som han er ufin og ønsker andre "vondt" ved at en analyse han mener er dårlig må få "konsekvenser".
26.12.2017 kl 00:35 9074

Stat oil: Alle vet at de har en egen agenda, men man finner tidvis analyser som er gode. Alle vet at man selv er sin egen lykkessmed i aksjemarkedet. At de "manipulerer" som du sier kan fungere i det korte tidsperspektivet, men i det lengere så er det selskapenes sin inntjeningen som styrer aksjekursen. Folk her tåler nok endel, men kan du ikke angripe analysen på en saklig måte? Det er jo du som er hårsår som som ikke tåler at noen "baisser" det selskapet du har aksjer i.
Redigert 26.12.2017 kl 00:35 Du må logge inn for å svare
Framtia
26.12.2017 kl 00:35 9014

Samme det, men klarer noen å kjøre denne ned til 100kr, så står jeg klar til å hamstre:-) Har vansker med å se at dette blir en realiteten, men så har da disse mesterlige analytilerne mye makt å påvirke med, så når starter nedturer...???
26.12.2017 kl 03:37 8997

Hvis og dersom du hører siste intervjuet til Kjos får du svar
Selskapet skal ha alle flyene selv i sitt leasing selskap med noen unntak
Selskapet går med solid overskudd på å lease ut fly
Dette har blant annet ikke Hermandsrud fått med seg
Redigert 26.12.2017 kl 15:31 Du må logge inn for å svare
26.12.2017 kl 05:17 8965

Siden du går så hardt ut mot alle andre som du tar feil så må du også korrigeres her.

- Flyene som skal inn i Arctic Avation Assets (leasing selskapet) så gjelder det alle de nye Airbus 320 Neo. Alle dreamlinere og 787-MAX skal ikke leases ut, eller SLB's.

- Arctic Avation Assets går sannsynligvis med overskudd, dette blir ikke offentligjgort eller publisert noe sted, så her prater du om noe som sannsynligvis bare konserledelsen i Norwegian har kunnskap om. Du må gjerne definere "solid overskudd". Hva hjelper det om AAA ikke leverer stort nok overskudd for å dekke det potensiellet tapet NAS kan få i 2018? Jeg bare spør jeg vet ikke.
Redigert 26.12.2017 kl 05:18 Du må logge inn for å svare
nr1hagen
26.12.2017 kl 06:40 8911

Virker som folk glemmer at den/de personene som virkelig kan selskapet og fremtidsutsikter nettopp har kjøpe enormt med aksjer på 240 som de sier er billig. Greier noen å manipulere denne ned i 100kr så er det virkelig noe hakkene gale med børsen.som om att det ikke er det fra før hehe
czar
26.12.2017 kl 16:49 8644

Engangskostnader i 2017 :
500 mill på opplæring av pilotene som skal fly de 10 dreamliners som kommer i 2018
1 milliard på deltakere pga forsinket levering av fly, innleie pilotene, erstatning til strandede passasjerer km.
Dersom dette unngås i 2018 kan 2018 bli et meget bra år. Kjos og Kise er nærmest informasjon om selskapet og foretok september 2017 tidenes innsidekjøp til de de angir er billig kurs 240.

Kjos sa dette, slik jeg ser Norwegian fremover er kr 240,- billig og jeg har lengere horisont en 6 mnd
Geir2020
26.12.2017 kl 18:01 8549

50 mill i opplærigskost på ti Dreamlinere er jo horrible tall. 50 mill pr fly der hvert fly krever ca 10 piloter.Utdanning av cabin personalet er ikke kostnadskrevende så det aller meste er nok dedikert pilotene. En typeutsjekk for en erfaren pilot på en jet -maskin ligger rundt 4- 500000kr så her er det noe som ikke stemmer. Med tanke på kostnadskontrollen i selskapet som helt klart ikke er bransjestandard slutter jeg meg til Hermanrud - 100kr må da være en god pris for aksjen.

Er vel ikke bare for 10 dreamlinere? Er det ikke ansatt mange tusen nye i 2017? Ansatt folk i år for å dekke ca 30 fly i 2017 og ca 30 fly i 2018, pluss alle nye huber på nye ruter. Denne kosten er tatt og kommer ikke i 2018 ref Kjos.

Virker som analytikere legger mest vekt på det siste som har skjedd, og man tror også dette skjer i fremtiden. Men ledelsen sier noe annet. Så får vi bare vente å se hvem som får rett.
Stat oil
26.12.2017 kl 20:32 8454

Startet denne tråden med ønske om å få litt fyr i teltet Dr Finans. Det må jo jeg si at jeg klarte ganske bra. Men også viktig å si ifra av og til når noen går for langt, slik som jeg mener Hermanrud gjør angående Nas. For min del kunne han satt kursen til 20 kr, har ingen ting å si for min del. Jeg har klokketro på at dette vil gi meg og andre meget god avkastning på sikt. Hårsår har jeg aldri vært, men synest at av og til må vi aksjonærer si ifra når Hegnar og bl.a. Hermanrud har en så tydelig agenda og utnytter sin stilling angående dette.
Redigert 26.12.2017 kl 20:33 Du må logge inn for å svare
czar
26.12.2017 kl 21:48 8358

Imponerende med å ha etablerte mer enn 60 router fra Europa til USA siden oppstart Long haul i 2013. NAS har med det flere router enn enn andre europeiske flyselskap. Det er klart at en slik voldsom ekspansjon koster , etablere huber, ansatte og trene piloter og kabinpersonell, rabatterte priser når nye router lanseres mm.Dette er engangskostnader. Kjos har fortsatt oversikten og ser frem i tid og vet at prisen 240 er lav.
hstray
26.12.2017 kl 23:14 8229

ksjen svinger for mye
LUFTFART: Norwegian-sjef Bjørn Kjos er ikke fornøyd med utviklingen i Norwegian-aksjen i år: – 2017 har vært et drittår på mange områder, sier han.

– Jeg liker ikke at aksjekursen svinger så mye. Den er for volatil, det må vi forsøke å gjøre noe med. Vi bør ikke medvirke til at aksjen svinger like mye som den har gjort i år, sier Bjørn Kjos til Finansavisen.

Norwegian-aksjen har fått kjørt seg kraftig på Oslo Børs i år. Siden årsskiftet er aksjen ned 40 prosent, og fra toppen i april 2016 er den ned 55 prosent. Det liker konsernsjefen i Norwegian dårlig.
– Jeg har ikke lyst til å gi et kursmål for aksjen, men jeg er sikker på at vi skal klare å stabilisere den på et høyere nivå enn det dagens kurs viser. Den har falt altfor mye i år, konstater Kjos.
Kursfallet i Norwegian skyldes i hovedsak at aksjemarkedet frykter for at finansieringen i selskapet ikke holder. Samtidig har kursutviklingen blitt en fest for shorterne i Norwegian, som Kjos selv har vært med på hjelpe med utlån av aksjer. Den praksisen kan bli endret, sier han nå til Finansavisen.

Stort tap i aksjemarkedet
I sommer skrev Finansavisen at Kjos hadde et papirtap 900 millioner kroner på aksjeposten sin i Norwegian i år, og 1,5 milliarder siden april 2016. Gjennom HBK Holding, der Kjos eier i overkant av 84 prosent, styreleder Bjørn Kise eier drøyt 8 prosent og broren Tore Kjos eier 7,6 prosent, er Bjørn Kjos selskapets største aksjonær med 8 millioner aksjer.
Aksjen fikk en ny nedtur i begynnelsen av juli da finansdirektør Frode Foss gikk på dagen. En drøy uke senere leverte flyselskapet svake tall for andre kvartal.
Kjos overrasket markedet, da HBK Holding kjøpte 803.000 nye aksjer i Norwegian til en kurs på 240 kroner i september. Dette var over 10 prosent over sluttkurs før HBK Holding børsmeldte sin kjøpsinteresse, men siden har aksjekursen fortsatt fallet. Før julehelgen sluttet handelen i aksjen på 172 kroner.
Samlet har Kjos nå tapt nær en milliard kroner på Norwegian-aksjer i år, og investeringen i september har alene gitt Norwegian-sjefen et tap på 45 millioner kroner.
– Jeg gjør ikke en vurdering av den investeringen allerede nå. Jeg tenker langsiktig, og vil heller gjøre en evaluering om noen år. Vi fikk ikke tak i aksjer til en lavere pris enn 240 kroner til det kvantumet vi ønsket å kjøpe, sier Kjos, før han lener seg fremover og legger til:
– Det er ikke noen tvil om at 2017 har vært et drittår. Ikke bare i aksjemarkedet, men for Norwegian generelt. Vi tapte 1 milliard kroner på pilotmangelen i sommer, og det har vært mye støy.
– Vi trenger ikke mer cash
Denne uken solgte Norwegian seg ned i Bank Norwegian for andre gang i år. Flyselskapet solgte 2 millioner aksjer for 185 millioner kroner. Tidligere i år uttalte Ryanair-sjef Michael O’Leary at Norwegian er ferd med å gå tom for penger. Kjos smiler og rister på hodet.
– Det overrasker meg hvor lite han følger med. Vi har over 5 milliarder kroner i kassa, vi har vel strengt tatt aldri hatt så mye cash før. Nedsalget i Bank Norwegian har ingenting å gjøre med at vi trenger penger. Vi har god likviditet.
– Hvorfor valgte dere å selge dere ned?
– Vi ønsker å vise at Bank Norwegian er en finansiell transaksjon for flyselskapet. Vi vil vise markedet at vi både kan kjøpe og selge, sier Kjos.
Norwegian-sjefen forteller at han ikke har noen ytterligere planer om nedsalg i Bank Norwegian. Torsdag ble det imidlertid kjent at Kjos-partner og Bank Norwegian-styreleder Bjørn Kise innkasserte 120 millioner kroner på aksjesalg her. I tillegg til salget ble det gjennomført en total return swap-avtale (TRS, se også egen undersak), noe som innebærer at Kise beholder den økonomiske eksponeringen. Det var også en slik avtale Norwegian sikret seg tidligere denne uken.
– TRS er en fin måte å finansiere oss på, forklarer Kjos.
Spår godt 2018
Norwegian-sjefen ser imidlertid lyst på 2018. Han mener pilotmangelen er løst, og at flyselskapet er bedre rustet for fremtiden. Noe nytt «drittår», blir det ikke, ifølge Kjos.
– Vi har brukt store ressurser på å trene opp nye piloter. Vi får inn nye fly og øker kapasiteten. Det skyldes i hovedsak økt etterspørsel fra Asia, forteller Norwegian-toppen.
Norwegian øker kapasiteten innenriks i Norge med 500.000 seter neste år. SAS har varslet en økning på 400.000.
– Det høres kanskje mye ut, men egentlig er det ikke snakk om mer enn 5 til 6 prosent av det vi flyr innenriks. Det er kun for å dekke den økte etterspørselen.
Kjos innrømmet på HegnarTV torsdag at selskapet «neppe» kommer til å gå med overskudd i år. Likevel mener han at selskapet er godt rustet for det kommende året. Sommerproblemene skal ikke gjenta seg, og svingningene i aksjekursen skal ikke bli like store.
Og nå varsler Norwegians konsernsjef tiltak for å stabilisere aksjen. Kjos er fast bestemt på at 2018 blir et bedre år for flyselskapet, både i aksjemarkedet og på bunnlinjen.
Kjos og Kise har gjennom flere år bidratt til massiv shorting i Norwegian-aksjen ved å låne ut aksjer til shortere. I de ferskeste aksjonærregistrene fremkommer det at HBK Holding har lånt ut nær 40 prosent av sin aksjebeholdning.
– Vi har lånt ut aksjene for å skape god likviditet. Nå må vi vurdere en annen praksis som i større grad tar hensyn til svingningene dette skaper i aksjekursen, sier Kjos.
Ifølge SpareBank 1 Markets falt shortinteressen i Norwegian nest siste uke før jul med nær 2 prosentpoeng. I den seneste oppdateringen fra meglerhuset er likevel drøyt hver tredje Norwegian-aksje i fri flyt shortet. Finanstilsynets register bekrefter at Norwegian-aksjen er den desidert mest shortede aksjen på Oslo Børs i prosent av selskapets utestående aksjer.
– Jeg kjøpte Norwegian-aksjer til 240 kroner i september fordi jeg synes det var billig. At aksjen nå handles på 170-tallet er selvsagt ikke det vi ønsket oss. Jeg tror likevel det kan vise seg å være en god investering på sikt. Vi har nok lånt ut for mange aksjer, og det har preget kursen. Det skal vi ta en vurdering på nå, sier Norwegian-sjefen.
czar
26.12.2017 kl 23:28 8239

"The stocks market is a financial redistrubution system.It takes money away from those who have no patience and giver it to this who have".
Warren Buffer.
Totmose
27.12.2017 kl 00:57 8173

Analytiker økser Norwegian-kursmål
21.12.2017 · Anders Park Framstad
Sparebank 1 Markets snur i synet på Norwegian og kutter kursmålet til 100 fra 240 kroner per aksje.
Dette melder Dagens Næringsliv.
- Vi ser en høy risiko for at kontantstrømmen fra driften ikke vil være tilstrekkelig for å finansiere Norwegians vekst, skriver analytiker Lars-Daniel Westby i en rapport.
27.12.2017 kl 05:20 8105

Det kan godt være at for mange aksjer er tilgjengelig for utlån, utenom det så er utlån positivt for likviditet, samt at lånetaker betaler utlåner av aksjene renter som på NAS angiveligvis er rundt 5-6%. Det er god butikk, og aksjekursen til Norwegian står ikke i 170 fordi selskapet er shortet mye, det står i 170 fordi resultatet som er levert for 2017 er elendig.
hstray
27.12.2017 kl 09:33 8027

Alle er enig at Norwegian ikke har hatt ett optimalt år i en periode preget av enorm vekst. Men det har ikke vært positivt for kursen at det har vært så mange aksjer tilgjengelig for shortsalg som det har vært i NAS. Det har hengt over kursen som en lenke siste 1,5 år
hstray
27.12.2017 kl 09:33 8029

Alle er enig at Norwegian ikke har hatt ett optimalt år i en periode preget av enorm vekst. Men det har ikke vært positivt for kursen at det har vært så mange aksjer tilgjengelig for shortsalg som det har vært i NAS. Det har hengt over kursen som en lenke siste 1,5 år
Charlo
27.12.2017 kl 15:25 7812

Hermanrud har nok full oversikt her. Det kan ta litt tid men tror vi ser 100 lappen til påske! Bryet aksjen igjennom 170kr så går det raskt nedover.
27.12.2017 kl 17:16 7750

Ja target 100 kr er ren tøv, bare verdiene i NOFI er på ca 70 kr aksjen (andel aksjekurs NAS), da er NAS rest verdi kr 30!!!