Peter Hermanrud i Sparebank 1 Markets dummer seg loddrett ut

Stat oil
NAS 23.12.2017 kl 11:18 15316

Dette skal huskes at Peter Hermanrud mener aksjen skal ned til 100 kr. Han klovnen kommer til å se meget talentløs og lite kunnskapsrik ut etter denne analysen. Lurer jo på hvor mange aksjer firmaet hans har shortet. Mannen fremstår jo bare mer og mer desperat. Sørgelig fyr og firma.
Redigert 21.01.2021 kl 01:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.04.2018 kl 21:15 3217

Akkurat i dag var jeg sur for at jeg ikke eide NAS-aksjer, men hvem så dette komme nå..? Kunne ha tenkt noen andre tanker rundt Kiises salg i NOFI og kjøp i NAS, men så så... Nå må jeg trøste meg selv.
Redigert 21.01.2021 kl 01:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.04.2018 kl 18:52 3396

Her er SP1M altfor konservative, ALTFOR konservative.
Redigert 21.01.2021 kl 01:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.04.2018 kl 18:36 6144

Case in point: https://i.imgur.com/5gCeaD2.png

Sånn skal det ikke se ut.

Redigering: Jeg glemte den beste - https://i.imgur.com/1qC65Sy.png
Redigert 21.01.2021 kl 01:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.04.2018 kl 18:22 6228

Hadde dette vært et annet land og SB1M mer populært som meglerhus ville hoder ha rullet som en følge av dette. De har anbefalt kunder å kjøpe for kurser opp mot 240, for så å anbefale at de skulle selge på 170. Bør de som er ansvarlig for denne enorme fadesen få fortsette i lønnet arbeid? Nei, selvfølgelig ikke. De kan ha kostet sine kunder flere millioner på bakgrunn av aspekter de burde ha tatt høyde for. Nedsidebeskyttelsen i form av oppkjøp har lenge vært et akseptert faktum, signalene fra hovedaksjonær har vært klokkeklare. Noen burde gå, men gjør det helt sikkert ikke her i molbolandet.
Redigert 21.01.2021 kl 01:45 Du må logge inn for å svare
jaroas50
12.04.2018 kl 18:19 6244

Sjefsbom av sjefsstrategen. Jævla tullebukk. Går bare ikke bare an å bomme sånn
Redigert 21.01.2021 kl 01:45 Du må logge inn for å svare
fruentimmeret
12.04.2018 kl 18:17 6258

Hermanrud gjør som alle andre «forståsegpåere»; går ut og snakker aksjen ned, for selv å komme inn billig. Same old shit. Når noen roper selg, så kjøp - det er same old story hver gang.
Redigert 21.01.2021 kl 01:45 Du må logge inn for å svare
elderlywoman2
12.04.2018 kl 17:42 6393

Hadde dessverre ikke aksjer her selv men i dag er virkelig en bra dag og et bra eksempel på hvor ubrukelig meglere kan være.
Redigert 21.01.2021 kl 01:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.04.2018 kl 17:24 6528

Får heller se til Westby som er ansvarlig analytiker for NAS. Har mottatt 8 salgsanbefalinger fra han med TP 100, har aldri vært borti en megler som spammer kundene sine så intenst som disse. Og bommer noe så kolossalt i tillegg. Selg på bunn, selg på bunn, selg på bunn. Takk og pris at man bare ignorerer disse.
Redigert 21.01.2021 kl 01:45 Du må logge inn for å svare
Stat oil
12.04.2018 kl 17:18 6567

I dag passer det jo å tørke støvet av denne gamle tråden, hehe. Synd at jeg solgte meg ut av Nas for lenge siden på kurs 232. Men fryder meg idag på alle shorterne sin bekostning. Hermanrud er vel sikkert ikke så stolt av den saken der som han frontet så hardt...
Redigert 21.01.2021 kl 01:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.01.2018 kl 00:26 8072

Ja det har du rett i
Dersom det nå fortsetter slik vel og merke
Ligger an til 200 i løpet av uka
Hermandsrud hadde vel kursmål 100
Da blir gapet stort, og feilen enorm
Redigert 21.01.2021 kl 01:45 Du må logge inn for å svare
Stat oil
02.01.2018 kl 17:46 8276

He he håper Hermanrud vrir seg flau og rødmende i stolen idag. Makan til skivebom har vi knapt sett. Setter jo meglerhuset til latter for alle.
Redigert 21.01.2021 kl 01:45 Du må logge inn for å svare
Lykkeknotten
02.01.2018 kl 10:16 8506

Gøy å se tilbake på gamle uttalelser i ettertid. Hvor feil kan man ta....
Slikt må jo tære litt på ryktet til Sparebank1 Markets.
Håper ingen solgte nyttårsrakkettene sine billig
Redigert 21.01.2021 kl 01:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.12.2017 kl 17:16 9631

Ja target 100 kr er ren tøv, bare verdiene i NOFI er på ca 70 kr aksjen (andel aksjekurs NAS), da er NAS rest verdi kr 30!!!
Slettet bruker
27.12.2017 kl 15:25 9694

Hermanrud har nok full oversikt her. Det kan ta litt tid men tror vi ser 100 lappen til påske! Bryet aksjen igjennom 170kr så går det raskt nedover.
hstray
27.12.2017 kl 09:33 9910

Alle er enig at Norwegian ikke har hatt ett optimalt år i en periode preget av enorm vekst. Men det har ikke vært positivt for kursen at det har vært så mange aksjer tilgjengelig for shortsalg som det har vært i NAS. Det har hengt over kursen som en lenke siste 1,5 år
hstray
27.12.2017 kl 09:33 9909

Alle er enig at Norwegian ikke har hatt ett optimalt år i en periode preget av enorm vekst. Men det har ikke vært positivt for kursen at det har vært så mange aksjer tilgjengelig for shortsalg som det har vært i NAS. Det har hengt over kursen som en lenke siste 1,5 år
Slettet bruker
27.12.2017 kl 05:20 9987

Det kan godt være at for mange aksjer er tilgjengelig for utlån, utenom det så er utlån positivt for likviditet, samt at lånetaker betaler utlåner av aksjene renter som på NAS angiveligvis er rundt 5-6%. Det er god butikk, og aksjekursen til Norwegian står ikke i 170 fordi selskapet er shortet mye, det står i 170 fordi resultatet som er levert for 2017 er elendig.
Totmose
27.12.2017 kl 00:57 10077

Analytiker økser Norwegian-kursmål
21.12.2017 · Anders Park Framstad
Sparebank 1 Markets snur i synet på Norwegian og kutter kursmålet til 100 fra 240 kroner per aksje.
Dette melder Dagens Næringsliv.
- Vi ser en høy risiko for at kontantstrømmen fra driften ikke vil være tilstrekkelig for å finansiere Norwegians vekst, skriver analytiker Lars-Daniel Westby i en rapport.
czar
26.12.2017 kl 23:28 10121

"The stocks market is a financial redistrubution system.It takes money away from those who have no patience and giver it to this who have".
Warren Buffer.
hstray
26.12.2017 kl 23:14 10111

ksjen svinger for mye
LUFTFART: Norwegian-sjef Bjørn Kjos er ikke fornøyd med utviklingen i Norwegian-aksjen i år: – 2017 har vært et drittår på mange områder, sier han.

– Jeg liker ikke at aksjekursen svinger så mye. Den er for volatil, det må vi forsøke å gjøre noe med. Vi bør ikke medvirke til at aksjen svinger like mye som den har gjort i år, sier Bjørn Kjos til Finansavisen.

Norwegian-aksjen har fått kjørt seg kraftig på Oslo Børs i år. Siden årsskiftet er aksjen ned 40 prosent, og fra toppen i april 2016 er den ned 55 prosent. Det liker konsernsjefen i Norwegian dårlig.
– Jeg har ikke lyst til å gi et kursmål for aksjen, men jeg er sikker på at vi skal klare å stabilisere den på et høyere nivå enn det dagens kurs viser. Den har falt altfor mye i år, konstater Kjos.
Kursfallet i Norwegian skyldes i hovedsak at aksjemarkedet frykter for at finansieringen i selskapet ikke holder. Samtidig har kursutviklingen blitt en fest for shorterne i Norwegian, som Kjos selv har vært med på hjelpe med utlån av aksjer. Den praksisen kan bli endret, sier han nå til Finansavisen.

Stort tap i aksjemarkedet
I sommer skrev Finansavisen at Kjos hadde et papirtap 900 millioner kroner på aksjeposten sin i Norwegian i år, og 1,5 milliarder siden april 2016. Gjennom HBK Holding, der Kjos eier i overkant av 84 prosent, styreleder Bjørn Kise eier drøyt 8 prosent og broren Tore Kjos eier 7,6 prosent, er Bjørn Kjos selskapets største aksjonær med 8 millioner aksjer.
Aksjen fikk en ny nedtur i begynnelsen av juli da finansdirektør Frode Foss gikk på dagen. En drøy uke senere leverte flyselskapet svake tall for andre kvartal.
Kjos overrasket markedet, da HBK Holding kjøpte 803.000 nye aksjer i Norwegian til en kurs på 240 kroner i september. Dette var over 10 prosent over sluttkurs før HBK Holding børsmeldte sin kjøpsinteresse, men siden har aksjekursen fortsatt fallet. Før julehelgen sluttet handelen i aksjen på 172 kroner.
Samlet har Kjos nå tapt nær en milliard kroner på Norwegian-aksjer i år, og investeringen i september har alene gitt Norwegian-sjefen et tap på 45 millioner kroner.
– Jeg gjør ikke en vurdering av den investeringen allerede nå. Jeg tenker langsiktig, og vil heller gjøre en evaluering om noen år. Vi fikk ikke tak i aksjer til en lavere pris enn 240 kroner til det kvantumet vi ønsket å kjøpe, sier Kjos, før han lener seg fremover og legger til:
– Det er ikke noen tvil om at 2017 har vært et drittår. Ikke bare i aksjemarkedet, men for Norwegian generelt. Vi tapte 1 milliard kroner på pilotmangelen i sommer, og det har vært mye støy.
– Vi trenger ikke mer cash
Denne uken solgte Norwegian seg ned i Bank Norwegian for andre gang i år. Flyselskapet solgte 2 millioner aksjer for 185 millioner kroner. Tidligere i år uttalte Ryanair-sjef Michael O’Leary at Norwegian er ferd med å gå tom for penger. Kjos smiler og rister på hodet.
– Det overrasker meg hvor lite han følger med. Vi har over 5 milliarder kroner i kassa, vi har vel strengt tatt aldri hatt så mye cash før. Nedsalget i Bank Norwegian har ingenting å gjøre med at vi trenger penger. Vi har god likviditet.
– Hvorfor valgte dere å selge dere ned?
– Vi ønsker å vise at Bank Norwegian er en finansiell transaksjon for flyselskapet. Vi vil vise markedet at vi både kan kjøpe og selge, sier Kjos.
Norwegian-sjefen forteller at han ikke har noen ytterligere planer om nedsalg i Bank Norwegian. Torsdag ble det imidlertid kjent at Kjos-partner og Bank Norwegian-styreleder Bjørn Kise innkasserte 120 millioner kroner på aksjesalg her. I tillegg til salget ble det gjennomført en total return swap-avtale (TRS, se også egen undersak), noe som innebærer at Kise beholder den økonomiske eksponeringen. Det var også en slik avtale Norwegian sikret seg tidligere denne uken.
– TRS er en fin måte å finansiere oss på, forklarer Kjos.
Spår godt 2018
Norwegian-sjefen ser imidlertid lyst på 2018. Han mener pilotmangelen er løst, og at flyselskapet er bedre rustet for fremtiden. Noe nytt «drittår», blir det ikke, ifølge Kjos.
– Vi har brukt store ressurser på å trene opp nye piloter. Vi får inn nye fly og øker kapasiteten. Det skyldes i hovedsak økt etterspørsel fra Asia, forteller Norwegian-toppen.
Norwegian øker kapasiteten innenriks i Norge med 500.000 seter neste år. SAS har varslet en økning på 400.000.
– Det høres kanskje mye ut, men egentlig er det ikke snakk om mer enn 5 til 6 prosent av det vi flyr innenriks. Det er kun for å dekke den økte etterspørselen.
Kjos innrømmet på HegnarTV torsdag at selskapet «neppe» kommer til å gå med overskudd i år. Likevel mener han at selskapet er godt rustet for det kommende året. Sommerproblemene skal ikke gjenta seg, og svingningene i aksjekursen skal ikke bli like store.
Og nå varsler Norwegians konsernsjef tiltak for å stabilisere aksjen. Kjos er fast bestemt på at 2018 blir et bedre år for flyselskapet, både i aksjemarkedet og på bunnlinjen.
Kjos og Kise har gjennom flere år bidratt til massiv shorting i Norwegian-aksjen ved å låne ut aksjer til shortere. I de ferskeste aksjonærregistrene fremkommer det at HBK Holding har lånt ut nær 40 prosent av sin aksjebeholdning.
– Vi har lånt ut aksjene for å skape god likviditet. Nå må vi vurdere en annen praksis som i større grad tar hensyn til svingningene dette skaper i aksjekursen, sier Kjos.
Ifølge SpareBank 1 Markets falt shortinteressen i Norwegian nest siste uke før jul med nær 2 prosentpoeng. I den seneste oppdateringen fra meglerhuset er likevel drøyt hver tredje Norwegian-aksje i fri flyt shortet. Finanstilsynets register bekrefter at Norwegian-aksjen er den desidert mest shortede aksjen på Oslo Børs i prosent av selskapets utestående aksjer.
– Jeg kjøpte Norwegian-aksjer til 240 kroner i september fordi jeg synes det var billig. At aksjen nå handles på 170-tallet er selvsagt ikke det vi ønsket oss. Jeg tror likevel det kan vise seg å være en god investering på sikt. Vi har nok lånt ut for mange aksjer, og det har preget kursen. Det skal vi ta en vurdering på nå, sier Norwegian-sjefen.
czar
26.12.2017 kl 21:48 10240

Imponerende med å ha etablerte mer enn 60 router fra Europa til USA siden oppstart Long haul i 2013. NAS har med det flere router enn enn andre europeiske flyselskap. Det er klart at en slik voldsom ekspansjon koster , etablere huber, ansatte og trene piloter og kabinpersonell, rabatterte priser når nye router lanseres mm.Dette er engangskostnader. Kjos har fortsatt oversikten og ser frem i tid og vet at prisen 240 er lav.
Stat oil
26.12.2017 kl 20:32 10336

Startet denne tråden med ønske om å få litt fyr i teltet Dr Finans. Det må jo jeg si at jeg klarte ganske bra. Men også viktig å si ifra av og til når noen går for langt, slik som jeg mener Hermanrud gjør angående Nas. For min del kunne han satt kursen til 20 kr, har ingen ting å si for min del. Jeg har klokketro på at dette vil gi meg og andre meget god avkastning på sikt. Hårsår har jeg aldri vært, men synest at av og til må vi aksjonærer si ifra når Hegnar og bl.a. Hermanrud har en så tydelig agenda og utnytter sin stilling angående dette.
Redigert 26.12.2017 kl 20:33 Du må logge inn for å svare
aksje_sparer
26.12.2017 kl 20:03 10330

Er vel ikke bare for 10 dreamlinere? Er det ikke ansatt mange tusen nye i 2017? Ansatt folk i år for å dekke ca 30 fly i 2017 og ca 30 fly i 2018, pluss alle nye huber på nye ruter. Denne kosten er tatt og kommer ikke i 2018 ref Kjos.

Virker som analytikere legger mest vekt på det siste som har skjedd, og man tror også dette skjer i fremtiden. Men ledelsen sier noe annet. Så får vi bare vente å se hvem som får rett.
Slettet bruker
26.12.2017 kl 18:01 10431

50 mill i opplærigskost på ti Dreamlinere er jo horrible tall. 50 mill pr fly der hvert fly krever ca 10 piloter.Utdanning av cabin personalet er ikke kostnadskrevende så det aller meste er nok dedikert pilotene. En typeutsjekk for en erfaren pilot på en jet -maskin ligger rundt 4- 500000kr så her er det noe som ikke stemmer. Med tanke på kostnadskontrollen i selskapet som helt klart ikke er bransjestandard slutter jeg meg til Hermanrud - 100kr må da være en god pris for aksjen.
verdensmester
26.12.2017 kl 17:25 10469

Kjos sa dette, slik jeg ser Norwegian fremover er kr 240,- billig og jeg har lengere horisont en 6 mnd
czar
26.12.2017 kl 16:49 10526

Engangskostnader i 2017 :
500 mill på opplæring av pilotene som skal fly de 10 dreamliners som kommer i 2018
1 milliard på deltakere pga forsinket levering av fly, innleie pilotene, erstatning til strandede passasjerer km.
Dersom dette unngås i 2018 kan 2018 bli et meget bra år. Kjos og Kise er nærmest informasjon om selskapet og foretok september 2017 tidenes innsidekjøp til de de angir er billig kurs 240.
nr1hagen
26.12.2017 kl 06:40 10793

Virker som folk glemmer at den/de personene som virkelig kan selskapet og fremtidsutsikter nettopp har kjøpe enormt med aksjer på 240 som de sier er billig. Greier noen å manipulere denne ned i 100kr så er det virkelig noe hakkene gale med børsen.som om att det ikke er det fra før hehe
Slettet bruker
26.12.2017 kl 05:17 10847

Siden du går så hardt ut mot alle andre som du tar feil så må du også korrigeres her.

- Flyene som skal inn i Arctic Avation Assets (leasing selskapet) så gjelder det alle de nye Airbus 320 Neo. Alle dreamlinere og 787-MAX skal ikke leases ut, eller SLB's.

- Arctic Avation Assets går sannsynligvis med overskudd, dette blir ikke offentligjgort eller publisert noe sted, så her prater du om noe som sannsynligvis bare konserledelsen i Norwegian har kunnskap om. Du må gjerne definere "solid overskudd". Hva hjelper det om AAA ikke leverer stort nok overskudd for å dekke det potensiellet tapet NAS kan få i 2018? Jeg bare spør jeg vet ikke.
Redigert 26.12.2017 kl 05:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.12.2017 kl 03:37 10879

Hvis og dersom du hører siste intervjuet til Kjos får du svar
Selskapet skal ha alle flyene selv i sitt leasing selskap med noen unntak
Selskapet går med solid overskudd på å lease ut fly
Dette har blant annet ikke Hermandsrud fått med seg
Redigert 26.12.2017 kl 15:31 Du må logge inn for å svare
Framtia
26.12.2017 kl 00:35 10896

Samme det, men klarer noen å kjøre denne ned til 100kr, så står jeg klar til å hamstre:-) Har vansker med å se at dette blir en realiteten, men så har da disse mesterlige analytilerne mye makt å påvirke med, så når starter nedturer...???
Slettet bruker
26.12.2017 kl 00:35 10956

Stat oil: Alle vet at de har en egen agenda, men man finner tidvis analyser som er gode. Alle vet at man selv er sin egen lykkessmed i aksjemarkedet. At de "manipulerer" som du sier kan fungere i det korte tidsperspektivet, men i det lengere så er det selskapenes sin inntjeningen som styrer aksjekursen. Folk her tåler nok endel, men kan du ikke angripe analysen på en saklig måte? Det er jo du som er hårsår som som ikke tåler at noen "baisser" det selskapet du har aksjer i.
Redigert 26.12.2017 kl 00:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.12.2017 kl 23:49 10990

Jeg er enig i at det ikke er noen trøst om de ikke treffer på kursmålet selv om analysen er god, i 99% av tilfellene så gjenspeiler kurs inntjeningen i selskapene 6-12 måneder frem i tid. Det ser man også stort sett på OSE også i form av at analytikernes gjennomsnitts inntjeningsestimater bekrefter at de aller fleste selskaper er "fair" priset, hvertfall de som er dekket og analysert av flere.

Jeg har også kommentert dette med kursmålet, og at utfallsrommet er stort. Jeg er også helt enig i at Kjos sine handlinger er noe man bør vektlegge tyngre enn enkelte analytikere sin mening om ett selskap. Det man bør gjøre som endel av verdipapir analyse er å lese analysene fra de som er utenfor normalen både når det gjelder oppside og nedside slik at man kan prøve å forstå hvordan de tenker. Da vil man kanskje komme borti det som er relevant for ett selskap, og lære noe.

Det som er problemet mitt er at deltagere på forumet her anklager kompetente folk for å være "idioter" fordi noen har en annen mening. Jeg har lite kunnskap om Atle K (Grimstad?) sin bakgrunn, men utdannelse og dannelse er to helt åpenbare mangler.. Fyren har jo knapt lært å skrive, samtidig som han er ufin og ønsker andre "vondt" ved at en analyse han mener er dårlig må få "konsekvenser".
Stat oil
25.12.2017 kl 22:30 11081

Dersom du mener at en person som bruker media for å manipulere kurser er kunnskapsrik, så er du helt på jordet. Det som mange er lei er denne juks og bedrag metodene til meglerhusene. Tåler de ikke å bli sagt imot så finn en annen jobb sier jeg. Du er nok for hårsår dersom du ikke kan si ifra når noen prøver å svindle til seg penger og dette gjentar seg hver uke.
Søndre
25.12.2017 kl 21:36 11095

i 2012 bestilte NAS 220 fly. Idag skal NAS ikke ha alle. Nas tjener for lite. Er det långiverne som ender opp som eiere ?
Lykkeknotten
25.12.2017 kl 19:37 11218

Det er liten trøst i at analysen var riktig hvis kursmålet viser seg å være feil. Vi er vel her for å tjene penger, ikke vise til fine analyser. Analysene er et verktøy for å sette riktig fremtidig kurs, ikke noe annet.
Det er et veldig stort sprik mellom analysen og Kjos sine uttalelser. Analysen forutsetter at NAS ikke klarer å fortsette å levere slik de gjorde i 3.kv. og hva som er forventet i 4. kv. Argumentene for hvorfor siste månders inntjening skal snu er tynne om ikke fraværende.
Med tanke på at Kjos gikk inn stort på 240 for noen uker siden gir det en god bekreftelse på at mannen har trua. Så jeg setter en knapp på at Kjos kjenner selskapet bedre enn Hermannsrud.
Redigert 25.12.2017 kl 19:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.12.2017 kl 16:50 11281

Et lavmål av et innlegg mot Hermanrud.

Det noen på HF ikke forstår, er at deres hatske personhets mot kunnskapsrike mennesker bare viser deres egen aggressiitet og manglende evner.

TS her er ekstrem i sin aggressivitet og manglende folkeskikk. Jeg ha ennå tilgode å se slike personer komme tilbake og si unnskyld for atferden sin.

Det alvorlige er ikke at de snakker negativt om andre som er dem langt overlegne. De mindre begavede kan bli kraftig provosert av kunnskap, det er ikke nytt. Det viser bare usedvanlig barnslig atferd. Mer alvorlig er at de gjør sitt for å ødelegge HF som forum for serløse meningsytringer.
Slettet bruker
25.12.2017 kl 15:44 11364

En analyse kan være god selv om man tar feil på kursmål, og den kan være elendig selv om man får rett i kursmål. Det kommer litt an på, og Sparebank1 Markets "tipper" at de vil tape mye penger i 2018, det kan jo stemme? De sliter jo åpenbart med driften, noe problemene i sommer illustrerte mer enn godt nok.

Det du kommer med her Atle K. der du hele tiden skal "finne feil" på folk er i mangel av bedre ord er bare patetisk. Det virker som du synes folk som ikke deler ditt synspunkt er "inkompetente".

Hva er poenget med å "konfrontere" alle? Det er mange som mener mye i aksjemarkedet, du får ta det for hva det er verdt i steden for å opptre som en og annen dust.

Redigert 25.12.2017 kl 23:32 Du må logge inn for å svare
d12m
25.12.2017 kl 15:10 11372

Hva vil du si hvis kursen nærmer seg 100? Gir du han rett og kommer med et unnskyld da?
Søndre
25.12.2017 kl 13:43 11457

Jeg tror dette ikke går bra. Man kan jo lure på NAS har en plan B.
Søndre
25.12.2017 kl 11:20 11593

Jeg synes Kjos skuffer hele tide, og at han stadig vekk kommer med unskyldninger.