KOA - Det teknisk bildet ser IKKE VELDIG lovende ut.

Hammers
KOA 14.03.2021 kl 02:36 10015

Ser at Haugen i dag har en overskrift der han bl.a. vurderer KOA.
Jeg vet ikke hva han skriver siden jeg ikke har abonnement, men her er mitt eget ENKLE bilde av utviklingen;
https://www.tradingview.com/x/CgpSYCJQ/

Det man bør merke seg er at det var FULL KRISE i selskapet for et halvt års tid siden - og at det ble berget av en kriseemisjon på kr 1.
Hvorfor det ila kort tid deretter skulle bli 3x så mye verdt uten underliggende nyheter må dere spørre andre enn meg om.
Kanskje Spetalen - eller en av de andre bjellesauene som fikk gavepakker for å være med på redningen!

Hilsen Hammers
Redigert 14.03.2021 kl 03:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.03.2021 kl 02:40 10006

Har ingen tro på TA men aksjen er svak. Se bare på akseANALyser hvordan de bommet !
Hammers
14.03.2021 kl 02:50 9972

Hvis du tenker på denne "BIP Pettersen" i selskapet med samme navn - er han en skam for kunsten av TA.
Trolig kjøpt og betalt - og leverer hva kundene betaler for. I hvert fall mitt syn.

Spesielt fikk jeg dette inntrykket etter at han i sin tid varslet 4-5 dobling i gamle NSG.
Dette mens jeg til samme tid varslet SVARTEDAUEN i samme selskap.
Jeg er ikke betalt av noen som helst - og jeg setter også andre faktorer i sammenheng.

Hilsen Hammers..........som ikke gidder å nevne at NSG 6 mnd senere begjærte oppbud - og varslet KONK!
Varslet at alle pengene investorene hadde satset var TAPT!

Om aksjonærene fikk litt igjen på skatten året etter vet ikke jeg noe om - for slikt har ikke jeg kunnskaper om.
Jeg befatter meg ikke med en SLIK problematikk.
Redigert 14.03.2021 kl 03:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.03.2021 kl 06:18 9883

Den her analyse fra den 4 marts, ser ud til at ramme rigtig godt :)

Den 9 marts testede aktien kurs 2,76 og er siden steget helt som forventet. Kursmål ca 5,2.

Det passer også meget godt med min lille FA analyse :)

https://www.tradingview.com/chart/KOA/L8NRfRdy-KOA-Long-term-Prediction/?utm_source=amp-version&_gl=1*1u7215n*_ga*UlNXVDRyckFVR0NVUDRlWS0yRjhCZ3B5ZFI0OTQyZUpnaHR3THZucmJCbDM4UDBUOEJJRTRvTDhsd1FPZWhEVA..
Slettet bruker
14.03.2021 kl 06:21 9870

Kongsberg har idag en markeds værdi på 3.169.000.000 ca.
Det giver en forward P/E på ca. 7 baseret på indtjeningen i 2021.

Kongsbergs konkurrenter har en forward P/E på ca. 14-15

Kongsberg skal koste 6 nkr. hvis den skal op og have samme P/E værdi som sine konkurrenter, og det må vi forvente den skal.

Bilbranchen står foran sit måske bedste år nogensinde her i 2021, og kongsberg hentede sidste år 1 mia nok og har dermed polstret sig rigtig godt. Kongsberg har meldt meget konservativt ud omkring indtjeningen i 2021, og vi må forvente minimum en opjustering.

Ny CEO tiltræder senest 1 maj, og dette vil have en positiv effekt. Vi vil herefter få en klar plan for selskabet, og der vil sikkert blive lavet om i organisationen samt fundet en masse besparelser på driften, således selskabet bliver langt mere profitabelt.

Kursmålene ligger på 4- 4,5 kr

Aktieanalyser ser minimum en kurs på 4,00
kepler cheuvreux har kursmål 4,50

Med en opjustering mere inden for 3-6 måneder ser jeg nærmere kurs 6,00.

Slettet bruker
14.03.2021 kl 09:23 9505

Rene1979! Takk for en meget bra analyse og spørsmålet nå er når Msi begynner å plukke? skjer det denne uka så dundrer det fort oppover. Vi som kjenner aksjen såpass godt vet hvordan de store har herjet her mens selskapet nærmest lever i en østerstilstand der det ikke blir meddelt noe av kontraktene dem får. Hvorfor? Kursen har bevist blitt holdt nede men en dag så starter plukkinga spørsmålet er bare når. men er man inne og langsiktig så er det ikke så farlig for en kraftig oppgang er på gang.... Lykke til
Redigert 14.03.2021 kl 09:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.03.2021 kl 09:56 9324

Fryktløs

Jeg tjente rigtig mange penge på Kongsberg fra 0,19 ( før aktie spleis) og så op til 0,33 engang i december tror jeg det var. Jeg gik ud for tidligt men tjente rigtig godt.
Siden har jeg ventet på selskabets udmeldinger og en indgangs kurs omk. 3,00. Jeg fik købt i sidste uge i kurs 2,95 så jeg er godt tilfreds.
Selskabets udmeldinger om forventet ebit på 60 mio euro overbeviste mig Om at købe.
Derudover forventer selskabet også positivt cashflow hvilket bare er mere positivt. Aktien er meget billig nu. Nok også derfor shorterne i selskabet, er begyndt at købe tilbage :)
Billyjojimbob
14.03.2021 kl 09:59 9308

Her er det mange som har kammet hjem fete gevinster,timing/volum gjelder her som andre steder👍
Slettet bruker
14.03.2021 kl 10:06 9253

Fuldstændig enig :)
kapteinkjeks
14.03.2021 kl 10:56 9049

Haugen i Finansavisen sier KOA kan gå både opp eller ned men at det er en positiv undertone i RSI-chartet
True
14.03.2021 kl 11:12 8963

Har vært nedgang i kursen nå i det siste ja, men har egentlig ingen store bekymringer for KOA langsiktig. Bare få orden på dette hersens Coronaviruset så blir det nok mer fart i sakene.
KongenAuto
14.03.2021 kl 11:32 8863

Has anyone here the subscription to read the technical analysis and tell us what it said?
Oli
14.03.2021 kl 12:17 8663

Dette var ingen god analyse.
Hammers har prøvd seg på gjette kursen i KOA før. I juli 2020, rett etter emisjonen så skrev han et innlegg der han mente KOA ikke var verdt mer enn 12 øre (tilsvarer 1,2 kroner i dag) :

https://finansavisen.no/forum/thread/109635/view

Hammers sier at det ikke fins underliggende nyheter for at kursen skal stå i 3 kroner i dag. Det er jeg ikke enig med han i.

1. Emisjonen på 10 øre ble satt veldig lavt og ble kalt norgesrekord i utvanning for 1 år siden. Selskapet er verdt mer enn 1 milliard det tror jeg de fleste er enige om
2. Selskapet hentet seg inn kraftig på slutten av året og omsetningen i 2020 var ikke så mye lavere enn i 2019. 9,69 milliarder mot 11,6 milliarder i 2019
3. Riktignok ble årsresultatet for 2020 negativt, men gjeldsgraden er fortsatt nokså uforandret. 41,96 % mot 41,69 % i 2019. Egenkapitalen er fortsatt sterk etter at de fikk tilkjent lån på omtrent 0,6 milliarder fra Nord LB samt penger fra emisjonen. 2,45 milliarder i 2020 mot 2,85 milliarder i 2019.
4. De har ansatt ny CEO
5. I februar ble det sagt at utsiktene for Q1 ser ut til å kunne bli like bra som Q4 i 2020

Det er kjedelig og traust men KOA kursen er akkurat der den skal være slik ting ser ut for øyeblikket, spør du meg.
Redigert 14.03.2021 kl 12:58 Du må logge inn for å svare
KongenAuto
14.03.2021 kl 12:46 8558

Can you tell us what the analysis concluded?
Knusle
14.03.2021 kl 14:31 8266

Well, as far as I can see , it concluded with nothing. Mayby rain, maybe sun.., its a try too frighten the leavs
kapteinkjeks
14.03.2021 kl 14:36 8240

Alle ser noen måneder frem og KOA i 4.5. Hva med et lengre perspektiv? Hvor står vi i 2022? Fra all-time high på 21,72 kroner den 28. desember 2017 Er nå aksjen nede på 3. KOA guider selv vekst og økt omsetning. Kundene til KOA forteller om rekordsalg og bilbransjen skal opp. Kan vi nærme oss ath på 21 igjen?
Redigert 14.03.2021 kl 14:38 Du må logge inn for å svare
Oli
14.03.2021 kl 15:39 8035

Vel det er her grafen forvirrer.

Før emisjonen i fjor var det omtrent 448 millioner aksjer i selskapet. ATH fra 2017 før kursjustering var egentlig 11,80,-
Dette gir oss et regnestykke på 448 000 000 aksjer x 11,80,- som gir oss en børsverdi på 5,286 400 000 omtrent 5,3 milliarder.

I mellomtiden har det kommet inn 10 milliarder nye aksjer i tillegg til de eksisterende 448 millionene (ref gammel børsmelding). For så å utføre en spleis på det totale antallet aksjer slik at 10 aksjer blir til 1. Vi står da igjen nå med 1,051 milliarder aksjer i selskapet i følge Nordnet. Skulle kursen gå til 21 vil det si at selskapet prises til litt over 22 milliarder, så mye har selskapet aldri vært priset til tidligere.

Jeg sier ikke at det ikke kan skje, men det er så lett å bli forvirret av disse grafene hvis man ikke har fulgt selskapet en stund. Et tips kan være å se på volumet ikke bare på kursen.

Slettet bruker
14.03.2021 kl 21:55 7480

Der er jo ikke noget at sige til kongsberg har begyndt stigningen mod de 4,0 nu. De er i en branche der vil outperforme markedet de næste par år. Og aktien koster det halve af konkurrenterne. Aktien er alt for billig.
Slettet bruker
15.03.2021 kl 09:06 6893

Køb nu og hold akien et par måneder, så tror jeg der er 30 % :)

Kurs 4,00 er slet ikke umuligt
pingvinen
15.03.2021 kl 14:19 6338

Det sies og skrives mye rart om KOA.

Hvis vi går bakover i tid - til mars 2020. Hele (aksje)verden fikk panikk - aksjer av alle de slag ble kastet ut som om verden ikke skulle bestå til påske... midt i denne panikken la KOA en plan som forutsatte at de skulle overleve selv om verden skulle bli slik at det tok frem til -23/-24 før omsetning var tilbake til normalt og at kredittmarkedene skulle tørke opp. For å klare seg i den akutte krisesituasjonen man trodde man var i valgte man å foreta en kriseemisjon. For å få til dette raskt nok satte man prisen til 10 øre. Dette ble omtalt som norgeshistoriens mest grisete og ble sterkt kritisert - med rette. Denne emisjonen priset hele KOA til rett over 1 milliard kroner (1 kr med dagens pris) - og ALLE var enige om at dette var landeveisrøveri. I prosessen etterpå - hvor Spetalen og Fredly skulle innkassere sine millioner var vel prisen på det laveste nede i rundt 12 øre dersom jeg ikke husker feil.

Hva har så skjedd med KOA i etterhånd. Noen påstår at hele milliarden er borte, noen snakker om snarlig refinans osv. Dette er BS. Jeg tar tallene fra hodet, men jeg tror KOA gikk med ca 74 millioner euro minus i 2020 - egenkapitalen falt med ca 25 millioner - men så kommer det store spørsmålet....HVA var disse tapene? 67 millioner euro var nedskriving av intagable assets - goodwill - mao, man skrev ned "luft" med 67 millioner. Mao, trekk dette papirtapet ut av de 74 millioner i tap i 2020, så står man igjen med 7 millioner euro i tap. Cash er opp fra 25 til 70 millioner euro, netto gjeldsgrad er tilnærmet uendret, bokførte verdier er ned fra 280 til 250 millioner - mao - siden 67 millioner euro "luft" er fjernet, så er det ca 37 millioner euro mer håndfaste verdier i KOA i dag enn årsslutt 2019.......

Gruppens rentekost er på 2,2% - jeg husker ikke hva den var før emisjonen, men jeg tror det var 7-8%

Ebit Q420 mot Q419 er opp fra 5,7 til 9,1 millioner euro, omsetning er opp osv osv. I alle kriser ser man at de selskapene som overlever blir mye mer lønnsomme når krisen er over - man har da vært nødt til å snu vær en stund for å spare penger, dette er en effekt som holder i seg i mange år videre.

I og med at KOA er et mye bedre kapitalisert selskap som har en vesentlig mer effektiv drift nå enn før, så blir det feil å sammenligne mcap før og nå. Dagens mcap er på ca 3 milliarder, og man kan leke med tall frem og tilbake, men det er ikke vanskelig å tenke på tall som gir mcap 6-7-8 milliarder. q420 hadde Ebit på 9,7 - la oss si at dette er veien videre - det gir årsresultat på 40 millioner euro, og med p/e 15 er man på på mcap 6 milliarder. Jeg sier ikke det er dit vi skal, men det å være bastant på at vi skal til helvete fra der vi er nå er rimelig ensporet-

Det største problemet i KOA er aksjonærbasen. Det er alt for mange av oss småfolk som springer frem og tilbake som hodeløse kyllinger. Folk leser og skriver, kjøper og selger. Dette gjør at oppganger blir stoppet, nedganger blir forsterket, og det blir vanskelig for en stor aktør å komme i posisjon til å ta over, da det er dårlig med store poster man kan kjøpe ut. Problemet er rett og slett at dagens hovedeier trolig er mer langsiktig enn oss. Jeg tror at målet er å klare å begynne å betale utbytter (da må egenkapital være over 35% på en bærekraftig basis iflg ledelsen - i dag er den på 27,9), og vise til en realistisk løsning på hvordan de kan fortsette å betale gode utbytter, hvorpå de kommer til å selge seg ut. Hvor lang tid tar dette? I dag er balansen på ca 880 millioner euro med 250 i egenkapital - man mangler mao ca 60 millioer euro i egenkapital (forutsatt at balansen er den samme) - skal vi gjette på -24?

Frem til da er vi våre egne verste fiender.
KongenAuto
15.03.2021 kl 14:50 6219

I've said it before and I say it again. The most imminent problem with KOA is its CFO who has repeatedly failed to make the company profitable. He needs to get his ass kicked out as soon as possible. He's a joke. For now the stock seems to negate back to the support at 2.4-2.5 until there's any consensus around the company's traction going forward..
Redigert 15.03.2021 kl 14:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.03.2021 kl 15:16 6138

Helt enig :)

Kursen nu er en fantastisk købsmulighed :)
Slettet bruker
15.03.2021 kl 16:17 6021

pdt partners har nu reduceret deres short position til 0,78 % :)
veggli
21.03.2021 kl 00:55 4662

Innlegget er slettet
Jeg er litt overasket over hvor mange som kan så mye om KA. Selv har jeg jobbet i konsernet i mer enn 45 år, og har hatt aksjer i alle perioder hvor konsernet har vært på børs. Har aldri tjent en eneste krone, da KA aldri har utbetalt noe utbytte. Jeg sitter fortsatt med vel 40k aksjer, men venter på en oppgang, da jeg tviler på at det noen gang blir utbetalt utbytte. Er nå pensjonist, så jeg har ingen ting mer å gjøre med konsernet. Håper kursen bedrer seg, da det er det som jeg ser som eneste muligheten til å få igjen innsatsen, som per nå er - NOK 300k
Slettet bruker
21.03.2021 kl 03:54 4539

Interessen for Koa er lav, nå må vel ledelsen komme med noen nyheter snart...
Monckybizz
21.03.2021 kl 10:42 4185

Det som kansje er det viktigste momentum akkurat nå er at største eier MS ser ut til å øke posisjonen. Det er et mønster som jeg kjenner igjen fra andre selskaper med vedvarende lav aksjekurs på tross av gode fremtidsutsikter. Det er også hovedgrunnen til at jeg sitter rolig og tålmodig i båten med kursmål kr. 10,-
kapteinkjeks
21.03.2021 kl 15:39 3919

Hva ser du i krystallkula di? Og hva er tidshorisonten?
True
21.03.2021 kl 16:46 3796

Interessen hadde vært mye større hadde det ikke vært for Covid-19 som også skaper et helvete for automotivbransjen. Nå lurer jeg også fælt på om ting noen gang vil gå tilbake til normalt eller om vi må forholde oss til den nye virkeligheten for evig fremover. Det kommer jo stadig vekk nye mutasjoner av viruset og det vil ingen ende ta. Dette vil naturligvis også gå utover KOA's evne til å produsere, levere og skape gode resultater.

For å si det slik var jeg mye mer optimistisk for et år tilbake enn det jeg er nå, og burde faktisk kanskje tenke på å selge meg ut og plassere pengene andre steder. Jeg har stor tro på KOA langsiktig dog, men veldig mye av selskapets suksess er avhengig av dette viruset.
M72
21.03.2021 kl 17:21 3701

Tror nok bilsalget vil øke world wide pga flere blir skeptiske til kollektiv transport. Flere små biler, kanskje med 1 eller 2 sitteplasser. Bilsalget vil nok øke også pga av nye miljøkrav til utslipp. 0 utslipps biler, Ikke bare EL/ hydrogen men nye bensin og dieselmotorer med 0 utslipp ( som er rett rundt hjørnet) Noen myndigheter vil kanskje «betale» for at folk skifter til slike biler..
Slettet bruker
31.03.2021 kl 03:14 2405

Koa er jo en like tragisk aksje som Qec. I Qec har aksjonærene ventet i 10 år på fracking( som aldri blir noe av). ser ut som aksjonærene i Koa må være ekstremt tolmodige. Aksjeanalyser sa den skulle i 6-8kr 4-8 uker fra 4.januar, bommet stort der gitt. De har vel også hatt rett men da var det bare flaks.. Koa er jo helt dau om dagen og siger sakte men sikkert nedover.