Veien videre

jols
QFUEL 14.03.2021 kl 10:46 14040

Tenkte i grunn bare å dele plussartikkel med dere fra lokalavisen med innlegg fra Replast (Kjøpt opp av Quantafuel i 2020)

Diskuter gjerne. Hva tenker dere om å investere i Quantafuel? Jeg kjøpte selv da de ble børsnotert og fikk høydeskrekk på 72kr og solgte alt. Gjorde forsåvidt lurt i det. Men vurderer nå å kjøpe meg inn igjen, men litt redd prisen som er i dag. Kommer den til å gå ned mot 30-40 igjen ?

Her er artikkelen.

"Anlegget skal teste et prosess-design for å kombinere mekanisk og kjemisk gjenvinning i mindre skala. Denne testingen blir utgangspunktet for en gradvis oppskalering av volum og kapasitet, forklarer Mordal. Quantafuel har utviklet patentert teknologi på kjemisk materialgjenvinning av plast, der plastavfall blir gassifisert og omdannet til en ny råvare for petrokjemiindustrien.

– Vi er utrolig stolte over å fronte denne teknologiutviklingen her på Husøya og ser lyst på framtiden, sier Anna Dysvik i Replast.

Attraktiv råvare
Replast har utviklet et anlegg for mekanisk gjenvinning av plastfraksjoner som ellers går til deponi eller forbrenning. Enkelt sagt går dette ut på å kverne og sortere hardplast i flere etapper ned til granulat og pellets, en råvare som i sin tur kan brukes i ny plastproduksjon. De er en viktig råvareleverandør til f.eks. Ørskog Plastindustri AS.


Det er svært positivt at gjenvunnet plast fra egen kommune og region kan brukes til å lage nye produkter, sier Paul-Are Klock Tjervaag i Ørskog Plastindustri AS, som i dag bruker over 98 prosent resirkulert plast i sin produksjon.
– Vi synes det er svært positivt at gjenvunnet plast fra egen kommune og region kan brukes til å lage nye produkter, sier daglig leder i Ørskog Plast, Paul-Are Klock Tjervaag.

Pilotanlegget er i ferd med å bli en katalysator for lokal verdiskaping med nyetableringer i Kristiansund og omegn, forteller Mordal.
Quantafuel og Brede Mordal i Replast nyheten om de går sammen for å utvikle et mekanisk og kjemisk prosessanlegg med verdens høyeste utnyttelsesgrad for gjenvinning av plast.

Gjenvunnet plast fra Replast i Kristiansund er en viktig råvare for Ørskog Plastindustri, som bruker over 98 prosent resirkulert plast i sin produksjon.
– Flere aktører har allerede meldt sin interesse for å etablere seg i nærheten av råvaren og anlegget vårt. Det er utrolig spennende.

Quantafuel har nå kjøpt alle aksjene og tatt over eierskapet i Replast. Oppskaleringen av pilotanlegget på mekanisk teknologi er allerede vedtatt og bestemt av Quantafuel. De om lag 10 ansatte vil bli flere, for nå må det jobbes med rekruttering og nyansettelser.

– I den forbindelse er vi allerede i gang med å søke etter operatører og nøkkelpersonell til anlegget, sier Mordal."
Redigert 14.03.2021 kl 10:47 Du må logge inn for å svare
Nanoq
14.03.2021 kl 15:24 9428

Meget interessant info. Takk for dette gode innspark i QFUEL-debatten.

Godt å se at det går planmessig på Replast i Kristiansund. Og godt å vite at Quantafuel nå etter hvert kan motta plast til både kjemisk og mekanisk gjenbruk,
den første plastgruppen til kjemisk gjenbruk er jo Polypropylen (PP plast),Polyethylen (PE-plast) og Polystyren(PS-plast) som i alt utgjør ca. 57 % av all plast.

Den mekaniske gjenbruksgruppa består bl.a. av PVC-, PET- og ABS-plast.

Dette betyr jo at Quantafuel i fremtiden kan motta stort sett all plast til bearbeiding og gjenbruk, noe som uten tvil blir en stor konkurrensefordel i dette markedet.

Jeg synes at ledelsen i QFUEL gjør en veldig god jobb hvor de også tenker og planlegger meget langsiktet. Kjøpet av Replast og kjøpet av 40% av aksjene i det store europeiske avfallsselskapet Geminor med aktivitet i 10 land i Europa, og med avtale om å kunne kjøpe resten av aksjene senere, forteller en del av denne positive historien omkring fremtidsplanlegging og vekststrategi fra ledelsens side.

Som det ser ut nå så blir nok Replast i Kristiansund også brukt som et slags forsknings- og utviklingslaboratorium for gjenbruksplast i QFUEL-regi. Resultatene herfra kan jo så implementeres på nye fabrikker i utlandet etter hvert som ekspansjonen tar fart.


PS.: Når det gjelder investering i Quantafuel så kan jeg bare fortelle at jeg kjøpte mine QFUEL-aksjer (et pent 5-sifret antall) i månedsskiftet juli-august 2020. Og at jeg er fullastet, langsiktet og har ikke solgt en eneste aksje siden kjøpet og har heller ingen planer om salg de første årene fordi jeg tror på et flott vekstpotensial i selskapet og fordi jeg har tillit til ledelsen og teknologien.

OG fordi jeg er overbevist om at dette markedet vil fortsette med å være meget attraktivt i mange år framover. Også fordi det er med til å løse noen meget viktig problemer og behov omkring miljø, natur og klima.
Redigert 14.03.2021 kl 15:40 Du må logge inn for å svare
rischioso
15.03.2021 kl 00:50 9141

Ja, det er nok ikke lenge før vi er tilbake på 60 tallet og tikker meldingen inn om 100% på en eller flere linjer så er vi raskt tilbake på 70 tallet - og vi må nok ikke vente lenge ... ;)
rischioso
15.03.2021 kl 12:11 8883

Ja, da har nok mange lykkejegere kastet seg på ELE bølgen og om ikke lenge vil de med største sannsynlighet komme slukøret tilbake hit ...

Regner med at kursen vil stenge over OSE på tradegate allerede i kveld ... ;)
Nanoq
15.03.2021 kl 21:42 8595

Vi kan nok "takke" Investtech med super god assistanse fra E24.no for en del av dagens kursnedgang. Imorges så hadde E24.no en stor artikkel øverst på forsiden hvor det med store bokstaver stod:

"Quantafuel-innsidere har dumpet aksjer for 182 millioner".

"Etter at Quantafuel ble notert har lederne lempet ut aksjer, men kjøpt lite – i motsetning til det som er vanlig i markedet."

PS.:
Ellers ingen fundamentale negative nyheter eller vurderinger av selskapet i denne forsideartikkelen, bare noen gamle og halvgamle nyheter om noen insidersalg som ikke burde være noen negativ historie når man vet hvor lenge disse insidere har sittet med disse aksjene.

Og når man vet at de fleste insidere fremdeles etter aksjesalget eier mange aksjer i selskapet (CEO Bøhns selskap KB Management har fremdeles i dag aksjer verdt ca. 180 millioner kroner i Quantafuel). Bøhn solgte i forbindelse med emisjonen aksjer for ca. 60 mill. kr (så vidt jeg husker...) Ellers eier jo Fareid Holding - som jo også for nylig har vært nevnt i forbindelse med inside-salg av Lars Erik Fareid (eier 9% av Fareid Holding) - fremdeles 1,848,757 aksjer = verd ca. 100 mill. kr i QFUEL.
Redigert 15.03.2021 kl 22:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.03.2021 kl 00:57 8383

E24 artikkelen er så typisk misunnelige jante-journalister hvis realfagkunnskaper og tenkeevne slutter ved den lille gangetabellen ......

Media generelt, og finansmedia spesielt, har lagt sin elsk på å snakke NED alle grønne selskaper, uten å tenke på hvilke store miljø problemer og utfordringer disse selskapene muligens KAN løse. Alle selskaper som I DAG ikke tjener milliarder, er bare surr og rot i deres hoder.

Media er en underlig gjeng som løper i flokk, med NULL utenfor boksen tenkeevne. Et av mange andre selskaper jeg er aksjonær i, er VISTIN Pharma hvor kursen nesten har femdoblet seg siste 12 måneder. Og inntil i dag, hvor styreformann Øyvin A. Brøymer kjøpte ytterlige aksjer for 35.400.000 og nå eier 28,4 % av utestående aksjer i selskapet - og styremedlem Øystein Stray Spetalen kjøpte ytterlige aksjer for 18.509.008 - har media knapt skrevet en eneste setning om dette trauste selskapet som i årevis har tjent penger og betalt utbytte. Bortsett ifra da VISTIN fra april 2018 til april 2020 i tillegg til pharma delen også drev med oljetrading som de tapte 184 millioner på - for det kunne media le av, godte seg over og skrive masse negativt om. Heller ingen analytikere som dekker VISTIN, de sover alle sin søte Tornerose-søvn.

https://finansavisen.no/nyheter/helse/2021/03/15/7642223/spetalen-selskap-dumper-alt-i-vistin-pharma
(GRATIS)

Redigert 16.03.2021 kl 01:14 Du må logge inn for å svare
rischioso
17.03.2021 kl 09:28 8045

Ja, nå befinner vi oss hele (50 vs 70) 40% under emisjonskursen hvor veldig mye positivt har skjedd siden da noe som igjen har derisket caset betydelig - mao, vi har aldri før vært nærmere målet med full kapasitet hvor en slik melding kan tikke inn hvilken dag som helst.

Tøft når det står på, men de som velger å stå av stormen og heller plukke mer i påvente av nytt er også de som vil få med seg største delen av reprisingen for den vil skje raskt når den først starter. Jeg for min del har plukket jevnt og trutt hele veien fra 60 og kommer til å fortsette med det frem til det snur hvor mitt bet er at vi befinner oss rundt det nivået nå... ;)
Frandsen
17.03.2021 kl 13:28 7797

https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/norsk-firma-bringer-innovativ-gron-teknologi-til-esbjerg?publisherId=13560064&releaseId=13604217

Tidligere data siger, at Esbjerg anlægget vil kunne bearbejde 80.00 tons plastaffald årligt.

Men artikel fra i 16/3 siger at anlægget kan håndtere hele 130.000 tons årligt. Skal dette ses som en næsten dobling på kapaciteten i Esbjerg.
Eventuelt nogen der kan bekræfte nyheden?
rischioso
17.03.2021 kl 14:43 7690

Ser vi på kursutviklingen og legger det tekniske til grunn så var gulvet rundt 45 og taket 73 så snur den her noe som er høyst sannsynlig så er det liten tvil at det var noe annet en robotstyrt algoritmehandel som har fintet ut mange på veien ned - noe som i så fall ikke er første gangen verken her eller i andre case ...

https://www.investtech.com/no/market.php?CompanyID=101066

Uansett - en solid dobbel bunn er heller ikke å forakte og den kommende reprisingen - ja, den blir desto kraftigere ... ;)

Redigert 17.03.2021 kl 14:45 Du må logge inn for å svare
Broker500
17.03.2021 kl 19:44 7454

Tok et lodd her i dag nå på 47 tallet, flere meglerhus med kursmål på over 100 nok....
HP17
17.03.2021 kl 19:49 7443

Er QFUEL boblen i ferd med å sprekke nå? Vil ikke overraske om kursen igjen skal tilbake til 20 tallet?
Broker500
17.03.2021 kl 20:00 7412

SL på 47 blank så klart, skal ikke sitte i minus å vente på opptur i uansett aksje.
wilfred
17.03.2021 kl 20:04 7401

Sprekk her ja, fortsatt mye nedside
HP17
17.03.2021 kl 20:09 7383

Hvis en skal være ærlige så er nedsiden betydelig fra dagens kursnivå? QUEFL har mye å bevise for å forsvare en kurs på 40 tallet.
Redigert 17.03.2021 kl 20:09 Du må logge inn for å svare
Thesistulling
17.03.2021 kl 20:26 7356

Konkret, hva da?
rischioso
17.03.2021 kl 21:18 7266

Caset og dens teknologi er nylig blitt sertifisert (TUV) og har inngått samarbeid med noen av de største så er det noen som virkelig har noe å bevise så er det visse skribenter ... ;)

https://newsweb.oslobors.no/message/526778
Fyret
17.03.2021 kl 21:48 7202

Er det shorte mafeien der er igang eller skremme kampange.
Melling om Skive kører 100 og prisen er 100 Norge og esbjerg 200 så vælger i selv $$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$
Vandalen
18.03.2021 kl 09:29 6898

«Igjen» skal tilbake til 20 tallet?? QF krysset over 20 tallet i Mai 2020 og har ikke vært nede under 30 tallet siden. Sitter du å ser på feil graf?
Thesistulling
18.03.2021 kl 10:10 6855

HP17??

HP19BII!!
Thesistulling
18.03.2021 kl 10:46 6799

Noen som har en teori om den siste ukes handler da?
lynx
18.03.2021 kl 16:03 6483

Fra august i fjor har det utviklet seg en gedigen dobbel topp. Bryter kursen ned gjennom 40 kroner kan den veldig fort stupe videre til 20. Det trenger naturligvis ikke skje men det skader ikke å være obs. Teknisk er QFUEL skummel nå.
Slettet bruker
18.03.2021 kl 16:47 6417

Hvor er bunnen? Quantafuel går kun én vei - utifra utviklingen så er det flere småaksjonærer som kaster kortene, topp 20 er heldigvis stabil. Notering på hovedlisten og oppstart av Kristiansund i løpet av ni børsdager? Kjøpsmulighet 1. April.

En utrullingsplan skulle også komme "ganske kjapt" eller "fortløpende" og blir sikkert i samme melding som oppstart i Kristiansund - håper jeg.
rischioso
18.03.2021 kl 21:26 6178

Når man vet hvilken melding som kan tikke inn hvilken dag som helst så selger man ikke på disse nivåene, men kjøper på hver en dipp fordi reprisingen ikke bare vil bli formidabel, men den vil skyte i været i det meldingen tikker inn og dermed vil de fleste øretrillerne som hele tiden bidrar til nedgangen gjennom å stadig lempe ut i håp om rimeligere inngang bli de store taperne - er man med på leken så må man tåle smeken ... ;)
Thesistulling
19.03.2021 kl 06:44 5897

Korrekt.
Kjøper mere.
😁
Slettet bruker
19.03.2021 kl 07:33 5843

Det ville vært ynkelig å solgt nå, det skjer ikke. Kjøper mer naturligvis😉
Nanoq
19.03.2021 kl 08:42 5753

Store kursutsving i denne aksjen, fra desember til januar steg kursen her fra 47 kr til 75 kr = ca. +60% ,
før dette så falt kursen her på ca. 1 måned - i perioden september til oktober 2020 - fra 65 kr til 40 kr = ca. - 40%.

Fordi jeg selv er langsiktet og fullastet her, så har jeg verken kjøpt eller solgt aksjer her siden mit kjøp for snart 8 måneder siden. Og jeg har ingen planer om å forandre på dette. Min tillit og tro på framtiden for dette enestående industriprosjektet er fremdeles i topp.
Thesistulling
19.03.2021 kl 09:16 5695

Sånn, da har man lastet opp litt mere.
Ut med Kahoot.

Tror det brygger opp til noe jeg.
Tipper vi snart er på hovedlista.

Uansett, like spennende dette her.
😄

Edit: Helvete heller, laster opp enda mere......

/P
Redigert 19.03.2021 kl 09:39 Du må logge inn for å svare
d12m
19.03.2021 kl 10:34 5567

BASF:
"From April 2021, BSH Hausgeräte GmbH will be using Styropor®, for which a raw material made from chemically recycled plastic waste has been used, for the first time as the packaging material for selected large appliances, particularly those of the luxury brand Gaggenau."

"The pharma boxes made of chemically recycled plastics are scheduled for delivery in the first quarter of 2021. Thanks to BASF's ChemCycling™ method and the extraction of pyrolysis oil from plastic waste, fossil raw materials are saved in the production of the packaging."

I tillegg meldte QF selv den 4.mars at: "Quantafuel has sent the first commercial batch of products from Skive to BASF."


Hvis BASF nå tar i bruk QF i produktene må det vel bety at produksjonen i Skive går nokså greit mtp oppetid og produktkvalitet..?
Slettet bruker
19.03.2021 kl 10:54 5535

Det der er jo megabull! kan vi starte veien mot 100 kr igjen! BULL!
Slettet bruker
19.03.2021 kl 11:23 5505

Kan fort gå en del på melding angående skive allerede idag!
Slettet bruker
19.03.2021 kl 13:02 5669

Ingen positive signaler har.Ingen meldinger eller positiv energi.
Det ser ut som investorene har ingen tro i denne.
Opfater quanta mer som en vits og ikke en seriøs virksomhet. Denne går nedover.
Vandalen
19.03.2021 kl 13:18 5641

Hvor i alle dager er det du henter informasjonen din fra miki1?😂
Slettet bruker
19.03.2021 kl 13:30 5592

Hvor jeg henter info fra???? Fra aksjekursen som er mer en tydelig!! Hvor henter du din positivitet og håp ifra:-))))))))))) ??
Vandalen
19.03.2021 kl 13:33 5580

Det fundamentale.
Forøvrig så er vel aksjekursen grønn per nå, noe den ikke har vært på en stund. Så ikke sikkert en skal være så entydig på at det ikke kan snu her.
Thesistulling
19.03.2021 kl 13:35 5568

🐑 sier stort sett bæ, noe som kom tydelig frem nå.
Lite ull........🤣

Det blir vel omtrent det samme som å overhodet ikke ha tro på et lite selskap som BASF........eller LEGO........

Skjønner ikke at jeg gidder å kommentere slikt vissvass en gang....

Fin dag å kjøpe mere på!
😎
Redigert 19.03.2021 kl 13:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.03.2021 kl 13:47 5528

Enkelt! Når kursen går ned,det betyr positiv signal og når kursen går opp negativt!! Enkelt!! :-))