Rec inn på obx indexen - vil skape kjøpspress

MorganKane
RECSI 14.03.2021 kl 12:36 30804

Førstkommende torsdag blir REC tatt opp i obx indexen. Det vil skape kjøpspress fra obx index fond.

Se artikkelen nedenfor om NEL i Finansavisen. Der skrives det at eneste større kjøper i NEL de siste dagene er indexfondet til DnB. Og at disse kjøpene skjer på autopilot. Og dette er helt riktig. Det er det som er hele kjernen i indexfond. Null tenking. Hvis du er på indexen blir du kjøpt inn.

Egentlig er dette enperfekt timing for indexfondet også. Rec har korrigert ned, det er mye spennende pågang og det nye EU direktivet er rett rundt hjørnet.

Hvis du er smart så øker du før DnB indexfondet, og andre tilsvarende fond, får sjansen til å gå inn. Og blir værende lenge. Rec skal langt opp. Opptaket til obx listen har egentlig liten fundamental betydning, men et av de sikreste kjøpssignalene som finnes.

https://finansavisen.no/nyheter/kommentar/2021/03/12/7641138/gjett-hvem-som-gruste-nel-kursen



Edit: sorry, skulle stå "eneste større norske kjøper..."
Redigert 16.03.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
Seiikya
14.03.2021 kl 15:27 17430

Tror denne uken kan bli god for REC-aksjonærer, da både TA og opptaket i hovedindeksen tilsier oppgang.

Hvem vet, plutselig smeller det til med noe stort fra Røkke også? Lov å håpe...
Slettet bruker
14.03.2021 kl 16:08 17134

Kaos i USA, eneste de bruker penger på nå er masseinnvandring wokness og cancel culture. SELG

Verden ligger åpen for Kina
Spurs8
14.03.2021 kl 16:10 17110

Kan du begrunne hvorfor?
Småplukker
14.03.2021 kl 16:31 16938

Innlegget er slettet
Herregud, skal vi måtte høre på løgner fra Trump-tilhengere her også? Kommunister??? I USA? Selv Bernie Sanders ville vært på høyresiden i Arbeiderpartiet!
Hold våset ditt for deg selv eller spre det i Qanon-forum!! Det er fler løgner i innlegget ditt enn en gjennomsnitts Trump-tweet, det sier det meste.
Redigert 14.03.2021 kl 16:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.03.2021 kl 16:32 16903

Hva er løgner, du som våser her. Stikk hodet i sande og tap penger du

Bernie er selverklært kommunist, han er ikke del av demokratiske partiet engang

Venstresiden i det demokratiske partiet styrer USA nå gjennom Biden. Har dere ikke fått med dere equity prosjektet? Det har ikke noe med penger og assets å gjøre mere likhet som i kommunisme

Utbetalinger nå tilsvarer 9% av pakken, de andre penge er for prosjekter fremover

Småplukk har nå låst tråden fordi han ikke tåler at noen sier sannheten og kaller andre for latterlig når de ikke mener det samme som han

Bernie kamuflerer at han er reinspikka kommunist, Bernie har hyllet Castro, hatt bryllupsreise til ussr, do the math


For en smålig stakkars fyr. Det er du som er løgneren her og snur det på hodet les selv https://slate.com/business/2020/10/economy-states-blue-red-trump-biden.html

Alle som ikke snakker REC opp kommer med vås... hoho Alt er kjøpssignal for denne sekten, solen kom opp på himmelen i dag KJØPSSIGNAL

Redigert 14.03.2021 kl 16:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.03.2021 kl 16:38 16819

Innlegget er slettet
Jeg tror at selv med en amerikanske middelklasselønn så skal du ikke jobbe så lenge før du har tjent mer enn de 2800 dollarene du får fra redningspakken.
Småplukker
14.03.2021 kl 16:38 16803

At du påstår det er kommunister som har kontrollen i det demokratiske partiet er i seg selv en så hinsides latterlig og patetisk løgn at du burde grave deg ned i skam.
Bernie Sanders er en selverklært tilhenger av sosialdemokrati - du vet, sånn som Norge drives. At han er kommunist er noe republikanere skremmer de uopplyste skvetne velgerne sine med. Men selv der begynner den plata å låte ganske så surt og lite troverdig.
At du også avslører at du har snudd sannheten på hodet og tror det er BLÅ stater som går med underskudd og reddes av de røde GOP-styrte, mens ALLE vet sannheten er det motsatte, er spikeren i kista for din troverdighet. Kutt ut våset ditt.
Redigert 14.03.2021 kl 16:41 Du må logge inn for å svare
MorganKane
14.03.2021 kl 16:42 16766

Jeg sa feil. Dette er det beste kjøpssignalet. Når sempolinen, eller hvem det nå er, drukner hele informasjonstråder i vas og rør. Les innspillene fra sempolinen. Og vurder selv hva hensikten kan være. Er det å opplyse folk eller er det å få vekk fokuset fra trådens egentlige innhold?

Også leser du startinnlegget på nytt også. Trist at man må stenge tråden, men sånn har det blitt. Men som nevnt, når folk som er negative prøver å fjerne fokuset fra det tråden egentlig handler om. Det er kjøpssignal det👍
Redigert 14.03.2021 kl 16:45 Du må logge inn for å svare
MorganKane
14.03.2021 kl 23:32 15756

Safari sier at obx index overgangen ikke får full effekt før mandag. Det er helt sikkert riktig, men poenget er at du får økt kjøpspress fremover. Om det kommer 18 eller 22 mars er ett fett.

Det er åpenbart at alt annet likt så skal REC (og de andre som blir tatt inn) kraftig opp i perioden fremover. Jeg tror imidlertid ikke ting blir likt. Jeg tror vi i tillegg får noen positive triggere. Seinest får vi litt innsyn i årsrapporten som er rundt hjørnet. Kanskje får vi det tidligere (seinest q1 presentasjonen, men nesten garantert tidligere)? Dermed blir kjøpspresset ennå sterkere.

Uansett, se hva Finansavisen skriver om de som har falt ut av indexen de siste årene. Hva tror dere den samme statistikken sier om de som ble tatt inn (lukter ikke særlig bra at FA ikke skriver om det, men sånn har det blitt)?

https://finansavisen.no/nyheter/kommentar/2021/03/11/7640682/bw-lpg-bw-offshore-dno-og-frontline-kastes-ut
Redigert 14.03.2021 kl 23:38 Du må logge inn for å svare
MorganKane
16.03.2021 kl 23:13 14933

Er ikke sikker på om denne er postet. Men her skjer det saker og ting. Polysil blir tatt opp på høyeste politiske nivå. Dette kommer garantert opp på møtet i Alaska. Kina vil bli tvunget til å importere amerikansk poly. Og det kommer til å skje relativt raskt. Ikke selg. Ikke trade. I hvertfall ikke den neste uken. For mange ting kan skje. Og da dobles kursen over natten.

https://www.bernreuter.com/newsroom/polysilicon-news/article/opinion-creating-an-alternative-pv-supply-chain-is-no-cakewalk/


Les spesielt følgende: The new House bill adds polysilicon to cotton and tomatoes on a list of high-priority sectors for which the government would have to create specific enforcement plans.
Redigert 16.03.2021 kl 23:28 Du må logge inn for å svare
MorganKane
16.03.2021 kl 23:23 14795

Det er absolutt greit at dette ikke er en walk in the park å få til. Ledig polysil kapasitet i Europa og USA er ikke i nærheten av å demme opp for produksjonen i vest Kina. Men hvor lite koster det Kina å importere de lusne 40 000 tonnene som USA har ledig for å stilne det verste bråket amerikanerne lager. Da får de nok litt fri. Og i tillegg så innfrir de mer av fase 1 avtalen. I tillegg så reduserer det noe av prispresset på polysil. Det er altså vinn-vinn-vinn for Kina.

Og vinn for REC.
Redigert 16.03.2021 kl 23:24 Du må logge inn for å svare
MorganKane
17.03.2021 kl 08:50 13963

Les også følgende:

Thus, polysilicon from Xinjiang has landed high on the political agenda in Washington, D.C.; consequently, PV project developers and installers in the U.S. have good reason to prepare for new restrictions on solar module imports

En enkel måte å komme rundt det er å åpne opp for import av amerikansk polysil. Det er relativt åpenbart. Så spørs det om kineserne svelger kamelen (hvis noen mener dette er en kamel). Jeg tror ja, JA! Med Biden i førersetet vil det være en helt annen stemning med gjensidig respekt i bunnen og ikke ville tweets i hytt og gevær som setter forhandlingene tilbake til null hele tiden...
MorganKane
19.03.2021 kl 00:32 13301

Ikke bare blir menneskerettigheter tatt opp i Alaska, men carbon avtrykk også. Da blir polysil fra REC gull verdt,


https://pv-magazine-usa.com/2021/03/18/making-ultra-low-carbon-solar-the-global-standard-to-decarbonize-the-pv-industrys-supply-chain/

Slettet bruker
19.03.2021 kl 07:14 12735

Hei, er det inn på OBX for RECSI idag?
Slettet bruker
19.03.2021 kl 07:33 12540

Helt enig med mannen fra Santa Fe, Røkke har overasket før, og gjør det igjen.

Her kommer en dobling leeeenge før GFS, tro kan som kjent flytte fjell !!

Bybonden ( spent til bristepunktet i dobbel forstand )
Slettet bruker
19.03.2021 kl 07:35 12492

Det har blitt skrevet på forumet at det er bare listen med selskaper som skal inngå i indeksen som blir offentlig i dag, og at første handelsdag med den nye listen er førstkommende mandag. Allikevel, man kan jo håpe at offentliggjøringen av listen i dag burde skape et visst kjøpspress. Vi får se!
uldiuldi
19.03.2021 kl 07:45 12362

Ja efter børs luk, så først handel bliver mandag.
Slettet bruker
19.03.2021 kl 08:06 12129

Er rimelig sikker på at short vil dekke inn i dag før den havner på hovedlisten:))
Ærligtalt
19.03.2021 kl 08:21 11917

Jeg er ikke så sikker... De kan vel ikke ha laft opp til kjøp av nesten 3 millioner aksjer i dag?

Eller vil vi se en absurd krysning av en gedigen post som resultat av en exitavtale?

Å dra med seg en større short neste uke virker jo risky... Men vi kan jo ikke utelukke at det er tilfellet her
omac
19.03.2021 kl 08:26 11839

Jeg er faktisk usikker på hvor mye Voleon vet og bryr seg om det fundamentale, såvidt jeg har forstått er det kun algoritmehandel de driver med og tipper de analyserer kurser på alle selskaper og børser og går inn når de ser mønster de mener de kan utnytte. Dette er spekulasjon

"At Voleon, we approach investment management through the prism of machine learning, in which flexible statistical models are applied to the problem of financial prediction. Rather than having humans look at individual events within the marketplace, machine learning employs statistical algorithms capable of detecting persistent effects across large swaths of data. Besides financial markets, there is a wide array of other real-life applications for machine learning, from medical diagnosis to weather prediction."
Redigert 19.03.2021 kl 08:27 Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
19.03.2021 kl 08:30 11772

I så tilfelle går vi spennende dager i møte...
nemi's
19.03.2021 kl 08:30 11759

Morsom lesing. Blir ikke greit for Røkke å finne noen som kan kjøpe polysil fra US. Men det er jo derfor ML er stengt.

Jeg har forklart dere dette i en evighet nå. At REC har en INTENSJON om å kunne restarte ML en gang i fremtiden.

https://www.dn.no/utenriks/usa/kina/handelskrig/isfront-under-toppmote-i-alaska-mellom-usa-og-kina/2-1-983770
Slettet bruker
19.03.2021 kl 08:33 11684

Tror heller ikke de vet mye om det fundamentale. Tror dette kun går på algo handel.

Som i dag blir det kjøpsignal ved 16.53 og og ligger 100 k aksjer ved salg rundt 16.12-16.15 når vi sluttet på 16.48 i går... gir ingen mening. Er så åpenlyst at kursen holdes tilbake. I går også var det stop loss på short signal rundt 17 kroner og fra dagen før der igjen, og det ble pøst på med aksjer rundt 17 kroner , nesten 500 k aksjer lå i sivet en stund fra 16.8-17 kr.

EDIT: nå ligger det 100k aksjer til salg ved 16.15 og ingenting opp til 16.5 nesten... Gir virkelig ingen mening... så lenge dette ikke er å holde nede kursen for de som er short... kall det hva man vil
Slettet bruker
19.03.2021 kl 08:38 11580

AKH er billig mener DNB.

Kan jo hende at DNB mener det er fordi selskapene under AKH paraplyen har potensiale.

https://finansavisen.no/nyheter/energi/2021/03/18/7644222/pareto-securities-aksjekursen-kan-doble-seg

De vil nok skape muligheter med den enorme veksten som er i sektorene Rec kan levere til. Uavhengig av Kina.
Slettet bruker
19.03.2021 kl 08:44 11480

Som vanlig et spill før møte så roer det seg ned. Uansett USA /Eu vil lage egne verdikjeder uavhenging av Kina.
Sa2ri
19.03.2021 kl 08:55 11277

Listen ble offentliggjort for lenge siden. Her er en av meldingene:

"BØRS: ADE, AKSO, NOD, REC GÅR INN I OBX MENS BW LPG, BWO, DNO OG FRO GÅR UT
Oslo (TDN Direkt): Adevinta, Aker Solutions, Nordic Semiconductor og Rec Silicon vil gå inn i OBX-indeksen på Oslo Børs etter børsens stengetid 19. mars 2021, mens BW LPG, BW Offshore, DNO og Frontline går ut.

Det fremgår av en melding fra Euronext Oslo Børs onsdag.

Inn på hovedlisten (Osebx) på Oslo Børs går Arcticzymes Technologies, Borregaard, Carasent, Kid, Pexip, Rec Silicon og Vow. De som går ut er American Shipping Company, Asetek, BW Offshore, Fjord1, Gaming Innovation Group, Olav Thon eiendomsselskap, PGS og Tietoevry, fremgår det.

NS, finans@tdn.no

Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70"

Det som kom i går var vektingen de ulike aksjene får i OBX'en fra og med handel kommende mandag.
Ærligtalt
19.03.2021 kl 08:55 11269

Vi får håpe de pisser i buksa snart, og at algoene ikke følges opp av kjøtt og blod med tanke på fundamentale forhold

Er glad jeg har økt det jeg kunne...

Lykke til alle sammen
ArnFinans
19.03.2021 kl 08:58 11204

Det er søtt at du trodde de skulle være bestevenner fra første stund, og at du trodde vi ikke visste at det var derfor ML var stengt.
Det er ikke du som har forklart dette. Det har RECSI klart å fortelle oss selv. Ikke lenge til åpningen nå da! :D

Ser du har jobbet med skrivefeilene dine Simen. Finner kun 2 stk her nå. Flott! Fortsett å øve, så blir nok dette bra til slutt.
Som du også sikkert snakket om i forrige terapitime, så blir du bare sykere av å skrive nedlatende innlegg til "de hjernevaska vennene dine" online.
Kom deg ut av sofaen, så kanskje du en dag vil få råd til å gjøre en investering i RECSI selv.
Pontuslufc
19.03.2021 kl 09:02 11112

I gårdagens episode av pengepodden (Nordnet) hadde de besøk av forvalterne av DNB Teknologi. Rec ble i denne forbindelse snakket litt om (ca 56 min).

Programleder: «Dere var jo langsiktige investorer i Rec, er dere helt ute der nå?»

DNB-forvalter: «Ikke helt, men nesten. Men det var jo definitivt en investering der vi så litt på pris/bok, der hadde de jo skrevet ned mer enn 90 % av den boken de hadde da de ikke hadde inntjening pr i dag. Jeg tror det vi tenkte var at dette er det selskapet som produserer renest polysilicon, hadde bra ledelse, det var rett og slett bare en politisk kamp mellom Kina og USA som ødela for dem. Der lå vi å ventet lenge og det var mye lidelse og kjefting internt basert på denne posisjonen. Så ble det jo et eierskifte der, vi var veldig fornøyd forrige eier og så har jo ny eier også vist seg å gjøre ting bra. Vi var med på reisen fra 2 til 20, i den ferden der var vi med å økte på og med på emisjon på 10 og så har vi på en måte trimmet ut å valgt andre ting i etterkant av det. Men jeg utelukker ikke at det kan bli bra, særlig med tanke på den batteriopsjonen de har. Jeg tror det er litt langt fram i tid, men de har to unike assets i Nord-Amerika som kan bli veldig mye verdt. Det er alltid slik med selskaper med god ledelse så kan ting bli bedre enn det man tror og akkurat nå sitter vi litt på gjerdet å venter på litt politiske beslutninger og også beslutninger fra Tesla som mener de har unik batteriteknologi men som faktisk henger litt på disse selskapene som skal opp til Nordvest USA å signere kontrakter, REC er en del av det spillet og vi føler akkurat nå at Risk reward har vært balansert.
Ærligtalt
19.03.2021 kl 09:07 11021

Med andre ord så tok de en kjempeflott gevinst... Samtidig som de vurderer ny inngang

Lykke til alle sammen :)
Slettet bruker
19.03.2021 kl 09:09 10969

Takk. Den har jeg ikke fått med meg.

Det understreker jo poenget litt. En opsjon her menes med at de er fryktelig billig nå, om ting som de planlegger for klaffer i fremtiden. Risikoen er om det klaffer eller ei.

Jeg vurderer det dithen at det er stor sjans for at det klaffer, langt over 50%. Om det klaffer vil kursen kunne gå alt fra 300-500% ganske lett. Jeg tror også enda høyere om silicon blir en stor greie innen batteri, noe jeg tror. Så jeg kan godt sitte med en grei posisjon i Rec og kjøpe på alt under 20kr når jeg har midler.

Akkurat nå har jeg dog kommet dit at jeg ikke øker mer, må handle mer i fond og andre investeringer først. Rec har blitt en stor post.
Slettet bruker
19.03.2021 kl 09:10 10947

2 unike assets! De sitter altså litt på gjerdet å venter på nye kontrakter REC mest sannsynlig kommer til å få. Er batteri delen som gjør at REC kommer til å havne i en veldig god posisjon. Alt peker på denne veien for REC. Unike assets.. uten tvil..

Får vi en avtale til med en batteri produsent(iflg rec konkurerer flere) så skal vi se at større aktører kommer til å ta større plass på aksjonærlisten.

Kan ta tid ja... men oppsiden er veldig høy og er ikke så mye som taler i mot fremtiden innen EV , solar etc...
Redigert 19.03.2021 kl 09:12 Du må logge inn for å svare
omac
19.03.2021 kl 09:10 10800

oen som har en formening av hvor mange aksjer som blir tatt ut av sirkulasjon når indeksfondene kjøper?
Ærligtalt
19.03.2021 kl 09:14 10732

Jeg er fremdeles fascinert av denne shorten, så her kommer et dumt spørsmål:

Må selve shorten settes manuelt, altså: Er det slik at et menneske inngår en call option på si... 3000000 aksjer hvorpå algoen mates med en call option den kan selge i markedet...Fortløpende og i takt med ordrebildet?
Nsxnsx
19.03.2021 kl 09:23 10586

Noen selger på 16.12,- ha ha ha....de burde muligens holdt seg til busskjøring. (Ikke at det er noe galt i å kjøre buss altså, men dere ser tegninga).
Gunnar88
19.03.2021 kl 09:32 10429

Og jeg likte tegningen! Jeg skjønner ikke hva de driver med. Hvis angstnivået er på det nivået bør de kjøpe fond asap.
Ærligtalt
19.03.2021 kl 09:47 10267

Jeg tør ikke å gjøre et forsøk på trade med 25% av beholdningen i dag, eller neste uke heller for den sakens skyld

Sannsynligheten for at shorten nå ikke klarer å slå tilbake angrepet oppover begynner tross alt å bli rimelig stor... Og da går det plutselig fort oppover igjen