Pnor - the next big thing.

Davinci_me
PNOR 14.03.2021 kl 14:34 12278

Petronor - the next big thing (Oljeselskap)
Navn: Petronor Limited
Ticker: Pnor
Notert: Oslo Børs under australsk flagg
Handles på ASK: Nei. ASK
Verdi: 1,12 mrd
Kursmål 1. juni: 2,20 NOK
Kursmål 1. juni: 4 NOK
Kurs 14.03.21: 1.15 NOK

Petronor er det eneste oljeselskapet (E&P) på Oslo børs som ikke har fått være med på oljefesten. Siden slutten av oktober har aksjen falt 30% mens brentolja i samme tidsrom har steget 66%.

Selskapet skal innfri krav om mer enn 25% free float for å noteres på hovedlisten. Dette er i nærmeste fremtid. Da vil det være horder av småsparere som kan kjøpe aksjen gjennom ASK (aksje spare konto).

Selskapet gjennoførte oppkjøpet av Hemla Holding sin eierandel, der man økte produksjonen til nær 4000 fat pr dag. 6000 fat ++ ventes om ikke lenge.
Det vil da øke produksjonen med nær 200% på under 6 mnd. Dette reflekteres pr dd. ikke i aksjekursen i dag.

Grunnen for at jeg eksponerer meg ganske betydelig på disse nivåene er emisjonen ble satt på 1,10 - en rettet emisjon. Selskapet har etter emisjonen fylt opp krigskassen med betyelig med cash. Selskapet tjener også rått med penger med en break even under 20 dollar. Selskapet øker sin eierandel in PNGF Sud from 10.5% to 16.8% - dette er sterk og en særlig gunstig deal. Man har i praksis tilegnet seg 4 mrd for 150 millioner kroner. 60*.

Dette gjorde det for en latterlig lav pris - 18 millioner dollar, dem betalte altså 18 millioner dollar for verdier nær 450 millioner dollar
> Highly attractive terms – average consideration of 2.9 USD/bbl2
> Substantial increase in production without any incremental G&A cost

Dette er kanskje en av de råeste oppkjøpene på et ferdig og klar produksjon site og med fører ingen utviklingskostnader. Man kjøper i praksis olje klar
for produksjon til under 3 dollar fatet. Når man skjønner at olja er nær 70 dollar fører dette til nær 50 dollar pr fat inn på bunnlinja.
Fra Q4 - PetroNor E&P reported Q4’20 results in line with previous guidance, with an EBITDA of USD 11.5m and net profit of USD 3.1m.

The company ended the year with USD 14m in cash and a net debt position of USD 4.8m, in line with expectations. Production was stable
at net 2,329 boe/day up 4% from 2019. Snitt i dette kvartalet var ca 48 dollar.>For Q1 vil snittet komme inn på over 60 dollar.
Videre etter oppkjøpet vil vi ha en produksjon rundt 4000 fat pr dag. og det er ventet allerede i Q2 med 60 dollar snitt pr fat net profitt på over
10 millioner dollar.

Lave kostnader, høye marginer + vekst er nøkkelen til suksess i Pnor.
Pnor har særlig mange triggere i tiden fremover som kan utløse kursrally. Her er et par utvalgte.
- Avtalefrist forhandlinger nytt oljefelt PNGF Bis (Kan ventes når som helst)
- Myndighetsgodkjennelse Nigeria Aje
- Flytting av selskapet fra Australia til Norge
- Avklaring Senegal lisenstvist
- BP skal borre på A1 i Gambia

Komplett liste over triggere kan dere se fra en meget dyktig skribent.
https://finansavisen.no/forum/thread/130502/view/3198950

Uten sammenligning for øvrig hadde jeg Magseis og anbefalte den sterkt rundt 1 kr, Magseis er i dag over 5 kr. Dette blir mitt nye hovedcase og jeg tror vi får en snarlig dobling.

Pareto har kursmål 1 kr nå, og det ventes flere doblinger av kursmål i tiden som kommer, dette vil være kursdrivene. SB1M har allerede i dag kursmål på
2 NOK. Ved opptak til hovedlisten vil oppmerksomheten og dekningen øke av selskapet. Jeg føler meg derfor trygg på at et kjøp av aksjen på disse nivåene, rett over emikurs - god value opp til 1,50.

Innen 2023 har selskapet et uttalt måle å nå 30.000 fat pr dag i produksjon pr dag - det vil gi på 65dollar - gir det en Revenue på 2 millioner dollar pr dag som implisitt gir en omsetning
på ca. 712 millioner dollar i 2023, dette er to år til.
Idag er dagsprod omlag 2600 fat pr dag, og med 45 dollar pr fat i Q4 kom resultatet likevel inn med 10 millioner dollar i EBITDA. Så kan man bare forestille seg når
selskapet nå etter oppkjøpet produserer nær 4000 fat pr dag med oljepris 65. Her blir d mye cashflow. Denne cashen er tiltenkt ekspansjon og nye oppkjøp av mindre Assets.
Jeg tror selskapet med den cashflowen som er nå, vil ha store muligheter til å nå målet om 30.000 fat pr dag innen 2 år. Det vil kunne gi selskapet en prising
x10-15 i dag.
Ved 30.000 fat olje på pris 65 dollar er det 712 millioner dollar, med BE (break even) under 20 dollar. Her kan man om to år få et selskap som levere gigantiske
overskudd.
Ved konservativ P/E - på 6 der man kan sammenligene seg med andre Sub Sahara oljeselskap, vil selskapet handels om mot en Mcap 4,5 mrd. Da er dette utelukkende olje delen. I tillegg kommer potensielle gass forekomster med Aje, som er enorme. Ved oljepris på 85 dollar om 2 år, vil selskapet justeres mot en mcap på 10 mrd

med PE 6. Det er tigangen fra dagens nivå på to år. Det store spørsmålet er hvilken PE man skal legge til grunn. I forwardrentekurven til DNB, kan man forvente at
prisingen på verdiaksjer vil ta seg drastisk opp når rentene stiger igjen. Altså folk/investorer/instutisjonele er villige til å betale mer for å eie faktiske aksjer som
tjener penger. I samtale med analytiker er det påstått at man kan forvente en PE konsensus på Sub Sahara oljeselskap på mellom 12-15. Skulle dette slå til
vil en prising på omlag 15-20 mrd. Dette er omlag 1300-1800% over dagens kurs.På to år er dette ekstreme tall.
Pnor vil nok tiltrekkes seg mange langsiktige investorer i tiden fremover, det at man nå får handlet nær emikurs i et oljeselskap som faktisk tjener gode penger
og som er i vekst fasen, er en gavepakke i mine øyne.

Søk informasjon gjerne via den nye presentasjonen av selskapet som jeg legger ved. Mange av oss som har vært med en stund hadde forventet at vi skulle være
over 2 kr nå, og at emi ble satt på så lavt var skuffende. Men for nye aksjonærer er det gavepakke. Å være tidlig ute før alle triggerene og det åpnes for
ASK, er etter mine øyne en sjelden god mulighet.
Det beste med selskapet nå, a de ved 4000 fat tjener såpass godt at dem vil være i stand til å finansiere videre oppkjøp uten videre kapitalhentinger, forventet
cashflow neste året er formidabelt på 60 dollar.

https://petronorep.com/.../20210311_pnor_company...
thief
17.03.2021 kl 13:08 3315

Så du mener folk selger på 1.15kr pga Senegal??🙂PNOR er sykt underpriset uansett hva som skjer i Senegal. På tide folk gjør leksene sine,men blir færre og færre av dem på børs.De går inn med beina først, ikke hodet😂
Foreigner
17.03.2021 kl 13:12 3310

What can I say... People have no patience... and people know other people have no patience either.. so... I will wait until 2023, but can see the behaviour pattern how people justify their sales🤷‍♂️
smaa
17.03.2021 kl 13:13 3303

Først takk til FkL for gode og informative innlegg og oversikter. Det er en merkelig aksje som ser ut til å være upåvirkelig samme hvor gode nyhetene er.
Hvorfor ingen nyere anbefalinger, skal noen inn først?
Og du thief er evig optimist, vet ikke hvor mange ganger jeg har lest om alt som skal komme, men man blir litt lei det samme om og om igjen.
Vi får håpe ledelsen snart kommer med noen drivende nyheter.
thief
17.03.2021 kl 13:27 3267

Om alt som skal komme?ja, har det ikke kommet masse allerede??Tre nye avtaler og forlik i Gambia, vil vel si det er synonymt med "alt som skal komme"🙂At folk gir bort aksjene er ikke min feil. Så selskapet har levert akkurat som flere av oss har trodd,men kursen henger etter.Hadde kursen reflektert hva vi har fått av meldinger,hadde ingen klaget 🙂Så hvorfor skal jeg ikke være positiv,når selskapet leverer hele tiden.Det lever jeg meget godt med,for kursen vil reflektere verdiene etterhvert.Så bedre at selskapet leverer og kursen kommer,enn som flere andre.Der selskapene blåses opp på luft,de leverer ikke og kursen slaktes
Opp+
17.03.2021 kl 13:40 3239

Avtale med partner og boring på A4 er den største triggeren vi har. Ligger så ekstremt mye olje der, så det vil være en game changer for selskapet.
søkeren
17.03.2021 kl 13:41 3237

Dine innlegg er preget av naiv optimisme, de påvirker ikke kursen. Skal kursen opp må selskapet tilkjennegi hva hvordan de skal fordele framtidige overskudd.
(se til Pan)
Det er ikke kursdrivende nok for kortsiktige investorer at selskapet skal vokse og tjene penger.
Slog
17.03.2021 kl 13:44 3276

Kursutviklingen minner meg om PRS FØR den knakk under 1kr og så steg noe saftig . Ser nok knekk under 1kr på pnor også
thief
17.03.2021 kl 13:46 3998

Morsom du😂Så du mener selskapet må komme med utbyttestrategi for at kursen skal løftes,har jeg hørt det også.For det gjør alle andre selskaper eller?
søkeren
17.03.2021 kl 13:53 3969

Om de ønsker kursløft så må det til. (Det er mange selskap tar opp lån for å betale utbytte. )
thief
17.03.2021 kl 13:55 3961

Ja,for ingen aksjer stiger uten utbytte🙂Det blir bare for dumt. Flesteparten av aksjene på ose betaler 0 i utbytte.Og hvertfall ingen av knøttene.
søkeren
17.03.2021 kl 13:57 3942

Det stemmer nok. Det er mange investorer som lar seg lure av fremtid visjoner - om den "grønne bølge".
zedyz
17.03.2021 kl 13:58 3940

Håper virkelig ikke de begynner med utbytte med det første, vil heller at de tar de pengene mot vekst enn at hver aksjonær får en sum på konto.
Opp+
17.03.2021 kl 14:01 3925

Søkeren, dette blir for søkt. Du bør søke etter litt mer kunnskap.
Finn deg noen utbytte aksjer om det er det du vil ha.
søkeren
17.03.2021 kl 14:01 3922

Jeg forventer heller noe utbytte de nærmeste år, men det må være en strategi for at det skal komme.
FkL
17.03.2021 kl 14:05 3908

Når det kommer til kunnskap om og forståelse av PetroNor og selskapets verdi, både nåværende og fremtidige, så er det få som kan matche Thief her inne.. Legger inn et ekstra punktum der i tilfelle noen ikke forstod at det ikke er en diskusjon.

Selskapet er betydelig mer verd enn det som gjenspeiles i aksjekursen og det er heller ikke diskuterbart. Som analysene, til og med uten de siste nyheter, viser så snakker vi om et betydelig løft.

Det er vel også innlysende hvilke mekanismer som påvirker kursen om dagen? Det regner jeg med at alle har forstått ut i fra det økte volumet vi så rett etter emi.
søkeren
17.03.2021 kl 14:07 3896

Jeg har ikke diskutert selskatets verdi. Kun kursutviklingen.
FkL
17.03.2021 kl 14:16 3863

Da vet du godt at din utbyttestategi ikke har noen relevans for dagens kursbilde og at det aldri vil være relevant for selskaper i denne kategorien verken på kort eller mellomlang sikt. Det er selvfølgelig også noe investorer vet.

Kursutvikling vi nå ser, på kort sikt, er knyttet til helt andre mekanismer. Deriblant storstilt bytting av aksjer.
Bsingh
17.03.2021 kl 14:17 3859

Mener at de allerede har løst free float, og truffet 25% her, nettopp for å innfri krav om å komme på hovedlisten? Dette er en del av en langsiktig strategi som jeg ser det. Om du har en kort tidshorisont, så spørs det hvor mye de rekker å innfri innen du skal selge. De driver og bygger et robust selskap her. Kanskje kursen ikke er der den burde være i dag, men jeg har hvertfall tro på flere års sikt. Tenker det er bedre å legge stein for stein, enn å bygge et stort luftslott som får folk til å hype den i alle kanter, for så at den skal kollapse. Jeg tror at vi vil bli litt mer attraktive, når vi kommer over på hovedlisten, og vi faktisk begynner å se ting i pipelinen bli ferdigstilt. Jeg tror folk er ivrige på at flere avtaler closer, så man faktisk ser at det er mer enn bare prat.
søkeren
17.03.2021 kl 14:22 3837

Jeg er ikke uenig i det du skriver. Det er luftslott nok på børsen. Jeg startet innleggene i dag med den stadige hausingen av kursen og hvorfor intet skjer med den.
Bsingh
17.03.2021 kl 14:29 3809

Det må være lov å kommentere det også så klart. Mitt svar var mer ift. de 10% du snakket om av aksjer i omløp. Det besvarer litt det du snakker om mtp. strategi for aksjonærene. Syntes også det er bra at fokuset ligger på å bygge et bra selskap, og ikke gjøre småaksjonærer fornøyde i det korte løp.
Jeg syntes ikke at kursen er så fair nå, men tror også vi kommer til et stadie, der dagens kurs egentlig ikke blir så viktig. Det lureste i mine øyne, er å benytte seg av kjøpsmuligheten som ligger der i dag. En så solid knøtt, som er så lavt priset, tror jeg er et godt utgangspunkt, om man har tid til å sitte noen år. Om man har fulgt med her på forumene i det siste, vil man også se at aktiviteten uten tvil tar seg mer og mer opp , volumene øker mer, og det bobler litt mer i gryta i dag, enn hva det gjorde i går.
søkeren
17.03.2021 kl 14:37 3778

Det er meget bra at selskapet kan bli en solid "knøtt". For oss som kom med ( på store lovnader) fra APCL så synes jeg kursutviklingen har vært elendig.
Slettet bruker
17.03.2021 kl 14:42 3771

APCL er langt i fra det PNOR er i dag.
Forøvrig gikk APCL fra 1 kr til 12 kr..
Redigert 17.03.2021 kl 14:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.03.2021 kl 14:43 3763

thief eller andre.

Kan man ikke stole på Invettech og dems analyser ?

Automatisk teknisk analyse. Middels lang sikt, 12. mar 2021
PetroNor E&P Limited ligger i en fallende trendkanal på mellomlang sikt. Dette signaliserer økende pessimisme blant investorene og indikerer videre kursnedgang for PetroNor E&P Limited. Kursen har brutt gjennom gulvet ved 1.16 kroner i en rektangelformasjon. Etablert brudd vil signalisere videre nedgang til 1.02 kroner eller lavere. Aksjen har støtte ved cirka 0.92 kroner og motstand ved cirka 1.36 kroner. Volumet har tidligere vært høyt rundt kurstopper og lavt rundt kursbunner. Dette svekker den fallende trenden og kan være et tidlig signal om et kommende trendbrudd. RSI-kurven viser en fallende trend, noe som understøtter det negative trendbildet. Aksjen anses samlet sett teknisk negativ på mellomlang sikt.
Anbefaling en til seks måneders sikt: Selg

Bybonden ( vurderer inngang )



FkL
17.03.2021 kl 14:53 3733

Både ja og nei. En teknisk analyse tar kun hensyn til diverse målekriterier og vet egentlig ikke hva en aksje er verd. Det den forsøker å si noe om er hva tidligere aktivitet i markedet gir av signaler for fremtiden. For noen så er dette en fasit. Derimot så sier det ingenting om den faktiske verdien til et selskap eller hva som kan være øvrige faktorer som vil påvirke kurs både positivt eller negativt. Det blir litt som religion, man må ta et valg og bestemme seg for hva man skal «tro» på.
Redigert 17.03.2021 kl 15:04 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
17.03.2021 kl 15:07 3672

Her tenker Panoro litt annerledes. De har begynt å snakke om utbytter selv om de på mange måter kan sammenlignes med Petronor. Fra siste presentasjon :

Fully Financed ...
→ For all foreseeable capex ...
→ ... providing production growth to
~12,000 bopd by 2023e ...
→ ... with additional flexibility through an up to US$ 20 million working capital facility to manage working capital
→ and US$ 50 million accordion option ... and Positioned for Dividends
from 2023
→ Backed by strong and steady free cash flow generation from diversified asset base


Altså ikke bare ekstraordinært utbytte ifm. salget av OML 113. Må personlig si at jeg tviler. For meg synes det mer fornuftig å nedbetale gjeld og utvikle selskaper videre.
tuja
17.03.2021 kl 15:08 3669

Robotanalysene til invesstech er kun ett hjelpemiddel som mye baserer seg på formasjoner og støtte/motstandsnivåer. Som Fkl sier, så har det ingenting med verdier og framtidsutsikter å gjøre. Har selv abonnement, og bruker det ikke slavisk. kun som ett av flere hjelpemiddel. PNOR er nå skikkelig rigget for veks, noe invesstech ikke har med i sine parameter.

:)
søkeren
17.03.2021 kl 15:17 3637

Beklager at jeg legger meg bort i diskusjonen.
Panoro har jo oppnådd det de ønsket, de har fått opp aksjekursen og fått nye større investorer.
Fluefiskeren
17.03.2021 kl 15:21 3624

Jeg skal ikke motsi deg på det, men det kan jo være et toegget sverd på sikt.
FkL
17.03.2021 kl 15:29 3592

Ja, jeg synes dette er en dårlig strategi i denne fasen av Panoro’s liv og forventer at PetroNor bruker sine inntekter på å utvikle selskapet.
Redigert 17.03.2021 kl 15:32 Du må logge inn for å svare
raggaren
17.03.2021 kl 16:04 3507

Det blir nok utbytter i Pnor også men ikke i dag, om noen år vil jeg tro at selskapet har så store overskudd at det vil være rom for utbytte. Det er normalt at selskaper med milliardoverskudd utbetaler utbytter det er jo derfor de store gutta investerer hundrevis av millioner, de driter i hva aksjekursen ligger på i dag fordi de vet at gulrota er noen år frem i tid:-)))
Slettet bruker
18.03.2021 kl 07:22 3057

Det har nok (dessverre) med at de som fikk tildelt aksjer på 1,1 NOK tar en gevinst, samt at Telinet selger(som forøvrig burde være tomme nå).
Fundamentalt i aksjen er det en betydelig verdiøkning med det er p.t ikke representert i aksjekursen.
Gunz
18.03.2021 kl 14:16 2815

Om 1,180 ryker kan det gå fort oppover - spesielt om vi får oljepris på >70USD igjen snart :)
Fluefiskeren
18.03.2021 kl 16:11 2687

Aksjen er «litt kjerringa mot strømmen» i dag også. Oljeprisen raser og drar med seg det aller meste innen olje nedover. PNOR stiger....

Lå inne med kjøp på 1,13 før idag. Da var siste omsatt 1,132. Man jammen ble jeg for gnien gitt. Uansett. Enhver oppgang er bra.
thief
18.03.2021 kl 16:43 2637

Jeg fikk 8k på 1.126🙂Ikke akkurat så mye jeg fikk,men alle monner drar osv!