10 års binding til 2,7%

hgsd300
RENTER 15.03.2021 kl 09:29 1045

Har et tilbud fra banken med 10 års binding og avdragsfrihet til 2,7% nominell rente. Så havner vel på 2,8 effektiv.

Noen som har tanker rundt dette ?

Slettet bruker
15.03.2021 kl 10:00 983

2,7% fast rente i 10 år virker å være et konkurransemessig OK tilbud........Ikke noe svar på hva som er lurt, men ville stilt meg 3 spørsmål/vurderinger :

1. Hvor renteutsatt er jeg - hvordan ser min økonomi ut ved feks en renteoppgang på 3% ? Går ut fra at du har en flytende rente som er ca 1,25% billigere enn fastrenten. Gå inn og sjekk effekten på en lånekalkulator Effekten av en renteoppgang blir en god del mindre enn de fleste tror hvis de har annuitetslån fordi avdragsbiten synker betydelig når rentedelen øker.....

2. Er dette en bank som gir underkurs til kunden dersom man går ut av fastrenteavtalen førtidig og renten har steget - eller ikke ? En god del banker gjør ikke det - og sitter på en måte bare på den ene siden av bordet - at du skal betale en overkurs dersom renten faller og du vil "ut".

3. Om jeg ønsker en sikkerhet - og litt som Ole Brum - ja takk begge deler. Kanskje er det et lurt alternativ å dele lånet 50/50 i en flytened del og en 10 årig fastrente ?
Da beholder du også en fleksibliltet til å betale ned den flytende delen førtidig - uten komplikasjoner - dersom du skulle ønske det.

Jeg har valgt å holde meg på den flytende renten - mest fordi jeg tenker at sannsynligvis - dersom renten stiger går verden bra - da går det bra med meg - ihvertfall økonomisk - og vice verca. Er man i en posisjon hvor man ikke er "komfortabel" med en høyere rente er 2,7% fast i 10 år er godt alternativ - kanskje på deler av lånebeløpet.
Redigert 15.03.2021 kl 10:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.03.2021 kl 10:10 939

Jeg kommer garantert til å binde renten på studielånet med ti nye år selv om det sikkert er frarådet. Det skal ikke mye oppgang til før jeg kan begynne å tjene på å betale ekstra i måneden hvis renten stiger. Jeg tenker at det kan nesten ikke bli billigere renter enn nå, så får vi superinflasjon og høye renter så tjener man stort på å ha bundet rentene.
hgsd300
15.03.2021 kl 10:19 906

Takk for utfyllende svar Kator.

Støtter meg til teorien du har i siste avsnitt.
Slettet bruker
15.03.2021 kl 10:33 872

Skal man være fryktelig ordentlig kan man jo lage en hybrid - nedbetal ekstra på lånet hver måned med differansen mellom flytende rente og fast rente - tvungen sparing/vende seg til høyere rente..... så ordentlig er dessverre ikke jeg....har brukt innsparingen på lånet til å øke aksjeeksponeringen min. Men kan være et tips..
Redigert 15.03.2021 kl 10:33 Du må logge inn for å svare