PEN - Årets vinneraksje - noe oppside igjen?

Spitzer
PEN 13.10.2018 kl 01:56 25670

PEN har tre eiendeler:
8,333% av Dussafu, Gabon
6,502% av OML-113 (bl.a. AJE) i Nigeria (12,19 % revenue interest, 16,255% paying interest)
87,5% av Sfax Offshore Exploration Permit og Ras El Besh Consession (operatør).

PEN har fort tiden produksjon både fra AJE og Dussafu.
I Tunisia har PEN handa på rattet selv - som operatør. Melding om fornyet lisens for Sfax (fornyes hvert 5. år?) kan komme når som helst nå. Informasjon selskapet har kommet med i presentasjoner tyder på at de langt på vei har sikret partner (farm-in) og kan gjøre i gang borring av to brønner rimelig raskt. PEN Tunisia har ferdig organisasjon med betydelig varelager (verdimessig) i form av risers, flowlines m.m. som trolig skal brukes ifbm. kommende produksjonsbrønner. Strukturen er på plass - venter bare på startsignalet i form av godkjenning fornyelse av lisensen.
Blir spennende å se hva de får ut av dette.

For OML-113 er det AJE-funnet som har vært i fokus og der verdiene ligger pt., men det ligger betydelige andre leads og prospekter på lisensen som i liten grad har vært løftet frem. For PEN sin del, tror jeg, handler det bl.a. om at de vil ut av Nigeria. Hvorvidt de klarer det nå eller om de må vente til JV har sikret prosjektfinansiering til å ta størstedelen av investeringskostnaden for videre utvikling av lisensen - det gjenstår å se.
Uavhengig av salg eller ei - jeg tror vi står foran en mer aktiv fase knyttet til AJE de månedene som kommer. Eiendelen synes å ha ligget brakk for lang tid, med unntak av den relativt stabile oljeproduksjonen. Blir spennende å se hva nytt som kommer vedr. AJE. Jeg tror det kommer en hel del avklaringer ila Q4.

Så har vi gullklumpen - Dussafu. Det har vært skrevet mye om denne i tidligere PEN-tråder.
Som kjent - vi har nådd first oil fra to produserende brønner fra det opprinnelige Tortue-funnet. Vi vet ennå ikke flow - her ventes melding innen kort tid. Operatør BWO har pre-drill estimat på 10000 - 15000 boed.
I mai ble det gjort funn i vestre flanke av Tortue. Funnet vil gi betydelig oppgradering av reserver og oppdaterte reserver er ventet å foreligge før BWO har sin Q3-presentasjon mot slutten av november.
I juli ble det gjort funn på Ruche NorthEast (tidligere prospekt 6). Det ble borret en appraisal-brønn 800 meter fra brønnen. Vi venter ennå på estimat av størrelsen på funnet, men mye tyder på et veldig bra funn. Det vil, sammen med tidligere oljefunn i Ruche, danne grunnlag for videre utvikling av feltet og oppgradering av reserver.

Pga det oppløftede funnet i vestre flanke Tortue vil fase 2 etter alle solemerker innebære 4 nye produksjonsbrønner på Tortue (var opprinnelig tenkt kun 2 nye i fase 2 og ytterligere 2 i fase 3). Videre er det angitt at det trolig vil bli to nye letebrønner knyttet til greater Ruche. Her ligger bl.a. Mupale og prospekt A og B. De to sistnevnte er mulige "elefanter" - men ligger kanskje på for dypt vann til å bruke jack-up-riggen Borr Norve?

Mye spennende på gang på Dussafu i 2019. Tidligere estimater antydet en lønnsom utvinning fase 1, Dussafu. Det med oljepris under 60 USD/fatet. I og med at FPSOen nå ligger på feltet og produserer så vil det være vesentlig mindre kostnad per ekstra brønn som borres og kobles opp enn ved fase 1. Lønnsomheten vil styrkes fundamentalt fra 2020 når Tortue produserer fra 6 brønner.

Blir spennende å se om de får innarbeidet reserver også fra Ruche NE eller om det bare blir Tortue i denne omgang.

Er mye jeg positivt jeg kunne skrevet om både BW Energy og mannskapet de har til å lede utviklingen av Dussafu - med betydelig erfaring fra nabofeltet Etame, eller om et veldig bra styret til å være et lite E&P-selskap.

For min del er PEN min største investering. Jeg er trygg i denne bla. pga produksjon per i dag som danner et økonomisk fundament som bare vokser seg sterkere med økte oljepriser og økt produksjon, med spennende eiendeler hvor det foreligger klare planer for videre utvikling (men unntak av AJE som vi venter på bedre og raskere progresjon) og en kompetent styre med gode kontakter.
Synes også at eiersiden begynner å bli spennende hvor institusjonelle selger seg ned og ut og inn med investorer som forhåpenligvis vil noe med selskapet.

Her er en oversikt over hva som kan være verdt å merke seg i tiden som kommer:
(ikke nødvendigvis akkurat denne rekkefølgen)

· Endelige flow-tall fra fase 1 Dussafu
· Oppjusterte reserver Tortue (og kanskje Ruche NE også?)
· FID Tortue fase 2 (inkl. to appraisal-brønner i utvidet Ruche-område – kanskje Mupale?)
· Lisensforlengelse i Tunisia
· Farm-out Tunisia
· FID Sallom – Tunisia (to produksjonsbrønner) og kontrahering av rigg
· Resultat at studiet på AJE vedr. Turonian oil-rim.
· AJE FID 1-2 brønner Turoian oil-rim
· AJE FID Turonian gas development
· Prosjektfinansiering AJE
· Mulig salg eller farm-down AJE.

Se også opp for endringer på eiersiden.

Årets vinneraksje - noe oppside igjen?
Ja, jeg mener det er betydlig oppside.
I begynnelsen av september var oljeprisen ca 78 USD og PEN ble tradet mellom 20 - 23 i hele september. PEN og BWO har i grunnet fulgt hverandre til en viss grad i og med at begge er eksponert mot Dussafu, men PEN har falt ulogisk mye vs BWO. En bør ikke bare se på aksjekursen - men markedets prising av selskapet (aksjekurs * antall aksjer). PEN er et lite selskap, men ut fra eiendeler, cash, reserver og forventet produksjon.....you to the math :)

PEN forblir min foretrukne aksje med betydlig overvekt i porteføljen.

Anbefaler deg som vurderer å investere i aksjen - sett deg ordentlig inn i selskapet og hva som ligger av muligheter og utfordringer - da står du stødigere også når markedet generelt korrigerer (selv om PEN kursmessig ikke går klar) så gripes en ikke av panikk - en vet hva en eier.
Redigert 21.01.2021 kl 08:52 Du må logge inn for å svare
Spitzer
13.10.2018 kl 01:57 13016

Off - wall of txt - sry.
startw1n
13.10.2018 kl 02:04 12986

Fabelaktig fremleggelse av høydepunktene, Spitzer! Du leverer alltid!
Spitzer
13.10.2018 kl 02:16 12974

Skrev at PEN har tre eiendeler.

De har jo også en del cash (over 20 MUSD etter emisjonen - inkl. cash i PEN Tunisia). De har levert fra seg Hammamet i Tunisia og må betale 2 MUSD i penalty fee (dette var varslet allerede ved overtakelse av DNO Tunisia at det trolig ville bli utfallet). Videre er regnskapsmessig verdi av varelager i Tunisia veldig lav, mens reell verdi er rundt 8 musd.
PEN har også en betydlig utsatt skattefordel, men den er vanskelig for PEN å utnytte slik PEN fremstår i dag. Kan være som en god bonus for overtakende selskap dersom noen vil kjøpe opp PEN.

Utsatt skattefordel er knyttet til Norge og kan ikke nyttes til offshore-virksomhet. Dermed ikke uten videre lett å få utnyttet denne. Likefullt - den ligger der som en fremtidig opsjon.
gunnarius
13.10.2018 kl 09:42 12811

Veldig bra Spitzer.

Bare for å dra den litt videre og Tunisia. Trolig vil resultatet av en farm in partner medføre en materialisering som betyr noen små NOK per PEN aksje. Helt umulig å forskottere eksakt, men markedet vil trolig erfare noen små NOK per aksje.

Videre vil også en forlengelse sannsynligvis bety at PEN lanserer planene ifm. boring Salloum. Garantert jobbes det parallelt med utviklingen av Salloum prosjektet. En mulig farm in partner og boringen på Salloum skal bli interessant å følge videre. Poenget er at Salloum per i dag ikke er innbakt i analytikernes kursmål. Iallefall ikke for Arctic. Med mer kjøtt på beinet her vil dette bli naturlig. Har full tillit til ledelse og styre og tror bestemt at de leverer varene. Husk på at PEN har holdt på i år med å finne et lukrativt og interessant M&A objekt og da kommer ikke selskapet opp med et junk-asset. Her har garantert PEN gjort alle de forundersøkelser og tatt forbehold som skal borge for suksess i Tunisia. Synes også at den dokumentasjonen som ble lagt ut på hjemmesiden og ellers meldt i markedet, vitner om noe slikt. Dette Tunisia prosjektet er ikke et stunt i affekt, men nøye vurdert. Melding ifm. Tunisia, når som helst som du skriver.

På Aje tror jeg som sagt på snarlig salg. Også her kan komme noe når som helst eller en intensjonsavtale (LOI) om salg. Men forutsetningen vil trolig være at simulerings- og modelleringsstudien ifm. Oil Rim Turonian - som skal danne grunnlaget for Oil Rim Turonian utbyggingen - først foreligger. Deretter eller parallelt funding (prosjektfinansiering) . Jeg har fått fra PEN at denne studien er på vei. Ble sagt for et par uker siden. Bør ikke være langt unna. MXO estimerte 3 mnd. varighet fom. medio juni.

Hva som ikke vites per i dag er hvordan en off-taker som Glencore vil agere rent funding-messig. Align Research skisserer off-taker som kilde til funding Aje, trolig med innspill i rapport/analyse fra MXO. Forresten MXO opp 20% på fredag, men sier i praksis veldig lite, dog kan bety noe. Vi får følge med i neste uke.

Det var interessant hva AIE skrev at Glencore var en av flere tilbydere ifm. off-taker rollen på Dussafu. Dette kan bety at Glencore kan få en nøkkelrolle både på Aje og Dussafu i fremtiden, hvor mulighet for finansiering ligger innbakt i kontrakten. Etter hva jeg har forstått ligger funding inne i den kontrakt som i sin tid ble inngått for Aje, men at partnerskapet har sondert litt rundt for å finne alternative/bedre kilder til finansiering. Kanskje det kan bli RBL, men jeg tror mest på en off-taker løsning.

Hva gjelder oljeprisen er den rimeligvis beroende på den globale situasjonen, men ikke så sterkt tilknyttet at om forholdene tilsier det kan oljeprisen til en viss grad "seile sine egen sjø". Dvs. oljeprisen kan faktisk - under helt spesielle forhold - trumfe den globale ståda.

Når det gjelder oppside i PEN - vil faktisk mene at feiringen ikke har beynt. Det er iallefall plenty med kake igjen, selv om gjestelisten til gildet har skrumpet inn og det ble meldt avbud. Blir forundret om ikke noen av de som ugyldiggjorde sin invitasjon ikke søker på nytt om å få delta i feiringen. For min del ses etter festlig lag ved at datta skrus på hver morning i forventning om at noe av det som ligger fast blir meldt, trolig før Q3.
Redigert 13.10.2018 kl 10:18 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
13.10.2018 kl 09:52 12772

Spitzer

Panoro har 100 % paying interest på Sfax og Ras El Besh Concession og 87,5 % participating interest.


Redigert 13.10.2018 kl 10:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.10.2018 kl 10:00 12705

Meget bra trådstart Spitzer.
99999
13.10.2018 kl 10:43 12586

Ved salg av verdier i Nigeria er det ikke muligheter å kjøpe en andel av et norsk oljefelt og trekke fra framførebart skatte tap på inntektene?
Slettet bruker
13.10.2018 kl 10:43 12568

Presentasjonen på Paretokonferansen gir et godt bilde av selskapet:
http://www.panoroenergy.com/wp-content/uploads/2018/pdf/Panoro%20Corporate%20Presentation_Sept%202018%20WIDESCREEN%20v3.pdf
bmw5
13.10.2018 kl 13:04 12369

Spitzer! Bra skrevet. Her var det mye bra informasjon samt Møresilda `s Pen presentasjon. Denne Pen strengen er årets beste med hensyn til informasjon for nye investorer. Jeg håper nå at investorene ser potensialet i Pen. Bra blir det åkke som.
PetterX
13.10.2018 kl 15:20 12205

Flott tråd Spitzer. Kudos til deg.

Jeg er som Spitzer tungt investert i PEN, og sitter klar med mye krutt dersom kursen skulle fortsette sørover. 2018 har vært et fabelaktig år, men jeg tror 2019-2020 kan bli like bra.
Redigert 13.10.2018 kl 15:20 Du må logge inn for å svare
gunnarius
14.10.2018 kl 11:29 11769

Per i dag er det i praksis Russland og Saudi-Arabia som har ballegrep om oljen. Etter hva det skrives på twitter skal angivelig disse to landene i september ha inngått en avtale seg i mellom om fordelig av mulig surplus, særlig om Trumps strategi mot Iran implementeres fullt ut. Det skal så fryktelig lite til før oljeprisen fluktuerer i den ene eller andre retningen, med mest fokus på prisøkninger. Venezuelas produksjon har over lengre tid stupt og ligger i dag på rundt 1,2 mill. fat per dag. Det forventes at denne produksjonen innen kort tid vil synke til under 1 mill. fat om dagen. I tillegg har man all uro og mulige feider globalt, som uventet kan bringe oljeprisen sky high, gitt det p.t. er marginal buffer til stede. Mye vil avhenge av hvordan Trump regulerer sanksjonene mot Iran nå i november.

Et moment som er kommet inn i diskusjonen fra uventet hold utgjøres av denne journalisten (Saudi-Arabia) som angivelig skal ha blitt partert i S-A´s generalkonsulat i Istanbul. Her kan man se for seg en politisk skvis som medfører trass og hevn fra S-A´s side, som kan slå ut i oljeprisen. Med så syltynn balanse som det nå er i etterspørsel vs. tilbud skal det fint lite til for å forrykke denne balansen.

Fra Q2 og IEA-tall:

What needs always to be borne in mind is that the balance between the world oil supply and demand is very delicate. According to the International Energy Agency (IEA), the body that “works to ensure reliable, affordable and clean energy for its 30 member countries and beyond”, global supply in the second quarter of this year stood at 98.98 million barrels a day.

Demand during the same period was running at 98.71 million barrels a day. In other words, the gap between supply and demand was just 270,000 barrels a day. That is a very narrow margin and it is therefore it is unsurprising that crude prices can move markedly up or down on reports or even rumours of, for example, new sanctions against a Middle Eastern oil producer or a supply interruption in the Niger Delta.

https://capital.com/oil-price-falls-a-stumble-or-a-tumble

Fra min side er det tidligere omtalt forholdet mellom den globale økonomiske situasjonen og oljeprisen. Har ikke truffet noen spesifikk slutning, annet enn sagt at det ikke nødvendigvis forholder seg slik ar oljeprisen slavisk følger verdensbørsene. Alltid til en viss grad, men neppe slavisk. Det er derfor børsene og oljeprisen er underlagt samme fryktregime, men ikke alltid de samme konsekvensene og beveggrunnene.

Det er etter dette årsaken til at min plassering i et O&G knøtt og som er tuftet på hvordan oljeprisen er antatt vil utvikle seg i ukene og nær fremtid. Man kan se for seg oljepris på for eksempel $60-70 tallet, men neppe fordi balansen mellom tilbud og etterspørsel er til stede allerede. Med Trumps trussel om sanksjoner i november - og dette vil angå oljen som bebudet - kan oljemarkedet eksplodere. Får man i tillegg noe mer uro ifm. geoploitikken eller mer krigerske feider, så ligger oljen klar for umiddelbar oppgang.

Egentlig er oljen alle triggerers mor.

Hva som eventuelt kan stagge en slik utvikling vil være markant svekking av verdensøkonomien og børsnivåene. En slik svekkelse vil trolig ikke gå mer ut over oljen enn at den fremdeles vil kunne selges til en god pris.

Hva som har skjedd med PEN aksjen har lite eller ingenting med det fundamentale i aksjen å gjøre, kun markedsstyrt. En nedstyring basert på lavt volum i handelen og tradernes iherdige jobbing. Den enkelte aksjonær eller investor bes se igjennom all staffasje og konsentrere seg om kunnskap og egen innsikt. Stol kun på deg selv og vurder oljeprisen som aller viktigst i en slik setting. Vurdert mot et slikt kriterium er fall i PENs aksjekurs en illusjon og ikke faktabasert, men basert på frykt og psykologi. På den annen side er det primært det sistnevnte som styrer børesene, så dette må vektlegges. Men ikke så lenge at ikke en aksje kan korrigere opp igjen mot den balansen den forsvant. Det vil være evnen til å vurdere når en balanse er dratt i vesentlig ubalanse, det vil være dags å handle i en aksje. Enten dette går i den ene eller andre retningen. For de som føler seg trygg på egen investering sitter long, noe som har vist seg for PEN kan være en fordel.

La meg kjapt oppliste PENs to hovedassets og mulighet for produksjon i løpet av H1 2019 og cash flow (oljepris $80):

- Dussafu med nettomargin $42 og produksjon 13.000 f/d = 4.1 mill. per Q
- Aje med nettomargin $49 - gitt en extra oil rim Turonian brønn (H1 2019), samlet olje Aje = 7.500 f/d og OPEX $23 = 4,0 mill. per Q

Dvs. samlet Dussafu og Aje produskjon eks decline og inntekter per Q på indikativt $8.1 mill. og dette innen H1 2019, med Tunisia og produksjon herfra trolig i 2019 - for free.

Hva som her er oppstilt forutsetter at PEN beholder sin Aje-andel. Selges Aje-andel slik det nå foreligger, vil uansett dette generere kapital som kan reinvesteres i Tunisia og Dussafu.


Redigert 14.10.2018 kl 12:01 Du må logge inn for å svare
bmw5
14.10.2018 kl 12:26 11666

Her kan det bli en stor gevinst dersom oljeprisen stiger til nye høyder. Skal ta en lang løpetur i skogen og tenke over saken. På sikt vil pen være et bra investerings objekt åkke som.
Fluefiskeren
14.10.2018 kl 14:23 11497

OA

La børs være børs når du løper i skogen. Studer heller alt rundt deg.
Spitzer
14.10.2018 kl 15:11 11361

Beste rådet FF??
bmw5
14.10.2018 kl 20:18 11117

FF! sant nok, men for en fantastisk fin dag til å være ute i skogen på. .
ToffeeMan
15.10.2018 kl 00:50 10872

Brent spot opp 1.55. Tror vi får ei PEN uke...
rek1
15.10.2018 kl 09:57 10566

PEN svak idag,enda olja er over 80 USD pr.fat
Fluefiskeren
15.10.2018 kl 10:27 10427

Ja, riktig det. Det har vært mange dager med nedgang nå og den har falt fra 23 til 18 kr, men stresser meg ikke. Vi har sett hvordan det kan snu slik at fallet kan fort spises opp igjen. Vi venter jo på noen meldinger. Måtte de være gode!
PetroMonkey
15.10.2018 kl 10:39 10316

Etter litt trading har jeg nå mer PEN aksjer en jeg noen gang har hatt. Fantastisk til å kunne fa de på 18.

Godt skrevet oversikt om situasjonenen Spitzer.

Har vært noen linker til afrikansk media som skriver om produksjon som om det var i gang og under justering. Vi regner vel med det, men det er noen som sitter der sikkert og tenker at alt går til H lik de innkjørings probleme BWO hadde på Catcher i Norge.

Jeg er ikke tjent med prosedyrene med å sett i gang en FPSO, men hvis noen andre her inne er det, så hadde det vært fint om du skrev en liten bit om hvordan dette går får seg i praksis.

Catcher ser ut til å være litt mer komplisert en Adolo fra bildene ......
mimsa
15.10.2018 kl 10:50 10255

Vanligvis er jeg super-optimist, men er redd ting har gått ad undas på Dussafu. Ikke et ord om flow. Hadde trodd dette skulle komme for to uker siden. Sitter med Aje og Catcher friskt i minnet. 15kr er vel ingen umulighet denne uken.
Slettet bruker
15.10.2018 kl 10:53 10222

Hahaha mimsa! Du har aldri vært optimist på PENs vegne.
PetroMonkey
15.10.2018 kl 11:53 10076

Så dur har oppgradert kursmål fra 7 til 15 Mimsa .... Kjempe bra, det er over 100%.

Jeg tenker at de som vil selge til 18 gir en kraftig rabatt og jeg kjøper med begge hender. Ville heller hatt de på 15, men tror det er lite sannsynlig at PEN ser 15 igjen. 15 var begynnelsen av Juli, og det har skjedd store fundamentale endringer i selkskapet siden den tid. Alt det fundamentalte kom på plass on time on budget, og selskaps risikoen er betydelig redusert.
mimsa
15.10.2018 kl 12:35 9962

Nei å nei og atter nei Petro Monkey. Dette er jo ikke et kursmål. Dette er pesimistisk annslag fra en optimist om at markedet har mistet troen på PEN (og BWO i så måte) siden de ikke har raportert flow enda. For hver dag som går uten nyheter faller PEN og vi har allerede vært godt nede på 17tallet i dag, så jeg ser det som fullt mulig at 15tallet kommer til syne i løpet av denne uken. Vi snakker her bare om et par kroner ned. Forrige uke falt den jo 4-5 kroner.
gunnarius
15.10.2018 kl 13:50 9812

Fra 27. september har BWO falt 16,2% og PEN fra samme dato falt 27,5%

Hva er den reelle årsaken til at 2 aksjer som erfaringsmessig har pleid å følge hverandre har falt så vesentlig ulikt?

PENs nedgang på 27,5% på så kort tid - uten endringer i det substansielle - er relativt sett alt for mye - kun mitt statement. Aksjen skal opp, med mindre oljeprisen krakker. Ser ikke slik ut og 4. november er deadlinje for Trumps oljesanksjoner mot Iran.
PetroMonkey
15.10.2018 kl 14:05 9749

De her afrikanske artikkler han antydes som om BWO har sagt flow er i gang til chiefen der nede og skal justeres opp til 15 fra 8, eller er det bare dårlig rapportasje fra ein rapporter ..... litt rart egentlig hvis BWO sier noe som helst før de melder dette ut, men gud vet når de har et møte med chiefen av Gabon, må vel holde han happy.

Mimsa, vil du låne aksjene mine for å shorte? 10% rente går fint. Jeg kan kalle de tilbake når jeg vil.
Fluefiskeren
15.10.2018 kl 14:29 9665

Tror ikke det går an å shorte PEN
Fluefiskeren
15.10.2018 kl 14:52 9768

Vi føler lett at det har gått veldig lang tid siden first oil, men det dreier seg en måned imorgen

Som jeg har sagt tidligere er 30 dager en vanlig tid å teste flow over. Kan også rapporteres lenge før, men det betyr større usikkerhet.

Litt om dette her. Riktignok er det snakk om 2010, men prinsippene et de samme.

https://seekingalpha.com/article/189549-ip-rates-should-there-be-a-standard

Tipper vi får IP30. Det betyr imorgen eller dagen etter. Pluss muligens en dag til for å skrive melding som samordnes mellm de to selskapene. Uansett i løpet av uka.

Hadde det skjedd store problemer burde det jo meldes.
Redigert 21.01.2021 kl 06:00 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
15.10.2018 kl 16:35 9540

Litt på siden. Her famtida. Ubemannet produksjonsplattform uten så mye som et toalett. Break even redusert fra 34 til under 20 USD pr. fat.

https://www.offshoreenergytoday.com/video-first-oil-flows-at-norways-first-unmanned-platform/
Redigert 21.01.2021 kl 06:00 Du må logge inn for å svare
Alby
15.10.2018 kl 16:47 9465


Nå håper jeg den har nådd bunnen.
Redigert 21.01.2021 kl 06:00 Du må logge inn for å svare
rek1
15.10.2018 kl 17:38 9315

ble 30k PEN aksjer til idag ,,,begynner å treffe taket nå ;)
Redigert 21.01.2021 kl 06:00 Du må logge inn for å svare
d12m
15.10.2018 kl 18:31 9208

Hvor mye steg bwo og pen i perioden 1. til 27. sept?
Redigert 21.01.2021 kl 06:00 Du må logge inn for å svare
gunnarius
15.10.2018 kl 18:56 9148

Har nevnt det tidligere og det samme gjelder fremdeles: Det er mitt inntrykk at denne aksjen følges særdeles tett av flere. Dyktige og aktive aksjonærer som benytter alle kanaler for å fremskaffe informasjon som legges ut på forumet. Noe slikt er ikke nødvenigvis alltid det beste eller optimale, for det vil alltid være de investorene/traderne som tenker mer kortsiktig og melker aksjen for alt den er verdt. Sier ikke at fall kan unntas eller beviselig reduseres, men sier at aksjekursen har en historikk i PEN som medfører lavt volum og tidvis trading. Med lavt volum i handelen er PEN enkel å manipulere.

Jo mer info som bringes til torgs med tidsfrister, antakeler, mulige meldinger og settinger etc. benyttes rimeligvis aktivt til å holde aksjen i sjakk eller få den ned til et lavere kursleie for egen vinnings skyld. En slik virksomhet kombinert med et angivelig surt børsklima er ingen god kombo. Tror faktisk det beste er å coole an av og se frem mot Q3 og de meldinger som ses i eget sinn.

PEN aksjen er etter mitt syn så til de grader overanalysert her på forumet at det grenser til det sykelige. Tror faktisk at slik overanalyse eller febrilsk debatt kan medføre raskere fall i aksjekursen enn hva som strengt tatt er realitetene - gitt markedssituasjonen nå er mer sensitiv for en stakket stund.

Om gunnarius er frustrert?

Ikke mer enn at dette er en posisjon man har stått i tidligere utallige ganger og vet at vinden vil snu. Fra PENs glimrende omtale i FA, ok analyser for kort tid siden ned til lavnivå med spekulasjon og en smule dårlig børsklima. Dette vil snu, inntil da:

Hang in there!
Redigert 21.01.2021 kl 06:00 Du må logge inn for å svare
JUICEitUP
15.10.2018 kl 19:12 9098

PEN er definitivt under press. Lav omsetning er en dødelig kombo i et selskap med så få aksjer. Det skal under 10 lapper til å presse kursen ned mange prosent. Er det mange nok som gjør dette blir fallet bratt.

For egen del sitter jeg rolig med min beholdning. Det fundamentale vil alltid seire til slutt selv om det kan ta lang tid. Jeg har imidlertid tid til å vente. Samtidig tror jeg aksjen skal lengre ned da den nå er svakere enn jeg har sett på lenge. Jeg tar imidlertid ikke sjansen på å selge i tilfelle jeg tar feil. Har samtidig råd til å sitte gjennom turbulensen.

For min del kan kursen gjerne deise ned på lav 16 eller høy 15. Da endre modus fra hold til kjøp og da blir det i så fall med begge hender.
Redigert 21.01.2021 kl 06:00 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
15.10.2018 kl 19:40 9004

Gunnarius

Nå overrasker du meg virkelig. Du er jo kanskje den største bidragsgiveren av alle. Dette er ikke en spesiell ting for PEN. Jeg har delvis fulgt aksjer som APCL, QEC og IOX. Mye mer av det du henviser til her synes nå jeg da. At en forumdeltager ikke skal kunne fremlegge det han kommer over av taktiske grunne blir veldig galt for meg. Jeg mener at det er noe av vitsen med disksjonsfora.
Du har jo selv bidratt til dette og senest på denne tråden kl. 13:50. Håper du fortsetter som tidligere?
Redigert 21.01.2021 kl 06:00 Du må logge inn for å svare
Børsbjarne
15.10.2018 kl 19:48 8962

Der ligger en tanker ved siden af FP, der må være en lifting i gang på Aje
Redigert 21.01.2021 kl 06:00 Du må logge inn for å svare
agawu
15.10.2018 kl 20:11 8898

'ATLANTIC WAVE 1', så neppe lifting. Forsåvidt artig status til den tankeren: "Decommissioned or Lost" :-)
Redigert 21.01.2021 kl 06:00 Du må logge inn for å svare
Børsbjarne
15.10.2018 kl 20:26 8844

ATLANTIC WAVE 1' Ligger i det græske øhav så det er ikke den der er på Aje.
Redigert 21.01.2021 kl 06:00 Du må logge inn for å svare
bmw5
15.10.2018 kl 20:45 8777

Jeg er enig med fluefiskeren. Pen forumet er et godt forum med meget god informasjon med få negative eller positive overdrivelser. Aksjen åpner positivt,men så stagnerer det og da setter traderne inn med små poster ned. På grunn av få aksjer i pen er det lett å kjøre aksjen ned. Mange venter på en positiv flow melding og sitter avventende. Kommer flow meldingen inn med 12 – 15k er det mange som har fått billige aksjer for det er ingen ting ved pen som skulle tilsi dette fallet heller det motsatte, men, men slik er det å være på børs.
Redigert 21.01.2021 kl 06:00 Du må logge inn for å svare