Elliptic Labs- Er det noen grenser for hvor stort dette kan bli?

focuss
ELABS 16.03.2021 kl 16:57 15266

Ta en titt på slide 9. Er det noen grenser for hvor stort dette kan bli

https://www.ellipticlabs.com/wp-content/uploads/Q42020-ELABS-Presentation-210310.pdf
Redigert 16.03.2021 kl 18:39 Du må logge inn for å svare
focuss
16.03.2021 kl 17:26 11152

AI software empowering the next billion of devices
focuss
16.03.2021 kl 17:30 11191

Når det gjelder ellipticlabs så tror jeg man bare kan legge fra seg regneark og kalkulator. Her dreier det seg om å løfte blikket. Det beste er at det tar ikke så lang tid før man får betalt for bare det å løfte blikket.
focuss
16.03.2021 kl 17:34 11181

Laila Danielsen. Norges ( verdens) smarteste dame.
riskypick
16.03.2021 kl 19:07 11075

Jeg tenker at det er ok å gjøre begge deler,både løfte blikk samt bruke kalkulator. Etter min oppfattelse etter å ha hørt to presentasjoner på onsdag er at pc/laptop/tablet markedet er noe som vil materialisere seg i relativt nær fremtid(Ila dette året). Verdt å merke seg at de har presence pocs gående med de fleste større laptop/pc produsenter,samt gesture med et par av de. De har nettopp kapret en ny stor smarttelefon aktør som kunde. Nok til at Elabs går break even allerede dette år. Potensialet bare for pc/laptop/tablets er, mcap tatt i betraktning, enormt. Vi snakker om 100% bruttomargin og en business som alt har bevist sin skalerbarhet. Aksjen handles såvidt over emikurs etter en rekke positive meldinger. Dersom man lytter til q4-pres får man et godt bilde av hva en suksess innenfor pc/laptop vil kunne gi av inntekter.

Men etter at man har studert dette litt,så kan man løfte blikket.

Jeg tror Elabs er den mest potente aksjen jeg har eid.
Redigert 16.03.2021 kl 19:09 Du må logge inn for å svare
focuss
16.03.2021 kl 19:12 11055

riskypick
Takk for at du gir mer farge til dette.
Myrabakk
16.03.2021 kl 20:38 10942

Elabs er, som du sier, et svært attraktivt selskap mtp risk/reward. Prisingen av selskapet var 150/per aksje i oktober, og etter dette er svært mye skjedd. Dette er et realt vekstcase, og software er utrolig enkelt å skalere opp. En oppskalering øker inntektene, men øker ikke utgifter nevneverdig, annet enn noen personer på salg og veiledning mot økt kundemasse. Det vil si at marginene øker svært raskt, og med sensormangel og økt prising fra hardwarekonkurrenter vil dette kunne være som en katalysator på overgang til sensorbasert proximitysensing. Det er kjekt for oss, siden Elabs er DET selskapet som leverer løsning på dette. Elabs nevnes som en ledende aktør på markedet, og nevnes sammen med noen få hardwareprodusenter som store i markedet. Elabs går råtøft ut, og vil bli markedsleder dersomnde lykkes. Med særlig Intels pushing mot OEMs er dette oppnåelig, da de har 80% av dette... Et selskap med over 50% margin, og mulighet for å bli markedsleder i flere segmenter er attraktivt! Jeg er spent på hvem som kommer inn på topp 50 etter hvert nå, men vi ser Clearstream avanserer på listene. Det er vel tyskerne😉
focuss
16.03.2021 kl 22:30 10781

Les og lær. Hva annet skal man si? De som gjør det selger ikke sine aksjer med det første.
Fjellheim
17.03.2021 kl 08:44 10500

Det fantastiske er at dette selskapet ikke bare har store vyer verbalt og i presentasjonsmateriellet - men de får det faktisk til å skje ! Visjonene materialiserer seg og det ganske så kjapt. Herlig !
Babbai
17.03.2021 kl 09:16 10435

Noen ønsker kanskje mer kvantitative vurderinger. Jeg har satt opp en enkel sammenlikning mot Nordic Semiconductor på Shareville. Det langsiktige caset virker bra:

https://www.shareville.no/aksjer/elliptic-laboratories/kommentarer/her-er-noen-av-grunnene-til-at-jeg-mener-elabs-er-underprise-91649795/36623551
Fjellheim
17.03.2021 kl 09:38 10375

Spennende sammenligning og refleksjoner babbai. Nå er det mulig for noen å komme seg inn på denne kjappe korreksjonen.
tenketanken
17.03.2021 kl 15:31 10256

Utfordringen for de nyere selskapa på børs er at de ankommer
med et utfordrende prisoverheng. Dette, sammen med en stigende
kursutvikling må diskonteres inn, mot framskriving av fremtidige inntekter.
Dette gjelder også Elliptic Laboratories

Q4-20 brukes som verdianalyse:
Revenue var Q4 Kr 27.261.158 som gav et overskudd etter skatt på
Kr 13.860.249 (utgjør 50,84% av Revenue) Antall aksjer 9.584.591

På dagens kurs kr 164 gi det en P/E på 28, som gir en verdibasert
kurs på Kr 104 ved P/E 18 som er Fair Value
Dersom vi fremskriver Revenue pr Q til Kr 42.900.000 gir det
overskudd etter skatt på 21.811.424 .Det vil gi kurs 164 på P/E 18
Fair Value. MCup blir da Kr 1.570.422.522 EPS Q 2,28 og pr år 9,10
Ved å øke Revenue 57,4 % får vi verdibasert kurs (Kr 164) uten noe oppside.

Q4 kan i tillegg være «for god» fordi 50,84% synes for høyt, samtidig
som det bare er bet. 1,2% i skatt. Equity Ratio på 86,1 %
Cash Flow på Kr 94.613.159 som tot. Kr 101.230.021

Da er spørsmålet hvor mye er realistisk å fremskrive på øket Revenue,
for å dekke inn en kurs på verdibasert multippel P/E 18. Fair Value?
Dette er ikke et innspill for om man skal kjøpe/ikke kjøpe aksjen, men
mer et forsøk på å avklare de utfordringer aksjen besitter.
Redigert 17.03.2021 kl 15:48 Du må logge inn for å svare
focuss
17.03.2021 kl 15:56 10196

Min tilnærming er nok enklere. Jeg tar en titt på markedet selskapet presenterer på slide 9 under og det ser ut som selskapet er i god posisjon til å spise seg inn i det markedet. Kurspotensialet blir da ikke egnet til P/E beregner. Her er det masse å vokse i.

https://www.ellipticlabs.com/wp-content/uploads/Q42020-ELABS-Presentation-210310.pdf
tenketanken
17.03.2021 kl 16:46 10151

Min analyse tar for seg de faktiske tall som foreligger, å bruke noe annet
blir i min verden synsing. Jeg kan si i min modell hva Revenue må være
ved en hvilke som helst kurs basert på P/E 18 Fair Value
Dersom kursen stiger og ikke Inntektene følger etter vil P/E stige utover
18, som tydelig og greit viser at det er en ubalanse i verdiutviklingen.
Den ubalansen finnes allerede i dag, da kursen burde ha vert Kr 104 dersom
kursen skulle være a`jour med nåværende verdiutvikling. (Q4-20)
Dersom kursen går til Kr 200,-eller samme hva, så kan jeg i min modell si hva omsetningen da må være
(basert på tall fra Q4) for at verdiutviklingen skal forsvarer kursen.

Jeg tror ikke vi har noen uoverensstemmelser i vårt syn, heller forskjellige tilnærmelser.
Ellers er jeg på linje med din entusiasme for selskapet, som jeg følger med stor interesse.
Lykke til.
Redigert 17.03.2021 kl 17:00 Du må logge inn for å svare
Myrabakk
17.03.2021 kl 18:31 10055

Oisann! Jeg har aldri sett et vekstselskap bli beregnet som et verdiselskap før, med samme P/E på Elliptic Laboratories som Storebrand? De som analyserer verdiselskaper i tech-sektoren bruker p.t multippelen 27 på de største og mest etablerte bedriftene som har en tilnærmet lineær utvikling og driver med faste, velkjente kostnad-/utgift-modeller.

Jeg er enig i din måte å verdiberegne et verdiselskap på, men mener det ikke fungerer på vekstselskaper. En P/E-beregning på dette viset vil ikke kunne følge et vekstselskap, men være gjeldende etter innpass i store markeder med relativt jevn, kjent revenue og margin. Jeg mener denne prisingsmodellen vil være utmerket å bruke på Elabs etter 2H 2021.

Jeg er ikke negativ til arbeidet du har lagt ned i å beregne, dette er et godt oppsett. Men; det gjelder KUN for utregning inn mot smartphonemarkedet.

Det jeg mener, er at Elabs er et selskap som er i kraftig vekstfase. Utgiftene er forholdsvis stabile, men inntektene øker raskt. Ved innpass i laptop/pc vil revenue per enhet økes med 10-30 ganger i forhold til revenue per smartphone. Utgiftene vil ikke følge inntektene, dvs at bruttomargin per enhet øker eksponentielt med økende ordreinngang.

Dersom Elabs lander f.eks denne;
https://finansavisen.no/nyheter/teknologi/2020/11/25/7591798/elliptic-labs-har-inngatt-kontrakt-med-en-av-verdens-tre-storste-pc-produsenter

Så vil deres mål om revenue kunne nås mye tidligere. Margin som anslås på 50% vil garantert bli høyere, da mange enheter fra samme OEM sparer inn mye på oppfølgingsarbeid.

Kjekt med en skikkelig oppsatt kalkyle, så takker for godt innspill.
tenketanken
17.03.2021 kl 20:37 9929

Takk du gav meg en flott tilbakemelding, skjønner hva du mener men....

Når modellen kjøres så avdekker kursen hva P/E blir, samtidig hva kursen
skulle bli ved P/E eks 18 som regnes som Fair Value. Dette har ingenting
med hva type selskap du kjører den modellen imot. Et vekstselskap skal bare
ha en midlertidig høyere P/E, nettopp fordi den er i vekst og har derfor noe
dårligere inntjening, Verdiselskapene vil ha en P/E rundt 18 som etter
tabellen er Fair Values. (Iflg. P/E tabellen ansees over 20, i overvurdert nivå)
Selvfølgelig kan både vekst og verdiselskaper ha langt lavere P/E også,
grunnet en ubalanse, som faktisk kan vise seg å være et godt kjøp. Og de kan
ligge over, like fult blir de da karakterisert som overkjøpte uansett selskap.
Dermed blir kurs på P/E 18 ofte kalt likevektskurs.

Pr dato er børsen overkjøpt, da den nå har P/E over 20

https://kapital.no/investor/investornytt/2020/05/28/7530141/rekorddyre-aksjer

Ha en fin kveld.!
Redigert 17.03.2021 kl 22:42 Du må logge inn for å svare
focuss
17.03.2021 kl 20:49 9934

Akseptabel P/E varierer med rentenivået. I den virkelige verden prises vekstaksjer etter forventninger til fremtiden. Det kryr av selskap på OSE som har P/E på uendelig.
Redigert 17.03.2021 kl 20:51 Du må logge inn for å svare
tenketanken
17.03.2021 kl 22:46 9795

Litt om P/E og hva de ulike nivåene forteller :

Eksempelvis vil en P/E på 27 være høy. Langt over snittet på 15,69.
Dermed bør en avgjøre om disse framtidsutsiktene vil fortsette eller er rette.
En lav P/E basert på faktiske tall, viser at driftsresultatet er dårlig
Ved ny vekstperiode, vil lav P/E kunne indikere et godt kjøpsnivå.

TABELLEN INTERVALLENE PÅ P/E (kopiert fra nett)

0 – 13: Undervurdert resultat eller forventning om lavere resultat.
13 – 20: Passende vurdering.
21 – 28: Overvurdert resultat eller forventning om høyere resultat.
28+: Svært overvurdert resultat (boble) eller forventning om
svært høy resultatvekst.

P/E viser nåsituasjonen, eks ved budsjett eller ved resultatfremleggelse.
Derfor må P/E alltid suppleres med ytterlig nyttig informasjon,
dersom en ønsker å få innsikt i forventet utvikling fremover.

focuss
17.03.2021 kl 22:57 9774

Tenketank
Det skal godt gjøres å finne ett mindre egnet sted å bedrive det du driver med enn på på en EllipticLab tråd. Temaet ditt hører mer hjemme på en tråd for Hydro, Yara, Storebrand etc. Eventuelt om du starter en egen tråd med tittel "Børs for nybegynnere"
Myrabakk
17.03.2021 kl 23:21 9970

Yes, skjønner at vi ikke har samme investeringsfilosofi, og det er helt greit. Om alle investerer etter samme prinsipper så er det ikke så mange selskaper som kan være på børs, så da er det kjekt med ulike investorer. Jeg kjøper meg inn i et case som ser ut til å få gjennombrudd i et lønnsomt område, du kjøper når det er etablert gjennombrudd. Det ene er forbundet med svært lav risiko, det andre med økt risiko. Jeg har foretatt en risk/reward-sjekk og mener Elabs står foran et milliardmarked, mens du mener det ikke er noe å investere i før de har inntekter som tilsvarer 200-270.000.000 kroner og 50% margin på dagens aksjekurs.

Jeg har hatt aksjer i GJF, YAR, NHY, Equinor og STB tidligere. Da vet man hva man får, man trenger ikke sjekke børsen regelmessig for å følge utviklingen, og man slipper store overraskelser. Med Elabs er det ikke slik. Det kan plutselig smelle til med en enkeltkontrakt som svarer ut hele selskapsguidingen to år frem i tid. Nedsiden er dessuten begrenset, da selskapet har en god revenue basert på kun smartphone, og driver lønnsomt, og det før den siste store kontrakten med en 100M-kunde er inntektsført.

Vi får være enige om at vi begge følger denne aksjen tett. For videre diskusjon tar jeg svært gjerne det på PM gjennom Shareville om det er ønskelig. For meg er det veldig lærerikt å diskutere verdiselskaper med kunnskapsrike bidragsytere. Men for resten av trådfølgerne her er det vel kun Elabsrelatert stoff som gjelder🙂 På SV har jeg nick "Myragubben".
tenketanken
18.03.2021 kl 00:18 9901

Myrabakk

Det at jeg gjør mine analyser i forkant (som du) av enhver investering, betyr ikke at jeg må vente med å investere.
Heller tvert om, når Risk/Reward er innenfor et gitt akseptabelt nivå, så kjøper jeg meg inn i selskapet. Motsatt avstår jeg/venter.
Vi har kanskje bare en ulik tilnærming til samme problemet. Utover det kan jeg ikke se, vi er uenige på noe punkt.
Jeg setter pris på din smittende entusiasme og engasjement, vi krysser fingrene for denne investeringen.
Vi prates! Takker for tilliten!
Redigert 18.03.2021 kl 00:20 Du må logge inn for å svare
Myrabakk
18.03.2021 kl 07:18 9732

Hyggelig! Alltid velkommen til å sende pm på Shareville👍
Elabs er et kjekt case. Jeg skulle sitte i aksjen til over Q4-presentasjonen siden jeg anså muligheten for et svært godt kvartal. Ble plutselig long. Strategier kan heldigvis endres😊.
Tipper vi får børsmelding neste uke. (Inntil 4 stk om alt går i boks.) Ikke avgjørende for min del, men gøy med meldinger.

(Smartphone fra Xiaomi, Mi10x, håper Xiaomi Poco X3, Xiaomi Black Shark, OnePlus 9).
Fjellheim
18.03.2021 kl 07:23 9716

Ville noen som regnet PE som primærkriterie kjøpt seg inn i Kahoot for 3-4 år siden eller hva var PE på Spotify de første årene ? Men du verden for en opptur de har fått! Jeg ser litt av det samme potensiale i elabs (uten direkte sammenligning) Men nå er både Kahoot og Spotify vel egnet å regne på.
Babbai
18.03.2021 kl 07:55 9644

Jeg vet i hvert fall at både Xiaomi Black Shark 4 og OnePlus 9 kommer med Qualcomm Snapdragon 888, og det øker jo sannsynligheten for at de også kommer med Elabs. Likevel ser det ut som at skjermen på Black Shark bare dekker 85% av telefonen, og at front-kameraet ligger over skjermen, noe som tyder på at de kanskje ikke bruker den nyeste teknologien når det gjelder frontkamera og maksimering av skjermstørrelse/utnyttelse.

OnePlus 9 and OnePlus 9 Pro specifications will include the Snapdragon 888 chipset, the company has officially revealed ahead of the March 23rd launch.
Fjellheim
18.03.2021 kl 08:49 9554

Det vil være eksepsjonelt om vi får 4 gode meldinger neste uke! Jeg håper det skjer :) men er godt fornøyd med 1 også.
Fjellheim
18.03.2021 kl 10:13 9412

Lurer på om den kjappe korreksjonen er over og vi gjør oss klar for et nytt steg mot kr. 200 ? Jeg synes den virker sterk og det har den all grunn til med "hele verden foran seg" :)
Metadoren
18.03.2021 kl 13:07 9227

Helt naturlig med en pustepause på vei opp. Også observert lignende utvikling i Polight før det har tatt helt av. Samtidig begynner det også å bygge seg opp interesse på diverse utenlandske forumer. Her er det bare å posisjonere seg i påvente av design wins i PC som kan bli annonsert når som helst nå.
Fjellheim
18.03.2021 kl 14:29 9134

Ja, interessen tar seg opp men fortsatt svært få som har fått dette selskapet inn på radaren. Dette vil trolig øke radikalt fremover.
focuss
18.03.2021 kl 15:00 9080

Ellipticlabs marked i millioner USD:

Smartphone 200-400
PC/Laptop 1100-1800
Smart TV 1000
IOT 100
Automotive 1000-2000
Totalt 3400-5300

Så EllipticLabs potensielle marked er opp mot 45 milliarder kroner. Da har de noe å vokse i en stund.
focuss
18.03.2021 kl 15:08 9063

Q4 HIGHLIGHTS
Record quarter revenue along with strong EBITDA and cash flow
• Highest quarterly revenue in the history of the company with NOK 27m
• Proved scalable business model:
• Business picked up after severe Covid19 effects in 1H 2020
• EBITDA margin exceeding 65% in Q4
• Secured healthy financing, paid down interest bearing debt and obtained
positive cash flow from operations of NOK 15m
• Expanding customer base on smartphones and signed first IoT customer
• Good progress on PoC’s with leading laptop manufacturers
• a positive outcome will change the financial performance
significantly during 2021 and onwards
• Launched two high-volume smartphones with Xiaomi
• Strengthened partnerships with chip manufactures
• Expanded our patent portfolio,- now 93 patents granted/pending
Skytta
18.03.2021 kl 16:11 8973

@Metadores, utspill støttes og venteposisjon herved inntatt 👍
Fjellheim
19.03.2021 kl 10:49 8554

45 milliarder og de er verdensleder på sin teknolog. Den er allerede tatt i bruk med suksess. Dette er ikke noe man håper skal virke. Softwaren kan selges uten at noen må endre design eller integrere hardware og den kan installeres på allerede eksisterende produkter. Focuss har oppsummert mange gode punkter. Jeg synes det ser ut som et nytt kommende teknologieventyr :)
focuss
19.03.2021 kl 11:20 8514

Metadoren
Ja design win i PC vil endre selskapet. Dette er hva de sier selv:

"Good progress on PoC’s with leading laptop manufacturers a positive outcome will change the financial performance significantly during 2021 and onwards"
focuss
19.03.2021 kl 11:27 8499

De melder good progress on PoC i PC/lap top markedet.
Prisen per enhet i Smartphone er 0,1-0,25 usd mens i PC/Laptop så er prisen 2,5-4 usd.
Rakettforsker1
19.03.2021 kl 12:41 8397

Enig med Metadoren jeg også, her er det bare å sitte i ro, og eventuelt laste opp om kursen skulle dippe mer. Absolutt ingenting burde være endret siden Q4 presentasjon, og for hver dag som går så øker sannsynligheten for første kontrakt med PC leverandør.
focuss
19.03.2021 kl 12:52 8369

Ja verdensledende og den eneste som løser oppgaven kun med Software. Patentbeskyttet sådan.
Fjellheim
19.03.2021 kl 13:17 8324

Ja, blir det PLT eller elabs som når 1000 kroner først ? :)
focuss
22.03.2021 kl 13:31 7734

Hvor skal dette ende? Melding fra 8/3


Elliptic Labs Expands to Taiwan and Signs Proof-of-Concept Contract with a New PC OEM
Oslo, Norway - Continuing its strong push into the PC/laptop market, Elliptic
Labs (EuroNext Growth: ELABS.OL) has expanded its team to Taiwan and signed a
fifth Proof-of-Concept contract for its AI Virtual Presence Sensor, this time
with another top-five PC manufacturer. This project will be done on an Intel
Tiger Lake platform.

Elliptic Labs' AI Virtual Presence Sensor is a software-only solution that
automatically turns a laptop's screen on and off based on whether a user is
present in front of it or not. The virtual sensor does this by utilizing the
laptop's existing speaker and microphone to transmit and receive ultrasound
signals, then interprets those signals using AI and proprietary algorithms to
detect when a user enters or leaves the area.

Elliptic Labs' continued success in achieving new PC partnerships demonstrates
the value of its AI Virtual Presence Sensor while also underscoring the
company's growth and credibility within the PC ecosystem. Elliptic Labs has
established its technology as a critical capability of laptop/PC designs,
developing significant relationships and compatibility with the major platforms
to ensure long-term PC market relevancy.

"As we are capitalizing on the PC market momentum and the need for human
presence detection - we are expanding our team to Taiwan where the major
companies we are working with have a large presence: more than 85% of laptops
sold worldwide are manufactured by Taiwanese companies," Elliptic Labs' CEO
Laila Danielsen explained. "With the PC market experiencing a renaissance in
2020 - one that we anticipate will continue into 2021 and beyond - Elliptic Labs
is perfectly positioned for a big growth trajectory in the near future."
focuss
22.03.2021 kl 13:35 7715

Liker godt den siste setningen:
"Elliptic Labs is perfectly positioned for a big growth trajectory in the near future."
Goldy
23.03.2021 kl 10:03 7392

ELABS: GJØR FØRSTE DESIGN-LANSERING MED BLACK SHARK
Oslo (TDN Direkt): Eliptic gjør deres første design-lansering med Black Shark, et datterselskap av Xiaomi som fokuserer på gaming-smarttelefoner.
Det fremgår av en melding tirsdag.

Black Shark 4 og Black Shark 4 Pro blir dermed de første av Black Sharks smarttelefoner som blir drevet med Eliptic Labs sin AI Virtual Proximity Sensor "Inner Beauty".

Martin Brennmoen martin.brennmoen@tdndirekt.com Infront TDN Direkt
Fjellheim
23.03.2021 kl 10:10 7372

"Er det en grense for hvor stort dette kan bli ?" spør focuss. Det er et godt spørsmål :) Vi er i den spede begynnelse i alle fall :) Fantastisk selskap.