Teknisk Analyse Hexagon Purus

Muggost
HPUR 16.03.2021 kl 18:23 34323

Teknisk analyse følger, i den grad det er relevant etter så kort tid som børsnotert selskap.
https://www.tradingview.com/x/BS3ojRKJ/

Så må dere huske at TA ikke er et verktøy som sier noe om de fundamentale forholdene i selskapet, det sier i stedet noe om hva investorene foretar seg.

Etter toppen 8.januar i år har "grønne aksjer" fått et noe pessimistisk sentiment over seg, da 10-årig rentenivå er stigende, noe som ikke er så bra for de selskapene som ikke har inntekter i dag, men venter inntekter i fremtiden. Penger i hånda nå er altså bedre enn penger i hånda i fremtiden.

HPUR falt deretter bratt tilbake fra et særdeles overkjøpt nivå (RSI 92) og har laget en nedadgående trendkanal som vi pr dags dato skurer bunnen av. Aksjen ligger et godt stykke under 50-dagers snittet (ikke et positivt tegn) og RSI (40) indikerer ikke engang at aksjen er oversolgt. Det dannet seg en ny bunn i går på 45.5 men fraværet av oppgang etter dagens monster-kontrakt på 700 millioner spenn kan ikke tolkes annet enn at mange investorer bruker dette som en sjans til å komme seg ut. Sell on news.

Det er desverre ikke ordentlig støtte før 36.7 og det er av ovennevnte indikasjoner grunn til å tro at aksjen kommer til å falle videre ned mot det nivået. Trenden vil aksellereres kraftig hvis oljeprisen og renter fortsetter å stige (husker du; penger i lomma nå er bedre enn penger i morgen). Dette var det tekniske, og jeg kan få rett eller ikke - det vil bare de kommende månedene vise.

SÅ TIL DET FUNDAMENTALE:
Som visse andre her på forumet er dyktige til å vise, så er de fundamentale forholdene ganske positive på lang sikt. Det inngås store kontrakter og "det grønne skiftet" vil aksellerere i årene som kommer. Det er i grunnen bare å lese innleggene til midtikøajohnny. Han er flink til å grave, ingen tvil om det. Det store spørsmålet her er egentlig om investorene kommer til å ha tålmodighet med Hexagon Purus som investeringsobjekt på kort og mellomlang sikt? Personlig har jeg omtalt aksjen som et luftslott med betong-fundament i en annen tråd, til stor forargelse fra ypperstepresten i meningheten.

Hvor mange år kommer til å gå før de fundamentale forholdene kommer til å forsvare 11 TUSEN MILLIONER i markedsverdi? Det er her luften ligger mener nå jeg. Det kan gå årevis. Investerer du i Purus i dag bør du være klar for å vente leeeenge på oppgang (men den kommer nok, og da tar Purus en NEL!). Så får de som skriker etter dokumentasjon klikke på lenken og se hva investorene HAR foretatt seg de siste to månedene. Det er vanskelig å tolke chartet på annen måte enn at folk flest har solgt og solgt og solgt på stadig lavere kurser. Og det er ganske kraftige tegn på at de vil fortsette og selge og selge og selge på stadig lavere kurser, selv om midtikøajohnny ikke vil at folk skal gjøre akkurat det.

Men selvfølgelig, hvis Purus fortsetter å melde sånne kontrakter som de gjorde i dag, og at dette ikke var en sånn once-in-a-decade kontrakt, ja da kan det snu. Og da skal dere selvfølgelig få kaste så mye tomater og råtten fisk som dere vil på meg, for da har jeg tatt feil. Jeg er hvertfall ikke i tvil om at ypperstepresten i menigheten kommer til å trekke frem det innlegget da :)

Og til slutt, en siste disclaimer. Jeg skriver selvfølgelig ikke dette for å advare folk som kanskje tenker de kan tjene noen raske penger her - jeg skriver dette fordi jeg driver åpenlys kursmanipulasjon og ønsker meg inn i aksjen til så lav pris som mulig...
Slettet bruker
16.03.2021 kl 18:36 15535

Se der ja! Dagens fantastiske børsmelding om kontrakter av verdi på oppimot 1 milliard NOK, kom veldig ubeleilig, skjønner jeg, for her legges det ned stort arbeid i å fortelle andre hvordan man skal forholde seg til aksjer man ikke selv har eierinteresser i og hevder bare er luftslott (begge Hexagon Group selskapene). Alt for å redde andre fra å investere i aksjene. Ja, man bør sogar selge aksjene på dagens nedmanipulerte kurser hvis man har noen, selge på dagens børsmelding om kontrakter på opp imot 1 milliard NOK, får vi her vite. Raust. 😄

https://www.globenewswire.com/NewsRoom/ReleaseNg/400885397


Du er inneforstått med at måten du argumenterer på har som logisk konsekvens at all investering i hydrogen må opphøre fordi det tar for lang tid å tjene nok penger hvis man investerer i hydrogen? Dette er altså ditt eneste argument mot å investere i Hexagon Purus. Patetisk. Videre er Hexagon Purus et av veldig få hydrogenselskap som guider veldig konkret og tallfestet (det eneste?). Man guider break even i 2024 og omsetning på 4 - 5 milliarder NOK i 2025. Det er nettopp derfor jeg er investert i nettopp dette selskapet Muggost, for dette er selvsagt ensbetydende med en helt fantastisk pipeline, noe man skjønner hvis man gidder å sette seg litt inn i selskapet. Da finner man blant mye annet ut at selskapet har en beint frem fantastisk partner-/kundeportefølje. Vi snakker globale giganter. Hvis Hexagon Purus levererer på sin guiding om omsetning på 4 - 5 milliarder NOK, ja da er potensialet i dette selskapet faktisk så stort at det nesten er direkte skremmende. For det er fra 2024 - 25 veksten innen selskapets forretningsområder virkelig er estimert å eksplodere, og den eksplosjonen ventes bare å vare og forsterkes i flere tiår fra da av. Når det gjelder Hexagon Composites har forøvrig den sin egen innebygde motor og vekstmaskin i Hexagon Agility, og der snakker vi kjempevekst allerede fra NÅ av og videre fremover. Ref. dagens børsmeldte gigakontrakt og flere andre, børsmeldte kontrakter for kort tid siden. Og det kommer til å komme en masse meldinger om kontrakter og nyheter fra begge Hexagon Group selskapene fremover.


Company presentation related to Hexagon Purus spin-off

19 November 2020

STOCK EXCHANGE RELEASE

https://hexagongroup.com/press/company-presentation-related-to-hexagon-purus-spin-off/


Har som prinsipp å ikke å råde andre konkret og direkte om hva man skal bruke pengene sine til, men gjør et unntak, for å bekrefte regelen. Eller nei, jeg holder meg i skinnet og sier heller hva jeg selv gjør. Så lenge Hexagon Purus opprettholder sin guiding om break even i 2024 og 4 - 5 milliarder NOK i omsetning i 2025, tenker jeg ikke en gang fjernt på å selge en eneste aksje i Hexagon Purus eller Hexagon Composites. Det gjelder også for kurser høyt over dagens nedmanipulerte når disse kommer. På dagens kurser er det kun kjøp som gjelder hvis noe, før kursene snur nordover.

Sånn da lover jeg å ikke forstyrre deg mer på denne trådstarten din. Du skal få ha den og røkte den helt i fred for meg Muggost, men du forsvinner vel kanskje helt som på din andre, tilsvarende om Hexagon Composites hvor du har latt andre nick overta stafettpinnen. 😉
Redigert 16.03.2021 kl 20:11 Du må logge inn for å svare
LasseBon
16.03.2021 kl 19:03 15502

Du har da alt for meget tid? Er det dit arbejde eller har du bare et kedeligt liv? :-)

Du kan også skrive læserbreve i danske aviser... Nuværende læserbreve er mindst lige så kedelige, som dit skriv...

Hvorfor skrive om en aktie, man ikke ejer? Haha..

Du er helt væk :-) Gid man havde 40 timer i døgnet, som dig...
Muggost
16.03.2021 kl 19:14 15471

Ja det er jo det her som er litt funny da, sier man noe menigheten ikke vil høre så blir man automatisk stemplet som [FYLL INN NEDLATENDE BESKRIVELSE HER ].

Det er som å forklare konspirasjonsteoretikere at konspirasjoner ikke finnes. Da blir man med en gang en av «dem» 😂
Slettet bruker
16.03.2021 kl 19:20 15454

Flott med kritiske innlegg.
Selv mener jeg at det er lite matnyttig med TA på HPUR ennå. Aksjen har for kort fartstid, selvom det er opplagt at den som andre grønne aksjer har blitt repriset.
Det er dog mer matnyttig å se på verdisettelsen av HPUR i forhold til Peers, noe du delvis er inne på, samt ser på selskapets posisjon i det markedet de opererer i. Enkleste vei å gå er å lese selskapets egne vurderinger, samt de fra meglerhus, og vurdere det opp mot hva man tenker selv om dette.
At både HPUR/HEX går en lysende fremtid i møte er det liten tvil om, med det er jo ikke ensbetydende med at de er et godt kjøp på dagens nivå.
Jeg skrev vel for noen uker siden at HEX ( ut fra egne vurderinger om verdier både nå og i fremtiden) var for lav priset, mens HPUR var for høyt priset, men det var på høyere kurser enn det vi ser idag. Jeg har ikke justert dette etter alle nye input siden da ( Det går for tregt i USA, viktig strategisk samarbeid for HPUR i Asia, diverse greie kontrakter osv.). Har begrenset meg til å se på det spennende korte bildet.
Det ville ikke vært unaturlig at HPUR etter en halvering og nær sammenhengende fall i 5 uker får en rekyl.
Også i HEX ( som jeg foretrekker), ser vi at den har stabilisert seg, med stadig bedre momentum og andre parametre. ( se din egen tråd som jeg holder liv i).

https://bigcharts.marketwatch.com/advchart/frames/frames.asp?show=&insttype=Stock&symb=NO%3AHEX&x=23&y=4&time=6&startdate=1%2F4%2F1999&enddate=3%2F16%2F2021&freq=1&compidx=aaaaa%3A0&comptemptext=&comp=none&ma=1&maval=9&uf=16&lf=2&lf2=32&lf3=65536&type=2&style=330&size=4&timeFrameToggle=false&compareToToggle=false&indicatorsToggle=false&chartStyleToggle=false&state=11

Viktig diskusjon dog:
Forvarer kursen verdiene de skal sitte på om få år..

Forøvrig så råder jeg folk å lese denne rapporten, noe som kan hjelpe til i vurderinger innenfor den grønne omstillingen. Ikke en hvilken som helst rapport..

https://www.irena.org/-/media/Files/IRENA/Agency/Publication/2021/March/IRENA_World_Energy_Transitions_Outlook_2021.pdf
Redigert 16.03.2021 kl 19:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.03.2021 kl 19:24 15474

Du bidrar jo ikke med noe som helst og argumenterer jo ikke for annet enn at du ønsker kursene på Hexagon Group selskapene ned i innleggene dine om Hexagon Group selskapene på tråder her på forumet i dag samtidig som du konsekvent styrer unna alle motargumenter du konfronteres med og istedet prøver å latterliggjøre andre. Er du kanskje redd pesten skal ta deg hvis du skulle være så uheldig å touche det fundamentale/substansielle når det gjelder Hexagon Purus og Hexagon Composites ? For meg det det som er interessant her så i mine øyne gjør du deg selv blott til latter når du gjør alt for å unngå å berøre det. Beklager å måtte si det Muggost. Isolert sett er det ikke et problem for meg at noen sverger til linjer og grafer basert på investorers historiske adferd i aksjer som veileder. Enhver må gjør som en selv ønsker. Det er bare at dette ikke er noe jeg vektlegger når jeg investerer langsiktig, og jeg trader bare unntaksvis og helt minimalt.

Da brøt jeg et løfte, straks jeg ga da, men nå lover jeg dyrt og hellig at dette er unntaket som bekrefter regelen. Så bare fortsett å baisse i vei her så mye du vil her, helt uten forstyrrelser fra meg. 😉


Edit) Primært litt omskriving for å pynte på særdeles slett språkføring. Innholdet er det samme.
Redigert 16.03.2021 kl 23:44 Du må logge inn for å svare
LasseBon
16.03.2021 kl 19:30 15445

På ingen måde, fint du har en holdning :-) Men du må have meget tid?

Hvorfor gider du bruge din tid på ting, som ikke giver økonomisk gevinst? Tid er penge...

Hvis jeg skulle kommenterer aktier, som jeg havde et negativt syn på, og ikke havde en shortposition i, så ville jeg da prioriterer anderledes...
JonnyMoney
16.03.2021 kl 19:36 15431

Sitter selv på denne aksjen, med snitt på 54. Mener innlegget er helt streit og har observert noe av det samme teknisk. Ingen tvil om at bunnene og toppene blir lavere og at folk selger nyhetene. Når rekylen kommer er umulig å spå, men basert på bl.a. dagens bevegelser og siste tidens fall, er det vanskelig å bli overrasket om denne faller videre. Det er som du sier, TA er ikke like viktig som det fundamentale, men man kan ikke nekte for den siste tidens tendenser.
Muggost
16.03.2021 kl 19:42 15424

Jeg bidrar med andre synspunkter enn menigheta her.
Jeg ønsker ikke kursene ned, men jeg konstaterer at kursene går ned.
Latterliggjøring: kost for din egen dør først.
Jeg skrev nettopp en god del om det fundamentale og gav deg mye rett i det.
Jeg gjør meg selv til latter ja? Eh ok. Den tar jeg til etterretning.
Baissing? Hvis TA er baissing, ja da er det ganske nyttesløst å føre en diskusjon her.

Men for å gå inn på noe mer konstruktivt:
Kan ikke du komme med noen kursmål på 6 mndr, 1 år og 3 års sikt da? Så skal jeg gjøre det samme ila kvelden, så kan vi dra frem denne tråden om en stund og se hvor godt vi traff?
Muggost
16.03.2021 kl 21:02 15384

Mine kursmål:
Sept’21: kr 27. da har Purus tapt penger gjennom året og redusert egenkapital uten å dekke det med inntekter.
Mars’22: kr 37. Nye kontrakter gir økt omsetning men fortsatt ikke overskudd. Egenkapital brennes raskt
Mars’24: Må regne mer på denne. Vanskelig å se så langt frem :)
kelle
16.03.2021 kl 21:34 15347

Kursmål: Dette så ikke særlig bra ut. Jeg sitter kun med Hex Composite, da det er denne jeg har mest oversikt over. Kunne vært meget spennende om du også kunne komme med lignede kursmål for HC.

Henger meg på , mest for de at jeg er glad i å tippe. Mine kursmål for PURUS i tiden framover:

Sept' 21 Kr. 65,-
Mars' 22 Kr. 90,-
Mars' 24 Kr. Det får vi komme tilbake til.
Slettet bruker
17.03.2021 kl 19:54 15174

Da røk støtte i HEX takket være sin eksponering i HPUR. Neste stopp er 41 i HEX, med mindre aksjen finner veien tilbake over støtte imorra/ fredag.
Psykologien i grønn sektor er dog småpanisk, selvom luften har sivet ut av den siden 8/2. FED sier at de ikke vil øke renten i 2023, noe som gir markedet et lite pusterom. Kjøret mot rente vil muligens kunne avta noe, om kapitalmafiaen velger en patt stilling.

Et vesentlig moment er uansett at man heretter kan glemme alle « kursmål» ANALister har kommet med.
De vil nok snart komme med nedjusteringer grunnet « reprising» av hele sektoren.
kelle
17.03.2021 kl 21:02 15228

Jøss, det var litt av en analyse gitt: Går den ikke opp så går den ned. Det er jo nesten umulig å være uenig i det da. Men kommer den ned mot 40 kroner, vil jeg ganske sikkert fylle på med litt mer. Lurer også på hva som skjer hvis den bryter opp gjennom den støtten, som aksjen brøt ned igjennom, som du snakker om. Er det 47, 47,50 eller 48 Kan være veldig greit å vite hva du mener om retningen etter et eventuelt brudd på dette støttenivået. Takker.
Redigert 17.03.2021 kl 21:14 Du må logge inn for å svare
Muggost
17.03.2021 kl 21:32 15227

Teknisk Analyse er et verktøy til bruk for investorer, det er ikke en spåkule som gir deg noen fasit. Men du kan få ganske gode indikasjoner på når det er lurt å handle og når det er lurt å vente.

Det beste av alt er at alle kan lære seg det :) Investopedia logger fritt tilgjengelig for alle.
Slettet bruker
18.03.2021 kl 02:30 15136

De som tør å advare får alltid pepper. Siden 16/12 har jeg informert folk her om diverse kursmål, støttenivåer, samt når jeg kjøpte og solgte. De fleste anbefalinger på basis av all den jobben jeg legger ned for å kunne komme med en slags risk/reward har vært riktige. Også forslag til innganger på kortsiktige trades på vei ned har hatt høy treffsikkerhet, og jeg har tydelig sagt ifra siden den sto i 57, at jeg selv ikke hadde baller å trade den. SAMTLIGE trades jeg har hatt i HEX siden 16/12 har gitt penger på konto, og det er vel nettopp fordi jeg kombinerer TA med mye annet før jeg gjør noe som helst som er viktigst. Jeg advarte tidlig mot at den ville teste støtte på rund 48, men ble møtt med vanntro osv. Jeg sa også tidlig at OM støtten falt, så ville jeg anbefale folk å kjøpe i bolker på vei ned om man er langsiktig, og at jeg selv ville nok være på kjøpssiden til 45 og under I BOLKER.
Det ultimate er vel at jeg SIER IFRA hver gang jeg kjøper og selger og hvorfor, ment som en hjelp til dere på forum, og ment som en motvekt til den massive manipulering vi blir utsatt for i Norge. Jeg ropte ikke « løp og kjøp» da innsidere kjøpte nylig. Jeg har ADVART og vært skeptisk til ANALister, som har en hel annen agenda for sine « kursmål». Det er helt riktig at jeg i en tid nå har beskrevet to scenarioer, nettopp fordi det er stor usikkerhet knyttet til den videre utviklingen for grønne og tech aksjer. Jeg sitter ikke på en kule, og TA er som jeg hele tiden har sagt kun et hjelpemiddel, som jeg selv kun bruker den dagen jeg skal inn eller ut av aksjer. Etter at NDX avverget et angrep mot et VIKTIG støttenivå har jeg flere ganger vært fristet til å trykke på kjøpsknappen, fordi chartet viste bedring, men reliefrallyen begrenset seg og da ble det ikke kjøp. Hadde HEX brutt ut av sin negative trend hadde det sikkert skjedd.
Jeg følger min egen hovedstrategi, og hva du tror og ikke tror driter jeg en lang marsj i, især når du kommer med unødvendige sleivspark, når ikke din « strategi» funker. Potensialet oppover ved en rekyl ligger på siste topp. Hva det er må du finne ut av selv. Jeg gidder ikke å mate deg med teskje denne gangen.
Kursmålet på 60 i tilfelle aksjen ville bryte opp kan du bare glemme. Det som teller idag, teller ikke lengre om en uke.
Redigert 18.03.2021 kl 03:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.03.2021 kl 02:45 15131

Jeg har til og med beskrevet en tilnærming til HEX ved å sette verdien til HPUR for HEX til en fast verdi på 20 kroner, for å kunne rendyrke prising av HEX for en stund siden.
Denne tankeøvelse kan ha større verdi nå enn det som var meningen da...
Jeg har også vært uenig med ANALister som mener at HPUR er tingen og HEX er det bare å glemme.
KUNNSKAP er alltid å foretrekke fremfor en kjøpt og betalt ANAList, som får betalt for å mate deg og meg med fakenews.
Redigert 18.03.2021 kl 02:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.03.2021 kl 03:29 15106

Og til slutt: jeg setter stor pris på Johnny som virkelig ikke går glipp av selskapsrealterte nyheter, selvom han noen ganger legger de samme artikler ut flere ganger ( har sikkert selv også gjort det). De er helt nødvendige i en helhetsvurdering. Det illustrerer også at HEX/ HPUR er på rett vei, med å finne fotfeste størrelse 46 i Asia, og ellers kontrakter som tilsammen utgjør en mellomstor kontrakt, fordelt på flere viktige nedslagsfelt i EU og USA
Dessverre har det det kommer fra Biden hittil vært bedrøvelig og fossielen må ut fingeren snart.
Rapporten jeg linket til nylig er både positiv og negativ, og sendt med kraftig kritikk til norske politikere, som driter i Parisavtalen og den tunge energirapporten.
Konklusjonen er at satsingen går for tregt, og at Hydrogen og gass ( som eneste fossile energiform), må det sstses MYE mer på om verden skal nå mål.
Mitt håp et KINA, hvor satsing betyr satsing på stor skala, samt EU som har kommet lengre enn USA, som ikke engang har et strømnett som tåler minusgrader so to speak.
Redigert 18.03.2021 kl 03:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.03.2021 kl 03:38 15103

Også skal man være klar over at f.eks DAF har ordrebøkene fulle med dieseldrevne lastebiler, så lenge ingen vil at de blir forbudt....ordreinngangen på det som kan bli forbudt er enormt og hindrer grønn omstilling.
Det finnes ikke engang regler for de store cruisship som forurenser fjordene, og i beste fall har en scrubber. Enkelt å løse: kan du ikke avlegge turen co2 fritt kommer du ikke inn..og slikt kan jeg fortsette til børsåpningen.
Redigert 18.03.2021 kl 03:43 Du må logge inn for å svare
kelle
04.08.2021 kl 12:29 14292

Ja, du ligger bra an der, men det er nå ennå noen dager fram til 21.sept. 2. kvartalet vil avgjøre ferden videre.
Nikola hadde et underskudd litt mindre enn forventet og spådde mer aktivitet utover høsten. Men som tidligere sagt vil 2. kvartalet gi en god pekepinn.
Muggost
04.08.2021 kl 14:25 14222

16 millioner i omsetning, 6% ned, all time low. Dvs at ALLE som selger på disse nivåene selger med tap. Rent teknisk har jo avgrunnen åpnet seg i dag… Hvor langt ned skal Purus egentlig? Trenden er hvertfall klar - kommer det ikke positive nyheter snart så er ikke 21kr langt unna…
Knallogfall
04.08.2021 kl 16:34 14169

Da klarte jeg å rote meg inn i denne med et lodd på 28,50, hovedsakelig pga at den går som en jojo🤪, en voldsom nedgang i denne etterfølges som regel av en god oppgang🤞

Hovedsaklig inne for en kortsiktig trade.
Muggost
05.08.2021 kl 11:43 14042

Jaja da var vi der da… 27… nesten 6 uker før jeg selv trodde. Nå er jo spørsmålet om dette er bunnen, eller om vi skal videre ned? Har du noen tanker om det Midtikøajohnny, eller ser du fortsatt bare oppside i aksjen?
Slettet bruker
16.08.2021 kl 21:45 13734

Det var en stor rapport fra " the Economist" som ble offentlig igår. Ligger bak muren, men leste en nederlandsk oversettelse av det. Det handlet mye om en nærmest total politisk vegring til å ville omstille til grønt, proteksjonisme, manglende handlekraft, mye strategi, og uhyre lang tid fra alt bla bla til handling. Også langvarige problemer med grunnstoffer og komponenter ble forespeilet.
Når jeg så debatten igår, samt NRK sin debatt med ungdomspartier, så bekrefter det bare, at personlige seiere, politisk vinning og å bare støtte opp under sitt eget parti, og rakke ned på andre, er langt viktigere enn å ivaretar befolkningen, miljøet osv. Politikk er redusert til å støtte seg selv.

Dernest er det om å gjøre å ivareta sine rike venner som skal ha tak i subsidier, slik at de har en konkurransefordel overfor mindre bedrifter som da kan presses til beinet.

Bransjen selv er selvsagt også veldig i media for å argumentere for sine interesser ( lobbyvirksomhet gjennom mediapress).
Idag går en bransje ut og krever at det skal deles ut 100 milliarder kroner til "oljebransjen under omstilling" ( de sier jo ikke dette rett ut..).
Rosafascistene har et budsjett på 200 millioner for hydrogen iår, selvom alle er enige om at det trenges minst 7 milliarder for å lage en hydrogen infrastruktur på kort sikt ( inkludert shipping). Det er mange kapitalkrefter i sving som skal innbilde oss litt av hvert.
Og mens man er ferdig med sine infrastrukturplaner mange steder i EU, så er det helst bompenger, eiendomsskatt og flere metoder å loppe vanlige husholdninger på som er diskusjonstema i Norge. Infrastrukturplaner blir bare endret hvert 5 år, men det skjer ingenting. I Russland hadde man 5 årsplaner, men de ble også satt ut i livet. I Norge så forblir de på papiret og togsettet der jeg bor er derfor fra 1800 tallet, og det tar nøyaktig dobbelt så lang tid å komme seg til hovedstaden enn snittet av alle steder i Europa med lik avstand fra sin hovedstad.

Hva med å diskutere hvorfor politikere kun i Norge har klart å ødelegge 1/3 del av en hel ungdomsgenerasjon, mot 1/9 del i andre land på rekordtid, og hvordan man kan redde Norge fra evig fortapelse ( for dit er vi på vei), om vi fortsetter å marginalisere folk i et tempo som er høyest i hele OECD. Miljø og hva som er best for folk flest er det politikere kun snakker om en gang i bland. Målt utfra sine konsekvenser, så føres det en destruktiv politikk uten sidestykke i norsk historie, men det blir oss servert som om det er nødvendige handlinger.
Du kan få hele politikerballetten gratis av meg. INGEN vil lengre samfunnets beste, kun sitt eget beste, målt i kroner på kontoen.
Til med Bellonagjengen er nå mest opptatt av sin egen lommebok, og de smiler nå hele veien til banken...Det gjorde de ikke da de ikke var kjøpt og betalt ennå..

Alt dette er i veien for HEX...og så kommer Engeset på toppen av det hele. Jeg frykter for fremtiden til mine barn og Norge som land.

Tilbake til HPUR: Jeg verdsatte de lenge til å vøre verdt 20 kroner for HEX, så da svarer det til en kurs på omtrent 26,50 kroner. Også Muggost la seg på disse kursnivåer. Presteskapet tok feil og vi fikk rett. Slik må det bli når man lukker øyne for realiteter...er de politikere mon tro?

Nå er vi i nye tider og jeg har ingen tro på at HPUR kommer i mål med sine målsetninger, også grunnet dystre rapporter, politisk treghet, kapitalens kamp om subsidier, og likegyldigheten i befolkningen. Så er det også en fare for korreksjoner, og ting kan garantert bli mye verre før det blir bedre. Som den moderate pessimisten jeg er, så er det i grunn ingenting i veien for at HPUR kan gå ned til lave 20 nivåer.

Jeg ser ihvertfall ingen grunn til begeistring for øyeblikket, og har ikke vært på kjøpersiden i hverken HEX eller HPUR på en god stund. Jeg sitter på de HEX aksjene jeg har, og som nå er 0,4% i minus😵‍💫. Øyne er nå rettet mot andre aksjer.

PS: Hovedforskjellen mellom Norge og EU er at man i EU prøver å beskytte husholdninger gjennom så høy som mulig forutsigbarhet og tilrettelegging, mens uforutsigbarhet på alle områder ( inkludert miljøpolitikk), er det eneste som er forutsigbar i Norge.
Da blir også det å investere på børsen ren gambling for folk flest, især på småselskaper som HEX, som ikke tilhører den indre kretsen til makteliten i politikken, og kapitalen.
Redigert 16.08.2021 kl 22:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.08.2021 kl 15:04 13596

Det er merkelig at ikke norsk media bruker ett ord om rapporten i the Economist, som er grundige, og som beskriver en dyster virkelighet for grønn omstilling. Dette må være en av hovedgrunnene til at grønne aksjer nok en gang har fått juling de siste to dager..
En liten disclaimer: HEX/HPUR er små selskaper, og de trenger bare en stor endring for å ta en større del av kaka, Den endringen kan være at de blir kjøpt opp, får tilgang på kapital, uten at de må hente ( utvannende) kapital hos oss, og kan vokse seg store og feite raskt.
Slik det er nå, så har de ingen handlingsrom for å bli store ( de tærer på sine likvider). Under Engeset skjer ikke dette, fordi det ikke er i hans egen interesse. At de blir spist, er det eneste fornuftige, og det bør skje så raskt som mulig. Gjør de ikke det, så kan de bli stående på perrongen. Og om det er der jeg bor, så kan de stå der veldig lenge. Allianser med skandalebefengte selskaper ( NIKOLA) er jeg tvilende til, og fordi jeg mener at de har vist å ikke være profesjonelle nok i flere sammenhenger, så er det en reel fare for at kinesere kun er ute etter teknologien i HEX/ HPUR, og får tak i det. Skjer det, så kan de glemme Kina, og muligens hele sin fremtid. Med den naivitet de har utvist hittil, så er dette en reel fare.
Når det gjelder Kina, så er måten å komme inn på det kinesiske markedet, det selskapet har gjort, så det er ikke det jeg kritiserer.

Mange momenter her ( begge veier mht. aksjekursutviklingen), men med Engeset i front blir det gambling, og ikke noe mer.
Redigert 17.08.2021 kl 15:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.08.2021 kl 22:01 13416

Samarbeidsavtalen med Ballard er en større nyhet enn den med Nikola, og her skal de rulle ut sine trucks i annet halvdel neste år. Forutsatt at kontrakten gir netto penger i kassa, så er dette et viktig steg. Forkastelig at nyheten ikke ble offentlig for alle før børsstart. Utrolig klønete. Når kursen stiger på høyt volum før nyheten slippes lukter det igjen svidd.

https://www.h2-view.com/story/ballard-hexagon-purus-set-to-develop-new-hydrogen-fuel-cell-trucks/

optimist68
31.08.2021 kl 22:13 13390

For den langsiktige betyr ikke dette noe. Den som trader og handler på bakgrunn av meldinger før børsen åpner vil sikkert foretrekke dette men nå er ikke dagens kursøkning særlig høy med tanke på omfanget denne kontrakten kan være for HPUR. I tillegg er Tradegate åpen før Oslo børs
Slettet bruker
01.09.2021 kl 14:33 13227

At aksjesensitiv informasjon blir delt med markedet på ett og samme tidspunkt, er et krav i hele verden. At noen vet noe ( de som er nær gryta), mens andre investorer ( uansett hva slags) ikke vet noe, er diskriminerende og fullstendig ulovlig. Det var overtydelig igår at mange kjøpere visste noe, og uvitende selgere solgte. Det skader selvsagt små investorer verst. Det skader også troverdigheten til ledelsen, som da ikke er til å stole på når det gjelder håndtering av informasjon. Troverdighet er viktig, og den er tynnslitt hos meg fra før. Selvsagt er det flere som ser det.

Ellers så har jeg større tiltro til det konkretiserte samarbeidet med Ballard, enn det med Nikola, som ikke har produsert en dritt ennå. Ballard er godt representert både i Kina, Europa og Amerika, og om utrullingen går bra, kan det tenkes at Ballard/HPUR får fotfeste flere steder. Igjen snakker vi om muligheter og ikke landing av storfisk.
Redigert 01.09.2021 kl 14:53 Du må logge inn for å svare
mercedesglk
01.09.2021 kl 14:54 13205

At noen velger å selge på dette nivået faller på deres egen idiot kappe.
vi skal glede oss over all mulig fantastisk info som kommer vedr HEX Gruppen.
men det ser fortsatt uut som at der er hull i hodene til enkelte, enten det eller at noen manipulerer denne aksjen spå til de grader fordi der er ingen hjemme på stockwatch. rikingene får herje villt, det er mye verre for en stakkar som satser sparepengene sine...
Så er mediene mere opptatt av hva Hermansrud kjøper av aksjer enn å skrive om de fantastiske avtalene HEX gruppen skoger inn og børsmelder order og avtaler mange ganger i uken.
hvordan kan det gå an å ignorere dette fantastiske selskapet? Bør snart komme nye analyser som igjen sier 100-150 kr.
optimist68
01.09.2021 kl 18:07 13152

Kursen til Hex er iallefall helt skrudd. Det lever sitt eget liv uansett meldinger eller ikke. Lurer på hvilket selskap Hermanrud har handlet nå nylig. Satt med en følelse om det kan være ett av Hex ? Men kan være Yara
Redigert 01.09.2021 kl 18:11 Du må logge inn for å svare
Baklengssaldo
15.09.2021 kl 11:08 12873

Noen som vet om HPUR er tilbake fra ferie? Merkelig stille...
Slettet bruker
17.09.2021 kl 00:38 12805

Det gjelder både HEX og HPUR. Hallelujakoret er borte, og ifølge media er viljen til å investere på Oslo Børs Growth betydelig mindre enn ifjor.
Med kurser nær sine lows ( igjen) så må det skje noe betydelig i konsernet om vi skal se forandringer. Personlig er jeg lei alle glansbilder som de kommer med ( uten at det skaper positiv cash flow). Samt de uendelige verdiløse " kursmålene" finansanarkistene stadig kommer med.
Uansett så er det fortsatt press på kursene, delvis grunnet de nevnte faktorer, men især pga. det jeg omtaler som Engeseteffekten. De klarer jo ikke å utnytte sin enestående posisjon, noe som bekymrer. Nå er jeg en pågående og utålmodig hollender, men jeg er sikker på at det er nettopp det de trenger i den situasjonen de er i. Erstattes Engeset med en som er dyktig, pågående, og ikke minst proaktiv, samtidig som kostnadskontroll og ikke minst profesjonalitet ved inngåelse av kontrakter osv. er i fokus, så vil det skje noe. De flotte prospekter de lager er ikke verdt papiret det er skrevet på...Det er kun villedende reklame.Siste kvartalsrapport startet med masse info om hvor stort markedet vel ikke er, og ender opp med bedrøvelige regnskapstall, og da lurer jeg virkelig på hvordan det er mulig å ikke tjene penger som gress. Det er rett og slett et hav mellom mulighetene og det de presterer.

Det beste er om de fusjonerer med Ballard, Air Liquide ol., mens de fortsatt har cash, og en lovende fremtid. Få Engeset herje i noen år til, så kan man få kjøpt hele virksomheten for småpenger, og skjer det et fiendtlig oppkjøp. Mye bedre å fusjonere når de ikke ligger nede for telling.
Jeg synes også at de største investorer er fraværende, og aksepterer i alt for stor grad de opplagte mangler ledelsen har om de da virkelig vil selskapets beste.

Med manglende positiv EPS i begge selskaper, så vil den forventede emisjonen i HPUR fremskyndes; de har vel omtrent like mye cash som lån og da kommer de til å gå til aksjonærer for å be om mere penger. Slik er det når Engeset lover en masse, men samtidig ved siste korsvei helgarderer seg selv på alle mulige måter. Så er det bare å minne om at bilbransjen på tross av halvlederproblemer, høyre produksjonskostnader og råværepriser samt lavere produksjon tjener penger som aldri før...Der har HEX mye å lære.

Han sørger godt for seg selv og sine, men å skape verdier for aksjonærer ligger ikke i hans DNA.
Det er bare å se i regnskapene i alle de årene han har sittet, både i HEX og i Saferoad, så skjønner du hva jeg mener. Bedrøvelige greier.
Redigert 17.09.2021 kl 03:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.10.2021 kl 18:48 12515

AksjeANAListene fra Carnegi er nå halvveis tilbake fra mars, og legger seg nå på 40 istedenfor idiotiske 115 (som nå har gjort sin funksjon). Også 40 er latterlig, fordi Engeset og co. nå pøser ut enda mer penger, slik at han kommer i mål på kjøpt omsetningsvekst. Kjøp av Wystrach måtte til for å komme i mål, og kostnadskontrollen er nå vel helt borte. Kjøpet vil føre til utvanning og en raskere emisjon.
Strategisk er det stikk det motsatte av det de burde gjøre: De har ikke penger til å vokse og bli en aktør av betydning, med mindre de fusjonerer med en stor aktør ( hele HEX inkl. HPUR). Veien de går nå er tømming av kassene, og nye emisjoner, og dermed ytterligere utvanning.
Jeg er ikke i tvil lengre: Engeset må erstattes.
Slettet bruker
10.11.2021 kl 17:57 11954

Reference is made to the stock exchange announcement by Hexagon Purus ASA ("Hexagon Purus" or the "Company") on 30 September 2021, regarding Hexagon Purus' entry into of a share purchase agreement to acquire 100% of Wystrach GmbH ("Wystrach"), a leading European systems and solutions provider for storage and transport of compressed gases (the "Transaction").

Hexagon Purus is pleased to announce that the Transaction has been successfully completed. Consequently, the board of directors of the Company has, pursuant to the authorization granted by the Company's shareholder meeting on 3 November 2020, issued 4,444,430 new shares of Hexagon Purus (the "Consideration Shares") at a subscription price of NOK 33.4343 per share, to the seller as part consideration for the shares of Wystrach.

Following registration of the share capital increase pertaining to the Consideration Shares in the Norwegian Register of Business Enterprises, the Company will have 233 536 669 shares in issue, each of par value NOK 0.10.
Slettet bruker
10.11.2021 kl 17:59 11955

Noe utvannende for HPUR og noe redusert eksponering for HEX?
Redigert 10.11.2021 kl 18:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.12.2021 kl 07:23 11571

Jeg vil gjerne at samtlige i kirken leser tråden fra starten, og vurderer realitetene i HPUR. Aksjen faller som en stein, og det er er meget tydelig at de fleste har mistet troen i de inngåtte avtaler både i Kina og med Nikola. Håpet for min del er samarbeidet med Ballard, som er den eneste troverdige aktøren av trioet. Jeg formoder at HPUR har satset på feil hest, og at det snart kommer meldinger om kanselleringer. Lufta har gått fullstendig ut av aksjen, som har falt fra 32 kroner til like over 20 på under 2 måneder, og teknisk så er det støtte på 19,70, 17,40 og 15,20.
selvom HEX melder om en ny kontrakt nå, så vil utviklingen i HPUR tynge utviklingen i HEX. Det må komme gigantiske positive nyheter snart om ikke HPUR skal ta knekken på HEX. Hittil er aksjen en stor fiasko, og kursmål fra ANALister på 120 kroner for mindre enn et år siden, viser nok en gang hvor korrupt denne bransjen er. Det lukter dessuten svidd igjen, når HPUR synker som en stein, uten at selskapet har kommet med resultatvarsel. Hvor korrupt er det egentlig lov å være på Oslo Børs Casino? Og hvor stor avvik mellom glansbildene HEX familien stadig kommer med, og virkeligheten er det lovlig å presentere?
Slettet bruker
10.01.2022 kl 18:16 11354

Til alle som stadig og konsekvent viser til hva Engeset og gjengen serverer oss av glansbilder, samt henviser til " ANALyser":
Når bransjen selv påpeker at oppgavefordelingen for å berike seg selv, mellom media, ANALister og selskaper ( samt politisk uvilje og tilsynsmyndigheter som ignorerer dette konsekvent), undergraver hele tiltroen til Oslo Børs Casino, da er det alvorlig.
Ikke noe nytt: mange, inkludert meg selv advarer stadig mot å hverken stole på analyser, meglerhus, media, og ledelsen i kapitalanarkiet Norge.
Til og med EU pålegger Norge å rydde opp, men dette ignoreres fullstendig.
Denne bør alle kirkemedlemmer lese:
https://e24.no/boers-og-finans/i/R97vkJ/nesten-bare-kjoepsanbefalinger-paa-euronext-growth-den-spiralen-vi-er-inne-i-naa-vil-faa-en-stygg-slutt

Legger man alle disse forstyrrelser vekk, så er det fortsatt slik at begge selskaper svømmer i verdens største fiskedam.
Jeg gjør ingen endringer i mine vurderinger. Om EU grønnvasker gass, så er det positivt for HEX.
Jeg har kjøpt en tradepost i HPUR og Scatec, i håp om at de tekniske støttenivåer i USA ikke faller ved første forsøk.
Riski selvsagt, og første gang på lenge jeg handler på Oslo Børs Casino.
Lykke til i 2022. Drømmescenarioet er: HEX fusjonerer med en stor europeisk aktør, med en gedigen kundemasse, og en profesjonell ledelse, som overtar styringen i begge HEX selskaper.

Status siden start (16.12.2020): 88% investert. Avkastning -2,65%🥴
Det er hverken bra eller dårlig og på linje med
https://www.nasdaq.com/market-activity/index/cels
All den jobben, når jeg hverken er bedre eller dårligere enn CELS🙈
PS: kjøper kun grønt, til nød ESG.
Redigert 10.01.2022 kl 19:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.01.2022 kl 22:51 11264

https://www.marketwatch.com/story/the-nasdaq-composite-just-staged-its-biggest-intraday-comeback-in-nearly-2-years-ending-positive-after-a-2-7-plunge-11641849564?siteid=bigcharts&dist=bigcharts

Jeg la nettopp Nasdaq til grunn for en vurdering om kjøp av SCATC og HPUR, så litt selvskryt tillater jeg meg. Om det bringer kroner i kassen er litt mer sannsynlig nå….

Nok en grønn indeks som kan brukes til f.eks. TA:
https://www.investing.com/indices/nasdaq-omx-green-economy
Redigert 10.01.2022 kl 23:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.01.2022 kl 17:49 11114

30.12 skrev jeg:" Lufta har gått fullstendig ut av aksjen, som har falt fra 32 kroner til like over 20 på under 2 måneder, og teknisk så er det støtte på 19,70, 17,40 og 15,20"

Idag sluttet aksjen nøyaktig på støtten ( 19,70).
Selv kjøpte jeg en post der og i SCATC for noen dager siden basert på at jeg ikke så det som sannsynlig at lufta skulle gå ut av techsektor ( som da får ringvirkninger). Det var riktig, men ga ikke de ønskete utslag på aksjene. Isteden er vi der TA antyder med HPUR.
Det ville ikke være unaturlig med en reaksjon oppover, men den er nå fullstendig overgitt makroforhold, aksjeutviklingen generelt, og selskapsrelaterte nyheter ( noe den alltid er).
Slettet bruker
19.01.2022 kl 17:32 10998

Da endte aksjen på 17,30 idag dessverre. Det påvirker nå også HEX. HPUR er nå mer enn halvert siden 7.9.2020, og interessen er fortsatt laber. Hvor er ledelsen her? Jo: de pøste ut store poster i HEX på høyre kurser, og selskapet har kjøpt nye treasure aksjer, som sikkert havner i lommene på disse igjen. Galskap å gi opsjoner og betale skyhøye lønninger for et busslass med ledere, som misbruker våre penger. Halvering av kursen på rekordtid, uten at de kommer på banen. Helt forkastelig, men helt i tråd med det som er ukulturen på Oslo Børs Casino.

På disse kurser kan HPUR ikke hente penger gjennom emisjon, den dagen det er behov for det. Det er meget alvorlig; Da er de i dødsspiralen. Om ledelsen fornekter situasjonen ( hittil har de fornektet det meste), så bekrefter det i de grader at de aldri tar tak i de virkelige problemer de selv er en del av. Nå er Q4 langt mer enn eksamen for Engeset ++. HPUR har nå falt fra 87,97 til 17,30 på vel ett år, et fall på omtrent 80%.
Til og med Nikola, befengt med skandaler og store bøter, og delvis ødelagt renommé, er ikke i nærhet av en slik kursutvikling i samme tidsrom.
Den totale tausheten fra ledelsen illustrerer i de grader at de ikke vil selskapets beste, men mest opptatt av sin posisjon. Og hvor er styret? I min virksomhet hadde jeg fått sparken for lenge siden, om jeg bare hadde stukket huet i sanden. Skjønner de ikke alvoret i situasjonen, eller er strategien så elendig at de velger en total taushet?.
Redigert 19.01.2022 kl 18:05 Du må logge inn for å svare