Teknisk Analyse Hexagon Purus

Muggost
HPUR 16.03.2021 kl 18:23 35689

Teknisk analyse følger, i den grad det er relevant etter så kort tid som børsnotert selskap.
https://www.tradingview.com/x/BS3ojRKJ/

Så må dere huske at TA ikke er et verktøy som sier noe om de fundamentale forholdene i selskapet, det sier i stedet noe om hva investorene foretar seg.

Etter toppen 8.januar i år har "grønne aksjer" fått et noe pessimistisk sentiment over seg, da 10-årig rentenivå er stigende, noe som ikke er så bra for de selskapene som ikke har inntekter i dag, men venter inntekter i fremtiden. Penger i hånda nå er altså bedre enn penger i hånda i fremtiden.

HPUR falt deretter bratt tilbake fra et særdeles overkjøpt nivå (RSI 92) og har laget en nedadgående trendkanal som vi pr dags dato skurer bunnen av. Aksjen ligger et godt stykke under 50-dagers snittet (ikke et positivt tegn) og RSI (40) indikerer ikke engang at aksjen er oversolgt. Det dannet seg en ny bunn i går på 45.5 men fraværet av oppgang etter dagens monster-kontrakt på 700 millioner spenn kan ikke tolkes annet enn at mange investorer bruker dette som en sjans til å komme seg ut. Sell on news.

Det er desverre ikke ordentlig støtte før 36.7 og det er av ovennevnte indikasjoner grunn til å tro at aksjen kommer til å falle videre ned mot det nivået. Trenden vil aksellereres kraftig hvis oljeprisen og renter fortsetter å stige (husker du; penger i lomma nå er bedre enn penger i morgen). Dette var det tekniske, og jeg kan få rett eller ikke - det vil bare de kommende månedene vise.

SÅ TIL DET FUNDAMENTALE:
Som visse andre her på forumet er dyktige til å vise, så er de fundamentale forholdene ganske positive på lang sikt. Det inngås store kontrakter og "det grønne skiftet" vil aksellerere i årene som kommer. Det er i grunnen bare å lese innleggene til midtikøajohnny. Han er flink til å grave, ingen tvil om det. Det store spørsmålet her er egentlig om investorene kommer til å ha tålmodighet med Hexagon Purus som investeringsobjekt på kort og mellomlang sikt? Personlig har jeg omtalt aksjen som et luftslott med betong-fundament i en annen tråd, til stor forargelse fra ypperstepresten i meningheten.

Hvor mange år kommer til å gå før de fundamentale forholdene kommer til å forsvare 11 TUSEN MILLIONER i markedsverdi? Det er her luften ligger mener nå jeg. Det kan gå årevis. Investerer du i Purus i dag bør du være klar for å vente leeeenge på oppgang (men den kommer nok, og da tar Purus en NEL!). Så får de som skriker etter dokumentasjon klikke på lenken og se hva investorene HAR foretatt seg de siste to månedene. Det er vanskelig å tolke chartet på annen måte enn at folk flest har solgt og solgt og solgt på stadig lavere kurser. Og det er ganske kraftige tegn på at de vil fortsette og selge og selge og selge på stadig lavere kurser, selv om midtikøajohnny ikke vil at folk skal gjøre akkurat det.

Men selvfølgelig, hvis Purus fortsetter å melde sånne kontrakter som de gjorde i dag, og at dette ikke var en sånn once-in-a-decade kontrakt, ja da kan det snu. Og da skal dere selvfølgelig få kaste så mye tomater og råtten fisk som dere vil på meg, for da har jeg tatt feil. Jeg er hvertfall ikke i tvil om at ypperstepresten i menigheten kommer til å trekke frem det innlegget da :)

Og til slutt, en siste disclaimer. Jeg skriver selvfølgelig ikke dette for å advare folk som kanskje tenker de kan tjene noen raske penger her - jeg skriver dette fordi jeg driver åpenlys kursmanipulasjon og ønsker meg inn i aksjen til så lav pris som mulig...
kelle
17.03.2021 kl 21:02 15391

Jøss, det var litt av en analyse gitt: Går den ikke opp så går den ned. Det er jo nesten umulig å være uenig i det da. Men kommer den ned mot 40 kroner, vil jeg ganske sikkert fylle på med litt mer. Lurer også på hva som skjer hvis den bryter opp gjennom den støtten, som aksjen brøt ned igjennom, som du snakker om. Er det 47, 47,50 eller 48 Kan være veldig greit å vite hva du mener om retningen etter et eventuelt brudd på dette støttenivået. Takker.
Redigert 17.03.2021 kl 21:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.03.2021 kl 19:54 15337

Da røk støtte i HEX takket være sin eksponering i HPUR. Neste stopp er 41 i HEX, med mindre aksjen finner veien tilbake over støtte imorra/ fredag.
Psykologien i grønn sektor er dog småpanisk, selvom luften har sivet ut av den siden 8/2. FED sier at de ikke vil øke renten i 2023, noe som gir markedet et lite pusterom. Kjøret mot rente vil muligens kunne avta noe, om kapitalmafiaen velger en patt stilling.

Et vesentlig moment er uansett at man heretter kan glemme alle « kursmål» ANALister har kommet med.
De vil nok snart komme med nedjusteringer grunnet « reprising» av hele sektoren.
kelle
16.03.2021 kl 21:34 15510

Kursmål: Dette så ikke særlig bra ut. Jeg sitter kun med Hex Composite, da det er denne jeg har mest oversikt over. Kunne vært meget spennende om du også kunne komme med lignede kursmål for HC.

Henger meg på , mest for de at jeg er glad i å tippe. Mine kursmål for PURUS i tiden framover:

Sept' 21 Kr. 65,-
Mars' 22 Kr. 90,-
Mars' 24 Kr. Det får vi komme tilbake til.
Muggost
16.03.2021 kl 21:02 15547

Mine kursmål:
Sept’21: kr 27. da har Purus tapt penger gjennom året og redusert egenkapital uten å dekke det med inntekter.
Mars’22: kr 37. Nye kontrakter gir økt omsetning men fortsatt ikke overskudd. Egenkapital brennes raskt
Mars’24: Må regne mer på denne. Vanskelig å se så langt frem :)
Muggost
16.03.2021 kl 19:42 15587

Jeg bidrar med andre synspunkter enn menigheta her.
Jeg ønsker ikke kursene ned, men jeg konstaterer at kursene går ned.
Latterliggjøring: kost for din egen dør først.
Jeg skrev nettopp en god del om det fundamentale og gav deg mye rett i det.
Jeg gjør meg selv til latter ja? Eh ok. Den tar jeg til etterretning.
Baissing? Hvis TA er baissing, ja da er det ganske nyttesløst å føre en diskusjon her.

Men for å gå inn på noe mer konstruktivt:
Kan ikke du komme med noen kursmål på 6 mndr, 1 år og 3 års sikt da? Så skal jeg gjøre det samme ila kvelden, så kan vi dra frem denne tråden om en stund og se hvor godt vi traff?
JonnyMoney
16.03.2021 kl 19:36 15594

Sitter selv på denne aksjen, med snitt på 54. Mener innlegget er helt streit og har observert noe av det samme teknisk. Ingen tvil om at bunnene og toppene blir lavere og at folk selger nyhetene. Når rekylen kommer er umulig å spå, men basert på bl.a. dagens bevegelser og siste tidens fall, er det vanskelig å bli overrasket om denne faller videre. Det er som du sier, TA er ikke like viktig som det fundamentale, men man kan ikke nekte for den siste tidens tendenser.
LasseBon
16.03.2021 kl 19:30 15608

På ingen måde, fint du har en holdning :-) Men du må have meget tid?

Hvorfor gider du bruge din tid på ting, som ikke giver økonomisk gevinst? Tid er penge...

Hvis jeg skulle kommenterer aktier, som jeg havde et negativt syn på, og ikke havde en shortposition i, så ville jeg da prioriterer anderledes...
Slettet bruker
16.03.2021 kl 19:24 15637

Du bidrar jo ikke med noe som helst og argumenterer jo ikke for annet enn at du ønsker kursene på Hexagon Group selskapene ned i innleggene dine om Hexagon Group selskapene på tråder her på forumet i dag samtidig som du konsekvent styrer unna alle motargumenter du konfronteres med og istedet prøver å latterliggjøre andre. Er du kanskje redd pesten skal ta deg hvis du skulle være så uheldig å touche det fundamentale/substansielle når det gjelder Hexagon Purus og Hexagon Composites ? For meg det det som er interessant her så i mine øyne gjør du deg selv blott til latter når du gjør alt for å unngå å berøre det. Beklager å måtte si det Muggost. Isolert sett er det ikke et problem for meg at noen sverger til linjer og grafer basert på investorers historiske adferd i aksjer som veileder. Enhver må gjør som en selv ønsker. Det er bare at dette ikke er noe jeg vektlegger når jeg investerer langsiktig, og jeg trader bare unntaksvis og helt minimalt.

Da brøt jeg et løfte, straks jeg ga da, men nå lover jeg dyrt og hellig at dette er unntaket som bekrefter regelen. Så bare fortsett å baisse i vei her så mye du vil her, helt uten forstyrrelser fra meg. 😉


Edit) Primært litt omskriving for å pynte på særdeles slett språkføring. Innholdet er det samme.
Redigert 16.03.2021 kl 23:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.03.2021 kl 19:20 15617

Flott med kritiske innlegg.
Selv mener jeg at det er lite matnyttig med TA på HPUR ennå. Aksjen har for kort fartstid, selvom det er opplagt at den som andre grønne aksjer har blitt repriset.
Det er dog mer matnyttig å se på verdisettelsen av HPUR i forhold til Peers, noe du delvis er inne på, samt ser på selskapets posisjon i det markedet de opererer i. Enkleste vei å gå er å lese selskapets egne vurderinger, samt de fra meglerhus, og vurdere det opp mot hva man tenker selv om dette.
At både HPUR/HEX går en lysende fremtid i møte er det liten tvil om, med det er jo ikke ensbetydende med at de er et godt kjøp på dagens nivå.
Jeg skrev vel for noen uker siden at HEX ( ut fra egne vurderinger om verdier både nå og i fremtiden) var for lav priset, mens HPUR var for høyt priset, men det var på høyere kurser enn det vi ser idag. Jeg har ikke justert dette etter alle nye input siden da ( Det går for tregt i USA, viktig strategisk samarbeid for HPUR i Asia, diverse greie kontrakter osv.). Har begrenset meg til å se på det spennende korte bildet.
Det ville ikke vært unaturlig at HPUR etter en halvering og nær sammenhengende fall i 5 uker får en rekyl.
Også i HEX ( som jeg foretrekker), ser vi at den har stabilisert seg, med stadig bedre momentum og andre parametre. ( se din egen tråd som jeg holder liv i).

https://bigcharts.marketwatch.com/advchart/frames/frames.asp?show=&insttype=Stock&symb=NO%3AHEX&x=23&y=4&time=6&startdate=1%2F4%2F1999&enddate=3%2F16%2F2021&freq=1&compidx=aaaaa%3A0&comptemptext=&comp=none&ma=1&maval=9&uf=16&lf=2&lf2=32&lf3=65536&type=2&style=330&size=4&timeFrameToggle=false&compareToToggle=false&indicatorsToggle=false&chartStyleToggle=false&state=11

Viktig diskusjon dog:
Forvarer kursen verdiene de skal sitte på om få år..

Forøvrig så råder jeg folk å lese denne rapporten, noe som kan hjelpe til i vurderinger innenfor den grønne omstillingen. Ikke en hvilken som helst rapport..

https://www.irena.org/-/media/Files/IRENA/Agency/Publication/2021/March/IRENA_World_Energy_Transitions_Outlook_2021.pdf
Redigert 16.03.2021 kl 19:26 Du må logge inn for å svare
Muggost
16.03.2021 kl 19:14 15634

Ja det er jo det her som er litt funny da, sier man noe menigheten ikke vil høre så blir man automatisk stemplet som [FYLL INN NEDLATENDE BESKRIVELSE HER ].

Det er som å forklare konspirasjonsteoretikere at konspirasjoner ikke finnes. Da blir man med en gang en av «dem» 😂
LasseBon
16.03.2021 kl 19:03 15665

Du har da alt for meget tid? Er det dit arbejde eller har du bare et kedeligt liv? :-)

Du kan også skrive læserbreve i danske aviser... Nuværende læserbreve er mindst lige så kedelige, som dit skriv...

Hvorfor skrive om en aktie, man ikke ejer? Haha..

Du er helt væk :-) Gid man havde 40 timer i døgnet, som dig...
Slettet bruker
16.03.2021 kl 18:36 15698

Se der ja! Dagens fantastiske børsmelding om kontrakter av verdi på oppimot 1 milliard NOK, kom veldig ubeleilig, skjønner jeg, for her legges det ned stort arbeid i å fortelle andre hvordan man skal forholde seg til aksjer man ikke selv har eierinteresser i og hevder bare er luftslott (begge Hexagon Group selskapene). Alt for å redde andre fra å investere i aksjene. Ja, man bør sogar selge aksjene på dagens nedmanipulerte kurser hvis man har noen, selge på dagens børsmelding om kontrakter på opp imot 1 milliard NOK, får vi her vite. Raust. 😄

https://www.globenewswire.com/NewsRoom/ReleaseNg/400885397


Du er inneforstått med at måten du argumenterer på har som logisk konsekvens at all investering i hydrogen må opphøre fordi det tar for lang tid å tjene nok penger hvis man investerer i hydrogen? Dette er altså ditt eneste argument mot å investere i Hexagon Purus. Patetisk. Videre er Hexagon Purus et av veldig få hydrogenselskap som guider veldig konkret og tallfestet (det eneste?). Man guider break even i 2024 og omsetning på 4 - 5 milliarder NOK i 2025. Det er nettopp derfor jeg er investert i nettopp dette selskapet Muggost, for dette er selvsagt ensbetydende med en helt fantastisk pipeline, noe man skjønner hvis man gidder å sette seg litt inn i selskapet. Da finner man blant mye annet ut at selskapet har en beint frem fantastisk partner-/kundeportefølje. Vi snakker globale giganter. Hvis Hexagon Purus levererer på sin guiding om omsetning på 4 - 5 milliarder NOK, ja da er potensialet i dette selskapet faktisk så stort at det nesten er direkte skremmende. For det er fra 2024 - 25 veksten innen selskapets forretningsområder virkelig er estimert å eksplodere, og den eksplosjonen ventes bare å vare og forsterkes i flere tiår fra da av. Når det gjelder Hexagon Composites har forøvrig den sin egen innebygde motor og vekstmaskin i Hexagon Agility, og der snakker vi kjempevekst allerede fra NÅ av og videre fremover. Ref. dagens børsmeldte gigakontrakt og flere andre, børsmeldte kontrakter for kort tid siden. Og det kommer til å komme en masse meldinger om kontrakter og nyheter fra begge Hexagon Group selskapene fremover.


Company presentation related to Hexagon Purus spin-off

19 November 2020

STOCK EXCHANGE RELEASE

https://hexagongroup.com/press/company-presentation-related-to-hexagon-purus-spin-off/


Har som prinsipp å ikke å råde andre konkret og direkte om hva man skal bruke pengene sine til, men gjør et unntak, for å bekrefte regelen. Eller nei, jeg holder meg i skinnet og sier heller hva jeg selv gjør. Så lenge Hexagon Purus opprettholder sin guiding om break even i 2024 og 4 - 5 milliarder NOK i omsetning i 2025, tenker jeg ikke en gang fjernt på å selge en eneste aksje i Hexagon Purus eller Hexagon Composites. Det gjelder også for kurser høyt over dagens nedmanipulerte når disse kommer. På dagens kurser er det kun kjøp som gjelder hvis noe, før kursene snur nordover.

Sånn da lover jeg å ikke forstyrre deg mer på denne trådstarten din. Du skal få ha den og røkte den helt i fred for meg Muggost, men du forsvinner vel kanskje helt som på din andre, tilsvarende om Hexagon Composites hvor du har latt andre nick overta stafettpinnen. 😉
Redigert 16.03.2021 kl 20:11 Du må logge inn for å svare