AZT er børsens Bitcoin

JosefK
AZT 17.03.2021 kl 00:01 3771


Hvorfor kommer som et sjokk når det begynner å gå opp for folk at SAN er en -> kritisk <- ingrediens i en lang rekke legemidler som enda kun er på utforskningsstadiet.

Hvor mange legemidler det blir av det er enda uvisst. Det mest kjente er selvfølgelig Covid vaksinen til ReiThera, men det er et kobbel andre som bruker SAN i sine produktkandidater. 100 i tallet, hvorav en er ranket blant topp 5. Det er grunn til å tro at antallet produktkandidater er flere hundre stykker, da ingen legger pengene i kun en kurv i legemiddel bransjen.

Naturlig nok vil mange falle fra. Og nye vil komme til. Men allerede før et eneste legemiddel er godkjent, så havner inntektene på bunnlinjen i AZT. Etter alle solemerker, er vaksinen som når godkjenning først. Og det vil antakelig bli forhåndsprodusert en god del. Forventet resultat av klinisk utprøving er i Q3, jeg holder derfor en knapp på at man vil se en step-change i omsetning når 2. halvår kommer. Hvor mye er det vanskelig å spå, men jeg tipper det blir lineær vekst målt mot tidligere år. Med andre ord 3-400% ift tidligere år innen dette segmentet. Og jeg tror det meste av det kommer i 2. halvår.

Men AZT er mer enn SAN. PCR segmentet har virkelig tatt av i pandemien. Her kommer det fler produkter, transkriptaser, polymeraser er annonsert. De anslo 18 måneder i utviklingstid i mai i fjor. Så fra sommeren fram til jul bør det være gode muligheter for virkelig nylanseringer. De som kjenner AZT vet de kommer med nye versjoner av eksisterende produkter hele tiden. Her blir det helt nye produkter.

Og så er det alt det andre da. Det man ikke helt vet hva er for noe. Kvalifiserte gjetninger: dna sekvensering, rna sekvensiering, mer SAN, biofuel? Bioplast? CRISPR? Hodet mitt sprenges bare ved å tenke på alle mulige og umulige anvendelser av ensymer.

For de som kjenner bitcoin, så vet de hva halfening er. Kort fortalt er det en halvering av mining rewarden. Hvert 10. minutt kommer det nemlig nye bitcoin til verden fra et totalt antall på 21 millioner. Halveringen gjør at minerne har mindre bitcoin til salgs og gir dermed økt pris.

Jeg tror AZT vil oppleve halfening i år, tidlig neste år. Det er rett og slett ingen som har noe å selge.

Og med MUTANTVIRUS i annenhver overskrift, tror jeg grunnlaget er lagt for år og tiår med nye halfenings.

Jeg har for lenge siden spådd unicorn status (1 mrd USD mcap). Det er enda et stykke dit. Kanskje fordi det er et vanskelig segment. Jeg vet ikke, men fortell meg om det er vanskelig med vekst. Her blir det vekst og etterhvert umulig å få det ønskede antallet. Noe forvirrede short handlere fikk merke på kroppen.

Jethro Holter er Satoshi Nakamoto. Jeg er nesten sikker.

🪙💵💶💴💷🪙

Grunnpilar
17.03.2021 kl 00:57 3696

Med tanke på hvor mange kunder de har, som er på ulike stadier i utviklingen og at de stadig får flere kunder,og får å sprenge årets vekstmål, trenger kun 1 kunde som har et gjennombrudd. Kan man si at det er mellom 99%-100% sikkert på at de vil lykkes med det i år.

Som jeg har sagt før, dette er et lavrisiko selskap med høyt potensiale. Hvis du ikke vet hvor du skal plassere pengene, og bare vil ha de på sparekonto. Kan man like gjerne legge dem vekk i Azt.
Slettet bruker
17.03.2021 kl 08:52 3445

Et selskab, der (indtil videre) tjener 45 MNOK om året og har et MCAP på 3500 MNOK, er ikke low risk. Misforstå mig ikke, AZT har et meget højt potentiale (man skal lede meget længe efter et selskab med lignende EBITDA-marginer, det er jo helt vildt), og man kan bestemt finde selskaber på Oslo Forbryderbørs med større risiko. Men hvis de ikke lever op til vækstforventningerne, som er indbagt i kursen, så ryger den i kælderen, og det kan man altså ikke kalde low risk, det er meget misvisende. Det betyder ikke, at AZT ikke er en fantastisk investering - jeg vil opfordre alle til at komme om bord og købe aktier i dette eventyr! Men lad os nu lige kalde tingene det, som de er, det er blot min holdning :)
Redigert 17.03.2021 kl 08:58 Du må logge inn for å svare
rockpus
17.03.2021 kl 09:01 3393

Får da virkelig håpe at AZT har et mer konkret verdisettingsgrunnlag enn Bitcoin!
oppturen
17.03.2021 kl 09:16 3337

Så lenge en går med overskudd og bygger opp kontantbeholdning i vekstfasen så er rissikoen flerfoldig ganger mindre enn i 95% av selskap med sammenlignbare vekst utsikter som går i minus.
Rissikoen i AZT er ikke om salget stiger, men når og hvor raskt.
Grunnpilar
17.03.2021 kl 09:35 3276

Vi ser nok veldig ulikt på hva risk er, måten du tolker risk på, virker for meg som er Kursutvikling vektet. Mens min måte å se risk på, er hvor sannsynlig det er for at selskapet går konkurs i den nærmeste fremtid 1-5år. For meg er den lik null her, så om kursen stuper til 4 kroner og jeg gav 100 korner har ikke noe å si for meg. Siden det er omtrent null risiko for at dette selskapet går konkurs, så om markedet velger å sende aksjen til bunns, så er det bare for meg å vente. De siste 200 år har vist at selv om man får et krakk,så ender man alltid over krakk-kursen. Det er den filosofien jeg bruker når jeg investerer, så lenge det er 0% selskapsrisiko, kan det være 100% markedsrisiko for meg. Markedet er umulig å foutse hva gjør,derfor ser jeg kun på selskapet, om kursen er 4 eller 100 betyr ikke så mye for meg, så lenge det er et selskap med potensiale for vekst. Så vil omsider markedet sende kursen over min inngangkurs.Det er nok mange som er uenig, men dette funker for meg, og har ikke tapt noe på dette ennå,pga jeg selger ikke så lenge det fundamentale er i orden dvs jeg forlater ikke selskapet helt for dette. Men jeg pleier å utnytte svingninger i markedet,for å skaffe flere aksjer,uten å måtte betale noe mer for dem. Så helt uenig med at dette er misvisende,men forstår du ser det slik med din vinkling.
Redigert 17.03.2021 kl 09:42 Du må logge inn for å svare
SomSa
17.03.2021 kl 09:35 3270


Etter krona har mange amatører strømmet på børsene og aksjekursers i flere selskapet er urealistisk høye. AZT prises med en P/E verdi på 68 i følge Nordnet, PHO med astronomiske 217, CONTEXTVISION med 99.....................De mest erfarne og kyniske investorer vet hvordan amatører kan lures og plyndres i slike tider. Når verdsettelsen av selskaper normaliseres blir blodbad av bibelske dimensjoner. AZT har skuffet 2 kvartaler på rad og ennå tror noen på julenissen.



Grunnpilar
17.03.2021 kl 09:46 3224

Nordnet virker helt på jordet, P/E for AZT med utg.pkt i resultatene gitt i Q4 ( inkl.Q1-Q3) er med en kurs på 71 faktisk 40,5
Redigert 17.03.2021 kl 09:46 Du må logge inn for å svare
oppturen
17.03.2021 kl 10:16 3151

Har AZT skuffet ?
Ved sist Q prøvde shortere å dra kursen ned i søla, aksjonærene svarte med støttekjøp og shortere gikk på en smell.
Det var ikke tall eller fremdrift som skuffet aksjonærene som kjenner selskapet.

Når det gjelder PE så er du helt på jordet hvis du mener vekstselskap som konvergerer fra - til + og med 300% vekst i salg og 98% fortjeneste margin skal ha PE på under 15.

Lag deg en lineær kurve med utvikling i salg og ebitda, så kan du sette PE 30 på EBItDA du får om 3-4 år. Da kan du nærme deg noe fornuftig. 😀
bj111
17.03.2021 kl 10:31 3108

Bruk gjerne PE på kvartaler men da kjøper man ikke AZT, man hadde heller ikke kjøpt Algeta, selvsagt ikke PHO, ja det fines faktisk ingen vekstselskaper man da kan kjøpe for det er ingen som har PE på 15 eller 30.
Med den P/E beuken som noen lanserer her så kan man og utelukke de aller fleste grønne og teknologi aksjer. De kan man argumentere for at er høyt priset nå men man kunne ikke kjøpt de i mars / april i 2020 heller. Det innkluderer selvsagt AZT som har hatt en P/E over 30 helt siden de leverte sitt første overskudd.

Så PE er helt ubrukelig for de som investerer i vekst selskaper når man regner på dagens inntekter og ikke fremtidige. En kan forsøke seg på kalkyler om hva en PE vil bli under gitt forutsetniiger men ville ikke kjøre PE ned på 30 før om 5 år og så langt frem blir tallene veldig hypotetiske.

Men folk må gjøre som de vil. Er kravet for investering at PE beregnet på dagens inntekt skal under 30, så trenger man ikke bruke tid på vekstselskaper.

Bank, forsikring, oljeselskaper, fisk osv er i så tilfellet det man må se på. Der er det mange selskaper med P/E langt under 30.
Slettet bruker
17.03.2021 kl 10:43 3075

Jeg beskæftiger mig ikke så meget med selskabsrisikoen - men jeg beskæftiger mig meget med kursrisikoen. Et godt selskab med lav selskabsrisiko (læs: sikkerhed for fremtidig indtjening, konkurrence, produktsikkerhed, konjektur etc.) kan sagtens have en tårnhøj kursrisiko. Det kommer helt an på valuation. 3500 MCAP er en høj værdiansættelse, hvis ikke selskabet levere tilsvarende vækst, og det ved vi ikke, om de kan i 2021, 2022, 2023. Vi kan lave vores analyse og så kan vi sige, hvad de analyser peger på. Min analyse fortæller mig, at jeg skal have stærk overvægt i AZT. Men der er naturligvis en udpræget risiko, for uanset om AZT er et fantastisk selskab med overskud, så er de priset til vækst og resultater. Leverer de ikke dem, så går kursen naturligvis ganske langt ned - også på længere sigt. Det er den risiko, vi som investorer bliver belønnet for at tage, og det er så op til den enkelte, hvilken risiko, man vil tage. Jeg synes, at AZT er et meget stærk kort med en kalkuleret risiko og stærk case-profil. Men som bj111 siger, så kan man godt kaste alle tanker om P/E i toilettet, hvis man vil være i vækstselskaber nu til dags. Jeg har blokkeret SomSa, så jeg kan ikke læse hans/hendes formodentlig dybt tåbelige indlæg, men fra andre indlægs quotes kan jeg i hvert fald konstatere, at hvis man går fra 4 NOK til 70 NOK i aktiekurs - så har man næppe skuffet :)
Redigert 17.03.2021 kl 10:45 Du må logge inn for å svare
Dr_Eval
17.03.2021 kl 16:04 2817

Jeg er enig med Grunnpilar her. For å sitere Warren Buffet :"Risiko er ikke synonymt med volatilitet. Gjeld = risiko."
Dr_Eval
17.03.2021 kl 16:08 2800

AZT har ingen gjeld av betydning, og det vil si at risikoen er svært lav sammenlignet med BTC som i teorien kan gå til 0 i verdi.
oppturen
17.03.2021 kl 16:14 2786

Ingen gjeld og over nok 3 pr aksje på bok 😉
Slettet bruker
17.03.2021 kl 16:24 2738

Jeg er bestemt ikke uenig i tilgangen - men det er ikke min tilgang :). Jeg kan ikke leve med, at en investering går fra 100 til 4, for jeg har ikke 200 år at vente i. Jeg er ikke langsigtet investor - jeg er mellem-lang investor, hvilket vil sige, at jeg kigger på 1-5 år. Skulle jeg tænke som dig, så skulle det være for mine pensionsmidler, og det er ikke dem, jeg investerer med. Jeg investerer med mine frie midler for at blive rig i dag frem for i morgen. Derfor er jeg stadig disciplineret omkring ikke at sælge og købe hele tiden, men lige holde og se tiden an. Men jeg kan ikke acceptere ubetinget kursrisiko - også selvom selskabet består uanset hvad. AZT skal vise mig noget i 2021 - ellers sælger jeg mine aktier... og jeg tror ikke, jeg er den eneste. Det positive er, at alle mine analyser peger på, at AZT er et godt kort at have på hånden - på trods af den (for mig) høje risiko.
Dr_Eval
17.03.2021 kl 16:28 2728

Teknisk sett hvis kursen etablerer seg under 70.6kr nå, er neste støtte på ca 65kr, og går den opp igjen er neste motstand på ca 74kr på kort sikt.
Slettet bruker
17.03.2021 kl 16:29 2726

Det ved jeg ikke - du tror jo kun, at det er robotter, der sælger AZT ned, så det er vel ikke et spørgsmål om investorpsykologi, teknisk analyse eller fundamentale forhold uanset hvad ;)

Ej, spøg til side. 70 NOK er blevet brudt, og det er nok lidt kritisk på den korte bane. På mellemlang og lang sigt synes jeg stadig, at aktien ser teknisk stærk ud. Fundamentalt er AZT jo AZT, så der er jo ikke ændret noget.

Det største problem for kursen lige nu er, at der er gået meget lang tid siden, at vi har hørt noget fra selskabet. Vi trænger nyheder om fremdrift, nye produkter, M&A, udvidelse, produktionskapacitet etc. AZT har en fantastisk ledelse, men det er historisk set bare ikke et særlig "investorvenligt" firma. De melder meget lidt ud, og det skyldes nok også forholdende rundt antal af kunder og anonymitet.
Superoptimist
17.03.2021 kl 16:30 2717

Jeg tror nok at dine tidsperspektiver er gjengs for de fleste av "oss".
Superoptimist
17.03.2021 kl 16:41 2673

Jeg tror nok ikke at de som "holder på" nå er slike som deg og meg. De er nok mere gribbeaktige, om du vet hva slags fugler det er!!!
bj111
17.03.2021 kl 16:58 2626

Kjøpsmulighet er dette for de som har cash. Ingenting rundt selskapet som taler for noen nedgang så dette er bare å ta helt med ro. Regner med at den nå vil presses ned mot 65 og kanskje helt ned mot 59 men kan like gjerne snu opp. De ansetter flere, vaksinebehovet er voksende for hvem vil ha Astra nå? Viruset muterer og rammer nå grupper som tidligere ikke ble syke av dette. Barn blir nå syke og det samme gjelder ungdom og unge voksne. Det betyr at det vil bli vaksine behov i de gruppene også noe det ikke var for få måneder siden. Her endres spillet fort og det betyr forskning og utvikling. AZT har produkter det er behov for til dette så bare å ta det helt med ro.
CPH11
17.03.2021 kl 19:44 2440

Josef, jeg håber da du har ret. Medmindre der kommer stærkt nyt tror jeg vi skal svæve i niveauet 60 - 80 nok i lang frem til q3.
2. halvår af 2021 SKAL vise et nyt tempo for AZT.
Indtil nu har virksomheden været netto negativt påvirket af Corona. Det må ændre sig hvis Reithera lykkedes.
Vi mangler dog stadig - og får nok aldrig - den mindste indikation af hvad 100 mio årlige vacciner betyder i omsætning for AZT. Er det 10 øre pr dose? 50 øre? Måske endda 1 kr? Når vi ikke kender svaret på det, kan vi højst gætte på værdien af så store aftaler.

Lige nu har AZT-kunder ca. 0 produkter på markedet. De har 300 kunder, mange af dem er universiteter og prekliniske labs, der aldrig kommer til at gå kommerciel. Når de andre når markedet kan vi forvente 5 - 10 mio omsætning p.a. Det interessante er at det er en tilbagevendende omsætning. En såkaldt akkumulerende forretningsmodel. (Meget lidt omsætning mistes når den først er vundet, derfor kommer nye aftaler næsten altid oven i eksisterende omsætning)
Indtil produktet fjernes fra markedet. Ingen ændrer bare lige på fremstillingsmetoderne når salget kører. Men hvor mange når markedet?

Om 3 år er det ikke urealistisk at AZT har 50 kunder med produkter på markedet (Indien og Kina, slet ikke medregnet)
Jeg tror ikke en milimeter på 25% vækst. Jeg tror vi skal højere. Spørgsmålet er hvort eksplosivt.
Det afgøres nok af Corona og Reithera.
Redigert 17.03.2021 kl 19:45 Du må logge inn for å svare